Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Marc Rademaker

Redacteur

Stalker: Call of Pripyat

De Zone

Drie keer is scheepsrecht, en dat geldt ook voor de Stalker-franchise. Call of Pripyat is het derde deel in de serie, en het goede nieuws is dat dit het eerste deel is zonder noemenswaardige bugs die het spelplezier bederven. Dit derde deel kent een aantal nieuwe mogelijkheden, sommige features zijn verbeterd en andere zijn juist weggelaten. Er blijft een spel over waarvan de gameplay veel weg heeft van het eerste deel, Shadow of Chernobyl, maar het is toegankelijker voor casual gamers.

Getest op: pc (exclusieve titel)

Voor wie nog niet bekend is met Stalker, eerst een korte uitleg. De Zone is het gebied rondom Chernobyl, dat na een tweede golf aan fall-out onherbergzaam gebied is geworden, waarin fenomenen voorkomen die alle natuurwetten aan de laars lappen. Dieren muteren en er zijn anomalieën ontstaan: kleine hotspots met radioactiviteit die een speler zonder de juiste bescherming snel om het leven kunnen brengen. In de Zone zijn ook artifacts te vinden die eigenaardige eigenschappen hebben, en die dan ook veel geld waard zijn. Stalkers zijn naar deze artifacts op zoek, terwijl er ook bandieten zijn die deze stalkers het leven zuur maken. Het leger speelt in Call of Pripyat een kleinere rol dan in de voorgaande delen, waarin het vaak de moeilijkste tegenstander vormde.

Helikoptercrash

In CoP speel je niet eens een echte stalker, maar een militair die zich als zodanig voordoet. Op die manier moet het vertrouwen van andere stalkers worden gewonnen. Je hebt de opdracht om uit te vinden waarom de vijf helikopters die de Zone in werden gestuurd stuk voor stuk crashten, en wat er vervolgens met de bemanning is gebeurd. Het verhaal lijkt vrij simpel, maar voordat het boek uit is zal blijken dat het uit vele hoofdstukken bestaat, waarin ook nog eens tal van sidequests zijn verborgen.

Natuurwandelingen

Call of Pripyat kent drie gebieden waarin elke vierkante meter kan worden uitgeplozen. Het is een aanrader om middelen mee te nemen waarmee je uithouding wordt vergroot, zodat je continu kunt sprinten. Er moeten namelijk heel wat kilometers worden overbrugd. In ieder gebied is een veilige plek aanwezig waar stalkers bij elkaar komen om te handelen of om te relaxen. In de rest van het gebied is voorzichtigheid geboden, het is dus geen overbodige luxe om een doorgeladen wapen op zak te hebben. De gebieden worden geteisterd door beesten, maar ook door een soort van zombies: stalkers of bandieten waarvan de hersenen flinke kortsluiting opliepen door een 'emission'. Emissions komen met enige regelmaat voor en ze moeten worden gemeden door dekking te zoeken in een stevig gebouw. Ruim voordat een emission plaatsvindt word je gewaarschuwd en opgeroepen dekking te te zoeken.

Nachtelijk gevaar

De gebieden in Call of Pripyat komen levendig over, omdat hier en daar stalkers rondzwerven die op zoek zijn naar artifacts, maar ook door de vele beesten en de bandieten die een bedreiging vormen. Bandieten kunnen weliswaar te vriend worden gehouden, maar als je eenmaal een keer het vuur op ze hebt geopend zullen ze op je gaan schieten zodra ze je zien. Verder kent CoP weer een dag- en nacht-cyclus, die behalve veranderingen in het licht ook andere gevolgen met zich meebrengt. 's Nachts zijn sommige creaturen een stuk actiever dan overdag en de sfeer van het spel verandert dan ook, waardoor je schichtig om je heen blijft kijken met je zaklamp. Later in het spel biedt nightvision uitkomst, maar het blijft een stuk eenvoudiger om overdag in leven te blijven. Toch is het overdag ook gevaarlijk genoeg, met onzichtbare beesten die pas zichtbaar worden als het bijna te laat is. Aangezien ze ook de neiging hebben om je in je rug of flank aan te vallen, zijn het geduchte tegenstanders.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

In de eerste twee delen was het navigeren door de grote gebieden soms lastig, omdat er her en der anomalieën aanwezig waren die het pad blokkeerden. Anomalieën duidden ook vaak op de aanwezigheid van artifacts, die met behulp van een speciaal meetinstrument kunnen worden opgespoord. In CoP zijn de anomalieën grotendeels geconcentreerd in aangegeven gebieden. Buiten deze gebieden zijn er amper anomalieën aanwezig, tenzij ze met een quest hebben te maken. Het navigeren is hierdoor wat gemakkelijker geworden, omdat je niet elk moment in een amper zichtbare anomalie terecht kunt komen. Ook het vinden van artifacts wordt zo een stuk eenvoudiger. Bijna té gemakkelijk zelfs, waardoor het kinderspel is om snel veel geld te verdienen.

