Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft verwacht dat tekorten Xbox Series X en S tot april 2021 aanhouden

Microsoft verwacht dat de vraag naar de Xbox Series X en S tot in het eerste kwartaal van volgend jaar hoger zal zijn dan het aanbod. Pas vanaf april zou Microsoft aan de vraag kunnen voldoen. De nieuwe consoles zijn momenteel vrijwel overal uitverkocht.

Tom Stuart, de chief financial officer van Microsofts Xbox-afdeling, sprak tijdens een conferentie voor investeerders over de tekorten. Een transcript staat op Seeking Alpha. Volgens Stuart blijven de tekorten tot in het eerste kwartaal van volgend jaar aanhouden. Hij verwacht dat pas vanaf april 2021 het aanbod afgestemd zal zijn op de vraag naar de nieuwe consoles.

De financiële topman stelt dat de tekorten komen door de groeiende markt voor gaming; het zou momenteel om een industrie gaan waarin jaarlijks 200 miljard dollar omgaat. Over productiecapaciteit zegt de cfo niets. Het is aannemelijk dat de tekorten te maken hebben met beperkte capaciteit van bijvoorbeeld chipfabrikant TSMC, die de 7nm-chip maakt die in de consoles zit.

Ook Sony laat zijn PlayStation 5-consolechip bij TSMC maken en op dat 7nm-procedé worden ook AMD's Ryzen- en Epyc-processors geproduceerd, net als de komende Radeon RX6000-videokaarten. De vraag naar de PS5 is ook hoger dan het aanbod en hetzelfde geldt voor AMD's nieuwe Ryzen 5000-processors. Ook wordt verwacht dat de vraag naar Radeon RX 6000-videokaarten, die vanaf donderdag te koop zijn, hoger is dan het aanbod.

Nvidia zei eerder al dat de tekorten van de RTX 3080 en 3090 naar verwachting tot volgend jaar aanhouden. De gpu's op die videokaarten wordt niet door TSMC gemaakt, maar door Samsung op een 8nm-procedé.

Bethesda-games 'het beste op Xbox'

In het gesprek wordt ook gevraagd of Microsoft plannen heeft om na de overname van Bethesda de games van die studio's exclusief uit te brengen voor Xbox-consoles. Stuart geeft aan dat Microsoft crossplay op verschillende platforms stimuleert en geen intentie heeft om alle Bethesda-games weg te halen bij partijen als Sony en Nintendo. Wel zegt de cfo dat het de bedoeling is dat de games 'het eerste, beter of het beste' zullen werken op Microsoft-platforms.

Ook geeft Stuart aan dat Microsoft 'rond blijft kijken' voor nieuwe overnames. De cfo benadrukt dat het doel van de overnames is om het aanbod van games dat beschikbaar is via het Game Pass-aanbod uit te breiden, om dat abonnement op die manier aantrekkelijker te maken. Momenteel heeft Microsoft meer dan 15 miljoen Game Pass-abonnees.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-11-2020 • 10:09

203 Linkedin

Reacties (203)

Wijzig sortering
Vooralsnog lijken de tekorten vooral veroorzaakt door "handelaars" die ze massaal opkopen en voor een veel hoger bedrag verkopen. Ik vraag me af of er een echt tekort zou zijn, als de machine alleen gekocht werd door mensen die 'm ook daadwerkelijk gaan gebruiken. En zolang er genoeg liefhebbers ongeduldig zijn en bereid zijn dat soort bedragen te betalen, lijkt dit een fenomeen te worden bij alle grote productreleases.

[Reactie gewijzigd door robert.v.w. op 17 november 2020 10:14]

Tweakers werkt er ook gewoon aan mee |:(

Als je zo'n v&a rapporteert (die voor 1000,- bijvoorbeeld) gebeurt er niks mee.
Bij Marktplaats verwacht je dat, van Tweakers niet. Althans ik niet.
Eens, tijd voor Tweakers om ethiek mee te laten wegen in V&A meldingen!
Vind dit een trieste ontwikkeling. Met concertkaartjes was dit al zo maar nu ook al met dit soort producten. Ik vind het jammer dat er mensen zijn die over de rug van de echte liefhebbers veel geld willen verdienen. Maar dat is mijn mening..
Het grote verschil met concertkaartjes is dat die maar beperkt te koop zijn en maar tot een bepaalde tijd. Bij de consoles en gpu's/cpu's kan je als liefhebber gewoon wachten. Ja je hebt dan je product een half jaar later, maar het komt er wel voor de adviesprijs.
Bij concerten kun je ook gewoon 2 jaar wachten tot de band weer langs komt.
En op dit moment zijn consoles, gpu's etc ook maar beperkt te koop voor een bepaalde tijd. Want na die bepaalde tijd is productie weer op volle sterkte en is er ook weer genoeg te krijgen.

