Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony maakt Red Dead Redemption 2 en God of War beschikbaar op PlayStation Now

Sony voegt in juli verschillende nieuwe games toe aan zijn gamestreamingdienst PlayStation Now. Onder deze line-up vallen onder andere Red Dead Redemption 2 en de God of War-game uit 2018. Enkele games uit de line-up zijn slechts tijdelijk beschikbaar.

De nieuwe games worden op dinsdag 6 juli toegevoegd aan het aanbod van PlayStation Now-games, meldt Sony op het PlayStation-blog. Red Dead Redemption 2 blijft beschikbaar tot 1 november 2021 en is alleen speelbaar via een PS4 of PS5. Sony voegt ook Judgment toe. Die game is gemaakt door het team achter de Yakuza-franchise en volgt een detective die een reeks moorden onderzoekt. Die titel is tot 4 oktober beschikbaar via PS Now.

Verder voegt het bedrijf enkele andere grote games toe aan de dienst, in de vorm van God of War en Nioh 2. Sony noemt geen einddatum bij die titels. Verder maakt het bedrijf indiegame Moving Out, Olympic Games Tokyo 2020, en Nascar Heat 5 beschikbaar op de dienst.

PlayStation Now is een dienst waarmee abonnees PlayStation-games kunnen downloaden of streamen. PS Now is bruikbaar op de pc en de PlayStation 4 en 5. Pc-gebruikers kunnen enkel games streamen, maar abonnees met een PS4 of PS5 kunnen PS4-games uit het PS Now-aanbod ook downloaden en lokaal spelen. Sony hoogde de streamingresolutie eerder dit jaar op naar 1920x1080 pixels, waar de streamingdienst eerder werkte op een 720p-resolutie.

Bron: PlayStation

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

05-07-2021 • 19:53

113 Linkedin

Reacties (113)

Wijzig sortering
Paar maanden geleden nog God of War bij de Lidl gekocht voor €12,99

Nog steeds niet uitgespeeld, aangezien ik qua speeltijd weinig heb per maand.

Als ik nu zie wat PS Now kost per maand begrijp ik dat het een doel heeft, maar ook waarom mensen zoals ik graag nog fysieke schijfjes koop.

Lijkt me beter om vooral nieuwe titels aan PS Now te koppelen (qua prijs/kosten).
Sony heeft al aangegeven om in tegenstelling tot microsoft dat niet het doel van hun service te maken omdat ze hun games te "speciaal" vinden voor zo'n service. Ga er dus maar van uit dat er geen games op day one verschijnen zoals bij game pass

Ik zal er even een bron bij doen
De reden is niet dat ze hun games "speciaal" genoeg vinden, ze denken dat ze op deze manier meer geld kunnen verdienen. Het is gewoon een ander business model dan Microsoft en heeft niets met kwaliteit te maken. Dat een release direct beschikbaar is op een abonnement zegt niets over de kwaliteit van het eindproduct. Hetzelfde argument was er ook voor Netflix en andere vergelijkbare services, en we weten allemaal hoe dat is afgelopen.
Dat een release direct beschikbaar is op een abonnement zegt niets over de kwaliteit van het eindproduct.
Niet 100% mee eens.

Belangrijkste reden daarvoor is dat in Sony's opzet elke game zich individueel moet bewijzen/verkopen. En in ieder geval bij een aantal games zijn de goede recenties een belangrijk marketing middel geweest.

In Microsoft's setup moet het totaal van Game pass gewoon 'goed genoeg zijn' om iemand een subscriber te laten bijven. Daarom wordt je ook bijna geindoctrineerd met 'the best deal in gaming'. The best 'deal' betekent niet perse 'The best games', maar gewoon waar voor je geld.
Je hoort ook bijna structureel in allerlei podcast 'a perfect game for game pass', als beschrijving van die mwah mwah games (6'jes en 7'tjes). Je zou er geen volle prijs voor betalen, maarja als je ze gewoon kunt proberen -> why not?

Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat het onmogelijk is dat er goede games in game pass gaan. Maar er is wel een fundamenteel andere motivatie in het model. Met iets als game pass krijg je denk ik je 'must haves' en daarnaast ook gewoon een hoop filler. De Orange is the new Black troep enzo (no offense.. soort van).
Ik denk dat 15 Oscars en tientallen Emmy's laten zien dat je geen individuele verkopen als motivatie nodig hebt om goede producten op te leveren.

De laatste Oscars heeft Netflix er meer binnengehaald dan Sony...

En je argument van het proberen van games? Dat is juist precies waarom Gamepass goed is. Ook de wat meer niche games zijn erop te spelen. Ik heb Slay the Spire en Dead Cells helemaal kapot gespeeld, terwijl dat echt twijfel aankopen zouden zijn geweest. Als ik die games nu moet beoordelen zijn dan 9/10 games. Hollow Knight? Kon ik niet echt inkomen, en dat is ook een bizar goede game.

Maar ik kan goed begrijpen dat sommigen mensen liever gewoon €20-70 euro uitgeven en dan maar hopen dat de game hun ligt.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 6 juli 2021 12:34]

Ik denk dat 15 Oscars en tientallen Emmy's laten zien dat je geen individuele verkopen als motivatie nodig hebt om goede producten op te leveren.

De laatste Oscars heeft Netflix er meer binnengehaald dan Sony...
Niet zon zin om hier een hele Oscar of GOTY discussie van te maken. Bij Oscars moet je sowieso kijken waar de individuele award voor is. Het is niet zo dat een film die een Oscar heeft gewoon per definitie goed is. Ook zijn er jaren waarop 1 film met meer oscars naar huis gaat dan wat heel Netflix afgelopen keer deed. Netflix produceert vooral als een dolle, dus komt ook veel in aanmerking. En in 2020 hadden ze blijkbaar de meeste nomimaties, maar niet de meest wins.