Een beetje realistisch

In de voorgaande delen moest vaak worden gespaard voor een nieuw wapen of voor een stuk armor, dat bij de juiste trader kon worden aangeschaft. In CoP is een speciale handelaar opgenomen, waar je een nieuw wapen of pak kunt bestellen. Hierdoor is het wat eenvoudiger om aan een degelijke uitrusting te komen. Zoals gebruikelijk is er ook weer de mogelijkheid om je wapens en armor te upgraden. Het is nu echter zaak om een mecanicien van het juiste gereedschap te voorzien, zodat hij ervoor zorgt dat je alle upgrades krijgt. Dit is in de plaats gekomen van de losse pda's die steeds een enkele upgrade mogelijk maakten. Het vinden van gereedschap werkt eenvoudiger, maar vaak moet er wel goed worden gezocht, al krijg je soms hints van stalkers. Upgrades geven wapens en armor een flinke boost, ze zijn zonder meer de moeite waard.

Eenvoudiger schietwerk

Het mag duidelijk zijn dat Call of Pripyat een shooter is. In het eerste deel, Shadow of Chernobyl, was het soms praktisch onmogelijk om een tegenstander te raken. In Clear Sky werd het schieten een stuk eenvoudiger en dat is in Call of Pripyat zo gebleven. Er moet nog steeds gecontroleerd worden geschoten, het liefst vanuit een stilstaande of knielende positie, maar dan zijn de eerste kogels vaak wel raak. Afhankelijk van het wapen en de toegepaste upgrades, kan de spreiding van de kogels aardig onder controle worden gehouden. Het schieten gaat echter nog altijd veel realistischer dan in shooters als CoD: MW2, Crysis of Far Cry 2. Kogels zijn aan de zwaartekracht onderhevig en volgen een ballistisch traject. Vooral met sniperrifles zul je merken dat bij lange-afstandschoten hoger moet worden gemikt, om de zwaartekracht te compenseren.

Doekje voor het bloeden

Call of Pripyat wint ook op andere manieren aan realisme. Zo loop je al snel wonden op, waardoor je blijft bloeden en een bloedspoor achterlaat. Een simpele healthpack biedt daarbij onvoldoende soelaas, je zult ook een verband moeten gebruiken om het bloeden te stoppen. Daarnaast zul je ook moeten eten, anders neemt je uithoudingsvermogen behoorlijk af. Je kunt maximaal 50 tot 60 kilogram aan spullen meezeulen, een gewicht waar je al snel aan zit. Soms kan dit vervelend zijn omdat je bepaalde wapens moet laten liggen. Als je echter de juiste artifacts en upgrades gebruikt en de waardeloze troep laat liggen, is de gewichtsbegrenzing niet heel storend.

Iets minder realistisch is dat radiation sickness kan worden tegengegaan met wodka. Behalve wodka zijn er ook echte medicijnen, die stralingsziekte tegengaan of andere vormen van bescherming bieden. Al met al zorgt het realisme ervoor dat je voorzichtig bent in CoP en niet lukraak om je heen begint te schieten. Tegenstanders zijn namelijk niet altijd even sterk, maar vooral in het begin, met slechte armor, zijn enkele kogels in je borst of het hoofd zonder meer dodelijk.

Sfeervol

De AI van je tegenstanders is niet uitzonderlijk goed. Zo is het vaak mogelijk om op grote afstand een aantal tegenstanders neer te schieten, terwijl de rest vrolijk om zich heen blijft kijken zonder dekking te zoeken. Als ze je eenmaal in de gaten hebben, kunnen ze echter vrij goed mikken en zullen ze vaak genoeg alsnog dekking zoeken en omlopen, om je uit een onverwachte hoek onder vuur te nemen. Over het algemeen neem je het op tegen grotere groepen en soms word je bijgestaan door andere stalkers of door militairen. De vuurgevechten die daar uit voortkomen zijn fantastisch, omdat je het geweervuur langs hoort fluiten en getrakteerd wordt op de nodige Russische scheldkannonades. Met name het vuurgevecht aan het einde van het spel, dat zich bij ons in het donker afspeelde, is episch te noemen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Graphics

