Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Alipay voegt schoonheidsfilter toe aan betalen via gezichtsherkenning

Alipay krijgt filters om mensen die via gezichtsherkenning betalen er aantrekkelijker uit te laten zien. Volgens moederbedrijf Alibaba worden de schoonheidsfilters doorgevoerd om tegemoet te komen aan klachten van klanten die het vervelend vinden om hun gezicht op een scherm te zien.

De nieuwe functionaliteit werd aangekondigd op het Chinese sociale netwerk Weibo, zo merkte TechCrunch op. Winkels die betaling via het scannen van het gezicht van de klant ondersteunen, krijgen filters die ervoor moeten zorgen dat klanten er op het scherm mooier uit zien. Dat moet al binnen een week gebeuren.

Met de verandering komt Alipay naar eigen zeggen tegemoet aan klanten die het vervelend vinden om hun gezicht op een scherm te zien als zij proberen via een gezichtsscan een betaling goed te keuren. Sommige klanten zouden hebben aangegeven dat de gezichtsscanner hen er lelijker uit laat zien, waardoor betalen ongemakkelijk aanvoelt, aangezien hun gezicht in de winkel in veel gevallen ook voor andere klanten zichtbaar is.

Betalen met je gezicht is in China aan een opmars bezig. Naast Alipay biedt ook concurrent WeChat de mogelijkheid om betalingen te autoriseren via een scan van het gezicht.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

06-07-2019 • 11:21

111 Linkedin Google+

Reacties (111)

Wijzig sortering
Och de tere zieltjes van tegenwoordig. Je zou maar schrikken van je eigen gezicht.
Och de tere zieltjes van tegenwoordig. Je zou maar schrikken van je eigen gezicht.
Dat mag jij als buitenstaander vinden. Echter, in Azië heerst er een hele andere cultuur dan in het Westen. Uiterlijk is een gevoelig punt in Azië - er zijn meerdere Aziatische landen die dit 'omarmen' en daardoor ook belangrijk voor de status naar buiten.

Reclame in Azië is erg gericht op uiterlijk met allerlei mogelijkheden om 'jezelf te verbeteren". Het helpt ook niet dat mensen die - niet mooi zijn - worden gepest, van jong tot oud.

Met allerlei nadelige gevolgen, zoals depressie, maar ook zelfmoord. Mensen worden daardoor heel anders opgevoed vanaf jongs af aan.

De keren dat ik in China en Indonesië was, zag je de opmars van schoonheids producten (zoals bleekmiddelen voor de huid)

Tldr: het Westen is absoluut niet te vergelijken met de Aziatische cultuur als het gaat om uiterlijke standaarden onder mensen onderling.
Je realiseert je wel dat dit soort acties de situatie alleen maar erger maakt.

Je kan wel overal smart mirrors gaan plaatsen met filters, maar mensen weten diep van binnen echt wel hoe ze er uit zien.

Make up en ingrepen zijn altijd al een interessant fenomeen, hoe ver moet iemand gaan om er beter uit te zien? Tevens doet 99% bevolking hier aan mee. Bedoel tenzij jij in een joggingsbroek met t-shirt loop, en je haar zonder model, in schoenen die gewoon puur geselecteerd zijn op comfort, dan doe jij al iets met je uiterlijk. De gradaties verschillen natuurlijk nogal qua energie en geld dat je hier in steekt.

Dit gaat echter wel veel verder nog dan dat. Jij kan lang bezig zijn met je uiterlijk, maar uiteindelijk ziet de ander ook wat jij ziet, dat het er nu allemaal fraaier uitziet dan wanneer je uit bed rol, dat is wel iets wat we inmiddels gewend zijn en accepteren. Uiteraard is dat ook cultureel.
Echter wanneer een app je uiterlijk gaat verbloemen, krijg je een compleet onrealistisch beeld, en dat creeert teleurstellingen, voor jezelf en voor andere. Je kan op een gegeven moment niet meer in de spiegel kijken omdat dit niet meer het beeld is wat jij van jezelf hebt, maar ook andere niet meer.

Acceptatie is de weg naar een gelukkig leven, klinkt heel afgezaagd, maar zo is het wel, acceptatie van wie jij bent en hoe je eruit ziet. En je wilt ook echt niet de vraag van je kind krijgen: "Papa, wie is die vrouw in die foto met die trouwjurk aan".
Je realiseert je wel dat dit soort acties de situatie alleen maar erger maakt.

Je kan wel overal smart mirrors gaan plaatsen met filters, maar mensen weten diep van binnen echt wel hoe ze er uit zien.