Anyway, dat was het hele punt ook niet. Als je gewoon wat beter leest, dan zie dat ik helemaal niet uitsluit dat er OOK goede content bij zit. Het ging me enkel om een model waarin ELKE game moet vechten voor zn eigen sales tov een platform als totaal. Die enkele game moet daar gewoon harder voor werken en een methode is om alles uit de kast te halen en de beste game te zijn die je kunt zijn.

En laten we graag smaak even in het midden houden. Ik ben geen giga fan van een Last of Us, maar ik snap echt wel dat mensen dat een goede game vinden. Beste verhaal aller tijden vind ik compleet bullshit, maar dat is weer een andere discussie.
Ik heb Slay the Spire en Dead Cells helemaal kapot gespeeld, terwijl dat echt twijfel aankopen zouden zijn geweest. Als ik die games nu moet beoordelen zijn dan 9/10 games. Hollow Knight? Kon ik niet echt inkomen, en dat is ook een bizar goede game.
Dead Cells IS ook een belachelijk goede game. Persoonlijk vind ik deze op veel vlakken beter dan Hades, maar is veel meer niche kwa appeal.
In termen van receptie zit Dead Cells gewoon op precies hetzelfde niveau als Hollow Knight. En bijvoorbeeld ook Ori.
Allemaal gekocht omdat het kneiter goede games zijn. Echte must plays.

En je hoeft niet altijd te 'hopen', maar kunt bij twijfel gewoon verder verdiepen, een demo proberen, game hard copy per definitie altijd terugbrengen. Dus zo erg is dit nou ook weer niet. Ik heb letterlijk nog nooit 70,- betaalt voor een game en er na een dag al mee gekapt.
Heb je Überhaupt het nieuwsbericht gelezen? Dit staat er in de tekst:

Sony hoogde de streamingresolutie eerder dit jaar op naar 1920x1080 pixels, waar de streamingdienst eerder werkte op een 720p-resolutie.

Dus dat is precies in lijn wat Microsoft dit jaar heeft gedaan:

nieuws: Microsoft komt met Windows-app en 1080p-upgrade voor gamestreamingdie...

47 miljoen abonnees voor ps plus. Lijkt mij niet echt een failliete dienst

https://www.statista.com/...-plus-subscribers-global/

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 6 juli 2021 16:46]

Je weet dat ps plus gelijk is aan xbox live gold? En dat dit niet te vergelijken is met gamepass?

Daarnaast krijg je bij ps plus elke maand een ps5 game en 2x een ps4 game.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 6 juli 2021 17:02]

Dit is niet echt waar. Denk jij dat Microsoft games en studios niet gaat beoordelen a.d.h.v hoe ze performen op Game Pass? Als zou blijken dat Forza Horizon 5 niet gespeeld wordt op Game Pass, denk je dan dat de studio nog een 6e mag maken?

De reden waarom Microsoft hun first party games op Game Pass zet is net omdat het subscription sellers zijn. Die moeten er voor zorgen dat meer mensen Game Pass gaan nemen, de "fillers" zijn de kers op de taart om ze op het platform te houden tussen de grote titels in.

Dus de games er op moeten zeker ook aan een hoge standaard voldoen, en als je kijkt hoeveel geld Microsoft de afgelopen jaren heeft gestopt in eigen studios willen ze de lat op het niveau van Sony leggen. Of ze dat halen is natuurlijk een ander verhaal, maar daar richten ze zich wel op.
Dit is niet echt waar. Denk jij dat Microsoft games en studios niet gaat beoordelen a.d.h.v hoe ze performen op Game Pass? Als zou blijken dat Forza Horizon 5 niet gespeeld wordt op Game Pass, denk je dan dat de studio nog een 6e mag maken?
Daar ging het niet om. Het ging me erom of MSFT op hetzeflde tempo Forza's blijft produceren, omdat in de oude situatie dat hetgeen is dat geld verdiende. Maar nu hoeft dat niet meer. Je zou bij wijze van een life service game van Forza kunnen maken. 1 keer uitbrengen en gewoon onderhouden. Omdat dat kostentechnisch interessanter is.
De reden waarom Microsoft hun first party games op Game Pass zet is net omdat het subscription sellers zijn. Die moeten er voor zorgen dat meer mensen Game Pass gaan nemen, de "fillers" zijn de kers op de taart om ze op het platform te houden tussen de grote titels in.
Ik denk dat het andersom is. Filler is juist je basis taart. Het kwantitatieve gedeelte wat vooral ervoor zorgt dat je kunt zeggen hoe VEEL content je hebt. Die kersen zijn de creme de la creme killer Xbox titels, die ervoor zorgen dat je OOK kunt zeggen hoe GOED je games zijn. Dat zal de categorie Starfield en Elders Scrolls zijn. Hopelijk.

Je wil een beetje een gezonde mix van beiden.

En om terug te komen naar het basispunt. Als Halo Infinite nu toch uitpakt als 'net niet', 8.5 categorie. Dan maakt dat niet zo belachelijk veel uit voor de toekomst van die franchise. Dat heeft Phil Spencer zelfs letterlijk gezegd. Ook gaat Game pass niet massaal leeglopen als 1 Halo iets minder bevalt.

Maar als BOTW 2 ineens enorm tegenvalt er ergens op een 8 of 8.5 uitkomt? Dan gaat Nintendo echt een enorm deuk krijgen in zn sales. BOTW 2 moet bijna wel een 9.5/10 worden wil het uberhaupt aan de verwachting voldoen.

