PlayStation 5 waarschuwt gebruikers als ze PS4-versie van cross-gen-spel starten

PlayStation 5-gebruikers merken op dat ze nu een melding krijgen wanneer ze de PS4-versie starten van een spel dat zowel als PS4-versie en als PS5-versie geïnstalleerd is. Sony lijkt de melding gefaseerd naar gebruikers te brengen.

De melding, die onder meer Twitter-gebruiker Tidux deelt, verschijnt zodra een gebruiker de PS4-versie van een spel wil starten, waar zowel een PS4- als een PS5-versie van is. De console vraagt de speler of hij of zij inderdaad de PS4-versie wil spelen, of dat hij of zij liever over wil schakelen naar de PS5-versie. Tidux probeerde het bij Assassin's Creed Valhalla, maar op Reddit merken gebruikers op dat dit ook bij andere spellen werkt. Het lijkt er op dat Sony deze functie gefaseerd naar gebruikers brengt, enkele gebruikers merken op deze functie al enkele weken te zien.

In tegenstelling tot de Xbox Series-consoles, installeert de PlayStation 5 niet per se de next-gen-versie van een spel. Gamers die zowel de PS4- als de PS5-versie hebben geïnstalleerd, kunnen op die manier per ongeluk de PS4-versie van een spel spelen. Met deze melding wil Sony dit vermoedelijk voorkomen. In sommige gevallen zal de gebruiker echter bewust de PS4-versie willen starten, bijvoorbeeld om de VR-modus te spelen. Bij bepaalde spellen moet de gebruiker ook eerst de PS4-versie starten om de savegame te kunnen overhevelen naar de PS5-versie.

Door Hayte Hugo

Redacteur

22-12-2020 • 21:06

107 Linkedin

Lees meer

Reacties (107)

107
99
40
1
0
39
Wijzig sortering
Wat zou een reden zijn voor iemand om de PS4 versie van een game op de PS5 te willen spelen? Waarom installeert Sony niet gewoon automatisch de juiste versie voor de juiste console?

Om de VR-modus te spelen dus. Stond in het artikel, te snel gelezen. Dankje @incmve

[Reactie gewijzigd door Trousercough op 22 december 2020 21:18]

In sommige gevallen zal de gebruiker echter bewust de PS4-versie willen starten, bijvoorbeeld om de VR-modus te spelen. Bij bepaalde spellen moet de gebruiker ook eerst de PS4-versie starten om de savegame te kunnen overhevelen naar de PS5-versie.
Wat een een gedoe allemaal dan zeg? Waarom is VR dan niet gewoon beschikbaar in PS5 versie? Waarom haalt de PS5 versie niet gewoon de PS4 saves uit de cloud, zonder dat je weer 50gb moet installeren eerst?

Ik lees vooral dat Playstation wat rare keuzes heeft gemaakt...
Denk dat het meer aan de ontwikkelaar ligt ?
Kan zijn dat PSVR op de PS5 anders gaat werken en ze daar nu al rekening mee houden dat dit niet 100% vlekkeloos backwards compatible blijft.

Ik krijg zelf de indruk dat Sony het zekere voor het onzekere neemt en op deze wijze de edge cases probeert uit te sluiten. In dat opzicht is dit geen slechte keuze, vreemde allicht.
Ik geloof dat het te maken met de controller, gezien de lightbar op de DS4 en de DS5 niet met de camera kan communiceren. En gezien de DS4 niet compatibel is met de PS5 versies en net als de nieuwe camera, kunnen ze PSVR alleen gebruiken met de PS4 versies en de oide camera.
Of omdat al je vrienden nog geen PS5 hebben, en je toch samen wilt spelen...
Zou je dan daadwerkelijk een andere versie van de game moeten downloaden alvorens je met vrienden samen kunt spelen?
Lijkt me niet toch?
Als je met je vrienden die op PS4 zitten samen wilt NBA 2k21 spelen, of FIFA, of Rainbow SIx of Call of DUty (etc.) dan zal je de PS4 versie moeten starten op je PS5. Er zijn bar weinig spellen met crossgen en/of cross-platform servers. Bij Xbox heb ik begrepen dat spellen vaker crossgen servers hebben, maar geen ervaring mee. Bij Playstation is het zo zeldzaam dat ik er nog niks van heb gehoord.

