Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PlayStation 5-consoles worden geleverd met fans van verschillende fabrikanten

Sony lijkt verschillende versies van de PlayStation 5 te hebben uitgebracht. De twee modellen gebruiken ieder verschillende fans van een andere fabrikant. Eerder bracht Sony al PS4 Pro- en PS3-varianten uit met fans van verschillende fabrikanten.

De consoles met verschillende fans werden onder andere opgemerkt door leden van het Gathering of Tweakers-forum. Het gaat daarbij om fans met respectievelijk 23 en 17 blades. Ook forumbezoekers op NeoGAF en ResetEra melden dat er PS5-consoles met twee verschillende fans in omloop zijn. Het lijkt erop dat de fan met 23 blades wordt geproduceerd door Delta, terwijl de variant met 17 blades van Nidec afkomstig is.

Franse website Les Numériques heeft de twee PS5-modellen met verschillende fans in handen, en publiceert onder andere geluidsopnames van de twee ventilatoren. Daaruit blijkt dat de fan met 17 blades iets meer geluid lijkt te produceren dan de variant met 23 ventilatorbladen, hoewel de waargenomen verschillen niet groot zijn. Het geluidsverschil tussen de twee varianten komt in de tests neer op ongeveer 4dBa. 'Console A' met Delta-fan produceert tijdens het spelen van Demon's Souls zo'n 39dBa aan geluid, terwijl dat bij de PS5 met Nidec-ventilator neerkomt op 43dBa.

De Nidec-fan van met 17 blades produceert daarnaast een wat meer 'ratelend' geluid in de tests van Les Numériques. Dit geluid wordt vermoedelijk geproduceerd door de motor van de fan en komt in iets mindere mate ook voor in de geluidsopnames van de Delta-fan. De website zegt vijf PS5-consoles van redacteuren te hebben vergeleken. Twee daarvan hadden een fan van Delta, terwijl drie modellen voorzien waren van Nidec-variant. Sony heeft in het verleden vaker verschillende fans gebruikt voor de productie van PlayStation-consoles. Zo werd de PS4 Pro bijvoorbeeld ook geleverd met fans van Delta of Nidec.

De consolefabrikant bracht zijn PlayStation 5 eerder deze maand uit, hoewel deze beperkt beschikbaar was. Eerder vandaag meldde Sony op Twitter dat de PS5 goed was voor de 'grootste PlayStation-release tot nu toe'. Daarnaast belooft het bedrijf dat er nog dit jaar 'nieuwe voorraad' wordt verstrekt aan retailers. Tweakers publiceerde eerder een review van de PlayStation 5.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

25-11-2020 • 20:21

199 Linkedin

Submitter: Caayn

Reacties (199)

Wijzig sortering
3 decibel erbij is 2x zo hard geluid toch? Dus 4 db verschil is dan toch juist enorm?
Verschil in decibels = 10log(verschil in luidheid)
∆dB = 10log(∆L)

10log(2) = 3dB verschil
Dus bij 3 dB verschil is het geluid 2x zo luid.

10log(~2,512) = 4dB verschil
Dus bij 4dB verschil is het geluid zo'n 2,5x zo luid.

EDIT: maar 2,5x een heel zacht geluid kan nog steeds een heel zacht geluid zijn. En hoe goed je een geluid hoort hangt o.a. ook nog af van de frequentie.)

[Reactie gewijzigd door P3TER_ op 25 november 2020 22:25]

10log(2) = 3dB verschil
Dus bij 3 dB verschil is het geluid 2x zo luid.
Dit klopt deels. Bij een verschil van 3dB verdubbelt de geluidssterkte. Mensen ervaren geluidssterkte echter niet lineair, en een subjectieve "verdubbeling" komt overeen met 10dB, oftewel een toename van de geluidssterkte met factor 10. (Zie hier)

Dit neemt niet weg dat een verschil van 3dB waarschijnlijk wel hoorbaar is.
Uit sommige gebruikerservaringen is de PS5 vrij goed hoorbaar, dus ik vermoed dat dit verschil veroorzaakt wordt door dit verschil in fans. 43dBa is echt prima hoorbaar.
43dB is over het algemeen goed hoorbaar inderdaad, maar mijn edit was voornamelijk een algemene aanvulling op de toepassing van de formule, dus als een soort disclaimer.
Het is vrij weird. Bij het spelen van Demon's Souls en Ghost of Tsushima tot dusver nog totaal geen bewust geluid ervaren. En nee, niet vanwege het spelen met koptelefoon. Wat overigens echt wel lekker werkt.

