Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Playstation 5 geeft sdr-games niet correct weer'

Het spelen van games op de PlayStation 5 in sdr kan leiden tot een incorrecte weergave waarbij met name details in donkere of zwarte gedeeltes kunnen wegvallen. Dit is volgens Digital Foundry het geval als high dynamic range wordt uitgeschakeld in de PS5-instellingen.

Onder meer Alexander Battaglia van Digital Foundry meldt dat de PS5 in deze situatie originele sdr-content niet correct weergeeft, in ieder geval bij de backwards compatible-titels. Volgens hem kan er sprake zijn van black crush, waarbij er details in donkere of zwarte gedeeltes kunnen wegvallen. Battaglia stelt dat de PS5 andere zwartwaarden gebruikt, wat leidt tot een afwijkend en donkerder sdr-beeld in vergelijking met dezelfde game in sdr op bijvoorbeeld de PS4, Xbox-consoles of de pc. Het is geen enorm verschil, maar het kan volgens hem negatief uitpakken.

Zijn collega John Linneman valt hem bij en stelt dat het beter is om hdr ingeschakeld te laten in de instellingen van de PS5, omdat de weergave van een sdr-game in deze hdr-container tot betere resultaten leidt, met name als de gebruikte televisie relatief goed is in het weergeven van hdr. Er zijn meerdere gebruikers die deze ervaringen onderschrijven, al zijn er ook enkele anderen die juist aangeven dat zij geen issues zien op hun tv's als games in sdr worden gespeeld.

Het hier beschreven issue is opvallend, omdat het weergeven van een sdr-game in een hdr-container logischerwijs tot mindere resultaten zou moeten leiden, terwijl de originele sdr-weergave juist beter eruit zou moeten zien. Als op de PS5 hdr is ingeschakeld, wordt alles in hdr weergegeven, ook de interface van het menu en sdr-games worden ook in een hdr-container weergegeven. Dat laatste leidt meestal niet tot een optimale weergave, waarin het beeld met een standaard dynamisch bereik wordt weergegeven in een hdr-beeldmodus van de televisie. Veel recente, grotere games ondersteunen hdr, waardoor spelers op hun PS5 doorgaans hdr ingeschakeld zullen hebben en daarmee min of meer gedwongen worden om eventuele sdr-games ook in een hdr-modus te spelen, tenzij ze dat handmatig per game in de console-instellingen aanpassen.

Dit wijkt af van hoe de Xbox Series X en S omgaan met het toevoegen van hdr aan games die oorspronkelijk niet van hdr-metadata zijn voorzien. Op de nieuwe consoles van Microsoft is een zogeheten Auto HDR-functie aanwezig, waarbij een algoritme wordt ingezet om op consoleniveau te berekenen hoe er meer variatie in de helderheid kan worden aangebracht en diepere kleuren kunnen worden bereikt. In de meeste gevallen leidt dit tot een verbetering die aan een native hdr-weergave doet denken.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

29-03-2021 • 11:50

64 Linkedin

Reacties (64)

Wijzig sortering
Zelf heb ik een PS5 en een OLED C7 en mag blij zijn met een goede HDR weergave. Daarnaast speel ik eigenlijk geen games meer die geen HDR ondersteuning hebben. Maar echt een onbegrijpelijke keuze van Sony om HDR te forceren bij SDR content. Mooi vervelend als je nog geen tv hebt met HDR weergave of een tv die HDR niet goed kan weergeven.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 29 maart 2021 11:54]

Dit is gedaan omdat de gehele menu nu in HDR wordt weergegeven, in tegenstelling tot op de PS4. Daar kreeg je elke keer een korte blackout wanneer je een game in HDR opstartte, omdat de PS4 dan van SDR naar HDR ging.

Nu de PS5 menu in HDR wordt weergegeven, kan het vloeiend een game starten in HDR, omdat het niet van signaal hoeft te wijzigen. Als je een SDR game nu start, wordt hij in HDR weergegeven, waardoor je dus geen blackouts krijgt. Anders zou je elke keer een blackout krijgen wanneer je een SDR game opstart én vanuit een SDR game naar home gaat, omdat die in HDR wordt weergegeven. Dus het is gedaan om de gebruiksvriendelijkheid consistent te houden en je niet steeds als je naar je home menu gaat, te voorzien van een blackout en weer een blackout als je terug naar de game gaat.