Nou ja, de verzamelkaart modus van NBA 2k21 is crossgen.
Dat vind ik op zijn zachtst gezegd erg vreemd, waarom maken ze het zo moeilijk voor hun klanten?
Die vraag kan ik niet beantwoorden.
Als het om call of duty Coldwar gaat, speel ik op mijn ps5 de ps5 versie met mijn ps4 vrienden hoor
Oh tof dat ze die servers wel crossgen hebben gemaakt! (zo zou het altijd moeten zijn, vind ik)

Maar je weet vast zelf ook wel dat dat niet de norm is.
In sommige gevallen zal de gebruiker echter bewust de PS4-versie willen starten, bijvoorbeeld om de VR-modus te spelen
ah, die had ik even gemist, dankje!
Maar waarom is die modus dan alleen in de 4 variant beschikbaar? PSVR werkt kennelijk ook met de 5. Anders zou je de vr mode niet activeren toch?
Dit staat ook in het artikel. De PS5 versie van sommige spellen hebben geen VR modus waar de PS4 versie dit wel heeft.
Enkele van die redenen staan vermeld in het artikel :o Dat gezegd hebbende kan het allemaal veel beter en duidelijker, geen twijfel over. Maar er zijn ook wat bugs nog waarom soms -blijkbaar- ook de PS4 versie wordt gedownload als men de PS5 versie wil; of de console die bij sommige disc-based games de PS4 variant wil blijven installeren terwijl de gebruiker de PS5-upgrade al geinstalleerd heeft (en de disc alleen voor de license check nodig heeft). Duidelijk nog wat kinderziektes.

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat er -zover ik weet- geen nieuwe update is van de systeemsoftware (de meest recente versie is van 09/12); dus dan moet dit al in die update zitten. En dan vraag ik me af hoe men het 'langzaam uitrolt'.. mogelijk op basis van de regio/store waarin je aangemeld bent?

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 22 december 2020 21:17]

Featuretoggles my friend. Aan de hand daarvan kan men bij boot een configuratiecheck doen op een server bij Sony om gewijzigde flags op te halen. Die bevat dan booleans die in code worden gechecked.

De api response kan dan geregeld worden met iets als een counter of een apparaat ID. Dit kun je dan langzaam opschalen. Je start met 10% van je gebruikers. Als dat werkt en er zijn geen klachten ga je naar 20-30-40-50 enzovoorts. Handige manier van testen en als er iets fout gaat kun jet direct terugdraaien zonder software updates.
Thanks voor de toelichting! Klinkt inderdaad vrij logisch :)
Naast de al genoemde VR is ook het spelen met een pro controller een reden.
Ik snap ook niet waarom dat zo moeilijk is. Op de Xbox heb je ook gewoon direct de beste versie voor de console waarop je speelt. Dan moet dat bij Sony ook kunnen zou je zeggen. Helemaal raar dat het spel 2 keer geïnstalleerd wordt.
Xbox heeft denk ik bij aanvang van de ontwikkeling van de Xbox Series X|S rekening gehouden met dit soort zaken. Waarbij bij PlayStation het duidelijk is dat het pas veel later in het proces meegenomen is.
Nou, ik denk dat Sony er vanaf het begin van de ontwikkeling van de PS5 wel degelijk rekening mee heeft gehouden, maar de manier waarop men Backwards compatibility heeft geïmplementeerd verschilt behoorlijk (de PS5 hanteert een wat meer daadwerkelijke hardwarematige emulatie voor de PS4 (Pro) games). Sony heeft zelfs met AMD samengewerkt om bepaalde aanpassingen aan de Zen2 cpu te doen zodat deze meer in lijn ligt met de Jaguar-cpu's).

Microsoft leunt volgens mij meer op de DirectX-API's die men natuurlijk op het Xbox-platform al jaren goed ondersteund worden waardoor de games tussen de Xbox One en Xbox Series S|X generatie een stuk beter 'portable' zijn (en met het emuleren van de oudere games heeft men een solide emulator).
Nee twee keer het spel installeren met 1TB aan ruimte? Come on!
Op de ps5 heb je maar 600GB aan ruimte...
Denk dat je kan concluderen dat ze met de SW implementatie gewoon de basisfunctionaliteit hebben geleverd en niet meer. Dit zie terug op meerdere vlakken van de PS5 overigens (HDMI bv). Gelukkig kan dit gewoon gepatched worden, dus komt uiteindelijk ook wel goed. Dit probleem zal hooguit nog spelen voor de games die in 2021 uitkomen.

Ben er zelfs mild over omdat ik er geen last van heb, spellen waarbij dit speelt speel ik niet. Maar wel vervelend als je er wel last van hebt
"We believe in generations"...dan krijg je deze ellende als je op het laatste moment toch van gedachte veranderd.
Ik snap het probleem niet? Voor het eerst in mijn game-leven kan ik bijna (op Xbox classic/Xbox360 na) mijn hele betaalde/opgebouwde collectie meenemen naar het nieuwe platform. Fantastisch toch?
Welk ellende? Mensen doen net alsof dit een probleem is? Welk probleem dan? Lijkt me gewoon een nuttige toevoeging. komt ook alleen maar in beeld als het relevant is.

