Sony stopt binnenkort met productie PlayStation Vita in Japan

Sony stopt binnenkort met de productie van de PlayStation Vita in Japan. Daarmee komt er waarschijnlijk een definitief einde aan de levensloop van de handheld. In Nederland is de Vita al sinds 2016 niet meer te koop.

Een datum waarop de productie stopt, noemt Sony niet, maar de geplande stop komt er binnenkort aan, staat op de Japanse Sony-website. In september vorig jaar kondigde Sony al aan dat het bedrijf zou stoppen met het maken van de Vita-handheld in Japan en dat er geen plannen zijn voor een opvolger.

Over productie van de Vita in andere landen zegt Sony niks, maar het is aannemelijk dat de handheldconsole alleen in thuisland Japan wordt gemaakt. In andere werelddelen is de Vita al jarenlang niet of nauwelijks verkrijgbaar en werden fysieke games niet meer geleverd. Op de Amerikaanse en Nederlandse Sony-website is de Vita ook al geruime tijd niet meer prominent aanwezig. Alleen via de zoekfunctie is de handheld te vinden.

In 2016 bleek dat de Vita in Nederland niet meer te koop was. Sony maakte daar officieel niks over bekend, maar grote webwinkels bevestigden tegenover Tweakers dat ze geen nieuwe exemplaren meer zouden ontvangen.

Vanaf maart krijgen PlayStation Plus-abonnees niet langer gratis games voor de Vita. In 2018 maakte Sony al bekend dat er vanaf dan alleen nog maar PlayStation 4-titels beschikbaar worden gesteld voor abonnees. Mogelijk zitten daar wel games bij die ook op de Vita werken.

Sony bracht de PlayStation Vita in 2011 uit in Japan en halverwege 2012 verscheen de handheld in de Benelux. In 2013 kwam er een opvolger, die was dunner en lichter, maar had een lcd in plaats van een oledscherm. Daarna is de hardware niet meer aangepast.

Playstation Vita Slim
PlayStation Vita Slim

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-02-2019 • 14:40

88

Reacties (88)

88
86
42
5
0
37
Wijzig sortering
Man, wat een zonde van een anders heerlijk apparaat. Twee jaar geleden een OLED modelletje aangeschaft en wat een tijd heb ik op dat apparaat besteed, zelfs tot irritatie van vriendin. Heerlijke rijke gameslibrary met pareltjes zoals Persona 4, Uncharted, FFX-2 Remaster, God Eater, WipeOut, Toukiden, Ninja Gaiden, Muramasa, Odin Sphere, Digimon Story, Disgaeia, Fate/Extella en nog veel meer.

Natuurlijk waren sommigen van deze ook te vinden op andere consoles/pc, maar de mobiliteit om even in de trein/bus/vliegtuig, op bezoek bij familie (logeren) of op de bank terwijl vriendin een of ander TV programma zit te kijken en toch tegen je aan wilt liggen is toch wel lastig om te evenaren.

En hoewel ik zelf geen PS4 had om het mee te proberen, hoorde ik wel vaak genoeg van vrienden dat de Remote Play functie een behoorlijke uitkomst voor ze is.

Misschien toch nog maar eventjes een mooie witte proberen te importeren voordat de productie eindigt.
Ik snap nog steeds niet goed dat de Vita zo'n beperkt succes was terwijl de PSP wel goed verkocht.
Te dure memory cards (€100 voor 32gb, terwijl SD een fractie kostte), relatief dure hardware voor een handheld (€250+ een verplichtte memory card) en gewoon te weinig goede games. Vooral Sony zelf heeft de bal hard laten vallen en heeft nooit echt geinvesteerd in een 2e of 3e golf high budget/grote naam games. Al snel waren ook de 3rd parties afgehaakt en stopte Sony alleen nog effort in het stimuleren van indy studios, en kwamen er nog niche japanse titels (visual novels etc..) uit.

Daarnaast is piraterij nooit echt makkelijk geweest voor de Vita, waar het voor de PSP op een gegeven moment triviaal was, net als voor de PSone

[Reactie gewijzigd door vectormatic op 23 juli 2024 08:29]

Mensen vergeten altijd dat de memory cards van SOny fors sneller waren dan standaard SD kaartjes. De goedkoopste SD kaartjes waren qua snelheid gewoon niet toereikend. Daarnaast stelde het piracy issues uit.

Grootate probleem was denk ik gewoon het gemis van goede game titels. Uncharted, Gravity Rush, Killzone, Wipeout etc waren erg goed, maar third party support kwam niet goed genoeg op gang. Wel jammer want ik vind de bouwkwaliteit van de VIta nogsteeds beter dan de Switch dat gewoon niet in de buurt komt. Het scherm is minder, de behuizing is minder, mist draadloze audio support, geen cameras etc.
Dat je piracy wil voorkomen, en daarvoor een nieuw formaat ontwikkelt: prima. Maar dat moet je die kostenpost imo niet doorschuiven naar de klant. Dan pak je je verlies en zeg je "dit hebben we over om piracy te voorkomen".
Veel Vita gebruikers vroegen zich ook vaak af waarom Sony niet gewoon normale prijzen vroeg voor die memory cards, dat ze speciaal voor de Vita waren is 1 maar je merkte dat Sony overduidelijk veel aan wou verdienen omdat ze verplicht waren.

Ik heb nu een 32gb memory card in mijn Vita en heb nog 11gb over, maar op paar PSP games na heb ik vrijwel alleen fysieke Vita games en zelfs dan zitten er paar tussen met updates van 100/500mb of zelfs 2 of 3gb, op een PS4 zouden dat best kleine updates zijn maar ik ken zat mensen die een 4gb of 8gb memory card hadden in hun Vita en dan ging het hard.

En dat zijn updates, als je de game digitaal koopt komt de game nog bovenop en dat kan hard gaan, mijn partner heeft vooral digitale Vita games en op die 16gb kaartje passen er net 5 op, met digitale games is 8gb of meer eigenlijk een verplichting.