En nee, geen uitnodiging om een hele discussie aan te slingeren of BOTW wel een goede game is of niet. Het was een voorbeeld van een game die afhankelijk is van recenties.
sony heeft ook aangegeven dat ze een antwood hebben op gamepass.
Denk dat sony kijk hoe goed gamepass word en als het nodig is gaan ze een soort van gelijk model doen, day one denk ik niet maar misschien 6 of 12 maanden na release wel. Vind wel dat sony hun eigen games op psnow moet laten staan en niet na 6 maanden er al af als een game al oud is.
Sony is al aan het bewegen. PS Plus krijgt (vrijwel) maandelijks een day-one PS5 game, PS now krijgt deze maand Olympic Games Tokyo 2020, die net uit is.
Wat jij en ik 'vinden' dat er op PS Now zou moeten verschijnen doet er weinig toe, Sony beslist duidelijk anders.
voor 1st party: Day one exclusive, 1 jaar+ naar PC, daarna evt naar PS Now en/of PS Plus...
Ik heb psnow en het kan in mijn ogen niet op tegen gamepass op dit moment, tenzij ze hun games er op zetten en er op laten niet perse day one. Ze hebben nu nog geen enkele ps5 game er op staan of een game met ps5 patch helaas. Dat ps plus een ps5 game krijgt is logisch dit was met lancering van ps4 ook zo niet heel Bijzonder.
PS now is daar ook niet voor bedoeld. De dienst is vooral opgezet door het missen van backwards compatibiliteit bij de ps5 en ps4 consoles. Je kan door deze dienst o.a. ps3 games spelen. PS3 games zijn erg moeilijk te emuleren door de complexe structuur van de cell processor. Om toch iets van backwards compatibiliteit te brengen is ps now in het leven geroepen. Pas de laatste paar jaar zijn hier ook ps4 games aan toegevoegd, die je nu ook direct kan installen op je ps4 en ps5. De dienst is niet bedoeld om te concurreren met gamepass.

Daarnaast vind ik PS plus een hele goede dienst, de games die je elke maand krijgt kan je blijven spelen tot je het abonnement opzegt. Deze vervallen of verdwijnen dus niet. Ik heb zelfs nog veel ps3 games die ik nog op mijn ps3 kan spelen die ik ooit heb geclaimd. Nu zie je dat er wel elke maand een ps5 game aangeboden wordt tijdens ps plus i.c.m. online en de cloud opslag die je krijgt vind ik dit een prima deal.
Psnow is niet opgezet om de strijd aan te gaan tegen gamepass dat klopt het bestaat ook langer, maar het zal het wel kunnen de basis ligt er al, enige wat Sony hoeft te doen is hun games die al uit zijn in de dienst te doen en te laten staan. In mijn ogen is plus en live verouderd en niet meer van deze tijd. Cloud opslag zou mooi zijn als dat gratis is zoals op xbox.
God of war is geen reboot. T is een vervolg. Hoe kunnen er anders referenties zijn naar eerdere god of war games, blades of chaos, Athena, Zeus etc. Ja, de gameplay is compleet op de schop. Maar t verhaal gaat door

[Reactie gewijzigd door chimnino op 5 juli 2021 21:07]

God of war is geen reboot. T is een vervolg. Hoe kunnen er anders referenties zijn naar eerdere god of war games, blades of chaos, Athena, Zeus etc. Ja, de gameplay is compleet op de schop. Maar t verhaal gaat door
Nou wat dacht je van de Griekse mythologie :P
God of War (2018) is absoluut wel een reboot.
Ligt aan je definitie van een reboot. De game verwijst naar de gebeurtenissen in de eerdere delen (Kratos die dat verleden probeert te verbergen, de Griekse urnen met zijn afbeelding erop in de vault etc.). Dit is een direct vervolg story wise. De gameplay is wel flink op de schop gegaan, maar over het algemeen betekent een reboot het opnieuw/anders vertellen van het verhaal.

In mij ogen dus ook gewoon een vervolg.
Ja het is een beetje Potato potato.

Gameplay technisch is het op zeker een reboot, verhaal technisch wat minder maar de game is zo goed te spelen zonder dat je de vorige gespeeld hebt dat je story wise eigenlijk ook niet echt kunt spreken over een vervolg.

In mijn ogen dus een reboot.
spoilers incoming:

Hoe komt Kratos dan aan die Blades of Chaos in de nieuwe GoW?
En welke griekse mythologisch verhaal verteld hoe Kratos en niet Ares de God of War is?
Wie is Kratos in griekse mythologie? Hoe kan hij in dit deel een God zijn zonder de vorige delen?

T is duidelijk geen reboot
spoilers incoming:

Hoe komt Kratos dan aan die Blades of Chaos in de nieuwe GoW?
En welke griekse mythologisch verhaal verteld hoe Kratos en niet Ares de God of War is?
Wie is Kratos in griekse mythologie? Hoe kan hij in dit deel een God zijn zonder de vorige delen?

T is duidelijk geen reboot
Cratos

T is duidelijk een reboot.
En al die andere vragen? Blades of Chaos vooral

't is geen reboot. T is gewoon toegankelijk gemaakt voor mensen die de vorige delen niet gespeeld hebben. Anders kan je bijna elke Zelda game een reboot noemen omdat ze minimaal naar vorige delen verwijzen

EDIT: van jouw link overigens:
Stig Asmussen, the director of 2010's God of War III, called the naming coincidence a "happy mistake"

[Reactie gewijzigd door WORPspeed op 6 juli 2021 01:51]

Blades of Chaos Kan ik zo snel niet vinden. Die zullen dus wel verzonnen zijn maar ik zie niet echt waarom dat het punt bevestigd.