Op de PS5 kan je dus nog bewust de oude versie installeren. Bij MS wordt je altijd naar de laatste versie gedwongen (Windows 10, herinner je nog), ook als je dat helemaal niet wil om een bepaalde reden. Dat vind ik nou juist ellende, die verplichte updates. Ik wil sowieso geen abo, maar helemaal niet bij zo een dwingend bedrijf, die bepaalt "wat goed voor jou is". Dat maak ik zelf wel uit.

Dit respecteert gewoon de keus van de gebruiker, maar houdt er ook rekening mee dat mensen per ongeluk de oudere versie starten, Omdat na verloop van tijd mensen op de PS5 versies zitten, zul je het nauwelijks meer zien. Misschien moeten ze een vinkje toevoegen: "deze herinnering niet meer weergeven voor deze game". Maar blijft handig voor mensen die beide versies willen spelen.
Nog weer een voorbeeld van het totaal mislukte moderatiesysteem op Tweakers. Hoewel ik het niet helemaal met je eens ben gaat het wel erg ver dat meer dan 10 mensen je post als "Ongewenst" bestempelen. Volgens mij verkondig je een on-topic mening op nette wijze.

(Overigens solliciteer ik met deze post natuurlijk op een solide "Off topic", ben benieuwd waar het op uit gaat komen)
Dit is geheel off-topic, excuus daarvoor..
Maar hoe zie je hoeveel mensen iets als "Ongewenst" bestempelen?
Als je op de score klikt en dan "Scorekaart" openvouwt.
Oh thanks!
Dat had ik helemaal over het hoofd gezien.
Maar natuurlijk. Microsoft betaald de hier aanwezige Xbox gebruikers om te minnen en te plussen. Verder heeft Microsoft een geheime afspraak met de hier aanwezige Xbox gebruikers om zich vooral enkel positief over uit te laten en het negatieve te verzwijgen.

PlayStation wappie gespot.
MS-medewerker hier, zo slim ben ik niet. Ik min je gewoon.

Iets minder Facebook lezen misschien?

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 23 december 2020 10:55]

Dat ziet er inderdaad niet goed uit, belangenverstrengeling heet dat. Echter een medewerker van een bedrijf is uiteraard ook een consument in de maatschappij.

Het is daarbij belangrijk bij belangenverstrengeling om te kijken of iemand een hoge positie binnen een bedrijf heeft en informele macht heeft om mensen te beïnvloeden. Welke hier kennelijk niet echt het geval is.

De uitspraken die je hier doet lijken eerder op complottheorieën - dat men dit massaal zou doen, echter hou je er geen rekening mee dat mensen die bij bedrijven werken ook gewoon consumenten in de maatschappij zijn. Je zou bij Microsoft kunnen werken (ergens in de wereld, want MS is een groot bedrijf) en een PS5 hebben gekocht om te gamen. Er zijn helaas fanboys, echter is dit bij bijna elk bedrijf zo.

En dat bedrijven soms elkaar aanvallen in reclames is een heel oud fenomeen en niet iets nieuws. Dat is uiteraard proberen de publike opnine te beinvloeden (ook een oude tacktiek). Dat heet negatieve reclame maken over je concurrenten. Echter is dit op de grens van wat mag, je mag als bedrijf geen onwaarheden verkondigen over een ander bedrijf. Wel iets aanstippen wat negatief is en wat je zelf beter doet. In Nederland zijn hier strenge regels voor, ik zou niet weten hoe dit in de VS wordt aangepakt, maar gezien zij daar een aanklaagcultuur hebben wordt dit vooral in rechtszaken uitgespeeld.
De uitspraken die je hier doet lijken eerder op complottheorieën
Dit wordt nog een gedenkwaardig draadje.

Daar hebben we hem weer: De complot theorie. MS doet niets onoirbaars, dat is allemaal complot denken.

Ik kan me meer vinden in wat Rechter Jackson over Bill Gates en zijn managers zei:
Hij vergeleek ze met "hoodlums" (bendeleden) en "drugs trafickers" (drugskoeriers) en zei dat hij in zijn hele carrière nog nooit zo een leugenachtig stel voor zijn rechtbank had gehad. Hij gebruikte het woord "duplicitous". Synoniemen zijn: bent [chiefly British], crooked, deceptive, dishonest, double-dealing, fast, fraudulent, guileful, rogue, shady, sharp, shifty, underhand, underhanded

De aanklager vertelde dat hij honderden zaken tegen MS had kunnen aanspannen omdat ieder bedrijf waar hij mee sprak, klaagde over chantagepraktijken. Maar hij had besloten alleen die zaak naar voren te brengen waarin het bewijs zo overweldigend was, dat Microsoft de rechtsgang niet eindeloos zou kunnen rekken.
De CEO van Sales Force Marc Benioff merkte op over MS dat elke bedrijfstak wel boeven (thugs) heeft maar dat het wel triest is als dat een van de industrieleiders is.

Wat mensen willen begrijpen is dat niet alleen mensen een karakter hebben, maar bedrijven ook. Als de oprichter het niet zo nauw neemt, dan verzamelt ie geen managers om zich heen die heel zuiver zijn. Nee hij zoekt het zelfde soort. Zo worden de waarden en normen van de organisatie bepaald, en dat verander je net zo moeilijk als het karakter van een mens. Er is bij Microsoft nimmer een grote schoonmaak operatie geweest om het eerlijk te maken. De managementcultuur verandert dan niet, wat sowieso extreem moeilijk is.

Zal Holleeder ooit nog eens een goede man worden? Zijn buurman vertelde wel dat hij voor hem de vuilnisbak buiten zette. Zou dit bekering zijn of zou dit berekening zijn? Zitten we niet een onschuldige mens te veroordelen die het licht heeft gezien?

Ik zag gisteren een persoonlijk portret van een man die nu een brave christen geworden was. Hij was vroeger crimineel geweest, en was ook behoorlijk gewelddadig geweest naar mensen. Maar zijn vader had hem er uit getrokken. Zijn vader was vroeger een koning in drugshandel en ook een gevaarlijke crimineel maar hij had de overstap gemaakt naar kerkleider (allebei managementfuncties). Ja de wegen van God zijn ondoorgrondelijk.

En Bill, zou hij op de weg naar Damascus nou echt een Goddelijke openbaring hebben gehad. Of krijgen atheïsten dat niet? Zou God gesproken hebben en gezegd: Bill ik wil dat je een investeringsfonds opzet en vermomt als charity foundation dan kan je de vermogens- en successiebelasting ontduiken als je een deel van de winst weggeeft aan goede doelen?

Waar het om gaat beste vrienden is niet of je in complottheorieën gelooft, maar hoe goedgelovig je bent.

A sucker is born every minute

[Reactie gewijzigd door Elefant op 23 december 2020 13:57]

Toevoeging: Ik werk niet voor Microsoft, Google, Apple en/of voor een groot bedrijf. Sterker nog, ik ben op dit moment werkloos, en ben een open source developer. Daardoor kan ik je een onafhankelijke mening geven. Ik vind Microsoft in de tijd van Bill Gates en Balmer een slecht bedrijf. Ook deden ze dingen in het verleden die echt niet door de beugel konden. Echter nu met de nieuwe CEO hebben ze wel een andere weg ingeslagen. Begrijp me niet verkeerd, ik vertrouw Microsoft ook niet volledig, echter vertrouw ik geen enkel bedrijf en/of overheid.

Je moet zelf dingen uitzoeken of iets wel of niet klopt, met bronnen en/of bewijs. Anders zijn het meningen en/of complottheorieën zonder valide argumenten.

Toevoeging: Ik ben het ermee eens dat MS vroeger zich soms als een criminele organisatie bezigden. En bedrijven kunnen veranderen als je iemand anders dus in de top hebt. De MS nu is anders dan 10-20 jaar geleden. Echter we hadden het over die andere uitspraken die je deed zonder bronnen/bewijs en die wel op fictie leken dan op non-fictie.

Ook haal je allerlei andere dingen erbij die niks met je eerdere uitspraken te maken hebben. Je wijkt ontzettend uit. Dit zorgt ervoor dat het ontzettend moeilijk is om een discussie te voeren zodat we dit op de bodem kunnen uitzoeken en/of kunnen discuteren. Bepaalde kernpunten ben ik wel met je erover eens dat bedrijven soms qua moraliteit en ethiek slecht bezig zijn met fake reviews, crimineel handelen enz...

Alleen het probleem is dus zo dat bedrijven soms de grens opzoeken van wat mag volgens de wet en daar voor lobbying om de wetten te veranderen of nieuwe (gunstige) toe te laten voegen. Alleen komen de meeste mensen met bronnen en hebben ze een gezonde discussie zonder uit te wijden. Ik kan het nu ook over dierenleed hebben en beginnen over de stallen dat ze vol worden gepropt enz... Dit is echter niet bevorderlijk voor de (gezonde) debat/discussie. en daar bereik je dus niks mee. Alleen dat mensen je gaan minnen en daardoor je boodschap minder of niet zichtbaar is voor de rest.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 23 december 2020 15:56]

Volledig mee eens. Alleen ik probeerde je te helpen, want als je gemind wordt en niemand je serious neemt dan is het ontzettend moeilijk om je informatie te verspreiden. Zo is het ook moeilijk om mensen te overhalen. Echter ik ben het grotendeels met je eens dat MS inderdaad een vos is tussen schapen, echter zijn dat alle bedrijven en/of overheden.