Dit is exact zoals op de AppleTV 4K. Daar is het normaal ook geforceerd aangezet. Je kan het daar echter wel uitschakelen. Maar ik heb dat weer teruggedraaid, omdat ik inderdaad gek werd van elk keer een zwart scherm als ik even naar home ging of iets in SDR wilde kijken.

Het forceren van HDR bij SDR is dus zeer begrijpelijk. Wat minder begrijpelijk is, is dat het dus kennelijk niet zo goed werkt en je geen optie hebt om te kiezen.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 29 maart 2021 12:14]

Het is natuurlijk jouw mening. Ik heb liever die hele korte 'blackouts'. Want ik wissel tenslotte geen 10x per uur van game op de Xbox. Dus het stukje 'zeer begrijpelijk' is vooral 'zeer persoonlijk'. Die lengte van die blackout is zo kort dat het mij niet uitmaakt dat ik dat zie. Hierdoor voorkom je meer problemen met de weergave van materiaal dan hoe Sony het nu doet op de PS5 toch?

Wel een goede uitleg trouwens, maar dat zeer begrijpelijk kun je alleen vanuit persoonlijk oogpunt iets over vinden, niet per definitie.
Als iemand iets begrijpelijk vindt, is het per definitie vanuit persoonlijk oogpunt.

Ik vond de blackouts dermate storend, omdat daardoor de hdmi handshake mijn receiver ook soms raar deed. Je zal misschien niet 10x naar home gaan, maar even een message openen, party starten, etc doe je al vaak onbewust.

En ik heb vrij duidelijk aangegeven dat dit mijn ervaringen zijn, niet dat dit voor iedereen het beste is. De keuze van Sony is echter niet uit de lucht gegrepen en met mijn onderbouwing voor veel mensen 'begrijpelijk'. Je kan iets overigens begrijpen en er alsnog mee oneens zijn ;)

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 29 maart 2021 12:53]

Ik typte dat vooral omdat je stukje een goede waardering krijgt en dus bovenaan staat. Als ik het zo lees lijkt het alsof het in het algemeen zeer begrijpelijk en dus zeer logisch is dat Sony dit zo heeft gedaan (en dan niet vanuit persoonlijk oogpunt). Ik wilde nuance aanbrengen, maar uiteraard heb je in de woorden zoals jij ze schrijft officieel gelijk.

[Reactie gewijzigd door rscheper op 29 maart 2021 12:53]

Ik zeg ook niet dat het onterecht is toch? Ik geef zelfs aan dat het een goede uitleg is en mijn +2 heb je ook gewoon. Je hebt helemaal gelijk.

[Reactie gewijzigd door rscheper op 29 maart 2021 13:09]

Sorry, bedoelde er verder niks mee.
Dan heb ik toch liever de blackouts zoals die bij de xbox. Dan weet ik in ieder geval zeker dat hij bij niet-sdr games het beeld goed weer geeft.
Het is absoluut niet begrijpelijk dat Sony HDR forceert, terwijl de game er niet voor geoptimaliseerd is. Niet zolang ze niet de techniek hebben die Microsoft toepast (auto-hdr), waarbij een SDR game daadwerkelijk geoptimaliseerd wordt voor HDR, daar waar dat kan. (en je het daarnaast kan uitschakelen als je het zelf niet wenselijk acht).
HDR vindt ik persoonlijk over-rated, ja met native HDR & een goed scherm ziet het er net wat beter uit, maar het is echt niet een enorm verschil.

Daarnaast is op vrijwel alle monitoren de implementatie slecht, hoe veel je er ook aan uitgeeft.

TV schermen vanaf ongeveer €900+ doen het echter vaak beter.

Laat de keuze lekker bij de gebruiker, ik heb zelf geen issue met signaal schakelingen, zeker als het ervoor zorgt dat de content optimaal wordt afgespeeld.
HDR vindt ik persoonlijk over-rated, ja met native HDR & een goed scherm ziet het er net wat beter uit, maar het is echt niet een enorm verschil.
Dacht eerst dat je een grap maakte, maar het is gewoon serieus...

HDR vind ik met kop en schouders de meest baanbreke tech in TV. En veeele malen interessanter dan resolutie, waar het 90% van de tijd over gaat.

