Nederlanders verbruikten in derde kwartaal 264 petabyte aan mobiele data

Mobiel dataverbruik is in Nederland in het derde kwartaal van 2020 met 20 procent gestegen tegenover het tweede kwartaal tot 264 petabyte. Het aantal belminuten van Nederlanders daalde weer, na een stijging eerder dit jaar.

In de eerste twee kwartalen van 2020 steeg het mobiele dataverbruik slechts licht, volgens de ACM, maar in het derde kwartaal was er sprake van een flink stijging van 20 procent. Van het eerste op het tweede kwartaal bedroeg de stijging slechts 2,5 procent. De ACM noemt in zijn Telecommonitor als mogelijke verklaring dat Nederlanders in de zomer meer buiten waren en daardoor meer van mobiele data dan van wifi gebruikmaakten.

Het aantal belminuten daalde in het derde kwartaal weer tot het niveau van eind 2019. Bij mobiel daalde het aantal belminuten bijvoorbeeld met 10 procent tegenover het tweede kwartaal van 2020. In het eerste halfjaar van 2020 steeg het aantal belminuten voor mobiel en vast opvallend genoeg met respectievelijk 23 procent en 19 procent.

De autoriteit meldt verder dat van de 7,4 miljoen huishoudens in Nederland die internet hebben, er iets meer dan 4 miljoen 100Mbit/s of meer af kunnen nemen. Het aantal glasvezelklanten steeg met 59.000 tot 1,5 miljoen. Het aantal afnemers met kabel of dsl daalde met 22.000.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-12-2020 • 12:21

108

Submitter: Verwijderd

Reacties (108)

Sorteer op:

Weergave:

Om dataverbruik even in perspectief te zetten wat betreft het milieu. Hier wordt gesteld dat 1GB aan data 3kg CO2 produceert. Een uur Netflix is 10kg CO2 aan verbruikt. Dan had je dus ook 80 kilometer kunnen rijden met een benzineauto bijvoorbeeld :+

Zelf staat een groot deel van mijn favoriete genre muziek op YouTube, blijf mij er zelf ook aan hekelen dat ik elke keer de clip opnieuw moet streamen (dus opnieuw data verbruik) en dat het niet gewoon rechtstreeks vanaf mijn device opslag komt. Of dat je alleen audio kan streamen (volgens mij kan het wel met youtube premium?)

Bovenstaande is zomaar een voorbeeld waar ik tegenaanloop maar qua mileu valt op het gebied van data/streamen etc nog veel te winnen denk ik zomaar

Beetje hardop nadenken maar kan ik het dan eigenlijk ook stellen, dat wanneer je een Tesla rijdt en verolgens youtube/netflix streamed, dat je dan per uur eigenlijk de uitstoot hebt van een brandstofauto qua dataverbruikt :+ ? Dan zou je zonder streamen ter compensatie eigenlijk gewoon een brandstof auto kunnen rijden

[Reactie gewijzigd door AOC op 24 juli 2024 16:52]

Dit is zo ongelooflijk fout, dat je er beter aan doet het allemaal door te strepen. Ik weet dat je het werk van iemand anders citeert, die er toen ook al heel erg naast zat. Na dit rapport zijn er nog een aantal van dit type rapporten geschreven, waarbij het rapport van het Franse The Shift Project een van de beroemdere is. Hier heb ik ooit zelf een debunk van geschreven op Twitter, maar sindsdien is er een veel, veel, veel beter stuk verschenen van George Kamiya van de International Energy Agency in Parijs. In zijn artikel: "The carbon footprint of streaming video: fact-checking the headlines" zegt hij
Powered by the global average electricity mix, streaming a 30-minute show on Netflix in 2019 released around 0.018kgCO2e (18 grammes, second bar in the chart, below). This is around 90-times less than the original 1.6kg figure from the Shift Project, and 11-times less than the “corrected” figure of 0.2kg.

To put it in context, my updated estimate for the average carbon footprint of a half-hour Netflix show is equivalent to driving around 100 metres in a conventional car.

But as the chart above shows, this figure depends heavily on the generation mix of the country in question. In France, where around 90% of electricity comes from low-carbon sources, the emissions would be around 2gCO2e, equivalent to 10 metres of driving
Let wel de bulk van het energieverbruik zit hier in het device waar je op kijkt. Voor Nederland geldt trouwens dat het, volgens zijn handige calculator, 8 tot 61 gram per uur kijken is. afhankelijk van of je op smartphone of 50 inch TV kijkt.

En dan geldt ook nog dat berekeningen per GB zeer onhandig zijn, het energieverbruik van een netwerk is niet gerelateerd aan de hoeveelheid data die verwerkt wordt, maar aan tijd en onderliggende techniek Dat wordt in het artikel ook nog uitgelegd.
En zodra je thuis deze energie ook weer zelf opwekt via bijv. zonnepanelen deze berekening weer anders wordt.
Echt waar per KWh stoot je ongeveer: 0.309 kg aan CO2 uit...
Dus als jouw claim klopt dan hebben we dus om een uurtje te streamen van een server naar jouw scherm en speakers ongeveer 33KWh nodig. Als je bedenkt dat jouw TV waarschijnlijk op z'n meest 200W verbruikt dan praat je over een uur genomen dus over 0.2KWh. Dan zouden de servers en netwerk apparatuur dus zo'n 32.8KWh moeten verstoken voor elke gebruiker die naar een stream kijkt voor een uur.
Met gemiddeld zo'n 2h per dag en 150 miljoen gebruikers komt Netflix alleen al uit op zo'n 12.464 TWh aan energie die men verstookt. Dat zou inhouden dat de kosten voor de energie ($0.15 gemiddeld op deze planeet) ongeveer: $1.869.600.000 per dag zouden bedragen. En jij denkt dat je dat met een paar euro per maand per gebruiker kan dekken? Zelfs als je geen kosten voor licenties, hardware, rack space, administratie en personeelskosten zou hoeven betalen dan nog zou dat totaal onmogelijk zijn.

Het geen dat je geheel vergeten bent in dit verhaal is dat een server niet per persoon draait en dat een switch er niet voor maar een persoon is etc... als je bedenkt dat een beetje Netflix server waarschijnlijk enkele tientallen zo niet honderden mensen kan bedienen en dat bandbreedte steeds minder kost omdat we steeds efficienter worden in het versturen van data etc etc dan kom je een beetje in de buurt. Waarschijnlijk is voor dit broodje aap verhaal ook de productie kosten van alle individuele componenten mee genomen even als het transport van deze componenten etc etc etc...

Dus nee een uurtje Netflix kijken is niet 80Km rijden in een echte auto. Het is eerder gelijk aan de auto starten en naar de hoek van de straat rijden, of misschien net iets verder maar daar houd het ook wel mee op.
De grootste verspiller in het hele Netflix verhaal ben jij zelf, jouw TV verstookt nog al wat energie en daar naast wil je er ook lekker warm bij zitten en ook dat kost energie en waarschijnlijk wil je ook nog wel wat drinken en dat drinken is koud of warm maar ook dat kost energie...
De grootste verspiller ben jij zelf en die Netflix stream val alles mee.
Raar dat een kwalitatieve site als emerge dit soort getallen naar buiten brengt dan

Op deze site https://climatecare.org/i...ootprint-of-the-internet/ zie ik ook dat video 0.2gram per seconden co2 uitstoot. Dan kom je ook gauw op 1kg co2 uit.

Het internet staat dan kennelijk vol met foutieve informatie
Als dat daadwerkelijk zo zou zijn dan zouden alleen Youtube al verantwoordelijk zijn voor (1 miljard video's per dag van gemiddeld 5 minuten = 5 miljard minuten of 83.333.333h aan streams per dag en dus) ~83 miljoen kilo aan CO2.

Als je dan bedenkt dat wij als mensheid ongeveer 12186MtCO2 uitstoten per dag dan zou alleen Youtube al verantwoordelijk zijn voor: 0.68% van de totale uitstoot. Dan voeg je Netflix en al die andere streaming diensten toe en de rest van alle servers die andere dingen doen die de machines veel zwaarder belasten, en je bedenkt dat bijvoorbeeld beton productie ongeveer 7% van de uitstoot voor z'n rekening neemt en transport ruim 28% dan is er heel erg weinig over voor de rest van de industrie.

Ja men overschat graag zo als ik al zij hier voor de aantallen kloppen vast wel als je voor iedere stream een geheel eigen server, load balancer, firewall administratie, netwerk en zo voort op zet dan kon het heus nog wel eens kloppen.
Maar omdat de kosten per stream dan zo extreem hoog zouden zijn zou dat leiden tot een onmogelijkheid voor bedrijven als Youtube, Netflix, HBO, Disney en al die andere om er ook maar een cent aan te verdienen met hun zeer lage maandelijkse tarieven.

