Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

GSC Game World heeft de systeemeisen van Stalker: Call of Pripyat bekendgemaakt. Het spel heeft minimaal een 2GHz-processor en 512MB ram nodig, maar de aanbevolen configuratie bevat een Core 2 Duo E7400-processor en 2GB ram.

Het Russische GSC Game World heeft een website geopend voor het schietspel Stalker: Call of Pripyat. Op de site worden onder andere de systeemeisen van het spel genoemd. Het spel draait op een pc met minimaal een Pentium 4 2GHz- of AMD XP 2200+ processor en 512MB ram. Het systeem moet verder zijn voorzien van een grafische kaart die overweg kan met DirectX 8.0 en die 128MB eigen geheugen aan boord heeft. Videokaarten die hier aan voldoen zijn bijvoorbeeld de GeForce 5700 en de Radeon 9600.

De configuratie die door GSC wordt aangeraden is veel krachtiger. Daarbij gelden een Intel Core 2 Duo E7400- of AMD64 X2 5600+ processor en 2GB ram als richtlijn. De grafische kaart dient in de aanbevolen configuratie over 512MB geheugen te beschikken en moet overweg kunnen met DirectX 9.0c. Opvallend is dat de minimale systeemeisen waaraan moet worden voldaan lager zijn dan die van Stalker: Clear Sky, dat vorig jaar verscheen.

Stalker: Call of Pripyat is de derde game in de serie. Het spel verschijnt dit najaar, alleen voor de pc. De game speelt zich direct af na de gebeurtenissen uit Stalker: Shadow of Chernobyl, het eerste deel van de serie, dat in 2007 verscheen. Call of Pripyat wordt gemaakt met versie 1.6 van de X-Ray Engine. Stalker: Clear Sky werd gemaakt met versie 1.5, waarin ondersteuning voor DirectX 10 werd toegevoegd.

Stalker: Call of Pripyat Stalker: Call of Pripyat Stalker: Call of Pripyat Stalker: Call of Pripyat
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Het Russische GSC Game World
Volgens mij hoort Paul Hulsebosch te weten dat het een Oekra´ens bedrijf is.
Ik weet het niet. Ik nog nog goed dat Stalker zo lang op zich liet wachten, en nu maken ze opeens heel snel 3 versies... Ik hoop wel dat er een wat beter verhaal in zit. Clearsky was nou niet bepaald een verbetering ten opzichte van shadow of chernobyl. (wel qua graphics dan)

PS:

Lijkt die brug op foto 3, niet verdacht veel op de brug uit HL2? :D
Opzich is het niet zo gek dat ze nu opeens al de 3e versie uit brengen. De engine voor clear sky en deze versie stond natuurlijk al klaar uit shadows of chernobyl. Uiteraard met de nodig aanpassingen en upgrades, maar de basis was er al. Als je kijkt naar het verschil in de spelwereld tussen SoC en CS dan zijn er wel een aantal nieuwe bijgekomen, maar ook heel veel bekende gebieden zijn opnieuw gebruikt. Verder zijn heleboel dingen als concept art e.d. al aanwezig, gebouw en character designs al klaar, dat als ze een nieuw verhaal schrijven en wat nieuwe dingen toevoegen ze in principe call of pripyat al hebben. Uiteraard is dit wat simplistisch, maar zo zit het ongeveer in elkaar.
Ja over het verhaal kunnen we nu alleen maar speculeren, maar van mij mag het ook wel iets meeslepender ofzo, vind dat je in CS een beetje teveel heen en weer gestuurd wordt waarbij je op je pad vijanden tegen komt die je kunt afschieten.

Ik wacht wel op de eerste reviews :9
[fantasie / stille hoop mode]
Ja en zo is wow ook ooit eens begonnen. Telkens de spelwereld blijven uitbreidden en intressanter maken. Nu heeft wow natuurlijk vooral het online asspect wat stalker (nog) niet heeft maar wow had ook een veel grotere startgame.

