Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony stopt productie laatste varianten PS Vita in Japan

Sony heeft de productie van de PlayStation Vita nu hoogstwaarschijnlijk officieel stopgezet. De handheld werd vermoedelijk alleen nog in Japan geproduceerd voor de Japanse markt, maar daar heeft Sony nu ook een punt achter gezet.

Sony maakte vorige maand al bekend dat de productie van de PS Vita stopgezet zou worden, maar noemde daarbij geen datum. Onder andere Siliconera meldt dat op de Japanse Vita-pagina nu ook de laatste twee overgebleven modellen, zwart en 'aqua blue', aangeduid worden met discontinued. Nu de productie stopgezet is en nadat de voorraden op zijn, zal de enige manier om een Vita te bemachtigen de tweedehands markt zijn.

Sony maakte vorig jaar al bekend dat het einde van de Vita in 2019 zou komen en vorige maand werd ook bekend dat dat einde dichtbij was. In Nederland is de PlayStation Vita sinds 2016 al niet meer te koop. De handheld kwam oorspronkelijk in 2011 uit in Japan, met een release in de Benelux in 2012. De Vita Slim kwam in 2013 op de markt.

"De Vita sloeg gewoon niet aan bij het publiek en dan gaan developers er ook niet mee aan de slag. Als je dat hebt, dan trek je ook geen publiek aan en dan komen de developers niet. Het is een neerwaartse spiraal die snel gaat", vertelde Shawn Layden, toenmalig president van Sony Interactive Entertainment of America, aan Polygon in 2017.

PlayStation Vita Slim

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

03-03-2019 • 10:26

101 Linkedin

Reacties (101)

Wijzig sortering
Ik heb zelf alleen een PSP gehad, nooit de Vita, omdat ik in de tijd dat deze uit was druk was met school/bijbaantje en vrij weinig gamede, dus heb het ook allemaal toen een beetje gemist, maar kunnen we stellen dat de PS Vista eigenlijk gewoon door de Smartphone nooit een success geworden is?

Ik heb bij een klasgenoot wel eens een enkele keer er op gespeeld in de tijd toen ze net nieuw waren, en toen was ik echt verbaasd over hoe goed ze waren
De Smartphone verklaart niet waarom het Nintendo met de verschillende 3DS en 2DS modellen wel gelukt is om succesvol te zijn.
Vergeet ook niet dat de DS ook Pokemon als exclusive had. Een van de Nintendo big 4 kon je alleen maar op een handheld spelen. Zo had de DS nog een hoop exclusives maar Pokemon trekte zeer zeker de kar. En ik denk om eerlijk te zijn ook dat als Pokemon naar de gamecube/wii was verhuist de DS rond 2012/2013 ook niks meer was.

De PSP Vita heeft niet echt goede exclusives. Ik zou bij god niet weten welke super goede exclusive game op de PSPV uitkwam.
Als blijkbaar de naam PS vita niet blijft hangen en mensen zelf maar iets verzinnen gaat er toch iets fout.
Marketing. Als sony meer promotie had ingezet dan was de PS Vita veel populairder geweest.
De PS4 gooit je dood met reclame voor/na gametrailers, reclame op TV, youtube, FB etc etc etc.

Ik kan me eerlijk niet herinneren dat ik ooit echt PS vita promo materiaal of trailers heb gezien.
Voor Xbox en Switch zie je ook veel reclame voorbij komen.

Daarnaast zou ik ook echt niet weten of er ''goede'' exclusives op de PSvita zijn uitgebracht, of ports van populaire ps2/3 games.
Ik denk dat je gelijk hebt over Pokemon dat dit heel belangrijk is geweest voor de 3DS als systemseller.
Maar ik denk dat Nintendo succesvol is geweest doordat ze de beste titels zelf ontwikkelen. De beste games komen ook uit eigen huis of bij dochterondernemingen vandaan.

Voorbeelden zijn onder andere: Zelda-games, Firemblem, pokemon games en supermario bros, supersmash bros, super mario land, zelda games en Donkey kong Returns.

