Door Marc Rademaker

Stalker: Call of Pripyat

Sfeervol

De AI van je tegenstanders is niet uitzonderlijk goed. Zo is het vaak mogelijk om op grote afstand een aantal tegenstanders neer te schieten, terwijl de rest vrolijk om zich heen blijft kijken zonder dekking te zoeken. Als ze je eenmaal in de gaten hebben, kunnen ze echter vrij goed mikken en zullen ze vaak genoeg alsnog dekking zoeken en omlopen, om je uit een onverwachte hoek onder vuur te nemen. Over het algemeen neem je het op tegen grotere groepen en soms word je bijgestaan door andere stalkers of door militairen. De vuurgevechten die daar uit voortkomen zijn fantastisch, omdat je het geweervuur langs hoort fluiten en getrakteerd wordt op de nodige Russische scheldkannonades. Met name het vuurgevecht aan het einde van het spel, dat zich bij ons in het donker afspeelde, is episch te noemen.

Graphics

Het zal inmiddels zijn opgevallen dat Factions niet voorkomen in CoP. Duty en Freedom spelen amper een rol en er hoeft dan ook geen keuze te worden gemaakt. De missies van de verschillende facties werkten in Clear Sky niet bepaald vlekkeloos, reden voor de ontwikkelaars om dat deel weg te laten in CoP. Een andere positieve aanpassing betreft de graphics. Die zijn grotendeels hetzelfde gebleven, ook al biedt CoP ondersteuning voor DirectX 11, maar het spel draait nu wel een stuk beter op dezelfde hardware. Voorheen waren zelfs de snelste videokaarten amper afdoende om Stalker in volle glorie te spelen. De graphics zijn bij vlagen erg mooi, maar omdat alles in de Zone grauw is, zijn de omgevingen simpelweg niet zo mooi als in bijvoorbeeld Crysis met zijn felle kleuren.

De X-ray-engine krijgt het wel prima voor elkaar om de omgevingen, en vooral ook de vele gebouwen, een verlaten indruk te geven. Het zijn vooral de lichteffecten die de show stelen, maar ook de verschillende npc's zien er goed uit. Een groot minpunt zijn de animaties, die eruitzien alsof ze uit 2005 komen. Het geluid is nog een andere reden waarom Call of Pripyat sfeer uitstraalt: de verschillende achtergrondgeluiden zorgen er voor dat je de omgeving continu in de gaten houdt, om te zien of je niet wordt aangevallen.

Multiplayer

Behalve de zeer uitgebreide singleplayermodus, kent Stalker: Call of Pripyat ook een multiplayer. De multiplayer kan zowel via een LAN als via internet worden gespeeld, waarbij een Gamespy ID is vereist. De multiplayer wordt echter niet veel gespeeld en hij biedt enkel een deathmatch- een een capture-the-flag-modus. Verwacht daarbij geen goed ontwikkelde levels en snelle actie zoals in de Call of Duty-reeks: de makers hebben overduidelijk meer tijd in de singleplayer gestoken.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite