Door

Call of Duty: Black Ops 4 Preview

Geen campagne, wel battle royale

Campagne wijkt voor battle royale

Studiobaas Mark Lamia zei het terloops, als voetnoot in een verder behoorlijk positieve presentatie, maar het is toch echt zo. Call of Duty: Black Ops 4 zal geen traditionele campagnemodus bevatten. In plaats daarvan zet ontwikkelstudio Treyarch flink in op de twee andere pijlers, multiplayer en Zombies, en het voegt er bovendien een nieuwe pijler aan toe. Tijdens het event in Los Angeles waar de game werd onthuld, bevestigde Treyarch dat Call of Duty inderdaad zal worden voorzien van een battle royale-spelmodus. De door PlayerUnknown's Battlegrounds en Fortnite populair geworden spelmodus krijgt hier de naam Call of Duty' 'Blackout'.

Deze ene alinea geeft al een beetje weer hoezeer Call of Duty: Black Ops 4 bepaalde zaken over een andere boeg gooit of, in het geval van de campagnemodus, zelfs helemaal overboord werpt. Het is wellicht wat zuur om ons nu te focussen op wat er niet is, terwijl er zo veel werd verteld over wat er wél is, maar laten we eerlijk zijn: met de campagnemodus valt een deel van de oorsprong van Call of Duty weg, zeker in het geval van Black Ops. De namen Resnov, Mason en Menendez zullen bij menig gamer nog wel een belletje doen rinkelen. Dat Treyarch dit normaliter sterke onderdeel laat vallen, is jammer maar niet onlogisch. Ten tijde van de intoductie van Black Ops 2 meldde Treyarch nog dat ongeveer de helft van de gamers die de eerste Black Ops hadden gekocht, nooit de multiplayer-modus hadden gespeeld. Die balans is sindsdien echter fors verschoven. Het aandeel van multiplayer en Zombies is groter dan ooit. Een kwestie van 'kill your darlings', wat Treyarch in staat stelt meer aandacht te besteden aan spelmodi waar meer gamers interesse in hebben.

Blackout: battle royale in Call of Duty-stijl

Een van die spelmodi is dus de nieuwe Blackout-spelmodus. Het hing al even in de lucht dat Black Ops 4 over een battle royale-modus zou beschikken, maar het is helaas ook de spelmodus waar Activision en Treyarch bij de onthulling het minst over vertelden. Toch is de insteek van de spelmodus redelijk duidelijk. De basis verschilt niet heel erg van de battle royale-games die je kent, zo maakte creative director David Vonderhaar direct duidelijk. Call of Duty meldt zich wat laat op dit feestje, dus moet de modus het niet van zijn originaliteit hebben. In de uitvoering ervan hoopt Treyarch echter wel te laten zien waarom Blackout beter is dan PUBG of Fortnite.

"Blackout is battle royale op de Call of Duty-manier", omschreef 'Lord Vonderhaar' het. Dat betekent dat de kenmerkende speelwijze van Call of Duty behouden moet blijven. Denk daarbij aan zaken als hoe een schot met een wapen 'voelt' of hoe snel de gameplay verloopt. Daarnaast zal de spelmodus ook bol staan van de herkenningspunten. Blackout put daarbij uit de volledige Black Ops-historie. Onder de speelbare personages vind je bijvoorbeeld Menendez en Woods, terwijl ook personages uit de Zombies-cast aanwezig zijn. Ook in het wapenaanbod zitten wapens en andere elementen uit alle Black Ops-games.

Die games zijn bovendien in zekere mate herkenbaar op de map. Er zullen elementen uit elke Black Ops in het speelveld zijn verwerkt. Die map is logischerwijs ook de grootste die ooit in een Call of Duty-game heeft gezeten. "Vijftienhonderd keer groter dan Nuketown", aldus Vonderhaar. Spelers zullen de map lopend, maar ook in voertuigen kunnen verkennen. Welke voertuigen dat zijn, gaf Treyarch nog niet weg, maar duidelijk is wel dat het om land-, zee- en luchtvoertuigen gaat. Samen met de 'ultieme free-for-all' die battle royale is, zou de toevoeging van voertuigen weleens voor de grootste gameplayverandering kunnen gaan zorgen. Helaas konden we Blackout in Los Angeles nog niet uitproberen, maar het klinkt allemaal veelbelovend, al is de aanwezigheid van deze modus ergens natuurlijk ook wel een tikje voorspelbaar. Maar ja, liever goed gejat dan slecht verzonnen.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*