Make up en ingrepen zijn altijd al een interessant fenomeen, hoe ver moet iemand gaan om er beter uit te zien? Tevens doet 99% bevolking hier aan mee. Bedoel tenzij jij in een joggingsbroek met t-shirt loop, en je haar zonder model, in schoenen die gewoon puur geselecteerd zijn op comfort, dan doe jij al iets met je uiterlijk. De gradaties verschillen natuurlijk nogal qua energie en geld dat je hier in steekt.

Dit gaat echter wel veel verder nog dan dat. Jij kan lang bezig zijn met je uiterlijk, maar uiteindelijk ziet de ander ook wat jij ziet, dat het er nu allemaal fraaier uitziet dan wanneer je uit bed rol, dat is wel iets wat we inmiddels gewend zijn en accepteren. Uiteraard is dat ook cultureel.
Echter wanneer een app je uiterlijk gaat verbloemen, krijg je een compleet onrealistisch beeld, en dat creeert teleurstellingen, voor jezelf en voor andere. Je kan op een gegeven moment niet meer in de spiegel kijken omdat dit niet meer het beeld is wat jij van jezelf hebt, maar ook andere niet meer.

Acceptatie is de weg naar een gelukkig leven, klinkt heel afgezaagd, maar zo is het wel, acceptatie van wie jij bent en hoe je eruit ziet. En je wilt ook echt niet de vraag van je kind krijgen: "Papa, wie is die vrouw in die foto met die trouwjurk aan".
We doen hetzelfde massaal op Facebook, we maken een schijnvertoning van ons leven. Vaak krijg je een compleet onrealistisch beeld, en dat creeert teleurstellingen, voor jezelf en voor anderen ;) Mooie post!
Haha lol... Was precies hetzelfde aan het denken. Dit is nieuw omdat dit nu toevallig een betalingsapp is maar alle social media apps zitten vol met beautify filters.
Wel erg om te zien waar men zich druk over maakt tegenwoordig.
Klopt, en naar mijn idee wordt FB e.d. platformen ook door te veel mensen heel fout gebruikt.

We hebben een obsessie met perfect te lijken, en dit schiet bij mensen enorm door. Vervolgens maakt ze dit ook intens ongelukkig. Ook heeft dit weer een negatief effect op andere mensen, want als jij ziet dat iedereen zo 'perfect' is om jou heen, kan dit jou weer een minderwaardigheids gevoel geven.

Onder jongeren zien ze ook dat de druk van social media enorm onwenselijk is, het draait allemaal om status. Zeer ongezond.
Wat jij nu doet is waar wij in het westen altijd heel goed in zijn: onze ideeen op willen leggen aan andere regio's in de wereld waar men totaal anders met dit soort dingen om gaat. Wanneer leggen wij onze westerse arrogantie nu eens naast ons neer en respecteren we dat mensen elders andere ideeen hebben?
Ik denk toch dat het in dit geval iets anders zit; een principe dat psychologisch slecht is voor mensen, is slecht voor mensen hier, maar is net zo goed slecht voor mensen in Azie.

(Andersom zullen wij ook culturele dingen hebben die eigenlijk slecht voor ons zijn, en het lijkt me ook prima als bijv. een Aziaat ons daar op zou wijzen :) )
Zoals standaard een bidet laten installeren in (nieuwe) huizen en wc papier complimentair daaraan gebruiken! Zou ik erg blij mee zijn, ook op het werk :-).

Sinds ik in Nederland woon heb ik nooit begrepen hoe papier heeft kunnen winnen van water, het zit tenslotte zo dicht bij! Haha 8)7

Achja, culturele verschillen maken de wereld soms kleurrijker en kan ik er wel van genieten.
Hm compleet offtopic, maar nu ben ik benieuwd :P Wat is een bidet? Ik begrijp dat dat met water spuit?
Een bidet is een klein plastic constructie die je onder je wc-bril installeert (althans de moderne). Het heeft een spuitstuk en naast je bril, steekt een klein draaiknop uit. Als je hieraan draait dan krijg je een heerlijk straaltje tegen je bibs (bips?) aan waarna je met een heerlijk schoon gevoel de wc verlaat haha.

Effe snel googlen geeft het volgende: https://images-na.ssl-ima.../61lC0FuI2KL._SL1500_.jpg

Wie weet vind je het wat! Goedkoop en makkelijk te installeren.
Wat grappig! Ik ga dat zeker overwegen, klinkt me gezonder dan wc-papier :)
Onze ideeen?

