Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: multiplayer in CoD: Black Ops 4 krijgt wellicht Overwatch-elementen

Volgens een gerucht wordt de multiplayer van Call of Duty: Black Ops 4 wellicht vergelijkbaar met games als Overwatch en Lawbreakers. Elementen uit deze games zouden zijn ge´mplementeerd, al kon dit naar verluidt niet rekenen op een positief oordeel van gameplaytesters.

De Twitter-gebruiker Matt Harris baseert zich op meerdere bronnen die bij testsessie van de multiplayer van Black Ops 4 aanwezig waren. Uit het relaas valt op te maken dat de multiplayer van de game niet heel veel lijkt op de traditionele Call of Duty-gameplay met perks en killstreaks, maar dat het meer weg heeft van games als Overwatch en Lawbreakers.

Concreet houdt dat in dat de multiplayer in Black Ops 4 zou aansluiten bij het hero- of specialist-systeem van Black Ops 3, maar dan uitgebreider. De traditionele perks, die spelers kleine extraatjes verschaffen, zouden grotendeels zijn ingeruild voor een afwijkende killstreak-variant. De reguliere killstreaks in eerdere Call of Durty-games introduceren bijvoorbeeld een Harrier-straaljager of zelfs een AC-130-gunship, maar dat ontbreekt in Black Ops 4. In plaats daarvan zouden er zeer sterke perks zijn ingevoegd, waarmee de manier van voortbewegen flink is veranderd, in de zin dat het zou lijken op het geavanceerde systeem van bewegen uit Black Ops 3.

Volgens Matt Harris waren de gameplaytesters hier allerminst gelukkig mee. Ze vonden het een 'oneerlijke portrettering' van Call of Duty. Op basis van deze negatieve feedback zou de ontwikkelaar Treyarch weer reguliere killstreaks invoeren en het hero-systeem zou ietwat worden teruggeschroefd. Daarmee komt de game weer dicht in de buurt van de multiplayer van Black Ops 4.

Hoe de multiplayermodus in Black Ops 4 er precies uit gaat zien is nog onduidelijk. De bron speculeert dat dit geen goed nieuws is voor de staat van de multiplayer van de game, mede omdat de bekendmaking de nieuwe shooter al op 17 mei volgt. De game komt uit op 12 oktober.

Onlangs was er ook een gerucht dat Raven Software door Activision is ingeschakeld om een battle royale-modus in te voegen. Ook zou de populaire zombiemodus terugkeren. Tevens krijgt Black Ops 4 volgens de berichten geen singleplayercampagne meer.

Door

Nieuwsredacteur

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Grappig dat ze altijd de cashcows uit andere games halen en dan niet de dingen die overwatch juist leuk maken zoals gratis maps en characters.... Merk echt dat ik te oud begin te worden voor dingen zoals dit en ga het ook zeker niet supporten als ze elke keer een gat in je portomonee willen branden.
is geen kwestie van te oud worden maar goed fatsoen. veel jongeren hebben de tijd niet mee gemaakt dat software 'af' in de schappen lag (niet 30 min wachten voor 'updates' tijdens het installeren / DLC die cut content weer terug in het spel stopt,..). je kocht een cd-tje, stopte het in je pc en ging spelen, dats it (dn3d, ra2, tiberian sun...; voelde me als kind wel opgelicht dat de box-art vettere dingen liet zien, bijv. units, die je ingame niet kon kopen. stelletje oplichters blijven het...)

[Reactie gewijzigd door BoozeWooz op 20 april 2018 16:25]

Software af in de schappen? wanneer dan?

Red Alert 2 die updates nodig had om features die de game al bezat, te activeren. Omdat het er voor met mods al gedaan werd.

Zo waren er zat games die updates nodig hadden om uberhaupt voorbij wat gamebreaking bugs te komen, morrowind anyone?

Nintendo cartridges die wereldwijd teruggehaald mochten worden om ze opnieuw te verspreiden. Zelfs nog met een aantal PSX en PS2 games.

En het leuke is, die patches mocht je destijds helemaal zelf opzoeken. Ik heb nog patches via floppies gekregen of gedeelt om games te kunnen patchen zodat we die konden spelen. Patches van 10mb+ downloaden via je inbel verbinding, want ja, usb sticks en cd branders waren er nog niet echt en alles groter dan 1.4mb kon je maar lastig delen zonder 2 dagen je PC te laten grinden om 10mb op te delen in 10 rar bestandjes.

