Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony verhoogt streamingresolutie van PlayStation Now naar 1080p

Sony gaat vanaf deze week PlayStation Now van een update voorzien, waarmee bepaalde games op 1080p gestreamed kunnen worden. Het bedrijf geeft nog niet aan welke games op de hogere resolutie gestreamed kunnen worden.

Volgens de tweet van Sony gaat het om een gefaseerde release die deze week start. Gebruikers kunnen de update 'over de komende weken' verwachten. De update komt beschikbaar in alle landen waar PlayStation Now actief is; op moment van schrijven is dat Europa, de Verenigde Staten, Canada en Japan. Sony schrijft dat de functie met 'ondersteunde' spellen zal werken, om welke spellen het wel of niet gaat is niet duidelijk. Voorheen was de maximale streamresolutie 720p.

PlayStation Now is een dienst waarmee abonnees spellen kunnen streamen of downloaden. Spelers kunnen 'ruim 700' PlayStation 2-, 3- en 4-games streamen naar PlayStation 4- of 5-consoles en pc. Op de PS4 en PS5 kunnen spelers daarnaast PS4-games downloaden om lokaal te kunnen spelen. Een abonnement op PS Now kost 10 euro per maand of 60 euro per jaar.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

23-04-2021 • 07:39

70 Linkedin

Reacties (70)

Wijzig sortering
Waarom überhaupt streaming en kunnen de spellen niet gewoon gedownload worden? Bij Gamepass is het een keuze, maar bij Sony een verplichting?
heeft te maken met de gebruikte processor op de PS 1,2 en 3. Zeker de Cell processor van de PS3 wijkt dermate veel af van de X86 dat emulatie heel moeilijk is en enorm veel rekenkracht kost. Hoewel een filmpje van 2 jaar oud geeft dit wel een idee hoe emulatie gaat zijn op X86 https://www.youtube.com/watch?v=SIMjpju0IhA

Xbox draait sinds de eerste versie op een X86, hoewel ik het niet zeker weet maar volgens mij is het sinds de eerste versie ook gewoon een simpele windows box die gebruikt maakt van DX. Dus microsoft heeft hier gewoon een heel groot voordeel vanuit de architectuur en SW.
De xbox 360 heeft een powerpc cpu, maar dat is wel een stuk overzichtelijker dan de powerpc+cell die de ps3 heeft.
Sterker nog de CPU cores in de Xbox 360's Xenon CPU zijn gebaseerd op de PPE/cores van Cell.
Sterker nog de CPU cores in de Xbox 360's Xenon CPU zijn gebaseerd op de PPE/cores van Cell.
Cell in PS3 heeft 1 PPE en 7 SPE
Xenon in X360 heeft 3 PPE
Alleen heeft Sony die emulators allang maar levert dat waarschijnlijk onvoldoende winst op. Men opnieuw en ook nog eens maandelijks laten betalen levert ze veel meer op.
Echter hebben ze volgens mij alleen een ps1 emulator die volledig ontwikkeld is. De ps2 emulator op de ps3, was deels hardware based. De ps2 games die op de ps4 draaien die je kan kopen in de store draaien nou niet echt lekker. Dus die software emulatie is niet heel best. Kijk naar Jak and daxter, die kan je beter via de trilogie op de ps3 spelen dan op de ps4. Wat betreft de ps3 daar is nooit een emulator van geweest.
-fout statement- Vroege ps3's de phat varianten hadden een volledige ps2 erbij ingebouwd. De latere phats hadden dit niet en maakten gebruik van software matige emulatie. Dit is uiteindelijk door sony er volledig uitgepatched. Maar sony heeft ps2 software emulatie werkend gehad op de ps3.

[Reactie gewijzigd door 21mikelores191 op 23 april 2021 17:19]

Dit is niet correct. De ps3 die de volledige hardware van de ps2 ingebouwd had zijn alleen in de usa en jp uitgekomen. De versie in Europa had de rsx grafische processor er in zitten. De CPU werd via emulatie gedaan. Daarna is het er helemaal uitgehaald. Volledige emulatie via software heeft nooit in de ps3 gezeten.

Er is ook nooit wat eruit gepatcht door Sony. De eerste phat in de EU met deels hardware en software emulatie (cechc04) kan nu nog steeds ps2 games spelen.