Dit in tegenstelling tot de 3ds waar ik jarenlang de meegeleverde 2gb kaartje gebruikte, nooit had ik meer nodig en dat zelfs met updates erop, pas toen ik een digital only game wou kopen kocht ik een 16gb kaartje voor €15 omdat ik na al die jaren die 2gb niet genoeg vond.

Hetzelfde issue als met de Vita heb ik nu ook met de Switch, die 32gb was zat toen ik puur fysieke games kocht maar nu ik meer fysieke games met grote updates heb en meer digitale games heb ik een memory card nodig.

Punt is alleen dat op de Switch kan ik makkelijk voor ongeveer €30 een 128gb kaartje kopen en dan ben ik voorlopig klaar terwijl mijn 32gb Vita geheugenkaart €66 in de aanbieding was...

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 08:29]

Daarom vermeld ik er ook bij dat klanten vaak niet de geheugen snelheid in acht namen. Geheugen kaartjes met dezelfde snelheid waren toch wel duurder dan de goedkoopste kaartjes die je destijds in de pricewatch tegenkwam.
De snelheid van deze kaartjes op de ps vita zijn echt niet snel te noemen.

Op het moment dat de ps vita uitkwam, was de ps3 nog razend populair, wat ook niet meehielp was het prijskaartje tegenover de ps3. Tuurlijk kan je een console en handheld niet vergelijken qua prijs.
Maar ook de 3ds was qua prijs goedkoper, en had een veel groter aanbod qua games, en je kon je ouwe ds games er zo insteken.

Qua piracy hebben ze wel zwaar geleerd van de psp. zins kort ligt de ps vita open, maar dit heeft flink wat tijd gekost.
Veel PSP games spelen gewoon beter op de Vita dan op PSP vanwege de extra analog stick (in sommige PSP games gebruikte je de d-pad voor de camera, op de Vita kun je de rechter stick dat laten doen).

Maar de probleem is dat je alleen digitale PSP games erop kunt spelen, best begrijpelijk maar wel zonde zeker als je heleboel PSP games hebt die prima op de Vita zouden spelen, plus niet alle PSP games hebben een digitale variant of ze zijn gewoon weg uit de store, om maar over de fors kleinere aanbod gesproken.

Terwijl op de 3ds je inderdaad vrijwel iedere DS game zo erin stopt en meteen kunt spelen, als je nog wat oude DS games hebt is dat ideaal.
Helemaal mee eens.
Gebruik je ook adrenaline?
Aantal psp games hebben plugins die ultiem gebruik maken van de tweede analoge stick

Het aanbod van psp spellen in de store is helaas nooit groot genoeg geweest.
En helemaal spellen die ik persoonlijk interessant vond op de psp(kingdom hearts, bijvoorbeeld), was niet eens beschikbaar in de store.
gelukkig zorgt adrenaline ervoor dat we alle ps1 en psp games kunnen draaien :D
Ik gebruik alleen de whitelist hack op de PS TV, op mijn Vita draai ik niks en dat doe ik liever ook niet (heb er persoonlijk weinig aan).
Niet met de Vita, memory cards voor de Vita zijn vrij traag en ook nog willen ze sneller stuk gaan en dan vooral de 64gb variant staat daar bekend om.

Qua support ging de Vita juist zo lang mee vanwege de 3rd party en indie support, alleen kwam die 3rd party support vooral uit japan van bedrijven zoals Bandai Namco, Koei Tecmo of Sega/Atlus.

Westerse support was vooral van de indies op ten duur.

Qua bouw kwaliteit is de Vita goed dat wel, ik vind vooral de joy-cons op de Switch cheap (de Switch zelf voelt prima aan).

Camera's mis ik niet, is zo'n beetje de meest nutteloze toevoeging op een handheld ooit.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 08:29]

Destijds waren de Vita kaartjes juist vrij vlot, kan niks zeggen over de betrouwbaarheid. Daar heb ik zelf nooit info over opgezocht.

Vind de Switch verschrikkelijk goedkoop gemaakt, mijn launch Switch moest 3x terug vanwege barstjes in de behuizing (veel voorkomend probleem), plastic touchpanel vs glas van de Vita etc. Er zijn zoveel factoren waarbij de Vita gewoon duurzamer en beter in elkaar zit. Jammer dat het niet genoeg was.
Het is geen glas op de Vita, is gewoon plastic.

En ja ik dacht de eerste paar jaar ook dat het glas was op de Vita :+

Ik vind de bouwkwaliteit van de Switch zelf alsnog prima, maar de OG Vita en de New 3ds XL voelen wel luxer en steviger aan.

Joy-cons vind ik vreselijk goedkoop aanvoelen, om maar over de analogs te zwijgen.

Let op ik zeg dat ik de bouwkwaliteit goed vind van de Switch zelf maar als ik dat naar een cijfer converteer is het 5/10 terwijl de Vita en de New 3ds XL ergens tussen de 8 en 9 zweven, mijn grootste euvel met de Switch is z'n krasgevoeligheid, hoe goedkoop de plastic aanvoelt, hoe snel je krassen en permanente vlekken op krijgt als je veel in portable speelt en natuurlijk een scala aan klachten over de joy-cons, normaal ben ik niet zo van een nieuwere verbeterde model kopen maar mocht de Switch die krijgen koop ik die meteen mitst er echt verbeteringen zijn.

nog 1 groot voordeel voor de OLED Vita is dat alles makkelijk te vervangen is net zoals in de 3ds, bijna alles is gewoon modulair, je kan zelfs de Wifi kaartje vervangen mocht het nodig zijn

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 08:29]

Voor zover ik weet is de OG Vita voorkant toch echt glas, in de specsheet staat het vermeld maar het voelt ook zo aan. Ga uiteraard geen scratch test verder uitvoeren :D.

