Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony investeert 152 miljoen euro extra in ontwikkeling eigen games

Sony geeft in zijn komende financiële boekjaar 20 miljard yen extra uit aan personeelskosten en andere kosten voor het maken van eigen games. Omgerekend is dat 152,16 miljoen euro. Een deel van het bedrag gaat ook naar investeringen in externe ontwikkelaars.

Met de extra investering wil Sony het aanbod van exclusieve PlayStation-games uitbreiden. Vorige week zei Sony Interactive Entertainment-president Jim Ryan al dat de PS5 meer exclusives zal krijgen dan eerder uitgebrachte PlayStation-consoles. Hij sluit niet uit dat Sony meer studio's zal overnemen om dat waar te maken. Sony's cfo Hiroki Tokoki noemde het specifieke bedrag woensdag bij de bespreking van de kwartaalcijfers, meldt VideoGamesChronicle.

Volgens Tokoki wil Sony het PlayStation-platform onder andere versterken door nieuwe samenwerkingen met studio's. Dat kan bijvoorbeeld resulteren in een game die al dan niet tijdelijk exclusief is voor PlayStation-consoles. De financiële topman verwijst naar de in maart aangekondigde deal met Haven Studios. Dat is een nieuwe studio van Jade Raymond, die tot voor kort aan het roer stond van Googles Stadia-studio, tot die werd gesloten. Haven Studios gaat aan een PlayStation-game werken, maar details daarover zijn nog niet bekend.

Vorige week kondigde Sony ook een samenwerking aan met Firewalk Studios. Die studio is in 2018 opgericht door veteranen die eerder aan games als Destiny, Halo en Apex Legends werkten. Firewalk werkt aan een nieuwe multiplayergame, waarover nog geen details bekend zijn, maar het spel zal dankzij de gemaakte deal exclusief naar PlayStation-consoles komen. Wat Sony betaalt voor dergelijke deals is niet bekend.

De investeringen gaan ook naar de eigen PlayStation Studios van Sony. Die studio's hebben meerdere games in ontwikkeling en een aantal komen binnenkort uit. Zo verschijnt Returnal van Housemarque op 30 april en Ratchet & Clank: Rift Apart verschijnt op 11 juni. Deze games zijn exclusief voor de PlayStation 5 ontwikkeld en komen niet naar de PS4.

Later dit jaar komt Horizon Forbidden West van Guerrilla Games uit en Gran Turismo 7 van Polyphony Digital volgt in 2022. Verder is er een teaser getoond van God of War Ragnarök, maar wanneer dat spel uitkomt, is nog niet bekend. Volgens geruchten werkt Naughty Dog al een aantal jaar aan een PS5-remake van The Last of Us.

Sony verkocht in het afgelopen boekjaar 58,4 miljoen first-partygames. De fabrikant maakte dat bekend bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers. Het komende boekjaar, dat loopt van april tot maart, verwacht Sony meer eigen games te verkopen.

Launchtrailer van Returnal, de eerstvolgende PlayStation 5-exclusive, die op 30 april verschijnt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-04-2021 • 16:49

111 Linkedin

Reacties (111)

Wijzig sortering
Dat worden 5 games of een enkele game en zou zeggen . Games die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld zitten tussen de 30 en iets over de 300 miljoen per game. Veel games kosten al snel 40-60 Miljoen of meer voor reclame etc. Het is alleen goed dat het artikel spreekt over een extra boost aan geld en niet als totaal. Ik ben eigenlijks wel benieuwd naast die 150 Miljoen wat het totaal is wat ze willen besteden aan games.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 28 april 2021 20:06]

God of War heeft 50 miljoen gekost als ik me niet vergis en Sony zit vaak rond dat bedrag voor hun blockbuster. Horizon Zero dawn was zo'n 40 miljoen euro. The last of us part 2 zou tegen de 90 miljoen euro zitten maar is niet officieel.

Dus zo'n investering zou waarschijnlijk 3 games extra per jaar betekenen bovenop de huidige 3 a 4 blockbusters en tiental kleinere of third party exclusives.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 28 april 2021 19:38]

Zijn bij dit bedrag de kosten inclusief of exclusief marketing? Net als bij films kan het nog wel eens zo zijn dat een aanzienlijk deel van het budget opgaat aan de promotie ervan. De vraag is bij mij dan ook nog niet helemaal duidelijk of de genoemde bedragen in het artikel incl of excl marketingkosten zijn.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 28 april 2021 19:24]

Dat zijn bedragen exclusief marketing. Puur gericht op salaris werknemers, hardware, acteurs, software licenties etc. die gerelateerd zijn aan een bepaald project.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 28 april 2021 19:39]

Goed punt, ik denk dat marketing gewoon een apart budget is en totaal los staat van het budget in het artikel. Min of meer 100% overtuigt dat de constructie financieel op die manier werkt.
Dat staat netjes in hun jaarcijfers.

144,562 miljoen Yen aan R&D voor het G&NS segment in 2020

[Reactie gewijzigd door Generaal Pep op 28 april 2021 17:01]

Misschien makkelijker uitgedrukt als 144,6 miljard JPY (~1.17 miljard euro) :) Maar dat cijfer gaat over de totale R&D kosten van het afgelopen fiscale jaar - dus niet enkel game development.

Overigens - en dit is meer gericht op de comment boven je - vergeten mensen vaak dat het marketing budget van die AAA games vaak nog eens 1 tot 2x het ontwikkelbudget is. Hoewel dat niet in het R&D budget geboekt zal worden, is dit nog steeds een heel significante kost.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 28 april 2021 17:45]

Inderdaad, dit gaat om het gehele G&NS segment:
- Digital Software and Add-on Content
- Network Services
- Hardware and others

Zat nog te twijfelen om het toe te voegen met een edit... naja... bij deze :-)
Onjuist, want het is een aanvullend budget voor komend jaar. Het ontwikkelen van een grote game duurt meestal meerdere jaren.
Uiteindelijk gaat Sony de wedstrijd met Microsoft niet winnen ben ik bang, kwestie van het meeste geld.
Heeft dat MS in het veleden geholpen?...nee, dus het lijkt me nogal voorbarig en iets wat we elke generatie weer horen "Sony is doomed, PlayStation is Doomed". Het is vooral MS die moet laten zien wat ze in huis hebben, maar tot op de dag van vandaag hebben ze alleen maar een hoop gepraat over hoe goed hun hardware is, en hoe ze de concurrentie gaan verslaan qua multiplatform vanaf day one.

We hebben gezien dat dit niet het geval was, en hun marketing afdeling was ook meteen stil. MS moet eerst nog eens de wedstrijd met Sony zien te winnen (als je het zo ziet tenminste).

Edit: die -1tjes beginnen wel weer op te vallen. Ik denk dat sommigen de realiteit gewoon niet willen horen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 28 april 2021 22:45]

Het grootste probleem wat ik op dit moment zie is niet zozeer gebaseerd op de huidige markt in mijn ogen. In het verleden was de PS3 en vooral de PS4 een stuk populairder, dat heeft veel mensen naar Sony PS toe getrokken. Inmiddels zijn er zoveel mensen, als ik kijk naar mijn eigen omgeving, die op dit platform dus games hebben die ze mee kunnen nemen naar de volgende generatie, waardoor het voor hun niet gunstig is om naar Xbox over te stappen.