Als iedereen de opkopers gewoon laat zitten met de producten en gewoon wacht tot ze weer te koop zijn voor normale prijzen in de winkels, lost dit probleem zich vanzelf op. Maar dat doen de consumenten ook niet, want die willen gewoon nu, nu, nu en niet volgende maand pas.
Bij concerten en festivals kan je juist niet wachten. 2 jaar later (als de band nog bestaat in hun huidige vorm) geven ze een heel andere show. Bij festivals is de gehele line-up anders. Dus hiermee kan je nier wachten. Wat, zoals ik en jij daarna zegt, bij consoles en gpu's/cpu's niet van toepassing. Daarom vond ik de vergelijking met concerten niet vergelijkbaar.

Dat men er geen gebruik van zou moeten maken ben ik met je eens, maar de realist (of pessimist) in mij verwacht niet dat dat gaat gebeuren. Er zijn namelijk altijd mensen die er voor de eerste keer gebruik van zullen maken.
Dan zou ik zeggen, maak je er niet zo druk om en laat die mensen die graag 2x zo veel betalen voor de xbox dat lekker doen bij zo'n scalper.
En zo'n concertganger het 3 dubbele betalen om vervolgens erachter te komen dat het ticket is geblokkeerd of dat ze geen geld krijgen als het concert wordt uitgesteld of geannuleerd door corona omdat het ticket zelf nooit op hun naam is komen te staan (mojo weet immers niet af van die tussenverkoper). Niet mijn probleem en als koper ook niet gaan klagen, want je weet zelf wat je doet. Wordt genoeg voor gewaarschuwd.

Dus ik heb me daar al lang bij neergelegd, en scalpers kunnen mij geen zak meer schelen. Als beide xboxen bij mij niet waren geleverd had ik wel ff verder afgewacht ipv bij een andere niet zo'n legale bron te gaan. Tenzij de verkoper op marktplaats het ook gewoon voor 500 aanbiedt en ik hem op moet halen, zoals ik heb gedaan bij de 2de xbox die ik binnen kreeg. Ik zou nooit meer betalen dan in de winkel. Dat doe ik zelfs bij 2de hands concertkaarten niet op ticketswap. "Als jij als verkoper ineens niet meer naar een concert kan, waarom zou je er dan toch nog aan moeten verdienen" is mijn stelling daar.

Overigens gaat de vergelijking met concerten op dit moment wel op omdat Microsoft gewoon zelf aangeeft het komende half jaar geen voorraad te hebben en er dus schaarste is, net als bij concertkaartjes en het er dus om gaat wat de gek er voor geeft. Helaas zijn er een hoop gekken...

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 17 november 2020 14:39]

Oke poging twee: bij hardware is het product gelijk als je wacht misschien zelfs beter. Bij concerten/festivals (buiten de Covid-tijd) is het product anders een jaar/2 jaar later. Hierom vind ik de vergelijking niet op gaan.
Vergelijk is misschien niet helemaal appels en appels nee. Maar het gaat om het principe van handelen. Iets voor iemands neus wegkapen voor 500 en dan zeggen wil je hem? 1000 euro.

[Reactie gewijzigd door Shaker74 op 17 november 2020 16:10]

Klopt en wees eerlijk.. nu heb je niet veel games die alleen op de nieuwe generatie beschikbaar zijn.
Ik zal eerlijk zijn, ik zou het niet weten. De afgelopen jaren heeft mij geleerd niet meer een game of hardware bij release te willen hebben. En gewoon te wachten totdat de publieke beta test over is ;)
Ja, er zou toch echt iets van beleid moeten komen wat dit tegen moet gaan.
Ze zijn op Marktplaats en ook hier op Tweakers Vraag & Aanbod makkelijk te vinden..
En dat terwijl er zo veel mensen zijn die er gewoon 1 willen aanchaffen om in gebruik te nemen
Het is een probleem dat blijft groeien (zie grafische kaarten, ps5, vrijwel alle Nintendo collector's items, etc.) zolang er niet van bovenaf wordt ingegrepen.. :|

En niet alleen in Nederland trouwens, 'scalpen' speelt praktisch overal waar de vraag hoog is en men daar van afweet..
Heel jammer voor de mensen die er gewoon 1 willen kopen om op te spelen.. ;(
En niet alleen in Nederland trouwens, 'scalpen' speelt praktisch overal waar de vraag hoog is en men daar van afweet..
Iets met Marktwerking enz.
alleen in deze 'marktwerking' gaat het niet alleen om vraag en aanbod maar er ontstaat een tussenpartij (de scalpers) die dit observeert en vervolgens inkoopt en prijs omhoog gooit voor eigen winst..

Hoe dan ook ontzettend vervelend voor de normale kopers die gewoon netjes 499 willen betalen voor een console (en zelfs een preorder hadden staan, zoals ik).

Is ook niet voor niks dat er op bepaalde websites beveiliging is tegen opkoop-bots, dit is wel degelijk een probleem.
Ja vind het persoonlijk allemaal niet zo schokkend.

Ik zit ook in de sneaker scene. Daar zie je dit ook, ik schrijf me op diverse plekken in want wil bepaalde schoenen hebben, wordt ik 2x ingeloot verkoop ik er een paar met winst. Wordt ik niet ingeloot koop ik met een premium.

Zo is het ook hier. Ik heb twee pre-orders voor de Ps5 omdat ik simpelweg niet op een enkel paard wil wedden. De tweede had al snel een baasje (een bekende dit keer) maar had anders waarschijnlijk ook wel op V&A gegaan.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 17 november 2020 10:33]

In de sneaker scene snap ik het wel, daar is dit gewoon een business model. Limited editions uitbrengen, waar de sneaker verkopers een betere prijs voor kunnen vangen die dan weer via loting verkocht worden aan mensen die ze sparen of aan handelaren die daarbovenop weer een premie vangen. De schaarste is dan gewoon permanent.

Het scalpen met consoles snap ik niet. Tenminste ik snap de kopers ervan niet. Het ding is 6 maanden lang moeilijk te verkrijgen, daarna koop je hem overal zonder moeite. Heb geduld en speel wat langer op je one of ps4. Dat was mijn plan als ik mijn pre order had gemist.
Ik snap het ook niet echt. Heeft men écht zoveel haast dat ze graag 2x de prijs betalen, in plaats van hooguit een paar maanden geduld te hebben? Is nou niet bepaald een 1e levensbehoefte...

Scalpers mogen van mij direct verdwijnen, ze duperen eerlijke mensen gewoon. Maar als er pannenkoeken zijn die voor iets als een console 2x de winkelprijs gaan betalen door bij een shady scalper er eentje aan te schaffen, dan verdienen die wat mij betreft ook het betalen van die meerprijs. Als we gezamenlijk die scalpers gewoon links laten liggen, lost dat probleem zich vanzelf op. Ik lach me in ieder geval rot als ik zie dat die dingen nog voor die absurde prijzen aangeschaft worden, vaak zonder enige garantie dat het een deugdelijk product is etc.

Iedereen moet vooral zelf bepalen wat ze met hun geld doen, maar ik kan dit soort zaken gewoonweg niet begrijpen.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 17 november 2020 11:30]

Helemaal met je eens. Ik zou principieel nooit een product via een scalper kopen. Geduld is een schone zaak.
En pre-orders bij de volgende generatie consoles waren ook niet echt moeilijk te krijgen.
Gewoon topic hier in de gaten houden (misschien wat meer dan gewenst) maar bijvoorbeeld bol.com is een ruimte 20 minuten open geweest.

Dat zijn niet de "Seconden" of "Minuten" zoals je dat wel eens bij andere producten wel eens ziet.

Nou goed, donderdag lekker spelen als de Post ook meewerkt :D
Natuurlijk moet iedereen zelf bepalen wat ze met hun geld doen. Maar mensen moeten niet verbaasd zijn als ze straks 900 euro neertellen voor een PS en dan alsnog zonder PS5 zitten. Heb er al enkele voorbij zien komen.

Anyway ik vraag me sterk af of MS en Sony hier werkelijk mee geholpen zijn. Als jij 400 euro extra neertelt dan is dat 400 euro die juist niet naar Sony of MS gaat. Nu ken ik niemand die er een bij een scalper heeft gekocht, maar vermoed vrij sterk dat het juist niet degene zijn met diepe zakken. Mensen die zich gek hebben laten maken en daardoor juist niet de verstandige keuze maken. Deze zullen niet ook nog eens meerdere spellen erbij kopen.