Dus de enige conclusie die ik kan trekken op basis van puur economische cijfers is dat dat gewoon niet kan kloppen. Vergeet niet dat de groene lobby er alles aan gelegen is om extreme reacties te bewerkstelligen omdat anders mensen gewoon door lopen en denken ach zo erg is het allemaal niet. En dus overtrekt men de cijfers nog al eens. In het verleden gingen we allemaal dood aan zure regen, toen was er een gat in de ozon laag waardoor we in 2020 allemaal met brandwerende pakken de woestijn in moesten omdat we anders levend zouden verbranden. Nu is het een onzichtbaar gas dat alles en iedereen dood vermoord en mensen die wat ouder zijn zullen waarschijnlijk net als ik de cijfertjes in middels met een korreltje zout nemen omdat ze vaak wel erg overschat zijn en alleen de meest extreme uitkomsten worden uitgelicht omdat dat nu eenmaal zieltjes wint voor het doel.
Ik zeg absoluut niet dat de uitstoot door de ICT niets toevoegt en dat het zeker minder zou kunnen en moeten zijn maar ik kan de cijfers zo als ze hier boven genoemd worden niet rijmen met de economische realiteit waarin deze bedrijven allemaal goed geld verdienen. (de $0.15 per KWh die ik hier boven gebruikte is gemiddeld op deze planeet de landen waar de meeste data centra staan en waar de meeste gebruikers gebruikmaken van de services geboden door deze data centra zijn allemaal een flink stuk duurder dan dat gemiddelde)
Raar dat een kwalitatieve site als emerge dit soort getallen naar buiten brengt dan

Op deze site https://climatecare.org/i...ootprint-of-the-internet/ zie ik ook dat video 0.2gram per seconden co2 uitstoot. Dan kom je ook gauw op 1kg co2 uit.
Een uur Netflix is 10kg CO2 aan verbruikt.
Een uur is 60 x 60 = 3600 seconden x 0,2 gram = 720 gram dus zelfs als je het afrondt op 1 kg zit hier al 1000% verschil tussen de claims van twee sites.
Het internet staat dan kennelijk vol met foutieve informatie
Inderdaad een belangrijke conclusie. Dus blijft zelf nadenken en checken. ;)


Op die pagina waar je naar linkt staat ook:
Analysts project that data use will triple between 2012 and 2017 to 121 exabytes […]
Oftewel dit lijkt minimaal 8 jaar geleden te zijn geschreven. Intussen zijn datacenters misschien wel een stukje efficiënter geworden. Alleen al op basis van de grotere hoeveelheid data / data per datacenter zou je dat wel verwachten.

Overigens was het wereldwijde dataverbruik in 2017 zo'n 100 exabytes volgens Statista, maar dan per maand. Het lijkt er dus op dat de maker van dit verhaal het maandelijks en jaarlijks wereldwijde verbruik door elkaar haalt, tenzij hij er een factor 12 naast zit.
Artikel en referentie gelezen? Hier wordt data gebruikt uit 2012....
Neem aan dat een en ander niet meer klopt.
Deel het door vier en het is nog steeds schrikbarend hoog...
factor > 20 ....
ik nog maar weer even verder gelezen in het gelinkte artikel. En er staat in de update van het artikel dat er nu (2020) waarschijnlijk < 0.1 kWh gebruikt wordt tov het getal 5.12 kWh ~ 3kg CO2 per 1GB verzonden.

verder is er nu ook nog een groter deel van de energie C02 vrij of C02 'laag'
Zie ook de opmerking van @Rob Coops

[Reactie gewijzigd door jan_111 op 24 juli 2024 16:52]

Nee, het is niet CO2-vrij, het is virtueel CO2-vrij. Zie zondag met lubach's fragment over de groene storom van Microsoft's data-center. Het is ontzettend vieze meuk.

We zijn met z'n allen verslaafd aan energie. Dat is goed te merken, want we praten met z'n allen als verslaafden. Nee, het valt allemaal\ wel mee. Waar heb je het over, doe niet zo ongezellig. Als het zo erg zou zijn, dan zouden 'ze' het toch wel verbieden?

Wij maken met z'n allen de planeet kapot. Wij zijn niet bereid om in te zien dat het onze schuld is. Wij zijn niet bereid om ons leven aan te passen, zodanig dat we de planeet niet kapot maken.
Het ging hier om zeer de hoge berekening die incorrect en achterhaald is.
Het gebruik van verkeerde en achterhaalde getallen in de discussie is niet handig en ondermijnd dezelfde discussie

En nee niets is C02 vrij dat was een niet handige tekst van mijn kant.
Omg.

Ik kan het eigenlijk niet geloven, 3kg per GB.
Dat is eventjes iets om stil van te worden. Klopt dat echt..?
Dat leek mij vrij extreem. Kan dat ook niet terug vinden. Volgens dit artikel uit 2017:
https://business.directen.../powering-a-google-search
0.0003 kWh per search. Gelukkig kan je daar geen kopje water van aan de kook krijgen.

[Reactie gewijzigd door satoer op 24 juli 2024 16:52]

Dus hoeveel uitstoot hadden we kunnen besparen zonder al die reclamezooi tussendoor?
Youtube is erg irritant geworden met reclames tijdens filmpjes en muziekclips. Ook Facebook lijkt steeds meer reclamefilmpjes te plaatsen (ja, kan je uitzetten maar wie met grote databundels doet dat?) en meer sites lijken mobiel een hoop zooi te tonen......
Beetje hardop nadenken maar kan ik het dan eigenlijk ook stellen, dat wanneer je een Tesla rijdt en verolgens youtube/netflix streamed, dat je dan per uur eigenlijk de uitstoot hebt van een brandstofauto qua dataverbruikt :+ ? Dan zou je zonder streamen ter compensatie eigenlijk gewoon een brandstof auto kunnen rijden
Rare logica natuurlijk, want in brandstofauto's zitten er ook gewoon mensen YouTube e.d. te streamen.
De cijfers kloppen niet helemaal, maar we denken nooit aan de schade die ons gedrag het milieu toebrengt. Velen zijn ook enthousiast over bitcoins, maar het schijnt dat iedere euro geminde bitcoin 1000 euro schade oplevert.
Als ik naar mijzelf kijk is mijn verbruik juist enorm afgenomen. Door Corona veel meer thuis en dus ook veel meer via de WiFi. Waar ik voorheen met 5gb soms moeilijk uit kwam kom ik nu nog amper aan de 1gb.
264 petabyte is 256.000.000 Gigabyte. Dus in het derde kwartaal zou iedere Nederlander, als deze toegang tot mobiel internet bezitten, elke maand 5 gigabyte data gebruiken.
Ik vraag me af waaraan dat opgaat. Ik let lichtjes op of ik op Wifi zit of niet, ik stream geen muziek. Mijn hoogste maandelijkse bundel is 350MB dit jaar, maar meestel rond de 100~150MB.
Ik vraag me af of dit door muziek streamen komt. Ik ben blij dat ik die behoefte niet heb en de nodige muziek gewoon op mijn mobiel heb staan. Dat scheelt me een streamingabonnement, extra data en extra batterij.
Klinkt ook alsof je geen tot weinig social media gebruikt

Grootverbruiker van data is foto’s en video.*

Ingewikkelder dan dat hoef je het niet te maken.

Nou ja, misschien dat veel van de grootverbruikers kinderen zijn of hebben, die de onganse dag beeld en video consumeren.

*One picture says more than a thousand words, but it’s 5000% more data.
Normaal zou ik zeggen dat je gelijk hebt, al zullen kinderen voornamelijk thuis dat beeld en video consumeren.

Het hele probleem nu is dat iedereen zo'n beetje thuis zit en thuis schakel je toch over naar je eigen wifi? Ik heb mijn bundels afgebouwd. De zakelijke bundel nog maar op 1gb staan en persoonlijk naar 5gb gezet. Mobiel gebruik ik nog minder dan 1gb op dit moment gezien de mobiele devices continue op wifi zitten.
Derde kwartaal...iedereen ging weer naar buiten. En tijdens de lockup zijn nog meer mensen Youtube enzo gaan kijken, en dat deden ze in het derde kwartaal dus blijkbaar veel buitenshuis. Veel moeilijker is het denk ik niet.
Dan toch maar weer images renderen naar ascii alvorens het uploaden :+?
Ik heb alleen mobiel internet. Als ik een groot bestand moet downloaden pak ik de fiets en ga naar mijn moeder. Scheelt weer €40 per maand.
Ik verbruik maandelijks ergens tussen 30 tot 50 gb alleen aan streaming muziek/youtube (ook voor muziek, 9 vd 10 keer).
Zeker als ik met de trein naar mijn ouders ga ofzo (2x 2,5 uur) schroom ik er niet voor gewoon uitgebreid te gaan Netflixen via mobiele data.
Maar zelfs gewoon op werk komt muziek ook "uit de lucht".
Verder upload mijn telefoon ook gewoon foto's en videos naar google photo's direct nadat ze gemaakt zijn in volle kwaliteit.

Wifi doe ik alleen thuis. En zelfs dat niet altijd want ik kom er geregeld achter dat ik mijn wifi uit heb staan maar dan ben al dagen gewoon data aan het trekken.
Je loopt dan toch vrij makkelijk in de tientallen gigabytes.

Het kan inderdaad efficiënter door thuis dingen te preloaden enzo, en te wachten tot ik op wifi zit met het maken van backups en meer van dat zulks, maar ik betaal voor een bundel van 200GB voor mij en mijn vriendin (gezamenlijke bundel) dus waarom zou ik.

Bovendien heb ik thuis wel super strakke wifi 5 en 6 aan een gigabit internet verbinding en is dat daardoor daadwerkelijk wel interessant (buiten chromecasting enzo) maar in het wild is mobiele data doorgaans gewoon veel sneller.
Ook kan je wel vragen stellen over dingen als security bij publieke wifi punten.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 24 juli 2024 16:52]

Mijn gedachte toen ik het genoemde cijfer zag, was dat er ook enorme grootverbruikers moeten zijn, om tot zo'n aantal te komen. Jij bent er dus zo één (of ligt de top van grootverbruik nog hoger?). Zelf gebruik ik per maand meestal zo'n 50 MB aan data en maak daarmee maar 10% van mijn bundel op (kleiner dan 500 MB gekoppeld aan voldoende belminuten kon ik niet vinden, er zijn ook bundels van 250 MB bij Simpel maar dan kun je meteen ook niet zoveel meer bellen).

Het zou interessant zijn van deze data het gemiddelde te weten van data-gebruik per mobiele aansluiting en van de gemiddelde hoeveelheid data per cohort: hoeveel gebruikt de onderste 10%, hoeveel gebruikt de bovenste 10%?
Ik vind mezelf geen grootverbruiker. Je hebt er mensen bij die gigabytes per dag verstoken aan alleen Instagram en consorten.
Verder zijn die definities alleen écht interessant bij een FUP.

Ik heb opzettelijk niet zo'n "onbeperkt" ding maar gewoon één met een hoog datalimiet (200gb). Dat is gewoon lekker absoluut en binnen de op voorhand gestelde kaders maakt 't niet uit wat je doet.
Je hebt gelijk, ik kwam veel groter verbruikers tegen bij naar beneden scrollen in de lijst reacties. FUP = Fair Use Policy?
Hier gaat het meeste over Wifi wat bijna overal beschikbaar voor mij is. Met 500Mb op mobiel netwerk houd het wel op, en de rest in huis gebruikt helemaal geen mobile data, die pakken ook overal publieke wifi als het mogelijk is.
Ik vind het ook knap hoor! Sinds ik voornamelijk thuis werk is mijn dataverbruik aanzienlijk afgenomen. Maar als ik kijk naar het verbruik bij ons op het werk dan is het dataverbruik inderdaad meer dan verdubbeld. Blijkbaar heeft niet iedereen het thuis goed voor elkaar.
Alleen jammer driekwart van de content weg is :+
.

[Reactie gewijzigd door JPS_Originals op 24 juli 2024 16:52]

Ik gebruik al 2Gb per dag ofzo, zit gewoon lekker te werken in de trein. Trein wifi is nooit echt een succes.
Laat me raden, jij zit thuis lekker bang elke dag braaf naar het NOS te kijken om alleen maar dood en besmetting aan te horen. Sinds ik gestopt ben met het kijken naar het nieuws op tv is mijn leven een stuk positiever geworden. En ja, de meeste regels houd ik me aan maar ach wat worden we elke dag toch banger gemaakt dan nodig is.
waarschijnlijk kan hij dus niet anders?
Niet als je naar verschillende locaties moet gaan.
Wat flauwekul. Ik werk als ingenieur in Eindhoven terwijl ik eigenlijk in Utrecht woon. Mijn werk bestaat een groot deel uit van werk in een labatorium, wat ik vanzelfsprekend thuis niet kan doen. Ik moet dus bijna elke dag met de trein naar Eindhoven reizen. Daarnaast heb ik ook wat administratieve werk te doen zoals data analysyse, presentaties maken, emails checken, meetings, enz. wat ik in de trein kan doen. Wat suggereert u dat ik anders doe? Gewoon blindstaren uit het raam? Alles wat ik doe volgt de corona regels zowel in de geest als de letter van de wet.
Neem aan dat dit niet voor mij bedoeld was? Ben namelijk eens dat niet iedereen altijd thuis kan werken. Ik kan dat ook niet altijd.
Wat een domme kortzichtige aanname, ook van @Znorkus . Stel dat hij even de administratie doet terwijl hij naar de school met speciaal onderwijs gaat waar hij les geeft.
En bij mij juist toegenomen 😉 geen schoolinternet meer, dus alles moet ik thuis downloaden, en dat gaat stukken sneller op 4g dan op wifi bij mij. In het begin van de coronacrisis heb ik de 1tb mobiele data binnen een maand aangetikt.
Wordt het dan niet tijd om met al die vrije tijd je wifi te upgraden? ;-)
Gaat lastig wanneer er gewoon geen hogere snelheid wordt aangeboden :p Mijn moeder woont in een uithoek en daar hebben we max 3mb/s. Dan blijf je wel op je 4G hoor :)
Waarom neemt je moeder dan geen thuisinternet/wifi via 'n 4G abonnement?
Ah, daar weet ik wel antwoord op! De provider(s) zijn minder scheutig geworden met dit aanbod. Wij kregen namelijk ook een 'wij vinden dit snel genoeg voor VDSL' antwoord op de aanvraag van een 4G modem.
Dan regel je dat toch zelf? Onbeperkt data sim only + 4G router en klaar.
Klopt, gaat alleen tegen de voorwaarden in (sinds kort) dus is er een kans dat ze je gaan blokkeren.
Je kunt toch zelf een provider kiezen? Je zit niet vast aan KPN of Ziggo. Check wel de voorwaarden, want sommige providers kennen een fair use policy of verlagen de snelheid boven een bepaald gebruik.
Ik zit zelfs sinds een tijdje bij Tele2, en heb alleen een mobiel abonnement. Thuis stream ik vanaf mobiel :)
Als mail en facebook inlaad vinden veel mensen het al snel prima hoor...
En ergens snap ik dat ook wel want als je naar 4G gaat moet je weer op data letten.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 24 juli 2024 16:52]

Gewoon een onbeperkt sim only data-abonnement heb je al voor €20/maand. Neem je er een 4G-router bij en klaar is Kees.
Als je gebruiksvoorwaarden leest van de abonnementen die niet specifiek verkocht worden om thuis te gebruiken mag je dat niet doen...
Het zal ongetwijfeld buiten de fair use clausule vallen van zo'n Tele2 onbeperkt dingetje bijvoorbeeld. Kan ook haast niet anders voor die 20 euro.
In de tijd dat ik dat had riepen ze zelfs actief dat je niet je laptop mag tetheren aan je smartphone.

Of dat puntje bij paaltje stand houd staat daar dan even los van, volgens mij is dat tether verhaal al uit de lucht geschoten inmiddels, maar ik zou daar iig geen jan doorsnee met potentieel gezeik opzadelen.
Ik kan me zomaar voorstellen als je zo'n tele2 sim in een router steekt en daar dan je hele familie achter hangt dat ze dan gewoon gelijk krijgen dat dat niet binnen het gebruiksdoel van dat abonnement valt.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 24 juli 2024 16:52]

Nou ben ik niet een gigantische grootgebruiker, ik stream nauwelijks, luister af en toe wat via Youtube en kijk af een toe porno, maar ik red het prima met mijn 5GB per dag van Tele2. Op extreme dagen zit ik soms op het drie tot vierdubbele, maar dat compenseert dan vaak de dagen er na wel weer.

En ik doe alles met mijn mobiele internet, ook tetheren thuis :)
Wij hebben 2,5 jaar op die manier internet gehad, zelf nog op een 06 nummer. Gebruikte maximaal zo'n 10GB per dag. Grote downloads deden we over verschillende dagen of op school of werk bijvoorbeeld.

De snelheid was met 2 - 5 apparaten zeker niet slecht, meer apparaten aansluiten en de snelheid ging drastisch naar beneden. YouTube op 360p ging, 480p moest je eerst laten bufferen.
Nu T-Mobile 4G voor Thuis (glasvezel kost aan bekabeling en onderhoud al zo'n €60/maand) via Powerline en met 70mb/s eigenlijk nergens meer problemen mee, 500GB/maand krijgen wij met z'n vieren echt niet op, ook nu met thuiswerken en thuis lessen volgen niet.
Volgens mij hebben we dat al, en het is ook wel iets beter dan eerst, maar nog steeds niet te doen.
Wij gebruiken 4G voor Thuis extra snel, via Powerline haal ik nog steeds zo'n 70 mb/s download snelheden. We hebben het nu 3 maanden. Hiervoor hadden we een 4G unlimited abonnement, dat is echt traag in vergelijking, zeker als je er met 11 apparaten op zit aangesloten.
Helaas heb ik enkel ADSL. Ook heb ik helaas geen vrije tijd!

Het leuke is dat KPN geen 4G Thuis aanbiedt op deze locatie, wat een maximum van 40 mbps zou opleveren oid. Nu gebruik ik mijn telefoon via usb tethering, en haal ik een 3 keer zo hoge snelheid :)

[Reactie gewijzigd door weakbanana op 24 juli 2024 16:52]

T-Mobile 4G voor thuis? Wij halen via Powerline nog steeds 70mb/s.
Ik regel het abonnement niet, maar KPN is hier wel heel betrouwbaar (zij het traag). Ik vind het zoals nu ook prima opgelost :)
Ik vraag me af of er niet een significante hoeveelheid van die data te verwijten is aan mensen die simpel weg niet weten dat ze de WiFi van hun internet provider gebruik kunnen maken.
Of mensen die gewoon bewust voor 4G kiezen omdat dat beter werkt? Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar WIFI als het echt moet , bijvoorbeeld om Sonos te bedienen.
Een deel van de mensen zet thuis hun wifi niet aan en zitten thuis op 4G/5G. Er zijn zelfs mensen die thuis zoveel data verbruiken dat ze eerder hun abonnement verhogen dan dat ze wifi aanzetten. Ook zijn er mensen die thuis geen internet hebben en alles via hun mobiele abonnement doen.
Bizar eigenlijk.

Ik heb altijd 500 mb gehad en heb nu 2 gb omdat ik een of andere vage verdubbelaar krijg omdat ik ziggo en vodafone heb en ik krijg het aan de straat stenen niet kwijt.
Nou is dat ook wel logisch aangezien ik overal eigenlijk op wifi zit en ik mezelf voornamelijk met de auto verplaats en dan dus (in tegenstelling tot veel andere automobilisten) niet met mijn telefoon kan spelen.
Beetje Spotify streamen tijdens het rijden, dan moet het wel gaan lukken
Gemiddeld kost een uurtje spotify streamen zo'n 60mb. Dat valt dus reuze mee.
Misschien is spotify efficienter. Maar ik heb deze maand 8gb youtube music en 4 gb youtube zelf en vooral in het geval van yt muziek zal er wel veel uit de cache komen.
Valt toch tegen.
Ik ken YT-music niet. Stream je dan ook de clips? Want dan gaat 't hard.
Ik stream vooral mijn eigen muziekcollectie. Maar er komen soms ook wel video's voorbij ja wat dan in mijn premium abonnement zit. Al laad hij volgens mij alleen maar 't audiospoor als je je scherm uit hebt staan.
Dataverbruik van Youtube zelf is betrekkelijk laag terwijl ik die er wel echt vaak bij pak.
Ik heb alles op mijn telefoon staan, download het zodra ik op wifi zit en dan hoef ik ook niet te streamen.
Ik heb een 200GB micro SD waar ik van alles op heb staan en een onbeperkte datalimiet. Kostte geen drol bij T-mobile waar ik ook mijn thuisverbinding heb.
Ik ben daar één van denk ik, ik verbruik dagelijks tussen de 6-10GB én op piekmomenten zelfs richting de 20GB per dag (27GB is mijn pr). Het is zo makkelijk met unlimited, dat ik de wifi over laat voor de rest van het huishouden.

Ik behoor tot de categorie grootverbruikers. Ik kreeg voorheen ook mailtjes van T-Mobile dat ik teveel verbruikte, daar zijn ze inmiddels 1.5 jaar geleden mee gestopt. Mijn 250GB per maand valt dus binnen de perken🤫
20GB per dag! Dat is meer dan de meesten per maand hebben. En meer dan een groot deel van de mensen per dag via wifi!
Dat klopt! Maar ik haal met 5G verbinding nu rond 350mbps met mijn wifi haal ik 85mbps, dus dan is de keuze snel gemaakt. Daarnaast kijk ik veel YouTube, Videoland of Netflix. Alleen slurpen gemiddeld 60 tot 80GB per maand. Aangezien unlimited voor €25 is, waarom niet?
Zowel thuis als op werk goed wifi. Dus ik verbruikte elke maand ergens tussen de 2 en 3GB.

Tijdens voorjaar/de zomer was dat niet heel veel
lager, omdat ik inderdaad veel naar buiten ging. Picknicken, het park, toen het kon: terrasjes, alles om maar niet ergens binnen te hoeven zitten. En dan voor de sfeer muziekje streamen.

Nu het weer is omgeslagen zie je dat direct in mijn data. Ik ga nog naar buiten voor het hoogstnoodzakelijke, en dan zo kort mogelijk.
Ik vind het beetje vreemd, omdat veel mensen binnen/thuis blijven in de laatste kwartaal.
En binnen moet je wifi gebruiken? Ik heb wifi vaker uit dan aan en ik ben 99% van mijn tijd thuis :D
Waarom niet? Ik kan niet voor @watercoolertje spreken, maar ik heb onbeperkt data en dat is vaak sneller dan mijn wifi, dus ik zie geen reden om dan wifi te gebruiken ipv data.
Dat dus + in de auto stappen, daar nog steeds wifi hebben maar slecht bereik (dus streamen werkt niet meteen), is echt hatelijk, want de parkeerplaats zit achter mijn huis, dan rij ik om het huis heen (met een boog) en dan pas als ik 100 meter voorbij ben dan denkt ie he die verbinding is echt kut laat ik je nu maar over zetten naar 5G, terwijl die dat meteen mag doen als ik de deur uit loop.

Ook achter in de tuin is het bereik niet geweldig (maar hij valt er dus helaas ook niet uit). Daar is 5G echt 10x sneller dan wifi :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 16:52]

staat er ergens ook bij hoe die data is opgebouwd? zou me neit verbasen als dat >30% is voor youtube/netflix
En wat te denken van devices die overal opgesteld zijn, auto's die er mee uitgerust zijn. Voor veel bedrijfsoplossingen wordt vaak geen vaste aansluiting meer opgezet. Duizenden abbo's gaan op aan specialistische toepassingen.
Misschien interessant om te vermelden: 50% van alle mobiele data gaat over het T-Mobile netwerk.
En wordt bellen met whatsapp (als belminuten)meegerekend? Ik denk zelf van niet.
Ik zie om mij heen(en ikzelf ook) dat ik steeds vaker via whatsapp bel.

[Reactie gewijzigd door sbmuc op 24 juli 2024 16:52]

Ja, dat wordt meegeteld aangezien die voice-pakketjes ook gewoon data zijn.
bellen via Whatsapp telt mee als data, net als bellen via Telegram, Facebook, Signal of Zoom en Meet vergaderingen niet bijdragen voor belminuten.

Ik merk juist dat meer vrienden van mij of via Discord oid communiceren (met beeld), of bellen via de "oude" techieken. Whatsapp en cohorten leveren vaak meer kwaliteitsverlies en slechte verbindingen op, waar de telefoonlijn een tried-and-tested techiek is, waar ik nauwelijks problemen mee heb.
Bellen via VoLTE telt ook mee.
Ja, want bellen via VoLTE is 'gewoon' bellen, en kost je ook belminuten (indien je zo'n limiet hebt). Maar VoIP services als WhatsApp vallen daar niet onder, en dat lijkt me ook lastig rekenen: is een Discord gesprek met 20 andere deelnemers gedurende één minuut, 1 'belminuut', of 20 'belminuten'?
Voice is noise. De hoeveelheid dat die nodig voor voice calls is minimaal t.o.v. het overige internetverkeer. Een paar jaar geleden was dat 2%, nu nog minder omdat er meer andere data gebruikt wordt.
Jongens van dit topic https://gathering.tweaker...message/65340670#65340670 zullen een aanzienlijke bijdrage geleverd hebben door continu webshops te refreshen.

/s

Voor meer informatie over dit onderwerp: https://www.acm.nl/sites/...r-derde-kwartaal-2020.pdf
Dat en de Ps5 en xboxX preorders :*)
En hoeveel bedraagt inmiddels het gemiddelde verbruik per maand dan?
een kwartaal is 3 maanden dus 264PB / 3 = ~ 88PB per maand.....
Ik bedoelde eigenlijk meer per gebruiker
Ga uit van ~10M gebruikers (17M personen in NL, min kinderen & ouderen)
88.000.000 GB / 10.000.000 = 8,8GB / maand.

(pas de getalleen naar smaak aan).
Ik zou zelf wel de kinderen mee rekenen vanaf een bepaalde leeftijd. Ik heb genoeg kinderen gezien die schat ik ongeveer 8-9 jaar zijn met mobiel. Nu verwacht ik dat een hoop ook wel internet hebben zodat ouders en kinderen met elkaar kunnen appen en dan veel op Facebook en Youtube zullen zitten.
Er zijn maar weinig kinderen met een databundel (en als ze het hebben is het een kleine bundel).
Ik denk dat de bulk van het verbruik zit in de leeftijd groepen van 14-23 jaar. (tiktok, youtube, netflix, snapchat, ...). allemaal foto's films, ....

Zelf kom ik zeer ruim uit met 1GB / Maand., 500M / maand kan in enkele maanden wat krap zijn, maar het gemiddelde over een jaar zal per maand 300-400MB zijn.
Ik denk dat je met 23 jaar als bovengrens, onderschat hoe lang de 90's kids (waaronder ikzelf, als 26 jarige) op hun telefoon zitten. In de zomermaanden neem ik meestal onbeperkt alles, want die 10GB in de maand brand ik er voor de 15e al doorheen.

In de wintermaanden - en zeker nu met de lockdown - kom ik wat lager uit, omdat ik op veel plekken wifi heb, maar dan zit ik nog op een goede 6GB per maand.
Vakantie in eigen land?
Misschien is hier niet alleen gekeken naar de consumenten, maar ook naar het bedrijfsleven: Er wordt ook door winkels, bijvoorbeeld, flink wat data verstookt (pintransacties) en vermoedelijk ook door op locatie opererende bedrijven.
Dat moet haast wel. Anders kom je uit op ongeveer 5 - 10 GB per maand per gebruiker. Dat klinkt wel echt veel...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.