Maar bij het opstarten had ik wel een keer dat ik het apparaat goed hoorde. Alleen als ik er nu aan terugdenk zou dit ook de disc drive kunnen zijn. Kan me dit ook wel van PS4 herinneren. Als dat ding bezig was kon je die wel knap goed horen. Nooit die opstuigende vliegtuigmodus gehad btw.

Of het is iets anders en dan heb ik gewoon geen idee :P
Decibel is een logaritmische schaal. Qua kracht is daarom 3 dB een verdubbeling. Maar een verdubbeling is voor de meeste mensen beperkt hoorbaar.
Een verschil van 1 dB is sowieso niet verneembaar.

Aangezien het ervaren van geluid ook sterk afhankelijk is van omgevingsgeluid zou het in de meeste gevallen niet uitmaken.
Een verschil van 1 dB is sowieso niet verneembaar.
Dat is ook maar afhankelijk van de frequentie en de hoeveelheid gehoorschade iemand heeft opgelopen.

1db betekent 2^(1/3) = 1,25x zo veel geluid.
Dit is dus 25% meer/harder geluid. Dat is best een groot verschil.
Hij doelt denk ik dat het verschil tussen 30 en 33dB minder goed hoorbaar is dan 80 en 83dB. Bij het laatste is het verschil enorm hoorbaar.
Niet hoorbaar voor een ongetraind oor.. ;)
Geluid verdubbelen in intesiteit is +3db.

Ipv 1 geluid van 30db, naar 2x 30db = 33db.
In dit geval gaat 1 geluid van 39 db, naar 1 geluid van 43 db. Dus is het niet exact te vergelijken.

https://www.natuurkunde.n...id-en-decibel-hoe-zit-dat
Nee, 10 db is een verdubbeling.
iedere 10db is 10x zo veel. Dus 10db is x10, 20db is x100 etc...
Dus ja, 4db verschil is meer dan verdubbeling van het geluidsniveau. Nu is een verdubbeling van 'heel erg weinig' wellicht 'heel weinig'.
3db is een verdubbeling en de db schaal is logaritmisch:
de verhoging is 4db: dat betekent dat het geluid 2^(4/3)=2.5198421 zo veel gelluid.

/edit: nog even de wiki pagina er bij gehaald. https://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)

/edit2 man man man, wat een moderatie hier weer....

[Reactie gewijzigd door michielRB op 25 november 2020 21:21]

Dit klopt, alleen het menselijk oor ervaart het anders. Voor het menselijk oor is 10dB erbij ongeveer een verdubbeling van het volume, en vanaf 3dB is het verschil in volume voor de meeste mensen hoorbaar.

Menselijk gehoord ervaart geluidsdruk dus niet lineair

[Reactie gewijzigd door InEtVa op 25 november 2020 23:54]

Dat ligt aan de frequentie. Het menselijke gehoor is niet op elke frequentie gelijk qua volume. Een vuistregel is dat hoe hoger de frequentie is, des te lager het volume moet zijn om over de gehoordrempel te gaan.
Dit fenomeen is makkelijk zelf te testen: Als je een frequentietest opent op YouTube: hoe hoger de frequentie wordt, hoe harder het gaat klinken, waardoor je de volume steeds lager moet zetten, terwijl als je het met een decibelmeter zou meten, de waardes hetzelfde blijven.

off-topic: Dit is ook een van de redenen waarom bass sneller gehoorbeschadiging geeft als hogere tonen, omdat je lage muziek als techno harder af moet zetten om het hard te laten klinken..

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 26 november 2020 18:05]

Dit princiepe word volgens mij ook gebruikt bij TV reclames. Daar gooien ze de frequentie omhoog, zodat het gelijk 2x zo hard klinkt als het geluid van het programma wat je zat te kijken.

Eén van de redenen waarom ik vrijwel nooit meer naar "live" TV kijk.
Ja en ze mixen meer af tot de max. Kortom accepteren dat er wat vervorming in zit. (m'n vader had ooit een promo filmpje gehermonteert als commercial en werd daarna uitgezonden. Wij kijken ophet tijdslot, was het veels te zacht in vergelijking met de rest. Hij snel naar z'n studio, ik mee en hij opnieuw het geluid doen. Alles in het rood qua afmixen. Dat doe je normaal niet ;) snel opnieuw ingestuurd en ja was in line met de rest... Was zijn eerste en laatste keer. Hij vond het maar niks zo het eindproduct af te leveren...
3db is een verdubbeling in kracht.
Waarom heb ik (en blijkbaar @Geim dus ook) op school geleerd dat het 10 is?
Omdat de verdubbeling in kracht/intensiteit door een luisteraar niet als een verdubbeling in geluid gehoord wordt.

De meeste mensen zullen bij een plus 10db denken dat ze twee keer zoveel geluid horen.
De meeste mensen zullen bij een plus 10db denken dat ze twee keer zoveel geluid horen.
En daar ging het hier toch om?
Nee dat ligt wat gecompliceerder. Volgens mij komt 10 decibel meer neer op een verdubbeling van hoe hard we het geluid horen. Maar goed, als je een fluister geluid verdubbeld, dan is dat geluid nog steeds nauwelijks hoorbaar. Verdubbel je het geluid van een gil, dan zal dat natuurlijk wel impact hebben.
Juist ja, daar gaat het volgens mij om, niet of er 1 2 of 20 verschillende fabricaten worden toegepast
10 decibel erbij, voelt/hoort als 2x zo hard
Dat is inderdaad een erg groot verschil.
De nieuwe 6800XT cooler is bv 6db stiller dan de 5700XT maar waar je die laatste goed hoort hoor je de 6800 XT bijna niet.
Hangt er vanaf hoe hard het geluid is, als je 30dB hebt zal het verschil minder hoorbaar zijn dan bij 80dB. Ook hangt het nog van de frequentie af. Een voor de mens onhoorbare frequentie zal nog steeds onhoorbaar zijn wanneer de geluidssterkte hoger wordt.
Hangt er vanaf met welk geluidsniveau je vergelijkt: het dubbele van "heel erg stil" kan nog steeds amper hoorbaar (dus verwaarloosbaar) zijn. Het is pas bij echt luide geluidsniveaus dat het een enorm verschil zal uitmaken.
Ik heb dus een Nidec en het is er aan te merken.
Hier mijn post van op Budgetgaming:

Amai, dan is mijn toestel toch een stuk luider.
In dashboard zonder iets te doen 37-38dB
In game (Astro op de Plaza) 45dB
Tijdens installatie van disc 55dB

Allemaal gemeten op 1cm van de console op een vast punt. (Ter hoogte van de disc reader)

Kleine toevoeging. Hier mijn gegevens van de Xbox Series X:
In dashboard zonder iets te doen 24dB
In game (Forza Horizon) 29dB
Tijdens installatie 32dB

Mensen die iets kennen van geluid weten dat dit een enorm verschil is. De Xbox is muisstil. Mijn PS5 jammer genoeg niet.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Ekfad op 25 november 2020 21:22]

Ik heb geen XSX om het direct mee te vergelijken maar ik hoor mijn PS5 praktisch niet (+/- 2 meter afstand). Tot nu toe een gigantische verbetering vergeleken met de PS4 Pro die er eerst stond. Maar dan gok ik dat ik er misschien eentje heb met een Delta fan?

Maar goed; ik vrees dat er zoals vaker bij massaproductie-producten er helaas een batch 'maandagochtendmodellen' tussen zitten.
Je hoort een XSX gewoon niet op een afstand groter dan 50cm. Het ding is echt absurd stil.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 25 november 2020 23:50]

Daar twijfel ik niet aan, fijn toch :)
Als ik mijn oor erop leg tijdens het gamen heb ik eerder een lekker warm oor ipv dat ik dat ding hoor. Hij is echt ontzettend stil!

Overigens heb ik niet een referentiepunt mbt die 43db van de PS5. Waar is dat vergelijkbaar mee? Snelle google leert bv vergelijkbaar met een koelkast, maar dat vind ik eerlijk gezegd best luid.
Geluidsniveau bij een koelkast zijn sowieso lastig te bepalen, want als de pomp aanslaat is dat meestal wel meer dan wat er op het label staat. Wat ik wel kan vertellen is dat 43dB prima hoorbaar is.
Je hoort hem op 2 meter afstand? :? Dat lijkt me toch luid voor een console. Akkoord, het is stiller dan die straaljager van de vorige generatie maar toch. Ter vergelijking, men Series X staat naast men scherm op nog geen meter en deze is niet hoorbaar, de One X die er voordien stond al nauwelijks. Dus de cijfers hierboven kunnen wel kloppen. Zolang het niet stoort geen probleem natuurlijk en in stilte gamen komt ook zelden voor dus dan valt het al helemaal niet op denk ik.