Zelfs voor het HDR tijdperk zag je al enorme verschillen in kleurweergave.

Met Ghost of Tsushima nagenoeg naast elkaar getest. Met en zonder HDR, LCD en OLED. Toen ik de LG CX terugbracht (wilde toch 2021 TV), werd ik compleet weggeblazen door het verschil (die downgrade dus weer).
Het verlies in detail was gigantisch. Het geheel werd veel fletser. Op de CX kwam een bamboebos gewoon tot leven en had ook veel meer diepte door de schaduwen.
Onvergelijkbaar.

Ik herken dat 'branden in je ogen' echt totaal niet. Ook nog nooit op een fatsoenlijk review kanaal erover gehoord. Misschien is dat een brakke implentatie van HDR op goedkoop scherm of in een game? Ik heb het uiteraard ook niet over die auto HDR opties, want daar zag zeer wisselende resultaten van voorbijkomen. Zeer brak op zn slechts en wel redelijk op zn best.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 30 maart 2021 12:43]

Helemaal met je eens qua HDR maar dat brandende ogen is wel een ding, hoewel niet direct gerelateerd aan HDR meteen maar aan dat we langer in donkere kamers naar dingen die meer licht produceren kijken...

CNet heeft er jaren geleden al een stukje over gedaan en die kunnen het beter uitleggen dan ik:
https://www.cnet.com/how-to/does-hdr-hurt-to-watch/

Staan trouwens ook tips bij wat je er aan kan doen als je er last van hebt.

[Reactie gewijzigd door JannyWooWoo op 29 maart 2021 16:15]

Mijn zoon speelt nu ratched and clank op me ps5 en man die game spat gewoon van het scherm af met de lg cx of je naar een pixar film zit te kijken.
Dus ben het helemaal met je eens en dat hij zegt schermen vanaf 900 euro doen het net zo goed dat vind ik dus juist van niet.
Ik had een philips 70 inch en hdr was om te huilen tv ook weg gedaan voor de cx en het was of de wereld voor me open ging.
Denk dat LCD gewoon HDR geen goed doen maar OLED wel Qled vind ik ook nog veel beter dan de normale LCD TV's (en ja qled is ook lcd maar wel beter).
Dus ben het helemaal met je eens en dat hij zegt schermen vanaf 900 euro doen het net zo goed dat vind ik dus juist van niet.
Ja volgens mij is zelfs klingklare onzin. Niet omdat ik het zeg. Maar als ik 1 ding van Vincent Teoh heb geleerd, dan is het wel dat onder een bepaald prijsniveau de kwaliteit zakt als een baksteen.

En met alle lof voor de LG CX (echt een topding), zie je ook vorig jaar Panasonic en Sony in een buitencategorie zitten wat betreft picture quality. Met ook een duidelijke gaming zwakte btw!
Dit zijn veel duurdere TV's, maar sommigen zweren bij de kwaliteit.

En ook nu komen de eerste reacties over de Sony's A90J naar buiten, met o.a. de nieuwe XR processor. Dit is niets minder dan lovend.
Wederom... Niks is perfect. Sony en andere zitten met die brakke mediatek chip, die het tegelijk gebruik van 120hz 4K + Dolby Vision uitsluit. Als ik me niet vergis.
Dit is voor velen niet heel relevant en de film/serie kijker zelfs compleet irrelevant. Maar dit doe mij bijna weer een jaar wachten. En dan is het maar de vraag of mediatek het dan wel kan......
Ja maar zo kan je blijven wachten er komt elk jaar wel wat nieuws uit op tv. En mij cx doet alles wat ik er van wilde en is generaties beter dan de Philips die ik hier voor had van 70 Inc.
Ik vind HDR zelfs irritant, vooral omdat ondertiteling zowat je netvlies wegbrandt. Lichte details zijn vaak ook hinderlijk fel. Ik vind stereoscopic 3D een stuk leuker.
HDR ondertitels zijn echt zwaar irritant. Gelukkig hebben ze in Kodi 19 dat eindelijk opgelost voor films en series doordat je de transperancy en kleur (grijs) kunt instellen. Dit zou bij games en streaming apps standaard een optie moeten zijn imo.
Mijn vriendin kijkt veel Disney+ titels. Op de LG TV app kun je de ondertiteling stylen, maar in de Android TV app weer niet terwijl de rest van de user interface exact hetzelfde is. Ze zouden meer aandacht aan dit soort zaken mogen geven, zeker omdat je HDR niet kunt uitzetten. Bij Netflix heb ik me hier ook aan geergerd.
Eens. Het is soms zo irritant dat ik de ondertitels uitzet bij apps waarbij het niet kan.
bij netflix en bij disney plus kan ik met ondertiteling gewoon aanpassen en voor me oled heb ik alles op transparant en grijs gezet om burn in te voorkomen.
Mag je vinden. Maar ik vind HDR op een TV of monitor die ook 1000+ nits behaalt een wereld van verschil ten opzichte van SDR.
Ik vindt het vaak oogverblindend, heb “A Plagues Tale” destijds op een LG OLED C7 en SJ800V gespeeld en bij de licht overgangen had ik soms echt het gevoel dat mijn ogen der uitgebrand werden.
Kom je wel eens buiten? Sorry, beetje snarky