Maar daarnaast ben ik het ook volledig met jou eens, beter marketing bij Sony!
laten we voor op stellen dat Sony mijn voorkeur heeft , qua games, qua genre en niet alleen de focus op multiplayer.

Ik moest wennen aan design van de ps5 maar nu hij rechtop staat naast mijn tv ben ik er zeer blij mee. Het is dat ik geen drie consoles kan betalen (en keuze qua games ) anders had er hier denk ik ook een xbox gestaan.

Qua hardware ontlopen ze elkaar niet , allebei een verschillende filosofie en concurrentie is goed. Echter zie ik amper reclame voor een Xbox in de media in tegenstelling tot Playstation. Sinds de lancering is het een beetje stil op dat gebied.

Corona helpt ook niet echt mee voor beide consoles en beschikbaarheid. Over eco systemen valt te twisten maar dat hebben ze allemaal. waar ik vroeger zo iets had van ... oei zal ik een xbox gaan kopen of dat spel en dat spel wil ik echt hebben maar is niet op mijn console te krijgen.. shit .... Dat gevoel heb ik nu absoluut niet .. maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen.
Inderdaad tot nu toe zijn alleen maar mooie praatjes, maar wat leveren ze voor mooie pareltjes af aan exclusiefs eigenlijk niks(Ja oke Halo en Fable waar al geruime tijd geen nieuw deel van is geweest)).
Nu hebben ze een uitgever gekocht die multi platform ontwikkelde ook nou leuk, maar kom nu eens naast Halo met een paar pareltjes buiten je shooter Halo(en wat verschillende soorten spellen niet alleen amerikaanse style shooters).

Laat ze eens een ala Uncharted style spel maken, en een Horizon achtige iets of weet ik het.
Ze blijven met hun exclusieve spellen te veel focussen op shooter achtige spellen, het is dat ze nu eens een Fable aan het maken zijn maar voor de rest is het niet veel soeps.

Als je bij Sony kijkt die heeft verschillende pareltjes, in alle genres altijd wat te vinden Spiderman / Ghost of Tsushima, Ratched & Clank / Uncharted / The Last of Us / Detroit: Become Human / Horizon /Grand Turismo.

En misschien moeten ze het Killzone weer eens oppakken(Mij heb je er niet mee maar was een dikke hit), en Microsoft van ja we kopen dit en zoveel andere gekocht wat brengen ze uit ?.
En dan ook nog eens reclame Sony zie je overal constant, terwijl je van Microsoft eigenlijk amper iets ziet.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 28 april 2021 21:52]

En met geld win je altijd? Kijk naar Amazon die heeft al miljarden in game studios zitten en er is pas 1 mislukte game uitgekomen.

Alleen geld red je het niet mee. Voor dit jaar staan er bar weinig games op de agenda bij Microsoft. Er komt nog steeds weinig uit, terwijl de ps5 nu al meerdere grote exclusives heeft die uit zijn gekomen.
Inderdaad en als je dan kijkt wat er uit komt

https://news.xbox.com/en-...x-series-s-available-now/

Ik heb de hele lijst bekeken en 99% is alleen maar slecht getekende tekenfilms door 10 jarige of robots/grote zombies pief paf poef pang drukke schiet spellen.
Ik zeg niet dat dit slecht is er is vast een vraag naar, maar zo ga je echt geen race winnen alleen maar zelfde soort achtige spellen uit te brengen.

Ik ben er 2 tegen gekomen dat nog dacht kan leuk zijn(Halo er even tussenuit gelaten)

The Gunk

https://www.youtube.com/watch?v=Bl385t8A_3k

The Medium

https://www.youtube.com/watch?v=gRWZRz-Gf00

Maar over algemeen weer totaal geen variatie aan games zoals Sony wel doet, in elk genre zijn wel toppers te vinden die exclusies zijn.
Dan kun je nog zoveel geld hebben maar als je geen variatie aan games maakt, dan blijf je de zelfde soort groep mensen houden en krijg je geen nieuwe zowat erbij.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 28 april 2021 22:14]

Alleen geld red je het niet mee.
Totdat Amazon Sony opkoopt of zo. Dan redt je het wel met geld.
Of als Microsoft Sony vijandig overneemt, maar dat zal wel niet mogen vanwege een monopoliepositie.
Microsoft is ook niet die weg op gegaan. Die is de weg opgegaan als gamepass. Dus zo goed mogelijk een abonnement maken met veel games onbeperkt etc. En huidige Game studios overkopen. Blijkt te werken als je de meeste Tweakers hier alleen al er over ziet praten.
En hoe heeft dat Microsoft geholpen in het verleden niet ?, ze hebben allemaal mooie praatjes we kopen dit en dat maar wat brengen ze uit niks eigenlijk.
En het is leuk zeggen ja onze console is wat krachtiger, ja breng er dan eens een goed spel naast Halo binnenkort dan voor uit.

Microsoft focust zich te veel op de amerikaanse style, alleen beetje shooter achtige dingen.
Als je kijkt bij Sony zie je exclusives toppers in alle soorten, van Uncharted naar simpeler Ratched & Clank naar The last of Us of Killzone of Grand turismo bijvoorbeeld.

Dan nog eens reclame Sony maakt constant reclame op tv/posters/ youtube reclame etc, en bij Microsoft zie je eigenlijk amper wat.
Als Microsoft zijn strategie sowieso niet om gooit met games, gaan ze ook deze race niet winnen.

Mij maakt niet uit wie er wint maar als ze op de zelfde manier games blijven uit geven, dan kan je nog iets krachtigere console hebben en meer geld dan win je nog niet.
??? Sony heeft 25 jaar lang gewonnen en nog steeds betere exclusives?
Xbox is en blijft een console met pc games :-)
Al heb ik ze alle 2
Sony gebruikt het geld wel veel effectiever. Zolang Sony bijvoorbeeld de Champions League zo zwaar blijft sponsoren zoals ze nu doen zie ik MS de koppositie niet overnemen, zeker niet in Europa.
Microsoft zal zo snel de race niet winnen net door het gebrek aan echte platform gebonden exclusives. Ze hebben hier en daar wel een exclusieve titel maar die is dan net als alle andere xbox games ook speelbaar op pc. De meeste echte gamers hebben nu eenmaal naast hun console ook een game pc staan. Wat in mijn ogen de xbox console totaal overbodig maakt. Pc verbinden met de tv en controller aansluiten en je kunt even goed vanuit je zetel spelen. Daarom zal ik altijd voor een playstation kiezen als console want die hun exclusives zijn enkel daarop speelbaar, hoewel ze nu ook wel gestart zijn met hun games op pc uit te brengen. Weliswaar met een paar jaar vertraging.
Vergeet MGS en Silent Hill niet, Sony heeft dik lopen lobbyen. Volgens geruchten zijn ze al in de maak.
MGS is niet van Sony helaas, anders konden Hideo Kojima en Sony wat rots neerzetten.
Konami heeft wel handelsnamen vastgelegd van o.a. Metal gear rising en castlevania. Wellicht dat Sony i.c.m Konami een game gaat maken.
Probleem is dat Hideo niet meer bij Konami zit. En als je de bagger game van Konami hebt gespeeld komt er vast niks goeds uit meer.
Hideo werkt wel samen met Sony. Daarom zei ik ook, wellicht dat Sony een game gaat maken samen met Konami.
Hideo werkt niet samen met Sony het is is geen studio van Sony maar een zelfstandig bedrijf. En ik denk niet dat Konami staat te springen als ze horen dat Hideo er niet toch aan werkt.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 28 april 2021 20:31]