Maar zoals ik hierboven al zei:
Gameplay technisch is het op zeker een reboot, verhaal technisch wat minder maar de game is zo goed te spelen zonder dat je de vorige gespeeld hebt dat je story wise eigenlijk ook niet echt kunt spreken over een vervolg.

In mijn ogen dus een reboot.
Ik noem het maar een soft-reboot. Enkel en alleen reboot is overtrokken omdat het verhaal duidelijk voortvloeit uit de vorige delen. De verwijzingen naar athena en het ‘ophalen’ van de blades of chaos hebben zonder referenties uit de andere games minder impact. Dus ja reboot ‘moderniseren’ gameplaywise zeker, maar verhaaltechnisch is het duidelijk een sequel.
Tis een lichte reboot.
https://venturebeat.com/2...e-crafting-of-god-of-war/
De maker reageert hier anders bevestigend op vragen omtrent de reboot. Zoals in dit artikel ook te lezen is is de tomb raider reboot mede inspiratie geweest voor deze 'GoW wel of niet reboot'.
Ik heb hier nog even naar gekeken, en zie wisselende berichten (lees: de een spreekt van een reboot, de ander inderdaad van een sequel). Ik zag het zelf altijd wél als een reboot, maar heb die term in dit artikel voor de zekerheid vervangen met 'game' :)
De game is een reboot als het gaat om stijl / genre van het spel. Het is een vervolg als het gaat om het verhaal. Een aantal gebeurtenissen van de voorgaande games worden inderdaad getoond of verteld op één of andere manier maar ga daar niet al te veel van spoilen (blijkbaar genoeg die deze gaan streamen binnenkort). Dat het een vervolg is echter wel duidelijk na de eerste paar uur.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 5 juli 2021 21:55]

Je zou het vanuit gameplay gezien een reboot kunnen noemen omdat ze een radicaal nieuwe weg hebben ingeslagen ten opzichte van de 7 games die eraan vooraf gingen, maar qua narratief is het een vervolg.

Het speelt zich jaren na God of War 3 af (wat niet de meest recente game vóór deze versie was, maar in de timeline de directe voorloper is van de nieuwe).

Ascension, Chains of Olympus en Ghost of Sparta waren allemaal prequels.

Aangezien ze de game gewoon “God of War” hebben genoemd snap ik waarom mensen het als reboot beschouwen.
GoW is inderdaad een vervolg. Hij is nu wel een mortal maar hij moet z'n gecremeerde vrouw (die hij zelf vermoord heeft in een eerder spel) die berg op brengen
Nee, degene die hij zelf heeft vermoord en degene voor wie hij de berg op gaat zijn twee verschillende personen.
Zijn er schattingen of bronnen die een indicatiegeven wat nu een partij als PlayStation en Xbox betaald voor het opnemen van zo'n blockbuster game in een dienst zoals PS NOW of Xbox Game Pass.

Sony heeft slechts 3,2 miljoen abonnees en Xbox Game Pass 23 miljoen+. Wordt er voor een game op PS NOW een stuk minder betaald omdat het minder abonnees heeft? De periode dat een game beschikbaar is op de dienst is bij PS NOW wel een stuk korter. Wat natuurlijk de prijs drukt.

Ik heb ook het idee dat deze deals bij PlayStation niet exclusief voor PS NOW zijn. Veel games hebben de marketing ook al via PlayStation lopen. Het voelt soms echt als een "all in deal". Wij doen de marketing, deze game verschijnt dan later op PS NOW en/of op PS+.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 5 juli 2021 21:06]

Vergeet niet dat die 3,2 miljoen abonnees de volle prijs betalen voor ps now. Een groot deel van die 23 miljoen gamepass abonnees hebben de truc uitgehaald door xbox live gold 3 jaar om te zetten naar gamepass voor 1 euro/dollar.
Enig idee hoeveel ongeveer? Want de meeste mensen in mijn omgeving die een Xbox hebben (gezinnen etc.) betalen gewoon de volle mep en doen zelfs niet eens de moeite om ergens een goedkopere code te scoren. Gewoon zoals de meeste volgens mij doen rechtstreeks via de creditcard. Maar goed, ik kan me vergissen. Ben wel benieuwd naar je onderbouwing/cijfers.

je zou verwachten dat als een groot deel van de mensen die 1 Euro/Dollar betalen er geen winst te maken is maar een paar dagen geleden zei Phil Spencer dit: "There is nothing about review scores, there is nothing about retail sales of consoles, retails sales of games. The number one sign that our platform is healthy and growing is actually engagement on the platform from players and that is what Game Pass is growing. So our business continues to grow and be profitable at Xbox and we are proud of that."

Bron: https://opattack.com/game-pass-economics-growth/
En: https://www.ign.com/artic...ears-of-xbox-unlocked-500
Volgens mij is die truc bij de meeste mensen bekend. En kan nu nog steeds toegepast worden. Dat er in jouw kring mensen wel de volle mep betalen hoeft niet representatief te zijn voor de rest van de wereld. De reden dat er heel abonnementen zijn komt natuurlijk ook door een dergelijke aanbieding. We gaan het zien op het moment als de truc niet meer toe te passen is hoeveel abonnees er daadwerkelijk nog blijven. Time will tell.
Zo werkt dat natuurlijk niet.. Jij claimt, niet ik.

Hoe groot is dat grote deel dan? Mag ook bij benadering zijn natuurlijk want bronnen kun je niet aandragen zo te zien.

Of je begint een reactie met iets als: "Ik neem aan dat ...." etc. enzovoorts..