Je kan mensen het beste overhalen door met bronnen en/of bewijs te komen. Ook belerend/denigrerend naar mensen toe zijn zorgt er niet voor dat je het debat/discussie wint en/of mensen overhaald. Ik probeer je echt te helpen, zodat meer mensen kritischer gaan nadenken over bedrijven, de overheid en hun eigen handelen. Daardoor kan de maatschappij veranderen, niet als we naar elkaar gaan schreeuwen (figuurlijk).

Ik ga nu verder genieten van me vrije tijd en ik hoop dat jij dat ook doet. Voor de rest wens ik je het beste toe ;)

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 23 december 2020 16:24]

Settle down Beavis
Wanneer je het artikel had gelezen, dan had je geleerd dat met de ps4 versie de vr bril gebruikt kan worden of dat het soms nodig is om de savegame over te hevelen.
1) Om te kunnen netwerk gamen met PS4 spelers
2) Tja, dat vraag ik mij ook af.
1. Zou niet relevant moeten zijn, immers PlayStation network is gelijk voor multiplayer, invasie zou het geen moet moeten uitmaken op welke console je speelt.

Ik kan ook gewoon gta5 online doen op mijn 360 tegen mijn zoon op de x One
Ik kan me wel voorstellen dat Sony / Microsoft dit zou uitzetten om oneerlijke voordeel te voorkomen. Iemand met meer fps en betere graphics heeft over het algemeen meer voordeel. Al zullen er best games zijn waar het (bijna) niet uit maakt of zelfs het tegenovergestelde waar is.
Tot dusver niet gezien op de Xbox One. Kon gewoon BattleField 3 spelen tegen Xbox360 spelers. Snap persoonlijk niet echt waar dit fabeltje van het voordeel van betere graphics en fps vandaan komt. Hogere frame rate betekent niet automatisch een lagere input latency en betere graphics maakt nog geen betere speler.
Uiteindelijk ligt het ook een beetje aan hoe goed het spel gemaakt is natuurlijk. En zit je qua gamer skills op je max dan zal het inderdaad ook niet heel veel uitmaken. Maar ik heb bijvoorbeeld vroeger Unreal Tournament op de pc gespeeld. Op een gegeven moment kreeg ik een nieuwe videokaart en ik merkte zeker wel verschil. Alles liep veel soepeler waardoor ik makkelijker beter kon richten. Door de hogere kwaliteit beeld zag ik iets sneller dat er beweging was om de hoek. Ik zag nu vaak de wapen in plaats van dat ik eigenlijk eerder pas reageerde toen de persoon een klein gedeelte te voorschijn was. Die reactie tijd verschil kan zeker het verschil uitmaken tussen doden en gedood worden.

Andere dingen kunnen bijvoorbeeld zijn dat je in de verte makkelijker dingen herkent doordat de kwaliteit beter is.
Wij hebben er 3 crossplay gespeeld met PS4 en PS5: Battlefield, Destiny en GTA en je merkt er daar in ieder geval niks van dat we op verschillende generaties spelen.
Dat is al meer dan ik had verwacht. Crossgen is niet vanzelfsprekend bij PS
Andere reden zou kunnen zijn dat je de ps4 versie heb gespeeld op de ps4. Ga je dan door spelen met de ps5 versie heb je problemen met de trophies. PS4 en PS5 versies hebben hun eigen trophies. Dus heb je de trophies verdeelt over 2 games en krijg je dus niet de platinum trophy ook al heb je eigenlijk alle trophies behaalt.
Ik kies er bewust voor om de PS4 versie van Call of Duty en FIFA 21 op de PS5 te spelen via de externe SSD. Die games speel ik niet vaak, en de upgrades voegen voor mij niet genoeg toe om 200GB op de interne SSD te vullen. Die PS4 versies kan ik lekker via de externe SSD spelen en lopen ook prima voor mijn gebruik.
Voor mij om de online saves... Pro Clubs van Fifa 21 gaat niet mee van PS4 naar PS5.....
Handige feature! Ik zat een week de PS4 versie van FIFA21 te spelen op mijn PS5 en bleef me maar afvragen waarom ik nauwelijks verschil zag met toen ik het nog speelde op mijn PS4 |:(
Is fifa dan een game die VR ondersteuning heeft of waarvoor je de oude versie nodig hebt om iets net savegames te doen?