Al met al heeft de 3DS een bibliotheek met uitstekende titels. De PS Vita daarentegen heeft geen noemenswaardige titels zoals de PSP wel had. Ik ben van mening dat als Sony een aantal goede games zelf had ontwikkeld dat de situatie anders had kunnen zijn.
Dat komt o.a. doordat ten tijde van de introductie van de 3DS veel kinderen nog geen smartphone hadden. Die leeftijd is jonger en jonger komen te liggen inmiddels. Ook bij Nintendo zie je inmiddels een move naar de smartphone game markt.
het is nooit n succes geworden
Omdat die geheugenkaartje n pittig prijs kaartje hebben &
je kan geen andere geheugen kaartje erin doen alleen van sony past erin 8)7
Dat was toch bij de PSP ook zo? Al hoewel ik daar nooit echt storage problemen gehad heb, misschien was dat bij de Vita weer anders
psp had je volgens mij meerdere keuze uit geheugenkaartje's
actually nee, je moest de memory stick pro duo gebruiken echter, er waren wel converters waarmee je micro SD kaartjes in de oude PSP en PSPslim kon stoppen. Uiteraard was sony daar niet blij mee :+
dit soort dingetjes van een paar euro
https://www.consolepro.nl...naar-memory-stick-pro-duo

[Reactie gewijzigd door Kabuto_Raiger op 3 maart 2019 16:17]

Die zijn er ondertussen ook te koop voor de Vita voor nog geen euro bij aliexpress. Daardoor overwoog ik nog een Vita op te pakken, maar toch niet gedaan.
Toch maar even verduidelijken dat de sd2vita kaartjes enkel te gebruiken zijn als je de vita softmod.
Op een exemplaar met de laatste firmware zijn deze onbruikbaar.
Dat wist ik nog niet! Bedankt voor de toevoeging :)
Ook ik heb hem niet aangeschaft... maanden nieuws lopen volgen, helemaal hyped alles... toen ik de geheugen prijzen zag dacht ik bijna meteen... laat maar. Bij release waren er nog geen gehackte kaartjes dus toen die uitkwamen was ik de Vita gewoon vergeten.
ja dat had ik ook toen de psvita uit kwam keek ik naar die geheugenkaartjes die ze toen bij de mediamarkt tekoop hadden 8gb was al heel duur,

vind t jammer dat de psvita al dood is.. maja
maar kunnen we stellen dat de PS Vista eigenlijk gewoon door de Smartphone nooit een success geworden is?
Ik denk alleen voor de extreem casual gamers (mensen die hooguit Tetris of candycrush spelen). En dat zal echt een heel klein percentage zijn. De kwaliteit van 99% van de mobile games is echt bedroevend en mogen geen gevaar vormen voor triple a titles op een Nintendo DS of PSVita.

Het grootste probleem lijkt me gewoon dat Sony te weinig heeft gedaan om de PSVita interessant te maken. De DS komt uit hetzelfde tijdperk en was wel succesvol.
Ik denk dat casual gamers net de overgrote hoeveelheid is ... :|

Vita is vermoord door Sony, door hun slechte marketing en lock-in keuzes inplaats van standaard onderdelen te nemen. Zonde.
De Smartphone heeft er niks mee te maken, de onwijs dure Sony flash kaarten wel.
Yup, de smartphone is het probleem. Daarom is de Nintendo Switch nu ook een flop... oh wacht. [/sarcasme]

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 3 maart 2019 18:51]

Tja heeft dat misschien ook niet te maken met het feit dat smartphones ook onder jongeren toen erg in opkomst waren, en de Switch vind ik niet echt een 100% goede vergelijking, aangezien deze ook als game console aan een TV kan dienen, iets wat zover ik weet de Vita niet doet.
"en de Switch vind ik niet echt een 100% goede vergelijking, aangezien deze ook als game console aan een TV kan dienen,"

Dat kan ik met een smartphone + Chromecast ook, dus dat is nog steeds niet het grote probleem. En een Vita kun je volgens mij prima aan de TV hangen met Playstation TV of als je een mod met HDMI-poort toevoegt.
dat kan, maar is niet zo soepel als bij de Switch. sowieso zou ik echt nooit willen gamen met een chromecast, veel te veel input delay. ook een PSP kan je inderdaad waarschijnlijk wel modden, maar dat is wel een hele grote stap voor de gemiddelde consument.