Death stranding vergeten? Kojima heeft zelfs de engine gratis van Sony/Guerrilla gekregen.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 28 april 2021 21:14]

Je begrijpt het echt niet hè.

MGS is niet van Sony of Hideo Kojima. Alles zit bij Konami. Dus hoe kan je dan zeggen dat Hideo en Sony samen zullen werken aan een nieuwe MGS game terwijl Konami alles in handen heeft. En denk je dat Konami zit te wachten op een samenwerking met Hideo en Sony ? Terwijl Hideo is vertrokken bij Konami. Die staan niet te springen.

Dat Sony de engine aan Hideo zijn Studio heeft gegeven betekend niet dat het een exclusieve game is. Spel is gewoon ook op de PC uitgekomen.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 28 april 2021 23:36]

Ik begrijp het helemaal. Bekijk dit eens voor dat death stranding bekend was:

https://www.dutchcowboys.nl/gaming/kojima-gaat-naar-sony

https://www.eurogamer.net...ggest-exclusive-this-year

Sony heeft een heel groot deel van de ontwikkelingskosten van death stranding betaald. Daarnaast hebben ze de engine van Guerrilla gebruikt. Later is de naar de pc gebracht. Maar er zijn wel meer exclusives van Sony naar de pc gebracht (horizon)

Konami heeft zijn focus verlegd en doet steeds minder met games. Het is daarom niet ondenkbaar dat Konami games extern gaat beleggen. Er zijn ook al geruchten dat Sony een silent hill game gaat maken.

Dus wellicht voordat je aangeeft dat ik het niet begrijp moet je misschien mijn berichten beter lezen.
Zal het nog een keer uitleggen, Sony wilde MGS en Silent Hill rechten kopen van Konami. Dit is niet gelukt, daarna heeft Sony lopen lobbyen en bemiddelen tussen Konami en Kojima. MGS remake is al in de maak, zelfs Silent Hill met Kojima zou weer in de maak zijn!
Ze kunnen prima bij Konami lobbyen ?
Lees je wel wat ik gepost heb?
Als ze voor die 150m het IP van MGS van Konami kopen is het wat mij betreft well spend :)
Ter vergelijking, een game zoals Uncharted 4 heeft (exclusief marketing) zo'n 50 miljoen dollar gekost, Horizon Zero Dawn 47 miljoen dollar en The Last of Us Part II circa 100 miljoen dollar. Dat zijn wel games die een lang ontwikkelproces hebben gehad, en een hele hoge productie waarde. Maar het geeft wel aan dat Sony serieuze plannen heeft, zeker als Sony deze strategie de komende jaren vast blijft houden.

Ik verwacht dat Sucker Punch Studios aan een hele grote titel mag gaan werken, met Ghosts of Tsushima hebben zij een pareltje afgeleverd en bewezen dat ze klaar zijn voor een PS5 systemseller, zoals Guerilla en Naughty Dog dat ook kunnen.

Ook heb ik het idee dat Sony aast op FromSoftware.
EXTRA. Dus dit is bovenop de (jaarlijkse?) investering die al gedaan wordt. Weten we wat deze investering vorig jaar was?
Ik verwacht eigenlijk dat Microsoft deze generatie voor het eerst indrukwekkendere exclusives zal hebben dan Sony, dus deze extra investering is een verstandige zet. Ik hoop wel dat Sony niet alleen gaat voor mainstream blockbusters en dat er ruimte blijft voor Team Ico-achtige projecten.
Tja dat horen we al jaren. Maar nog steeds staat er voor dit jaar niks op de planning. En welke exclusives zijn dat dan? Halo? Forza? Met meer komen ze nog niet echt. Games zoals grounded the medium of hellblade 2 ga je het echt niet mee winnen.

Alleen studios kopen creer je nog geen goede exclusives mee. Microsoft heeft nog heel wat in te halen wat ze de laatste generatie hebben verloren. Ze hebben er toen zelf voor gekozen om afscheid te nemen van veel studios. Nu kopen ze weer heel veel op. Maar zoals je ook bij Amazon en Google ziet. Met alleen geld red je het niet mee in de gaming industrie.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 28 april 2021 19:36]

The Elder Scrolls 6 als exclusive (of tijdelijke exclusive) uitbrengen zou samen met de komst van bv flight simulator op de Xbox voor sommigen al best een reden kunnen zijn om naar Xbox te gaan. Laat staan een nieuwe (goede) fallout oid.
PlayStation moet aan de bak en dat doen ze dus ook nu. Benieuwd naar de uitkomst.
Voorlopig toch amper een next gen console te vinden, dus hou t nog ff op stadia totdat ik weet wat er evt bij gaat moeten!

Edit: oke oke, rustig allemaal :+ ik bedoelde dus dat Sony aan de bak moet om dezelfde afstand te kunnen houden op Xbox qua exclusives omdat Microsoft potentieel sterke exclusives kan gaan uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door Ht87 op 28 april 2021 21:07]

Ik denk eerder dat Microsoft aan de bak moet. Microsoft loopt al jaren achter op Playstation. Dat zie je wel aan de verkopen van de vorige generatie en ook de huidige generatie. Microsoft is degene die stappen moet maken niet Sony. Sony heeft meer dan genoeg exclusives die op de agenda staan.

De games die je aangeeft is alleen speculatie. Er is nog steeds zeer weinig aangekondigd. En het duurt wel erg lang allemaal...
Iemand is je aardig aan het minnen hier, maar je verteld wat mij betreft toch gewoon feiten.

Sony moet wel aan de bak blijven uiteraard, maar dat lijken ze aardig te doen ;)

Tsja ik wil geen partij kiezen, ik koop net zo lief beide consoles, maar er is wat mij betreft helaas gewoon weer niets te doen op de Xbox, en gamepass is mooi en mogelijk echt de toekomst, maar dat gaat het voorlopig niet redden zonder games.