Vroeger was het echt niet beter hoor, verre van. Het lijkt wel of de gamers van vroeger onze eigen hellholes vergeten zijn. Hoeveel games ik wel niet gekocht heb die niet bleken te werken, ondanks dat ik ruim voldeed aan de specs, om dan maar te hopen dat je ooit ergens een patch tegen kwam. Avault.com vrijwel dagelijks in de gaten houden, want autoupdaten dat bestond nog niet. En ondanks dat avault.com al zeker 10 jaar helemaal dood is, zal ik die website niet vergeten tot mijn dood of de dementie aanslaat. Voor gamers was die site net zo populair als ilse of tmf voor de chatters en altavista voor de www gebruiker.

Tel hier bij op dat -complexe- games en software ontwikkelen zo ontiegelijk veel ingewikkelder is dan vroegah.

[Reactie gewijzigd door batjes op 20 april 2018 17:12]

Ik denk dat het wat genuanceerder ligt. Vroeger was inderdaad niet alles per se beter. Persoonlijk vind ik dat "triple a" games zwaar achteruit zijn gegaan met alle lootboxes, dlc's etc. Anderzijds zijn er ook heel veel goede franchises/developers bij gekomen en is de indie scŔne ook heel groot geworden.

Als je uitsluitend games als Battlefield/Battlefront, CoD etc.dan zou je kunnen zeggen dat gaming achteruit is gegaan. Maar kijk je verder dan de gevestigde orden dan zie je (mening) dat er ook veel nieuwe veelbelovende en erg goeie games/developers zijn zoals Warframe. Pubg is ook behoorlijk populair en verfrissend (ondanks dat het niet de eerste battle royale game is).
Veel AAA games waren toen ook crap. En ook veel belovende -indie- games, Battlefield is zo ook begonnen. Als erg goeie developers, verfrissend en vernieuwende games.

Veel van de vroegere goede titels waren ook indies en veel AAA titels waren ook pure crap. Er is in dat opzicht eigenlijk maar bar weinig veranderd.
Ik wil absoluut niet zeggen dat vroeger alles beter is ofzo, maar toch heb ik het idee dat sinds een poosje er veel meer nadruk lijkt te liggen op lootboxes en levelen als een manier om je hooked te laten raken en geld te blijven uitgeven. Om maar een paar voorbeelden te geven; Vroeger voor 45 gulden transport tycoon deluxe gekocht (in een doosje ja) en daar heb ik sindsdien nog steeds plezier van (nu in de vorm van openttd met de originele art).

En iets later met Unreal Tournament, dat spel heeft iets van 2 of 3 mappacks gekregen, gratis. Levelen was niet nodig; het enige wat je kon vrijspelen waren 2 bossskins die je kreeg als je de "single-player" uitspeelde. Plus er was een level editor waarmee iedereen nieuwe levels kon maken. Het spel zelf gaat enkel en alleen om skill en timing.

Daarentegen speelde ik laatst Gears of War en iedere keer als je dat spel opstart krijg je weer reclame om een lootbox of iets dergelijks aan te schaffen en moet je met kaarten je gameplay aanpassen. Of met Rise of the Tomb Raider; mag je voor 3 euro een andere outfit voor Lara aanschaffen waarmee de gameplay veranderd, crazy.
Bij Tomb Rainder is het iig nog optioneel en is het spel prima te spelen zonder allerlei skins, add-ons, of grinden. Ik vond het iig niet minder leuk zonder allerlei zooi maar verder ben ik het wel met je eens hoor.
Software af in de schappen? wanneer dan?
Van Doom zijn meerdere versies geweest en een uitbreiding, maar ik heb jaren versie 1.1 gespeeld en dat werkte allemaal prima. Later zijn dingen toegevoegd als de Nightmare difficulty, een extra episode (Ultimate Doom) en wat netplay spul maar het spel was in principe gewoon af en speelbaar. De extra dingen waren in latere versies door Id toegevoegd, niet bij launch al ingebouwd en vervolgens gelocked. Tevens was het gewoon een compleet spel.

Je kunt altijd dingen toevoegen nadat je een spel af hebt gemaakt, dat is voor veel mensen gewoon een welkome bonus. Het fixen van bugs is ook geen probleem, sommige ontglippen je gewoon tijdens het testen. Veel van dit soort AAA-games worden tegenwoordig echter uitgegeven met 50% van de content die je zou mogen verwachten, daarvan is vervolgens 10% gelocked totdat je een "deluxe" editie koopt en nog eens 20% is gelocked omdat het een half jaar later als "expansion" uitgebracht moet gaan worden. Het feit dat je bij spellen een "season pass" kunt kopen zodat je de geplande uitbreidingen goedkoper kunt krijgen is volgens mij genoeg bewijs dat het spel gewoon niet af is op het moment dat het de winkel ingeslingerd wordt.
Ja, en de goede ouwe tijd waarbij je ingame content nog kon unlocken door je skills ipv je portomonee.
BR, overwatch stijl, battlefield lijkt er ook mee bezig.... Denk dat ik parttime gamer met de fut moet. man man man wat kut.