Nee maar: Als je gewoon uit het raam kijkt zit je toch ook zo op 1000 nits?

[Reactie gewijzigd door paltenburg op 29 maart 2021 16:07]

Draag regelmatig een zonnebril buiten, ben gewoon niet zo van dat super felle licht.

This ook niet zo prettig als je in een minder verlichte ruimte speelt.

Maar denk ook dat dit met persoonlijke voorkeur te maken heeft.
Heerlijk toch 🤩 Het is overigens wel aan de dev (en filmmakers) om te zorgen voor een sterke HDR ervaring. Not all HDR content is created equally.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 29 maart 2021 12:56]

Hahaha, de meningen daarover verschillen.

Implementatie heb je zeker gelijk in.
HDR van wat ik heb gezien ziet er mooi uit, maar ik denk dat op een telefoon na ik het nooit zou willen gebruiken.

Op een telefoon vallen felle scenes nog mee voor mij want de scherm is kleiner (met normaal dag licht), maar op het moment dat ik het over een monitor heb, TV of een 15 inch laptop (to name one) gooi ik de helderheid meteen rond de 100cd/m omdat ik gewoon enorm last heb van felle schermen.

Ik heb altijd gevoelige ogen gehad voor dat soort dingen, dus zelfs als ik HDR zou willen gebruiken het zal geen plezierige ervaring zijn (en ik had dat kunnen uittesten bij een kennis die een HDR OLED TV heeft, met bepaalde scenes kreeg ik pijn in mijn ogen)

Nou ben ik een uitzondering vrees ik, maar het zou mooi zijn als Sony de PS5 een update geeft die dit fixed sowieso ook omdat er zat schermen/tvs op de markt zijn waar HDR niet meer dan een label is voor extra verkoop, omdat de betreffende scherm het niet eens goed aankan.
Het probleem op mijn monitor is dat als je HDR aanzet je niet zelf kan bepalen of ie de helderheid ook dimt in het geheel zodat je er fijn naar kan kijken.

Op de tv heb ik er geen last van omdat ik er toch iets verder vanaf zit.

Op de telefoon heb je een helderheid schuif waarmee je de helderheid geforceerd omlaag kunt krijgen.

Ik vind HDR weergave mooi, maar hoe pijn het aan de ogen doet verschilt aan de mogelijkheden van het apparaat en de gebruiksomgeving.
HDR vindt ik persoonlijk over-rated, ja met native HDR & een goed scherm ziet het er net wat beter uit, maar het is echt niet een enorm verschil.
Het ligt er natuurlijk heel erg aan wat voor scherm je hebt. Op mijn OLED TV is het verschil echt enorm. Naar mijn mening is HDR een van de grootste verbeteringen op TV gebied sinds de uitvinding van kleuren TV.

Hoge bitrate 4k HDR content ziet er uit alsof je door een raam naar buiten kijkt. HDR maakt alles levensecht.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 29 maart 2021 13:12]

HDR overrated? Als je een next gen console koopt wil je toch het nieuwste en het beste? Anders kan je net zo goed een PS34 halen
Een next gen console koop je vooral omdat je de nieuwste games erop wil spelen.

