Door Marc Rademaker

Stalker: Call of Pripyat

De Zone

Drie keer is scheepsrecht, en dat geldt ook voor de Stalker-franchise. Call of Pripyat is het derde deel in de serie, en het goede nieuws is dat dit het eerste deel is zonder noemenswaardige bugs die het spelplezier bederven. Dit derde deel kent een aantal nieuwe mogelijkheden, sommige features zijn verbeterd en andere zijn juist weggelaten. Er blijft een spel over waarvan de gameplay veel weg heeft van het eerste deel, Shadow of Chernobyl, maar het is toegankelijker voor casual gamers.

Getest op: pc (exclusieve titel)

Voor wie nog niet bekend is met Stalker, eerst een korte uitleg. De Zone is het gebied rondom Chernobyl, dat na een tweede golf aan fall-out onherbergzaam gebied is geworden, waarin fenomenen voorkomen die alle natuurwetten aan de laars lappen. Dieren muteren en er zijn anomalieën ontstaan: kleine hotspots met radioactiviteit die een speler zonder de juiste bescherming snel om het leven kunnen brengen. In de Zone zijn ook artifacts te vinden die eigenaardige eigenschappen hebben, en die dan ook veel geld waard zijn. Stalkers zijn naar deze artifacts op zoek, terwijl er ook bandieten zijn die deze stalkers het leven zuur maken. Het leger speelt in Call of Pripyat een kleinere rol dan in de voorgaande delen, waarin het vaak de moeilijkste tegenstander vormde.

Helikoptercrash

In CoP speel je niet eens een echte stalker, maar een militair die zich als zodanig voordoet. Op die manier moet het vertrouwen van andere stalkers worden gewonnen. Je hebt de opdracht om uit te vinden waarom de vijf helikopters die de Zone in werden gestuurd stuk voor stuk crashten, en wat er vervolgens met de bemanning is gebeurd. Het verhaal lijkt vrij simpel, maar voordat het boek uit is zal blijken dat het uit vele hoofdstukken bestaat, waarin ook nog eens tal van sidequests zijn verborgen.