als tweaker denk je al snel 'maar dat kan wel als je eerst X en Y opzet', maar het overgrote deel van de markt zal daar niet naar kijken.
Ik heb ook helemaal nergens gezegd dat de gemiddelde consument dat zou kunnen/moeten doen, ik reageerde slechts op de persoon boven mij die zei, en ik citeer, "[...] iets wat zover ik weet de Vita niet doet".
Het is natuurlijk wel nogal een verschil of het al dan niet mogelijk is, of dat het er niet specifiek voor bedoeld is. Want in de regel is dat wel hetgeen dat het blikveld van de consument bepaalt. De Switch is een aanzienlijk veelzijdiger apparaat dan de Vita en dat ‘weet’ de consument ook. Mede om die reden wist de Vita zich niet voldoende te onderscheiden van de smartphone.
dan haal je het uit de context. de discussie gaat over wat de reden is dat de PS Vita geen succes is, in die discussie is het zeker wel belangrijk om naar de overwegingen van de gemiddelde consument te kijken.

wellicht zou je kunnen beargumenteren dat je niet op die discussie inging en alleen toelichting wilt geven over de mogelijkheden van smartphones. echter schrijf je "Dat kan ik met een smartphone + Chromecast ook, dus dat is nog steeds niet het grote probleem.", waarin je dus zegt dat de TV-mogelijkheden van de Switch niet het gene kan zijn wat de Switch een groter succes maakte dan de PS Vita.
Klopt. Ik heb nog geen input delay gemerkt met smartphone + Chromecast en er zijn meer spellen die je via casten kunt spelen dan er voor de Switch beschikbaar zijn. Plus het is ook nog eens goedkoper.
Ik denk dat de Switch voornamelijk populair is vanwege loyale fans. Nintendo heeft altijd al een grote schare fans gehad en daarnaast staat hun naam natuurlijk ook goed bekend, waardoor ze ook wat nieuwe mensen aantrekken. En natuurlijk kwalitatief goede spellen. Dat lijkt me meer de reden van de populaireit dan wat en hoeveel je ermee kan.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 3 maart 2019 18:39]

er is een reden dat Nintendo een hele hoop fans heeft; ze brengen al decennia lang consistent goede producten uit, in de playstore en appstore is de kwaliteit van games heel veel lager. daarnaast is gamen op een mobiel verre van zo gestroomlijnd als gamen op een Switch.
Eigenlijk zijn we het wel min of meer met elkaar mee eens :)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 3 maart 2019 19:43]

De rek is er ook wat uit op smartphone markt, + Nintendo heeft een pak exclusieve games op de switch. Mega toppers dan nog.

Vita had ports die het niet super goed deden. Zoals borderlands.
De Switch is alles behalve een flop. Weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar dit lijkt mij volledig uit de lucht gegrepen.
De Vita was een heel mooi ding alleen sony heeft het zelf laten floppen met hun memory stick pro duo
https://youtu.be/ctKdZq1wBjY
Er ging geen memory stick pro duo in de Vita, maar een geheel eigen ontworpen kaart exclusief voor de Vita.

Overigens is dat niet de reden dat de Vita uiteindelijk geflopt is. Sony heeft de Vita behandeld zoals Nintendo de Wii U heeft behandeld: te weinig prioriteit en op den duur geen aandacht meer waardoor 3rd party ontwikkelaars ook niet erin gaan investeren meer. Daarnaast had het veel last van de Nintendo DS die juist gigantische support had van Nintendo en werden mobiele games steeds populairder.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 3 maart 2019 17:40]

De Vita had het probleem dat het uitkwam op een moment dat de PS3 het aflegde tegen de Xbox. Op dat moment heeft Sony alle aandacht aan de homeconsoles gegeven wat nog goed uitpakte voor de PS3 en later de PS4. Een beetje zoals Microsoft Windows Phone achterliet om in te zetten op Windows 10.

Voor Nintendo waren de handhelds op dat moment juist de grootste markt, met een constante stroom topgames. Erg zonde, want de hardware van de Vita was geweldig. Regelmatig in Japan en Taiwan op het punt gestaan om er eentje te kopen, maar toch telkens vanaf gezien vanwege enerzijds de prijzige hardware en anderzijds het relatief matige aanbod van games die over het algemeen ook nog eens heel duur zijn. Veel games kosten praktisch hetzelfde als consolegames en er zijn weinig budgettitels.