Ik vind het wel raar dat het verschillende modellen zijn qua blades, dat er meerdere producenten zijn komt wel vaker voor maar dan met gelijke modellen/specs zou ik denken.
ik hoor hem "praktisch niet" op 2 meter afstand :) Als ik al het geluid op mute zet, dan hoor ik:
- hoofdmenu: stil; tenzij ik mijn oor er praktisch tegen aan houd.
- miles morales / astro's playroom: vanaf de bank (+- 2 meter afstand) hoor ik wel wat gezoem (van de fan). Ik ervaar het niet als storend, en zodra ik het geluid van mute af haal dan is het niet hoorbaar.

Ik betwijfel niet dat de XSX stiller is, dus tja.. dan is het wat je zegt: het is maar of je er aan stoort of niet. Vergeleken met de PS4-generatie is het -in mijn geval- iig een flinke verbetering.
Het was zeker niet om de PS5 af te breken hoor moest het zo overgekomen zijn. Ik dacht gewoon voor release gelezen te hebben enkele keren dat het de stilste console ooit zou zijn. Ik vind het dan jammer dat ze dat niet kunnen waarmaken hebben.
Ik had hoge verwachtingen van hun liquid metal + die koeling. Er zijn wel wat oververhitting verhalen, maar dat zijn eerder productiefouten denk ik, bij de Series zijn die ook te lezen.
Nu nog een sloot goeie games.
Was bij mij ook een Nidek. Maakte een zeer storend (ratelend?) geluid. (Tud dud dud dud dud dud dud...)
Staat bij mij in de slaapkamer en was zeer duidelijk hoorbaar.
Heb hem begin deze week terug gestuurd in de hoop van een stiller model terug te krijgen. (Ik dacht toen dat het echt om een defect ging, niet door een ander type fan.)
24dB is nagenoeg onhoorbaar. Achtergrond geluid is 20dB en dat hoort een mens normaal gesproken niet in praktijk.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 28 november 2020 00:39]

Dat zijn flinke verschillen tussen de twee consoles.

Ik dacht dat reviews spraken van een stille PS5. Blijkt dus helaas niet het geval te zijn. Weet je zeker dat je geen defect exemplaar hebt? Het zou toch jammer zijn als de PS5 niet net zo stil is als de Xbox Series X.
Tja, defect.. Hij doet wat hij moet doen. Nog geen vastlopers, laat staan harde crashes. En ik heb er op twitter al gehoord die luider waren dan de mijne. Hij blijft ook nog steeds stiller dan mijn pro. Dus wat is stil? Mocht ik de series X niet hebben dan wist ik niet beter.
Gamer Nexus op youtube heeft in een video laten zien wat er allemaal niet goed gaat met de koeling van de ps5, de witte kap eromheen zorgt er ook voor dat er weinig verse lucht naar binnen kan, geheugenchips die geen contact maken met de heatsink en 94 graden worden tijdens gamen in een kamertemperatuur van 20 graden, ik schrok ervan.
De PS5 is veeel stiller dan de PS4. Maar de Xbox is nog veel stiller dan de ps5. Dus ten opzichte van de vorige generatie is het een vooruitgang, maar de concurrentie maakte een
best wel flink grotere sprong.
Het is dan ook niet moeilijk om iets stiller te maken dan een opstijgende PS4 Pro.

Maar nu hebben alweer hetzelfde gedoe, omdat Sony het gewoon niet leert.

Zelfs nu al een hoop geluid en de console is nu nog nieuw. Volgend jaar zomer zal wel weer een feest gaan worden.. *zucht.
Blijf het toch raar vinden, hoor mijn PS4 Pro nooit opstijgen, hij is altijd lekker stil.
De sprong was wellicht niet eens groter, maar de One X lag ook al een enorm eind voor, die was ook al vrij stil.
Bij de Xbox zijn we al gewend van de stilte.
Ik heb X1X en nu ook XSX, alleen de X1X maakt herrie wanneer je bepaalde spel gaan spellen.
Bij de XSX is echt muisstil en mijn koelkast in de keuken is wel hoorbaar.
De XSX is gewoon niet te horen! Hij staat naast mij tijdens het gamen. Ook als hij straks belast zal worden door next gen game dan mag hij 16dB luider worden! Ik weet niet of je weet wat dat betekend, maar als je het wel weet kan je moeilijk ontkennen dat er een groot verschil is tussen mijn 2 next gen consoles.

Nu, PlayStation heeft mij op Twitter gevraagd hun te contacteren. Zal ik vrijdag doen.
Dat jij je xbox niet hoort, wil niet zeggen dat er geen problemen zijn bij andere mensen. “Very loud” XSX zijn gewoon te vinden op internet en is al vanaf het begin gereport namelijk. Net als @Segafreak83 die serieus overdrijft hierin. Als hij zijn PS5 hoort op 6 meter afstand dan heb ik blijkbaar “geluk”. Gehad? Dan nog wat is het probleem van iets horen? Dat de XSX nu redelijk stil is, wilt niet zeggen dat het nog gaat veranderen. En zoals ik zei, er zijn net zo goed mensen daar die hem wel horen, dus dat proberen te verdoezelen, is nogal treurig en te doen alsof alleen PS5 problemen heeft. En Segafreak zijn console klinkt eerder faulty als dat serieus zo is, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hem al niet eens direct geloof. Frappant voor iemand die redelijk vaak negatief doet over de PS5 in de PS5 topic ook opeens een schreeuwende PS5 heeft.

Enige wat ik hoor is de disk even opspinnen, maar daarna verdwijnt dat en is hij stil. Dit is verder bij iedereen die geen gekke dingen aan zijn console heeft hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 26 november 2020 07:31]

Ik snap niet goed waarom jij zo defensief uit de hoek komt. Ik denk dat het uit al mijn posts duidelijk naar voor komt dat ik enkel spreek over mijn consoles?

Hoe een ander zijn console werkt, daar kan ik jammer genoeg niet over oordelen. Doe ik dus ook niet.
Over mijn consoles doe ik dat wel, en in tegenstelling tot wat er in de media verscheen over de PS5 is mijn PS5 console niet stil. Zijn er gekke dingen aan? Ik denk het niet. Het verschil in ventilator verklaart waarschijnlijk waarom mijn console iets luider is dan de jouwe.

Over de XSX zei men ook dat die muisstil was en dat kan ik alleen maar bevestiging. Is dat voor alle XSX zo? Geen idee. Waarschijnlijk niet. Verdoezel ik dan iets? Lijkt mij niet.
Kom op man, dat riep iedereen bij de PS4 Pro ook, je stelt je aan, bla die bla. Terwijl sommige modellen aan het opstijgen waren.

Zelfs mensen aan de telefoon gehad, dit vroegen wat ze op de achtergrond hoorde bij mij.

Mijn PS5 hoor ik nog op 6(!) meter afstand, en dan zelfs nog zonder disc.
We moeten idd afwachten totdat de echte next gen games komen om te kijken hoe de next gen consoles qua geluid en koeling presteren.

In beschouwing nemende dat er momenteel weinig klachten zijn over Xbox en veel over PlayStation heb ik nu meer vertrouwen in de eerste. Jij niet?

Er zijn twee ongeveer gelijkwaardige producten op de markt. De ene heeft een stuk meer (kinder)ziekten dan de ander. Dat kan je moeilijk ontkennen lijkt mij.
Zoals meerdere ook al zeiden, als je puur op tweakers blijft lezen kom je ook niet verder dan sommige nieuwsberichten.

Waarom zou ik meer vertrouwen hebben in een andere console,als ik geen problemen heb mijn eigen console. De XSX heeft genoeg problemen, maar focus van tweakers lijkt idd PS5. Ik kan er niets aan doen als men alleen tweakers bezoekt en dit leest.

Het lijkt maar zo dat de PS5 meer kinderziektes heeft. Het is maar net hoe selectief je nieuws leest of zoekt.
Het is de schuld van de media/Tweakers! Trail by media zoals ik een politicus heb horen spreken deze week. Het ligt aan van alles behalve PlayStation zelf.

Ik kijk meer dan genoeg andere bronnen en die laten hetzelfde beeld zien.

Maar fijn dat jij momenteel nog nergens last van hebt met je PS5. Hopen dat dat zo blijft.
Het is dus 1 groot complot in jouw ogen.

De Xbox eigenaren met problemen hebben allemaal gezamenlijk afgesproken om alle problemen angstvallig stil te houden voor de media en alle PS5 eigenaren met problemen praten wel vrijuit over hun problemen op internet.

Vandaar dat het nu in de media net lijkt dat de PS5 meer problemen vertoont dan de Xbox Series X. Maar dat is dus feitelijk niet zo....
Denk niet dat dit voor de meesten een probleem vormt, laat staan dat ze dit überhaupt merken als ze zo'n soort artikel niet gelezen hebben.
Toch vind ik het altijd merkwaardig als fabrikanten dit doen. Zeker als dan externe partijen erachter komen, zoals hier dan bijv. door forumbezoekers. Het doet me meteen denken aan Samsung die sommige van haar telefoons met een Qualcomm Snapdragon SoC maakt, en andere met een exynos.
In het geval van de PlayStation 5 is het echter een veel kleiner verschil, qua fan, dan qua SoC op een smartphone uiteraard ;)
In het geval van de PlayStation 5 is het echter een veel kleiner verschil, qua fan, dan qua SoC op een smartphone uiteraard ;)
Het wordt echter interessanter als er tussen de fans niet alleen een verschil in geproduceerd geluid zou blijken te zitten, maar ook een verschil in koelvermogen. Jammergenoeg hebben we daar dan weer geen informatie over.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 25 november 2020 20:30]

Kan ook zijn dat die met 17 blades luider is door het verminderde koelvermogen. Minder airflow resulteert in een fan die sneller draait om de temperatuurcurve te halen.
Qua koelvermogen is het verwijderen van beide plates een goede upgrade (of een custom plate met openingen maken). In ieder geval volgens Gamer Nexus analyse.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 25 november 2020 20:33]

Ja inderdaad! Zeker nu er zoveel positieve berichten zijn op het gebied van het 'next-gen' koelvermogen van de PS5. Only time will tell, I guess.
Waarom wordt hier voor gekozen? Het lijkt me niet dat er tekort is aan één type fan voor de productie. Het lijkt mij juist zorgen voor een complexer productieproces als je met verschillen onderdelen gaat werken.
Als je op zo'n grote schaal produceert zoals Sony hier, dan kan het natuurlijk voorkomen dat je niet precies vinden kan wat je zoekt (aan prijs, kwaliteit en kwantiteit) in één fabrikant. Zeker als het een globaal verkocht product is.
Sony liet hier tussen regels ook wat van weten in de jaarcijfers eerder dit jaar. Lijkt er op dat de Corona-crisis voor een niet-optimaal productie & testproces heeft geleid.
As for PlayStation®5 (“PS5”), there have been some challenges with part of the
testing process and the qualification of production lines
, primarily due to employees
working from home and restrictions on international travel, but we are addressing
these issues and preparations are on track for the launch of the console during the
holiday season of this calendar year.
nieuws: Sony: release PlayStation 5 ondanks coronavirus op de planning voor e...

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 25 november 2020 22:18]

Misschien om de productie te maximaliseren. Sony weet dat de vraag enorm was en nog steeds is.
Dat zorgt voor minder risico's. Als ze maar 1 fabrikant zouden hebben en die zou failliet gaan, dan hebben ze een probleem.
Dat zou kunnen, maar denk niet dat het hier het geval is geweest, denk dat het gewoon puur te maken heeft met de capaciteit bij de ventilatorleveranciers zelf, dat er dus niet 1 leverancier was die genoeg kon leveren..
Waarom denk je dat?
Omdat dat nogal vaker voor kont bij een grote release.
Exact dezelfde zoals ook uit de PlayStation 4 Pro, Sony heeft weer eens niets geleerd uit het verleden...
Ik heb even op het forum hier rondgekeken. Veel mensen zijn al bezig met het modificeren van hun PS5 om het geluid naar beneden te krijgen. Dat kan toch niet helemaal de bedoeling zijn van een nieuwe console. En dan zijn er nog niet eens games die het maximale vragen van de nieuwe generatie consoles.
Mensen proberen het geluid naar 0 te brengen omdat het gat tussen iets van geluid en niets van geluid te overbruggen is. Het valt echt reuze mee als je er niet direct naast zit. Genoeg geluidstests te vinden op YouTube met objectief bewijs. Dat mensen hier beginnen te knutselen. Dat is natuurlijk wel de juiste plek als "tweaker".

Een RTX 2080 Ti waarvan de koelpasta helemaal verhard was binnen 8 maanden en zoveel fan issues gaf toen ik die kocht heb ik maar zelf vervangen dan via gigabyte of megekko garantie aan te wenden en doet het perfect de afgelopen 5 maanden.

PS4 pro heb ik de fan vervangen en vond het geen probleem. Als er een mogelijkheid is om wat handwerk te doen voor een beter resultaat overweeg ik dat ook voor de meeste apparaten in huis. Maar mijn PS5 doet wat het moet doen dus daar zijn geen aanpassingen nodig.. Misschien toch een plasti dip.. Hmm
Ik vind het een fantastisch apparaat en ben er superblij mee, maar ik vind het geluid echt niet meevallen hoor. Dat ding stijgt nog harder op dan mijn PS4 Pro als er een disc gelezen wordt, en dus ook met opstarten als er een disc inzit. Oplossing is om er nooit een disc in te hebben, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Verder de fan en de coil whine heb ik ook, maar daar stoor ik me totaal niet aan omdat ik gewoon aan het gamen ben met game geluid. Alleen wel vreemd dat mijn XSX die ernaast staat echt totaal stil is, ook met een disc erin. Dus het kán wel

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 25 november 2020 23:05]

Van de disc heb ik dat probleem gelukkig niet. Kon het enkel testen met Dirt 5. Redelijk stil bij installatie en lezen (staand)

En de xbox series x is inderdaad wat stille rol ieder vlak. Dat klopt wel.
Hmm vreemd, nou laat je me twijfelen of ik een defect heb. Als je de PS5 opstart met een disc erin, gaat hij dan niet de eerste 5 seconden blazen als een gek?

Edit: hij ligt horizontaal en ik schakel hem gezien 2 crashes helemaal uit ipv ruststand totdat de kinderziektes eruit zijn

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 25 november 2020 23:04]

Ik wil het gerust nog eens testen met zoveel ps4 disc, ps5 disc en 4k blu ray. Ben van plan een uitgebreide review te schrijven. Maar in eerste instantie bij eerste disc inladen oversteeg het niets. Gebruik mijn console in slaapstand met usb schijf eraan (na de eerste firmware update). Controller laden tot 3u na rust modus werkt ook gewoon (wel getest na firmware update 2).
Wat goed, ben heel benieuwd naar de resultaten. Heb zelf alleen nog de disc van Miles Morales. Ik ben in ieder geval al blij dat het aan de disc lijkt te liggen, want eerst dacht ik dat mijn PS5 altijd zo’n herrie maakte bij het opstarten. Dat valt dus reuze mee.
Los van 2 crashes ervaar ik verder geen problemen en ben ik superblij met de PS5
Maak je geen zorgen, de mijne doet dat ook. En is ook niet stil zoals je hier kan lezen.
Een disc moet eenmaal gewoon draaien. Je kan hem langzamer laten draaien maar dan lees je dus ook langzamer draaien.
Volgens mij hebben we het over een ander geluid. Ik heb het over een geluid als een stofzuiger, en ook net zo hard. Zoals de PS4 Pro als je Warzone ging spelen zeg maar, nog wel harder. Niet gewoon het zachte geluid van het spinnen van een disc, dat zou me echt totaal niet storen
Ik heb hetzelfde. Ik dacht (op basis van de tech breakdown) dat de disk reader extra stil zou zijn, maar dat is totaal nog niet het geval. Mijn vriendin klaagt er zelfs over (ik heb zelf een koptelefoon op) dat hij soms meer kabaal maakt dan de PS4 Pro wanneer er een disk in zit, wat bij mij met Miles Morales het geval is.
Exact hetzelfde hier! Ik vraag me af of wij dan defecten hebben of simpelweg een ander type blu-ray speler dan de meeste mensen en ook de media, die allemaal claimen dat de PS5 stiller is dan de 4(pro). Tot nu toe heb ik het ook alleen kunnen proberen met Miles Morales

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 26 november 2020 10:24]

Ik had het graag geweten. Hij doet precies hetzelfde bij PS4 discs overigens. Wel merk ik dat hij niet constant lawaai maakt, maar slechts zo nu en dan. Installeren en opstarten als meest voorkomende reden.
Klopt! Dit heeft iedereen, maar de meeste mensen vinden het geen punt omdat je dan gewoon random de disc hoort spinnen. Bij ons is dat dus anders en klinkt het als een stofzuiger
Ik zie ook heel veel gezeur over dat mensen de fan horen met het oor tegen de console aan. Op 3 meter afstand met geluid van de game hoor je nagenoeg niets. Soms zijn mensen echt aan het zoeken.
Het is ook dat de concurrentie nog veel stiller is, dus in die zin had de PS5 met de flink grotere console toch iets beter mogen presteren. Waar zijn al die kubieke meters anders goed voor.
Bij de concurrent hoor je op 50 cm al zo goed als niets. 3 meter afstand kan je alleen aan het lampje zien dat hij aanstaat in een doodstille kamer. Dus als mensen beiden consoles hebben staan gaan dit soort dingen snel opvallen.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 25 november 2020 23:53]

Er zit toch blijkbaar verschil in de fans? Jij hoort de jouwe niet, mooi. Andere horen hem wel op 3 - 4 meter afstand en vragen zich af waarom dat is, willen weten waarom en proberen dat te achterhalen.

Jij maakt van hen nu zeurders die naar iets aan het zoeken zijn wat er volgens jou niet is, maar het is er wel en het is handig om te weten dat een andere fan een oplossing kan gaan bieden.

Zelf een nidec fan met o-ringen wat vaster gezet, lijkt marginaal te hebben geholpen maar vind het jammer dat ik de andere niet heb, verder geen probleem de PS4 games doen het prima en spelen erg fijn weg =)
Ik hoorde mijn PS5 ook niet toen ik PS4 games aan het spelen was. Toen ik Demon's Souls ging spelen kreeg ik wel last van Coil Whine. Niet dat ik me er heel erg aan stoor, het is een hoge pieptoon.
Het gekke is dat de pieptoon anders klinkt zodra ik in game menu's ga navigeren. Dan wordt de piep lager of soms minder... Apart..
Software kan volgens mij veel oplossen ook.
In de Teardown van Sony zelf is er ook nog een derde model en in het forum heeft iemand anders ook nog een afwijkend model tegengekomen.

Weet zelf niet wat ik heb maar hoor de Playstation in Miles Morales en Dirt 5 in ieder geval niet. Ook de disc drive hoor ik niet (3.5 meter afstand). Weet dus niet welke ik heb.

Bij de PS4 Pro (versie 1) heb ik inderdaad een Nidec Fan gekocht voor 25 euro om te vervangen en in combinatie met gelid koelpasta en nieuwe pads was het geluid fors minder. Wel nog steeds dag en nacht verschil met de PS5.
Hoor jij de disc drive niet? Dan is of mijn PS5 niet goed, of jij bent doof. Hier spint de disc heel hard op, bijna zoals een PS4. Om daarna toch weer rustig te worden.
Nope, hoor ik nauwelijks (enkel met Dirt 5 geprobeerd) en heb daar een goed oor voor. Zal nog eens zien met een 4k film.
Misschien heeft ie de versie zonder ;) lol ik kan niet lezen.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 25 november 2020 21:42]

Tijdens spelen zou je de disc ook niet moeten horen. Misschien bedoeld hij dat?
Klopt, om de zoveel tijd spint die even op.
Valt mee. Samsung gebruikt(e) soms voor exact hetzelfde model TV totaal andere panelen, met grofweg dezelfde specs maar bijvoorbeeld alsnog totaal andere pixel response times etc. Beiden vind ik overigens belachelijk ;p

Ik heb duidelijk de 17 blade variant en 't is relatief gezien een herrieschopper (vergeleken met PC, Xbox One X en Series X) en de console houdt ook wel van wat coilwhine.
De PS5 verbruikt ook best wel wat meer dan de Xbox en heeft een slechtere airflow. Dat helpt em allemaal niet zo.
Met lenovo notebooks is het helemaal erg tegenwoordig; opletten met toetsenbord en paneel. Als je een "goede deal" ziet voor zo een laptop kan je er van uit gaan dat daar niet de goede onderdelen van de review units in zitten, en zelfs voor gewone prijzen is de kwaliteit nog onderhevig aan de "lenovo panel lottery".

[Reactie gewijzigd door emphy op 26 november 2020 02:05]

Wellicht ook interessant om naast het verschil in geluid ook te kijken of er verschil zit qua airflow en temperatuur. Zoals het artikel nu is vind ik het niet echt nieuwswaardig..
Valt dit verschil enigzins te achterhalen via een productcode op de doos?
Het is heel normaal om meerdere leveranciers te hebben voor componenten. Zolang de leverancier voldoet aan de gestelde eisen en specificaties, mag dat ook geen probleem zijn.

Wordt ook vaak gedaan om risico bij leveringsproblemen te minimaliseren. Uiteraard ook om de prijs van onderdelen te kunnen drukken.

Dat het twee verschillende ontwerpen zijn verbaast mij enigszins. Maar als ze voldoen aan de specs die Sony oplegt, mag het geen probleem zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True