Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

De Oekra´ense ontwikkelstudio GSC Game World werkt aan een prequel van de shooter Stalker uit 2007. Uitgever Deep Silver heeft de systeemeisen van Stalker: Clear Sky bekendgemaakt.

GSC Game World heeft zijn eigen Stalker-engine opgewaardeerd tot versie 1.5, met als voornaamste kenmerk dat de engine nu overweg kan met Directx 10. Deze opwaardering heeft weinig gevolgen voor de systeemeisen van Stalker: Clear Sky, dat op 29 augustus het licht moet zien. De eisen voor de opvolger van Stalker: Shadow of Chernobyl zijn vrijwel gelijk aan die van het origineel. Als absolute ondergrens noemen de makers een Pentium 4 2GHz processor, of een equivalent van AMD. Verder eist het spel 512MB ram en een videokaart met 128MB geheugen die Directx 9.0c compatibel is. Aangeraden wordt een Intel Core 2 Duo E6400 of AMD 64 X2 4200+ processor, 1,5GB aan ram en een grafische kaart met 256MB geheugen. Ondanks de opgewaardeerde engine raden de makers dus geen kaart aan die overweg kan met Directx 10.

Dat de systeemeisen ongeveer overeenkomen met die van Stalker kan wellicht worden verklaard uit de voorgeschiedenis van Clear Sky. De ontwikkeling van Stalker: Shadow of Chernobyl verliep uiterst moeizaam, de ontwikkelaar heeft de release destijds verschillende keren uitgesteld. Het spel zou oorspronkelijk in 2003 uitkomen, maar zag pas halverwege 2007 het licht. Vooral het ontwikkelen van de engine leverde problemen op. Met Clear Sky probeert de Oekra´nse studio snel een nieuw spel op de markt te brengen, waarvan de systeemeisen dus in het verlengde van het origineel liggen. In Clear Sky zal GSC Game World een deel van de spelwereld uit Stalker opnieuw opnemen, in licht aangepaste vorm. Het nieuwe deel speelt zich af vˇˇr de gebeurtenissen uit Shadow of Chernobyl.

Stalker: Clear Sky Stalker: Clear Sky Stalker: Clear Sky Stalker: Clear Sky Stalker: Clear Sky Stalker: Clear Sky Stalker: Clear Sky Stalker: Clear Sky Stalker: Clear Sky Stalker: Clear Sky Stalker: Clear Sky Stalker: Clear Sky Stalker: Clear Sky Stalker: Clear Sky
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Ik vindt het er nogal korrelig uitzien of komt dat door de aplet?
offtopic: Jah dat dacht ik ook maar heb je de foto al vergroot.

Dit ziet er erg goed uit, er zit best wel een creepy sfeer aan.

[Reactie gewijzigd door Synch op 7 juli 2008 11:28]

Het zomen op de foto's verhelpt dit ook al voor een deel, maar s.t.a.l.k.e.r. SOC zag er ook al een beetje zo uit, en zoals hierboven wordt gezegd, ze hebben de engine wat aangepast, maar niet zo veel veranderd
Ik denk dat het ook komt omdat de resolutie op de foto's hoger is dan wordt weergegeven. Dan krijg je altijd vervorming.

Mooi een nieuw deel van s.t.a.l.k.e.r. ik zat er al met smart op te wachten, ben benieuwd hoe de AI zich nu weer gedraagt. Deel 1 vond ik al lekker spelen. En dus kwa systeemeisen hoeven we ons dus ook geen zorgen te maken. De minimale specs heeft zo'n beetje iedereen wel in huis.

Alleen dat laatste stukje snap ik niet zo goed: "Ondanks de opgewaardeerde engine raden de makers dus geen kaart aan die overweg kan met Directx 10." Ze raden het niet aan? Zeggen ze dus nu: We hebben geen functionaliteit ingebouwd die overweg kan met DX 10.1 of zeggen ze: Schroef je DX9 kaart er maar weer in.... beetje vaag?
Nee ze zeggen nu dat je het spel ook kan spelen met een DX 10 kaart, maar dat je voor de beste prestaties beter een DX 9 kaart kan gebruiken.
Ja maar ik kan ook dx9 games met m'n dx10 kaart spelen :+

Lijkt me een beetje loos... "We adviseren je om het spel te beperken tot dx9 features, want die van 10 vallen toch niet echt op en is nog langzamer ook :S" beetje vreemd.
Nee, ze raden minimum een Direct X 9c kaart aan. Met een DX10 kaart zullen de prestaties vanzelfsprekend beter zijn. Of er kunnen exclusieve DX10 functies gebruikt worden zoals God rays, "natte textures", soft particles, enz. Zie ook de bron.