HDR is meer een leuk extraatje, en dat het erbij zit is mooi maar naar mijn mening moet het wel uit kunnen zonder dat je onnodig in beeldkwaliteit inlevert zoals in het artikel genoemd is (SDR die slechter uitziet dan normale SDR doel ik erop)

Ook koop je next gen console omdat er op ten duur alleen nog daarop de nieuwste games op uitkomen.

HDR is leuk, maar om een console te kopen puur vanwege HDR lijkt mij ook apart want vorige generatie kan dat ook.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 29 maart 2021 12:53]

Ik zou een console nooit kopen voor alleen HDR, dit is toch echt het laatste op mijn lijstje.

SSD, 4K@60 of 1440@120 vindt ik van deze generatie veel belangrijker.
Ik weet niet of je veel spellen gespeeld hebt in HDR? Sommige implementaties zijn echt heel slecht en maken het game beeld te donker.

Neem als voorbeeld Assassin Creed Valhalla, die is op mijn tv met HDR bijna onspeelbaar zo donker als deze weergegeven wordt.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor F1 2020 welke een soort grijze filter lijkt te hebben als je HDR aanzet.
Ik heb geen PS5 maar alle HDR games die ik speel op mijn PC zijn prachtig. Doom Eternal, Hitman 3 en Forza Horizon 4 zijn prachtig op mijn HDR1000 G-Sync ultimate display, en HDR voegt daar echt iets aan toe. Oogverblindende scenes met nog steeds detail in schaduw. Super cool.

Doom Eternal is veruit het beste hier.

HDR icm PS4 op mijn “HDR compatible” TV is minder indrukwekkend maar nog steeds bijzonder. Op mijn samsung nu8000 tv zie ik toch dat HDR vaak ten koste gaat van nauwkeurigheid en het vaak een rommeltje wordt. Ik weet niet of dat aan de TV ligt, aan de games, of aan de console.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 29 maart 2021 14:37]

Dit is gedaan omdat de gehele menu nu in HDR wordt weergegeven, in tegenstelling tot op de PS4. Daar kreeg je elke keer een korte blackout wanneer je een game in HDR opstartte, omdat de PS4 dan van SDR naar HDR ging.

Het forceren van HDR bij SDR is dus zeer begrijpelijk. Wat minder begrijpelijk is, is dat het dus kennelijk niet zo goed werkt en je geen optie hebt om te kiezen.
Ik begrijp waarom het gedaan is, maar neemt niet weg dat de implementatie beroerd is.
Het forceren is niet begrijpelijk omdat het een workaround is voor een implementatiefout of kostenbesparende maatregel van de TV fabrikant. Tot versie 2.1 heeft de HDMI-specificatie geen eisen gesteld aan de tijdsduur die het wisselen van resolutie en/of kleurdiepte mag zijn. Met HDMI 2.1 is QMS (Quick Media Switching) geintroduceerd waarmee het wisselen van resolutie/kleurdiepte instantaan kan zijn. Helaas is het nog steeds optioneel om te implementeren voor fabrikanten.

De oplossing is om juist geen HDR te forceren bij SDR zodat het probleem zichtbaar blijft en TV-fabrikanten QMS gaan implementeren. Als het normaal wordt dat een aangesloten apparaat SDR naar HDR converteert, dan is de kwaliteit (kleurechtheid) van die conversie dus afhankelijk van dat apparaat. Dat is gewoon geen goed idee: kennis over kleurechte weergave ligt in de TV of monitor omdat het direct gerelateerd is aan het type paneel en de aansturing daarvan.
Het forceren van HDR bij SDR is dus zeer begrijpelijk.
Nee. Dat is het 100% niet.
De dash van de PS5 kan in zowel HDR als SDR draaien.

Sony heeft de korte weg gekozen en forceert de dash altijd in HDR te draaien wanneer het systeem ingesteld is op HDR. Wat ze ook hadden kunnen doen is het omgekeerde van de PS4:
De PS4 plaatst de dash in HDR zodra er een HDR titel gelanceerd wordt en houdt deze daarna in HDR, zodat je geen blackouts krijgt als je tijdelijk terug naar de dash gaat.
De PS5 had gewoon van HDR naar SDR kunnen droppen bij het lanceren van een PS4 titel en de PS5 dash in SDR kunnen houden zolang de PS4 titel draait (en zolang deze niet omschakelt naar HDR weergave).