Marktwerking klinkt leuk op papier maar een praktijk blijkt maar weer vaak dat de wereld niet zo simplistisch werkt. Dus ik ben zelf geen voorstander van ongebreidelde markteconomie (ook niet voor de planeconomie overigens :D)
Ik ben zelf ook geen fan van ongebreidelde markteconomie, maar om andere redenen. Ik ben het er niet mee eens dat mensen die bij scalpers kopen juist minder te besteden hebben. Er zullen vast een paar bij zitten voor wie het financieel een funeste keus is, maar over het algemeen zijn de mensen die flink spenderen aan luxe goederen ook de mensen met nog meer geld op de rekening. Als je een paar duizend euro per maand overhoud van je salaris na aftrek van je lasten, dan is die paar honderd euro extra voor zo'n scalp aanbod gewoon niet zo veel en betaal je dat graag als je dan gelijk die console kan hebben. Mensen betalen meer voor een niet-standaard kleur autolak dan dat.

Het gaat hier ook niet om onderdak of eten ofzo, het gaat hier om speelgoed.
Je haalt allemaal voorbeelden aan die slaan als een tang op een varken.
Scalpen is gewoon laakbaar en is geld verdienen over de rug van anderen. En ondertussen praat jij scalpen goed. Producten horen gewoon voor de vraagprijs van de fabrikant bij mensen te komen die het product ook daadwerkelijk willen gebruiken.
Ik moet nu dankzij de scalpers een half jaar langer wachten tot ik het product kan kopen voor de vraagprijs van de fabrikant.
Tsja, als je het geld hebt, waarom niet?
Jij zou het kennelijk ook prima vinden als de rijkste 1% van de wereld alle luxe producten uit de winkel kopen zodat er schaarste ontstaat en dan weer met winst verkopen. Tja zucht
Lees nou eens goed wat ik zei. Ik had het over de mensen die bij scalpers kopen.

Ik heb er idd weinig moeite mee dat biljoenairs ferraris kopen ver boven de kostprijs en ik het met een Fiatje moet doen. In ieder geval iemand die er van geniet, mij is het het geld niet waard :)

Ik vind het wel goed dat bijv. synthetisch diamant de monopolie op natuurlijke diamanten doorbreekt. Maar dan vooral vanuit industrieel oogpunt, voor sierraden maakt het mij weer minder uit (ivm. het is maar een luxe glitterding).

Als je naar onethische praktijken rond consoles gaat kijken, zou ik mij eerder focussen op het (menselijk en milieu) lijden dat grondstoffen delving, electronica productie en e-waste dumping veroorzaakt. Vind ik een stuk erger dan die gamers die nu even moeten wachten op een console voor 500 euro.
Het feit dat jij 2 pre-orders plaatst omdat je bang bent dat één van die partijen niet kan leveren zegt toch genoeg?

Dit heeft niks met marktwerking te maken. Dit is een geval van opportunistische tussenhandelaren die niets toevoegen aan de ervaring/proces/bedrijfshandeling behalve een extra premium erbovenop plakken. Dit is eenzelfde soort gedrag als dropshippers.

Dit is het type tussenhandelaar waar je als bedrijf tegen wilt optreden maar wat bijna niet te doen is omdat je dan ook normale klanten voor de kop slaat.
Natuurlijk, vanuit een Chinees bedrijfsoogpunt is het heel verstandig om dit soort dropshippers in te zetten in plaats van enkel op Aliexpress te adverteren. Dat de partij in Nederland die het dropshippen uitvoert vervolgens een beetje een louche partij is dat maakt de Chineze partij vervolgens geen hol uit.

Het begon in deze discussie over het morele vraagstuk, dat personen of partijen die op die manier misbruik maken van consumenten niet ok is. Het is misschien niet illegaal maar dat maakt het nog niet gewenst..

Tussenhandelaren dienen voor beide partijen iets toe te voegen. In het geval van Dropshippers of PS5/XBOX doorverkopers heeft de kopende partij geen enkel voordeel aan de tussenpartij, enkel nadeel. En de enige reden dat consumenten er toch zaken mee doen is doordat de tegenpartij er alles aan doet om hun product/bedrijf te verbergen (dropshippers) of omdat er letterlijk geen andere keus is als je het moet hebben (bij deze consolelaunches).

Wat die console doorverkopers echter immoreel maakt is dat het ongelijkheid versterkt. Enkel degene met meer middelen heeft toegang tot producten waar deze tussenhandelaren.actief zijn. Nu gaat het om een spelcomputer luxeproduct en kun je je inderdaad afvragen wat nu het probleem is. Gaat dit echter om belangrijkere producten (b.v. medicijnen) dan wordt die immorele kant hier veel duidelijker van.

P.S. ik heb niets tegen dropshippers an sich, als je maar duidelijk bent over de functie van je bedrijf. Een bedrijf als Xiaomiproducts of Afinjo zijn voorbeelden tussenhandelaren die wel een duidelijke functie bieden en ook de brug slaan tussen China en onze markt. Echter doen die dit wel op een juiste manier.