Vind de VIta inderdaad erg mooi modulair in elkaar zitten. Maakt de accu vervangen ook makkelijk (De switch zit er enorm ingelijmd).
Nee is gewoon plastic ook bij het orginele model (mag ik de link naar de specsheet die jij noemt? Ik ken meerdere en nergens staat dat het glas is, daarnaast heb ik weleens kapotte Vita schermen gezien en het is echt plastic).

Qua accu vervangen is dat bij de Vita inderdaad makkelijker dan bij de Switch, de 3ds is nog makkelijker overigens.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 08:29]

De launch Vita heeft glas. Ik heb hem ook en ondanks dat ik nooit de specsheet gechecked heb, het voelt niet aan als plastic. Het tikt met de nagels niet anders als glas in een raam of in mijn smartphones.

Misschien dat latere versies plastic waren, Sony doet wel vaker hardware downgraden tijdens de levensduur om ze goedkoper te maken. Maar het launch model heeft een glazen display.
Dat het niet als plastic voel zegt weinig, het is gewoon plastic en dat heb ik zelf meerdere keren gezien maar zelfs in paar YouTube filmpjes zie je dat het plastic is, sterker nog jaren geleden vroeg ik het aan Sony support en het werd bevestigd dat het plastic was, dit omdat ik zelf ook eraan twijfelde na paar teardowns.

Ik zie nu ook genoeg budget telefoons met glazen voorkant en plastic achterkant dat aanvoelt als glas maar geen glas is, dat het zo voelt zegt niet dat het zo is.

Launch model had altijd plastic.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 08:29]

Ik heb nog nooit plastic gevoelt dat aanvoelt als glas. Dan heeft Sony een mooi stukje plastic in dat apparaat gestopt. De hardheid is maar lastig na te apen.

Of bedoel je het minuskul dunne beschermlaagje wat eroverheen zit wat onderdeel is van de behuizing? Als je wat harder tikt voel je dat eronder gewoon een glazen scherm op dat display zit.
Misschien is deze video wat duidelijker.

https://m.youtube.com/wat...continue=10&v=yUEfW-jJumk

Hij maakt de plastic scherm los en wat daaronder zit (en wat je als gebruiker niet voelt) is waarschijnlijk wel glas.
Met een screenprotector op mijn smartphone is het gorilla glass toch ook niet ineens verdwenen? Het display zelf is gewoon glas en doordat de behuizing er zo dun en strak er overheen zit, voel je het glas er nog doorheen ook.
Screenprotector is toch wel wat anders, de plastic op de Vita is fors dikker dan een gemiddeld velletje plastic dat meeste (non glas) screen protectors zijn.

Wat er onder zit doet weinig toe voor de feel, buitenkant is plastic en dat telt en dat is wat je voelt.

anders heeft mijn smartphone een metalen scherm omdat onder het glas het aluminium zit...

Nom van het verhaal is dat het plastic is, en overigens er zijn ook plastic OLED schermen dus wat er onder zit kan best weleens ook van plastic zijn.

Because the light-emitting layers of an OLED are lighter, the substrate of an OLED can be flexible instead of rigid. OLED substrates can be plastic rather than the glass used for LEDs and LCDs. OLEDs are brighter than LEDs. ... Because OLEDs are essentially plastics, they can be made into large, thin sheets.
Kan goed kloppen, maar de beeldvorming was heel erg "Sony knijpt me uit voor dat 32gb kaartje, terwijl ik voor €35 een SD-kaartje heb, WTF"

En ik geef kwa gebrek aan games Sony net zo hard de schuld, na de launch titles (wipeout, uncharted etc..) is er nog maar heeeeel weinig first party uitgekomen, als ik zo nadenk kom ik niet verder dan killzone (wat geweldig goed was), PSASBR en Tearaway, en al ver voor de launch van Killzone was het duidelijk dat er niks meer in de pijplijn zat.

Ik vind het zonde dat de Vita zo geflopt is, ik vond het kwa hardware een geweldig apparaat, zowel build quality als processing power, en de paar goede games die er waren waren ook echt goed, maar op een gegeven moment had ik ook alles wat boeiend was wel gespeeld, en was het overduidelijk dat er niks meer ging komen (behalve niche japanse titels, die je dan mocht importeren en in het japans spelen)

De paar slechte ports (Borderlands 2) maakten het beeld overigens niet veel beter
Te dure memory cards ben ik zeker met je eens, dit was een struikelblok voor veel mensen. Maar te weinig goede games ben ik zeker niet met je eens. Er zijn meer dan voldoende goede games te krijgen voor de vita, ligt er net aan wat jij verstaat onder goede games. Het grote probleem zat hem vooral in de opkomst van de games op de smartphones. Een vita wordt vooral voor onderweg gebruikt en daar hadden mensen al games op de smartphone staan, dus er was weinig reden om een vita te nemen. Ik vind persoonlijk games op een smartphone niet fijn werken, ik mis toch de fysieke knoppen. Alleen de smartphones hadden een groter aanbod van simpele games zoals Candy crush, die je even speelt. Vita had vooral grote games die je wat minder makkelijk even speelt. De wereld is veranderd sinds de tijd dat de PSP er was, toen was er toch minder concurrentie met smartphones.
De 3DS heeft erg goed verkocht, ondanks de smartphone. De 3DS heeft echter wél titels gekregen die het grote publiek aanspreken.
Niet vergeleken met de PS3 en PS4. Genoeg games zijn nooit naar de vita gekomen, de support op de consoles zelf is om te janken. Soms al moeilijk genoeg je Vita als extra controller gebruiken. Laat staan alle shit die je er mee zou kunnen doen, ik heb die features nooit kunnen gebruiken.

Veel games waren ook niet fatsoenlijk geoptimaliseerd voor de Vita, de controls van de analogue stick werden vaak 1 op 1 over gezet van de Playstation. Terwijl ze heel anders werken, aanvoelen en duizend keer zo gevoelig zijn. Dat speelt niet lekker.