Anders is het echt heel onnozel dat je die versie überhaupt geïnstalleerd hebt gekregen (onnozel van Sony niet van jou).
Ik speel de ps4 versie van fifa 21 omdat er daar meer mensen online zijn. (Vandaag op de ps5 versie “Online Seasons” waren er maar 800 mensen online.)

Ik speel altijd met Anderlecht maar doordat er zo weinig online zijn kom ik terecht tegen mensen die met PSG, Bayern, Barcelona, ... spelen

[Reactie gewijzigd door Callandt95 op 22 december 2020 21:45]

O je kan de versie die je speelt kiezen? Dus het is niet zo dat als je de upgrade installeert je alleen de ps5 versie kan spelen?
Dat is dus precies waar deze warning voor is, dat je de oudere versie opgestart hebt terwijl de nieuwe ook geïnstalleerd is :)
Dat is wel bijzonder stompzinnig dat dat gescheiden is zeg...
Beter met Club Brugge spelen, die zijn het gewoon om Champions League te spelen. ;)
Maar is het dan daadwerklijk zo dat je met een PS5 niet tegen PS4 mensen kan spelen?
Dat is toch wel vreemd
Verschilt per spel...
Geen idee hoe het met Fifa zit maar het is natuurlijk goed mogelijk dat de PS5 versie van een game pas uitkomt nadat je de PS4 versie geïnstalleerd hebt.
Dan zou hij toch gewoon je huidige versie moeten kunnen updaten naar de PS5 versie?
Het zijn verschillende SKU's. En zoals je in het artikel kunt lezen moet je soms de oude game in om de savegame om te zetten. En dit heeft alles te maken met de keuzes die Sony heeft gemaakt.
EA bied FIFA 21 apart aan, ook op Xbox maken ze geen gebruik van Smart Delivery. Je krijgt wel beide versies met één aankoop.
Dat is wel een blunder van Sony inderdaad om dat niet duidelijk te maken, goed dat er er wat aan doen.
Hoe moeilijk kan het zijn voor Sony om te controleren of er een VR set is aangesloten?
Hoe kan Sony weten of jij NBA 2k21 wilt spelen met je vrienden die geen PS5 hebben? Of <insert favorite team based online game>?

Hoe kan Sony weten dat jij nog even die ene trophy wil halen op de PS4 versie?

Hoe kan Sony detecteren dat je kind de PS4 versie speelt, en jij zelf de PS5 versie, zodat je elk je eigen progressie hebt?

Er zijn meer redenen die mensen hebben, dan alleen die VR set.

[Reactie gewijzigd door dok33 op 23 december 2020 09:23]

Hoe kan Sony weten of jij NBA 2k21 wilt spelen met je vrienden die geen PS5 hebben?
Maar waarom zou dat uitmaken dat je vrienden geen PS5 hebben?
Waarom zou het niet kunnen dat ik met een PS5 versie van die game tegen/met PS4-versies van die game wil spelen?
Dus ik heb een PS5 gekocht, maar moet nog steeds een 'mindere' versie van een game downloaden omdat ik eventueel tegen mensen met een PS4 wil spelen?
Dat is toch belachelijk.
Hoe kan Sony weten dat jij nog even die ene trophy wil halen op de PS4 versie?
Waarom hangt een trophy aan een versie van de game?
Hoe kan Sony detecteren dat je kind de PS4 versie speelt, en jij zelf de PS5 versie, zodat je elk je eigen progressie hebt?
Kun je een savegame niet exporteren naar een PS5-versie als je al een progressie had op een PS4?

Ik zie geen enkele goeie reden waarom dat heel moeilijk zou zijn voor Sony, ze hebben dit simpelweg niet goed aangepakt.
Het playstation netwerk zit op het gebied van crossgen en cross-platform spelen heel ruk in elkaar. Bovendien heeft Sony het idee dat online servers door hun gehost moeten worden, ipv door de spelmakers.

Ik geloof dat Rocket League dat nu anders heeft gedaan, maar verder is het dus helaas altijd zo dat je op je eigen PSN eilandje zit. Maar ja, dat doet Xbox ook, en Switch ook.

Ik vind het ook belachelijk, want in principe is dezelfde netcode mogelijk, er moet precies dezelfde informatie over posities van spelers e.d. doorgegeven worden aan servers, onafhankelijk van het platform waar je op speelt. Dit is al vele jaren een gemis.

Het zou wel tot problemen kunnen leiden in competetiviteit, omdat bijvoorbeeld op een PC meer mogelijkheden zijn voor input devices (keyboard + mouse) , hacks van libraries, cheating op geobserveerde netcode door bots te laten reageren, etc. Dat zou voor console players een vervelende ervaring op kunnen leveren als er crossplay is met PC gebruikers.

