Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Marc Rademaker

Redacteur

Stalker: Call of Pripyat

Een beetje realistisch

In de voorgaande delen moest vaak worden gespaard voor een nieuw wapen of voor een stuk armor, dat bij de juiste trader kon worden aangeschaft. In CoP is een speciale handelaar opgenomen, waar je een nieuw wapen of pak kunt bestellen. Hierdoor is het wat eenvoudiger om aan een degelijke uitrusting te komen. Zoals gebruikelijk is er ook weer de mogelijkheid om je wapens en armor te upgraden. Het is nu echter zaak om een mecanicien van het juiste gereedschap te voorzien, zodat hij ervoor zorgt dat je alle upgrades krijgt. Dit is in de plaats gekomen van de losse pda's die steeds een enkele upgrade mogelijk maakten. Het vinden van gereedschap werkt eenvoudiger, maar vaak moet er wel goed worden gezocht, al krijg je soms hints van stalkers. Upgrades geven wapens en armor een flinke boost, ze zijn zonder meer de moeite waard.

Eenvoudiger schietwerk

Het mag duidelijk zijn dat Call of Pripyat een shooter is. In het eerste deel, Shadow of Chernobyl, was het soms praktisch onmogelijk om een tegenstander te raken. In Clear Sky werd het schieten een stuk eenvoudiger en dat is in Call of Pripyat zo gebleven. Er moet nog steeds gecontroleerd worden geschoten, het liefst vanuit een stilstaande of knielende positie, maar dan zijn de eerste kogels vaak wel raak. Afhankelijk van het wapen en de toegepaste upgrades, kan de spreiding van de kogels aardig onder controle worden gehouden. Het schieten gaat echter nog altijd veel realistischer dan in shooters als CoD: MW2, Crysis of Far Cry 2. Kogels zijn aan de zwaartekracht onderhevig en volgen een ballistisch traject. Vooral met sniperrifles zul je merken dat bij lange-afstandschoten hoger moet worden gemikt, om de zwaartekracht te compenseren.

Doekje voor het bloeden

Call of Pripyat wint ook op andere manieren aan realisme. Zo loop je al snel wonden op, waardoor je blijft bloeden en een bloedspoor achterlaat. Een simpele healthpack biedt daarbij onvoldoende soelaas, je zult ook een verband moeten gebruiken om het bloeden te stoppen. Daarnaast zul je ook moeten eten, anders neemt je uithoudingsvermogen behoorlijk af. Je kunt maximaal 50 tot 60 kilogram aan spullen meezeulen, een gewicht waar je al snel aan zit. Soms kan dit vervelend zijn omdat je bepaalde wapens moet laten liggen. Als je echter de juiste artifacts en upgrades gebruikt en de waardeloze troep laat liggen, is de gewichtsbegrenzing niet heel storend.

Iets minder realistisch is dat radiation sickness kan worden tegengegaan met wodka. Behalve wodka zijn er ook echte medicijnen, die stralingsziekte tegengaan of andere vormen van bescherming bieden. Al met al zorgt het realisme ervoor dat je voorzichtig bent in CoP en niet lukraak om je heen begint te schieten. Tegenstanders zijn namelijk niet altijd even sterk, maar vooral in het begin, met slechte armor, zijn enkele kogels in je borst of het hoofd zonder meer dodelijk.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True