Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony: PlayStation 5 krijgt meer exclusives dan vorige PlayStation-consoles

De PlayStation 5 krijgt meer exclusives dan voorgaande PlayStation-consoles. Dat belooft Sony Interactive Entertainment-president Jim Ryan. Ryan sluit niet uit dat Sony meer gamemakers zal overnemen om deze belofte te kunnen waarmaken.

In zijn interview met het Japanse Nikkei deelde Ryan geen concrete cijfers over het te verwachten aantal PS5-exclusives. Wel zegt hij dat SIE 'stil maar gestaag' heeft geïnvesteerd in PlayStation-games. Hij wijst er daarnaast op dat Sony in het verleden fusies en overnames heeft gebruikt om meer exclusives naar PS-consoles te halen 'en we sluiten niet uit dit in de toekomst weer te gaan doen'.

Het interview gaat ook over de huidige, beperkte leveringen van de console. Ryan wijst weer naar de grote vraag door de coronapandemie en het kleine aanbod door de chiptekorten als redenen voor het beperkte aanbod aan PS5-consoles. Hij verwacht dat het over de loop van dit jaar beter zal worden.

Tegelijkertijd wijst hij erop dat de leveringen aan PS5-consoles in Japan 'vergelijkbaar' is met hoe PlayStation 4-consoles in de eerste maanden na release waren. Ryan zegt dat Sony zich voor de PS5-consoles zal focussen op de Japanse markt en ook meer software voor Japanse gebruikers wil maken.

Nikkei vraagt Ryan ook naar Sony's cloudplannen met Microsoft. Hierover zegt Ryan dat deze gesprekken nog gaande zijn. Hoewel Sony 'mogelijk' Microsofts infrastructuur zal gebruiken voor cloudgaming, toch 'zal de ervaring uniek zijn voor PlayStation', volgens Ryan.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

22-04-2021 • 13:24

221 Linkedin

Reacties (221)

Wijzig sortering
De ps5 zelf is al een exclusive met deze beschikbaarheid
Daarmee bevestig je toch het punt? Je kunt niet eens op een normale manier een PS5 bestellen.
Het feit dat je er een speciale telegram app voor nodig hebt om 6 vrienden blij te kunnen maken bevestigt natuurlijk wel zijn statement....
for the record; ik heb 0 euro verdiend aan de extra ps5's. allemaal voor vrienden/familie/kenissen die gewoon de aankoopprijs hebben betaald aan mij
Aansteller... want jij kon speciale programmas gebruiken waardoor jij eerder een PS5 kon kopen dan normale mensen die gewoon op een koop knop moeten drukken.
In een normale wereld hadden jouw kennissen niet jouw speciale technieken nodig en hadden ze er zelf een gekocht bij coolblue.
lol jij maakt vrienden hahahah
Kan je voor mij een Series X in de gate houden?
"everyone fights in the console wars. we don't like ours, but we sure hate yours"

ik vind het erg jammer dat er veel exclusives zijn op playstation en op xbox/pc (want windows store). naar mijn mening zouden beide systemen gewoon voor elke console een versie moeten maken. aan de ene kant is het een hele mooie marketingsstrategie om meer consoles te verkopen, maar aan de ander kant is het ook zonde. als een game voor meerdere platformen word uitgebracht zal dat meer winstgevend zijn voor de game studio. een game uitbrengen op pc, Xbox, playstation en switch, heb je toch wat meer mogelijke kopers dan dat je jezelf limiteerd op 1 platform.

gelukig game ik zelf op pc en kan ik daardoor belagelijk veel games spelen. ook als deze exclusive zijn voor consoles met hulp van emulators.

als exclusives nou eens niet exclusive zouden zijn zou ik prima €60,- willen neerleggen voor the last of us of god of war.
De kans is vele malen groter dat consumenten maar op 1 systeem gamen. De mensen die twee of meer consoles van een generatie bezitten is vele malen kleiner.
Juist door dingen exclusief op je platform beschikbaar te maken, hopen ze dat klanten enkel dat platform gebruiken.
Exclusiviteit bestaat in vele markten, maar is vanuit de consument gezien uiteindelijk nadelig. In een andere markt, met een fictief voorbeeld dat we niet gewend zijn, is dit duidelijk te zien: wat als bepaalde snelwegen exclusief werden gebouwd voor bepaalde automerken? Totale chaos en ellende. Een enorme beperking van de keuzevrijheid.

Eigenlijk is dit voor alle vormen van exclusiviteit zo, alleen sommige zijn we gewend. En vanwege de onzinnige aanbidding van merken worden Xbox-fans en Playstation-fans tegen elkaar opgezet: "Wij moeten de betere exclusives hebben dan zij"... Met verlies van keuze voor beide groepen. Meerdere consoles kopen die van binnen bijna hetzelfde zijn, is verre van de ideale oplossing hiertegen.

Exclusives zijn soms wat verder afgewerkt en wat meer geoptimaliseerd voor die specifieke console, dus er kan een positief effect zijn in die zin. Maar dat is meestal subtiel en er zijn vaak ook gewoon multiplatform-games die hetzelfde niveau halen qua afwerking, graphics, performance, enz. Zeker nu consoles steeds meer op elkaar lijken intern.

Consoles zouden prima kunnen concurreren zonder exclusieve games, door zich te profileren met prijs, services en features, uiterlijk, beleving, online connectiviteit, enz. Voor game-ontwikkelaars maakt het niet heel veel uit; zij krijgen óf een zak geld van Sony/MS voor exclusiviteit maar minder verkopen (want maar één platform), of géén exclusiviteitsdeal maar een veel grotere afzetmarkt en dus meer verkopen (multiplatform). Beide kan prima winstgevend zijn. Het zijn daarmee alleen de consolebouwers die winnen in de huidige situatie.