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 17 november 2020 14:40]

Je geeft zelf aan dat er prima dropshippers zijn, dus waarom het eerst over één kam scheren? Daar ging mijn reactie op in, dat vond ik gewoon niet kloppen. Die louche bedrijven mogen aangepakt worden wat mij betreft.
Ik zeg niet dat er prima dropshippers zijn. Ik gaf twee voorbeelden van bedrijven die GEEN dropshippers zijn en juist de fatsoenlijke, morele, vorm van een tussenhandelaar bedrijven.
Console doorverkopers zorgen dat mensen die meer geld over hebben voor de console meer kans hebben er ook een te krijgen
Dit klopt. Maar die mensen hebben alleen maar meer kans om er één te krijgen omdat de Console doorverkopers mogen blijven bestaan.

Sony/Microsoft zouden bijvoorbeeld een soort ticketswap op kunnen zetten waarin je alleen via hen portaal een console kan doorverkopen, in de launch periode. Dit zou je kunnen doen door een bestelling te koppelen aan een PSN/MS account en vervolgens de daadwerkelijke console koppelen aan deze accounts voor een periode van 6 maanden ofzo.
Die kun je dan bijvoorbeeld alleen doorverkopen voor de aanschaf/adviesprijs + verzending. Dat als jij bijvoorbeeld 2 pre-orders hebt geplaatst, je een ander weer weg kunt doen. Of als je een xbox+PS5 hebt gekocht en je besluit om toch de Xbox te houden, je de PS5 weer terug kan verkopen zonder dat het je geld kost.

Er zijn natuurlijk 100 redenen waarom je dit niet moet willen en waarom het niet gebeurd. Maar het is wel degelijk een optie.

Kunnen we het in de tussentijd het er in ieder geval over eens worden dat mensen die een console kopen met als enige doel deze voor extra geld weer door te verkopen, gewoon eikels zijn?
De mensen die er de adviesprijs voor over hebben maar niet meer, ja, die hebben pech dat ze nu minder kans maken in de loting die het console kopen momenteel is.
Dit klopt niet. Het gaat er juist om dat mensen met meer middelen zich buiten de loting kunnen plaatsen en toch mee kunnen doen. Jij hoeft helemaal niet ingeschreven te hebben gestaan voor de loting maar voor €1500 heb jij morgen een PS5 thuis staan. Nu is dit bij een luxeproduct niet zo erg maar ook hier geldt dat de mensen die dit doen gewoon bekend mogen staan als egocentrische eikels.

Stel dat jij een opleiding wilt gaan doen en het collegegeld is €2000. Jammer genoeg is er een loting voor die studie en dus ga je netjes wachten tot de loting. Vervolgens komen er mensen op die opleiding die voor €10000 die lotingsnummers konden overkopen van iemand anders. Met als gevolg dat jouw kind niet die opleiding kan doen. Is het dan nog steeds een prima manier van zaken doen? Is het dan ook zo dat mensen die er meer geld voor over hebben nu eenmaal meer kans maken op een studie?

Volgens mij hebben wij allang als maatschappij besloten dat dit soort gedrag niet acceptabel is. Hoezo stellen wij dan niet dezelfde verwachtingen aan elkaar en aan bedrijven?

Maar ik zal wel in de minderheid zijn. (en nee, ik stem ook niet eens economisch politiek links).

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 17 november 2020 17:18]

Dus elke winkelier is een eikel volgens jou? Doorverkopen tegen winst is hun hele business model. Sony en MS kunnen prima zelf orders afnemen, en anders de distributeurs van de winkeliers wel. En voor beurzen is het heel normaal om te loten, gebeurd ook gewoon in Nederland.

Ik stem trouwens wel economisch links, en ben actief bij een linkse partij. Doe voor mijn werk ook onderzoek in de linkse hoek. Maar zie daarom misschien juist waarom doorverkoop zoals in dit geval niet zo gek anders is als bijna alle normale marktwerking, en vind het juist niet boeien omdat het luxe speelgoed is.
Wat is behalve hun eigen gewin de meerwaarde van de marketing die dropshippers toevoegen?
Dat de leverancier dit zelf niet hoeft te doen.
Net als die "marktwerking" van concertkaarten dus. Nooit voeren, altijd kapotnegeren. Dan maar geen grafische kaart/console/concertkaartje.
Dit is geen marktwerking, dit is marktmanipulatie om er zelf rijker van te worden. Dat is moreel verwerpelijk.
De term hiervoor in de economie is rent-seeking (ik ken de Nederlandse term niet).

