Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ratchet & Clank-remake krijgt in april 60fps-update voor PlayStation 5

Insomniac Games brengt in april een update uit waardoor de remake van Ratchet & Clank op 60fps is te spelen. De 3d-platformgame draait nu in een 4k-resolutie met 30fps. Het spel is tot eind maart gratis te claimen voor alle gebruikers met een PlayStation-account.

Het is nog niet bekend wanneer de update uitkomt, maar de ontwikkelaar meldt dat die er in april aan komt. Insomniac noemt in een tweet enkel 60fps, niet de resolutie of andere verbeteringen. De versie voor de PlayStation 4 Pro draait in een 4k-resolutie met 30fps; vermoedelijk blijft die resolutie gelijk en wordt de framerate verdubbeld.

Ratchet & Clank kwam in 2016 uit. Het is een remake van de eerste Ratchet & Clank-game uit 2002. Het spel zat al bij de PlayStation Collection voor PS5-gebruikers en is tijdelijk ook voor alle spelers met een PlayStation-account gratis toe te voegen aan hun bibliotheek, als onderdeel van Sony's Play At Home-weggeefactie. Spelers hebben daar geen PlayStation Plus-account voor nodig.

Insomniac werkt ook aan Ratchet & Clank: Rift Apart. Die nieuwe game in de Ratchet & Clank-serie komt exclusief uit voor de PlayStation 5 op 11 juni. Dat spel gebruikt raytracing bij een framerate van 30fps, maar krijgt ook een 60fps-modus.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-03-2021 • 09:48

62 Linkedin

Reacties (62)

Wijzig sortering
De update is al uit volgens mij?
Ja, kreeg net ook update 1.08 voor mijn kiezen.
Dat schijnt de 60 fps patch te zijn?

Ja dus:

https://mp1st.com/title-u...for-60fps-goodness-on-ps5

[Reactie gewijzigd door morm op 30 maart 2021 21:23]

Klopt inderdaad. Zojuist uitgebracht door Insomniac als verassing. Ze zijn daar goed bezig met veel games en support.
Eindelijk. 30fps met Ratchet voelt gewoon verkeerd* en speelt niet lekker. Ik kwam met moeite door de PS4 versie heen, met 60fps maar eens opnieuw.

Blij dat Insomniac weer terug gaat naar 60fps.

offtopic:
helemaal omdat de games al 50/60fps op de PS2 en 60fps op de PS3 draaide

[Reactie gewijzigd door Caayn op 30 maart 2021 10:03]

50 fps volgens mij, volgens de PAL Standaard.

https://en.wikipedia.org/wiki/PAL
Oh, leuk om te zien!
Grappig hoe ik in het verleden toen ik tiener was niet kon verklaren waarom sommige spellen zo soepel waren. Het klinkt vreemd, maar het voelde toen 'verkeerd' aan, if that makes sense? :p

En nu is 30fps in mijn ogen onspeelbaar tenzij we echt spreken over story-driven games, en dan nog..
30 fps is alleen te doen als je zelf geen controle hebt over de camera, of bij 4X games e.d..
Om maar wat tegengeluid te bieden; dit is ook alleen maar puur wat je gewend bent. Ik heb sinds jaar en dag altijd 30fps games gespeeld, en nu pas sindskort een paar 60fps. Ik merk het verschil wel, maar om nou te zeggen dat '30 fps niet speelbaar is' vind ik een erg overtrokken reactie :P
30 fps is speelbaar. Echter moet het wel een harde lock zijn.

Framedrops op 30fps is snel onspeelbaar
Idd, Fallout 4 op de PS4 was echt op sommige momenten niet te spelen. Ik denk tussen de 15 en 20 fps. En dan reken ik niet eens de chrashes mee. Wat een hell. Het spel is nog steeds 30 fps as we speak, maar loopt wel ietsje soepeler op de PS5.