Blijkbaar zal het meer van hetzelfde zijn, wat een goed iets is want het originele S.T.A.L.K.E.R. had een zeer sterke sfeer. Het spel was toen juist te zwaar voor mijn pc en zag er dan op low ook slecht uit. Nu zijn deze systeemeisen aan de lichte kant voor de meeste mensen. Screenshots zien er goed uit hoewel niet echt next-gen (het lijkt wel alsof anti-aliasing niet wordt gebruikt en daarom de randen er zo erg gezaagd uitzien).

Gameplay video: http://www.gametrailers.com/player/23044.html

[Reactie gewijzigd door Zerrick op 7 juli 2008 15:28]

Ik begrijp dat veel mensen die het origineel nooit hebben gespeeld, beginnen met het beoordelen van de graphics. Volkomen terecht in eerste instantie..

Echter is S.T.A.L.K.E.R. een van de weinige spellen waar sfeer ontzettend goed wordt neergezet. Heeft dan ook een "most atmospheric game of the year"-award gewonnen. De gameplay is great en ik raad iedereen aan om het eerste deel te downloaden kopen.

Graphics zijn zeker belangrijk, maar genoeg spellen die louter graphics voor zich hebben gaan, en verder weinig. Ik noem een Crysis :+.

Ben het wel eens met het feit, dat er op grafisch gebied niet veel is veranderd t.o.v. het eerste deel.
nou als je op graphics let, ook Stalker 1 ziet er echt niet slecht uit.
Alleen zijn de Graphics wel echt outdated, het is wel te zien dat het spel eigenlijk voor 2003 bedoeld was.
Ik moet zeggen dat deze screens mij toch wel mooier overkomen dan deel 1 (die ik gespeeld heb).
Ik hoop eigenlijk dat deze wat minder horror is, donkere kelders en gangen met gemuteerde wezens die ineens achter je staan is niet mijn ding, voor de rest vond ik 'm wel tof.
Ik hoop dat dit spel wel eerst afgemaakt wordt voordat het op de markt komt. Stalker was(is) een erg goed spel maar met veel te veel bugs.
Je zou toch zeggen dat ze daar genoeg tijd voor gehad hebben :P
Kijk. Dat zijn te waarderen specs. Niet dat overdreven superzware gedoe met Crysis of toen d'r tijd met Doom (3 of 4 was het dacht ik)
Doom 3 zag er voor zijn tijd ook wel een stuk beter uit dan meeste andere.

Ook was doom 3 vooral een manier om hun engine te demonsteren en mensen een old school shooter te geven.

Volgens mij zijn ze in beide wel geslaagd.
Doom 3 en Half life 2 kwamen toch ongeveer gelijk uit?.

ik vond toen persoonlijk HL2 er beter uitzien en dat liep op minder monsterlijke machines.
Verwacht jij dat deze game op die specs fatsoenlijk speelbaar gaat zijn dan? O-)
Stalker is een erg goed spel en de bugs zo als hier voor beschreven heb ik nog niet gemerkt anders dan een crash zo af en toe maar dat lijkt er bij the horen voor sommige games.
Hoe dan ook als de opvolgern net zo goed is als het vorige deel dan zal ik het zeker gaan spelen.
nou ik werd anders helemaal stapelgek van de bugs in de eerste STALKER.
Hoop dat ze dat in deze wel geregeld hebben
Ik vind de lucht/hemel wel erg mooi gemaakt in de chernobyl games. Verder vond ik STALKER niet echt een vette game om te spelen.

Maar toch petje af voor die gasten hun eigen engine.
Die eerste screenshot, echt prachtig, van die grote open vervallen gebieden, dat is het mooie van Stalker _O_
Dit spel word volgens mij weer een toppertje... ik ga hem dan ook gelijk kopen.
Hopelijk hebben ze antialiasing verbeterd in het spel.
zit er deze keer wel coop in?
Och, ik denk dat die ''ergernis'' wel verholpen zou zijn. Het spel ansich was super... heerlijk sfeertje...

Ik kan haast niet w88!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True