Een partij die zich ertussen gewurmd heeft en helemaal niets van waarde toevoegt.

Dit betekent juist dat een markt niet goed werkt.
Er hoeft geen beleid te komen. Wij moeten de apparaten gewoon niet kopen voor een te hoog bedrag. Dan is de lol er snel vanaf voor de scalpers.
Dit is gewoon handel. Komt niet alleen voor met consoles. Ook met voedsel en andere grondstoffen. Dan kunnen we blijven miepen (want dat is het) over dit onderwerp.

Xbox - ‘ik wil het spelen’
Aardappelen - ‘ik wil het eten’
Goud - ‘wil een (gouden) ring kopen’

En ga zo maar door. Dit is de markt, dit kan in sommige gevallen een ‘nadeel’ zijn en in sommige gevallen een ‘voordeel’. Alleen bij de voordelen hoor je niemand, en is dit normaal.

Tot slot; Dit is hoe Tweakers er tegenaan staat.
Dit is misbruik maken van de situatie. Deze tussenhandelaren voegen niets toe aan het proces.

In elk ander geval dat jij noemt heeft de tussenhandelaar een functie naast het doorverkopen van de waren. Jij koopt je aardappels bij een tussenhandelaar omdat het makkelijker is dan elke boer apart langsgaan, dat doet die tussenhandelaar voor jou. Die tussenhandelaar is in dit geval vaak de supermarktketen. Vervolgens ga jij naar die supermarkt toe zodat je niet langs 100 verschillende partijen hoeft om je avondeten te kunnen maken. Deze tussenhandelaren zijn nuttig voor zowel de boer als de consument, tenzij de tussenhandelaar te machtig wordt.

In het geval van Playstations heeft de tussenhandelaar geen enkele functie behalve extra geld vragen.

Natuurlijk gaat Tweakers hier niet tegen optreden, die betichten zich van het platform syndroom "wij zijn een platform dus niet verantwoordelijk voor wat er aangeboden wordt" Net zoals dat Tweakers niet kan optreden als politieagent om b.v. diefstal en heling van artikelen te voorkomen.

Sony dient dit probleem aan te pakken maar kiest ervoor dit niet te doen, waarschijnlijk omdat het meer hinder oproept voor klanten dan dat het deze tussenhandelaren tegengaat. En dit probleem ze uiteindelijk geen geld kost. Dit is waarom men wel optreedt tegen Piracy bijvoorbeeld, wat een soortgelijk dilemma is.

Het enige wat er dus overblijft is wat een consument kan doen en dat is om die producten niet te kopen en de verkoper aan te wijzen als, terechte, immorele klootzak.

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 17 november 2020 11:05]

Natuurlijk gaat Tweakers hier niet tegen optreden, die betichten zich van het platform syndroom "wij zijn een platform dus niet verantwoordelijk voor wat er aangeboden wordt" Net zoals dat Tweakers niet kan optreden als politieagent om b.v. diefstal en heling van artikelen te voorkomen.
Goed verhaal alleen met het stukje dat Tweakers hier niet tegen op kan treden ben ik het niet mee eens.
Met wat jij aangeeft kunnen er ook harde schijven worden aangeboden met dubieus materiaal zonder dat tweakers hier tegen optreedt.
Als willen en wetens duidelijk is dat er sprake is van misbruik zouden ze hier tegen moeten kunnen optreden.
bol.com voegt ook niets toe aan het proces, toch kopen en verkopen die ook gewoon xboxen bij Microsoft. Wel verkopen ze weer tegen de adviesprijs, soms hoger, soms lager.
Dus waarom bestel je dan niet direct bij Microsoft of Sony?

De enige die er tegen op kan treden zijn de consumenten zelf. Als die blijven kopen, wordt dit continue gedaan. Met lego zie je precies hetzelfde.. Limited versies worden gewoon opgekocht en daarna weer verkocht tegen hogere prijzen omdat lego niet meer levert of lange tijd niet kan leveren.

Ook zonder scalpers zou er in deze tijd waarschijnlijk een tekort zijn geweest. Ik had er 2 in pre-order beide geleverd. Ik wilde dag 1 gewoon de XSX hebben. Waarom 2 orders: omdat er regelmatig zaken mis gaan. Ik heb bv. ook een seagate disc in pre-order, maar dat proces is bij MS vastgelopen. Bij bol.com de afgelopen week veel kerstkado's al besteld, de helft ervan komt niet aan, wordt niet verzonden, afgeleverd bij buren zonder briefje. Er gaat gewoon te veel mis bij leveringen op dit moment.

