ACM: gebruik mobiele data steeg in tweede kwartaal naar 3GB per maand per sim

Nederlanders hebben in de eerste helft van dit jaar flink meer mobiele data verstookt dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het tweede kwartaal van 2019 was dat gemiddeld 3GB per gebruiker per maand. Dat blijkt uit halfjaarlijkse Telecommonitor van toezichthouder ACM.

Uit de Telecommonitor blijkt dat Nederlanders in de eerste helft van 2019, ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar, 18 procent meer data met hun mobiele telefoon hebben verbruikt. Sinds begin 2018 is er vrijwel elk kwartaal sprake van een stijgende trend en de cijfers van de eerste helft van dit jaar zijn daar grotendeels mee in lijn. Met name het tweede kwartaal van 2019 was een uitschieter waarin er 188 petabyte aan data werd verstookt, ten opzichte van ruim 159 petabyte in de eerste drie maanden van 2019.

Op het vlak van glasvezelaansluitingen constateert de ACM dat er in de eerste helft van 2019 2.619.000 aansluitingen zijn, terwijl er in de eerste helft van 2018 nog 2.426.000 aansluitingen waren. Deze stijging gaat deels ten koste van het aantal koperaansluitingen; dit aantal is licht gedaald van 5.412.000 in de eerste zes maanden van 2018 naar naar 5.247.000 aansluitingen in de eerste helft van dit jaar. De kabel is nog altijd het meest dominant met 6.972.000 aansluitingen in Nederland in de eerste helft van 2019; dat waren er een jaar eerder nog 6.899.000.

De ACM stelt dat een brede uitrol van glasvezel nodig is voor een toekomstbestendig telecomnet. De toezichthouder vindt dat glasvezelaansluitingen consumenten meer keuzevrijheid geven in aanvulling op het kabelnetwerk, en dat die keuzevrijheid bij aanbieders leidt tot een prikkel om efficiënt te blijven werken en te blijven innoveren. Volgens de telecomwaakhond neemt het aantal glasvezelaansluitingen weliswaar gestaag toe, maar gaat de uitrol met name in de stedelijke gebieden nog niet hard genoeg.

Door Joris Jansen

Redacteur

18-12-2019 • 15:13

102

Reacties (102)

102
100
56
1
0
23
Wijzig sortering
Wat voor impact zal dit op het milieu hebben vraag ik mij af?
Enorm
en er komt nog veel meer bij https://www.sg.uu.nl/arti...equenties-voor-het-milieu
5G heeft ook een nadelige kant die maar weinig aandacht krijgt. Doordat de technologie nog intensiever datagebruik mogelijk maakt (en de mens hier natuurlijk vol genoegen gebruik van zal maken), zal het tot een forse toename in internetgebruik leiden. Al deze data wordt opgeslagen in grote datacenters die stroom moeten hebben om aan te blijven en gekoeld te worden. Deze datacenters waren in 2016 al verantwoordelijk voor 2% van de jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen. Dat is drie keer zoveel als de NS en zelfs meer dan de luchtvaart, een sector waar veel kritiek op is vanwege de grote hoeveelheid broeikasgassen die het uitstoot. Met nog meer aankomende streamingdiensten en het internet-der-dingen dat 5G zal ondersteunen, neemt het energieverbruik van datacenters toe tot bijna 10% van het wereldwijde verbruik. Tenzij er drastisch wordt ingegrepen zal dit ook leiden tot een sterke toename in uitstoot.

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 23 juli 2024 17:06]

Maar ik hoor van de mobiele operators juist weer dat 5G aanzienlijk beter is qua stroomverbruik. Het kost immers minder tijd om dezelfde hoeveelheid data te versturen.
Ja. maar youtube/netflix/spotify bijvoorbeeld zal dan automatisch naar de hoogste kwaliteit springen omdat je verbinding snel genoeg is.
Yep en ik denk ook dat 5G efficiënter is @robertwebbe maar de data neemt nog steeds toe en zal via minder efficiënte datacenters blijven gaan. Maar ook daar wordt hard gewerkt aan energiebesparing
https://www.thp.nl/4-dire...energiezuinig-te-maken-2/
Maar hoeveel maakt dat voor data opslag uit, want het is er immers al.
3GB per maand is nog best weinig als je het vergelijkt met andere landen waar ook onbeperkt 4G is, daar is het verbruik minimaal het dubbele...
Ik heb 4 GB per maand en ik verbruik maar een fractie..... Het gaat hier om mensen die alleen maar op hun mobiel zitten en geen andere computer / laptop in huis hebben en waarschijnlijk ook nog niet eens een internetaansluiting hebben in huis, waardoor ze alleen maar mobiel data verbruiken......
Je zit snel aan die hoeveelheid. Ik heb 5 GB per maand en ik moet er telkens op letten om de limiet niet te overschrijden.

Grootste dataverbruik is onderweg op het OV bvb: youtube/netflix/spotify.
Daarnaast werk ik ook soms op locatie waar geen wifi is (waar ik de login van weet). Laptopje verbonden met gsm verbruikt ook snel aardig wat.
Ik zit dagelijks in het ov verbruik na het werk als ik gek doe 100mb in de maand, dus nee ben het niet eens met je uitspraak ;)
Als ik 's ochtends in de spits zit, kan ik vaak met geen goed fatsoen iets openen op mijn laptop. De standaard Wifi verbinding in de trein is gewoon zwaar ruk. En dan is het heel makkelijk om gewoon een 4G hotspot even aan te zetten.

100 mb... Ik vind het knap. Ik zit sommige maanden zelfs op de 50gb.
Dan weet ik wie de tegenhanger is voor mijn 50 mb per maand, om het gemiddelde naar de 3 GB te trekken. Dan moeten er dus enorme grootverbruikers zijn.
Ja, ik ben zeker een grootverbruiker. Altijd al geweest. Bij mijn vorige werkgever plofte er rekening van 2k op de mat, omdat mijn werkgever zei dat ik een 'onbeperkte internetbundel' had. Dat bleek dus niet onbeperkt te zijn, maar gelimiteerd tot 16 GB. Nog steeds veel natuurlijk, maar niet als je 20 uur per week in de auto zit, remote desktops opent, youtube op de achtergrond hebt draaien, etc, etc.
als je voor werk gebruik kan ik nog snappen, al zou ik nog niet doen reistijd is mijn tijd.
Net zoals nieuwe werken beetje eerder weg en thuis verder enzo, en uiteindelijk ben je veel langer met je werk bezig dan nodig was.
Ik weet niet hoelang jij moet reizen, maar 100mb is wel erg weinig. Doe jij überhaupt wel iets met de telefoon onderweg?
Hier moet ik wel een hotspot gebruiken (trein van WiFi is vaak niet super) en vaak Netflix of spotify onderweg.

En onderweg wifi gebruiken tegenwoordig ben ik niet zo kapot meer van.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 23 juli 2024 17:06]

Ik zit 20Min ongeveer in trein 1, moet daarna ongeveer 12 min wachten op de volgende trein om vervolgens 5 min in die trein te zitten naar werk(Totale reistijd heen uurtje terug snellere overstap 40min), nee ik doe niks met mijn mobiel onderweg(wat zou ik moeten doen dan).
Ja morgen de tweakers podcast luisteren, echter download ik die gewoon van te voren even.

Ik beantwoord wel eens whatsapp ofzo soms, maar al 6 jaar lang kijk ik gewoon naar buiten.
Waarom zou ik op zo scherm van mobiel Netflix ofzo willen kijken, thuis een 55inch oled tv staan kijkt veel fijner lekker op de bank languit.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 17:06]

Maar kan je begrijpen dat er mensen zijn die wel filmpjes kijken op hun mobiel? Dan kom je niet ver met 100mb, in de maand nog wel, haha
Nee, dat snappen mensen niet die zelf weinig gebruiken :-)
Maar dat is ook net wat ik bedoel.....
Ik zit ook vaak genoeg in het OV, alleen lees ik dan vaak het nieuws en af en toe een korte video.... Muziek kost niet zoveel data..... Maar ik krijg die 4GB nooit op... ;-)
Het is ook geen aanval op mensen die wel veel data verbruiken, moet iedereen zelf weten....
Spotify gebruikt inderdaad niet zoveel en cached ook nog eens heel veel. Zelfde nummer twee keer afspelen kost geen 2x data iig. Bij Netflix kijk je altijd weer wat anders en is er dus constant nieuwe data.
Heel simpel; Geen youtube Of netflix kijken in de bus en je spotify playlisten downloaden! Zit zelf op 5gb heb elke dag een lange reis en gebruik ongv 4gb aan het einde van de maand.
Tip. Zet je telefoon op 3G, dan wordt niet zo snel het hele Youtube filmpje binnengehengeld terwijl je slechts een deel kijkt.
Of stap over naar bv Robin Mobile; onbeperkt verbruik tegen een goed bruikbare snelheid voor alle toepassingen. Alleen 4K streaming wellicht niet.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 17:06]

Nee hoor. Ik verbruik zo'n 7-8 GB per dag omdat ik mijn telefoon ook als hotspot gebruik voor mijn laptop.
Ik heb 2 glasvezel verbindingen naar mijn huis (zakelijk en prive), hebben hier een paar servers en 8 computers (waarvan 4 laptops) staan en gemiddeld verbruik ik ruim de 30GB per maand met uitschieters van boven de 100... Wat dus enkel mijn telefoon is die ik enkel voor yt, muziek, videobellen en dergelijke gebruik
Je conclusie dat het zou gaan om gebruikers die geen andere computer / laptop in huis hebben en waarschijnlijk ook nog niet eens een internetaansluiting is te kort door de bocht.

Om 3GB per maand te halen hoeft de gebruiker slechts 100MB gemiddeld per dag of 4MB/uur te gebruiken. Met youtube en sommige games zit je al snel op 400MB per uur, videobellen op 175MB/u, muziek op hoge kwaliteit 100MB/uur en, www op 75MB/u, etc. En dan hebben we het nog niet over zaken als updaten van software, opslag/dropbox etc. Een aantal zaken kan ook gelijktijdig verbruiken. Het is daarmee niet moeilijk om met enkele uurtjes in de week al binnen enkele dagen het gemiddelde te verbruiken zelfs zonder dat iemand actief met die slurpende service bezig is.

Daarbij is niet bekend wat het gemiddelde verbruik van vaste verbindingen is, waardoor nauwelijks vergeleken kan worden of er enig verband met het hebben van een vaste verbindingen is. Het aantal vaste data-aansluitingen is in ieder geval niet afgenomen.

Om aan te wijzen waar het verbruik in zit is het te complex om simpel te redeneren dat het gebruikers zijn die geen andere laptop/computer of verbinding hebben. Keuze in het gebruik van services (gaan video bellen ipv chatten, hogere ) of meer standaard gebruik van HD-content kan bijvoorbeeld al grote invloed hebben op het verbruik nog zonder dat men er meer tijd aan is gaan besteden.
Je kunt ook overstappen naar andere provider of minder data nemen, heb ik ook gedaan in Mei dit jaar.
Ik had ook 4gb ofzo of iets meer door verdubbelaar van ziggo/vodafone, aangezien ik hier niks aan had aan al die data naar wat anders gaan kijken.

Ben bij Simpel uitgekomen 500mb voor 4 euro maandelijks, dit kon bij Vodafone ook betaalde ik 13 euro ofzo.
En kreeg ik ook weer data verdubbelaar erbij omdat ik ziggo heb, dus weer zoveel data extra waar ik niks mee kan dus ook niet hoef.
Dus meer betalen en weer meer er voor krijgen dan ik gebruik/wil hebben, Simpel bevalt me prima laatst effe die tmobile storing maar zit ik niet mee.
Ik kon ook wel thuis komen met de trein zonder internet, heb toch ogen kan op de borden etc kijken na de omroep berichten luisteren etc.

Maar ik ken er zat die wel internet thuis hebben, en ook een laptop etc maar makkelijk meer dan 3gb maandelijks gebruiken.
Die zitten buiten inderdaad alleen maar naar schermpje te staren(Instragram/snapchat, of te streamen naar spotify/youtube etc.
Of in plaats van bellen alleen maar whatsapp videobellen met iedereen overal, gaat je data ook wel snel van zelf.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 17:06]

Het gaat mij dus ook niet om die 4GB die ik heb.... Het zou straks zomaar ineens kunnen zijn dat ik het wel nodig heb.... Ik zit trouwens ook bij Simpel (al een aantal jaren) en dat bevalt mij ook prima..... Ik betaal een tientje de maand en daar kan ik wel mee leven ;)
Het ging mij meer om dat men 3GB per maand gebruikt en dat zijn denk ik toch de mensen die alleen maar 4G gebruiken, ook thuis.... En dan heb je natuurlijk ook nog de gamers en de video-fanaten.... Die mensen verhogen het gemiddelde verbruik natuurlijk nogal.....
Wat je vermoed stookt niet met de werkelijkheid. Denk dat de gemiddelde 'jongere' een veelvoud van 3GB gebruikt via WiFi naast hun mobiele data verbruik (of ze moeten onbeperkt data hebben en daarom geen WiFi gebruiken maar dan ga je makkelijk voorbij die 3GB). 3GB is echt niet een 'die zal vast nooit WiFi gebruiken' hoeveelheid. Grootste 'boosdoeners' zijn social media en streaming media (en dus niet 'gamen') . Het gaat niet om wel of geen WiFi gebruiken en van daaruit op een bepaald verbruik uit komen. Maar op welke manier de gebruiker zijn of haar telefoon over het algemeen gebruikt en of er wel of geen onbeperkt data is.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23 juli 2024 17:06]

Ik heb onbeperkt 4g en ik zit in een gemiddelde maand op de 40-60 GB. Ik zet mijn mobiele internet ook gewoon niet uit als ik thuis zit. En kijk alles op youtube op de hoogste kwaliteit.

Per dag een uur of 2 videos kijken en je zit er zo op.
Maar vind jij dat dan ook prettig kijken om elke dag films op je telefoon af te spelen????

Ik kijk liever op mijn grote scherm thuis en daar heb ik dus geen mobiele data voor nodig..... Snap je wat ik bedoel????
Telefoon --> Chromecast --> 4K TV
maar een chromecast zit op je wifi network, en niet op je mobiele network. Je moet dus echt die videos op dat kleine schermpje aan het kijken zijn. (waarop 480p ook meer dan genoeg is voor mij…)
Nee zeker niet, als je geen internet aansluiting thuis heb kom je echt niet ver met 3 GB per maand.
Als ik dat niet zou hebben zou ik er ook keihard overheen gaan ;)
Ik heb 30gb per maand en gebruik vaak tussen de 10 en 20. Ik kijk wel eens YouTube over 4g en luister veel Spotify, Deezer etc. Ook kijk ik wel eens op Instagram en lees het nieuws.

Heb deels zo'n grote bundel omdat de wifi bij mij thuis om te janken is, dankjewel buitengebieden :+
maar nog lange na niet heeft iedereen een onbeperkte sim
Dat begrijp ik, maar dat is in andere landen ook niet zo, dus dat maakt verder niet uit.

In Finland bv gemiddeld dataverbruik iets van 7 a 8 GB per maand, en dat was al een tijdje geleden dat ik dat had gelezen, dus het zal nu wel nog hoger liggen.

Als ik dan lees dat in NL dat maar 3GB per maand is, vind ik dat eerlijk gezegd best weinig, begrijp niet dat Vodafone eigenlijk ook niet gewoon begint met onbeperkt 4G.

Met een gemiddelde van slechts 3GB per maand, moet dat toch makkelijk te doen zijn met de huidige 4g netwerken in nederland, die als ik, verschillenden artikelen moet geloven tot de beste horen.
Gemiddeld 3GB omdat (sommige) mensen bewust met hun data gebruik omgaan. Ik ben er 1 van, heb maar 1GB (en daar gaan ook m'n belminuten van af), gezien ik thuis/werk/school toch wifi heb, en ik bewust onderweg niet ga streamen lukt het me ook gewoon prima. Ik heb in de afgelopen 10 dagen wel 60MB gebruikt in totaal, en zo haal ik dus onbewust het gemiddelde omlaag.

Daarnaast denk ik dat het percentage gebruikers die hun mobiele data ook als thuisnetwerk gebruiken in andere landen groter is dan hier.

Als vodafone ook onbeperkt internet gaat aanbieden (en door meer concurrentie gaat de prijs omlaag), gaan meer mensen meer (lees roekeloos) data gebruiken en gaat het gemiddelde omhoog.

Persoonlijk juich ik meer data pas toe als de content providers er ook echt wat mee gaan doen, ipv de consument die gewoon meer content gaat conusmeren. Ofwel, de bitrate mag echt al jaren omhoog van streaming/video platformen. Wat we de afgelopen jaren zien is dat de bitrate/kwaliteit het zelfde blijft, maar data bundels worden groter en de verbinding sneller waardoor mensen meer gaan consumeren. Leuk dat je meer kan zien en leuk voor de makers dat ze meer gaan verdienen, maar de kwaliteit van streams moet niet achterblijven en dat gebeurd nu wel voor mijn gevoel.
De bitrate omhoog? waarom? Nog meer data in kortere tijd verstoken? Ik zie het verschil niet meer met een hogere bitrate. Op mijn iPhone XS is alles al haarscherp voor het oog. Een hogere bitrate moet ook altijd maar kunnen. Ik heb liever iets mindere kwaliteit en een doorlopende stream dan elke 5 sec. even bufferen.

Ja, sommige platformen mogen de kwaliteit ook wel verhogen, maar instelbaar. Niet iedereen heeft een hypermoderne smartphone met 4k scherm en quadcore of meer. Alles verhogen betekend ook dat oude apparaten de content niet meer fatsoenlijk af kunnen spelen.

Dat jij bewust met je data omgaat is een keuze. Nu geef jij aan dat het om thuis/school/werk gaat. In mijn geval (foto/videograaf) gebruik ik juist veel visuele content van internet op mijn smartphone. 15gb per maand gaat er wel door. Ieder zijn eigen ding. Jou grote voordeel is dan ook dat je abo veel goedkoper is.
Ik dus ook ga gewoon bewust met mijn data om inderdaad, ik heb 500mb en verbruik als ik gek doe misschien 100mb in de maand.
Ik ga gewoon niet youtuben/ instagrammen /netflixen /snapchatten enzo onderweg, ik houd de telefoon dan gewoon voornamelijk in de broekzak.

De telefoon ook ingesteld dat 9/10 apps niet op de achtergrond draaien, whatsapp download geen bijlages over mobiele data uit zich zelf.
Het is heel simpel om gewoon bewust met je data om te gaan, en niet zo roekeloos met je data om te gaan.
Dat is echt onzin als je dat roekeloos vind het is maar waar jij je prioriteiten bij zet
Het is onzin dat ik bewust met mijn data omga, en niet elke 10 min het hele internet wil leeg trekken ?.

Ik stel juist dingen in en gebruik niet alles out of the box, daarbij hoeven echt niet de meeste apps op de achtergrond actief te blijven.

Het is onzin als je elke 10 min als zombie door hele internet loopt te scrollen, aan info waar je 99% toch niks perse aan dat moment aan heb.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 17:06]

vodafone vertrouwd haar eigen netwerk niet begreep ik van andere
Nou als dat zo is, dan moet je echt een flut netwerk hebben. Ik bedoel, als je gemiddeld per klant al geeneens 3GB per maand kan verwerken nou jeetjee.
Dat is zo. Anders waren ze wel mee gegaan me de concurrenten. Wat ze lopen nu wel hopeloos achter met hun bundels en ze zijn ook nog alleen een beetje interessant als je het combineerd met ziggo.
Ze lopen niet achter, ze bieden gewoon een ander product.
Die zg. onbeperkte bundels van T-Mobile en Tele2 zitten aardig vervelende spelregels aan. Zo moet je na 5GB verbruik steeds handmatig met een app of sms je bundel met 1GB verhogen. Dus halverwege je film of nog erger sportwedstrijd jezelf weer een extra Gigabyte moeten geven 8)7

Nee, dan heb ik liever gewoon een Vodafone die mij een 150GB bundel en een gratis multisim geeft. (voor laptop, 4g router etc) Dan heb ik voor mij gevoel ook gewoon onbeperkt internet, maar ook ongestoord.
Da's wel netjes voor 25 euro per maand.
In dit rapport kan je een uitgebreid vergelijking vinden tussen de verschillende landen wat mobiel dataverbruik betreft.

bron: tefficient.com

België en Duitsland zijn landen met minste dataverbruik.
Ah kijk dat maakt een hoop duidelijk.

61% van de finnen heeft onbeperkt 4G, volgens dat rapport, zal wel zijn omdat het daar goedkoop is. Terwijl in nederland waarschijnlijk niet eens 5% een onbeperkte data bundel heeft.
Duitsland heeft dan ook de slechtste mobiele netwerken in onze regio. Dat verklaart dus een hoop.
Tja wat is weinig? Het hangt nmm van diverse factoren af. Cijfers over verbruik via vaste aansluitingen zijn er nauwelijks. Moeten we het dubbele dan veel vinden terwijl er misschien nauwelijks breedband bestaat?
Tja inderdaad, wat is weinig... Maar ja als ik verschillende onderzoeken moet geloven hoort nederland bij 1 van de goedkopere landen wat betreft mobiele data.

Dan vind ik 3GB per maand toch wel erg karig, maar ja, inderdaad iemand anders kan het misschien weer veel vinden.

Ik vraag mij wel af, waarom providers nu al met 5G willen komen, lijkt mij momenteel totaal overbodig bij zulk laag verbruik.
Ik heb een 6GB bundel en gebruik gemiddeld maar 750 tot 1250MB per maand soms een uitschietertje, maar goed 9 van de 10 plekken waar ik kom heb ik zelf het WiFi aangelegd :)
Ik heb een T-Mobile unlimited abonnement en verbruik gemiddeld 60gb per maand. Je gaat er ook wel naar leven als je onbeperkt hebt. Hotspot in de auto, nooit meer op iemand anders zijn WiFI soms zelf uploaden op 4G omdat dat sneller is dan de verbinding thuis.
je zal wel moeten bij T-Mobile, anders krijg je al een fair use waarschuwing als je 2GB (van de 14GB) in het buitenland gebruikt, omdat je in Nederland voornamelijk op de WiFi zit.
Stelletje idioten bij T-Mobile.
Idiooten bij tmobile? Het is voornamelijk gewoon je te helpen reminden met een sms, je staat volledig vrij om 14gb te gebruiken
heb zelf ook t-mobile unlimited en geen vast internetabonnement. Internet op m'n laptop gaat via USB-tethering.

Als je een beetje rustig aan doet is het perfect. Zit op 3gb a 4gb/dag. Alleen bij grotere downloads is wifi handig.
Ik kan alleen maar zeggen: WOW!!!!!
Ik zit zeker niet stil achter mijn telefoon als ik in het OV zit, ik bekijk een hoop en ik zit nu op zo'n 500 GB en dat terwijl we al op de helft van de maand zitten.....
OK ik ga geen hele videofilms kijken in het OV.... Ik wil videofilms kijken op een mooi scherm en niet een mobieltje....
Maar waarom zou je thuis uploaden met 4G i.p.v. WiFi??? Of via je laptop/computer???? Dan moet je best wel met joekels van bestanden bezig zijn of heel erg ongeduldig zijn....

Edit: @Verwijderd : Klopt helemaal bedoelde met m'n eigen gebruik MB i.p.v. GB....

[Reactie gewijzigd door rmberendsen op 23 juli 2024 17:06]

Je bedoelt denk ik 500mb, ipv 500gb. Ik gebruik thuis ook mijn mobiele netwerk om te uploaden, gaat gewoon veel sneller dan mijn ADSL lijn. Als je thuis glasvezel hebt, dan snap ik dat je die misschien gebruikt. Met unlimited internet vergeet je gewoon snel wifi aan te zetten, want het is ook niet meer nodig. Waar heb je wifi voor nodig als je download met dan 40mb/s is via je 4g lijn? Zelden dat ik dus overschakel!
Ik gebruik de dagelijkse 5gb die ik heb van Tele2 zonder problemen, waarom? Omdat ik het nodig heb voor werk, savonds lekker op de bank filmpjes kijk, en wat nog meer. Om werkelijk alles te casten naar mijn tv is niet praktisch, veel dingen hoef ik maar even te zien of maar bepaalde stukken van te zien.
WiFi staat standaard uit en vpn staat standaard aan.
3GB per maand per sim

Zoveel gebruikt mijn sim in een jaar nog niet eens, en per maand kan ook niet heb maar 500mb maandelijks.
Voor mensen die onderweg zijn Podcasts streamen, spotify op de achtergrond 384kbps, eventueel youtube streampje op de achtergrond en navigatie met live verkeers informatie gaat het allemaal wat sneller.. in de pauze eventjes facebooken etc als de wifi slecht is op je werk of waar je ben gaat 500mb al snel in een dag er doorheen
Het is maar net waar je je foon voor gebruikt en wat je allemaal "belangrijk" vindt onderweg..... ;)
Precies ik vind mijn phone belangrijk dat ik bereikbaar ben onderweg, ik hoef niet constant snapchat/faceboek/ nieuws/ muziek te streamen etc constant.
Ik kan prima in de trein zitten nu al sinds 2013 zelfde traject zonder mobiel, gewoon beetje naar buiten kijken tot ik uitstap.
Buiten kijken naar de natuur is ook mooi als je onderweg bent ;)
Zeker al is het nu wel donker buiten dus moeilijker alles te zien :), maar ik vind gewoon onzin om hele internet leeg te trekken onderweg.
Waarom constante informatie stroom waar je toch niks aan heb perse op dat moment, je hoofd beetje rust geven is ook belangrijk :).
Het mooie van OV is nu juist dat je onderweg kunt werken. Dan combineer je reistijd met werktijd. Ideaal toch?
Werken oké kan nog snappen zeker lange reistijd, echter zitten 90% van mensen halve internet leeg te trekken voor Snapchat / nutteloos scrollen door Instagram of Facebook ofzo als een stel zombies op hun mobiel.
Helemaal mee eens!!!!

En als ik dan 's ochtends iets wil kijken is het wel het nieuws.... Of er weer boeren op de snelweg staan ofzo en daar rij je met de trein lekker langs ;-)
Ik ben dagelijks onderweg zit maandag tot vrijdag in de trein na het werk

Spotify heb ik niet
Youtube gebruik niet op op mobiele data
facebook of iets hoezo zou ik dat onderweg steeds moeten zien
Rond de 40/60 gb per maand is dan geen uitzondering hier.. Met uitschieters naar de 200 gb als er interessante live-events zijn.

Ik zit de hele dag op de weg, loop winkels in en uit en kijk vaak tussendoor video's in de hoogst mogelijke kwaliteit en heb vaak/bijna altijd wel een stream aanstaan. De auto downloaden voor podcasts pakt ook ruim een gig per dag.

Ik probeer daarmee wel binnen die 5gb per dag te blijven, want dat gekloot met aanvullingen is echt waardeloos... Ik heb laatst internetstoring gehad, ik geloof dat ik 35 aanvullers heb moeten doen die dag 🤣
Zat mensen die 'onbeperkt' hebben, en ook echt meer dan 5GB in een dag kunnen opmaken door alles en nog wat te streamen. (Netflix, Youtube etc) Vervolgens schakelen ze ook niet over op wifi want 4G kan regelmatig sneller zijn, en zo halen hun het gemiddele ver naar boven.
En 4G is makkelijker en veiliger dan als je niet thuis bent WIFI hotspots gebruiken.
did werd ruim 5 jaar geleden al gezegd toen KPN reggefiber over nam. door deze overname is glasvezel uitrol op een extreem laag pitje gezet
:? laag pitje Dat ligt wel iets genuanceerder
oktober 2019:
nieuws: 'Aanleg van glasvezel naar woningen komt weer op stoom'
De aanleg van glasvezel naar woningen in Nederland trekt weer aan. Dat concludeert adviesbureau Stratix op basis van eigen cijfers. In de afgelopen jaren stond de aanleg op een behoorlijk laag pitje.
per maand per sim
Per sim met een data abonnement of per sim in het totaal?
Het gemiddelde dataverbruik per mobiele aansluiting bereikte 3 gigabyte per maand in het tweede kwartaal van 2019.
Bron: https://www.acm.nl/sites/...-eerste-halfjaar-2019.pdf
Ik heb snapchat en facebook weg gedaan, en mijn data verbruik blijft maar omhoog gaan elke maand. Ik vertrouw het soms niet meer, vroeger gebruikte ik de helft met 3 apps zeg maar.
Ik weet niet welke telefoon je hebt maar je kunt checken hoeveel MB je per app verbruikt en hoeveel tijd je verbruikt in verschillende apps. Lijkt me sterk dat je zomaar internet verbruikt.
Ik heb 6GB per maand. Ik gebruik alleen als ik een lang weekend weg ben ofzo echt redelijk wat data. Maar per maand is dit nooit meer dan 3GB.

Wat ik me echter wel afvraag: Voor veel liften en andere noodoplossingen zijn vaak mobiele verbindingen geprogrammeerd. Hier zit ook een sim in bij sommige liften weet ik dat dit ook een VOIP verbinding kan zijn. Deze verbindingen worden alleen gebruikt als er iemand in nood is. Ofwel ze worden (als het goed is nauwelijks a niet gebruikt). Als deze verbindingen meegenomen worden in het gemiddelde verbruik geeft dit wel een vertekenend beeld.
Denk dat het aantal van dit soort dingen relatief beperkt is. Daardoor zal het het gemiddelde weinig beinvloeden. maar denk dat er verder wel veel inactieve sims zijn, of mensen die geen data hebben. Zou interessant zijn dit verder uit te splitsen.
Dit zijn sims in 097 range (niet 06), die worden niet mee getelt in deze stats.

Overigens, zijn dat (die nood oplossingen) zoals in alarmsystemen en liften zoals je noemt sims die op zowel kpn/vodafone en tmobile's netwerk kunnen. Want redundancy, dus het is ook lastig te meten hoeveel ze gebruiken
Op het moment heb ik 7GB per maand en dat gebruik ik bijna altijd helemaal, mij lijkt heb best interessant als je ook zou kunnen zie hoe hoog het verbruik is per Leeftijdscategorieën.
Ik heb een T-Mobile unlimited abonnement en verbruik gemiddeld 100gb per maand. Je gaat er ook wel naar leven als je onbeperkt hebt. nooit meer op iemand anders zijn WiFI, Youtube streampje onderweg aan voor muziek of als je zelf niet rijd kan je netflix aan gooien.. of spotify zonder offline download... en live verkeers informatie van de navi
Ik ben eens mijn rekeningen gaan analyseren en ik zit op zo'n 1 TB per maand. Het gaat tegenwoordig zo hard met data. 3 GB is misschien voor een simpele M2M toepassing normaal, maar een gemiddelde 4G gebruiker zit echt wel wat meer te verstoken.
wacht wat? 1tb

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.