Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Update voorziet rallygame WRC 9 van 120fps-modus op Xbox Series X en PS5

Ontwikkelaar KT Racing heeft een 120fps-modus toegevoegd aan de PlayStation 5- en Xbox Series X-versies van rallygame WRC 9. Het spel draait daarin op een 1080p-resolutie. Ook is een 4k-optie met hoge kwaliteit en 30fps toegevoegd, naast de bestaande 60fps-optie.

De next-genverbeteringen zitten in de December Update voor WRC 9, die voor alle platforms beschikbaar is en ook nieuwe rallywagens en omgevingen bevat. Op Reddit somt de ontwikkelaar de lijst met verbeteringen op en wordt aangegeven met welke resolutie en framerate de verschillende consoleversies gespeeld kunnen worden.

WRC 9 kwam eerder dit jaar uit en had al verbeteringen voor de Xbox Series X en PlayStation 5; de game draaide op die consoles in een dynamische 4k-resolutie met een framerate van 60fps. Na het doorvoeren van de decemberupdate kunnen gamers kiezen voor een prestatiemodus waarin de game op 120fps draait, maar de resolutie zakt daarin naar 1080p.

Er is nu ook een High Visual Quality-modus voor beide consoles, waarin het spel op een native 4k-resolutie draait, met een framerate van 30fps. De Xbox Series S-versie van het spel krijgt geen 120fps-modus. Op die console draaide de game al in 1080p-resolutie bij 60fps. Wel brengt de update de High Visual Quality-modus naar de Series S-versie, die draait in 1440p bij 30fps.

WRC 9 kwam in september uit voor consoles en pc. De pc-versie is verkrijgbaar in de Epic Games Store. Het spel is gemaakt met een officiële licentie van het FIA World Rally Championship, die uitgever Nacon in handen heeft. Vanaf 2023 krijgt Codemasters de licentie.

WRC 9 PlayStation 5 Xbox Series X Xbox Series S
Performance Mode 1080p, 120fps 1080p, 120fps -
Balanced Mode Dynamische 4k-resolutie, 60fps Dynamische 4k-resolutie, 60fps 1080p, 60fps
High Visual Quality Mode 4k, 30fps 4k, 30fps 1440p, 30fps

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-12-2020 • 13:25

38 Linkedin

Reacties (38)

Wijzig sortering
Maar blijft de native output van de Xbox dan ook 1080? Kan me herinneren dat ondanks lagere resolutie, de output wel altijd 4k blijft. Mijn TV ondersteund namelijk geen 120hz op 4k, maar wel 120hz op 1080p.
Je kan de Xbox Series X op 1080p120 zetten. Dan werkt het op hdmi 2.0-tv's.
Je kan gewoon de console zelf op 1080p zetten.
Wow, en High Visual Quality Mode draait op 4k, 30fps op de PlayStation 5 en Xbox Series X, dat lijk me helemaal niks, spellen spelen op 30fps, dat is al lang niet meer van deze tijd, dat maak je toch niet lagen dan 60fps, dan maar wat minder settings op ultra.

Zou echt niet meer willen gamen op 30fps, maar ach.
Dan kies je toch de 60fps mode (die standaard is)..
Ik wil niet negatief klinken, want het is leuk dat je wat meer uit je PS5/XBOXX kan halen op deze manier.

Maar... Ik heb vooral het idee "is dit alles voor next gen"? Er zijn amper titels voor gemaakt, het zijn allemaal opgeleukte last-gen titels.

Vroeger kwam zo'n console met veel bombarie op de markt en allemaal games die gelijk de kracht van zo'n nieuwe console lieten zien.

Tegenwoordig moet je zelf de graphics instellen en er zijn maar weinig next-gen titels voor zover ik heb gezien.. Het is net een PC.

Nogmaals, ik wil niet negatief klinken maar dit is hoe ik het mee krijg tot zover. Ik wacht nog even tot er games speciaal voor de nieuwe generatie zijn gemaakt voordat ik over ga tot een aanschaf. Tot die tijd vermaak ik me nog prima op m'n PS4.
Het komt erop neer dat er momenteel 113 miljoen mensen zijn met een PS4 en misschien een miljoen met een PS5. Die echte next-gen titels komen vanzelf wel. De Xbox 360 begon ook pas in 2006 leuk te worden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 december 2020 13:39]

ps4 release had je ook alleen knack killzone en nog wat meuk. later kwam pas fifa en cod ect, terwijl die al uit waren voor ps3.
Maar met Killzone liet Sony wel gelijk zien wat de kracht was van de PS4. Wat een visuals waren dat zeg voor een console game.
En dat terwijl de PS4 relatief veel minder krachtig was dan de PS5. KZSF is nog steeds een mooie game om te zien. Vlak Demons Souls en Miles Morales ook niet uit. Demons Souls is wellicht grafisch de mooiste game tot nu toe op console en de RT in MM laat ook zien waar je nieuwe PS5 toe in staat is.
Dat is niet waar. Ik heb de ps4 op launch gekocht met battlefield 4 en call of duty ghosts. Die waren gewoon beschikbaar bij de launch.