Helaas heb ik de game geglitched om grotere settlements te bouwen, en daar zijn de drops & chrashes weer. Maar dat is dan wel mijn eigen schuld. :)
Ik was way back in the day heel blij met 30 frames op rustige locaties in World of Warcraft. Op drukke momenten was ik blij als het boven de 10 bleef. Andere tijden! Ik heb er wel goed door geleerd wat settings doen, en welke harware invloed heeft op welke setting.
Niet frames per second :) PAL was 25 fps interlaced
Interlaced, dus wel 50 frames per seconde. Alleen had elk frame maar de helft v/d beeldlijnen, om en om even/oneven. Dat wil niet zeggen dat het de 2 helften van hetzelfde frame waren, het waren vaak wel afzonderlijke frames, dit gaf dan bij snelle bewegingen dan het specifieke interlaced-effect.
Dat is 50 Hz, wilt niet zeggen dat de games ook op 50 fps draaide, met de hardware toen de tijd denk ik eigenlijk bij lange na niet.
Vroeger liepen games juist vrijwel altijd op 50/60fps, zelfs op de originele NES al. Pas met de komst van 3D accelerated games werd dit hogere aantal frames een probleem... dan hebben we het over vanaf de tijd dat de PS1 de markt op kwam.
Scherp, dat zal vast 50fps geweest zijn destijds (uitzonderingen daargelaten). Alweer een tijdje geleden.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 30 maart 2021 10:10]

Ben het hier mee eens, volgens mij kwam het ook doordat de motion blur ontbrak, dan lijken 30 fps games gewoon niet zo soepel.
De PS4 Ratchet&Clank maakt gebruik van motion blur ;) Ik vond de game juist te blurry wanneer je met de camera bewoog.

Screenshot genomen van de game draaiende op een PS5: https://tweakers.net/i/JK...fgPimwXD.jpg?f=user_large
Grappig genoeg zei Insomniac zelf dat de nieuwe Ratchet & Clank's gameplay weliswaar een 60fps modus heeft, maar dat de gameplay ontworpen is met 30fps in mind.

Dit zeiden ze tijdens 1 v.d gameplay reveal trailers, maar was het even makkelijker om een artikel te Googlen waar de quote v.d developer in staat zoals deze hier.

TLDR: 30 fps target want we kunnen het mooier maken, wat ook de focus was voor hun bij de PS3.
Dat ze de game ontwerpen met 30fps als hoofdmodus vind ik geen probleem, zolang 60fps maar een optie blijft.

Tools of Descrution en A Crack in Time hadden een 60fps target op de PS3.
Het is een visueel paradepaardje van Sony. 30fps games doen het goed in de trailers want die zijn toch maar 24 fps.
Ratchet and Clack was echt mijn jeugd. Tools of destruction en a crack in time helemaal kapot gespeeld op de ps3.

Zou alleen al om deze games opnieuw een Playstation willen kopen.
Ik heb ze nog liggen, plus de hd bundle op de ps3, en alle ps3 delen, samen met mijn consoles. Kijken of mijn kinderen er over een paar jaar net zoveel plezier aan kunnen beleven. Vooral het 2e deel vond ik echt bijzonder goed, in het 1e deel mist de optie om te strafen heel erg.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 30 maart 2021 10:14]

Vaak hoor je deze reactie van "kijken of mijn kinderen het leuk gaan vinden". Het probleem is dat wij naar dit spul kijken als onze jeugd, met een nostalgiebril op. Zeg eens eerlijk, hoe vaak heb jij in jouw jeugd speelgoed of andere zaken van 30 jaar eerder gebruikt? Waarvan een ouder iemand zei "dit vonden wij vroeger leuk, probeer het eens"?
Oja ga ze niet dwingen hoor. Zou het leuk vinden. Overigens keek ik als kind wel eens naar dingen uit de jeugd van mijn ouders, de fabeltjeskrant, ridder floris. En als ik de oude meuk tevoorschijn haal en ze vinden er niks aan, heb ik een mooi excuus om het nog eens te spelen :)
Dat gaat niet voor alles op. voor in ieder geval niet voor muziek en films voor velen. Dat noemen we dan ook 'klassiekers'. Zelfs oude zwartwit films zijn nog steeds populair. En hebben de meesten van ons bijvoorbeeld niet Ben-Hur op school gezien? Hoe oud is die wel niet? 1959? Of The Longest Day, 1962.
Hier ook destijds op de PS2. Heb oa voor de remake een PS4 gekocht, was zeer vermakelijk. Overigens jammer dat het maar bij één spel is gebleven.

[Reactie gewijzigd door Meessen op 30 maart 2021 12:30]

Omdat de Remake zo'n daverend succes was? Als een Day 1 Ratchet en Clank fan vond ik deze game een ongelooflijke middelvinger.
Waarom eigenlijk? Want ik vond deze game zelf een heel stuk beter dan het orgineel. Vond de ratchet and clank serie sowieso niet altijd heel goed. Ondanks dat ik van platform games houd. Maar deze remake maakt voor mij alles nou juist goed.
Zullen we het ten eerste hebben over het feit dat niemand in dat spel zijn verdomde klep 5 seconden kan houden? Is het Ratchet niet die weer een stomme one-liner naar buiten gooit, dan is het de Gadgetron vendor wel die je in je oor staat te schreeuwen dat je een wapen of ammo moet komen kopen.

Er is daarbij geen enkele connectie tussen Ratchet EN Clank. Ze hebben in het hele spel misschien 5 regeltjes text naar elkaar gericht, en ook dit zijn weer inspiratieloze one-liners.

Daarbij laten ze heel veel planeten, wapens, muziek, en andere elementen van het origineel weg. En ja ik weet het. Het is het spel gebaseerd op de film. Maar hadden we dat echt nodig? Alleen de film was goed geweest. Had het dan tegelijk gereleased met een fatsoenlijke nieuwe game, ipv dat je wat scenes uit de film knipt en vervangt met gameplay elementen en het als een gefinisht product gaat verkopen.

https://youtu.be/3kD_QhYgIA4

[Reactie gewijzigd door Major Oof op 30 maart 2021 13:35]

De versie voor de PlayStation 4 Pro draait in een 4k-resolutie met 60fps; vermoedelijk blijft die resolutie gelijk en wordt de framerate verdubbeld.
Dit moet natuurlijk 4K-resolutie met 30fps zijn, als ze 60fps verdubbelen dan zouden ze een update van 120fps brengen.
Yep, de PS4 Pro-versie is 30fps, gefikst :)
Houd er wel rekening mee dat als je ooit deze spel hebt geleend (Fysieke cd) je deze niet kan downloaden.
Dit geeft een error.
dit valt niet op te lossen.

Je hebt de volgende producten in bezit, waardoor er een conflict ontstaat met het product dat je probeert te kopen.Ratchet & Clank™
Ik heb eerder het fysieke spel gekocht, geïnstalleerd, gespeeld en verwijderd en kon nu de digitale versie gewoon downloaden en spelen. Nu hoef ik geen disc meer te gebruiken als ik RC wil spelen lekker makkelijk :P

Dus ik vermoed dat er iets niet goed gaat met je download, ik zou contact opnemen met support hier over.

[Reactie gewijzigd door dwinzz op 30 maart 2021 12:22]

Zo vandaag maar even snel claimen dan. Anders mis ik een toffe game voor later. Heb geen console maar goed. Als de scalper periode voorbij is. Ga ik pas zoeken.
Hahaha! Grappig dit! Ik heb vorige week vrijdag een tweedehands PS4 Pro aangeschaft o.a. met Ratchet & Clank op disc en Horizon Zero Dawn Complete Edition op disc. Die had ik dus niet aan hoeven schaffen had ik geweten van Play at Home. Desalniettemin heb ik ze liever op disc.

Ik heb Ratchet & Clank ook op mijn PS3 en PSP en Vita. Erg leuke spellen En 60FPS is erg fijn, mits het consistent 60FPS is. Als de FPS fluctueert tussen de 40-60 FPS, dan heb ik liever een strakke 30 FPS.
Ik heb gisteren m'n PS5 Disc Edition binnen gekregen. Via telegram een stock alert gevolgd en daarop gereageerd. Het ging niet gelijk goed (want iedereen springt er gelijk op af natuurlijk), maar bij poging 5 of 6 is het me gelukt om er 1 bij Nedgame te bestellen.

En (niet onbelangrijk): tegen een schappelijke prijs die dicht bij de MSRP ligt! (inclusief 3 games en een extra controller)

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 30 maart 2021 14:42]

Zit nog steeds te wachten op een PS5, maar kan iig PS5+ games al in mijn library zetten.

Echter bij Play at Home in PS-app zie ik alleen PS4 games. Mis ik wat, of moet ik via desktop inloggen. Advies appreciated.
https://www.playstation.c...het-and-clank-rift-apart/

In aanvulling op het artikel: op de PlayStation website staat aangegeven dat de game twee modussen krijgt; quality (4k30 met RT) en performance met een 60fps target. Kijkend naar Spiderman zal Insomniac ook nog wel eens kunnen komen met een 3e mode: 60fps RT mode op ~1440p.

Ow ja, Day1 hier, R&C is altijd feest en werd zo blij als een klein kind toen ik hoorde dat ze een volwaardig nieuwe PS5 game gaan uitbrengen. Dat deze serie nog lang mag blijven doorgaan.
Ik zit idd ook te wachten op die 1440p/60/RT modus net als Spiderman heeft gekregen naderhand.
Ow ja, Day1 hier, R&C is altijd feest en werd zo blij als een klein kind toen ik hoorde dat ze een volwaardig nieuwe PS5 game gaan uitbrengen.
En eentje die niet gekoppeld is aan een film, zoals de ps4 reboot :)

[Reactie gewijzigd door xian05 op 30 maart 2021 11:06]

leuk maar ik ga echt NIET de nieuwe game kopen voor 80 euro sony 8)7
Het spel is tot eind maart gratis te claimen voor alle gebruikers met een PlayStation-account.
snap ik ;) zodat ze hopen dat er meer mensen de ps5 versie willen spelen.
De ps5 versie is ook gratis je kan gratis claimen tot einde van de maand.
Het spel zat al bij de PlayStation Collection voor PS5-gebruikers en is tijdelijk ook voor alle spelers met een PlayStation-account gratis toe te voegen aan hun bibliotheek, als onderdeel van Sony weggeef actie. Spelers hebben daar geen PlayStation Plus-account voor nodig.
Dus als je niet te lang wacht.
Heel veel games worden geüpgraded naar een 4K en/of 60fps modus. Alhoewel dat tot zekere hoogte genereus is, ben ik toch benieuwd hoeveel mensen nou echt een game opnieuw gaan spelen door een grafisch iets verbeterde uitvoering. Deze PS1 remake naar HD graphics was absoluut een verademing. Er heeft ruim een decennia tussen gezeten, waardoor het als een nieuwe game aanvoelde. Zo'n upgrade naar 4K met 60FPS is daarmee in mijn ogen niet bijzonder genoeg om het spel opnieuw te gaan spelen.

Op Reddit zag ik ook veel berichten rondom de Final Fantasy VII PS5 upgrade en mensen die het spel daardoor opnieuw gaan spelen. Wat is jullie motivatie hier nou voor? Niet verkeerd bedoeld, maar het is toch leuker om een totaal nieuw spel te spelen, in plaats van waarschijnlijk dezelfde game voor de derde of zelfs vierde keer?

[Reactie gewijzigd door Sjeefr op 30 maart 2021 11:57]

Ik ga de games zelf niet opnieuw spelen. Ik ben op dit moment bezig met FF7 Remake op de PS5, maar in Juni komt er een PS5 patch uit... Mocht ik tegen die tijd nog steeds met de game bezig zijn dan is het mooi meegenomen :)

Wat ik wel doe ik wachten met spelen bij sommige games. Ik heb bijv. deze Ratchet&Clank geclaimed in de Store, maar nu wacht ik zeker met spelen totdat deze patch er is. Hetzelfde doe ik met Cyberpunk, die ga ik pas spelen met de PS5 patch.

Denk dat alleen mensen die echt heel erg fan zijn van een bepaalde game deze opnieuw gaan spelen, want zoals jij al zegt, persoonlijk speel ik liever een nieuw spel als ik eenmaal klaar ben met een game...

Toevoeging: Ik kijk nu ook actief welke PS4 games nog een PS5 patch krijgen. Er zijn genoeg pareltjes van de PS4 die ik nog niet gespeeld heb, en als ze dan ook nog een PS5 patch krijgen dan is het helemaal interessant wat mij betreft :)

Ik ben zeker blij met alle patches die worden uitgebracht voor bestaande games iig!

[Reactie gewijzigd door morpheus-nl op 30 maart 2021 13:43]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.