De enige software emulatie was de ps2 games die je nu nog in de ps3 store kan kopen. Maar die zijn stuk voor stuk geport om werkend te krijgen op de ps3. Vaak zijn daar ook trophies aan toegevoegd. Hier kan je niet spreken over emulatie maar een port.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 23 april 2021 17:19]

Ow mijn fout dan maar,
https://www.psdevwiki.com...ulator_Compatibility_List
Hoe zit dat dan met de ps2 classics die te koop zijn en speelbaar op de ps3 slim

[Reactie gewijzigd door 21mikelores191 op 23 april 2021 17:18]

Zie mijn aanpassing in de post hierboven. Ze hebben hier game voor game aanpassingen gedaan. Dus echt van een werkende software emulator die voor alle games werkt is er nooit geweest.

Door de community is dit aangepast om bepaalde games werkend te krijgen

[Reactie gewijzigd door snefkens op 23 april 2021 17:21]

Ah oke dankjewel in ieder geval voor de uitleg en het opvolgen en mijn excuses voor het verkeerde statement.
Er word vaak gezegd dat de PS3 een 6 core CPU had. Dit klopt niet, er waren maar twee CPU cores, en nog 8 verschillende coprocessors die voor specifieke taken ingericht waren. Deze architectuur is niet (volledig) te emuleren.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 april 2021 11:02]

Kleine correctie: De Cell chip in de PS3 heeft maar één PPE/core en 8 SPEs. In de uiteindelijke versie die in de winkelschappen kwam te liggen was één SPE is uitgeschakeld (voor betere yields) en één SPE gereserveerd voor het OS.
Afgelopen tijd is er wel vooruitgang geboekt met de emutatie door bv. RPCS3, bij deze emulator is ongeveer 60% van alle games is nu speelbaar. Op een redelijke game PC kan je kwa performance meer fps en/of hogere resolutie behalen dan op de PS3 hardware. Het lijkt me dat Sony met de kennis van alle ins en out van hun architectuur en platform prima een emulator zouden kunnen bouwen die bv. op de PS5 hardware draait.
Als je een AMD gpu hebt is RPCS3 al helemaal mooi met Vulkan.
Nouja, PS1 en PS2 games zou de PS4 zeker moeten kunnen afspelen in mooiere kwaliteit dan op de originele console, PS3 zou wel mogelijk zijn met de PS5 (mogelijk dat enkele spellen nog wel problemen zouden hebben).
Maar ik denk dat ze dit expres niet doen. Als het aan mij ligt zou sony zeker gewoon PS1/PS2 emulator op de PS5 moeten hebben, waarbij je dus de originele disc er in kunt poppen en spelen. PS3 zou dan nog kunnen met beperkte ondersteuning die dan langzaamaan uitgebreid wordt. Toen indertijd de suggestie gewekt werd dat de PS5 volledig BC zou zijn met alle PS consoles toen had ik zo iets van, wow dan wordt het misschien wel een day one aankoop, maar helaas, zonder BC zie ik het nut voor mij niet, gebruik mijn PS3 nog dagelijks en heb geen zin om meerdere consoles/devices onder mijn 'tv' te hebben hangen.
Voor PS1/PS2 hebben ze wel iets gedaan. Ik heb bv GTA3, VC en SA als digitale game in mijn library. Lijkt voornamelijk Rockstar die deze game digitaal aanbied. Deze games worden ge-emuleerd. Je kan alleen niet de oude game discs erin steken wat gewoon jammer is natuurlijk, was natuurlijk heel gaaf geweest als dit wel zou kunnen. De vraag blijft dan wel een beetje van hoe groot is de vraag naar volledige BC over alle generaties? Ik zou het persoonlijk niet weten, maar als ik naar de 2e hands markt kijk is die vraag niet heel groot. 50 euro voor een PS1 met wat games, idem voor de PS2.

Ik heb deze week gewoon een PS3 gekocht om wat oude PS3 games te spelen zoals RDR, was goedkoper dan PSnow. Zal die af en toe opstarten naast mijn PS5, PS4 is straks voor de kinderen om op te spelen.
Zoals ook in het artikel staat, op de PS4 en PS5 kan je PS4 spellen waar je toegang toe hebt gewoon downloaden en lokaal spelen.
Sommige spellen kan je downloaden. ( Als je bijv op de PS4 speelt, kan je de PS4 games downloaden. ) Als het PS1/PS2/PS3 is die kan je alleen streamen.
PS3 games kunnen alleen gestreamed worden maar alle andere games kunnen gedownload worden.
Niet echt, een Gamepass titel downloaden naar mijn telefoon gaat niet. Maar je hebt gelijk, Playstation streaming is een failliete dienst

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 24 april 2021 07:03]