Maar dan nog zou er een crossplay server kunnen zijn voor alle consoles en gecontroleerde cloud services, en eentje voor alle PC familie.

Waarom ze het niet doen? Het zal op deze manier wel meer geld opleveren, ergens in de keten.
Wat een hoop excuses voor iets wat gewoon suf is.

PS4 en ps5 zouden sowieso gewoon samen moeten kunnen spelen en voortgang zou gewoon per profiel opgeslagen moeten worden.

Alleen dat VR vind ik een valide reden.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 23 december 2020 11:04]

Maar VR is toch de enige reden waarom een PS4 versie op een PS5 wordt gestart?
Absoluut niet. Sterker nog, die reden hoorde ik pas hier in dit artikel voor het eerst.

Ik speel veel NBA2k21, en vrienden met PS5 komen regelmatig terug in de PS4 versie, om met ons te kunnen spelen, in plaats van op de lege PS5 servers. En voor CyberPunk2077 is er nog geen PS5 versie, bijvoorbeeld, dus dan spelen ze ook de PS4 versie.

Ik ken dan ook eigenlijk niemand die PS VR gebruikt, denk ik. Of ze hebben het er nooit over.

Maar ik ken dus wel mensen die op hun PS5 PS4 spellen starten.
Apart van Sony, snap de keuze ook niet helemaal, als je op een PS5 gaat spelen wil je toch ook de beste ervaring en beeld hebben.
Nee, ik laat mijn broertje soms op de PS5 spelen, maar wil niet dat zijn games mijn interne SSD vullen, terwijl het hem helemaal niet boeit welke versie het is. Zijn games installeer ik dus op de externe SSD, zodat ik voldoende ruimte op mijn interne SSD overhoudt voor mijn games.
Ben allang blij dat savestates voor beiden hetzelfde zijn!
Dat verschilt per spel.
Dat heeft Xbox toch beter geregeld, bij de PS5 versie is het zelf zo dat je vaak online niet kan spelen tegen ps4 spelers, bij xbox is dit geen probleem, je krijgt ook altijd de juiste versie voorgeschoteld, lijkt alsof sony beetje vastzit in 2013 met de launch van de PS5.

Ach, uiteindelijk zal ik me ook wel een PS5 moeten aanschaffen, want hier in Belgie is xbox echt niet populair en vind het soms wel leuk om met vireinden te spelen, anders zou er hier geen sony meer binnenkomen.
Is het niet gewoon een idee om standaard de ps5 versie te laden? Problem solved.

Snap dit niet zo goed.
Vanwege VR ondersteuning. Staat ook genoemd in het artikel.
Dat is een handvol games, waarvan er nauwelijks ps5 versies zijn.

Geef dan bij die games de optie om te switchen en laadt bij de overgrote meerderheid gewoon de ps5 versie.

Dit is een beetje de omgekeerde wereld.
Beetje achteruitwerkende techniek lijkt het wel. Dan heb je backwards compatibiliteit, maar ben je niet zo innovatief genoeg om de hardware dit automatisch te laten detecteren. Of simpelweg een UX persoon naar de werking te laten kijken. Steam geeft ook gewoon aan welke versie je op wil starten op het moment dat VR gedetecteerd is. En sommige games doen er helemaal niet moeilijk over (bv. Squadrons) waar je gewoon on-the-fly kunt wisselen tussen VR en screen.
Inderdaad, maar...

Waarom?

Waarom wordt VR niet gewoon ondersteund op de PS5? Waarom heb je daar een oudere versie van het spel voor nodig?
Mijn vermoeden is dat er nog een PSVR 2 gaat komen. Dus dan zullen het wel de PS5 games zijn die het ondersteunen.
Waarom kan Sony dit niet gewoon ‘smooth’ laten gaan. Dat een speler gewoonde juiste versie krijgt. En waarom zou je save games moeten ‘overhevelen’ door eerst de PS4 versie te starten 🧐.

Ik zie verbeterpunten voor het platform.
Omdat de PS4 en PS5 versies van de spel gewoon verschillende games zijn. Ze hebben dus hun eigen locatie waar ze de savegames mogen opslaan. Stel de volgende situatie. Ik speel Immortals Fenyx Rising op de PS4. Nu gaat me PS4 kapot of is verkocht en de savegames staan op de PSN server. Nu wil ik op me nieuwe PS5 doorspelen (nadat ik de savegames gedownload heb) maar dan natuurlijk wel de PS5 versie. Maar die ziet de savegames dus niet. Dus moet je eerst de ps4 versie starten, dan de savegames uploaden naar de (in dit geval) Ubisoft server en dan kan je de savegames downloaden voor de ps5 versie.