Maar ja, het veranderen zou alleen kunnen als de consument alle exclusives links laat liggen, of er wetgeving zou komen. Beide zijn zeer onwaarschijnlijk. Dus we zitten hiermee zolang consolebouwers er heil in zien.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 april 2021 14:48]

Exclusives blijven toch de paradepaardjes van een platform; het zijn de uithangborden van het merk (en dan maakt het niet heel veel uit of dat nou Sony, Nintendo of MS is). Ze moeten je over de streep trekken om het betreffende platform in huis te halen, want dan heeft men direct toegang tot de betreffende stores en allerlei extra abonnementen: de zaken waar allemaal flinke marges op zitten. Omdat de belangen dus anders zijn dan de games van 3rd parties worden er vaak wat grotere risico's genomen qua creativiteit, optimalisaties en budget en ligt -doorgaans- de kwaliteit ook hoger.

Multiplatform-uitgevers zijn toch vaak meer gebaat bij periodieke releases van hun eigen franchises (denk bv aan Ubisoft met Assassins Creed en Far Cry, of Activision met de varia aan CoD shooters). Dit zijn allemaal ook hele prijzige games om te maken, maar zijn steeds vaker 'oude wijn in een nieuwe zak' en men kan hierdoor waarschijnlijk beter voorspellen wat het kost en wat het moet opleveren.

Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen zoals Rockstar en CDPR (alhoewel die laatste natuurlijk een wat mindere periode doorgaat); maar dit zijn doorgaans studios/publishers die zelf een goeie cashflow hebben (bij Rockstar via GTA Online en CDPR via GOG). Een game als RDR2 is financieel bijna niet op te brengen voor de meeste publishers (of men durft iig het risico niet aan :) )

edit: spelvoutjes

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 22 april 2021 18:18]

Zonder exclusives, geen consoles.

Sony was nooit een grote speler geworden zonder exclusives. Xbox was nergens geweest zonder exclusives als Halo en Gears en Nintendo verzuipt in de exclusives.

Microsoft, Nintendo en Sony investeren gezamelijk vele miljarden in de game markt, dit zouden ze niet doen als ze er zelf geen baat bij hebben. Deze 3 hebben de gamemarkt er wel mee weten te pushen, Nintendo is het juist door hun exlusiviteit gelukt om de gamewereld uit de crash te trekken!
Je noemt voordelen voor de consolebouwers: zij hebben de exclusives nodig gehad. Precies wat ik ook zeg. Maar waren Sony en Xbox nooit groot geworden, dan hadden andere bedrijven die ruimte, plus de pc. Het had sowieso op allerlei andere manieren kunnen lopen, ook zonder exclusives. Mijn reactie was vanuit de gamer; de consument. Blijkbaar vind jij het succes van Sony belangrijker dan de keuzevrijheid voor jezelf en andere gamers? Bijzonder.

Hoe dan ook, de "exclusives"-discussie loopt hier vaker, en ik heb mijn zegje gedaan. Ik ga niet mee met het idee dat er geen consoles kunnen bestaan zonder exclusives. In mijn eerdere reactie gaf ik al een hele reeks zaken waarop consoles zouden kunnen concurreren, en hun bestaansrecht zouden kunnen verzekeren, zonder exclusives.
Het geeft je console met name karakter. Nintendo = Mario
Sega = Sonic
Sony = ratchet en clank
Maar zowel Sony als Microsoft weten met hun console zich matig te onderscheiden. Ten tijde van de PS2 en PS1 was dit wel anders.

Beide ogen als een generieke console. Iets wat niet eens zo gek is. Want vroeger kon je dan bij je buurjongen Sonic spelen en thuis Mario. Maar tegenwoordig gaat alles online en is crossplay een veel belangrijkere eis om met elkaar te kunnen blijven spelen.
Want windows store, je snapt dat daar de ironie zit dat op de PC kant precies hetzelfde al jarenlang gaande is, launcher X, launcher Y, steam en epic, linux en windows (en mac), consoles zijn enkel wat meer zwart/wit dan het al jaren gaat op de PC.

Alles is een overweging van geld, Epic geeft ze een grote zak geld die ze ipv via steam zouden krijgen, nu krijgen door exclusief op Epic te zetten, consoles kijken ze naar potentiele afzet tegenover extra optimisation en console specifieke eisen, kostenplaatje. Inhouse, eigen studio's, je product beter op de markt zetten, alles met maar 1 einddoel.

Exclusive is niet alleen voor die 60 euro, het is die maandelijkse sub, die console van 600 euro, de extra games, de extra store items, die game is slechts de uitnodiging.
Echter kun je op een pc wel meerdere launchers naast elkaar hebben. Ik hoef dus niet m'n volledige hardware te vervangen van een ander merk, omdat ik een keer een spel via Epic wil spelen ipv Steam.
Exclusives zijn altijd de beste games die voor een systeem beschikbaar zijn. Ik snap niet dat iedereen zo graag alles cross-platform wilt. Je weet dat je jezelf daarmee alleen maar in de voet schiet, toch?

Wat namelijk het logische gevolg is van cross platform games is dat deze gemaakt worden voor de lowest common denominator. Gezien PCs vrij populair zijn en Microsoft de XBOX ONE nog ondersteund komt dat er dan dus op neer dat er geen prachtige made-for-PS5 exclusives meer komen die van alle kracht gebruik maken; maar nog minimaal 5 jaar waarin games gemaakt worden met de limitaties van de XBOX ONE en de jaren oude potato computers van de gemiddelde pc gamers als target.

Daar komt bovendien nog op dat exclusives meer ruimte krijgen om unieke artistieke visies neer te zetten. Games die voor ‘alles en iedereen” gemaakt moeten worden zijn eigenlijk altijd meer generic (zie alles Ubisoft en EA).

En de weinige studio’s die ‘exclusief achtige’ games maken voor alle platforms, zoals CD PROJECT RED, hebben gigantische quality control issues. (Witcher 3 toen het net uitkwam en Cyberpunk nu)

Dat komt omdat een AAAA, exclusive-level game maken die ook nog eens op alle platforms beschikbaar moet zijn gewoon niet haalbaar is.

[Reactie gewijzigd door BurrowedLurker op 22 april 2021 14:26]

helaas ben ik het niet met je eens. exclusieves zijn inderdaad vaak de beste games voor het platform. echter zou het beter zijn voor de game zelf om niet exclusive te zijn. hierdoor zouden ze meer winstgevend zijn. en ja dan duurt develepment maar iets langer.

exclusive zijn slecht voor gamers. juist omdat ik op console 1 speel kan ik exclusive van console 2 niet spelen. en zou ik dus console 2 moeten kopen. dan betaal je €500,- voor bijvoorbeeld een PS5 en dan nog een €60,- voor de game. dat is €560,- om een exclusive te spelen.

ik ben het wel eens dat exclusives vaker unieke dingen proberen. maar dit komt waarschijnlijk door dat exclusives juist uniek moeten zijn om nieuwe gebruikers naar een platform te brengen. niemand zou een console kopen als de enige exclusives "generic first person shooter number 46392965478" zijn.

een goede game voor alle platformen zal makelijk haalbaar zijn. zeker waneer studios de juiste tijd krijgen. vaak worden games gemaakt op een veel te strake deadline. kijk maar naar "no man sky" en "cyberpunk". 2 games die beide in enorme tijd nood kwamen. de rede dat exclusives vaak minder bugs of problemen hebben is omdat ze de visitekaartjes zijn van het systeem. ze worden zorgvuldig getest voordat hij word vrij gegeven.

stel the last of us 2 was net zo buggy als cyberpunk. zou het je dan overhalen om een playstation te kopen?
Als Cyberpunk een exclusive was was die niet uitgebracht. ;)
Nee als Last of Us 2 zo buggy was als cyberpunk, zou ik het niet kopen.

Maar dat is juist het hele punt, Last of Us is super polished juist omdat het een exclusive is.

En nee, meer tijd is niet per se de oplossing. Je ziet dat zelfs PC Ports van exclusives die soms jaren later uitkomen, geen goede ervaring zijn. Ook die zijn vaak buggy en met slechte performance.

Exclusives lijden simpelweg tot beter gepolijste games in minder tijd omdat je het spel precies op één platform kan ontwikkelen.

Je hoeft natuurlijk niet beide consoles te kopen, je kan ook simpelweg genieten van de premium experience die je krijgt van de exclusives van je gekozen platform. Zo doen de meeste dat.

Al mijn favoriete games van vorige gen (en de gen daarvoor) waren exclusives. Ik weet 100% zeker dat die niet uitgekomen waren als ze crossplarform waren.

Dus je kan wel beargumenteren dat crossplarform meer geld verdient voor de studio’s, dat betwist ik ook niet: maar meer geld voor studio’s != beter voor gamers.
helaas ben ik het niet met je eens. exclusieves zijn inderdaad vaak de beste games voor het platform. echter zou het beter zijn voor de game zelf om niet exclusive te zijn. hierdoor zouden ze meer winstgevend zijn. en ja dan duurt develepment maar iets langer.
Ergens heb je blijkbaar gemist dat langere development ook meer geld kost. Want tja, die mensen willen zomaar betaald worden voor hun werk. Belachelijk natuurlijk, maar zo is het nou eenmaal.

Dus langer er aan werken, gaat niet perse betekenen dat je meer winst maakt. Zelfs waarschijnlijk niet.

Ontwikkelen voor 1 platform is vele malen makkelijker dan voor meerdere tegelijk. Misschien soms frustraties omdat iets niet lukt of makkelijk is op dat ene platform, maar dat is nog steeds beter dan die frustraties hebben voor alle platformen... En frustraties zijn vertragingen! Vertragingen kosten geld, want zie boven.

Ontwikkelen en optimaliseren voor 1 platform is goed voor het spel. En afhankelijk van of het platform groot genoeg is, ook gunstig voor de winst optimalisatie.

Ik denk dat als je nu een exclusive hardcore FPS voor Wii zou maken, dat misschien niet zo'n goed idee is, ook al zou het misschien goedkoop te ontwikkelen zijn. Misschien zelfs niet voor de Switch.
Er zitten ook genoeg "nadelen" aan cross platform games maken voor de ontwikkelaars.
1: Sony/Microsoft betalen veel geld. Dit geld kan allemaal in de game gestopt worden voor betere kwaliteit. Hebben ze dit niet hebben ze minder geld voor de kwaliteit. Of ze moeten het zelf voorschieten/andere financiering vinden waar ze waarschijnlijk weer bepaalde voorwaarden / deadlines hebben.

2: Er moet heel ander teams komen die moeten weten hoe ze moeten programmeren voor de andere systemen. Tenzij daarvoor ook weer extra geld komt zal de game ook weer kwalitatief minder worden. En minder kwaliteit wil niet buggy betekenen. Hiermee bedoel ik meer dat de graphics wat minder mooi worden of dat de levels / game kleiner worden. Ook moet je de game voorzien van updates nadat je de game gereleased heb. Dus je heb nog steeds de extra mensen nodig. Tenzij ze alles in 1 keer goed doen. Masr dat is bijna onmogelijk met die grote spellen.

Dan heb je ook nog het feit dat wat misschien goed voor de ontwikkelaars is hoeft nog niet goed voor Sony te zijn. Elke sale die gedaan wordt op de Playstation verdient Sony aan. Elke sale op de Xbox zou Sony dan misschien iets van meekrijgen maar toch niet zo veel als op hun eigen platform. En dan verdient de concurrentie ook nog eens aan het spel. Of dat dan een slimme zet is weet ik niet.

Misschien moeten ze de volgende console generatie maar samen werken om een Playbox of Xstation te bouwen en de winst delen. Kunnen we allemaal 1 grote console familie worden.
Ik hoop dat Sony niet vergeet dat, hoewel het wellicht leuk staat in marketing, de KWALITEIT van exclusives belangrijker is dan de KWANTITEIT.

Sony heeft wat mij betreft een goede track record kwa exclusives, en als ze van dergelijke kwaliteit blijven is meer natuurlijk altijd prettig. Wanneer het om volumes games uitstampen gaat kan dat een negatieve impact hebben op een ontwikkelaar (zie DICE, Infinity Ward)

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 22 april 2021 13:31]

The Last of Us, Detroit Become Human, God of War, Uncharted, Death Stranding, etc.
Sony heeft veel goede exlusives, alleen ben ik wel tegenstander van exclusives.
Helaas was het Microsoft die ooit als eerste ermee begon door Bungie Studios eind jaren 90 op te kopen en MS exclusive maakte. Halo was ooit bedoeld om ook op de PS2 uit te komen.

[Reactie gewijzigd door GoT op 22 april 2021 13:38]

Nintendo bestond toen nog niet?
Helaas was het Microsoft die ooit als eerste ermee begon door Bungie Studios eind jaren 90 op te kopen en MS exclusive maakte.
Ja, wie herinnert zich niet hoe geweldig Mario64 was op de PS1, en Sonic op de SNES was ook gaaf. :+
Halo was ooit bedoeld om ook op de PS2 uit te komen.
Halo was niet MS exclusief, de oorspronkelijke Halo was ook speelbaar op MacOS X.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen in eigen huis iets ontwikkelen en dat alleen maar op je eigen console uitbrengen, en developers opkopen om die games alleen nog maar op jouw console te laten verschijnen.

Hoewel ik geen Nintendo heb, prijs ik ze wel om de hoeveelheid unieke games en franchises. Sony en Microsoft vind ik iets te veel van hetzelfde, met hier en daar een exclusive voor beide partijen.
Speelde jij geen Zelda op de PSP? :+
Microsoft? Exclusives bestaan volgens mij al zo lang er consoles zijn.
Sonic, Mario, Final Fantasy, Zelda, en ga zo maar door :+
Er was ook een Zelda spel voor de Philips CD-I. :)
Echter wil iedereen die vergeten ;-)
Ik was het vergeten..bedankt :)

'member:
De ehbo CD-I, "u moet nu handelen"

[Reactie gewijzigd door Vinnie2k op 22 april 2021 20:47]

Metal Gear was ooit alleen exclusief beschikbaar voor de MSX.... ooit }:O
In de korte periode van een halfjaar voordat de (veel populairdere maar inferieure) NES-port uit kwam, that is.
Ik vermoed dat hij bedoelt dat een studio die een multiplatform game al ver in ontwikkeling heeft wordt opgekocht voor exclusiviteit. En eerlijk gezegd zijn daar maar héél weinig voorbeelden van. Als een studio wordt opgekocht, dan werkt de studio vaak al aan een exclusieve titel. Het enige andere voorbeeld dat ik kan bedenken is de recente aankoop van Zenimax.
Helaas was het Microsoft die ooit als eerste ermee begon door Bungie Studios eind jaren 90 op te kopen en MS exclusive maakte.
Je moet je even wat beter verdiepen in de stof want daar klopt helemaal niets van.
Even buiten het feit dat het natuurlijk complete onzin is dat Microsoft hiermee is begonnen, begrijp je volgens mij ook niet helemaal hoe exclusives tot stand komen. Het moederbedrijf pompt enorm veel geld in een studio om een game voor ze te ontwikkelen. Zonder deze investering zouden veel van de games helemaal nooit zijn ontwikkeld, of van beduidend mindere kwaliteit. Halo is misschien een uitzondering, omdat de game al redelijk ver in de ontwikkeling zat, al zal de game waarschijnlijk dankzij de MS investering veel gepolijster op de markt zijn gekomen.
Wat je zegt zijn ook maar speculaties, hoe weet jij nu of deze games het daglicht niet hebben gezien zonder deze investeringen van Sony. Als Sony de ontwikkelaars niet had gekocht waren er vast wel andere uitgevers geïnteresseerd geweest.

Daarbij praten we hier over bepaalde ontwikkelaars die al sinds de Playstation 1 games voor het platform ontwikkelen en daarvoor games ontwikkelden op andere platformen. In die tijd waren de kosten en de tijd en energie die het koste om een game te ontwikkelen niet zo groot als nu, er was nog steeds risico, maar niet zo groot als nu. Dus ook jou statement dat de kwaliteit minder zou zijn is ook gewoonweg een aanname. Niets is gebaseerd op feiten.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 22 april 2021 16:38]

Het bestaan van exclusives is de bron van dit verhaal. Niet zozeer dat ze anders niet ontwikkeld werden, maar exclusives worden ontwikkeld (of meer geld in gepompt) om een platform te laten "shinen". Ik kan mij geen exclusives bedenken die maar matig in elkaar staken, al waren het alleen grafisch gezien. Het is namelijk een tool om meer gebruikers op dat platform te krijgen, als de "reclame" game al matig is, dat is door te trekken in de rest van de console. Ook de aanschaf van de console is niet de reden om het verder te promoten, want het is bekend dat daar de winst van de consolebouwers niet zit, die zit hem enkel in verdere aankopen als mensen eenmaal voor dat platform gekozen hebben.
Exclusives zijn net zo oud als consoles, vroeger had ik al snel een Atari 2600 Adapter aan mijn Colecovision om meer games te kunnen spelen, en een vriendje met een P2000 had weer andere games en dit is dus zeer zeker niet iets waar Microsoft mee begonnen is.
Ja want jij hebt zeker Killer Instinct op de Sega Mega Drive gespeelt. Nintendo kocht in 1994 25% van Rare en breide z'n aandeel uit naar 49% https://en.wikipedia.org/wiki/Rare_(company)
Killer Instinct, de uren die ik daarop speelde met mn neefje ach bedankt voor de herinnering :)
Nou ja, het is natuurlijk onhandig dat iets exclusive is. Aan de andere kant lijkt het er toch voor te zorgen dat er een meer focus ligt op het uitbrengen van een dijk van een game, die zijn geld terug verdient door in de lange termijn een console selling-point te zijn juist omdat het een goede game is.

Lang en hard werken om je game in zijn beste vorm uit te brengen is iets dat zeker de laatste jaren steeds meer is vervangen voor zo veel mogelijk hype creëren rondom je game, om zo veel mogelijk pre-orders en sales te pakken bij de initiële launch op een datum die commercieel interessant is.
Detroit become human en death stranding zijn er inmiddels ook voor PC.
Grote kans dat er meer PS exclusives volgen.

Het zal alleen waarschijnlijk niet erg ver van tevoren worden aangekondigd. Ze willen uiteraard eerst zoveel mogelijk games op PlayStation verkopen.
Je vergeet 2 dingen..

De kwaliteit van een “exclusieve” game komt juist omdat het op “1 soort” pc maar hoeft te functioneren.

Voor een goed voorbeeld hoe multi release niet werkt kan een zekere Poolse studio over meepraten, maar los van die discussie is een exclusief iets juist goed om te hebben, op een console.

De meeste “goede” games draaien niet op alle consoles goed maar slechts op 1 op moment van release.

Bijkomend 1st world problem is dat we een X aantal jaar na release de game alsnog een keer voor de volle pond kunnen kopen op Steam... wat we vervolgens ook doen om met een DS4 controller op Steam Horizon te spelen.

Koop dan eenmalig een console als je dan toch zo tegen exclusieve titles bent en je bent van t probleem af.

FIFA, COD, Battlefield, zijn multi platform maar de laatste jaren is het van top games naar “mediocore’ games met vooral veel van hetzelfde.
Nou dit idd maar ook dat er wat variatie komt.
Nu is er wel variatie in setting maar vrijwel allemaal zijn het Third person action adventures.

Zou het juist wel leuk vinden als ze de kwaliteiten die de studio’s bezitten ook eens loslaten op ander type games.
Eens, het zijn allemaal story driven third person action adventures tegenwoordig. Hoop dat ze wat meer risico's gaan nemen en meer games als Death Stranding uit gaan brengen in de toekomst.
Of race games: Destruction AllStars, Gran Turismo 7. Ik vind het zelf niet zo erg die action adventures, dat is wat mij aanspreekt. Daarnaast hebben ze ook platform games zoals ratchet and clank, Tearaway,
Of race games: Destruction AllStars, Gran Turismo 7. Ik vind het zelf niet zo erg die action adventures, dat is wat mij aanspreekt. Daarnaast hebben ze ook platform games zoals ratchet and clank, Tearaway,
Daarom zei ik ook "Vrijwel allemaal" als in "Niet allemaal maar wel bijna allemaal", oftewel er zijn wat uitzonderingen maar het overgrote gedeelte zijn third person action adventure games.
Niet alleen kwaliteit, ook variatie is belangrijk imo. Ik vind de laatste jaren de exclusives wel erg veel eenheidsworst. Ofwel je vecht tegen zombies (of zombieachtigen) ofwel monsters ofwel supermensen. Ik zou graag weer eens een wat realistischere game zien van Sony. Niet dat de andere kant het zoveel beter doet overigens, maar goed.
Zoals uncharted ?

Mensen doen net alsof we al jaren dezelfde games krijgen voorgeschoteld ...
1 hele game noemen. Wauw wat een afwisseling?

En zo realistisch is uncharted ook niet bepaald...
tja het is realistisch in de zin dat je niet even monsters en zombies vecht. Dat is waar je op doelde toch ?

Realisme is gewoon niet zo populair.
Behalve dan de meest gespeelde shooters van het moment (CS, COD en Siege), de meest gespeelde sportgames (FIFA en NFL) en zo nog wel meer. Maar je zult moeten erkennen dat er gewoon niet zo heel veel variatie in de meeste exclusives zit.
Genoeg variatie. Wat jij zegt is net zoiets als zeggen dat elke fps game hetzelfde is of dat elke racegame hetzelfde is.

Je kijkt nu puur naar het labeltje 3rd person action adventure terwijl het wel echt verschillende games zijn.

Je geeft nu ook al je eigen antwoord, 3rd party genoeg keuze voor niet 3rd person actie fantasie games dus waarom zou Sony dan niet voor iets ander staan waar 3rd party niet in voorziet ?

Als Sony nou morgen een fps in moderne realistische setting zou aankondigen, wie zit daar dan op te wachten als je al Cod, siege en counter strike en Battlefront op de markt hebt.

[Reactie gewijzigd door Palindrome op 22 april 2021 23:21]

Dat is nooit een exclusive geweest
Nou, sorry, maar vind Bloodborne, Spider-man, Uncharted, Until Dawn, Horizon Zero Dawn, The Order 1886, Ratchet & Clank, Infamous Second Son, God of War, Ghost of Tsushima, The Last Guardian, Gravity Rush, Killzone, Death Stranding nou niet echt op elkaar lijken...

Denk dat de variatie een beetje aan jezelf ligt.

Oh en dan vergeet ik nog LBP3, Sackboy, TLOU 1+2, Days Gone, Shadow of the Colossus, Detroit: Become Human, Demon's Souls, Returnal en nog een zwik aan VR games. Sure, sommige zijn remakes of ook op PC maar op console blijven ze exclusief voor Sony. Zat variatie. En dan is dit nog maar enkel wat ik zelf bezit. Er zijn vast nog een zwik aan JRPG's of ander animé style games exclusief

[Reactie gewijzigd door chimnino op 22 april 2021 23:48]

Inderdaad, doet mij beetje denken aan Netflix Originals.
Liever 1 goede Netflix original dan 10 originals die niets voorstellen.
1 goeie voor jou, voor de andere 9 zijn er 9 anderen die 1 van die anderen goed vinden en die er ook een abo voor hebben. Netflix doet aan breed appeal, internationaal.
Kan me niet voorstellen dat ze dat gaan vergeten..
Dat is nou juist hun ding.
En vrijwel al hun first ptry studio’s zijn uitgebreid tijdens de vorige genereatie.

Ik heb goede hoop!
Alhoewel ik overgestapt ben op PC dus de meeste helaas niet zelf kan kopen. :'(
Die mening deel ik niet. Mijn PS4 staat nu al ruim een half jaar te verstoffen, omdat die paar exclusives die ik echt wilde spelen, gespeeld heb.
Het belangrijkste lijkt me nog de kwantiteit van consoles.
Dat gezegd zijnde hebben ze een aantal geweldige exclusives die geen waardig equivalent hebben op een ander platform, sommigen zijn echt uniek te noemen (zoals Dreams).
Top. Ik zou ook graag een grotere diversiteit willen zien aan games. Veel vanuit Sony lijkt gefocused te zijn op de verhaal gedreven, single player third person games (God of War, Horizon, Uncharted, Days Gone) etc. Ze hebben creatieve teams om te kunnen experimenteren.
Dat is nu ook eenmaal een genre dat beter tot zijn recht komt op console dan op de pc. Eigenlijk, nu ik er over nadenk, dat genre + racegames is zowat het enige genre dat ik zelf speel op console. Voor fps, rts, rpg verkies ik toch pc.
Komt deels natuurlijk ook omdat er op gebied van FPS en mutiplayer games genoeg third party aanbod is.
Zolang het maar geen remasters of remakes van exclusives zijn, tenzij het een remake van de Resistence-reeks is. Dat zou ik écht fantastich vinden. En daarna natuurlijk een nieuw deel in de serie :P
En natuurlijk een remaster van Sly Cooper. Vind het oprecht jammer dat die serie niet meer echt bestaat :(
In principe is de remaster al op de ps3 geweest met de Sly trilogy.
De discussie hier richt zich op de exclusives met alle voors en tegens.
Ik vond een ander aspect veel zorglijker:
Het interview gaat ook over de huidige, beperkte leveringen van de console. Ryan wijst weer naar de grote vraag door de coronapandemie en het kleine aanbod door de chiptekorten als redenen voor het beperkte aanbod aan PS5-consoles. Hij verwacht dat het over de loop van dit jaar beter zal worden.

Tegelijkertijd wijst hij erop dat de leveringen aan PS5-consoles in Japan 'vergelijkbaar' is met hoe PlayStation 4-consoles in de eerste maanden na release waren. Ryan zegt dat Sony zich voor de PS5-consoles zal focussen op de Japanse markt en ook meer software voor Japanse gebruikers wil maken.
Dus Sony wil zich meer richten op de Japanse markt en dus minder op de rest... gevoegd bij het tekort aan chips is dat iets waar elke PS fan zich eens behoorlijk veel zorgen over zou moeten maken. De Japanse gaming cultuur is toch wel verschillend van de Europese, met nog minder PS5 voor Europa/US kan dit een gevoelige tik betekenen voor het aandeel van de PS in de "wereld buiten Japan". Gevoegd bij het groeiende voordeel van PC/Xbox games ziet deze mededeling eruit als goed nieuws voor de XBox...
Eigenlijk is het niet bepaald een verrassing dat ze met deze tekst komen. Maar ik denk dat het meer een PR dingetje is om de Japanse markt geruststellen nadat ze hun Japanse aanbod hebben uitgekleed tot maar 2 studio`s waarvan 1 Gran turismo maakt. Dus zoveel zorgen hoef je echt niet te maken en de PS5 verkoopt echt niet zo geweldig in Japan met maar 580k verkochte units.
Iets wat gezegd tegen de japanse media om ze gerust te stellen. Consoles zijn minder populair in japan sinds de ps3 dus het lijkt me sterk dat ze zich gaan richten op de japanse markt ipv de buitenlandse

In japan:
PS2: 20m
PS3: 10m
PS4: 10m (35m in USA)

DS: 33m
3DS: 25m
Switch: 20m

[Reactie gewijzigd door brauwser op 22 april 2021 16:01]

Ze durven het zelfs met trots zeggen 8)7

Ik opt voor een meer open platform, en minder exclusiviteit.
Tuurlijk met trots. Exclusives zijn ook het paradepaardje van Playstation.
mooi bericht. vooral nu nog is de PS5 zelf een exclusive }>
Ja precies. Heb alvast de gratis beschikbare games zoals zero dawn en Oddworld maar even in mijn bibliotheek gezet (gezien ik enkel nog PS3 heb) om hopelijk snel een PS5 te kunnen kopen.
Maar iedereen die hem écht wil hebben heeft al lang zijn of haar weg gevonden. Zoek in het PS5 Pre-order topic naar wat Telegram voorraad-bots en binnen een paar dagen moet het nu wel lukken.
Ik vind het wel jammer ergens. De console van MS is qua hardware voor mij een stuk beter te doen, stiller en compacter en in de juiste situaties zit er ook meer potentie in. De exclusives van Sony zijn soms wel interessant.

Liever had ik ieder spel op iedere console willen spelen. Dan kan ik de beste hardware en de beste spellen zonder concessies uitkiezen.
Ik hoor mijn PS5 echt niet hoor. Daar moet ik voor naartoe lopen om iets te horen. Ik zie pc gamers ook niet klagen (idem mezelf) met allemaal fans in hun pc die de bakken niet direct stil maken. In vergelijking met pc's, zijn de consoles fluisterstil tijdens gaming.
Tja, dat krijg je als je gefocust ben op getalletjes van een console in plaats van op de spellen.
Nare reactie van je hoor. We zitten op Tweakers. Natuurlijk willen we de meest flitsende hardware. Dat is leuk. Of mag je tegenwoordig geen interesse meer hebben in leuke hardware?
Ga dan op de PC spelen. Echter zal je dan ook wel klagen dat je daar niet alle spellen op kan spelen.
Echter is Microsoft ook hetzelfde aan het doen door heel veel studio's op te kopen. Ik gok dat nieuwe Bethesda games niet op de ps5 uit gaan komen.

Waarom zit er eigenlijk meer potentie in een series x dan een ps5? Alleen omdat de GPU iets sneller is?
Van 38db naar 41db is ongeveer een verdubbeling in geluidsdruk. En dat terwijl een XSX aardig wat compacter is.

Een snellere GPU gaat altijd van betekenis zijn, datastreamsnelheid is maar van beperkte invloed. Dat hebben we tenminste geleerd bij PC's. De XSX heeft een tragere SSD, maar snellere GPU en CPU, die ook nog eens individueel van elkaar altijd een maximale performance kunnen leveren. Terwijl ze in een compacter en stiller pakket zitten. Voor mij genoeg reden om de hardware te prefereren. De SSD in de XSX is ook ruim snel genoeg voor welke situatie je ook kunt bedenken. Zeker omdat er geen caching toegepast wordt.
De GPU is sneller 10.28Tflops vs 12Tflops, maar de cpu is 3.5Ghz (Ps5) vs 3.8Ghz(xbox) op papier, hierbij wordt niet vermeld dat de ps5 een variabele boost clock heeft en dus wellicht sterker kan zijn wanneer Thermals dat toe staan.

Ook hier weer is het dus niet een kant en klare overwinning voor microsoft, dit moet allemaal nog blijken.
De PS5 CPU is maximaal 3.5ghz. De Xbox is altijd 3.8Ghz (of 3.66ghz met SMT). Een PS5 is dus altijd trager qua CPU en soms nog wat extra trager als de GPU teveel stroom vraagt. Ook verbruikt de PS5 qua GPU sowieso al meer door de snellere clocks op de GPU.

Het is niet zo dat de PS5 boven de 3.5ghz uit kan komen, alleen lager.
De CPU is niet altijd 3.8Ghz. De downside is dat het dan geen beschikking heeft over SMT (16 threads). Eigenlijk alleen interessant voor BC, maar voor next-gen games zal de 3.8Ghz niet interessant zijn, maar wil je de 16 threads aanspreken dus draait hij gewoon op 3.6Ghz.