Bij Gamepass kun je als ik het goed heb enkel naar Android streamen. Niet naar de Xbox zelf.
waarmee bepaalde games op 1080p gestreamed kunnen worden. Het bedrijf geeft nog niet aan welke games op de hogere resolutie gestreamed kunnen worden.
Alleen bepaalde games? Dat voelt een beetje zwak voor een cloud streaming platform.
De vraag is hoe waardevol 1080p streaming is voor games die hooguit 720p renderen/output hebben.
Ik kan me voorstellen dat het voor bijna alles van de PS3 generatie en alles van PS2/PS1 geen toegevoegde waarde heeft.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat behoorlijk waardevol kan zijn. Als de bitrate dus hoger is en de resolutie krijg je minder compressie artefacts te zien. Zelfde als bij youtube: stel je upload een 1080p video naar youtube maar upscaled ‘m naar 4k, is de resolutie nog steeds hoger binnen de youtube stream en ook de kleuren zijn beter te onderscheiden.
Ja, maar dat ligt aan dat YouTube een lagere bitrate gebruikt voor lagere resoluties. Als je content native 720p is, dan krijg je voor de zelfde bitrate beter uitziende content als je het niet upscaled.

Juist op upscaled content krijg je meer compressieartefacten bij dezelfde bitrate, omdat er in dezelfde hoeveelheid bits meer pixels gestopt moeten worden, dus meer compressie plaatsvind.

PS Now kan prima los de bitrate en de resolutie besturen, en je zou denken dat Sony slim genoeg is om dat te weten. Dat YouTube dat niet doet en je daarom hoge resoluties moet kiezen als je een redelijke bitrate wil is YouTubes probleem.
Om hier op uit te breiden, Tom Scott legt bitrate (op youtube) goed uit:
Why Snow and Confetti Ruin YouTube Video Quality
Ik denk dat als er compressie op je stream word toe gepast net als bij yt video’s, dat het nog wel aanzienlijk verschil maakt
Maar juist dan zou je meer hebben om die stream dus met minder compressie te versturen ipv onnodig naar 1080p te upscalen en dan te comprimeren en streamen.
Tenzij ze de interne resolutie ook ophogen heeft het voor die generaties inderdaad geen zin.
Als ze het eruit laten zien zoals mogelijk is met pcsx2, word ik daar wel blij van.
Muah, dat kan wel degelijk uitmaken.
Op Stadia draait Destiny 2 op 1080P/60 maar als ik switch tussen de 1080P en 4K stream, zie ik een erg duidelijk verschil. Beetje downsampling-idee.
Het is mogelijk nog in ontwikkeling waardoor het misschien nog niet goed werkt voor alle games. Kan me voorstellen om deze functie te kunnen gebruiken dat dit bij elke generatie games weer anders geprogrammeerd moet worden. PlayStation 2 games er niet zoveel aan zullen hebben verwacht ik zelf.
Nouja, heb je wel eens die PS1 emulators gezien die van een PS1 game toch nog ineens een relatief mooi beeld van kunnen maken door allerlei grafische enhancements toe te passen. Datzelfde kan natuurlijk ook bij PS2 games en in feite ook bij PS3 games indien nodig. Maar wat natuurlijk wel is, is precies zoals je het aangeeft, de originele game is al niet in 1080p, dus heeft het ook niet zo heel veel zin om die dan ook in 1080p te streamen. Genoeg games op de PS3 waren ook maximaal 720p en niet 1080p.
Hoe moet ik dit precies zien bij de PS3 games, worden die gewoon gerenderd via PS3 hardware/servers?
Yep, schijnbaar dat ze daar dus losse PS3's voor hebben hangen in het netwerk (natuurlijk zullen het wel aangepaste versies zijn). Maar zou me niets verbazen als inmiddels ze daar in de nabije toekomst gewoon PC hardware voor gebruiken middels emulatie, zeker als je kijkt dat de PC emulator toch al goed werkt.
Dus dat het op die manier gerenderd/gestreamd wordt, betekent dat ze bijv. geen FPS of kwaliteits verhoging kunnen doorvoeren?
Ik heb namelijk Resistance geprobeerd, maar dat viel vies tegen. Dan kun je voor €60,00 beter een PS3 kopen i.p.v een jaar abonnement voor PS Now.
Ik heb via een mooie aanbieding een abo van een jaar op Now. Wat ik jammer vind is, dat ik al meerdere malen heb ervaren, dat mijn save game corrupt was bij streaming gameplay. Tot een punt dat ik alle vertrouwen kwijt ben geraakt daarin. Ik doe dus alleen nog games spelen die ik kan downloaden. Ik had het fijner gevonden als ze dat probleem opgelost hadden ipv 1080p streaming kwaliteit. De kwaliteit van de graphics via streaming was helemaal niet storend voor mij.
Sorry om te horen dat je problemen met save data hebt gehad. Zelf ben ik verantwoordelijk voor een groot deel van de techniek achter Now. Mocht je feedback hebben of informatie hoe je denkt dat jouw save data problemen zijn veroorzaakt, voel je vrij om mij berichtjes te sturen. Waren het PS3 of PS4 games?
Ik heb geen idee hoe het heeft kunnen gebeuren, dat mijn save data corrupt was geworden. Het is gebeurd bij Heavy Rain (1x) en Little Big Planet 3 (2x). Het ene moment sla je alles op en het andere moment laad je je laatste save game en je krijgt de melding dat er een fout is opgetreden die niet meer hersteld kan worden. Hierna was ik er klaar mee. Ik had geen zin meer op opnieuw te beginnen in deze games en speel sindsdien alleen nog maar games door ze te downloaden naar de harde schijf.
Het is dan ook wel de slechtste cloud streaming platform wat bestaat. Microsoft, Google stadia en zelfs Geforce Now doen het stukken beter.

[Reactie gewijzigd door Wolliebolly op 23 april 2021 08:01]

Ik ben het niet helemaal eens met de vergelijking, here's why:

xCloud, een aanvulling op Game Pass, beperkt beschikbaar met een beperkt aanbod met een max resolutie van 720p. Ook relatief duur gezien het enkel bij Game Pass Ultimate zit inbegrepen.

Google Stadia, hier heb je gelijk, een top service maar met helaas een te beperkt aanbod. Tevens is Google Stadia sowieso een raar voorbeeld om te noemen, Stadia betreft immers een "cloud" console, je hoeft geen abonnement te nemen en bent helaas verplicht de games te kopen. De resolutie is wel top met 1080p voor gratis gebruikers en 4K voor Pro abonnees.

En dan nog Geforce Now, where do I begin. Het werkt wel maar totaal niet gebruikersvriendelijk gezien je bij iedere nieuwe sessie opnieuw dient in te loggen bij de betreffende game clients, ook ben je verplicht zelf je eigen games mee te brengen. Tevens is de resolutie capped op 1080p en draaien de games niet altijd even soepel, dit omdat je iedere keer een andere "PC" krijgt toegewezen.

All in all, geef mij maar PlayStation Now, in mijn optiek de beste price/performance.
Je kan ook gewoon je console streamen naar je PC als je wilt met Xbox. Het kost inderdaad meer, maar het aanbod is vele malen groter. Dus als je cloud wilt gamen dan kan dat het beste met de Xbox. Xcloud hetzelfde dat werkt echt beter dan de service van Sony.
Console streamen naar pc kan al met de introductie van de ps4 d.m.v. remote play. Bij Playstation is dit gratis.
Bij Xbox is dat ook gratis hoor, het is xCloud dat betalend is, maakt deel uit van Gamepass Ultimate, en dan zijn het een beperkt aantal games die je kunt streamen (dus niet alle games in Gamepass zijn te spelen met xCloud). Met lokaal streamen kun je al je gekochte en/of Gamepass voor Xbox games streamen.
Echter werkt dit nu nog niet met series x. Dus hebt er op dit moment niet veel aan.

En ik reageer op @Wolliebolly die beweert dat je daar voor moet betalen bij Xbox en dat de library veel groter is dan op de Playstation. Wat compleet onjuist is. Ik zeg ook nergens dat dit bij xbox niet gratis is.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 23 april 2021 12:47]

Streamen vanaf een XSX|S werkt gewoon op Android/iOS, dat doe ik zelf al een tijdje (Galaxy S10e/iPad 6th gen). Op PC heb je momenteel helaas nog wel de beta Xbox app nodig maar die is volgens mij zonder problemen te downloaden (zelf nog niet getest).

Enige puntje van kritiek is dat MS wel eens wat aan de kwaliteit mag doen.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 23 april 2021 12:19]

Console streaming bij Xbox is ook gratis.
Behalve dat het aanbod van Gamepass vele malen groter is dan wat Sony aanbied.
Hij heeft het over console streamen (remote play) dus vanaf je console streamen naar laptop, Mac, PC smartphones. Dit kan zowel binnen als op een totaal andere locatie.

Ik ga vandaag bv een paar dagen naar een landal bungalow met mijn gezin en ik laat mijn PS5 in restmode staan, zodat ik die gewoon remote kan overnemen/spelen op de laptop met de dual sense.
Remote play werkt met alle ps4/ps5 games. Dus in principe biedt Sony dan alle games aan.