Tijdens het hoogtepunt van het leven van de Vita, nog lang voordat de PS4 om de hoek kwam kijken. Had Sony een jaar of 2 lang, het platform compleet, echt compleet, links laten liggen. Ze deden er niets aan. Er kwamen nauwelijks games uit, de support was nihil en in PSN+ zat ook elke keer dezelfde prut. Apps kwamen maar niet, als ze er wel waren, waren ze een paar maanden ineens verdwenen..

Sony heeft ook wat foute keuzes gemaakt op de hardware. Een 300pixel camera? al dat augmented spul was daardoor al onspeelbaar, huppa meteen een uniek selling point onschadelijk gemaakt. En het display was ook van matige kwaliteit. Elke Vita die ik heb vast gehad heeft vreemde donkere vlekken die zelfs zichtbaar zijn als het display uit staat. De touch screen gebruiken als R2/L2, je kan dat ding niet langdurig comfortabel vasthouden zonder ergens dat touch screen aan te raken, waardoor een boel PS1/PS2 titels kut te spelen waren.

De Vita was een absoluut prachtig apparaat, ik sta er nu nog versteld van hoe Sony zulke machtige hardware in zo'n vormfactor heeft kunnen stoppen en er nog een paar uur gametijd uit weet te halen. De Switch is maar teleurstellend in verhouding.
De opkomst van de smartphones heeft er weinig mee te maken, niemand raadde een ander dat ding aan. Zelfs wij Vita eigenaren lachen elkaar nu nog uit dat we zo'n kreng aangeschaft hebben.
SD2Vita anyone? Heb recentelijk zo'n kaartje aangeschaft, en heb mijn Vita herondekt. Guacamelee erg leuk en net uitgespeeld, nu met Uncharted bezig. Mijn Vita lag al jaren stof te happen maar speel er nu weer regelmatig op.

Daarnaast is PS4 Link ook best prima te doen, lekker in bed toch nog op mijn PS4 spelen :)

Jammer dat de Vita nooit geslaagd is, want in potentie was het echt een killer handheld.
Te dure memory cards (€100 voor 32gb, terwijl SD een fractie kostte), relatief dure hardware voor een handheld (€250+ een verplichtte memory card) en gewoon te weinig goede games. Vooral Sony zelf heeft de bal hard laten vallen en heeft nooit echt geinvesteerd in een 2e of 3e golf high budget/grote naam games. Al snel waren ook de 3rd parties afgehaakt en stopte Sony alleen nog effort in het stimuleren van indy studios, en kwamen er nog niche japanse titels (visual novels etc..) uit.

Daarnaast is piraterij nooit echt makkelijk geweest voor de Vita, waar het voor de PSP op een gegeven moment triviaal was, net als voor de PSone
Mensen lijken ook snel de snelle opkomst van mobiel gamen, en tablets te vergeten, ben nu 20 jaar oud en heb een psp gehad net als al mijn vrienden toen, maar toen waren mobiele games veel te simpel sinds 2010-2011 zijn de tablets, en mobiele games veel beter geworden en die zijn veelal gratis te downloaden of zeer goedkoop, zo heeft mijn neefje recent een iPad gekregen ipv een switch omdat games voor de switch veel te duur zijn(aangezien een kind van 5 geen games gaat kunnen uitspelen, en elke dag een nieuw spelletje gaat willen), daarnaast kun je ook veel meer met een tablet, en is dat daarom meestal de eerste keuze voor ouders.
Volgens mij kan sony het beste met de playstation 4 doorgaan, omdat die een beter succes was en nog is werreldwijd.Het licht er natuurlijk allemaal wat je er mee kan en volgens andere mensen te dure hardware voor te ugraden.
De PSP is vrij snel opengebroken, dat hielp de verkopen wel IMHO. De smartphone markt was toen nog niet zo volwassen, de PSP bood ook serieus vette games voor een mobiel platform. De iPhone is gereleased in 2007, de PSP was toen al 3 jaar oud (2004).

De Vita was een beperkt succes omdat de marketing compleet fout zat, ze wouden games als Borderlands op een handheld brengen en dat lukt met die hardware gewoon niet voldoende goed. Daarnaast zijn er tal van redenen waarom de Vita zo'n flater was. Speciale oplaad poort, duur memory, de opkomende smartphones (2011), ...

Bij de 2de generatie zijn er enkele zaken gefixt, en de rest is nu door de hacking community gefixt :+ zoals goedkope storage, en homebrew/emulatie.
Helaas heb je weinig aan die goedkope geheugen als je fysieke games wilt spelen, maar voor digitale games is hacken + sd2vita wel ideaal.

Probleem met de Vita die de 3ds niet had ligt ook in hoe men met de Vita omging, op de DS en de PSP had je nooit echte ports van de grote console games maar vaak een aangepaste variant + beide systemen hadden bergen aan games die erop exclusief waren.

3ds volgde dat pad ook, games die multiplatform waren kregen een aangepaste 3ds variant en dat werkte prima omdat het rekening hield met de beperkingen van de 3ds.

Vita daartegen werd bestempeld als PS3 in je broekzak (eerder PS2.5) en kreeg op ten duur vaak *ports van de PS3 en later PS4.

Je merkt ook dat games die voor de Vita waren gemaakt zoals WipeOut 2048 en Killzone Mercenary goed draaiden en geweldige graphics hadden, PS3 ports gingen ook vaak best goed al verschilde dat enorm per game.

De ellende begon toen meer bedrijven PS4 games naar de Vita gingen porten of games die niet ervoor geschikt waren zoals Borderlands 2, veel PS4 ports zien er vreselijk uit soms erger dan een menig PS1 spel en de performance is vaak ook om te huilen, daarnaast wil het weleens voorkomen dat je gratis dlc's voor betere audio of spraak moest downloaden omdat het niet op de cartridge paste.