Ik wil gewoon fps shooters en geen bullshit.

[Reactie gewijzigd door zlpsycho op 20 april 2018 16:43]

Genieten dit. Laat ze het maar uitbrengen. Als ze dit gaan doen en uitbrengen zal het de genadeklap zijn voor veel spelers. Het is zeker waar dat dit een valse portrettering is van de CoD reeks. Ik voel me ook best beledigd als dit daadwerkelijk doorgevoerd gaat worden.
Laat Treyarch zichzelf maar eens flink in de voet schieten..
Ze komen hiermee weg. net zoals de afgelopen 10 jaar. De laatste COD die de naam nog eer aandeed was MW2 en zelfs dat ging al bergafwaards. Dit spel gaat gewoon verkocht worden.
Er zijn genoeg gamers die dit wel aanspreekt en die dusdanig fan zijn van de serie, dat ze alles wel slikken en er full price voor betalen. Zolang dat blijft gebeuren, zal de game jaarlijks een nieuwe iteratie krijgen.
Ben eigenlijk al jaren geen fan meer van Cod, maar als de nieuwe uitkomt en via battle.net te koop gaat zijn zal ik de nieuwe toch gaan kopen maar dan met wow goud, hier die ik in het spel toch niks mee, maar ik zal er geen cent eigen geld meer in steken zolang het cod2 gevoel niet terug komt.
Ze zullen het bewust daardoor dit niet verkopen via battle.net. Ze willen de volle pot van iedereen. Je kent ze toch? copy/paste, 59EUR/99EUR cashen, next copy/paste, weer 59EUR/99EUR.
Nou met deze tokens verdienen ze juist nog meer. 1 token kopen kost 20 euro voor diegene, en token verkopen krijg je 13 euro terug. Dus ze verdienen al 7 euro per token. Denk dat ze juist blij zijn als mensen dit spel met tokens kopen. PS. Je kunt alleen een token met goud kopen als er ook echt iemand een token verkoopt.
Ik snap nog steeds waarom ze niet games als CoD (of FIFA) als een service (= abbo) proberen te slijten met jaarlijkse DLC of aangepaste levels.

Als ik dit zie:

https://i.imgur.com/Fg7zEi2.png

zakken de aantallen gamers heel snel in na elke nieuwe release.
DLC van 30 euro, of een full-prices game van 60+euro die iedereen koopt elk jaar. Ik snap de uitgevers wel!
Aan de andere kant, een game als WoW brengt rond de 130 euro per jaar op met een abonnement... naast de DLC en ingame services/aankopen.
Heb je ook recentere cijfers? dit is tot 4 jaar geleden en mist eigenlijk alle titels sinds de laatste generatie consoles
Heb alleen de cijfers voor steam players kunnen vinden:
https://steamdb.info/grap...9660,292730,393100,476620
Dat krijg je als er standaard ieder jaar een game uit moet komen. En ja ik weet dat het om het jaar, of om de 2 jaar per studio gebeurd. Maar het moet en zou op +- een vaste datum uitkomen. Dat komt CoD totaal niet ten goede.

Maar goed, zolang ze nog voor een paar honderd miljoen per jaar verkopen boeit het toch niet. Mensen blijven er in trappen.
"Misschien is deze inderdaad wel zo vet als men zegt" dat soort mensen kopen het
Hadden ze dan niet beter een CoD uit kunnen brengen los van de Black Ops naam? Daar heb je toch wel bepaalde verwachtingen van. Ik vind, als het waar is dit een hele rare move.
Jij hebt verwachtingen bij een CoD game? :?
"de geavanceerde systeem"

Ik neem aan dat dat een slordigheidje is ;)

Verder lijkt het me dat ze ook wel doorhebben dat ze enigszins moeten vernieuwen om weer een hit te scoren. Ik ben alleen benieuwd of dit de juiste manier is die je hordes mensen weer naar de game weet te krijgen...
Eerder deze week in 't artikel dat ze de singleplayer eruit gooien nog wat zitten te verdedigen, maar dit is wel heel inspiratieloos.
Wel verbaast het me dan dat het naar overwatch kijkt voor inspiratie en niet de zoveelste Battle Royale game wordt. :+
Eerder deze week in 't artikel dat ze de singleplayer eruit gooien nog wat zitten te verdedigen, maar dit is wel heel inspiratieloos.
Wel verbaast het me dan dat het naar overwatch kijkt voor inspiratie en niet de zoveelste Battle Royale game wordt. :+
Ik denk dat het laat zien hoe traag ze bij Activision zijn, over twee of drie jaar komen ze ook met een battle royale game :P
Deze game staat niet op mijn verlanglijstje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*