Als je het over streamen hebt is het aanbod bij PS now ongeveer 800+ games. Bij Gamepass is dat iets meer dan 200. Dus als je de cijfers gaat vergelijken is daar ook het aanbod groter.

https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Now

PlayStation 2, PlayStation 3 and PlayStation 4 games on PlayStation Now can be streamed to PlayStation 4, PlayStation 5 and PC. As of 2020, there are over 800 games available, with over 300 of them available for download to PlayStation 4 and PlayStation 5. New games are added every month.

Edit: 100 naar 200

[Reactie gewijzigd door snefkens op 23 april 2021 10:20]

Bij Gamepass is dat iets meer dan honderd.
Gamepass biedt meer dan 200 games aan. Xbox game studio games + nog een aantal andere games (bijv Outriders) vanaf de release in game pass.
Ahh check, dan pas ik dat even aan. Dan alsnog klopt het bericht van @Wolliebolly niet. Ps Now heeft een veel groter aanbod.
Remote play op pc werkt trouwens niet meer/nog niet in combinatie met Xbox Series X/S, de Xbox Console Companion ondersteunt deze nieuwe gen niet. Er is wel een (unreleased) Win 10 app die het ondersteunt, maar die moet je via een alternatieve (niet-officiële) manier installeren.
xCloud is tot dusver een gratis beta die mensen met Game Pass Ultimate er gewoon bijkrijgen. Overigens ook in 1080p voor sommige mensen al.
Helaas kan ik hier alleen maar akkoord mee gaan. Enkele maanden eens uitgeprobeerd en het was echt een drama. Zowel de beeldkwaliteit als de latency waren onspeelbaar.
Maak er ook gebruik van en deel totaal die ervaring niet. Vind het fijn werken. ( Maak ook gebruik van de Microsoft variant )
Het is nog altijd 720 pixels méér dan wat Nintendo heeft... ;) maar latency is altijd een issue met dit soort diensten, of je nu Stadia hebt of wat dan ook, het is allemaal treurig.

EDIT: hoewel, da's niet helemaal waar: Nintendo heeft Hitman 3 en Control via een streaming service op de Switch

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 april 2021 08:01]

Die ervaring heb ik absoluut niet met GeForceNow. Speel via intern bekabelde aansluiting en glasvezel. Ik merk niets tot nauwelijks iets van latency. Ik ben juist aangenaam verrast.
Maar dan nog, elke stap tussen je controller en je beeld levert extra latency op:

- Controller naar je console/PC (onontkoombaar ook bij 'vaste' consoles thuis)
- PC naar router
- Router naar internet
- Internet naar de juiste server (denk aan tussenliggende firewalls etc)
- Server naar verwerking van je input
- Verwerkte input terug naar internet (denk aan tussenliggende firewalls etc)
- Internet naar je router (denk evt. firewall)
- Router naar je PC (Windows firewall)
- PC naar je scherm (onontkoombaar ook bij vaste consoles)

Stel dat elke stap zo'n 3 ms latency toevoegt, dan zit je al bijna op 30 ms éxtra lag die niet nodig zou zijn..

Leuk als het goed werkt maar ik zou er niet competitief mee willen spelen. En als je dat al niet deed is het natuurlijk niet zo'n probleem maar ik hoop wel dat 'vaste' consoles nog gewoon een tijdje blijven..

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 april 2021 08:58]

Niet iedereen speelt competitief.
Nee daarom zeg ik, als je dat niet doet is het geen probleem, ik hoop alleen niet dat het écht een trend wordt omdat er zoveel factoren invloed hebben op je speelwijze dat het gewoon vervelend wordt..
sinds ik de PS5 heb speel ik bijna alles via remote play op mijn oude PS4 die boven staat
En ik merk zo goed als geen latency wel soms wat artifacts aan de onderkand van het scherm maar stoor me er totaal niet aan.
voorheen Remote play spelen op de PS Vita gestreamed vanaf de PS4 was een heel stuk slechter.

Dus ze hebben een behoorlijke verbetering gemaakt vind ik zelf.
Ik weet niet of dat verbeteringen zijn die ze hebben doorgevoerd. De WIFI op de Vita was gewoon te brak om echt remote play te ondersteunen. De WIFI of ethernet op je ps4 uiteraard vele malen beter dan die van de Vita. Dus ik denk dat eerder daar het verschil zit.
Wow nu pas verhogen naar 1080p? We leven all in de 4k / 8k tijd , niet dat ik veel stream of zo, maar kom op hoe ver loop sony achter.
Cool, maar is de latency nu nog slechter geworden? Of is die ook verbeterd?
Van alle streamingdiensten is PS Now veruit de slechtste. Ook qua interface.
Ik had er geen problemen mee. Werkte soepel en snel.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.