Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Marc Rademaker

Redacteur

Stalker: Call of Pripyat

Natuurwandelingen

Call of Pripyat kent drie gebieden waarin elke vierkante meter kan worden uitgeplozen. Het is een aanrader om middelen mee te nemen waarmee je uithouding wordt vergroot, zodat je continu kunt sprinten. Er moeten namelijk heel wat kilometers worden overbrugd. In ieder gebied is een veilige plek aanwezig waar stalkers bij elkaar komen om te handelen of om te relaxen. In de rest van het gebied is voorzichtigheid geboden, het is dus geen overbodige luxe om een doorgeladen wapen op zak te hebben. De gebieden worden geteisterd door beesten, maar ook door een soort van zombies: stalkers of bandieten waarvan de hersenen flinke kortsluiting opliepen door een 'emission'. Emissions komen met enige regelmaat voor en ze moeten worden gemeden door dekking te zoeken in een stevig gebouw. Ruim voordat een emission plaatsvindt word je gewaarschuwd en opgeroepen dekking te te zoeken.

Nachtelijk gevaar

De gebieden in Call of Pripyat komen levendig over, omdat hier en daar stalkers rondzwerven die op zoek zijn naar artifacts, maar ook door de vele beesten en de bandieten die een bedreiging vormen. Bandieten kunnen weliswaar te vriend worden gehouden, maar als je eenmaal een keer het vuur op ze hebt geopend zullen ze op je gaan schieten zodra ze je zien. Verder kent CoP weer een dag- en nacht-cyclus, die behalve veranderingen in het licht ook andere gevolgen met zich meebrengt. 's Nachts zijn sommige creaturen een stuk actiever dan overdag en de sfeer van het spel verandert dan ook, waardoor je schichtig om je heen blijft kijken met je zaklamp. Later in het spel biedt nightvision uitkomst, maar het blijft een stuk eenvoudiger om overdag in leven te blijven. Toch is het overdag ook gevaarlijk genoeg, met onzichtbare beesten die pas zichtbaar worden als het bijna te laat is. Aangezien ze ook de neiging hebben om je in je rug of flank aan te vallen, zijn het geduchte tegenstanders.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

In de eerste twee delen was het navigeren door de grote gebieden soms lastig, omdat er her en der anomalieën aanwezig waren die het pad blokkeerden. Anomalieën duidden ook vaak op de aanwezigheid van artifacts, die met behulp van een speciaal meetinstrument kunnen worden opgespoord. In CoP zijn de anomalieën grotendeels geconcentreerd in aangegeven gebieden. Buiten deze gebieden zijn er amper anomalieën aanwezig, tenzij ze met een quest hebben te maken. Het navigeren is hierdoor wat gemakkelijker geworden, omdat je niet elk moment in een amper zichtbare anomalie terecht kunt komen. Ook het vinden van artifacts wordt zo een stuk eenvoudiger. Bijna té gemakkelijk zelfs, waardoor het kinderspel is om snel veel geld te verdienen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True