Het zal inmiddels zijn opgevallen dat Factions niet voorkomen in CoP. Duty en Freedom spelen amper een rol en er hoeft dan ook geen keuze te worden gemaakt. De missies van de verschillende facties werkten in Clear Sky niet bepaald vlekkeloos, reden voor de ontwikkelaars om dat deel weg te laten in CoP. Een andere positieve aanpassing betreft de graphics. Die zijn grotendeels hetzelfde gebleven, ook al biedt CoP ondersteuning voor DirectX 11, maar het spel draait nu wel een stuk beter op dezelfde hardware. Voorheen waren zelfs de snelste videokaarten amper afdoende om Stalker in volle glorie te spelen. De graphics zijn bij vlagen erg mooi, maar omdat alles in de Zone grauw is, zijn de omgevingen simpelweg niet zo mooi als in bijvoorbeeld Crysis met zijn felle kleuren.

De X-ray-engine krijgt het wel prima voor elkaar om de omgevingen, en vooral ook de vele gebouwen, een verlaten indruk te geven. Het zijn vooral de lichteffecten die de show stelen, maar ook de verschillende npc's zien er goed uit. Een groot minpunt zijn de animaties, die eruitzien alsof ze uit 2005 komen. Het geluid is nog een andere reden waarom Call of Pripyat sfeer uitstraalt: de verschillende achtergrondgeluiden zorgen er voor dat je de omgeving continu in de gaten houdt, om te zien of je niet wordt aangevallen.

Multiplayer

Behalve de zeer uitgebreide singleplayermodus, kent Stalker: Call of Pripyat ook een multiplayer. De multiplayer kan zowel via een LAN als via internet worden gespeeld, waarbij een Gamespy ID is vereist. De multiplayer wordt echter niet veel gespeeld en hij biedt enkel een deathmatch- een een capture-the-flag-modus. Verwacht daarbij geen goed ontwikkelde levels en snelle actie zoals in de Call of Duty-reeks: de makers hebben overduidelijk meer tijd in de singleplayer gestoken.

Conclusie

Call of Pripyat is een sterke game, die zich zonder meer van de meeste spellen onderscheidt. Ten eerste draait het spel vooral om de singleplayer, terwijl andere first person shooters even hard op de multiplayer als op de singleplayer leunen. Ten tweede is het een free-roaming shooter zonder vaste paden, die geheel op eigen tempo kan worden uitgespeeld. Samen met enkele rpg-elementen, zoals het vinden, upgraden en verkopen van wapens, lijkt Call of Pripyat bijna een geloofwaardige, levende wereld.

Fans van de Stalker-serie zullen zich zonder meer thuisvoelen in het spel, maar ook gamers die eens wat anders willen dan de cinematische arcade-shooters zouden Call of Pripyat eens uit moeten proberen. De graphics zitten snor, bugs zijn praktisch afwezig en de gameplay is dik in orde. Het verhaal is niet uitermate sterk of intrigerend, maar het houdt het spel gaande en een aantal missies is leuk om uit te voeren. Via Steam is het spel te koop voor 30 euro, maar als je slim bent, schaf je eerst Stalker: Clear Sky aan voor 10 euro, om vervolgens Call of Pripyat voor 20 euro erbij te kopen.

Pluspunten:

- Mix van fps en rpg
- Free-roaming
- Realisme
- Sfeervolle game

Minpunten:

- Lelijke animaties
- Matig verhaal
- MP stelt niks voor

Cijfer: 8,5

Titel Stalker: Call of Pripyat
Platform pc
Ontwikkelaar GSC Game World
Uitgever BitComposer Games
Releasedatum Reeds verschenen

Stalker: Call of Pripyat Stalker: Call of Pripyat Stalker: Call of Pripyat Stalker: Call of Pripyat Stalker: Call of Pripyat Stalker: Call of Pripyat

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (55)

Wijzig sortering
Ikzelf vond de sfeer matig, misschien omdat ik me continue ergerde aan de absurd lelijke graphics. Ze zaten met deze game te pronken om de DX11 support en dan krijg je zo een misbaksel voorgeschoteld.

Voordat je me gaat bashen: De trailers en promo in-game vids waren supermooi. En dan begin je zelf te spelen en is het niks waard.

Echt jammer, met wat fatsoenljike graphics zou dit een top-game geweest zijn.
Dit spel speel je echt niet voor de graphics, net zoals de eerste 2 delen draait het volledig om het verhaal en de sfeer die het met zich meebrengt.