En wat je eerder al zei, mogelijk dat Microsoft pas over 4 jaar op stoom komt als die nieuwe studio’s hun eerste games af hebben en dat is inderdaad alweer op de helft van deze generatie..
Ik heb ook beide machines. De series x en een disc ps5. Ik geniet van beide consoles. Maar het feit blijft inderdaad dat ik nu een paar xbox one exclusives speel op de series x. (forza motorsport 7 bijvoorbeeld. Maar die is al 4 jaar oud) Ik heb the medium gespeeld en dan houdt het op. Er is niet veel anders te doen op de Xbox. En blijkbaar is de waarheid zo hard dat de xbox fans het niet willen horen.

Ik gebruik gamepass ook, om.de exclusives en soms om wat games te proberen. Maar ben redelijk snel uitgekeken. En dat je jammer. Ik hoor Microsoft al jaren roepen dat ze met exclusives komen. Maar het schier niet echt op.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 28 april 2021 22:43]

Maar je mag ook toegeven dat er op de PS 5 momenteel ook nog niet zoveel exclusives zijn . Beide consoles laten lang op zich wachten voor de komst van toppers en dat zal ongetwijfeld langer gaan duren door Covid-19 ;(

Er is op beide consoles niet veel te doen qua nieuwigheden en dat de waarheid zo hard zou zijn dat Xbox fans het niet willen horen?? Beetje kinderachtig!

On topic: wat ik overigens niet snap is dat "volgens geruchten werkt Naughty Dog al een aantal jaar aan een PS5-remake van The Last of Us." Zouden ze die tijd niet beter steken in een nummertje 3 of nieuwe IP?

[Reactie gewijzigd door JDL15 op 28 april 2021 23:13]

Dat is altijd in het begin van een console natuurlijk. Maar de ps5 heeft nog best wat exclusives:

Spiderman miles morales
Sackboy
Soulstorm
Returnal (over 2 weken)
Ratchet and clank drift apart (over een paar weken)
Destruction all stars
Demon's souls

Dat vind ik er nog aardig wat in een half jaar.

En ja de waarheid is soms hard hahaha

Volgens mij is naughty dog met meerdere projecten bezig. Eerlijk gezegd zit ik ook niet direct op een remake van TLOU te wachten.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 28 april 2021 23:15]

Maar je mag ook toegeven dat er op de PS 5 momenteel ook nog niet zoveel exclusives zijn . Beide consoles laten lang op zich wachten voor de komst van toppers en dat zal ongetwijfeld langer gaan duren door Covid-19 ;(
Ja COVID heeft ongetwijfel enige invloed, maar nog veel belangrijker. Hebben mensen uberhaupt de start van een console wel eens meegemaakt?

Ik snap dit sentiment echt van geen kanten. Waar waren deze mensen bij PS4/Xbone dan?
We zitten er ongeveer een half jaar in. Ik weet niet, maar zo slecht komt de PS5 niet uit de startblokken hoor. Jaaaa een aantal games zijn cross gen, welkom op aarde. Dat gaat natuurlijk altijd plaatsvinden als de architectuur het toelaat, want.... er moet geld verdiend worden. Een intallbase van 5 miljoen is iets anders dan 100 miljoen.

Microsoft heeft overigens geen enkele Series exclusive. En ook cross generatie is het bij Microsoft bar weinig. Maar dan is het tegenarguent "jaaa, maar Microsoft heeft game pass, dus dan maakt alles sowieso niks meer uit". Ja, want dan heb je ineens geen behoefte meer aan killer games...... Ik heb volgens mij nog 20 gratis PS games liggen die ik niet eens aanraak omdat ik nog een backlog met killer games aan het wegwerken ben.

Zullen we gewoon in december eens terugkijken naar het eerste jaar PS5? Ik kan je nu al op een briefje geven dat dit een beter jaar gaat zijn dan de eerste van PS4 en de eerste 3 jaar op Xbone.
De community van Flight Sim zit op de PC. Op de console zullen mensen het vooral "proberen", maar daadwerkelijk spelen? FS is niche en nogal hardcore en zal geen consoles verkopen namelijk andere games bv wel zullen doen. Voor de rest dat je zegt dat Sony aan de bak moet?

Weet je zeker dat we in dezelfde wereld leven?
Oke, niet zo lekker geformuleerd door me, maar ook blijkbaar een gevoelige snaar geraakt links en rechts haha :+
Ik bedoelde dus dat Sony aan de bak moet om dezelfde afstand te houden op Microsoft omdat Xbox potentieel met sterke exclusives kan komen. Ik twijfel na 4 PlayStations (en stadia) gehad te hebben voor t eerst of ik wel de PS5 zou willen. Als 'zwevende gamer' is het interessant en ook goed dat Sony dus extra investeert, dat zal blijkbaar nodig zijn anders doen ze t niet.
Potentieel? Dit roept Microsoft al jaren. Halo die wordt uitgesteld omdat het er niet uit ziet. Verder hebben ze weinig aangekondigd. En de nieuwe studios komen met spellen als grounded...

Alsnog heeft Microsoft die achterstand. Ik zie niet echt waarom Sony een achterstand zou hebben? Je ziet het niet in de verkopen, niet in de exclusives op dit moment.

Microsoft is degene die achter loopt.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 28 april 2021 21:22]

Hij zegt ook niks over een achterstand van Sony. Hij zegt alleen dat Sony die voorsprong wel zou moeten behouden als Microsoft wel degelijk een inhaalslag gaat maken.
Sony aan de bak? Die draaien al jaren volle kracht vooruit waar Microsoft al acht jaar belooft met goede exclusives te komen. Laat ze eerst maar eens zien.
Het moet inderdaad nog blijken en dat kan jaren duren. Het tij zou kunnen keren wanneer ontwikkelaars zoals Double Fine, Ninja Theory, Arkane, id Software, MachineGames, Bethesda en meer allemaal met MS exclusives komen. Maar dat zou Sony dus kunnen voorkomen door al nu extra te investeren.
Doublefine gaat met psychonauts 2 komen. Maar die is niet exclusive. Dus voordat ze met een exclusive komen zal wel een hele tijd duren.

Ninja theory komt met hellblade 2. Tja, hellblade vind ik zelf niet echt een console verkoper.

Bethesda is pas net gekocht. Sommige games zoals Deathloop zijn zelfs tijdelijk exclusief voor PS5. Dus dat kan ook nog jaren duren.

Feit is wel dat ze heel laat zijn. Als er pas over een jaar of 4 exclusives komen. Dan zit je al over de helft van de console generatie heen.

En dat is gewoon te laat. Voordeel wat ze nu hebben is gamepass. Maar daar gaan ze de strijd niet mee winnen. De vraag is of het voor ontwikkelaars nog interessant is om voor xbox te ontwikkelen na dit soort berichten:

https://www.gamesindustry...in-the-uk-uk-boxed-charts

89% of sales were on PS4 and 11% on Xbox One. Digital sales are not included.