Na twee flinke uit breidingen is de game stalker ook op een punt gekomen dat er, met enkele flinke aanpassingen van de gameplay, het best mogelijk zou kunnen zijn om een mmorpshooter mee te kunnen starten.
Lijkt me super als je met een groep mensen een team moet vormen om gedeeltes van het verhaal te ontrafelen door gevechten aan te gaan met andere facties. Leiders ontvoeren dmv een plan, of door onbegaanbaar gebied vol mutanten naar die ene stalker met de kennis die je met je guild/team nodig hebt.
Mooiste zou nog zijn als dat een eng bos was waar onder invloed van de zon verschikkelijke nucliaire chemische reacties plaatsvinden die het bos alleen `s nachts begaanbaar maken.
The zone met zijn verhaal en factions leent zich als setting heel erg goed voor een online game denk ik.
[fantasiemode off]

Waarschijnlijk zal dit nooit zo ontstaan vanuit deze game maar ik denk serieus dat er wel een markt is voor een dergelijk online game.
HL2, HL2 ep 1, HL2 ep2, Portal, TF2 = The Orange Box bestond ook uit allemaal spellen die "redelijk kort" naeen gereleased werden nadat lang gewacht was op HL2. En toevallig hebben die ook dezelfde engine... Blijkbaar kost het ontwikkelen van een engine veel tijd en geld, en is het logisch dat er verschillende games mee gemaakt worden om die kosten en tijd terug te verdienen.
512Mb Ram als minimum richtlijn. Dat is niet te bijster veel.
Ik veroordeel het spel niet meteen. Maar ik had eigenlijk verwacht dat de systeemeisen ietswat hoger zouden zijn.

De screenshots te zien lijkt het spel nog steeds gebasseerd te zijn op de originele engine.

Die begint op dit moment wat ouderdoms verschijnselen te krijgen.
Wat is er mis met minimale systeemeisen die omlaag zijn gegaan? Kan dit ook niet betekenen dat de engine geoptimaliseerd is?

Ik weet niet of jij S.T.A.L.K.E.R uberhaupt wel eens gespeeld hebt, maar de graphics zijn niet achterhaald. Dus ookal is die engine volgens jou oud aan 't worden, de plaatjes die je te zien krijgt zijn meer dan goed genoeg voor mij. Je moet alleen wel weten hoe je de settings hoger kunt zetten.
Blijkbaar heb jij dat stuk in de game gemist (als je het al gespeeld hebt), want met al het grafische geweld vraagt deze game nog redelijk wat van een systeem. Meer dan de minimale systeemeisen in ieder geval.
minimale systeemeisen; 640x480? 512mb ram, ik vind 't juist positief.
tuurlijk zul je niet het maximale uit de game halen qua grafisch geweld.
meer en krachtiger is altijd beter
Die minimum systeem eisen zou ik me als ik jou was niet te veel van aan trekken... Als je net aan die eisen voldoet, dan kun je NET het spelletje opstarten en vervolgens op 640x480 gaan genieten van een wazige dia-show. Maar hij DOET het wel met zo'n systeem ;) Je kunt beter kijken naar de aanbevolen systeem eisen en dat als minimum beschouwen.
Belangrijk item wat je moet mee nemen is je OS... Onder Vista met 512 MB gaat het volgens mij echt NIET werken
Volgens mij werkt Vista dan ook al niet bijster prettig. Denk dat dat dus in dit geval niet veel uitmaakt. Mensen hebben met 512 mb ram geen vista (hopelijk)
het is ook niet zoveel. Maar met XP moet dat opzich nog wel lukken.
Daarnaast zijn de aanbevolen alweer 2GB en de videokaart 512Mb en dat vindt ik dan weer niet zo flauw. Meeste kaarten hebben tegenwoordig 512MB
Ja, behalve dan dat de geheugen hoeveelheid alleen niet zoveel zegt over de prestaties van een videokaart. Het was makkelijker geweest als ze er ook iets bij hadden gezet als een serie videokaarten as minimum. Geforce 7800 series ofzo als recommended.

Want http://tweakers.net/price...low-profile.html#tab:info de Radeon HD3450 is er ook met 512MB, maar ik denk niet dat je met die kaart dit spel fatsoenlijk kunt draaien.
mooi... ik hoop dat het spel nu minder of geen bugs meer heeft.. want dat was bij de vorige versies echt een groot nadeel.
Inderdaad. Het spel op zich was nu ook niet bepaald grensverleggend. Mooie woorden, maar weinig opmerkelijkheden tijdens het spelen. Buiten wat sterkere AI en sfeervolle omgeving was dit spel overroepen. Daarbij snap ik niet dat ze de budgetten nog vinden om een vervolg te maken. Het was verre van een hitspel en gezien ze het enkel voor PC uitbrengen moet het spel platgekopieerd zijn?!
Goed zo, geloof maar dat de PC een dood platform is door piraterij.

Zodra mensen dan stoppen met games voor PC uitbrengen gaan al die pirate-groepen zich focussen op XboX, Wii en PS3 games. (de eerste 2 kan men al vinden, de derde is nog tricky).


Elk game wordt platgekopieerd op welk platform dan ook, dat was al zo sinds gameboy-spelletjes en dat zal ook zo blijven.
Dat het PC platform dood is, is een sprookje van de filmindustrie, welke tegenwoordig een steeds groter aandeel in de game industrie opkoopt.
Dat proberen ze ons wijs te maken zodat we allemaal een console kopen, omzet creeeren heet dat :) Nou PC werk prima voor mijn, kan ik tenmisnte ook nog wat anders op dan alleen gamen :)
Als ze nu eens zorgen dat ik spellen op mn playstation of XBOX (zonder speciale emulator) kan spelen met mn toetsenbord of muis.. Dan pas ben ik bereid mn pc te vervangen..

maar zolang de standaard controller er blijft zal ik mijn spellen op de pc blijven spelen
de PC verkopen zijn juist omhoog gegaan volgens EA.
dus dood?
en piraterij is ook op de xbox360.
Ja, dood.
Blijf maar ontkennen hoor, verschuil je maar achter dit soort uitspraken, maar feit blijft dat piraterij de PC kapot maakt. Er is geen enkele reden om een spel nog te kopen als die twee dagen voor release te downloaden is, zonder DRM of wat dan ook. Daar kan niemand wat aan doen. Steeds meer ontwikkelaars laten de PC in de steek of gaan multiplatform, waardoor het doel van een dikke PC een beetje wegvalt. Straks zullen er alleen nog maar wat veredelde techdemo's te koop zijn om te zien wat voor grafische pracht je PC aan kan.
Dat is niet waar, een groot deel van de games voor de PC speelt men online, en daar kun je niet met cracks of hacks aankomen.
Je speelt online met een legale gekochte versie of je speelt niet.

Daarbij zijn bepaalde games dusdanig uniek dat ik er graag grof geld voor neertel.
Doelend op de Battlefield(tm) series, m.u.v. de gratis BF heroes (ja die suckt ja).

Gamen op een PC doe je ook heerlijk tussen de productieve dingen door, je kunt gemakkelijker afwisselen met je creatieve en zakelijke bewerkingen, en je hebt het beste beeld en geluid.
Ik zie gamen op een PC als een soort premium gaming platform voor wie top-notch hardware heeft ipv speelgoed (consoles).
Toevallig vorige week nog GTA IV gekocht:
Wist dat deze ontzettend makkelijk te downloaden was, maar vond hem zo gaaf dat ik het het geld gewoon waard vond.

Support your scene, of zoiets ;)
Ze hebben van Shadow of Chernobyl alleen al meer dan 2 miljoen verkocht op 3 September 2008, dus daar halen ze waarschijnlijk het geld vandaan. ;)

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 20 mei 2009 12:38]

Ik zou eens kijken hoevel kopien dit spel in de oostblok landen verkoopt, en dan ook met name Rusland. Daar hebben zij het meest verdiend.

En de bugs in STALKER interesseren mij eerlijk gezegd niets, het is nog steeds een van de beste spellen van de laatste jaren, alleen al vanwege de sfeer en de gameplay. Dat is wat belangrijk is in een spel.
Ben van de week weer met Stalker: CS begonnen....Heerlijk!
Had alleen nog wel van die memorydumps, maar sinds versie 1500009 en een kleine aanpassing ( even afkloppen... ) niet meer...
Heerlijk spel en kan dus niet w88 ( maar moet wel.. ) totdat deel 3 er is....

Hoop wel dat ze het spel zo op dat markt brengen, dat patches niet direct nodig zijn...
Dit zijn zeker de absolute minimale systeemeisen.
Ik kan mezelf herinneren dat ik met mijn vorige systeem de intro amper af kon kijken bij Stalker CS..
Leuke game, zal hem zekers kopen, heb aan de andere delen veel plezier beleefd. Ik ga ervan uit dat alles nu nog dieper is, meer upgrades, wapens en verhaal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True