Ik heb het spel in november reeds gekocht op amazon.de (Duitse versie dus), en heb me er enorm mee vermaakt, de graphics vielen behoorlijk goed mee, zo goed als geen bugs tegengekomen (wat toch een sterke verbetering is tegenover vorige delen). Voor mij nog steeds het beste spel qua sfeer en ik wil dat ze dit ook behouden, die graphics zijn niet het beste van het beste, maar liever iets mindere graphics en een schitterende sfeer ipv super graphics en een verhaal dat gewoon op niets trekt.

Nintendo toont het aan met de Wii dat graphics alles behalve doorslaggevend zijn, ik snap niet waarom nog steeds zoveel mensen blijven hameren op graphics en niet over de inhoud van het spel.
absurd lelijke graphics
:O waarom nou altijd zo overdrijven als het op graphics gaat.
dit zijn echt geen absurd lelijke graphics maar ziet er gewoon prima uit (ok het is niet top of the line, but who cares)
Tis ook niet absurt lelijk, maar als ze gewoon iets meer tijd hadden gestoken in lighting en textures had het er al veel mooier uit gezien...
"playing games for the graphics, is like watching porn for the story"
Stalker is altijd een beetje een favoriet van me geweest, ondanks de grote bugs en ongebalanceerde gameplay. De sfeer is gewoon zo goed gedaan.

edit:
En @ hierboven, welke shop heb je het over dan? Ik denk dat ik maar eens een bestelling ga plaatsen dan. :)

[Reactie gewijzigd door Rangourthaman op 13 maart 2010 09:36]

Ja de bugs zijn altijd wat minder geweest en zelfs met de laatste CS patch heb ik best vaak random crashes. Wel beter dat dit in CoP is aangepakt!
Overigens kun je met SoC Complete Mod 2009 en straks Clear Sky Complete Mod nog meer genieten van de game zoals deze bedoeld is. Betere en mooiere textures, geluiden worden aangepakt, bugs, tweaks noem maar op dus als Stalker fan echt het aanraden waard!

Die kun je oa. verkrijgen bij Play.com, TheHut.com en Zavvi.com best goede deal zeker voor die prijs :)
Wow, thanks voor de links! Ik wist niet dat er een totale remake was gemaakt voor Shadow of Chernobyl. Ik ben net weer begonnen met de game omdat mijn nieuwe PC nu alles netjes aan kan zonder framedrops. Met deze patch ziet het er hopelijk allemaal nog vetter uit!

Ik ga meteen ook die andere twee games maar ergens op de kop tikken. Ik vind STALKER echt de meest sfeervolle shooter ooit gemaakt.
Je moet is naar http://www.budgetgaming.nl gaan, is een soort Pricewatch alleen dan voor specifiek games. Daar staan ook alle buitenlandse shops bij.
Zo, en dit is DX11? Leuk dat ie t heeft, maar deze graphics stellen niks voor, die wapen textures had ik al in quake 3 ofzo...
zijn voor SoC en Clear Skies al voldoende mods voor te vinden die dat flink verbeteren, en dat zal bij deze niet anders zijn.
Altijd maar weer die opmerkingen over mods, een game moet fabriek af natuurlijk al af zijn en voldoen aan de huidige graphics. Mods zijn er om een game nog meer op te pimpen maar de basis moet ook al goed zijn.
sommige games moeten nu eenmaal gered worden met mods. Geldt ook voor sommige strategie games, die in principe al af zijn, maar serieuze balance issues hebben. Zoals Hearts of Iron 2 of Dawn of War. Deze zijn stukken beter met de nodige promods.
Iets minder realistisch is dat radiation sickness kan worden tegengegaan met wodka.
Stralingsziekte tegengaan met wodka hebben ze erin gezet als een referentie naar een bijgeloof van de Liquidators. Zij geloven dat wodka de straling uit hun lichaam spoelt.

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 13 maart 2010 11:31]

Niet alleen de liquidators geloven dat, maar veel mensen die er nu nog werken en wonen. Zoals mijn gids die aan het einde van de dag scheutig de wodka rond strooide. In dit geval gaat 't trouwens om vodka, wodka is pools.
Niet alleen de liquidators geloven dat, maar veel mensen die er nu nog werken en wonen. Zoals mijn gids die aan het einde van de dag scheutig de wodka rond strooide. In dit geval gaat 't trouwens om vodka, wodka is pools.
Wodka is gewoon het Nederlandse woord voor wat ze in Rusland Vodka noemen. Het is dus één en hetzelfde goedje, en het Vodka noemen omdat ze het zo noemen in Rusland is dus niet nodig.
Een van mijn favorieten, ik denk dat ik vooral het eerste deel (met mods that is) grijs gedraaid heb :)

Ff nog wat anders over deze serie, iemand de film al gezien waar ie op gebaseerd is (tenminste dat zei een van de stage medewerkers)