Edit: En jij denkt dat er veel abonnementen zijn door zo'n aanbieding? Slim man. MS (en heel veel developers overigens die uitgeven op Gamepass, zoek zelf maar op want is makkelijk te vinden) maken met deze aanbieding al flinke winst dus tja.. Check your facts ;)

[Reactie gewijzigd door D-Ed op 6 juli 2021 00:31]

Daarom gaf ik ook aan time will tell hoeveel er blijven nadat die truc niet meer toe te passen is.

Probleem is wel dat veel gamepass bezitters geen games meer kopen, dat zie je wel aan deze cijfers:

https://mobile.twitter.co.../1391817309069709316?s=21

UK game sales for the bigger titles so far this year's

Hitman 3
Ps 75% Xbox 25%

Outriders
Ps 83% Xbox 17%

Nier Replicant
Ps 89% Xbox 11%

Re village
Ps 80% Xbox 20%

Ik ben sowieso geen voorstander van ps now of gamepass. Ik bezit liever de game dat ik zelf kan bepalen wanneer ik welke game speel. Alleen ik denk wel dat een abonnement dienst niet goed voor de markt gaat werken. Als je niet op gamepass komt, is het dan wel rendabel om je game uit te brengen voor dat platform? Als je naar de verkoopcijfers hierboven kijkt dan lijkt dat er niet op.
Je lult dus maar wat in het luchtledige.. Ga je nu echt een Twitter account van een PS fanboy als bron gebruiken? |:( Is het je eigen account toevallig? :)

Je onderbouwing is niet eens de moeite om erop te reageren. Geniet van je dag
Dit zijn cijfers die gewoon kloppen, ik zal een andere bron gebruiken:

89% of sales were on PS4 and 11% on Xbox One. Digital sales are not included.

https://www.gamesindustry...in-the-uk-uk-boxed-charts

Dit zijn cijfers die niet zomaar uit de lucht zijn gegrepen. Games die niet op gamepass staan, verkopen veel minder op Xbox dan op Playstation.
Digital sales not included 8)7 Dude Xbox is juist 100% aan het inzetten op digitaal :9

Cijfers uit een een land waar de meeste mensen een PS hebben staan ipv Xbox. Probeer het eens met USA cijfers en gewoon de winstgevendheid van de Xbox tak vs de PS tak. Gaat gewoon goed met beiden kampen dus waarom je dit probeert krom te lullen is mij een raadsel
Ik probeer het niet krom te lullen, ik vraag mij alleen af wat het betekent voor games van developers die niet op gamepass staan. Je hebt het over de winstgevendheid van Xbox en daar twijfel ik helemaal niet aan. Ik vraag mij af of games nog wel winstgevend zijn als je niet op een abonnementsdienst staat als gamepass of ps now. Bij PS now is dit minder aan de orde, omdat die niet day one de nieuwste games erop heeft staan. Maar blijkbaar wil je deze discussie niet aan en wil je kosten wat het kost xbox verdedigen.
De kanttekening is gemaakt dat het cijfers uit de UK is (Sony territory, dat het fysieke exemplaren zijn en de smaak van Xbox gamers). Het is een indicator, helaas geen harde data die het volledige beeld geven. Ubisoft maakt wel de splitsing en in de afgelopen 12 maanden komt 33% van de omzet uit PlayStation. En 21% van de omzet uit Xbox. 3:2 verhouding dus.
Ik vraag mij af of games nog wel winstgevend zijn als je niet op een abonnementsdienst staat als gamepass of ps now.
Voor wie? Xbox of de ontwikkelaar. Waarom zou een ontwikkelaar haar spel niet op Xbox uitbrengen sinds de GDK voor Xbox gelijk is getrokken met die van Windows 10. Ook al pakt een ontwikkelaar slechts 10% van de sales op Xbox. Ipv dat games van Xbox weggaan omdat het niet uit kan constateer ik juist dat Xbox investeert in de relaties met ontwikkelaars die voorheen niet op Xbox zaten.

En het argument dat Game Pass schuldig is aan het "instorten" van losse verkopen is mij ook nooit goed aangetoond. De Xbox verkopen zijn al jaren in elkaar gezakt. Voor de introductie van Game Pass stond Xbox al 3-0 achter. Juist in 2020 en 2021 heeft Xbox recordcijfers gehaald. Zowel Xbox als PlayStation heeft in het afgelopen jaar ~35% meer omzet gehaald uit content. Dat is voor Microsoft 734 miljoen dollar. Je kan mij niet vertellen dat al dit geld alleen naar Game Pass games stroomt.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 6 juli 2021 10:27]

Klopt helemaal dat dit verkoopcijfers zijn voor de UK. Maar dit is wel representatief voor heel Europa. UK is evenveel pro Playstation als de rest van Europa. Dus ja om dan alleen maar cijfers van de VS te pakken...

Daarnaast smaak van games, tja dat vind ik een hele lastige. Tuurlijk Japanse games worden beter verkocht op het Playstation platform. Maar games zoals Biomutant, Hitman 3, Outriders etc. Dat heeft denk ik niet zoveel meer met smaak te maken toch?

Het blijft natuurlijk gissen maar de verhouding tussen losse verkopen bij Playstation en Xbox is wel enorm. Niet in verhouding met het marktaandeel. Wat ik hieronder ook al aangeef is dat games die op gamepass staan eigenlijk helemaal niet meer verkocht worden op het xbox platform:

https://www.thegamer.com/...ales-were-96-playstation/

Dungeons & Dragons: Dark Alliance's UK Sales Were 96% PlayStation

Maar goed we zullen het zien hoe de toekomst er uit gaat zien qua gaming.
Het leuke is dat we tot een eeuwigheid door kunnen gaan om bij elkaar de vliegen af te vangen :). Zo kan ik juist weer zeggen dat als je stelt dat Xbox Gamers geen games kopen dat je niet met cijfers kan komen van een markt waar PlayStation dominant in is. De Amerikaanse markt is voor Xbox het representatiefst. Daar zitten de meeste Xbox gamers. Daar is de brandloyaliteit het grootst. En daar is de smaak ook ietsjes afwijkend.
Wat ik hieronder ook al aangeef is dat games die op gamepass staan eigenlijk helemaal niet meer verkocht worden op het xbox platform.
Je kent de data vast wel, want jij hebt je ook goed ingelezen.
https://news.xbox.com/en-...xt-for-gaming-highlights/
The new Square Enix game Outriders is in Game Pass and was also the #1 selling digital game on Xbox during its launch week and a top 10 selling digital game on Xbox in the month of April. Game Pass helped introduce millions of players to the game.