Ik moet wel zeggen dat ik toendertijd spijt had van mijn aankoop. Al mijn vrienden speelde call of duty nog op de ps3 waardoor ik hem uiteindelijk ook voor die console heb gekocht. Ook vond ik dat er toen inderdaad maar vrij weinig games beschikbaar waren. In dat opzicht is dit al een 100x betere launch aangezien je tenminste nog je ps4 games op de nieuwe console kan spelen. Als dat in 2013 ook het geval was had ik het een stuk beter ervaren denk ik.
Precies. Men heeft een te romantisch beeld van launch titels over het algemeen.
Next-gen is natuurlijk ook een waardeloze term. Maar laten we voorop stellen dat het spelen van games die geschaald worden naar de nieuwe hardware echt veel beter spelen dan op jouw PS4. Voor mij zijn 90% van de games op de PS4 letterlijk onspeelbaar door lange laadtijden en framerate die regelmatig de 30 niet eens bereikt. Het verschil is het beste vergelijkbaar met wanneer je van een eerste generatie LCD televise naar een OLED gaat. Je kijkt nog steeds hetzelfde beeldmateriaal, maar de ervaring is gewoon velen malen beter.

Verder ben ik blij dat developers tegenwoordig de speler de optie geven om te kiezen hoe zij hun games willen spelen. Als jij graag betere graphics wil, maar minder soepele gameplay dan kan je zelf voor 30 fps kiezen. Wil je juist soepele graphics en gameplay, dan kies je weer voor 60 en 120 fps. Ik snap niet hoe je tegen die keuze kan zijn?

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 22 december 2020 13:44]

Ja de oude games draaien prachtig op de Series X. Je hebt vrijwel altijd een stabiele 60FPS en veel kortere laadtijden.
het kwam nooit echt als bombardie met allemaal nieuwe games. Het was altijd 1 of 2 games die ''speciaal
'' voor de nieuwe console waren. En dan met maanden, jaren kon je meer games verwachten voor de nieuwe GEN. Daarnaast te veel consoles zijn er verkocht waardoor het dus minder aantrekkelijk nog is om te bouwen voor de nieuwe. Al moet je natuurlijk wel sellingpoint games hebben om de nieuwe GEN te verkopen.
En daar komt nog bij dat sommige (*kuch* Cyberpunk *kuch*) titels last gen zijn, maar op last gen consoles helemaal niet speelbaar zijn. Ik kijk de kat nog even uit de boom, want datzelfde Cyberpunk loopt als een zonnetje op mijn pc met 3 jaar oude videokaart. Daar heb ik overigens ook nog eens veel meer configuratie-opties om de game vloeiend te laten draaien.
er zijn geen console-selling titels; cyberpunk misschien beetje, maar het 'must have' exclusives valt allemaal wel mee. wat @sjepper zegt, ps3 had bijv. killzone.
Je klinkt wel erg negatief voor iemand die allemaal gratis next-gen updates krijgt die de game verbeteren. Ja het is leuker om meer games te krijgen, maar je kunt toch niet boos worden om de games die nu beschikbaar zijn nog wat mooier te laten ogen?
De consoles zijn net uit....
Muah, ik denk dat je misschien ook een klein beetje een roze bril op hebt met betrekking tot de vorige console launches. :P
Bijzonder dat er nog steeds compromissen gesloten moeten worden als het op performance vs. looks aankomt.
Of "medium" graphics met wel 60-120 FPS of High quality mode met FPS cap op 30 FPS.
Heb dit met Forza Horizon 4 op de PC ook ervaren.
Kan iemand eens onderbouwen waarom dit al jaren een punt van aandacht, danwel kritiek is?
Is het nog steeds zo slecht gesteld met de hardware dat er te veel rekenkracht vereist wordt?
Kan iemand eens onderbouwen waarom dit al jaren een punt van aandacht, danwel kritiek is?
(...)
Is het nog steeds zo slecht gesteld met de hardware dat er te veel rekenkracht vereist wordt?
Het heeft niks te maken met dat het spel te veel rekenkracht vereist, het is exact het omgekeerde: het spel wil alle mogelijke rekenkracht gebruiken om zo goed mogelijke graphics neer te zetten. Als een spel niet 100% van de capaciteit van je PC/Console gebruikt dan is dat een geval van slechte optimalisatie.

De hoeveelheid rekenkracht die je hebt per-frame is op 30fps dubbel zo veel als op 60 fps, dus uiteraard ziet 30fps er beter uit. Dat wil niet zeggen dat de nieuwe generatie consoles het niet aan kan oid, want 'medium' op een PS5 ziet er waarschijnlijk beter uit dan 'high' op een PS4 Pro. De termen 'high' en 'medium' quality zijn dan ook geen absolute waardes, ze geven de aan wat de verhouding is tussen 2 verschillende performance settings.