In Azië zie je ze tot op de dag van vandaag trouwens nog overal in de schappen liggen. Dus een flop is het niet geweest. In de rest van de wereld hadden ze het moeilijker, waar het over het algemeen ook wat zeldzamer is om uberhaupt iemand in het openbaar op een handheld te zien gamen.
Ik ben nu een aantal weken in China, Thailand en Indonesië, en heb ze helemaal nergens gezien. Overal in de schappen in Azië lijkt me dus nogal overdreven. Er zullen er her en der nog wel een paar verkocht worden, maar Sony stopt de productie niet zonder reden. Die dingen verkopen voor geen meter meer.
Dat komt doordat de Vita nooit in die landen gelanceerd is 8)7 . Het lijkt me logisch dat het niet gaat over de landen waarin ze überhaupt geen echte gamecultuur met consoles hebben, zoals de landen die je opnoemde. Thailand is de uitzondering, maar daar zie je sowieso weinig gameszaken en de zaken die er zijn verkopen naar mijn weten vaak wel de Vita. In ieder geval tot voor kort.

Wat je erbij vergeet te melden is dat Sony met de productie stopt ruim 7 jaar na de release, wat betekent dat ze wel degelijk verkocht werden. In Europa werden ze geloof ik al drie of vier jaar lang niet meer verkocht.
"[...]waar het over het algemeen ook wat zeldzamer is om uberhaupt iemand in het openbaar op een handheld te zien gamen."

Tegenwoordig wel ja, maar jaren geleden, met de eerste generatie DS, was het erg normaal om dat te zien, in elk geval hier in Nederland.
Viel ook wel mee. Uiteraard hadden mensen destijds minder smartphones, maar nooit zag je ze zo vaak in het straatbeeld als bijvoorbeeld in Japan. Daar had namelijk letterlijk 1 op de 4 Japanners een Nintendo DS. In elke metro/trein/fastfood chain zag je mensen gamen op die dingen.
Oké, misschien verschilde het in Nederland dan per regio. In ieder geval was het in mijn toenmalige regio (Almere-Lelystad) heel normaal om te zien :)
Ik zei hierboven al dat het misschien per regio verschilde (ik merkte het ook buiten school op in die regio) ;)
BarôZZa in 'nieuws: Sony stopt productie laatste varianten PS Vita in Japan'
ik heb zowel een Vita als een WiiU. Moet zeggen dat vooral voor de Vita er best weinig spellen zijn. Ondanks dat vinden mijn kinderen het toch een leuke handheld.. vooral Rayman spelen ze er veel op. Op de WiiU vooral Mario Kart.

Ondanks de 'flop's hebben beide consoles wel gewoon een hoge funfactor :*)
Is wel te begrijpenIs toch niet helemaal waar. Kwamen voor beide systeem gewoon nog steeds topgames uit. En echt geflopt zijn ze nu ook weer niet.
Ik heb ook een Vita overigens, vond het waard maar moet ook bekennen dat ik het lang niet zoveel heb gebruikt als bijvoorbeeld mijn Switch of PS4. De Vita heb ik overigens voor €110 gehaald eind 2013 via Marktplaats. Voor €299 (adviesprijs) zou ik het niet waard hebben gevonden.

Het was misschien niet grote een flop, maar geen commercieel succes gezien Sony er niks meer in wilde investeren en de stekker eruit trok.
Die top games vielen best mee op de Vita. Bij launch nam Sony de Vita erg serieus, van alles beloofd. Bijna alle PS3 meuk zou naar de Vita komen, support met alles en iedereen van de PS3, bladiebla.

Ik heb jaren gewacht op een handje vol titels die nooit kwamen. En een paar top games die wel kwamen, waren ruw geport, nul rekening gehouden met het feit dat die analoge sticks van de Vita totaal anders werken en je met de R2/L2 met die slecht uitgevoerde touch screen op de achterkant zit. (werkt met sommige dingen echt prachtig, maar als L2/R2 vervanging totaal niet)

Een jaar of 2 na release was de support vanuit Sony echt om te huilen zo dramatisch slecht. Apps uitbrengen en die enkele maanden later al weg halen. Skype heeft het zelfs even geprobeerd maar al snel opgegeven, veel andere 3rd party apps kwamen nooit.

Het apparaat zelf en de mogelijkheden ervan. Geweldig en indrukwekkend stukje hardware. Sony heeft daar echt wat moois neer weten te zetten. De graphics en levensduur was erg netjes gedaan.

Maar Sony heeft op een paar tijdelijke pogingen de Vita totaal niet serieus genomen. Wat resulteerde in een bijster slechte klanten ervaring met de Vita.

Alle andere -die handje vol- mensen die ik in mijn leven met een Vita ben tegen gekomen… Schamen zich er een beetje voor. Je lacht elkaar er een beetje om uit, terwijl iedereen best onder de indruk is van het apparaat, maar toch... je raadt dat ding echt niet andere mensen aan.

[Reactie gewijzigd door batjes op 3 maart 2019 12:16]

Dat is de reden niet en echt geflopt issie nu ook weer niet.
In dit geval de M2 (Memory Stick Micro). Maar ik denk inderdaad dat dat in het westen zeker 50% van het falen heeft veroorzaakt. De andere helft is het gebrek aan hoge kwaliteit titels. Van de grote PlayStation franchises zag je van elk wel een goede game, maar die waren het allemaal net niet. Persoonlijk vind ik ook dan de Vita een zwaar gebrek heeft aan (fatsoenlijke) race-games.

Sony heeft uiteindelijk de PS Vita niet voldoende ondersteund, en flink proberen te verdienen aan de opslag. Een dodelijke combinatie.
De Vita was een heel mooi ding alleen sony heeft het zelf laten floppen met hun memory stick pro duo
https://youtu.be/ctKdZq1wBjY
De Vita gebruikt geen memory stick maar een formaat dat "playstation vita memory card" heet.
Ook fout ;)
Het is een Memory Stick Micro, of M2


Oeps }:O

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 4 maart 2019 09:12]

Nee, dat is weer een ander formaat (dat er wel wat op lijkt trouwens). Hier heeft iemand een vergelijking gemaakt: https://obsoletemedia.org/sony-playstation-vita-memory-card/
Although very similar in size to Sony’s own Memory Stick Micro, the PlayStation Vita memory card is not compatible and will only work in the PlayStation Vita.
Inderdaad, mijn excuses.
Ik was er heilig van overtuigd dat ik een M2 kaartje in mijn Vita heb... 8)7
Sony maakt zo'n goede producten, maar dit soort beslissingen begrijp ik dan echt niet.

Ach ja, voor opslag heb ik toch een Micro SD in mijn Vita ;) De Vita memory card zit er meer voor de show :+
Vita gebruikt geen Memory Stick Pro Duo!
De oude PSP gebruikte dat, wel goede info posten!
Van 2011 tot 2019 is toch een vrij respectabele tijd. Nu maar wachten op de opvolger, benieuwd wat Sony in petto heeft. De fout met de geheugenkaart zullen ze nu niet nog een keer maken neem ik aan.
Mogelijk dat Sony met een vergelijkbaar antwoord komt als Nitendo in de vorm van een soort Nitendo Switch. Deze is hier (Japan) behoorlijk populair aan het worden, vooral ook voor mobile online gaming.
Zijn daar concrete aanwijzingen voor dan? De geruchten over de PS5 hebben volgens mij geen hint gegeven naar een soort va hybride console.
ik acht het ook erg onwaarschijnlijk dat Sony de PS5 als hybride console op de markt zet. het is simpelweg echt nog niet mogelijk om zulke hardware in een hand-held te verwerken. dan zou de PS5 slechter presteren dan de PS4 Pro.

het is wel mogelijk dat Sony een hand-held console uitbrengt naast de PS5, welke eventueel dezelfde games zou draaien, met lagere grafische kwaliteit. als dit het geval is zou ik verbaasd zijn als ze er niet op zijn minst een HDMI-port inbouwen voor het aansluiten aan een TV.
Voor zover ik weet niet, puur op basis van speculatie van een collega van mij die graag spelletjes speelt.
Niet heel raar, zowel de PSP als de PS Vita zijn nooit een gigantisch succes geweest en hebben het moeten afleggen tegen Nintendo.

Beide waren ook weer een beetje te rooskleurig aangekondigd en ik denk niet dat Sony het erg makkelijk gaat hebben om nog marktaandeel van de Switch te veroveren.

We kunnen in elk geval met zekerheid zeggen dat fancy hardware niet de handheld oorlog gaat winnen.
De PSP was met 80 miljoen verkopen toch echt wel een groot succes te noemen. Niet zo groot als de DS, maar toch behoorlijk.

De PSV met 16 miljoen is geflopt. Alhoewel ook dat een groot genoegen userbase moet zijn voor ondersteuning lijkt mij. Sony had voor de PSV gewoon te weinig commitment. Aan de hardware lag het niet.
De PSP geen succes? He wat?
Wellicht even nuanceren.
Ja: er komen/kwamen nog spellen uit in Japan maar dat zijn hoofdzakelijk Visual Novels en JRPG's.
Daar moet je dan ook wel van houden en is m.i. wel een erg beperkte markt.

Natuurlijk ook wel veel indies maar zeg nu eerlijk: daar kan je een handheld niet voor in de lucht houden.

Ja: een pracht apparaat met dito scherm (zeker de OLED van het 1e model is erg mooi) maar al heel snel geen 'echte' third party games meer en dure memory cards (welke sukkel dat heeft verzonnen moeten ze vieren-delen).

Gelukkig kan je nu met een CFW ook een cheap sd-card oplossing erin steken en nog veel meer.
VN's en (Anime) JRPG's zijn juist razend populair in Japan, daarom worden ze ook gewoon voor de Vita gemaakt, omdat daar nog steeds honderdduizenden mensen er een hebben. Ze gaan ook niet snel kapot. Mijn broer heeft een Vita uit 2012 die het nog steeds doet. En hij heeft hem zo vaak laten vallen. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 3 maart 2019 11:47]

Precies dat: visual novels en jrpgs zijn typisch Japans......Een beperkte markt dus.
Er zullen best wel fans te vinden zijn in de westerse markt.... Maar toch

Denk ook dat de switch in die markt dat gat opvult of gaat opvullen.

Vita was mooi maar wellicht at the wrong time at the wrong place.
Ik dacht dat er een haartje op mijn scherm zat.
Geheugen kaartjes was jammer (duur) maar ik denk niet de reden dat het flopte. Heb zelf een vita slim gekocht in Japan toen die net uit kwam. Direct een 64 gb kaartje er bij, prijzig maar eenmalige uitgave en te overzien.

Heb er erg veel plezier van gehad (nog steeds soms, dat je er ps-one spellen op kan spelen is ideaal). Vooral persona 4 golden was fantastisch.

Ik denk in het westen vooral geflopt door niet genoeg inzet van Sony en erg goede concurrentie van Nintendo met de (3)ds.
Inderdaad. Ik denk ook niet dat die kaartjes zo'n probleem waren. Andersom zie je dat ook: een groot kritiekpunt van de iPhone is altijd dat er geen micro-sd-slot is, maar de iPhone is qua verkoopaantallen toch zeker geen flop te noemen. Ik bedoel maar te zeggen dat 1 groot kritiekpunt niet per se een ramp hoeft te zijn. In dit geval was er gewoon te weinig inzet van Sony, teveel concurrentie van Nintendo en te weinig westerse spellen.
Heb er ook een liggen. De eerste generatie. Prachtig oled scherm, mooie games, goed geluid, maar een onding om vast te houden. De switch houdt veel prettiger vast.

Heb hem niet heel veel gebruikt. Linken aan de PS4 over wifi om PS4 games te spelen werkte redelijk, maar ook met grips bleef het een onding :)
Vanuit Azië kan je L2/R2 houdertje halen, kan hem aanraden.
B;ijft jammer, het ding is zwaar ondergewaardeerd. Gelukkig blijven er bedrijven/mensen er games voor maken.
Recentelijk nog Stardew Valley erop aangeschaft. En dat is voor de Vita een nieuwere release.
Super jammer dat het geen hype is geworden
ik heb zelf n psvita gehad en het is nog steeds n super leuk ding
Stiekem hoop ik dat Playstation gaat kijken naar het succes van de Switch en ze nog ooit een poging van doen. Zo'n handheld is toch wel erg praktisch als je onderuitgezakt wilt gamen op je bed bijvoorbeeld of onderweg.
+1Anoniem: 951889
3 maart 2019 12:23
Het is een geweldig apparaat met geweldige hardware voor zijn tijd, maar het Sony ecosysteem is gewoon te strict om er echt wat moois mee te kunnen. Vooral omdat het hele account systeem ook nog eens voor geen meter werkt. Even een password reset en je bent een halve dag verder. Om maar niet te spreken over de speciale memorycard die de consument totaal geen voordelen bied boven een normaal sd kaartje.
Zelf heb ik de orginele PSP gehad, ding was ook bedoeld om films op te kijken, maar dan alleen met die UMD dingen, want met geen mogelijkheid kun je er divx of xvid video's mee afspelen, altijd een misser gevonden.
En natuurlijk de Sony only geheugen kaarten die minimaal een keer duurder waren dan concurrerende formats.