Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Controllers nieuwe VR-headset voor PlayStation 5 krijgen adaptive triggers

De controllers voor de aankomende VR-headset die werkt met de Sony PlayStation 5 krijgen adaptive triggers, net als de DualSense-controllers. Dat heeft Sony bekendgemaakt. Ook komt er vingerdetectie in de controllers.

De adaptive triggers werken hetzelfde als op de DualSense-controller, zegt Sony. De software kan de druk op de triggers wijzigen, om zo sensaties te imiteren. Zo moet het spannen van een pijl en boog anders aanvoelen dan het schieten met een geweer. De controllers zelf hebben ook haptische feedback, maar Sony zegt niet dat die hetzelfde werkt als in de DualSense-controller; het ligt dus voor de hand dat het gaat om een mindere versie, met bijvoorbeeld kleinere of minder precieze trilmotors.

De controllers hebben verder vingerdetectie over de behuizing om zo gebaren in VR makkelijker te maken. Daarnaast zitten er analoge thumbsticks en knoppen op de behuizing. Om de positie in VR bij te houden, zit er een 'tracking ring' in de behuizing van de controllers. Het design doet denken aan dat van concurrent Oculus Touch.

Sony maakte al eerder bekend dat er een nieuwe VR-headset voor de PS5 aan zit te komen. De fabrikant maakte de PSVR voor de PS4. Het is nog niet bekend wanneer de headset uit moet komen en wat die gaat kosten. Sony zegt dat er nog veel moet worden gedaan en dat het apparaat daarom niet in 2021 uitkomt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

18-03-2021 • 14:07

83 Linkedin

Submitter: marc574

Reacties (83)

Wijzig sortering
terwijl we die in principe al sinds de vorige generatie op de Xbox One hadden
Weet je dit zeker? Of heb ik dit nou al die jaren gemist?

edit: blijkbaar heeft de Xbox al sinds 2013 iets dat ze "Impulsive Triggers" noemen. Dit is dus niet het zelfde als die van de PS5. De Impulsive Triggers hebben vibratie motoren in de triggers. Adaptive triggers kunnen het indrukken een stuk zwaarder maken.

https://www.youtube.com/w...M&t=13s&ab_channel=XboxOn

[Reactie gewijzigd door iTouch op 18 maart 2021 15:02]

True, natuurlijk is het niet helemaal hetzelfde, het is een evolutie/verbetering van, want de triggers in de Xbox One controller zijn ook al pressure sensitive, dus andere naam, zelfde principe.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat er zo een hype wordt gebouwd rondom adaptive/haptic feedback terwijl het er al veel langer is. Het is alleen nu beter geworden, wat eigenlijk toch ook geheel in lijn der verwachtingen ligt.
Er zitten haptics in de triggers van de Xbox controllers in de vorm van trilmotoren. Adaptive is dat de triggers zich aanpassen. Dat doen de Xbox controllers niet.

Ik ben fan van de Xbox one controllers, mede door die haptics, maar de Dualsense adaptive triggers zijn echt een nieuwe ervaring.

De triggers van de Dualsense trillen niet, ze geven op basis van de context meer of minder weerstand. Dat kan dus door het beginnen met veel weerstand en die halverwege de trigger weg te halen resulteren in het gevoel dat je een trekker overhaalt.

De enige overeenkomst is dat het over triggers gaat, maar het is echt een andere ervaring (en techniek).

Edit: Ik had de discussie hieronder met @snefkens over het hoofd gezien. Dat dus :)

[Reactie gewijzigd door walterg op 18 maart 2021 16:58]

Nee, het is een revolutie.

Zoals @walterg hierboven al uitlegt. Is het gewoon niet te vergelijken. Maar omdat het niet in de Xbox controller zit is het maar een hype...
Heb je ervaring met de DualSense? Sinds er helemaal geen ander controller bestaat zoals de DualSense controller, klopt het namelijk niet wat je zegt dat er op de PC al "jaren lang" dit soort controllers bestaan.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik me mijn terugkeer naar Tweakers na zoveel jaar héél anders had voorgesteld. Mijn eerste indruk van de huidige community is dat die er nu niet bepaald op vooruit is gegaan...
Misschien omdat je er compleet naast zit?
Zoals @Recon24 ook al vraagt en ik hierboven ook al een paar keer. Heb je de dual sense zelf wel eens geprobeerd? Er is geen controller die dit ooit heeft gehad. Wat Sony heeft gemaakt is echt heel anders dan de rest van de controllers.

Je geeft zelf aan dat je het een overhyped product vindt en er zijn genoeg mensen en volgens mij ook bewijzen/reviews te vinden dat deze controller uniek is. Dat jij een andere mening hebt dat kan, maar ik vraag mij dus af waar deze mening vandaan komt. Uit eigen ervaring dat je de controller hebt geprobeerd? Je hebt al eerder aangegeven dat je geen Sony consoles hebt. Dus daarom vraag ik mij af of je wel een mening kan vormen als je het zelf nog nooit hebt ervaren.
Adaptive triggers is toch wel heel anders dan de impulsive triggers die xbox one heeft. Dat is echt wel een wereld van verschil. Of het een hype is geen idee. Het is nu een technologie wat ingebakken zit in de dual sense en er komen steeds meer games die het ondersteunen.
Adaptive/haptic tech is niets meer of minder dan de evolutie van rumble packs en de huidige versie in de PS5 controllers en bijv. de Oculus controllers is op zijn beurt weer niets anders dan de volgende stap, wereld van verschil of niet, het is niets nieuws, niets revolutionairs, simpelweg een technologische evolutie van iets dat reeds bestond.
Rumble packs is toch echt wat anders dan adaptive triggers. Heb je zelf de dual sense wel eens geprobeerd? Rumble pack is niks anders dan een tril motor. Adaptive triggers zorgt voor weerstand in de triggers.
Met alle respect maar volgens mij zeg ik toch nergens dat het exact hetzelfde is, ik zeg toch duidelijk dat het huidige een evolutie van het voorgaande is, en dat begon wel degelijk met rumble packs, losse insteekmodules die vervolgens evolueerden in ingebouwde rumble motoren in controllers, die vervolgens uitgebreid werden met rumble en/of force feedback in triggers en die op hun beurt vervolgens weer verder ontwikkeld werden tot de meer geavanceerde versie van de triggers die we dus nu hebben. En zoals ik ook eerder al aangaf heeft de Xbox One controller ook pressure sensitive tech in de triggers.

Dat deze minder geavanceerd is lijkt me een open deur, dus dat behoeft geen nadere toelichting of uitleg. Feit blijft wel dat het nog steeds allemaal uit de zelfde tech tree komt, en dat de algemene deler is dat het nog steeds niet iets volledig nieuws is, wat al vanaf mijn eerste reactie onder dit artikel mijn voornaamste punt was...
Ik denk dat je het wel wat bagatelliseert, vandaar mijn vraag ook. Heb jij het zelf wel eens geprobeerd? Omdat je in je eerste post vooral aanhaalt dat het allemaal maar een hype is en niks meer of minder. Maar de technologie die Sony heeft gemaakt is wel degelijk revolutionair en totaal niet te vergelijken met de pressure sensitive tech van de xbox one.
Lol ik weet welke console jij thuis hebt. :+

Fantastisch die gamers, mijn multinational is beter dan jouw multinational, en anders minstens net zo goed, of ze waren veel eerder. 8)7
Vorige generatie Xbox One had triggers die een motor bevat om het aanhaal moment fysiek te verminderen dan wel te verzwaren? Want dat stukje is wat je nu aanhaalt met de adaptive triggers van Sony. Hmm daar is zelfs Microsoft niet van op de hoogte denk ik.
Ik denk dat Microsoft meer dan voldoende op de hoogte is van dit soort zaken. Met de controller voor HoloLens, waar ze mee aan het experimenteren zijn, heb je ook al haptic feedback features. En voor de rest zou ik je vriendelijk willen verwijzen naar mijn reactie aan de andere Tweaker hierboven... ;)
Hmm daar is zelfs Microsoft niet van op de hoogte denk ik.
Ik bedoelde hiermee dat Microsoft er waarschijnlijk niet van op de hoogte is dat dergelijke features in hun Xbox One controllers zit :+ beetje satirisch bedoelt.
Ah, okay. My bad. Andermans tekst en persoonlijke interpretatie en zo... ;)
En alle andere VR fabrikanten hebben ook weer netjes bij elkaar gekeken. Tik voor de lol "all vr controllers" in google, en je ziet ze zo allemaal bij elkaar bij afbeeldingen. Ik wil niet veel zeggen maar ze lijken wat mij betreft allemaal wel enigszins op elkaar.
"Het design doet denken aan dat van concurrent Oculus Touch" is bijna een understatement. Ben er overigens wel blij mee, de Move-controllers waren het zwakste punt van de PSVR-ervaring. Erg benieuwd wat er aan nieuwe features in de headset zelf komen, gezien de ontwikkelingen in de sector en het feit dat de headset toch een groot deel van de console cycle mee zal moeten gaan.
Het probleem is dat de move controllers ook nooit ontwikkeld waren voor de PSVR headset. Deze waren namelijk voor de PS3 destijds ontwikkeld, maar hadden wel PSVR support gekregen naderhand.
Wat ik me dan wel afvraag is hoe het zit met bewegingsvrijheid. De ringen lijken vrij ver naar achteren door te gaan. Daardoor zouden ze wel eens in de weg kunnen zitten als je je hand naar achteren klapt.
Zeer interessant nu ze ook met goede controllers komen i.p.v. de verouderde move controllers. Dit zal VR denk ik wel weer een boost geven als deze net zo betaalbaar is als de vorige headset. Ben erg benieuwd naar de specs van de nieuwe headset.

Grote nadeel voor mijzelf is nog steeds dat ik er redelijk snel misselijk van wordt.

En ook erg fijn dat Sony er nog steeds toekomst in ziet en het platform niet laat vallen. Nu nog een keer waardige opvolger voor de Vita ;-)

[Reactie gewijzigd door snefkens op 18 maart 2021 14:11]

Ik vond de move controllers persoonlijk niet persé slecht. Sony had alleen een verkeerde timing het het uitbrengen van hun headset in 2016. Nu met versies van Oculus loopt de huidige VR ver achter qua performance, resolutie en de handtracking. Toch mooi om te zien dat ze wel gehoor geven aan de community en de concurrentie achterna gaan met soortgelijke hand tracking. +1 van mij voor Sony!
Grote probleem met de move controllers, is dat dit op basis van licht werkt i.c.m. de camera. Als het al te licht is in je kamer dan detecteert de camera de move controllers niet goed. Daarnaast als je even buiten beeld gaat met de move controllers dan wil de tracking wel eens helemaal verkeerd gaan. Dus ideaal vond ik het zeker niet, de techniek was ook gewoon al verouderd (ps3 techniek). Ik had een beetje het gevoel dat er niet genoeg R&D geld was voor controllers, daarom hadden ze maar iets gepakt wat ze nog hadden liggen.
Klopt inderdaad wat je zegt hoor. Voor de Move controllers waren gewoon heel gevoelig qua tracking en het had zeker beter gekund. Maar zoals ik aan gaf, 2016 was een verkeerde timing en als Sony zijnde is het belangrijk dat ze dit soort dingen bij de kiem aanpakken en niet een Move 2.0 gaan uitbrengen maar een hele nieuwe controller vanaf scratch.
Yep misschien dat ik vr nog een kans ga geven straks. Ik weiger om een fortuin uit te geven aan die move controllers en zonder is het redelijk beperkt te noemen is mijn ervaring.