During launch week, MLB: The Show 21 was the biggest sports game of the past year on Xbox and the second biggest sports game of all time on Xbox. Game Pass added millions of new fans and grew Major League Baseball’s player base significantly. MLB: The Show 21 was also the #1 selling paid game on Xbox for the month of April.
Het is weer speculaas, maar vind jij het juist niet gek dat een Dungeons & Dragons: Dark Alliance's als het op Game Pass staat niet verkoopt? Het geen major release. Het heeft niet een reeks games achter zich die enorm populair zijn. Het is een slechte game, bad word of mouth.

Ik zou de cijfers van games als ze naar Game Pass komen van Yakuza Like a Dragon en Hades wel graag willen weten. Want ja ik weet het ook niet precies. Ik koop als Xbox en pc-gamer sowieso zelden games op dag één. Ik krijg mijn backlog niet weggewerkt.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 6 juli 2021 19:55]

Ik verdedig niets, ik haal alleen je redenaties onderuit.. Is niet zo moeilijk overigens.

Ik zal je geheugen even opfrissen want binnen een etmaal ben je al vergeten waar ik op reageerde: "Vergeet niet dat die 3,2 miljoen abonnees de volle prijs betalen voor ps now. Een groot deel van die 23 miljoen gamepass abonnees hebben de truc uitgehaald door xbox live gold 3 jaar om te zetten naar gamepass voor 1 euro/dollar."

Je maakt een claim zonder onderbouwing/bron vermelding. Als je nu gewoon had aangegeven dat je je afvraagt of de games buiten Gamepass wel winstgevend zijn hadden we weer een ander 'gesprek' gehad en hadden we andere bronnen opkunnen zoeken. En dat je nu aangeeft dat ik die discussie niet aan wil gaan laat precies zien dat je aan het uitlokken bent. Ik reageer op je niet onderbouwde stelling. Thats it.
Ik heb in mijn eerste bericht een kanttekening gemaakt dat je er rekening mee moet houden dat heel veel mensen de truc heeft uitgehaald om Xbox live gold tot 3 jaar om te zetten voor 1 euro naar gamepass. Nee, daar zijn niet direct cijfers van, maar jij en ik weten echt wel dat dit massaal gebeurt. Microsoft laat het toe, het staat groot vermeld op de website dus mensen doen dit.

Ik geef daarnaast verkoop cijfers van games aan buiten gamepass om op het xbox platform. Daar is te zien dat de verkopen op het Xbox platform erg achterlopen t.o.v. Playstation. Dit hoeft niet direct te betekenen dat dit met gamepass te maken heeft. Maar het maakt mij wel zorgen. Games die op gamepass staan worden eigenlijk helemaal niet meer verkocht op het Xbox platform:

https://www.thegamer.com/...ales-were-96-playstation/

Dungeons & Dragons: Dark Alliance's UK Sales Were 96% PlayStation

Ik ben niks aan het uitlokken, ik ben een gezonde discussie aan het aangaan over de toekomst van gaming. Of een abonnementsdienst geen gevaar brengt voor ontwikkelaars die de games niet uitbrengen op een dergelijke abonnement.
Niks gezonds aan je discussie hoor. Als je dat nu nog niet inziet met je gekleurde voorbeelden (alleen UK en fysieke sales) dan houd het op.

De meeste mensen stapelen echt niet drie jaar live kaarten maar aangezien je het zo zeker weet zou ik graag cijfers zien. Jij maakt de claims dus kom over de brug met bewijs of houd gewoon je mond met uit de duim gezogen aantallen aub.
PS NOW kost tegenwoordig ook bijna niets meer. Het kost nu 10 euro per maand of 60 euro per jaar. In de aanbieding regelmatig 45 euro voor één jaar. 1 euro voor de eerste maand deal is er nu ook.

In maart 2019 zat het aantal abonnees op 700K. In oktober 2019 werd de prijs verlaagd. In maart 2020 was zat het aantal abonnees op 1,8 miljoen. Nu een jaar later 3,2 miljoen. De grootste groep heeft dus de optie om voor 60 euro een jaar PS NOW aan te schaffen.

De kosten van PS+ komen hier nog bij op. Terwijl je bij de Xbox deal Xbox Live Gold erbij krijgt.
Je hoeft nadien ook niet de volle mep te betalen hé.
Ik heb mijn Ultimate onlangs tot 2024 verlengd voor 45 euro per jaar. Als je ene beetje rondkijkt vind je zeker voordeligere opties dan gewoon automatisch laten verlengen.

En zelfs moest ik toch de volle mep moeten betalen dan zou ik het doen want het aanbod is meer dan behoorlijk en stukken beter dan op Playstation Now (die ik trouwens ook heb lopen tot 2023 voor 30 euro/jaar)

Eigenlijk heb ik voor Playstation Now en PSN Plus in combinatie meer betaald gecombineerd dan voor Game Pass Ultimate.