Overigens heb ik de 2de dan weer voor mijn inkoopprijs verkocht (en er 2 extra flessen rode wijn aan overgehouden).

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 17 november 2020 13:42]

Waar ik gewoon wacht op een mooie bundel ergens volgend voorjaar, ben ik het toch niet met je eens dat ze niks toevoegen. Hun selling point is: ze hebben voorraad. Wie nu al wil spelen ondanks dat er nergens meer voorraad is, kan toch bij hun terecht.

In theorie hadden Microsoft en Sony de consoles zelf al voor EUR 100 meer in de voorverkoop moeten doen, dat had de verkoop geremd en scalpers tegengehouden. Wie wil betalen mag als eerste spelen en wie wacht betaald minder. Scalpen heeft geen zin want je voorraad wordt op korte termijn minder waard, dus dat is een riskant verdienmodel.
Aardappelen worden in prijs bepaald door de oogst, niet wat de tussenhandelaar opkoopt en afknijpt in de "markt".

Hier is genoeg "oogst" maar creeren "handelaars" hun eigen schaarste.
Iemand heeft geen zin om pre-order gezeur te doorlopen maar heeft wel zin om via marktplaats te gaan zoeken en honderden euro's meer te betalen, niet wetende wat je nu eigenlijk precies gaat krijgen?

Er is afgunst tegen de verkoper die bewust een pre-order plaatst met als enige doel om deze console voor meer geld door te verkopen. Dat is geen afgunst tegen de koper.

Als jij het verschil niet kunt zien tussen de kopende en verkopende partij hier dan gaat er iets mis.
Iets met eerlijke kansen. Maar dat vindt je kennelijk lastig.
Moet nog maar zien of dit echt zo is.

Natuurlijk voelt dit zo als je naast het net vist en dan op Marktplaats kijkt maar of het echt zo is valt te betwijfelen. Zoveel advertenties zijn er nou ook weer niet om het hele tekort op te lossen.
Als die handelaren de grootste reden zouden zijn, zou die markt binnen no time verzadigd zijn met het aanbod van die handelaren...
En zouden ze ze niet kwijt raken en die prijs dalen...

Dus nee, er is echt een hoge vraag. Maar om veel meer te betalen dan de launch prijs moet je wel een gaatje in je hoofd of hand hebben... ;)
Toch is er zoiets gebeurd met de nieuwe nVidia kaarten
https://www.pcmag.com/new...x-3080-3090-cards-on-ebay
Scalpers noemen ze die lui.

Hoeverre dat hier met de consoles gaande, is maar de vraag natuurlijk.
Pas aanbieden als MS roept dat de tekorten nog zeker tot april volgend jaar duren. Ruim na de kerst.
Kan best zijn dat die advertenties er heel amateuristisch uitzien, maar dat er een voorraad van tientallen, zoniet honderden xbox-en achter die schrale advertenties zitten. Zal in de kleine markt van Nederland wel meevallen maar in de VS zal het toch al snel lonen.
Dat denk ik wel. Ik heb een beetje het gevoel dat de vraag nu veel groter is dan toen de originele xbox one uitkwam. Maar misschien komt het ook omdat er toen geen wereldwijde launch was en nu wel.
Niet te vergelijken... De marketing van de Xbox one is volledig op zijn gezicht gegaan en veel mensen zijn daardoor juist naar PlayStation overgestapt. De marketing voor de series is geweldig gegaan en er is veel hype voor die dingen. De gaming markt is ook gegroeid, helemaal nu mensen nog steeds veel thuis zitten door corona. En het artikel verklaart zelf ook al dat er een aantal producten tegelijk zijn die allemaal op hetzelfde gewilde productieproces draaien, dat was bij de Xbox one (en PS4) ook wel anders, daar zat oude meuk in. Oftewel echt compleet onvergelijkbaar.
Een stuk beter zeker, maar geweldig wil ik de marketing niet noemen. Voornamelijk het totale gebrek aan first party games is toch wel een ding. Alles komt "ooit". Gamepass is daarbij wat mij betreft the selling point van de xbox en echt veruit de beste deal in gaming.