Als de psvr 2 met goede moderne controllers gaat komen en een redelijke resolutie dan geven we het nog een (laatste ws) kans.
Ik verwacht niet dat er ooit nog een opvolger voor de Vita komt, de smartphones zijn tegenwoordig zo goed dat dat helemaal niet nodig is.
Als een Switch kan werken dan kan een opvolger van een vita ook gewoon werken. Genoeg mensen die niet op een mobiel willen gamen. Ik zelf wil niet op een touch screen scherm gamen.
tja, je hebt inmiddels al meerdere sets waarmee je van je smartphone hetzelfde kunt maken als een switch. Zelf vind ik de switch niet de moeite waard.
Deze ziet eruit als een mega upgrade in vergelijking met de ronduit slechte move controllers die ik zelf als heel onprettig heb ervaren.
Ben benieuwd hoe de VR headset zelf gaat zijn. Daar was ik wel een fan van!
Volgens mij is het nog niet bekendgemaakt, maar aangezien de tracking ring richting de gebruiker gericht is kunnen we er volgens mij vanuit gaan dat de headset inside-out tracking zal hebben. Lijkt er iig op dat Sony de tracking onder handen zal nemen. Goed nieuws, want dat was 1 van de zwakkere punten van de PSVR.
Yes, dit lijkt wel bevestigd te zijn:
Tracking: The VR controller is tracked by the new VR headset through a tracking ring across the bottom of the controller.
Bron: https://blog.playstation....n-ps5-the-new-controller/
Ben alleen wel benieuwd hoe, want er zijn hier geen zichtbare leds. Zou misschien best een combinatie kunnen zijn van camera en magnetisch zoals de pico neo 2 waardoor er ook nog buiten het zicht van de camera's fatsoenlijke tracking is.
Ziet er al beter uit dan de vorige generatie, maar voor mij voornamelijk door het beschikken over de analog sticks. Ik heb op de PSVR2 met motion controls Skyrim gespeeld maar vond bewegen echt heel slecht te doen doordat de pookjes ontbraken. Hier mis ik dan wel weer de volledige "pijltjes" op de linker controller en de volledige kruisje / vierkantje / driehoek / rondje layout links... :P

2 stapjes naar voren, 1 stapje terug... :9
Omdat je heel veel acties doet met de triggers en, you know, je handen zelf, heb je in VR veel minder knopjes nodig dan je zou denken. Beat Saber gebruikt er bijvoorbeeld helemaal geen, en veel games gebruiken dezelfde functies op beide helften van de controller.

Ik denk dat 2 + 2 knoppen voldoende is.
Ja klopt, bij Skyrim was dat ook het geval. in een menu van boven naar onder tussen items scrollen bijvoorbeeld ging door de R2 in te houden en dan de controller naar boven of beneden te bewegen. Dit was alleen ontzettend traag en on-precies waardoor ikzelf het spel binnen een uurtje alweer beu was. Het speelde simpelweg niet comfortabel / vlot genoeg door de gebrekkige controls.
Heb je niet nodig, gebruikt een Quest 2, Rift, Vive, Index HP Reverb G2 enz ook niet.
Ik weet niet of het al gezegd was, maar hieruit kunnen we ook wel concluderen dat het inside out tracking gaat krijgen.
Tja, had niet anders verwacht, alle nieuwe headset zullen gewoon inside out hebben, met hooguit voor bepaalde merken nog een extra faceplate (zoals de cosmos) dat je Lighthouse kunt ondersteunen (wat in feite ook inside out is, aangezien de headset de positie bepaald obv de lasers, en niet andersom.
De controllers zijn ook volledig in het zwart...
Stiekem de zwarte versie van de console aangekondigd?
Misschien is dat wel waarom er "Design and specifications are subject to change without notification" op elke foto staat.

Ik zou er geen geld op inzetten dat het uiteindelijke design (inclusief kleur) er uit komen te zien zoals op deze foto's...

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 18 maart 2021 14:28]

Ik hoop het, want ik vond dat wit van de PSVR (en nu de Quest 2) toch echt een stuk minder.
Vingerdetectie in de controller om gebaren makkelijker te maken, maar als ik de controller op die plaatjes zo zie, dan ziet het er niet naar uit dat je de controller los kunt laten zoals bij de Valve Index. Dan lijkt de toegevoegde waarde van die finger-tracking me niet heel groot.
Quest 2 controllers kan je ook niet loslaten, toch word getracked op welke knop je duim ligt en of je middel/wijsvinger op de triggers zitten. Het zou dus zoiets kunnen zijn waarbij je dus gedeeltelijke vingertracking hebt.
Dat viel me ook onmiddellijk op, geen strap rond de hand dus je kan je hand niet volledig openen. Lijkt me toch wel een groot gemis.
Ja jammer, hoop dat dat wel mogelijk gaat zijn, want ik zou dat wel fijn vinden zodat je soms even gewoon de controllers los kunt laten zonder dat ze compleet los van je handen komen.
Toch stof tot nadenken voor de ontwikkeling van nieuwe Valve Index Controllers...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True