En het feit dat je aanhaalt dat de games minder verkopen als ze op Gamepass/PSN Now staan. Denk je dat de ontwikkelaars daar niet voor betaald worden ? Beetje hetzelfde dan zeggen dat Spotify niet goed is voor de muziekindustrie.
De enigen die er onder kunnen lijden zijn idd de fysieke winkeliers zoals Gamemania/Nedgames die games verkopen, Maar ze zullen hun winst dan wel ergens anders halen (oa hardware) vermits ze nog bestaan..

[Reactie gewijzigd door dafran op 6 juli 2021 08:07]

Dan lees je mijn bericht niet goed. Games verkopen minder op Xbox dan op Playstation. Niet omdat ze niet op gamepass staan, maar omdat ze niet op gamepass staan. Kijk naar de verkopen van nier replicant, dat is een game die niet op gamepass staat:

https://www.gamesindustry...in-the-uk-uk-boxed-charts

89% of sales were on PS4 and 11% on Xbox One. Digital sales are not included.
Kan dat niet gewoon zijn omdat het Xbox publiek (waaronder ik) niet van dat genre games houdt ?
Of zoals er bijstaat, er op Xbox meer digitaal wordt gekocht ?
Ik koop in elk geval geen fysieke games meer (zowel niet voor Xbox als voor Playstation)
Dit is niet het enige voorbeeld, de meeste games verkopen minder die niet op gamepass staan:

https://www.gamesindustry...from-no-1-uk-boxed-charts

In terms of boxed sales, 71% was of the PS4 version, 28% for the Xbox One version
Soit aan mij zal het wel niet liggen want ik koop de meeste niet exclusives voor de Series X gewoon omdat ik daar liever op speel (de Elite controller ligt mij beter in de hand alhoewel ik moet toegeven dat de PS5 controller een stuk beter ligt dan de Dual Shock van de PS4)

Nu vanaf ik ook aan een PS5 Digital geraak zal ik toch wat moeten afwisselen in (digitale) aankopen want mijn zoon speelt enkel op zijn PS5 en wil sommige games die ik op de series X heb ook wel spelen maar vertikt het om ze op de Xbox te spelen :)
Ik heb het precies andersom ;-) ik vind de dualsense veel minder dan de ps4 controller. Xbox controller vind ik weer fijner dan de dualsense.

Maar dat is wat offtopic. Ik vraag mij alleen af of een abonnementsdienst niet in de weg zit voor developers die hun games daar niet op hebben staan.
Zal idd aan persoonlijke voorkeuren (en handen) liggen vermoed ik. Ik speel het liefst met een Elite Contoller en voor de PS4 had ik zo een Nacon controller. Die lijkt eigenlijk qua vorm wat op de nieuwere dualsense. Misschien daarmee dat die vertrouwder in de hand ligt bij mij.

Ivm die abonnementsdienst zou het idd kunnen voor de verkoop van kleinere titels die dan minder zichbaar zijn.
Of misschien idd dat er veel Xbox owners voldoende hebben met de titels op de Gamepass. Maar games zoals Hitman en Resident Evil Village koop ik in elk geval toch gewoon afzonderlijk (wel digitaal).

Vraga mij af of je moet gevraagd worden als developer om je games op Gamepass aan te bieden of dat je het zelf mag beslissen ?
Want als dan idd blijkt dat ze afzonderlijk minder verkopen kan je beter beslissen het ineens aan te bieden via de Gamepass als developer.
Ik vermoed dat ze daar ook wel vergoed zullen voor worden per gedownload exemplaar ?
Daar heb je zeker goede punten, daarnaast kan niet alle games die er zijn op gamepass komen. Het geld wat beschikbaar is moet je dan delen met de rest, dus als een dergelijk abonnementsdienst de toekomst is. Dan kan je nooit meer uitschieters hebben met je games die meer verkopen dan de rest. Bijvoorbeeld een indie game die heel populair is, nu krijgt die veel inkomsten omdat die veel verkocht wordt. Ik vraag mij af hoe dat in de toekomst gaat, krijg je dan meer geld als de game meer wordt gedownload? Hoe staat dan in verhouding met reguliere verkopen? Als je daar minder beloond voor wordt kunnen indie studios minder snel groeien en dat is weer niet goed voor de industrie.
Ik heb PlayStation Now opgezegd, het streamen geeft echt een waardeloze beeldkwaliteit.
En de overall titels vielen mij persoonlijk wat tegen.
Je kan toch ook titels installeren dacht ik? Enkel op PS4 en PS5 natuurlijk
Sommige wel, andere niet. Ik heb de logica nooit begrepen..
Echter het voordeel is met streamen is direct spelen zonder installeren, maar het beeldkwaliteit is zo beroerd dat het voor mij een negatieve spelervaring gaf.
Volgens mij kan je alleen PS3 spellen niet installeren.
PS2 en PS4 kan je allen installeren, PS3 niet (want andere architectuur). Streaming is inmiddels een stuk verbeterd, maar blijft altijd minder dan direct op de hardware spelen. (inherent aan de techniek)
Same, ik heb nog een abbo lopen tot ergens september dacht ik, maar dat sommige games voor alleen een bepaalde tijd te spelen zijn staat me erg tegen. Ik ben meestal een persoon die 1 spel tegelijk speelt ( en uitspeelt). Vaak wil je dan zo'n ps game spelen om er achter te komen dat deze binnen een maand niet meer speelbaar is.
Altijd interessant om de grote console exclusives op PC te kunnen spelen. Ook al is het niet op day one.

Heb PS now eigenlijk nog nooit geprobeerd als PC gamer. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee op een Win10 PC?
Kan zou gauw geen vaste topic over PS now vinden in het forum :)
Volgens mij kan je een 14 dagen trial aanvragen, dan kan je het zelf ervaren.