Maar zoals bij zo ongeveer alles bij de PS5 lijkt ook dit weer een gevalletje grote stappen snel thuis te zijn. Het hele product is gewoon niet af en je merkt aan alle kanten dat er hoeken afgesneden zijn om alles maar op tijd de markt op te schoppen om iets af te kunnen zetten tegen Microsoft's nieuwe XBox offering.
Zeker nu je heel veel 'HDR'ent' (TV met hdr ondersteuning terwijl het paneel het amper kan) Tv's hebt is dat inderdaad een spijtige keuze.
Zeker nu je heel veel 'HDR'ent' (TV met hdr ondersteuning terwijl het paneel het amper kan) Tv's hebt is dat inderdaad een spijtige keuze.
Eigenlijk zouden er verschillende HDR labels moeten komen om consumenten goed in te lichten wat je van je HDR tv mag verwachten (en wat niet) qua weergave. Vanaf € 1.000 voor een 49-55" model kun je er pas van uit gaan dat je een een goede HDR ervaring krijgt. Consumenten zien "HDR" en kopen dat, maar krijgen in feite niet de ervaring. Best misleidend.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 29 maart 2021 12:05]

Eigenlijk vind ik dat er gewoon 1 label moet komen, en dat als een TV een HDR label heeft het aan alle eisen van de standaard correct voldoet.

Ik geef niet om HDR, ik heb het in actie gezien op een OLED TV en vond het wel voldoende info, niks voor mij.

Maar dan zie je HDR ineens op een goedkope TV die in SDR misschien prima beeld heeft, maar in "HDR" (want meer dan een label is het niet op zo'n goedkope TV) het een bende is.

Hetzelfde geldt voor PC monitoren, alleen daar kun je rustig 900 euro uitgeven en nog steeds net zo waardeloze "HDR" hebben als op een 400 euro kostende monitor.

Gewoon afschaffen al die varianten, hou het op 1 HDR label die meteen aan alles moet voldoen en als een TV geen HDR heeft maar wel de signaal ondersteund, dan plaats je die informatie achterop de doos naast de overige specificaties.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 29 maart 2021 12:15]

Was met HD toch ook zo? Je kan 720i of zelfs 1080i geen "high definition" noemen. Zelfs 1080p is pas sinds een paar jaar een beetje "HD", want door compressie was 1080p geen haar beter dan een deftige 480p.

Net als dat 4k "HD" streamen nauwelijks beter is dan volle kwaliteit 1080p beeldmateriaal.

Niet gek natuurlijk dat we datzelfde geintje nu doorgaan met HDR :)
Er zijn verschillende HDR niveaus , echter wordt hier net als met HDMI porten heel vaag over gedaan.

Zie;
https://displayhdr.org/
Ik vermoed dat het hier het snelste fout gaat, omdat je dan SDR-> HDR -> SDR (of matige HDR) krijgt.
Waarbij de dubbele vertaalslag voor de meeste problemen kan zorgen.

Een goede tv met een echt HDR paneel kan de geforceerde waarden natuurlijk beter weergeven waardoor het minder snel op valt.
Al is vertalen van beeld iets wat nooit zo goed zal kunnen werken als een origineel beeld (denk aan de filmmakers modus waar veel tv's tegenwoordig mee uitgerust worden).
In mijn ogen moeten beelden bekeken worden zoals de gamemakers dit voor ogen hadden, een handmatige upgrade vanuit de ontwikkelaar is natuurlijk wel mooi meegenomen, maar daar heeft de ontwikkelaar dan ook over nagedacht en voor gekozen. (denk aan "the last of us" die een upgrade kreeg naar de ps4 en daarna opnieuw naar 4k hdr met de ps4 pro)
Vandaar ik dat overal HDR bewust uit heb, ik vind het niet erg dat mijn monitoren of TV slechte HDR hebben, daar heb ik ze niet voor gekocht (mijn monitoren hebben goed beeld, HDR is puur marketing op die 2 schermen, echt goede HDR kost fors meer)

Maar dan krijg je dit, want "iedereen" heeft een goede HDR TV thuis volgens Sony? (antwoord is nee, ik ken zat mensen die er niet om geven, en wie dat wel doet heeft meteen wel de juiste TV voor)

Hopelijk lossen ze dit op met een update.
Het voordeel van SDR content weergeven in HDR modus is dat je gebruikt van de maximale helderheid van je tv.