Kan aan mij liggen, maar ik heb niet besloten hoe jou gezicht eruit ziet.
Ik heb geen waardeoordeel over wat iemand doet om zijn of haar uiterlijk te veranderen, echter gaat het hier om mensen die zichzelf voor de gek houden. Dit is niet wat make up, of een operatie, en het is ook niet een puist verwijderen van je trouwfoto. Dit is gericht om mensen vooral zichzelf niet te laten zien, omdat je niet meer jezelf kan zien. Dit gaat echt enorm ver.
Zo slecht als dit is voor het zelfbeeld is het even commercieel brilliant. Straks willen die mensen natuurlijk graag ook een smart mirror aanschaffen om zichzelf niet zo te hoeven zien, vervolgens een smart camera, een family photo beautifier voor foto's die je al tientallen jaren hebt hangen te vervangen. Over tien jaar smart optics, waarmee jij jezelf als ook anderen jouzelf eindelijk altijd zien zoals 'de bedoeling is'.

Realistisch zelfbeeld is dan ergens in het proces de nieuwe minderheid geworden. Een aantal grote concerns hebben tegen die tijd al vele miljarden verdiend aan onze schaamte. Bovendien een situatie bereikt waarin die systemen onmisbaar geworden zijn, omdat maatschappelijke tevredenheid ervan afhankelijk is voor een deel van de bevolking. Ondertussen scheert haast niemand zich meer en komt de helft in korte broek en sandalen naar het werk, want iedereen ziet toch alleen die strak geklede Brad Pitt avatar :o

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 7 juli 2019 12:10]

Eens. De beauty industrie is gigantisch en levert heel veel geld op. Maarja ik ben toch meer voor (psychisch) gezonde mensen, dan rijke bedrijven. :P
Je realiseert je wel dat dit soort acties de situatie alleen maar erger maakt.

Je kan wel overal smart mirrors gaan plaatsen met filters, maar mensen weten diep van binnen echt wel hoe ze er uit zien.
Dat is marktwerking. De schoonheidsproducten zijn big business en techbedrijven gaan daarin mee. Dat kun je een slechte situatie vinden maar voor veel bedrijven is dat het verdienmodel.
Ik woon nu ongeveer 10 jaar in Azië en hier wil ik wel een paar kanttekeningen bij plaatsen. Allereerst is het lang zo dramatisch niet als @Ricepuppet het schetst. Gemiddeld genomen vind ik westerlingen nog steeds grotere ijdeltuiten dan Aziaten. Ja je hebt hier inderdaad de stadse poppetjes om ze zo maar te noemen maar dat is een kleine minderheid in het grote geheel.

Het klopt dat je in reclames vooral blanken ziet of erg lichte Aziaten maar dat lijkt vooral een soort streven te zijn naar iets anders dan jezelf en dat is uiteraard altijd een centraal gegeven in de beauty industrie want anders valt er niets te verkopen. Als brunette moet je je haar oplichten, als je steil haar hebt moet je krullen zetten, als je krullen hebt dan moet je ze straighten-en (of hoe je dat ook noemt). Er zal altijd een percentage vrouwen zijn (en vast ook mannen) die daar gevoelig voor zijn en in een markt van miljarden mensen is 1% nog steeds een paar keer Nederland maar over het algemeen zijn mensen er hier toch minder mee bezig dan bijv in Nederland.
Uhm ik lees geen verschil met westerse markt. En om heel Azie op 1 hoop te gooien is ook wat. Daar willen ze er bleekjes uit zien, hier bruin. Nivea whitening en makeup. Oftewel anders als wat je standaard krijgt van de natuur.. Z Korea heeft
schijnbaar wel een probleem onder de jonge vrouwen.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 7 juli 2019 05:51]

Alleen is dit net zoiets als je pincode. Het zal dus 0,0 aan je sociale status bijdragen of afbreken.
[...]

Dat mag jij als buitenstaander vinden. Echter, in Azië heerst er een hele andere cultuur dan in het Westen. Uiterlijk is een gevoelig punt in Azië - er zijn meerdere Aziatische landen die dit 'omarmen' en daardoor ook belangrijk voor de status naar buiten.

Reclame in Azië is erg gericht op uiterlijk met allerlei mogelijkheden om 'jezelf te verbeteren". Het helpt ook niet dat mensen die - niet mooi zijn - worden gepest, van jong tot oud.
Alsof het Westen niet gericht is op uiterlijke schoonheid. LOL. Bovendien is 'mooi zijn' daar helemaal niet zo belangrijk als jij het voorstelt. Uiterlijk wel, maar niet schoonheid per se. Je moet dan eerder denken aan lichaamslengte, bijv. Hoe langer je bent, des te meer kans op een betere baan. Mensen zijn daar bereid hun benen voor te laten breken, etteljjke malen, om dan keer op keer, met een stellage, hun lengte wat op te rekken.
Dat had ik 35 jaar geleden moeten weten! Ik heb echt belachelijk korte armen en benen voor mijn totale lichaamslengte! :X

De tweede zin is waar, de eerste niet. Ik heb het volledig geaccepteerd
Haha cool! Ik houd er wel van als mensen er anders dan gemiddeld uit zien, een beetje variatie is gezellig. Zo ben ik zelf kalende en heb een grote neus :Y) Als jongere vond ik dat rottig, maar hoe ouder ik word hoe meer ik het kan waarderen.
Dat klopt v.w.b. die lichaamslengte. Ik heb een inhoudelijk echt hele goed collega, maar hij heeft de pech dat hij klein is (1,75m) en een vrij hoge stem heeft. Ik ben zelf 1,89, heb een vrij lage stem, en kan daardoor de grootste onzin vertellen en serieuzer genomen worden dan die collega. Heel raar, maar zo werkt het helaas.
niet te vergeten de actrices die reclame maken zijn alemaal "mooi"

er was zelfs 1 van wat ik me kan herrinneren die met de dood werdt bedreigt doordat er geruchten gingen dat ze plastische chirurgie had gedaan wat helemaal niet waar was
Je mag van mij best weten dat ik er een hekel aan heb als men in (uitgaans)gelegenheden foto's van mij maakt. Dan schrik ik inderdaad van mijn gezicht.

Vroeger was ik het pispaaltje van de klas, want ik had "een lelijke kop vol pukkels" en "wallen onder de ogen". En nog steeds vraagt men mij, 15 jaar later, of ik slecht geslapen heb (vanwege donkere kringen onder mijn ogen). Hoewel de vraag goed bedoeld is, kan ik mij heel goed voorstellen dat men dan gaat twijfelen, zeker als je door Social media gebombardeerd wordt door knappe koppen en jezelf een gezicht met littekens hebt.

Tijdens een training/sollicitatie een keer de proef op de som genomen en gevraagd aan (toen nog) onbekende mensen wat hun eerste indruk was, voordat we in gesprek gingen. En dan kreeg ik vaak de reactie dat ik wel wat vermoeid uitzie, of er problemen zijn, etc. Andere mensen hebben al snel hun oordeel klaar staan, en daardoor kan ik het heel goed voorstellen dat men onzeker over zichzelf is
Het gaat hier niet om jouw postzegel naar anderen toe maar slechts een soort spiegel naar jezelf, ik mag hopen dat je daar toch wel een beetje aan gewend bent?
Zeker. Ik weet niet beter ;).

Maar de gedachte erachter is dat men zichzelf blijkbaar niet graag ziet omdat ze zichzelf vergelijken met mensen die er wel goed uit zien. En dat kan een negatief zelfbeeld geven.
Maar men kiest er zelf voor om deze methode van autoriseren te gebruiken...
Ja dus? Uiteindelijk is alles wat je doet toch je eigen keuze? Wat doet die vraag er eigenlijk toe?

Ja het is eigen keuze en misschien kiezen straks juist meer mensen ervoor omdat ze het nu niet doen ivm het zien van zichzelf? Dan heeft Alipay zijn doel toch bereikt?
Als je nou een beetje op had gelet waar het over ging...

Het is dus gewoon raar dat je bewust kiest voor autorisatie via gezichtsherkenning uit meerdere opties, en dan klaagt dat je eruit ziet zoals je eruit ziet. Kies dan gewoon voor een andere optie.

#firstworldproblems
Het probleem voor ze is niet de gezichtsherkenning, maar dat je jezelf daarbij ziet (wat in principe natuurlijk niet eens echt nodig zou zijn).
Wie zegt dat er klachten zijn?
Het artikel.
En wie zegt dat die klachten komen van mensen die het gebruiken?
Het artikel.
Weet je wat eigenlijk heel goed werkt?: De camera spiegelen zodat je jezelf ziet zoals je in de spiegel jezelf ziet. Ik ken iemand die er altijd voor zorgt dat de camera gespiegeld is, omdat ze het er anders "raar uitziet". Ik vraag me af of dit bij Alipay ook het geval is?

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 6 juli 2019 15:08]

Je mag van mij best weten dat ik er een hekel aan heb als men in (uitgaans)gelegenheden foto's van mij maakt. Dan schrik ik inderdaad van mijn gezicht.

Vroeger was ik het pispaaltje van de klas, want ik had "een lelijke kop vol pukkels" en "wallen onder de ogen". En nog steeds vraagt men mij, 15 jaar later, of ik slecht geslapen heb (vanwege donkere kringen onder mijn ogen). Hoewel de vraag goed bedoeld is, kan ik mij heel goed voorstellen dat men dan gaat twijfelen, zeker als je door Social media gebombardeerd wordt door knappe koppen en jezelf een gezicht met littekens hebt.