Dat terwijl meeste PS3 ports prima waren, prima performance en prima graphics hadden, mitst de developer de tijd in de game stak of niet te enthousiast aan een onmogelijke port begon (zoals Borderlands 2).

Ik denk zelf dat smartphones weinig invloed op de Vita hadden, de 3ds had er met 70+ mln verkopen blijkbaar geen last van, Vita flopte vooral vanwege de te dure memory cards (die anno 2019 nog steeds vreselijk duur zijn), geen support van Sony (Sony gaf geen moer om de Vita, ze wilden snel aan verdienen en dat mislukte) en natuurlijk gebrek aan AAA games na vrij korte periode maar dat kwam door de eerste 2 redenen.

*Vita heeft vrij weinig exclusieve games en de games die exclusief erop waren hebben achteraf vaak een port gekregen naar de PC, PS4 enz, meeste games op de Vita zijn dus multiplatform games. Dit in tegenstelling tot de 3ds die heel veel system exclusive games heeft.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 08:29]

Meeh, ik denk dat de casual gamer eerder naar smartphones grepen dan naar een "volwassen console" als Vita, althans voor de prijspunt waarvoor hij beschikbaar was. Zelfs tijdens zijn 2de versie die een pak goedkoper te produceren was (LCD, USB, ...)

Ik vind het zonde dat Sony er geen vervolg aan heeft gegeven; Ik denk dat er veel meer inzat, en zeker omdat piracy eigenlijk nauwelijks een ding geweest is op de VITA.
Cijfers spreken voor zich, 3ds verkocht goed maar als je dat inderdaad tegenover de smartphone markt zet is het een schijntje, laat staan als je de Vita cijfers erbij pakt.

Ben zelf niet zo van smartphone gaming eerlijk gezegd, dat heeft deels te maken met de controls maar vooral met hoeveel zooi er op de store zit, en wat weer wel goed is zoals Dragon Quest, FF remakes of GTA kan ik elders met knoppen ook spelen.

Door de jaren heen heb ik alleen 4 smartphone games die ik speel, en dat is zonde maar het probleem ligt in mijn ogen ook aan de markt want je merkt dat als men zelfs met een volledige game op een smartphone komt, zonder reclame of microtransacties en dat voor zeg maar 10 euro dat men meteen zeurt dat ze games "gratis" of voor een euro kunnen kopen.

Qua de Vita vind ik het ook erg zonde wat er mee gebeurt is, ben er zelf best wel een fan van (is eigenlijk de enige Sony systeem waar ik om geef, ben eerder van Nintendo handhelds en PC) maar het is niet anders en zeuren zal ik niet doen want als ik kijk naar bijvoorbeeld de Dreamcast en hoe het met deze afliep destijds, dan heeft de Vita het uitzonderlijk lang uitgehouden en heeft deze ook veel support gekregen gezien hoe "populair" deze onder de massa was.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 08:29]

Het grote probleem was dat de hardware nog al duur was dat de beloofde remote play met de PS3 vrijwel in geen enkele game werkte en pas van af de PS4 echt standaard werd. Daarnaast waren de memory cards extreem duur denk aan +100e voor 64gb zelfs vandaag de dag nog. Mensen die roepen geen goede games weten weinig van de Vita ik zou zeggen probeer, child of light, uncharted golden abyss en gravity rush eens of voor de fps fans killzone mercenary en je weet dat games echt het probleem niet waren en dat de hardware heel erg krachtig was en nog steeds is voor een handheld.
Er waren in het begin niet heel veel games en door politieke problemen binnen Sony is het ding nooit echt gepushed door de marketing afdelingen buiten Japan.

Ondanks dat is de remote play feature voor PS4 geweldig (RDR2 spelen tijdens de lunch pauze bijvoorbeeld) en zijn er nog steeds nieuwe games die uitkomen (dit is het laatste jaar dat dan weer wel).
Ja de Vita heeft veel goede niche games. Maar helaas zijn het aantal mensen dat geïnteresseerd is in een JRPG of VN vrij laag tegenover een Pokémon.
PSP was het heel makkelijk om de games te downloaden. Bij de Vita niet.
Veel mensen kochten de PSP om die te hacken voor gratis games of emulators.

Ook een reden waarom de Vita van die ontiegelijk dure memory cards kreeg.
Wow.. dacht dat ze allang al gestopt waren met het produceren van Vita's.
Kopen mensen deze handheld nog wel? :?

Edit:

Weinig triple A support, vol met ''indy'' troep... simpelweg een dood handheld.

[Reactie gewijzigd door 658724 op 23 juli 2024 08:29]

Jij weet overduidelijk niet welke games de Vita heeft.

Indy troep dat jij noemt heeft iedere systeem wel (en dan doel ik op echt troep, niet Indie pareltjes zoals Terraria of Stardew Valley).

Veel mensen blijven maar beweren dat de Vita geen games heeft of troep erop zit maar dat klopt niet, er zijn ruim 1400 games op dat "dode" systeem waarvan minimaal 700 die in het westen zijn uitgekomen, opzich best veel voor een dood apparaat.

Vita heeft zat games alleen vrijwel nul AAA games omdat Sony de moeite niet nam om het systeem aan de man te brengen (onder andere door de peperdure geheugenkaarten) maar er zijn zat goede games op de Vita zoals Ys, Persona, Gundam of Minecraft, en indie games zoals Terraria, Stardew Valley, Steamworld Dig of Undertale.

Probleem met gebrek aan games op de Vita is dat de meeste mensen niet verder kijken dan hun neus lang is, als het geen AAA is dan wil men het meestal niet eens meer, maar dat betekend niet dat Japanse games of indies slecht zijn.

Voor een "dood" systeem heeft de Vita best veel games, genoeg systemen die in het verleden flopten en minder games kregen, je hebt rpg's, dungeon crawlers, rhytm games, visual novels, indies en ga zo door, dat deze genres iemand niet aanspreken is logisch want ik ken genoeg mensen die alleen om games van het niveau van The Witcher 3 of GTA geven, maar dat betekend niet dat een systeem geen games heeft of "Indy troep" bevat.

De Vita community is klein maar het is al vaker gebleken dat door hoe Sony met de Vita omging deze kleine community klein en luid is, bedrijven als Limited Run Games bijvoorbeeld bestaan dankzij de Vita en het feit dat die hard Vita eigenaren games blijven kopen, ook misschien de reden dat japanse devs en indie devs alsnog games voor uitbrachten.

dankzij de Vita begon ik ook verder te kijken qua games, ik speelde vrijwel nooit indie games en japanse games (tenzij van Nintendo) maar door de Vita keek ik verder dan dat, en er zijn wel meer mensen die door de Vita veel franchises hebben ontdekt waar je normaal gesproken nooit naar zou omkijken

En om 1 ding qua indie games in het algemeen toe te voegen, laatste jaren zie ik vaker goede indie games dan AAA games die vol met microtransacties zitten.
Klinkt alsnog negatief. AAA betekend niet alleen de bekende Fifa COD en GTA. De Japanse games die je noemt zijn alsnog AAA. Denk aan Persona, God Eater, Disgaeia. Vrijwel 0 zal ik het niet noemen.
Voor jouw en mij zijn ze misschien AAA en in feite zijn ze dat in Japan ook.

En hoewel ik qua "AAA" niveau zo'n Persona 4 Golden beter vind dan een GTA, toch is het voor gros mensen hier een japanse game en geen AAA.

Ik beoordeel een game voor wat een game is, boeit mij niet of het AAA, Japans of Indie is en begrijp mij niet verkeerd ik ben zelf een grote Vita fan maar er is een gebrek aan "westerse" AAA games erop (ik denkt dat dit het duidelijker maakt)

Nou boeit dat mij weinig, ik kocht de Vita nooit voor de bekende games maar juist de onbekende, voor alle grote (en kleine) populaire (en onbekende) games heb ik ook gewoon een PC voor.
Wow.. dacht dat ze allang al gestopt waren met het produceren van Vita's.
Kopen mensen deze handheld nog wel? :?
Volgens Wikipedia zijn er best wel veel spellen die in thuisland Japan nog in 2018 zijn uitgekomen. Kennelijk was er nog een vraag naar.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 08:29]

Ik had het over PSP handhelds, even in gedachten houdend dat Japan 126.8 miljoen inwoners heeft.
Neem maar 1/3 van dat getal als ''gamers'' (dit is al ruim genomen denk ik). Dan snap ik niet waarom ze 7 jaar lang hebben geproduceerd.. (niet alleen voor Japan, I know maar de vraag in Europa/USA was al niet veel meer na de keuze om mobile games te porten naar de Vita in 2013, zie citaat hieronder uit Wikipedia).

Citaat uit Wikipedia:
"From 2013 onward, Sony was able to reverse the trajectory of the system by changing focus, aiming to be more of a niche product than one with mass market appeal – focusing more on small Western mobile phone games and mid-level Japanese developed games, and attaching it to the rise of popularity of its PlayStation 4 platform with its remote play connectivity functions"

Misschien een verkeerde zet geweest, of juist een goede... anders had de Vita nog eerder ten onder gegaan.

Qua specs werd het ook tijd vind ik, mede dankzij de zielige 512 mb ram werkgeheugen (hier wordt nog een deel van gereserveerd voor de OS). Nintendo Switch bijvoorbeeld heeft 4GB ram. Het lijkt er op dat Sony heeft onderschat hoe snel de game industrie zou gaan veranderen o.i.d. want met de specs van de Vita kan je niet zo veel meer qua triple AAA titels.

Hopen dat er wat nieuws uitkomt. Het is meer dan welkom wat mij betreft.
Als je kijkt naar hoe lang de PS3 AAA games kreeg, en dat systeem had 256mb ram.

De specs zijn het probleem niet, je merkt dat op de meeste consoles men pas in een later stadium echt betere graphics weet uit te persen onder andere door voorgaande ervaringen en optimalisaties, maar de Vita liep slecht dus niemand die zo'n budget had om er wat mee te doen.
Klopt ook wel, ze hadden er meer uit kunnen halen om het langer te ondersteunen maar kom op ... 512 mb is gewoon niet voldoende resources om mee te werken. Probeer GTA V GTA IV maar op een Vita te draaien door te optimalizeren. Ik wens diegene heel veel succes, gaat 'm niet worden. ;)

Edit: GTA V was een oneerlijke strijd.

[Reactie gewijzigd door 658724 op 23 juli 2024 08:29]

GTA V zou prima mogelijk zijn, het kwam oorspronkelijk uit op de PS3 die maar 256mb ram had.

Voor z'n tijd was de Vita best krachtig, de RAM en de GPU zijn hier het probleem niet, de kloksnelheid van de quad-core CPU is hier eerder het probleem, 333mhz ook al is het een quad-core is de snelheid die de PSP z'n single-core CPU had.

Ter vergelijking de oude 3ds had een 266mhz dual-core, de New 3DS kreeg een 804mhz quad-core (correct me if I'm wrong) dus zelfs vergeleken met de New 3DS is de Vita z'n kloksnelheid gewoon laag, en Sony kwam nooit met een snellere model.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 08:29]

New 3DS heeft ook nooit geprobeerd om triple AAA titels uit te brengen, en daarom vind ik dit appels met peren vergelijken.


PS3 had wel dubbel de VRAM van de Vita. Het draaide op de PS3 ook niet vlekkeloos, hell, op de PC draait het tot op heden niet vlekkeloos (dankzij de realtime schaduwen 8)7)

De Vita zou best nog veel meer kunnen, zowel grafisch als CPU based (procgen o.i.d) maar er is domweg geen interesse en/of studios die daar moeite voor willen doen. (kleine userbase of wat de reden ook mag zijn)
Ik heb nooit issues met GTA op de PC gehad eigenlijk.