Uiteindelijk heeft dit voor en nadelen. Allebei de games hebben een hun eigen trophies. In het geval van hierboven ontlock je dus niet meer de trophies die je op de PS4 heb ontlockt. Maar bijvoorbeeld de mensen die Spider-man op de ps4 hebben gespeeld en nu op de PS5 nog een keer willen spelen hebben dus de uitdaging van opnieuw trophies te behalen.
Je mag het natuurlijk zo uitleggen, maar het is natuurlijk raar. Als ik een game speel wil ik niet per platform/device nieuwe savegames moeten maken. Dat moet gewoon zonder belemmeringen voor de gebruiker zijn en lekker tussen devices syncen. Het is hetzelfde spel, alleen speel je het op een ander platform. Maar goed, dat zal wel typisch Playstation zijn dan..zolang de PS eigenaren er maar blij mee zijn zal ik dan maar zeggen.

[Reactie gewijzigd door TheVMaster op 23 december 2020 01:03]

Ik zeg niet dat ik er blij mee ben. Ik geef alleen aan waarom je de PS4 versie moet openen om de savegame moet overhevelen. Had dit beter geregeld kunnen worden? Waarschijnlijk wel. Ik geef wel aan waarom mensen het beter vinden dat het een aparte game is door dd de extra trophies. Zoals Spider-man hebben een hoop mensen uitgespeeld. Nu kunnen ze opnieuw beginnen met nieuwe trophies in plaats van maar de verhaal snel te rushen.
Je legt uit hoe het nu zit... Maar punt blijft dat dat allemaal niet nodig zou zijn. Dat bewijst de Xbox wel.
Raar. Ik had dat immers al op dag 1 toen ik Fortnite opstartte. Dus het is zeker niet nieuw.
EDIT: even naar de tweet gekeken en melding is nog anders. Van wat ik me herinner kreeg ik melding dat ik de PS5 versie moest downloaden, dus mogelijk kun je bij Fortnite niet eens de PS4 versie spelen op PS5.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 23 december 2020 00:17]

Vind het vooral onlogisch dat bij ps4 games met een ps5 upgrade alsnog de ps4 versie weer geïnstalleerd wordt zodra je de disc er opnieuw in doet. Naast dat het niets toevoegt neemt het ook nog eens dubbel zo veel ruimte in. Ruimte die er eigenlijk niet eens is, want die ~700 GB is zo vol.
Als je de PS4 versie nooit meer speelt, haal je die gewoon weer weg, toch? Lijkt me
Je kunt hem inderdaad weghalen. Maar de eerstvolgende keer installeert de game vrolijk opnieuw vanaf de disc. (voorbeeldje in mijn geval is No Man's Sky.)
Ik heb daarom de PS4 versie maar verplaatst naar een externe disc, en de PS5 versie op de interne SSD laten staan. Het zou mooi zijn als deze auto-install feature uit te zetten gaat zijn... maar ik heb er een hard hoofd in.
Oh, dat is wel heel naar dan. Maar, heb je de disc nog wel nodig dan?
Jep. De game (ps5 versie) doet een check of je de disc hebt. (waardoor hij dus opnieuw de ps4 variant installeert, mocht je hem verwijdert hebben.)
Dat is om te voorkomen dat ik met 1 disc langs 5 vrienden loop, daar overal de ps5 editie download en de disc weer meeneem.

Hoe het zit met de digitale versie weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door Ghostley op 23 december 2020 13:04]

Dat lijkt me echt mega-irritant. Zalwel te maken hebben met een autoplay op de disc zelf. Dat was natuurlijk ooit logisch, en die checkt natuurlijk specifiek op de PS4 versie of die al geinstalleerd is op een bepaalde plek... Zulke keuzes zijn dan jaren later ineens niet meer zo handig.

Sony zou dan kunnen "hacken" dat je autoplay uit kan schakelen, maar dan gaat dat waarschijnlijk ook uit voor de nieuwe schijven die je net wel wil installeren. EN dan krijg je weer "mijn nieuwe spel installeeert niet" gezeur.

Lastig ding om een beslissing over te nemen.
Ja de disc heb je nodig als licentie dat je de game echt bezit. Verder laad die de bestanden vann de hardeschijf. Ik heb dit probleem ook met Immortals Fenyx Rising. Al heb je de PS4 versie niet nodig. Je kan de PS4 versie gewoon wissen en werkt de PS5 versie nog. Het is alleen onlogisch dat de game opnieuw blijft installeren elke keer als ik me PS5 aanzet. Ik verwacht zelf dat Sony snel wel met een oplossing komt.

[Reactie gewijzigd door Daoka op 23 december 2020 15:43]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee