Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Volgens een Oekraïense blogger zou Bethesda een game mogen maken onder de naam Stalker. De uitgever zou de rechten gekocht hebben van bedenker Sergey Grigorovich, voormalig directeur van ontwikkelaar GSC Game World.

De geruchten zijn afkomstig van Sergey Galyonkin, een blogger die eerder naar buiten bracht dat de Oekraïense ontwikkelaar GSC Game World de deuren sloot. Volgens Galyonkin heeft Sergei Grigorovich, bedenker van de serie en voormalig directeur van GSC Game World, de rechten op de game verkocht aan uitgever Bethesda. Er zou al aan een nieuwe game in de serie gewerkt worden.

Welke studio de klus toebedeeld heeft gekregen, weet Galyonkin niet. Hij weet wel dat het geen studio uit de Oekraïne is en de nieuwe game gemaakt wordt met een engine van Bethesda, en niet met de engine die GSC Game World voor de serie gebruikte. De game zou op zowel pc als consoles moeten verschijnen. Bethesda wil niet op de uitlatingen van Galyonkin reageren. Geruchten over interesse van Bethesda doken al eerder op in Russische media. Toen was er echter nog geen sprake van een nieuw project op basis van een engine van Bethesda. Volgens Galyonkin heeft Grigorovich alleen de rechten op de game verkocht, maar heeft hij zelf nog de rechten op afgeleide artikelen als merchandise, boeken en films in handen.

GSC Game World moest de ontwikkeling van Stalker 2 in december staken, toen eigenaar Grigorovich de studio sloot. De ontwikkeling van de game zou volgens insiders bijna afgerond zijn toen Grigorovich zich terugtrok. Ondanks de titel wordt Stalker 2 de vierde game in de serie, na Stalker: Shadow of Chernobyl uit 2007, prequel Stalker: Clear Sky uit 2009 en Stalker: Call of Pripyat uit 2010. De games spelen zich af in Tsjernobyl, waar in 1986 een ongeluk plaatsvond met een kernreactor. Dat ongeluk vormt de start voor de gebeurtenissen in de games.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

De ontwikkelaars van GSC zijn zelfstandig doorgestart. Deze studio heet Vostok games. Ze ontwikkelen dit moment Survarium.http://vostokgames.com/en

Misschien zit het echte stalker gevoel wel in dit spel. Een groot verschil met de Stalker serie is natuurlijk wel dat het een MMOFPS gaat worden.

En dan zijn er ook nog een paar ontwikkelaars die aan het begin aan Stalker hebben meegewerkt die nu aan Metro Last Light werken.

Er zijn volgens mij geen ontwikkelaars meegegaan naar Betesda. Dus de technische basis van een nieuwe stalker zal anders zijn.

[Reactie gewijzigd door Kirpeknots op 1 augustus 2012 15:40]

Aan de ene kant blij dat S.T.A.L.K.E.R. 2 misschien nog niet is overleden en als een partij het kan dan is Bethesda.

Maar aan de andere kant, dit is een Sovjet spel ontwikkeld door een team uit de Ukraine en dan wordt het plotseling door een Amerikaans team gemaakt? S.T.A.L.K.E.R : Shadow Of Three Mile Island? Nee,

Een van de problemen van S.T.A.L.K.E.R was dat de X-Ray engine aan zijn limiten zat. en de engine never-en-te-nimmer op een console zou kunnen draaien.

Metro 2033 designer Shishkovtsov and his colleagues split from the development of S.T.A.L.K.E.R because that "its inherent inability to be multi-threaded, the weak and error-prone networking model, and simply awful resource and memory management which prohibited any kind of streaming or simply keeping the working set small enough for 'next-gen' consoles" along with its "terrible text-based scripting", which he explained led to the delays in the original game.

Aan de andere kant: Het was een van de eerste titels met Deferred shading.

Gun physics waren simpleweg geweldig.

Mocht het waar zijn dat Bethesda S.T.A.L.K.E.R. 2 uitbrengt dan zal S.T.A.L.K.E.R. niet langer PC only zijn.

Een mogelijkheid is ID's Tech5 engine wordt gebruikt ipv de Creation Engine.
Bethesda heeft altijd aangeven dat ze Tech5 niet in licentie gaan verkopen en het past wel bij deze titel, een beetje anders maar wel lekker.
Met de Creation zit je al snel met de Look & Feel van FO &FO:NV en in elkaars vaarwater.

S.T.A.L.K.E.R was altijd zeer vriendelijk voor de Mod Community (STALKER Complete) en dit sluit goed aan bij Bethesda (Steam Workshop/ ID Open Source)

Rommelige post maar dat is wat de S.T.A.L.K.E.R. serie is.
Een buggy haat/liefde affaire met een speciaal plekje op mijn harde schijf.

Aanrader is om de Wiki eens te bezoeken.

[Reactie gewijzigd door Zanac-ex op 1 augustus 2012 16:22]

Mee eens. Ik vond de X-Ray engine op zich wel indrukwekkend. Bijvoorbeeld: er komt een enemy om de hoek op je af en voordat je hem ziet kun je al aan de schaduw die zijn wapen werpt (door zijn hoofdlamp) zien welk wapen hij heeft.

De Stalker games hebben goeie replay value en draaien goed op oude hardware (1e en 3e deel iig). Ik ben wel een beetje bang dat Bethesda (welke studio ze ook kiezen) niet dezelfde sfeer zullen kunnen bereiken als het Oekraiense GSC.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 1 augustus 2012 19:31]

"Een van de problemen van S.T.A.L.K.E.R was dat de X-Ray engine aan zijn limiten zat. en de engine never-en-te-nimmer op een console zou kunnen draaien."

Creation Engine is zelf een gedrocht met veel bugs en buiten dat draait het voor geen meter op de PS3. Zowel Fallout3 als Skyrim hebben dit bewezen.
Tech5 is compleet ongeschikt voor grote dynamische outdoor werelden en werkt alleen aardig op statische geometrie.

Beide engines zijn dus enigzins ongeschikt om een nieuwe stalker game te maken.
Ik mag dan ook hopen dat Beth een andere engine kiest .
Ik ben benieuwd wat voor invloed dit heeft op de opvolger ( als die uberhaupt komt ).
Stalker met een TeS gevoel? Ik ben benieuwd!
Ik moet eerlijk zeggen dat me dat juist angst aanjaagt. Stalker had een (naar mijn mening)perfecte sfeer en een eigen feel. TeS is mij een beetje te blij en ook Fallouts wasteland gaf mij niet dezelfde beleving. Plus alle eigenaardigheden in de vertaling en voiceacting gaven net dat beetje extra iets eraan _/-\o_
Is het niet GSC Gameworld? /offtopic

Ontopic: Ik hoop echt dat er een nieuwe, fatsoenlijke STALKER game komt. Zelden zo'n atmosferische game gespeeld als dat.

[Reactie gewijzigd door Jesh op 1 augustus 2012 15:01]

Atmosferischer dan Stalker: Stalker (welke versie dan ook) met de "complete" mod. Ik weet dus ook niet of ik blij moet zijn met een andere engine.
Voor de mensen die die mod's niet kennen: Ze veranderen bijna niets aan de gameplay, maar verbeteren de textures en heel veel aan onder andere de atmosfeer. In CoP betrap ik me erop dat ik bij regen liever binnen blijf. Zo goed. (Wel zorgen dat je 3GB geheugen hebt, anders gaat CoP complete de mist in)
Een andere engine zou wel eens negatieve gevolgen kunnen hebben voor de mod community, zeker als die engine dan ook nog op consoles moet draaien.
Een andere engine zou wel eens negatieve gevolgen kunnen hebben voor de mod community, zeker als die engine dan ook nog op consoles moet draaien.
Wees gerust. Als er iets is wat bij Bethesda meestal wel goed zit dan is het mod-vriendelijkheid, en actieve support voor modding vanuit Bethesda. (Dat had je op zich ook kunnen weten / zelf kunnen ontdekken, voordat je postte.)

En ook Bethesda heeft een grote mod-community voor z'n games. Véél groter dan de community voor Stalker wel te verstaan.

Daarbij dien je wel op te merken dat Bethesda tegenwoordig twee engines in huis heeft. De Creation engine (Skyrim) en de ID Tech5 engine (Doom4). Gezien het type game dat Stalker is, is het best waarschijnlijk dat die op basis van de creatioin engine gemaakt zal gaan worden overigens.
De Creation engine is zeer mod-vriendelijk, met een zeer uitgebreide officiële creation kit en vele fan-made tools. Voor de ID Tech5 engine geldt dat in zekere zin ook. Dus wat modding betreft ga je zeer waarschijnlijk niets te kort komen.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 1 augustus 2012 17:16]

Als ze de zelfde engine gaan gebruiken als voor Skyrim, zit het met de mods wel snor denk ik zo ;)
Liever niet dezelfde engine als Skyrim: zo veel bugs, en behoorlijk over datum.
Ik ben toch benieuwd wat dan het resultaat zal zijn als Bethesda deze game gaat ontwikkelen. Heb zelf geen ervaringen met games van Bethesda, maar ik ben bang dat ze niet het 'S.T.A.L.K.E.R.-gevoel' erin kunnen krijgen

Vind het eerste deel ondanks alle bugs / problemen nog steeds een van de betere shooters ooit, de sfeer is echt iets apparts.
Bethesda levert naar mijn menig toch zeer goede spellen af (met wat bugs, maar dat vergeef ik ze), waarin vooral de sfeer goed getroffen is, denk bijvoorbeeld aan Fallout new Vegas. Ik heb er dus wel vertouwen is dat dit een uitstekende zet is en dat een nieuw S.T.A.L.K.E.R. spel de sfeer van de voorgaande spellen goed weet te vangen.
De kans dat Bethesda er een goed spel van maakt is wel vrij groot - TES4 en 5 en FO3 en FONV waren wel echte pareltjes. Alhoewel FO3 en FONV wel vrij duidelijk aantonen dat het nogal wat uit maakt welke developer Bethesda erop zet: FO3 en FONV hadden beide een passende, goed gekozen sfeer maar de twee spellen voelen wel duidelijk anders aan, daar waar FO3 soms een beetje érg veel de komische kant op ging was NV soms wel érg serieus en grimmig, en waar NV leuke dingen toevoegde aan de spelwereld waren bepaalde elementen in FO3 pas écht bizar.

STALKER heeft wel een heel specifiek sfeertje, deels ook doordat het spel wat rauw aanvoelt (niet de beste textures, een engine die nét niet helemaal vloeiend loopt, dat soort dingen) wat juist goed aansluit bij het vervallen, doodse karakter van de gamewereld. Lastig te omschrijven, het moet je pakken.
Het risico bestaat dat Bethesda een goeie game aflevert die boordevol sfeer zit die nét niet aansluit bij de vorige spellen. En dan heb je best kans dat de oude garde het spel laat liggen omdat het niet goed voelt en nieuwelingen het laten liggen omdat de voorgaande spellen ze te ruw of buggy waren.

Het zal mij benieuwen wat Bethesda er van bakt - als het gerucht waar blijkt te zijn. Vast staat wel dat de sfeer van een STALKER game met de uitwerking van een Bethesda open-world adventure op mij wel een heel sterk aantrekkende werking heeft en ik best in staat zou zijn dit blind te pre-orderen... iets wat ik al een paar jaar niet meer doe.
Ik als oud liefhebber van Fallout 1 en 2, heb anders helemaal niets van die sfeer terug gezien in Fallout3, als het dan ook nog eens vol bugs zit blijft er weinig over.

FO: NV zat qua gevoel gelukkig wel dichter bij de eerste 2delen.
Jammer alleen dat de consument het niet opgepikt heeft.
FO3 heeft veel meer verkocht dan FO: NV.

Verder vind ik de TES serie helemaal niet zo geweldig, dan liever The Witcher die qua sfeer en verhaal veel beter in elkaar zit.

Ik hoop maar dat Bethesda stalker maar niet verpest.
Inderdaad, ook mijn mening. Bethesda heeft met zijn Fallout reeks bij mij een zeer goede indruk achter gelaten. En gezien het verhaal achter Fallout en Stalker toch wel een beetje op elkaar lijkt, heb ik er zeker vertrouwen in.

We zullen moeten afwachten hoe het uiteindelijk wordt uiteraard.
In weze heeft Bethesda tot nu toe nog maar 1 Fallout spel gemaakt uit de hele serie. Fallout 1, 2 en tactics waren van Interplay (ontwikkeld door verschillende studios) en NV van Obsidian, maar wel door Bethesda gepublished.

Ik zie zelf wel mogelijkheden in S.T.A.L.K.E.R. als Bethesda developed spel, maar ongeacht welke engine ze dan ook nemen ... mogen ze toch nog wel het een en ander updaten :p
Fallout 3 en New Vegas bedoelde ik. Misschien niet echt een reeks te noemen aangezien er qua engine etc geen verschil is idd.
Mooi. Vond Stalker altijd erg leuk, hopen dat Bethesda er nieuw leven in blaast, Stalker heeft naar mijn mening een goede naam, kan nog geld aan verdiend worden... Ben toevallig nu net weer Stalker:CoP aan het installeren, had er weer zin in :)
Had eerder verwacht dat ze de engine uit CoP zouden gebruiken, was voor de tijd toch een zeer moderne engine als m'n geheugen me niet voorliegt.
Zolang ze de atmosphere van de STALKER games maar aanhouden vind ik het best. Heb zin in een STALKER II want de serie is een van de beste/vernieuwende games uit die tijd.
Sure er waren flaws maar die waren niet game-breaking.
Sure er waren flaws maar die waren niet game-breaking.
Clear Sky heeft helaas wel game-breaking bugs (vastlopers bij een bepaald level die ik nog niet op heb kunnen lossen).
Stalker is echt een game voor Bethesda. Een goede RPG waarbij je met veel voorwerpen in de omgeving iets kan doen. Ik verheug me erop!
vond stalker altijd coole games vanwege de setting en de toch wel mooie graphics maar vond het verhaal altijd een beetje MWEHH dus hoop dat ze er een echt bethesda verhaal instoppen en niet ala fallout Nv gaan kutten

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True