Maar goed, Vita kreeg genoeg ports en GTA V was vast wel mogelijk alleen of het goed zou draaien/goed uit zou zien is een ander verhaal, ik vrees dat het een herhaling van Borderlands 2 zou zijn omdat het een te enthousiaste port zou zijn.

Voor de rest heb je wel gelijk, Vita kon meer dan dat het ooit de kans voor kreeg.
Dan heb je gta iv nog nooit op ultra gedraaid destijds. Weet niet of het nog zo is maar toen kon de high end videokaart het niet eens 60+ fps draaien omdat de lighting system realtime was. Zal voor de rtx 2080ti een eitje zijn misschien. Jammer van de Vita,had overwogen 1tje te kopen 2 jaar terug maar omdat er geen triple aaa titels meer uitkwamen zag ik er van af.
GTA 4 had ik wel ellende mee op de PC, maar ik doelde op GTA V daar had ik nooit performance issues mee op de PC.
Ooh ja klopt, GTA V draait super op de PC.
"Weinig triple A support, vol met ''indy'' troep... simpelweg een dood handheld."

Je beschrijft de nintendo switch hier...
Vita had veel meer support dan dat de switch heeft op dit moment.
Deels mee eens. Is ook de reden geweest dat ik mijn Switch heb verkocht. Ik wil net als de PSP (destijds)een handheld die echt triple aaa titels krijgt. Dat zou gaaf zijn. Off topic: Ik zag op kickstarter een pc (handheld) maar bleek te mooi om waar te zijn. Kom zo even niet op zn naam.. iets met Z nog iets.
Ja joh droom lekker verder. Volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt? Er zijn nu al meer dan 1000 games te vinden in de eshop en de switch is nog maar net twee jaar oud. 8)7
Waar heb je het over. 8)7

Ten eerste de switch kwam uit in maart 2017. 2019 - 2017 = 2. En niet 3. Leer rekenen! ;(

Ten tweede sinds wanneer zijn indie games garbage? Ik ken beroerdere triple A games die dat helemaal niet zijn door alle bugs en vlugge releaseschema's terwijl er hele toffe games door kleine ontwikkelaars worden uitgebracht.

En ten derde zou ik zeggen koop een switch en kijk even voordat je weer ongefundeerd weer op een techforum reacties plaatst waar verwacht mag worden dat je nadenkt voor je iets plaatst. Ja er zijn veel ports maar ook een boel nieuwe games speciaal voor switch gemaakt.

Dat Sony je goed ligt kan prima zo zijn, maar fanboy gedrag straf ik keihard af. Gedraag je asjeblieft wat volwassener.
Hoe kan jij nou iets als low-tier bestempelen als je niet eens tot 3 rekenen kan? }:O Ga eens even terug naar de basisschool en vraag meteen of je ouders je een iets liefdevollere opvoeding willen geven? O+

En als je dan toch bezig bent kan je ook meteen leren lezen. Als je dat zou kunnen dan lees je wel een stuk meer gamenamen dan Mariokart en Zelda in de Eshop.
Zonde, ik heb er nog steeds veel uren plezier aan :-) Hoewel de console wat leeftijd heeft had ik ergens een sprankeltje hoop dat de Nintendo Switch, ook Sony zou wakker schudden dat er toch nog gamers zijn die iets anders willen dan mobile games op gsm/tablet;
Persoonlijk vind ik het ook jammer.. destijds met de eerste PSP echt super veel plezier gehad (GTA Vice City Stories _/-\o_ ). Het zou jammer zijn als Sony compleet afstapt van de handheld markt.
De Vita miste ook een deftige GTA. Zonde ! De PSP had er meerdere (vice, liberty city, die *asiatische* top down, ...)
*asiatische* top down = GTA Chinatown Wars :9
Ik had ook die hoop. Stel je voor op de trein of vliegtuig even god of war verder spelen of final fantasy...
Best wel een misser van Sony. (Of wordt de PS5 zo'n dual-systeem ?)
Ik denk niet dat ze zoiets durven met het PS5 platform, de markt lijkt deftige 4K/CPU power te willen, en dat valt niet te combineren met portable.
4K op de mobiel/tablet zit volgens mij helemaal niemand op te wachten. De resolutie van de PSP en de Vita is relatief gezien om te huilen, de Wii U controller (met scherm) evengoed.

Leuk dat je tegenwoordig 2 of 3K achtig beeld op je smartphone kan krijgen, maar veel beter dan 720p materiaal lijkt mij zinloos.

De Vita is (via 3g) bijvoorbeeld als een mobiele PS4 te gebruiken. Het is wat omslachtig en de lagg is een dingetje. Maar op zo'n klein scherm is het laatste waar je over wilt klagen wel de resolutie. Ergonomie is dan een veel groter probleem.

Het is een niche markt omdat het niet aan de grote klok wordt gehangen, maar er zijn al enkele op windows draaiende apparaten waar je prima pc games op kunt spelen. En dat zijn al spellen die je op een vita systeem niet zou kunnen voorstellen.

Een Vita 2 zou daarom (voor mij) zeer welkom zijn. Ze doen er echter wel verstandig aan ook een goede (dual boot) android versie naast te draaien zodat je die gamebibliotheek ook kunt benaderen.
Zorgen voor een dock met video out (HDMI 1080P) en de mogelijkheid om een bleutooth controller te verbinden.

De Playstation TV (op basis van de vita hardware) doet het bij mij prima. Lekker vanaf de bank de 'portable' games spelen met een controller. En zoals het vaker gaat, als de games leuk zijn dan maken de graphics niks uit.
Misschien de Playstation markt, want Nintendo timmert goed aan de weg met een "low" power console die beide doet. ;)
Bij ons staat de Switch meer aan dan de andere consoles. En dat ook bij meerdere huishoudens.