Om een of andere reden is de maximale helderheid van veel tv's voor SDR content vaak lager dan voor HDR..

"Ja maar je hebt hdr nodig met zo'n hoge helderheid"

Ja eh: de zon schijnt en ik heb geen zin om met de gordijnen dicht te zitten, ik wil gewoon dat m'n tv op z'n felst staat.
Het voordeel van SDR content weergeven in HDR modus is dat je gebruikt van de maximale helderheid van je tv.
Het nadeel van SDR content weergeven in HDR modus is dat je gebruik maakt van de maximale helderheid van je TV voor nop daadwerkelijke verbetering in kleurdiepte als er geen intelligente tonal mapping bij komt kijken. Als je een OLED TV hebt, zorgt die maximale helderheid er dan enkel en alleen voor dat je scherm sneller slijt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 30 maart 2021 00:27]

Ik vind hoge helderheid an sich gewoon fijn (bij behoud van dezelfde goede kleuren).

En ik ben niet de enige, want fabrikanten wringen zich ook in alle bochten om de helderheid op te schroeven en het is het grote selling point van de nieuwe oleds, en dat was het al van de qleds. En dat gaat echt niet om meer kleurdiepte: Het is ook vooral die "pop" en dat "wow-effect" van de bak licht die van het scherm komt.

[Reactie gewijzigd door paltenburg op 30 maart 2021 11:03]

HDR levert voor iedereen met een LCD zonder FALD sowieso alleen maar hoofdpijn op. Zelf heb ik ook een Samsung RU8000 (VA zonder FALD) die HDR veel te donker weergeeft. Om dat te fixen moet je de brightness hoger zetten en Contrast Enhancer op hoog zetten, maar dat maakt het beeld in principe alleen maar onnauwkeuriger, en aangezien je zonder de FALD of OLED helemaal geen mogelijkheid hebt voor een groter contrast bereik tussen donker en licht is het volgens mij alleen maar achteruitgang in beeldkwaliteit.

Voor apps heb je dan ook niet eens een keuze om HDR uit te zetten, dus dat is wel erg onhandig als je gewoon Netflix of Disney+ wilt kijken op de TV. Toen ik hem net had keek ik The Mandalorian en dacht ik dat die serie heel erg donker was, totdat ik mijn settings had aangepast obv van Rtings. Op mijn PS4 had ik HDR sowieso helemaal uitgeschakeld. Op de PS5 die ik nu een week heb ben ik daar nog niet in gedoken, maar ik zal wel weer gaan testen hoe de beeldkwaliteit veranderd in verschillende games met HDR aan- of uit.

Beetje irritant, want een van de dingen die ik fijn vind aan een console is gewoon lekker plug-and-play kan gaan zitten en gamen en dat het gewoon werkt, in tegenstelling tot op de PC waar ik vaak te veel met settings, updates, drivers en freesync aan het klooien ben. Nu verval ik een beetje in datzelfde patroon op de console met meer opties in je grafische settings in resolutie vs framerate, HDMI versies, HDR settings, grafische patches, etc.. Als er een donkere scene is duik ik nu vaak in de settings van de game en de TV om te kijken of dat beter kan of dat het zo hoort.
Ik heb de NU8000 (voorloper van jouw tv) en een “echte” FALD HDR1000 gaming monitor. Het verschil is overduidelijk inderdaad. Op de TV is het vaak gewoon een soep; op de monitor is het prachtig.

Maar goed, die TV (die ik op giga formaat heb) was dan ook ongeveer even duur als de monitor :+ Echt klagen doe ik dus niet

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 29 maart 2021 14:41]

Ik wacht op ps5 pro/slim dan is alle problemen wel opgelost zijn
Same. Hoop dan ook meteen op een grotere SSD.
Tot die tijd hou ik het nog wel even bij mn PS4.

Vind het juist ook leuk om oudere games goed te kunnen blijven spelen.

[Reactie gewijzigd door phjk op 29 maart 2021 13:15]

En we kunnen misschien wel 2maanden na de release kopen 😉want iedereen heeft all n ps5 dus meer voorraad voor ps5 pro dan 🤞
Pro komt pas over 3 jaar als die komt.
Dat zal daarbij ansich niet opgelost zijn, dit is gewoon een software probleem.
Het hier beschreven issue is opvallend, omdat het weergeven van een sdr-game in een hdr-container logischerwijs tot mindere resultaten zou moeten leiden, terwijl de originele sdr-weergave juist beter eruit zou moeten zien.
Dat is volgens mij niet zo.
HDR formaten hebben een veel groter dynamisch bereik en een groter gamut en daar past het SDR formaat gewoon in. Als het goed is kan alle informatie uit het SDR beeld tot uitdrukking komen in het HDR beeld.
Het dynamisch bereik is veel groter, maar de bitdiepte niet heel veel. (10 tegen 8 in het geval van HDR10), dus deze transformatie kan zeker tot meer banding of andere artefacten leiden.
8->10 lijkt misschien weinig (want 25% stijging), maar je hebt daardoor 4x (300% stijging) mogelijke waarden. Dus dat scheelt enorm in banding.

Zie ook: https://www.bhphotovideo....-all-mean-for-your-videos

[Reactie gewijzigd door 12_0_13 op 29 maart 2021 14:15]

Zeker, daarom is 10 bit op zichzelf ook voldoende voor een prima HDR signaal.

Echter om SDR in een HDR container te stoppen kan je niet direct de waardes x4 doen. Je range is kleiner (dus gebruikt de hoge waardes niet) en moet ze vaak met een gammacurve transformeren waardoor ze niet allemaal exact uitkomen op een HDR waarde. Dus zullen sommige kleuren net iets lichter en sommige net iets donkerder worden, wat banding zal versterken.

Vergelijk het met het opschalen van pixel art: Als je kleine origineel niet exact op het grid van je hogere resolutie past, dan kan je nog zo'n hoge resolutie naar opschalen, het resultaat wordt er slechter van.
Het klopt dat er een omzetting nodig is.

Over je pixelvoorbeeld, die fout wordt wel kleiner naarmate je meer bits hebt voor het resultaat.
Daarnaast is het origineel als het goed is gedithered en kun je dithering toepassen bij het overzetten waardoor de banding veel minder wordt.

Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat die HDR formaten geen matchende helderheden hebben voor SDR kleuren. Dan snap ik wel waarom de redacteur het heeft over een verminderd beeld.
Als op de PS5 hdr is ingeschakeld, wordt alles in hdr weergegeven, ook de interface van het menu en sdr-games worden ook in een hdr-container weergegeven.
...
Dit wijkt af van hoe de Xbox Series X en S omgaan met het toevoegen van hdr aan games die oorspronkelijk niet van hdr-metadata zijn voorzien. Op de nieuwe consoles van Microsoft is een zogeheten Auto HDR-functie aanwezig, waarbij een algoritme wordt ingezet om op consoleniveau te berekenen hoe er meer variatie in de helderheid kan worden aangebracht en diepere kleuren kunnen worden bereikt
Als uitbreiding hierop.

PS5:
- HDR10 aan/uit
- Dashboard ondersteund HDR

Xbox:
- HDR10 en Dolby Vision kunnen onafhankelijk van elkaar aan/uit gezet worden.
- AutoHDR kan op systeem en titel niveau aan/uit gezet worden.
- Dashboard ondersteund geen HDR

[Reactie gewijzigd door Caayn op 29 maart 2021 12:57]

Waar ik van baal is dat hdr zo geforceerd word. Als je dus een 4k monitor hebt zonder hdr. Heb je dus niets aan voor films kijken. 4k Blu-ray hebben geforceerd hdr. Kan je niet uitzetten. Gelukkig kan je het bij games uit zetten. Las dus dat je sowieso hdr moet hebben in een 4k monitor ook al is de hdr van dat scherm niet goed.
Volgens mij werd hier in november 2020 al over gesproken.

https://www.resetera.com/...-in-hdr-container.321253/
Nog geen enkele reden om een PS5 of Xbox Series X te kopen (series S is een ander verhaal).

Er gaat nog genoeg fout en om nou te zeggen dat er al next gen waardige titels verkrijgbaar zijn, mwah. Verder is het nog steeds een ramp om aan die dingen te komen. Zo lang titels nog steeds op de vorige generaties verkrijgbaar zijn en de voorraad zo beperkt is zie ik geen reden om mijn best te doen om er 1 in huis te halen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.