En het is nou niet gebleken tot nu toe dat de CPU van de PS5 trager is. Op het moment performaned the PS5 CPU zelfs beter in framerate tegenover de XSX. Cijfertjes zeggen niet alles, maar daar ben jij wel constant mee bezig...conclusie trekken uit puur cijfertjes.
De ps5 presteert beter in Frame rate? Ja als je alles zwaar mindere resolutie zet wel ja. Laatste maanden spelen 95 procent van de spellen updates of uitgaves beter op de Xbox of soms zelf veel beter. Kijk digital foundry. Bij laatste Tony Hawk 120fps modus zeggen ze zelfs dat de ps5 het niet aan kan. Ps5 is echt zwaar aan het verliezen op elk front.
Je overdrijft het heel erg natuurlijk? Zwaar aan het verliezen? De resolutie verschillen zijn verwaarloosbaar in veel gevallen en in vaak gewoon precies hetzelfde. XSX heeft veel microstutter problemen in vele games sinds het begin, tearing, lagere texture quality en filtering. Ja zelfs bij games waar de resolutie hetzelfde is. Zelfs Mortal Shells draait op beide 1800p, waar de PS5 een betere fps heeft en texture streaming. Voor een console die zo gehyped is om zijn hardware (XSX), laat juist de PS5 zien wat het daadwerkelijk kan zonder eerst een jaar mensen te moeten overtuigen hoe krachtig je bent. Die 120 modus in TH was een duidelijke bug sinds het alleen wat dropte als ze glitchte door de muur heen. DF zei helemaal niet dat de PS5 dat niet aankan...lol. Cold War 120fps was ook beter op de PS5, hoe verklaar je dat? Devil May Cry was nagenoeg gelijk en is al verbeterd met de laatste patches in 120fps.

Maar deze console verliest idd duidelijk op alle vlakken, de enige console die tot nu toe daadwerkelijk next-gen games krijgt en al velen manieren van Raytracing en machine learning laat zien. En ja het betekend alleen maar dat de XSX ook bottleneck is op bepaald CPU vlak als de resolutie gelijk is en dan zelfs nog meer dropt. Alles wat een constantere framerate geeft zonder frame pacing is beter dan die waardeloze native resoluties.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 23 april 2021 08:10]

Die 10.28 TF *is* de boost volgens Sony.
De xbox mag dan wel krachtiger zijn, maar als er geen next gen games op te spelen zijn (zoals nu het geval is en de komende maanden blijft), dan heb je er helemaal nul komma niks aan.
Ja blijkbaar wel wel 95 procent van alle uitgekomen updates of spellen draaien beter of soms zelfs stukken beter op de Xbox.
Je weet dat het verschil van 1 DB al aanzienlijk hoorbaar verschil geeft?
Je weet dat de logaritmische schaal onder DB de logaritmische ongevoeligheid van de oren compenseert?
Nope (nu wel) maar ooit "geleerd" tijdens een presentatie voor Tinnitus leiders dat 1 DB al een enorm verschil kan beteken in het risico op gehoor beschadiging. En dat inderdaad 3 DB een verdubbeling van het geluidsniveau is.
altijd lastig te begrijpen dat van 38 en 41 dus exact 3db is en dus een verdubbeling van het geluids nivo is..
Altijd lastig te begrijpen dat een koelkast rond de 50db maakt en niemand daarover klaagt
De mijne maakt geen 50db geluid hoor. Je hebt wel een heel belabberde koelkast als 'ie dat wel doet.
Ik vind je reactie inderdaad lastig te begrijpen. De eerste bron in Google bij mijn zoekopdracht, de keten ElectronicPartner geeft 39-40dB als gemiddeld niveau en 41+ dB als luide koelkast. Coolblue hanteert de zelfde schaalverdeling. Bol.com hanteert 38 t/m 40dB als gemiddeld en daarboven als luide koelkast.
Dat maakt de nieuwe consoles ongeveer even luidruchtig als een gemiddelde koelkast.

Kan het ook zijn dat het "altijd lastig te begrijpen" bij jou ligt, je een foutje maakt en je er +/-10 dB naast zit? ;)
Kan zijn dat ik een wat oudere schaal had gevonden waar geen jaartal bij heeft gestaan, dan nog is de ps5 net zo luid als een luide koelkast tegenwoordig.

En hoeveel mensen klagen over hun koelkast die 24/7 dat geluid maakt?
Ja het is een behoorlijk verschil logaritmisch maar we zitten nog steeds op het fluister niveau, een koelkast maakt ongeveer 50db geluid om je een vergelijk te geven.
Ook het geluid is het verschil tussen 38 en 41 decibel onder load dit is geen dermate groot verschil (in sommige tests is de ps5 zelfs stiller dan de xbox).
offtopic:
Puur even aanhakend op dit stukje, anekdotisch:

Ik heb zowel een launch PS5 als een launch Xbox Series X. Idle is mijn PS5 luider dan mijn XSX onder load. De PS5 is zeker niet luid, helemaal niet in vergelijking met bijv. de PS4 of de PS3/360, maar de mijne is wel aanwezig. Waar ik mijn XSX onder load zelfs niet hoor.

Er zijn ongetwijfeld stillere PS5s, maar de mijne is er niet eentje van. Ik vind het dan ook jammer dat Sony gekozen heeft voor zo'n variatie in de gebruikte fans, wat de rede voor het grote formaat eigenlijk een beetje ondermijnd.
Je hebt dan inderdaad pech met de fan van wat ik heb begrepen.

Er is een soort van die gewoon meer geluid maakt maar dat is maar 1 van de modellen en volgens mij te verhelpen al weet ik niet zo snel meer waar.
Heb maar alvast wat [gratis] games in mijn bibliotheek gezet met PS-plus (horizon down en Oddworld) maar ja zonder console wat lastig.....

Edit: focus op de gratis games op moment en begrijp de min niet echt maar goed ok

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 22 april 2021 13:32]

<Oeps>

[Reactie gewijzigd door jazzozo op 22 april 2021 13:30]

Als je Demon Soul's op de PS3 en The Last of us Part 2 op de PS4 hebt uitgespeeld, dan tellen die 'remasters/remakes' in mijn ogen niet mee als een PS5 exclusive.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True