Tuurlijk is het super om 4k op mijn tv te toveren met de PS4 pro (KH3 en GoW even als voorbeeld).
Ow ik ben vrij zeker dat low-power consoles het geweldig kunnen doen, ik denk alleen niet dat PS5 dat zal worden; In die zin vult de Switch het gat perfect voor de portable gamers. Alleen ik ben niet zo'n grote fan van Nintendo games :'( Geef mij maar GTA, borderlands, ect.

[Reactie gewijzigd door svennd op 23 juli 2024 08:29]

Er is God of War collection op de Vita (1 en 2 van de PS2) en daarnaast werken beide God of War PSP games erop.

Qua Final Fantasy is er X en X-2 port + World of Final Fantasy en een berg aan PS1 en PSP FF games (dat herinnert mij dat ik eindelijk FF 9 moet gaan spelen)
Het ging vooral over de laatste edities. De Switch heeft goed kunnen scoren met grote titels op een handheld uit te brengen. Ook al kan je maar max 2 uur spelen met diablo 3...
ook zelda, skyrim, mario dus er is toch potentieel voor een sony versie en exclusieve titels denk ik.
Ik snap het.

De enige schuldige hier is Sony zelf, maar persoonlijk hoop ik dat na wat ze met de Vita deden en dat in combinatie met hun (tegenwoordig) uitermate arrogante gedrag ze voorlopig geen handheld meer uitbrengen.
Wellicht werken ze misschien aan wat nieuws, maar ik denk dat dit langzaam aan het doodbloeden was..
Neemt niet weg dat er genoeg mensen zijn die dit inderdaad nog een erg leuk speeltje vinden :P
Die peperdure geheugenkaarten waren zeker een reden waarom het systeem niet goed verkocht.
Dat was typisch Sony: mooi apparaat, redelijk goede library van games (vooral als je van VNs/anime-stijl games houdt), maar dan vaak hun eigen geisoleerde systemen (software- en hardwarematig) opdringen.

Jammer voor het systeem, ik denk dat er veel meer uit te halen was.
Toen de Vita nog onder de codenaam NGP door het leven ging was ik echt super hyped. PS3-kwaliteit games op een handheld met twee analoge sticks en een OLED scherm; de toekomst van handheld gaming! Het eerste jaar heb ik er ook echt veel plezier van gehad, maar de games waren er gewoon niet. Erg zonde, want het was een super fijne handheld. Het ding heeft ook de beste d-pad die ik ooit heb gebruikt.
uhh was NGP niet een handheld van nokia ooit?
ahhhh dat was het top!
Ik heb er eentje gehad, maar heb 'm redelijk snel (voor mijn doen) weer verkocht en daar geen moment spijt van gehad. Er kwamen gewoon te weinig goede titels uit. Het lijkt erop dat Sony nooit moeite heeft gestoken in het aan de man brengen van de Vita. Wat dat betreft doet Nintendo het echt beter met de 3DS en tegenwoordig Switch.

Het succes van de PSP hebben ze niet kunnen evenaren met de Vita. De opkomst van gaming op smartphones heeft er ook niet aan meegeholpen. Mijn 3DS heb ik later nog verruild voor een 3DS XL en heb er onlangs nog eentje bijgekocht hier van een Tweaker. Beide niet van plan om ooit te verkopen. De Switch staat op de verlanglijst, maar eerst mijn gaminglaptop de deur uit.
Veel plezier aan gehad, ligt nu al een tijdje stof te happen. Vele uren mee gespeeld nog vorig jaar.
Had mijn 3G Vita + 16GB SD kaart destijds 2ehands via marktplaats gekocht omdat het nieuw te duur was met een SD kaart erbij
Vooral de dure memory cards hielden me destijds tegen om digitale games te kopen waardoor ik nu een flinke fysieke collectie heb. (dankzij een aanbieding van Intertoys ooit die denk ik alle VITA spellen uit de winkel wou hebben)

Jammer dat het niet zo een succes werd als de PSP, maar Sony heeft zich in zijn eigen vingers gesneden met de VITA door geen al te beste support te leveren
Blijft gewoon jammer, het is en blijft een awesome handheld, zwaar onderschat.
Vita mag dan misschien een relatief grote markt hebben in Japan, je komt hem zelden tegen. Ik ken misschien een paar collega's die hem hebben en bij (jonge) kinderen zie je hem echt zelden.

Japan is Nitendo, jonge kinderen zie je met een Nitendo 2DS, 3DS of the Switch lopen. Het behoord bijna bij de standaard opvoeding/uitrusting van een Japans kind.
Ik ben twee keer in Japan geweest. In 2013, en 2018. Van de eerste keer kan ik mij erg goed herinneren hoe populair de Nintendo 3DS toen was. Met Streetpass kwam ik in iedere straat meerdere personen tegen, die dit ook aan had staan (met deze functie in de 3DS kun je o.a. je Mii (avatar) automatisch delen met ande 3ds bezitters).

Afgelopen jaar was dit echt een enorm stuk minder. Opzich wel logisch na zo veel jaar. Met geluk kwam je iemand anders met Streetpass tegen, tenzij je echt in een bepaald gebied was waar het populairder is, zoals in Akihabara.

De Vita was vorig jaar ook nog volop aanwezig in de grote electronica winkels in Japan, en ook vrij veel spellen, geheugenkaartjes en andere asseccoires. Omdat deze regiovrij is, heb ik hier de tweede versie van de PSVita gekocht, omdat deze in Europa al erg slecht te verkrijgen was (ik had al een eerste generatie PSVita). Er zijn echt heel wat goede spellen op de PSVita, en het werkt super als een (legale) PSX emulator. Al zijn de L2 en R2 knoppen hiervoor wél een enorm gemis, want het touchpad op de achterkant werkt niet zo goed als fysieke besturing.
Er is een kit die fysieke L2 en R2 knoppen toevoegt. Bij welke games gebruik je die?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.