[Reactie gewijzigd door zeelandict op 13 maart 2010 11:21]

Ik heb de film in m'n collectie. Het spel lijkt best wel op de film; je moet er even in komen. Mensen die zich storen aan de graphics van het spel en niet verder kijken dan dat, kunnen beter niet aan de film beginnen. En dat ligt 'm dan aan het verhaal en niet aan het camerawerk. Het verhaal is lekker vaag/kunstzinnig, en niet van het standaard Hollywood niveau. Ik vind 'm overigens top! Ik heb alleen wat moeite om alle emoties uit de Russische taal te halen.
Leuk om te bekijken wat er nou eigenlijk echt gebeurd is in die locatie. Was laatst een docu over wat er voor leven in de 'deathzone' te vinden was en wonderbaarlijk is de natuur compleet terug, katten, wolven, beren, vogels, knaagdieren en insecten. Het leeft er allemaal en omdat de straling op dit moment niet zo hoog meer is kunnen ze met die beperkte levensduur van dieren, 5-10-20 jaar prima leven zonder dood te gaan aan stralingziekte.
Het is er echter nog wel degelijk, maar mutaties zijn daar nauwelijks te vinden laat staan monsters en wat niet nog meer ;)
(niet om de game sfeer te verpesten maar ik vind het doortrekken bij een werkelijke locatie naar de hedendaagse punten altijd leuk)

Verder is stalker altijd een toppertje geweest ook met de bugs en soms onzinnige crap die erin zat. Het verhaal is origineel, goed uit gewerkt, de sfeer is prachtig en de geluiden ook behoorlijk goed.
leuk om te zeggen dat de dieren weer terug zijn. het nadeel is echter dat we totaal nog niet weten wat er gebeurd met de volgende generatie van die dieren. Straling heeft wel degelijk negatieve effecten op levende wezens. het hoeft niet duidelijk te zijn in de eerste generatie, maar bij de 4e of 5e generatie is de kans op mutaties toch zeer groot.

Het probleem is namelijk dat de dieren leven van radioactief voedsel. dit blijven ze generatie op generatie doen, waardoor de mutaties later op gaan treden.
Ik heb het spel gedownload; direct verwijderd. Het spel speelt echt niet lekker en ziet er gewoon slecht uit. Heb het gevoel alsof ik een game van 2 of 3 jaar geleden aan het spelen ben. Ik ben er niet over te spreken.
Wat speelt er echt niet lekker dan? Bij mij loopt het allemaal prima hoor, heb alle zo hoog mogelijk gezet en dan nog loopt het als een zonnetje. En zo slecht is het nou ook weer niet, ja er zijn games die er beter (veel beter) uit zien, maar de sfeer, het verhaal en de hele gameplay zijn echt super bij Stalker en dat kan je bij veel andere games niet zeggen.
Stalker is echt een van mijn favorieten als het om sfeer en verhaal gaat.
Speelt heerlijk weg en als je alle sidequests doet kun je er ook erg lang over doen.

Dat de MP niks voor stelt maakt niet heel erg uit gezien het altijd al om de SP heeft gedraaid en ik had ook niet verwacht dat daar opeens verandering in zou komen.

Overigens kun je CoP al geruime tijd in de UK bestellen en heb je de 'limited edition' voor ~22 euro (incl. verzenden) in huis.
19 euro bij Steam als je SoC of CS hebt
Als je ze hebt op Steam ja. Ik heb beide games maar dan gewoon in een gezellig doosje, maar krijg dus geen korting op Steam

[Reactie gewijzigd door twiFight op 14 maart 2010 04:30]

Ik heb altijd begrepen dat je geboxde games ook in Steam kunt invoeren...
Dit is helaas niet waar, veel games die je geboxed hebt gekocht kan je niet in steam invoeren. Wel alle valve games maar de rest niet heb je een relatief lage kans :(. Op Steam staat aan welk formaat je key moet voldoen...
Leuke review. Ik heb CoP gisteren voor het eerst gespeeld en het is precies wat ik er van verwacht had. Wat subtiele verfrissende gameplay veranderingen maar het oude vertrouwde Stalker gevoel en veel elementen uit de voorgaande delen zijn nog steeds onverminderd aanwezig. Dat worden weer lange avonden ronddwalen in de zone. Geweldige game en nu al (een van) mijn favoriete game van het jaar. :)
Deze was al een tijdje te krijgen, maar anyway:
Tip: Bestellen via internet (buitenlandse sites!) is goedkoper dan steam (E20), en dan heb je ook nog de special edition met goodies!

[Reactie gewijzigd door Hoofd. op 13 maart 2010 10:53]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True