Als xbox eigenaren niet eens games meer kopen door gamepass. En dit is een game die niet op gamepass staat.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 28 april 2021 21:38]

Over ontwikkelen voor Xbox/PS5; zolang de baten opwegen tegen de kosten (en er dus winst gemaakt wordt) zie ik niet waarom je niet ervoor zou ontwikkelen, ondanks dat de markt kleiner is, maar alsnog wel miljoenen verkopen groot zijn in potentie.
Dat de interesse er minder/niet is van developers kan ook technische redenen hebben, omdat het moeilijker ervoor ontwikkelen is, bijvoorbeeld. Ik heb daar geen idee van, maar het zegt natuurlijk slechts indirect iets.

Je hoeft mij ook niet te vragen voor Java te ontwikkelen, ik vind PHP veel intessanter. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 29 april 2021 11:29]

Ik zeg ook niet dat 1 ding ervoor zal zorgen dat developers niet zullen ontwikkelen voor een platform. Maar als de game verkopen minder zijn bij xbox door gamepass, de installbase kleiner (ps5 heeft inmiddels bijna 8 miljoen keer verkocht) en dat de devs liever voor ps5 of pc ontwikkelen dan heb je een kans dat het platform van Microsoft een stuk minder interessant gaat worden.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 29 april 2021 11:29]

Ik denk dat je de interesse om ergens voor te ontwikkelen anders interpreteert. Er zijn slechts 3000 developers gevraagd, daar is een uitkomst uitgekomen, wereldwijd gezien, zijn er wel meer dan die 3000 developers.

Dat de interesse er niet is, betekend niet dat men er niet voor ontwikkeld. Natuurlijk zou zo'n persoon niet snel voor een platform ontwikkelen waarvoor geen interesse is, maar betekend niet dat zo iemand er niet voor ontwikkeld, maar bijvoorbeeld minder.

Toen ik PHP-developer was, vond ik het ook niet interessant om voor form-automation (automatisch invullen van (web-/digitale) formulieren) te ontwikkelen. Puur omdat dat gewoon niet netjes om te doen is, zoiets kun je immers ook via een API doen. Maar als ik wel een ticket of iets zou krijgen, om een bug in zo'n systeem op te lossen, zou ik daar zeker wel naar kijken, blijkbaar is het een dergelijk belangrijk iets, dat er wel naar gekeken moet worden en anderen wellicht geen tijd hebben. Ook al heb ik de interesse dus niet.

TLDR: In werk zul je altijd dingen (moeten) doen die jezelf niet interessant vindt, bij werk doe je nooit alleen zaken die je zelf daadwerkelijk leuk vindt om te doen. En nogmaals, zolang de baten opwegen tegen de kosten (ik neem aan dat een ontwikkelaar dan wel inkomsten krijgt vanuit de gamepass + verkopen) dan is het natuurlijk wel raar als je er niet voor ontwikkeld.
Zo kan je natuurlijk alles wel weerleggen. Een onderzoek wordt altijd gedaan op een aantal wat representatief is voor de gehele markt. Je kan natuurlijk nooit iedereen uitvragen. Dat is gewoon niet te doen.

In hetzelfde onderzoek staat ook het volgende:

When asked which platforms they’re currently making games for, 58 percent of devs said PC, 32 percent said iOS, 31 percent said Android, 27 percent said PS5, and 24 percent said Xbox Series X/S

Het is afwachten wat de developers gaan doen. Of ze ps5 of de series x interessanter vinden. Maar goed feit blijft natuurlijk wel dat Microsoft zelf ook met zeer weinig komt en alleen maar op gamepass gokt. Ps5 verkoopt veel beter dan de series x en ook beter dan elke andere playstation console op dit moment. Microsoft heeft gewoon nog veel in te halen en moeten toch wel snel met games komen.
Zo kan je natuurlijk alles wel weerleggen. Een onderzoek wordt altijd gedaan op een aantal wat representatief is voor de gehele markt. Je kan natuurlijk nooit iedereen uitvragen. Dat is gewoon niet te doen.
True, eens, maar 3000 developers vragen die toevalligerwijs op de GDC waren, vind ik verhoudingsgewijs ook niet echt representatief voor alle developers, dat is mijn punt.
In hetzelfde onderzoek staat ook het volgende: When asked which platforms they’re currently making games for, 58 percent of devs said PC, 32 percent said iOS, 31 percent said Android, 27 percent said PS5, and 24 percent said Xbox Series X/S
Als er maar 24% daadwerkelijk programmeert voor de Xbox Series en 30% geïnteresseerd is, zijn er dus meer mensen erin geïnteresseerd die het wel/ook zouden willen.
Het is afwachten wat de developers gaan doen. Of ze ps5 of de series x interessanter vinden. Maar goed feit blijft natuurlijk wel dat Microsoft zelf ook met zeer weinig komt en alleen maar op gamepass gokt.
Ik denk dat Sony ook wel inziet dat subscription based toegang (want is niet alleen met games!) inderdaad het nieuwe verdienmodel is binnen de computerwereld. Dat zie je overal steeds meer gebeuren, dan kun je dus beter er vroeg bij zijn, om op die manier dus vroeg marktaandeel te winnen. Wat voor een MS of Sony voor hun platformen natuurlijk gemakkelijker is, omdat er op die platformen geen concurrentie is/geduld wordt.
Ps5 verkoopt veel beter dan de series x en ook beter dan elke andere playstation console op dit moment. Microsoft heeft gewoon nog veel in te halen en moeten toch wel snel met games komen.
Wat ik hiervoor noemde heeft Microsoft dan toch? Sony heeft dan PSN+ of PlayStation+ of hoe heet het, maar dat is elke maand 1 gratis game, toch? Niet een collectie, zoals een Microsoft en EA die bijvoorbeeld aanbieden. Dan denk ik eerder dat Sony hier wat op te steken heeft.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 29 april 2021 21:41]

Sony heeft telkens aangegeven een andere strategie te volgen. Geen gamepass, maar nou juist meer exclusives:

https://gamer.nl/artikele...rgaande-consolesnbspnbsp/

Daar gaan ze nu ook in investeren. Iedereen roept maar dat Sony nu ineens stappen moet zetten omdat ze achter zouden lopen. Maar het Microsoft die al de afgelopen 10 jaar achter de feiten aan loopt.

Microsoft heeft alleen een abonnement maar geen games. Sony is diegene die nu al veel exclusives heeft uitgebracht en uitbrengt. De Playstation is populairder dan ooit:

https://www.gtplanet.net/ps5-hits-7-8m-sales-20210428/

Daarnaast verkopen ze ook nog de meeste games:

https://www.tweaktown.com...-dethrones-ps2/index.html

De vooruitzichten van Sony en Playstation zien er nou juist veel beter uit dan Microsoft. De games die Microsoft al jaren beloofd komen maar niet. En ja games is het belangrijkste op een console. Zonder games loopt het platform niet. Zo heeft Sony het al jaren gedaan en ik denk zelf ook niet dat Sony de kant op moet gaan van Microsoft.

En nu zeggen dat gamepass the way to go is. Dat moet nog blijken. Uit de verkopen blijkt nog steeds dat Microsoft ver achter loopt.

Sony heeft een groot voorsprong op o.a VR en andere innovaties op de controller (haptic feedback). Microsoft blijft daar ook allemaal in achter. Vr is booming en Microsoft doet er helemaal niks in. Terwijl Sony met een tweede bril komt binnenkort.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 29 april 2021 22:18]

Maar het Microsoft die al de afgelopen 10 jaar achter de feiten aan loopt.
Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Sony zet in op exclusives, in dat op zicht loopt Microsoft dan achter. Maar als je ziet dat alles tegenwoordig subscription-based wordt, is het ook echt niet raar dat Microsoft die kant op is gegaan met de gamepass. Een andere weg is niet per definitie achterlopen, zoals jij het schrijft.
Microsoft heeft alleen een abonnement maar geen games. Sony is diegene die nu al veel exclusives heeft uitgebracht en uitbrengt. De Playstation is populairder dan ooit:

https://www.gtplanet.net/ps5-hits-7-8m-sales-20210428/
Een abonnement met niets lijkt me anders ook niet echt een ding, dat koopt niemand, terwijl er volgens mij best veel klanten zijn die wel de Gamepass hebben. Naar aanleiding van onze vorige discussie; Sony heeft een grote groep die-hard fans die nu Sony trouw blijven en daar in blijven investeren.
Daarnaast verkopen ze ook nog de meeste games:

https://www.tweaktown.com...-dethrones-ps2/index.html

De vooruitzichten van Sony en Playstation zien er nou juist veel beter uit dan Microsoft. De games die Microsoft al jaren beloofd komen maar niet.
Het zal vast een reden hebben dat Microsoft vele zaken met vertraging heeft, ik heb daar geen idee van verder.
En ja games is het belangrijkste op een console. Zonder games loopt het platform niet. Zo heeft Sony het al jaren gedaan en ik denk zelf ook niet dat Sony de kant op moet gaan van Microsoft.
We gaan het vanzelf zien. Ten alle tijden geldt zolang de kosten opwegen tegen de baten, zal er altijd wel interesse blijven om ervoor te ontwikkelen.
En nu zeggen dat gamepass the way to go is. Dat moet nog blijken. Uit de verkopen blijkt nog steeds dat Microsoft ver achter loopt.
Ik zeg niet dat het 'the way to go' is, ik zeg dat subscription-based access de trend is op het moment in de digitale wereld (kijk maar naar Spotify, Tidal, Netflix, Prime Video, EA Origin en zelfs Geforce Now en Stadia). Sommigen hebben wat gratis dingen die zij aanbieden, maar zijn vooral lekker makertjes om te zorgen dat je een abo afneemt. Microsoft gaat met Gamepass er in mee op hun console en in Windows 10, mede om hun unified app platform te promoten (zodat games en apps op zowel Windows als Xbox werkt).
Sony heeft een groot voorsprong op o.a VR en andere innovaties op de controller (haptic feedback).
Het is natuurlijk ook maar net hoeveel je om dergelijke 'innovaties' maalt natuurlijk. Ik vind het dan ook best kort door de bocht om te stellen dat MS achter blijft omdat zij bijvoorbeeld die haptic feedback niet hebben.
Microsoft blijft daar ook allemaal in achter. Vr is booming en Microsoft doet er helemaal niks in. Terwijl Sony met een tweede bril komt binnenkort.
VR booming, omdat Sony met een tweede VR bril komt binnenkort? Dit is echt gigantisch kort door de bocht natuurlijk. Je hemelt Sony best wel flink op, met jouw reacties, sorry dat ik het zeg. Op de PC zijn de VR brillen ook niet echt een gigantisch succes en vooralsnog een grote niche (ook omdat er helemaal niet zoveel voor ontwikkeld wordt als gehoopt).
Wel mooi om te zien als ik voordelen van Sony geef dan hemel ik Sony op? Maar zie je dat jij exact hetzelfde doet? Jij denkt alleen maar dat Microsoft het juiste doet en zegt elke keer dat Sony maar achterloopt.

En ja vr en haptic feedback zijn innovatieve oplossingen. Ik zie daarnaast Microsoft erg weinig doen. Ik heb zelf ook een series x met gamepass. Maar ik zie gamepass meer als een soort demo platform. Even proberen of je een game leuk vindt. Grootste probleem wat ik al heb ervaren met gamepass is dat games er maar voor een bepaalde tijd op staan. Dus je moet als een malle games uitspelen voordat ze er af gaan. Daarnaast moet je dlc los kopen. Is de game weg uit gamepass heb je pech. Ik was bezig met shadow of the damned. Die is nu van gamepass af. Dan word je doorverwezen naar de Microsoft store. Maar wat blijkt, je kan de game niet meer kopen. Hij is delisted. Dus mijn voortgang is weg en ik heb ook geen mogelijkheid om hem te kopen.

Sony heeft ps plus ja. Maar dat kan je meer vergelijken met xbox live gold. Je krijgt 2 games per maand gratis ja. Maar die blijft je gewoon houden. Dus ik kan hem starten wanneer ik wil.

Maar met mijn series x heb ik the medium kunnen spelen en wat oude exclusives (forza motorsport 7 en horizon). Maar verder heb je op gamepass veel indies en ook ea games. Maar dat zijn meestal niet de nieuwste games. Terwijl je laatste paar maanden van Sony enorm veel gratis games hebt gekregen. Iedereen met een ps5 heeft al direct 20 games gratis gekregen. Daarnaast heb ik afgelopen paar maanden een stuk of 10 ps5 games gratis gekregen. Die ik dus ten alle tijden kan spelen en niet vervallen.

Vr is de toekomst en er zijn enorm veel developers die games ervoor maken. Microsoft loopt daar gewoon in achter dat ze dat niet aanbieden.

Ik vind zelf de series x een vrij leeg platform. Je kan veel oude games spelen ja. Maar nieuwe games zijn er bijna niet.

Maar volgens mij heb jij een pc en geen ps5 of series x. Ik heb ze beide dus kan ook goed het verschil in aanbod zien qua games. Wellicht moet je zelf daar eens verder in verdiepen. Dan zie je vanzelf de voordelen en nadelen van bepaalde diensten. En daarnaast probeer vr een keer, bijvoorbeeld op de Playstation. Er gaat dan een wereld voor je open.
Wel mooi om te zien als ik voordelen van Sony geef dan hemel ik Sony op?
Door de manier van schrijven, jazeker. Microsoft lijkt niets goed te kunnen doen, terwijl je aangaf dat je wel de console hebt, maar als zij niets goed kunnen doen, altijd achter de (Sony) feiten aanlopen, terwijl ze een andere filosofie en strategie er op na houden (wat je in deze thread duidelijk laat merken), dan is het toch ook niet raar dat ze het anders doen en eigenlijk ook een beetje gek dat je dan de Xbox Series thuis hebt staan, naar mijn mening.

Doordat de consoles een andere filosofie en afzetmarkt hebben, kun je het dus ook niet 1:1 vergelijken, zoals met auto's bijvoorbeeld wel kan. Maar het maakt niet uit wat of hoe ik het zeg, want dan hemel ik Microsoft blijkbaar op? :?
Jij denkt alleen maar dat Microsoft het juiste doet en zegt elke keer dat Sony maar achterloopt.
Geen woorden mij in de mond leggen aub. Ik geef alleen aan (intussen meerdere malen) dat MS dingen anders doet, omdat ze een andere filosofie erop na houden. Ik heb ook nergens gezegd dat Sony dingen alleen "fout" doet, noch dat Microsoft alles "goed" doet. Er is geen goed of fout in beide filosofieën. Maar is het voor jou wel zo zwart-wit dan? Als dat wel zo is, dan heeft verder discussiëren geen enkele zin wat mij betreft, want dan heb je gewoon oogkleppen op. En sorry dat ik het dan weer aanhaal, maar dan klopt wat ik in het verleden zei tegen je gewoon.
Maar volgens mij heb jij een pc en geen ps5 of series x. Ik heb ze beide dus kan ook goed het verschil in aanbod zien qua games. Wellicht moet je zelf daar eens verder in verdiepen. Dan zie je vanzelf de voordelen en nadelen van bepaalde diensten. En daarnaast probeer vr een keer, bijvoorbeeld op de Playstation. Er gaat dan een wereld voor je open.
Ik heb alleen een PC en een Switch inderdaad. De andere consoles doen me verder niet echt wat, nooit gedaan ook, trouwens. VR is ook op PC, daar is het eigenlijk zo'n beetje begonnen, maar of dat nu zo'n succes te noemen is? VR is momenteel nog steeds in de kinderschoenen wat dat betreft en vooral voor early adopters, ook prijstechnisch gezien (al ligt de prijs van de PSVR geloof ik wat lager, maar al met al is het ook nog wel redelijk prijzig te noemen, imo).

En de PSVR, hoe doet die het dan specifiek? Volgens mij heeft dat ook geen gretig aftrek bij de PS4 eigenaren.Voor wat ik zo gauw vind (met Google), in vier jaar tijd (dus verkoopcijfers t/m 2020, sinds launch van de PSVR in 2016), een 5 miljoen keer verkocht. En hoe groot is de potentiële markt daarvoor, als je ervan uitgaat dat elke PS4 bij iemand anders staat en de console niet stuk gaat? Wat ik zo gauw vind is van launch (2014) - november 2020 een kleine 117 miljoen PS4 consoles verkocht.

Als 5 miljoen daarvan maar PSVR heeft (ruwweg dus een 5%), terwijl de PSVR al vijf jaar op de markt is, wil ik (de PS)VR ook nog niet het succes noemen zoals jij het laat lijken. De genoemde cijfers zijn snelle cijfers die ik even snel vond bij het zoeken, exacte cijfers heb ik voor het moment even niet, maar ging mij even om een impressie.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 30 april 2021 00:49]

Disclaimer: Ik maak zelf geen gebruik van gamepass en ik ben er dan ook niet in geïnteresseerd als consument zijnde.
89% of sales were on PS4 and 11% on Xbox One. Digital sales are not included.

Als xbox eigenaren niet eens games meer kopen door gamepass. En dit is een game die niet op gamepass staat.
Je snapt hopelijk zelf wel dat Japanse games het historisch altijd beter hebben gedaan op PlayStation dan op Xbox, ja ook wereldwijd, dat is niet echt een geheim. Daarboven op is het marktaandeel van PlayStation een stuk groter dan die van Xbox waardoor sales al snel in het voordeel van PlayStation zullen vallen. En afhankelijk van de titel zijn digitale aankopen tegenwoordig al snel goed voor meer dan de helft van de verkopen.

Daarnaast zijn er diverse developers/publishers die aangeven dat Gamepass juist een stimulans in sales gaf omdat het bijv. extra aandacht op hun games bracht. Zie bijv. de publisher van Descenders https://mobile.twitter.co...tatus/1378413134646546433

[Reactie gewijzigd door Caayn op 28 april 2021 23:30]

Dit zijn de sales in de UK. Waarom zou iemand in de UK eerder een Japanse game kopen op een Playstation dan op een xbox? Als dit in de Japanse markt was, dan had ik je gelijk gegeven. Maar het gaat over de UK sales...

Daarnaast is 89% tegenover 11% niet in verhouding met het marktaandeel van xbox.
Ook buiten Japan verkopen games van Japanse makelij doorgaans beter op PlayStation hardware dan op Xbox. Zelfs in de top dagen van Xbox, toen de 360 een groter marktaandeel had dan de PS3, verkochten zelfs grote titels als Final Fantasy XIII meer op PlayStation dan op Xbox.

Bijvoorbeeld in de VS: https://www.ign.com/artic...fantasy-xiii-leads-on-ps3

[Reactie gewijzigd door Caayn op 28 april 2021 23:44]

Microsoft had ten tijden van dat dit bericht niet een groter marktaandeel. Sterker nog eind 2010 had de ps3 de Xbox 360 ingehaald:

nieuws: PlayStation 3 passeert Xbox 360 in wereldwijde aantallen

Maar dan nog was het toen 60% vs 40% met de verkopen van final fantasy. Het verschil met 89 vs 11 is wel wat anders.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 28 april 2021 23:47]

Zucht.

Kijk eens over welke markt het gaat en naar de datum van het IGN artikel wat ik linkte ;)

Als de verkopen voor een grote titel al 60%/40%* in het nadeel zijn voor Xbox, zelfs wanneer Xbox voor loopt. Dan is het toch niet vreemd dat de verhouding krommer trekt bij een meer niche titel** en wanneer Xbox een aanzienlijk kleiner marktaandeel heeft.

Ik snap dat je geen fan bent van Gamepass, ik ben het zelf ook niet, maar dit is iets wat prima te verklaren is zonder Gamepass de schuld te geven.

*In een markt waar Xbox destijds nog zeer dominant was. In het door jouw gelinkte artikel een paar maanden later liep de 360 nog zo'n 10m units voor op de PS3. (360 - 25m, PS3 - 15m)
**Laten wij eerlijk zijn. Hoe gaaf ik Nier ook vind het is een stuk meer niche dan Final Fantasy.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 29 april 2021 00:15]

Zucht...

Ik heb gezien welke markt het is. Daarnaast was het verschil in de usa ook niet heel groot tussen xbox en ps3. Ik snap wel wat je bedoeld met het marktverschil.

Maar je moet zelf ook erkennen dat 89/11 wel een enorm verschil is. Helemaal in de UK. Developers zijn er gewoon bang voor dat veel mensen minder games kopen voor xbox. En dit is 1 van de eerste games waarbij je dit goed kan zien (nier automata is op gamepass momenteel). De gebruikers wachten gewoon tot replicant op gamepass komt. Dat is natuurlijk geen goede ontwikkeling.

Het gevaar is dat gebruikers dus alleen maar gamepass games spelen en weinig games kopen. Dan is het platform xbox voor veel developers niet interessant. Dat is wel een groot gevaar voor Microsoft.
Dit wordt een agree to disagree tussen ons dus hierbij mijn laatste post over dit onderwerp.

1) 10miljoen is in mijn optiek een aardig verschil wanneer je het hebt over 25m tegenover 15m, dan praat je toch over een verschil van ruim 80% meer hardware verkopen voor Xbox terwijl ze ondanks dat bij FFXIII 37.5% minder verkochten. Vertaal dat eens naar de huidige verhouding tussen de PS en Xbox.

2) Je ziet de laatste tijd ineens meerdere Japanse developers en publishers hun games op Xbox uitbrengen, vaak zelfs direct op Gamepass. Kijk bijvoorbeeld naar Yakuza*, Dragon Quest*, na lange tijd weer een nieuwe Tales of game**

3) Bij westerse games als Fifa is de verhouding alweer anders (PS - 62%, Xbox - 36%, Nintendo 2%) (link). In het geval van digitale aankopen wil Xbox nog wel eens meer verkopen dan PlayStation ondanks het kleinere marktaandeel en de aanwezigheid van Gamepass (CoD Cold War - Xbox 55%, AC Valhalla - 58%) (link)

* Titels die normaal nooit op Xbox uitkwamen.
** Geen remake van een al aanwezige versie op de Xbox. Tales of heeft na Vesperia Xbox compleet overgeslagen met o.a. Graces, Xillia 1 en 2, Zesteria en Berseria.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 29 april 2021 08:09]

Daarnaast zijn er diverse developers/publishers die aangeven dat Gamepass juist een stimulans in sales gaf omdat het bijv. extra aandacht op hun games bracht. Zie bijv. de publisher van Descenders https://mobile.twitter.co...tatus/1378413134646546433
Ik denk dat het voor kleinere developers/uitgevers inderdaad een uitkomst is. Maar het kan ook negatief werken, als je spel niet via gamepass beschikbaar is dan zal een deel mensen het sowieso niet gaan spelen. Diezelfde Mike Rose geeft in dit artikel ook een goed risico aan:
If all goes to plan, Game Pass will surely become the de-facto avenue of play for Xbox fans (and possibly even PC gamers), console or not, and players will simply rent these products in perpetuity. “It’s a massive worry,” says Rose. “How else was this going to go?”

It will be some time before it’s clear how the drive toward subscriptions and streaming impacts the industry at large, but one point appears certain: Small studios will need to position themselves alongside major companies if they hope to sustain themselves. Rose knows this so is preparing accordingly. “The businesses that do best are the ones that will fit into these models,” he says. “My plan is to be as flexible as possible.”
https://www.wired.com/sto...ers-gamepass-playstation/
Goeie toevoeging. Het is een soort tweezijdig zwaard.
Eens. Denk dat er toffe verrassende games gaan komen met hoge afwerking bij xbox
Ik hoop het echt. Maar ik hoop al erg lang...
Benieuwd naar de game die uit de studio van Jade Raymond gaat komen. Als dat een dikke game wordt zal Stadia nog wel eens met spijt terugkijken denk ik!
Heb verder altijd mixed feelings over exclusives, leuk om de keuze te hebben, maar als je voor een platform gaat heb je niet altijd de luxe om nog een tweede platform erbij te kopen... Misschien dat de cloudgaming opties van Microsoft en Sony dan interessant kunnen worden!
Aan een kant heb je gelijk (over exclusives), maar aan de andere kant... Als je zoveel gamet dat je genoeg tijd hebt om games van beide kanten te spelen (er komt zoveel goeds uit), dan is het gewoon een hele grote hobby van je. Is het dan echt op 5-7 jaar of zo een onoverkomelijke uitgave om de andere console er bij te halen? Hoeft ook niet direct, je kunt ook even wachten tot de andere wat goedkoper wordt.

Zelf heb ik nu een xsx maar ik hoop over een paar jaar op een kleinere PS5 en dan komt die er ook wel naast te staan. Dat is afgelopen generatie ook zo gegaan. Voordeel is dan ook dat je op dat andere platform gelijk een mooie backlog aan games hebt die tegen die tijd ook nog eens lekker goedkoop op te pikken zijn :)
Doe dus precies hetzelfde. Nu de xsx en als de discloze ps5 weer een beetje normaal op voorraad is die voor de exclusives. Heeft ook nu geen haast.
Het zou mooi zijn want ik heb Paystation puur voor Exclusives maar als je naar de PS1 kijkt dan lijkt het mij een Fable :+ alleen met rpgs had die al een 100+ exclusives met nog eens 100+ platform, race, shooters, etc.

Dus de PS5 krijgt iets van 200+ exclusives! dat denk ik niet en zeker niet met 152 miljoen extra budget want TLOU2 was al omstreeks 100 miljoen... hoe ver komt de PS4 met exclusives iets van 50+ ? dan zou de PS5 4x zoveel exclusives krijgen dan de PS4.
Wow... gecombineerd met het eerdere bericht: nieuws: Sony heeft 7,8 miljoen PlayStation 5-consoles verkocht en even buiten beschouwing gelaten dat sommige spelen ook op de PS4 komen en dat er nog veel meer PS5 verkocht gaan worden zit je hier toch weer even op €20.- per huidige PS5 user extra voor exclusives - yikes! Hoop maar dat al die exclusives zich terugverdienen voor Sony, concurrentie is goed... van het principe van exclusives zelf ben ik wat minder overtuigd, maar OK. Maar goed, enthousiaste PS5 spelers kopen waarschijnlijk zo 10-20 games, dat helpt...
Leuk weer zo'n Microsoft VS Sony bashing topic.
Ik ben ooit begonnen op de Xbox, en daarna de 360. Toen de PS4 uitkwam de overstap gemaakt naar Sony en wat was dat voor mij een verademing. Het enige leuke spel op de Xbox vond ik gears of war.....

Ik ben veel meer gecharmeerd van cinematic third person spellen en had qua game keuzes veel meer keuzes op het PlayStation platform. The last of us is lang mijn nummer 1 spel aller tijden geweest. Uncharted ook geweldig.
Ik heb expres gewacht met TLOU2 met de komst van de PS5. Ik wist dat het een PS4 pro game, maar had geen PS4 pro en nu ik een PS5 heb, heb ik hem daar ook op uitgespeeld.
Wat een mooie game weer!
Ben nu ghost of tsushima aan spelen en is zeer mooi op de PS5.
Daarna kan ik nog aan Uncharted lost legacy en misschien watchdog Legion, horizon en God of war....
Watchdog 1 vond ik echt slecht dus Legion is een twijfel geval

Ik ben ook totaal niet van de first person shooters op consoles. Doe mij dan maar een game pc met muis en toetsenbord.

Ik heb dus voorlopig nog genoeg te doen door PS4 pro spellen te spelen op de 5, maar als je dat allemaal al hebt gespeeld, snap ik dat je nu zit te wachten op nieuwe content.

Ik snap dat bezoekers hier hopen dat Microsoft gaat winnen. Een beetje het Tweakers fanboy gehalte, maar het verleden heeft uitgewezen dat Microsoft hier gewoon niet goed in is. En dan het gamepass verhaal...... Daarmee overleef je het ook niet.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True