Performance vs. quality mode is niets anders dan de gebruiker een keuze te geven hoe de balans tussen kwaliteit en framerate moet zijn. Al zouden PC's en consoles 1000 keer zo snel waren als nu, dan nog had je exact dezelfde settings.

Of anders gezegd: als 60fps mode net zo mooi was als de 30fps mode, dan stond je console in 30fps mode maar 50% van z'n capaciteit te benutten, dat is doodzonde. Wat je dus doet is de 60 fps mode 'medium quality' noemen en de overige capaciteit in 30fps mode gebruiken om de graphics nog beter te maken.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 22 december 2020 14:25]

Als een spel niet 100% van de capaciteit van je PC/Console gebruikt dan is dat een geval van slechte optimalisatie.
Dat is op een console sowieso al niet echt mogelijk, net zo min als op een PC, je OS neemt immers ook altijd nog iets in. Er zijn geen spellen die de volledige hardware puur en alleen voor zichzelf kunnen gebruiken. Maar sowieso 100% van de capaciteit van je console gebruiken kan pas na enkele jaren als je de hardware van voor naar achter door en door kent. Op de PC zal het nooit gebeuren want er zijn gewoon ontelbaar aantal configuraties waardoor het niet te doen is om heel goed te optimaliseren.
Dit is ook exact waarom zelfs bij de vorige generatie consoles (Ps4/XOne) de latere games alsnog over het algemeen een stuk beter er uit zagen dan de games uit het eerste (en soms tweede) jaar óf na verloop van tijd door patches zoveel beter liepen. De vorige generatie was ook een mix tussen tablet (CPU) en PC hardware (RAM/GPU) met lichte modificaties. Dit laatste zet ik er alleen even bij omdat ik al veel mensen heb horen brullen ''maar dit keer zijn het gewoon PC onderdelen, dus veel meer optimalisatie zal er wel niet optreden'' - maar zo simpel zit het nou ook weer net niet.
Nee, die mensen die brullen hebben de ballen verstand er van. Bij consoles zijn die 'pc onderdelen' wel maar een hele beperkte set, en daarmee kunnen ze dus op de console veel meer uit dezelfde hardware pompen dan op een vergelijkbare PC met windows/macos/linux (nouja, is natuurlijk wel mogelijk, maar dan ben je het spel voor de PC ook echt alleen voor jouw configuratie aan het optimaliseren, en alleen al een andere videokaart en je hele optimalisatie (op de specifieke hardware) is zinloos geweest.
Dit is een vicieuze cirkel.
Meer performance geeft meer kwaliteit, de hoogst mogelijke kwaliteit geeft minder fps, dus als je meer fps wilt zal de kwaliteit omlaag moeten. Wil je meer fps moet de hardware dus sneller, maar dan kan de kwaliteit dus ook weer omhoog, wat weer minder fps oplevert...enz.
Dit compromis heb je altijd. Zelfs op een RTX3090 met Ryzen 5900X moet je dezelfde keuzes maken. Snellere hardware zorgt meer veeleisende game engines, en vice versa.
Meer te maken met optimalisatie, is mijn theorie in ieder geval. Waar vroeger door hardware beperking door middel van optimalisatie het maximale uit je PC/console werd geperst, besparen de devs zichzelf nu de moeite en tijd. Vaak opgelegd vanuit de management en directie, want er zijn nog genoeg devs die persoonlijk wel die moeite zouden willen nemen.
In de zin van? Crysis remastered is praktisch een schoolbook example van wat ik hier boven noem. Werder heb ik ook aangegeven dat dit een theorie is, maar feit is wel dat vele ditzelfde idee met mij delen.
Niemand koopt een console voor de hardcore 1440p/120hz ervaring op ultra, en dan nog is optimalisatie voor console makkelijker dan PC. op PC hebben de meeste systemen headroom om niet alles te hoeven optimaliseren, al wordt dit wel gedaan voor lower end systemen tot een bepaald niveau. Ander goed voorbeeld is COD warzone, wat gewoon een draak van een spel is om te runnen met micro stutter en lag tot vandaag de dag, zelfs op higher end systemen.

[Reactie gewijzigd door SkillZ4LollZ V2 op 22 december 2020 14:02]

Deze game is nu in de countdown sale van Xbox btw voor de helft van het geld.
https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab
Mooie update. De game speelt een stuk beter dan ik had verwacht. Ook een stuk lastiger dan ik had verwacht. Vooral op snelheid de auto rechtdoor laten rijden en in bochtige stukken niet ingehaald worden door de achterkant van de auto, is iets waar ik wel aan moet wennen.

Maar verder zit het prima in elkaar en is dit natuurlijk een mooie update.
Zou toch denken dat een game als dit op 4k 60fps kan draaien met deze hardware?
Denk dat je dan toch misschien maar eens een bril moet aanschaffen ofzo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True