Tijdens een training/sollicitatie een keer de proef op de som genomen en gevraagd aan (toen nog) onbekende mensen wat hun eerste indruk was, voordat we in gesprek gingen. En dan kreeg ik vaak de reactie dat ik wel wat vermoeid uitzie, of er problemen zijn, etc. Andere mensen hebben al snel hun oordeel klaar staan, en daardoor kan ik het heel goed voorstellen dat men onzeker over zichzelf is
Littekens in je gezicht zijn door middel van laserbehandeling echt zeer goed te verbeteren en hoeft helemaal niet extreem veel te kosten als je het goed aanpakt! Zelf na 3 behandelingen enorm blij geworden van mijn gezicht.

Ik snap wel dat Alipay dit doet, ze luisteren gewoon naar hun klant!
Ik vind met heerlijkheid naar jezelf in de spiegel staren een narcistische trek. Laat je niet uit het veld slaan door die oppervlakkige onzin. Uiterlijk is leuk, maar je hebt er weinig aan.

[Reactie gewijzigd door Neallord op 6 juli 2019 20:50]

zou Doutzen er ook zo over denken ?
Nee, maar dat is een keuze voor een lifestyle. Uiterlijk is alles in die business, plus alles is geplamuurd en modellen moeten vaker fotogeniek zijn dan aantrekkelijk voor de andere sekse.

[Reactie gewijzigd door Neallord op 7 juli 2019 11:20]

En daarnaast is er ook altijd nog photoshop :P

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 7 juli 2019 13:57]

Uiterlijk is leuk, maar je hebt er weinig aan.
Ik ben bang dat je je daarin vreselijk vergist.

Uiterlijk is niet alleen in de mode industry belangrijk. In vrijwel elke carriere heeft uiterlijk een belangijke invloed. Hoe oneerlijk dat ook mag zijn.
Aan de andere kant, gebruik dan geen gezichtsherkenning als je niet kan omgaan met je eigen uiterlijk. Dit "probleem" komt op mijn echt over als aandachtszoekerij van een paar speciale sneeuwvlokjes.
Betaal gewoon met CC of een andere methode.
Is een oplossing, maar aan de andere kant wat ik me wel afvraag; hoezo krijg je na authenticatie jezelf nog even te zien? Wat is het nut ervan. En ik vind je reactie een beetje kort door de bocht.

Gezichtsherkenning /= photoshoot
Om te zorgen dat je kan zien of jij je hoofd goed in het midden houdt. Volgende stap is waarschijnlijk een animatie poppetje.
Misschien denk ik echt veel te makkelijk hoor, maar, als de authenticatie slaagt, dan heb je lijkt me het antwoord.
Je denkt een stap te ver vooruit. Voordat de authenticatie slaagt, moet je je camera goed mikken, en dan zie je dus (een gedeelte van) je eigen gezicht.
Dat snap ik, maar een telefoon richten is toch geen rocket science (op wellicht sommige medische aandoeningen na).

Ik moet wel zeggen dat ik zelf geen telefoon heb met gezichtsherkenning, en dus ook niet met ervaring kan spreken hoe precies je moet richten tegenover hoe die "opgenomen" is
Ik weet niet precies wat voor lens er gebruikt wordt, maar de brandpuntsafstand heeft weldegelijk invloed op hoe we in beeld gebracht worden. De verschillen zijn gigantisch waarbij ik me zeer goed kan voorstellen dat bij een verkeerde brandpuntsafstand er een vertekend zelfbeeld ontstaat.

Voorbeeld:
http://johncarnessali.com...trait-Focal-Length-II.jpg

Desalniettemin vind ik het ook wel ver gaan dat men hierover klaagt. Ik bedoel, so what als anderen via het scherm een vertekende/"lelijke" representatie van jouw gezicht zien, je staat er live bij, dus zien ze je ook zoals je "werkelijk" bent.

[Reactie gewijzigd door LA-384 op 6 juli 2019 13:32]

Dit is een compilatie van foto's die niet geschoten zijn op het zelfde moment, onder dezelfde hoek en in dezelfde houding en uitdrukking van het portret.

Ter validatie kijk hoeveel tanden je kunt zien en hoeveel haar er op beide schouders ligt per foto in de collage.

Ook de micro expressies verschillen en de kanteling van het hoofd, wat zeker ook de indruk die je hebt van de foto bepaald.

[Reactie gewijzigd door djwice op 6 juli 2019 20:26]

Hoewel je daar een punt hebt, is het natuurlijk erg lastig om dat in zo'n voorbeeld voor elkaar te krijgen zonder dat je met een pop aan de slag gaat. Het neemt echter niet weg dat het effect een algemeen bekend fenomeen is in portretfotografie. Het debunken heeft weinig zin.

Door het verschil in brandpuntsafstand moet je constant opnieuw de compositie veranderen om het onderwerp op gelijke grootte in beeld te krijgen. Juist doordat je verder vanaf of dichter bij het onderwerp komt, veranderen de verhoudingen tussen de diverse onderdelen van het hoofd. Kijk maar eens naar de verhouding tussen neus en oren op de diverse foto's.

Genoeg andere voorbeelden:
https://www.google.nl/sea...g&q=focal+length+portrait

[Reactie gewijzigd door LA-384 op 6 juli 2019 20:39]

Punt is dat soort systemen geoptimaliseerd is om een gezicht te herkennen, niet om een natuurgetrouw laat staan een mooi plaatje te schieten.

Zo zien de opgeslagen beelden van de Tesla camera’s (de TeslaCam) er niet heel gelikt uit en daar is veel kritiek op. Ik denk dat niet veel mensen zich realiseren dat dat systeem is afgesteld op een zo goed mogelijke herkenning van weg en voertuigen. Zo zal bij volle zon in de lens de lucht uitgebeten zijn door overbelichting, omdat bij het terugdraaien van de belichting (om een mooie lucht te produceren) de auto’s en weg minder zichtbaar worden.

Moraal: de AliPay/WeChat systemen produceren wellicht in combinatie met de verlichting een vrij “hard” beeld wat niet heel flatteus is.
Je hebt denk ik wel een punt. Schoonheidsfilters om de waarheid te verdoezelen. Maar wat is de waarheid, dat mensen blijkbaar zo onzeker over zichzelf zijn dat er een filter moet worden toegepast? Liever steekt men tijd en energie om het zelfbeeld van mensen te verbeteren.

Kijken deze mensen dan ook niet in een spiegel zou je haast denken.

Dat gezegd hebbende kan het ook een marketingtruc zijn. Betalen via gezichtsherkenning is aan een opmars bezig en je wilt jezelf als bedrijf onderscheiden van de rest. Filters zorgen ervoor dat je jezelf kunt onderscheiden dus ze kunnen net zo goed mensen laten denken dat veel mensen het niet leuk vinden om zichzelf te zien.

Uiteindelijk is het Alibaba zelf die dit als reden noemt. Waarschijnlijk denken de meeste mensen dus helemaal niet slecht over zichzelf maar heeft Alibaba gewoon een USP nodig. Marketing is en blijft een bijzonder fenomeen, als je niets hebt dat aansluit op de mens dan zorg je ervoor dat de mens aansluit op jou. :P

Edit:
Zijn reactie staat al hoger dus ik heb mijn opmerking daarover verwijderd.

[Reactie gewijzigd door bazs2000 op 6 juli 2019 11:40]

Jij baseert jouw mening op het feit dat mensen per definitie mooi zijn maar dat ons zelfbeeld slecht is.

De meningen lopen hierover uiteen, maar er zijn weldegelijk aantrekkelijk en niet aantrekkelijke mensen qua uiterlijk ;-)

Dat heeft de evolutie zo bepaald. Je 'mag' accepteren hoe je bent, dat wel.
Haha, zo had ik het nog niet bekeken maar inderdaad, in mijn optiek is iedereen mooi (let op, ik maak wel degelijk onderscheid tussen mooi en knap). :)
wel... ook dat "mooi" weet ik zo net nog nie
Dat gezegd hebbende kan het ook een marketingtruc zijn
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben, immers als je vind dat je er goed uit ziet vandaag ben je meer bereid om jezelf iets kado te doen.
Ja dat krijg je als al je foto's en die van mensen om je heen doodgefiltered zijn. Al die "beauty" filters op Insta etc verdraaien de kijk op de realiteit wel, zeker bij tieners.
Vampieren? Geen spiegel gewend? :+
Je snapt het dus totaal niet. En alipay ook niet denk ik.
Ik bijvoorbeeld hou niet van op camera staan. Laat staan ongevraagd. Niet omdat ik schrik van mijn gezicht. Daar zit een heel andere motivatie achter, die voor iedereen weer anders kan zijn. En een schoonheidsfilter zal er dus ook niets aan veranderen.
Spiegels hebben ze blijkbaar niet.
Inderdaad! Afgezien van het feit dat de rest van de klanten hun gezicht ook gewoon in het echt kan zien ipv op het scherm. Rare jongens die Chinezen.
Ik maak me zorgen over zo'n ontwikkeling. Blijkbaar is er een ideaalbeeld waar mensen zo sterk aan moeten voldoen, dat hun gezicht mooier gemaakt moet worden op een schermpje om te betalen. Alleen, versterkt dit het schoonheidsideaal niet juist? Als je steeds vaker de "verbeterde" versie van jezelf en anderen ziet, knap je dan niet nòg harder af op naturel-gezichten (inclusief die van jezelf)?
Ik ken de context van de Chinese cultuur niet, maar als voorstander van zelfliefde en zelfacceptatie lijkt het mij beter als zulke functionaliteit niet bestaat (ook niet in andere apps, trouwens, hou het qua filters maar op kattenoren en sepiakleuren).
Maar dit bestaat toch al sinds mensenheugenis? De meeste vrouwen gebruiken al jarenlang iets van make-up. En mannen verzorgen zich ook steeds beter. Dat er nu een ICT oplossing komt is slechts een logisch gevolg. In feite is het niets anders dan oogschaduw en lippenstift, maar dan in het digitale domein.
Ja, er bestaat ook make-up, en ook daarvan zou ik willen dat er minder maatschappelijke druk is om het te dragen. Maar een filter kan nog veel verder gaan, door de vorm van je gezicht aan te passen. Er zijn al apps waarmee je jezelf grote anime-ogen kan geven, dus subtielere aanpassingen kunnen vast ook. En aangezien het niet met make-up kan, is het onmogelijk om jezelf op die manier in de spiegel te zien.
Ja, het is een volgende stap in een bestaande ontwikkeling, maar ik denk niet dat het een gezonde ontwikkeling is.
Ik weet niet hoor...

"aangezien hun gezicht in de winkel in veel gevallen ook voor andere klanten zichtbaar is."

wat doen ze dan de rest van de tijd? Een masker dragen?

Hoewel... dat zou in het land waar "big brother" door geschoten is, mischien ook weer niet gek zijn...
Ja ik snap er ook geen zak van. Je staat er toch naast. Iedereen ziet je gezicht.

Ik zou denken dat dit het erger maakt.

Zie je de foto, draait de persoon zich om en denk je dat het iemand anders is.

Of je krijgt een hartverzakking.
Volledige wereldlijke weergave VS vaag hokje op scherm waar je exact in moet, zonder haar en kleding etc is anders. Daar kan je niet omheen en ik begrijp best dat dat voor mensen een drempel kan zijn. Volledig mens, of focus op puur een gezicht waar er directe confrontatie is met facial features zoals puisten etc waar dan de nadruk op komt te liggen. Dat die puisten er dan uit gefilterd kunnen worden zal voor bepaalde mensen wel fijn zijn. Persoonlijk vind ik het maar een ongemakkelijk idee om een camera in te moeten kijken voor een transactie. Maar dat is dan omdat het een vage handeling is waar ik totaal niet gewend aan ben en daarnaast alle privacy bezwaren (waarvan de helft niks met het gezicht te maken heeft maar alleen al aan in hoeverre die Chinezen irl getrackt worden. (bij ons bijna net zo erg)
Er wordt bedoeld: "Het gezicht zoals afgebeeld op de betaalterminal is in veel gevallen ook voor andere klanten zichtbaar"

Dus de schaamte is niet voor hun eigen fysieke gezicht, maar hoe het wordt afgebeeld op de betaalterminal.
Wat doen ze dan de rest van de tijd? Een masker dragen?
In Japan is dat inderdaad een optie.
En hoe wou je in eerste instantie die gezichtsherkenning gebruiken met een masker voor........
Zit er ook extra authenticatie op voor het betalen? Zodat een eventuele dubbelganger niet los gaat op jouw rekening.
Een eventuele dubbelganger zou een identieke tweeling moeten zijn. Dan zijn dit soort systemen nog wel eens voor de gek te houden. Het valt veder best wel mee en is in dat opzicht veiliger dan fingerprints. De kans op een false positive is factoren lager.
Het is juist andersom: een vingerafdruk geeft meer zekerheid dan gezichtsherkenning, bovendien zijn deze verschillend voor ééneiige tweelingen.

Beide hebben natuurlijk zo hun voor- en nadelen. Een snelle google search vond hier een redelijke vergelijking: https://www.bayometric.co...nt-vs-facial-recognition/
Helaas is dat dus niet helemaal zo. Ja een vongerafdruk zou unieker moeten zijn volgens verschillende onderzoeken, maar nee dat is dus niet altijd het geval. Fingerprint scanners kijken immers naar bepaalde punten en niet de hele afdruk (het is genoeg nauwkeurig om in jouw directe leefomgeving niet iemand te hebben die jouw telefoon kan ontgrendelen) en er zijn onderzoeken die bijvoorbeeld stellen dat de andere onderzoeken de significantie van de resultaten behoorlijk overdrijven waardoor de conclusie ongefundeerd is: https://www.sciencedirect...cle/pii/S0379073810003920

Ook bedrijven als apple geven aan met gezichtsherkenning een hogere specificiteit te hebben, maar een iets lagere sensitiviteit.
Onzin. Alleen al hier op tweakers zijn meerdere nieuwsitems geplaatst die fouten bij gezichtsherkenning laten zien. Deze morgen nog over een rapport hoe vaak de gezichtsherkenning van de politie in de uk geen goede herkenning had.

Het probleem is niet dat het misschien moeilijk is om onder gewone omstandigheden het systeem te foppen, maar hoe makkelijk het kan zijn als iemand echt kwaad wil. Na sluitingstijd even plunderen bijvoorbeeld met fotos van gezichten.

Een factor authenticatie op basis van gezichtsherkenning lijkt me geen sterke beveiliging om je geld te laten beschermen. Terechte vraag dus of je meer nodig hebt voor een betaling.
Maar bij Apple Pay, Android pay, Samsung Pay en consorten vinden we het wel goed genoeg? Er is van meerder kanten gedemonstreerd dat het prima veilig werkt en het leek mij meer een gevalletje “alle aziaten lijken op elkaar” dan dat het echt een gefundeerde opmerking was.

Dat artikel over UK politie is daarin ook leuk. Daarmee heeft men aangetoond simpelweg incompetent te zijn. Wij hebben laatst namelijk een systeem in elkaar gezet wat van een linkedin foto iemand kan leren kennen en vervolgens met een 720P webcam daadwerkelijk de match kan maken. Dergelijke systemen zijn er al jaren en zijn gewoon open source beschikbaar.
Het gaat om welk risico je als dienstverlener en als klant wil accepteren. Dat alipay of apple een bepaald risico willen accepteren wil nog niet zeggen dat het veilig is om het als klant te willen. Per land gelden dan ook nog eens verschillende regels over de te accepteren risico's. In het algemeem is het gewoon geen goed idee om alleen single factor authenticatie toe te passen. Daarom zijn er ook limieten of kleine lettertjes. Creditcardbedrijven zijn ook niet voor niets meer gaan richten op extra controles zoals pincode of verificatiewoorden bij transacties. Het zo min mogelijk beveiligen werkt vaak prima, tot het mis gaat en de ongewenste risico's te veel gaan kosten.
Omdat die dat "goed" genoeg vinden komen dat soort betaaldiensten er niet in bij mij. En niet elk bedrijf hoeft toegang te hebben tot mijn betaal gegevens, bank licentie of niet.
Chinezen zijn zo hard bezig met status vastleggen in hun nieuwe China, dat gezien worden in je lifestyle heel belangrijk is maar echt naar jezelf kijken is natuurlijk iets anders.
Goede oplossing voor de mensen die gezichtsherkenning niet willen gebruiken!
Apple, graag dit ook toevoegen!
Waarom moeten die gezichtsherkenning je gezicht persee laten zien? Ze kunnen er toch ook een zwart-wit filter op gooien of een filter die alleen je gezichts contouren laten zien? Het gaat er in het eind alleen om dat je kunt zien of je goed de camera in kijkt en of je gezicht in beeld is toch?
Als je een lelijke kop hebt kun je ook gewoon met creditcard betalen..... Het wordt ook steeds gekker allemaal. Zoveel filters over je eigen kop dat je net zo goed iemand anders kan vragen om voor jou op de foto te gaan. Hoe hou ik mezelf voor de gek?!
Your Photos
Your Brand. Your Story.

Ik snap niet waarom er achter Your Photos een punt staat en achter de rest wel?
Ookal heeft het niet veel met het artikel te maken, dat is omdat het tweede gedeelte de “slogan” is, en your photos daar niet bij hoort. “Your photos” is een soort van titel van de pagina.
Waarom zou je met gezichtsherkenning willen betalen als je geen zin hebt om je gezicht te zien? Het is misschien in opmars maar nog geen algemeen betaalsysteem.
Het gaat dan ook niet wat de klant wil. Uiteindelijk is gezichtsherkenning het makkelijkst toe te passen op massale toepassingen zoals camera's die je overal in China plaatst. Het heeft te maken met andere belangen waarom ze dit zo forceren / uitproberen.

Hierdoor krijgen ze een grotere database aan verificaties binnen.
Er zijn altijd meer belangen. Een ander voorbeeld is het product zo aantrekkelijk mogelijk maken om een groot marktaandeel te krijgen om er zo meer aan te verdienen. Ongeacht die andere belangen lijkt me een vertekend beeld terug tonen weinig meer van doen te hebben met veilig betalen.
Alle grote Chineze bedrijven hebben samenwerkingsverband met de overheid. Het is een staatskapitalistisch land. Bepaalde bedrijven worden strategisch groot gemaakt door middel van fundering door de staat. Misschien heb je het niet meegekregen over gezichtsherkenning in China?
Het is een big deal nu. De staat heeft hierin hele grote belangen liggen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True