Ik heb zelf liever geen streams voor gaming. Speel liever direct op de hardware. Een aantal playstation games zijn al naar pc en na de overname van nixxes door Sony komen er waarschijnlijk nog veel meer naar pc.
Helaas bestaat de trial niet meer. Of ik kan het niet vinden. Heb zelf net een ps5 had ook gehoopt op een trial.
Dit staat er op de Playstation now website:

Alle nieuwe klanten komen in aanmerking voor een gratis proefabonnement van zeven dagen, dat automatisch overgaat in een doorlopend abonnement tenzij je het voor het eind van de proefperiode annuleert.

https://www.playstation.com/nl-nl/ps-now/getting-started/
Dus gewoon overheen gelezen. Thanks.
Ik heb dat eens een maandje gedaan om spiderman te kunnen spelen. Op zich werkt het wel, de app zelf doet soms wel wat raar en ik wou wireless via mijn xbox controller spelen, maar vanaf je een touchpad nodig hebt werkt dat niet meer en moest ik een ps4 controller bij iemand gaan lenen. Die kreeg ik dan ook niet via bluetooth aan de praat, dus met draad verder gedaan. Soms werd ik ook wel in een queue gezet en moest ik wachten. Maar de spelervaring was vrij goed, ik merkte weinig van lag. Misschien omdat het een 3d person single player spel was.
God of war zit in de ps plus collectie. Vandaag geïnstalleerd en best wel een vette game. Weer een game die ik moet uitspelen voordat het vervolg komt.
Het kostte mij wat moeite om er in te komen met de besturing, maar daarna is het inderdaad een hele toffe game!
Het kostte mij wat moeite om er in te komen met de besturing
Precies dat, ik heb de game meermaals enkele uren geprobeerd, maar ik kon de besturing absoluut niet waarderen ( stick naar achteren is achteruit lopen ipv omdraaien 8)7 . ) serieus? dat is voor fps prima, maar niet voor 3th person. Erg jammer, want verder is het wel een goed spel lijkt me. Als het ala Tombraider was geweest had ik er een compleet andere mening over gehad. Het zal wel iets persoonlijks zijn..
vond de controls heerlijk en quick turn is gewoon d pad down, verder kan je de controls ook gewoon aanpassen.
Geheugensteuntje:
firST
SecoND
thiRD
fourTH
fifTH
(…)
als je hierop (controls) het spel laat lopen dan heb vind je het niet een vet spel anders was je wel gaan onderzoeken hoe je de controls kon aanpassen. gow is een van de beste games ooit. maarja ik was al fan van gow 1 tm 3
Die controle zijn helaas niet aan te passen als Tomb raider. Ik heb voldoende gezochtl, don't you worry. ( Anders dan die quickturn iig, dat is geen spelen ).

[Reactie gewijzigd door micla op 6 juli 2021 19:31]

Kun je de series X|S controller gebruiken voor PS now op PC? Zou best GOW willen spelen.
https://www.reddit.com/r/...one_controller_on_ps_now/

Lijkt dus wel mogelijk. Weliswaar kun je geen gebruik maken van motion controls. Dit is echter niet van toepassing bij God of war dus zou je gewoon kunnen spelen.

Voor mensen die games willen spelen die gebruik maken van de touchpad kun je via de instellingen het aanpassen zodat je je muis daarvoor kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 5 juli 2021 21:39]

ooit gekocht maar vind het een behoorlijk saai spel
Mooite titels! Beetje tegengas tegen Xbox Gamepass kan geen kwaad. :)
Red Dead Redemption 2 zat allang geleden in Game Pass ;) Maar zeker toffe games.

Edit: (Mei 2020 tot September 2020 om precies te zijn)

[Reactie gewijzigd door slijkie op 5 juli 2021 20:42]

Mijn neefje wou RDR2 kado voor zijn verjaardag, nu las ik dit toen dacht ik misschien is zo'n abonnee dienst misschien een beter idee. Maar begrijp ik nu goed dat een spel slechts tijdelijk beschikbaar is op het platform?

edit: nu ik beter lees is het beschikbaar tot november, is dit niet wat kort?

[Reactie gewijzigd door dennis1337 op 5 juli 2021 22:34]

Hangt ervanaf hoeveel uur je neefje doorspeelt per dag, tot November haal je makkelijk als je flink wat uurtjes doorknalt, echtet als je max een uurtje per dag speelt dan kan het eventueel krap worden, dit natuurlijk ook afhangelijk van het speler type. Dat wil zeggen, doe je alles, alle side quests, alle missies en ga er rustig doorheen, of je knalt er volgas doorheen.
Okay, thanks ik zal wel even overleg plegen dan :-)
als ie elke dag 1 uurtje speelt red ie het makkelijk om het spel uit te spelen, maar komen in die tijd ook andere games naar de service en staat best veel op.
Wilt ie echt red dead spelen dan misschien gewoon de game halen hij kost niet meer zoveel.
Niet op XCloud, het kwam veel later,
Zomertijd zeker? God of War lag al bij de Lidl voor 12 euro geloof ik..
Ik lees:
"Red Dead Redemption 2 blijft beschikbaar tot 1 november 2021 en is alleen speelbaar via een PS4 of PS5."

Dat ze bepaalde titels tijdelijk beschikbaar stellen kan ik wel begrijpen vanwege licentie kosten e.d.
Maar als ik het dus goed begrijp kan ik bepaalde titels enkel streamen als ik dat dus op de PS4 of PS5 doe?

Via de PC zit RDR2 er kennelijk niet in, maar God of War wel?
Een beetje vervelend dat ze niet alles gelijk trekken, het is immers een streaming dienst.