Overigens heb ik een series x staan, en hoop ook de ps5 te mogen ontvangen donderdag. Nieuwe generaties zijn altijd leuk!
Ik denk persoonlijk anders over gamepass, maar snap dat het voor een deel van de gamers een mooie deal is. In de huidige lijst zijn maar een handjevol games die mijn interesse wekken en ik vermoed dat ik ook daardoor minder door ga gamen of misschien pareltjes die het wel verdienen te vroeg opgeef. Onbekend maakt onbemind zal zeker hierin meespelen.
Daarnaast is mijn zorg is dat het mogelijk ten kosten gaat van kwaliteit, uitgevers kunnen op de verkopen minder verdienen dus zullen ze misschien eerder een ander business model gaan gebruiken (lootboxes) of dat de budgetten voor de games beperkt blijven. Dat laatste ligt dan vooral aan Microsoft en hoe ze met hun first party ontwikkelaars om zullen gaan. Dus misschien is die zorg geheel onterecht.
Als MS het wel goed aanpakt zal er vast nog wel een xbox komen :+
Ik spreek voor mijzelf, ik hoef de volgende generatie consoles voorlopig nog niet, ik wacht eerst op game aanbod, ik zie de meerwaarde nu nog niet. Bestaande games in betere kwaliteit vind ik nog niet zo boeiend.
Laad tijden zijn echt wel ontzettend veel beter.

Maar voor mij is dat ook nog geen reden om een Series X te kopen. Ik wacht wel tot er een leuke bundel te koop is.
Het 'totale gebrek aan first party' zou een valide reden zijn mits dat Microsofts focuspunt was.
Uit alles blijkt dat MS een heel andere visie op gaminggebied heeft..
Xbox Live + Gamepass is daar al een voorbeeld van..
Maar ook t feit dat zij hebben toegegeven net zo goed games ook voor de PS5 uit te geven zolang het nog steeds beter werkt/eruit ziet op de Series S/X.
Ze zijn er totaal niet op gebrand om voor 'exclusiviteit' te gaan.
Xbox One kwam bijna overal bijna een jaar later omdat men zo nodig localisatie wilde pushen (ofthans, dat was het excuus...)
Dat kost twijfelende klanten.
Massaal ? Zelfs als er op Marktplaats bvb 50 te koop staan, is dat nog altijd niet 'massaal'.
En ja, als niemand hem zou kopen om door te verkopen, heb je hetzelfde tekort. Want al wie nu €800 en zo betaalt op Martkplaats, heeft hem dan wel aan de normale prijs, maar de vraag blijft dan nog altijd exact hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 17 november 2020 10:40]

Scalpers creeren valse vraag, die vraag zou namelijk voldaan zijn zonder de scalper.

Daarbij kan 50 best veel zijn, zeker als die scalpers er meer dan 1 hebben. Als je hoort dat winkels er 2 a 3 krijgen en sommige winkels helemaal niets.

50 op een landelijke release van 1000 is toch al 5%
Die vraag is ook voldaan mét scalper. De scalper is gewoon een tussenpersoon die de vraagprijs opdrijft, maar inzake de vraag blijft het netto gewoon hetzelfde.@Finraziel heeft het hierboven nog beter uitgelegd.

50 op 1000 is inderdaad 5% van de verkocht exemplaren. Maar je moet naar het tekort kijken. Als er bvb 10.000 vraag is, dan gaan die 50 nauwelijks verschil maken.

Ik wil hiermee trouwens scalpers helemaal niet verdedigen. Maar hun impact op het aanbod is echt beperkt. Het zorgt er enkel voor dat er een aantal units zijn die uiteindelijk terechtkomen bij wie veel meer wil betalen dan de winkelprijs.
De netto vraag is inderdaad gelijk maar het gaat om de bruto vraag, de bruto vraag is datgene waar winkels mee te maken hebben. De brutovraag bestaat tegenwoordig uit:

*gamers die 1 console willen = 1 preorder
*gamers die 1 console willen & zekerheid = 2/3 preorders, er word er uiteindelijk maar 1 afgenomen en plek schuift door naar de volgende
*gamers die een gratis console willen = 2/3 preorders, waarbij de extra consoles met winst worden doorverkocht
*scalpers = 1 tot ∞

Alleen de eerste 2 vallen echt onder netto vraag en door die laatste 2 zal juist de bruto vraag veel hoger zijn.

Een klein deel van de netto vraag zal inderdaad aankloppen bij scalpers en het dubbele neerleggen maar daar zal je niemand trots over horen. Alle andere mensen die al een jaar ingeschreven staan maar uiteindelijk niet bij de eerste batch zitten zul je, terecht, wel horen.

Tuurlijk hebben scalpers uiteindelijk geen invloed op het aanbod, over een half jaar heb je geen last meer van de bruto vraag, er word dan genoeg geleverd.

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 17 november 2020 13:52]

Dat kan niet, tenzij ze massaal met die dingen blijven zitten (maar dan zouden ze ze gewoon terug sturen binnen de termijn en is er weer voorraad in gewone winkels). Nee, je zegt het zelf al, ze verkopen die dingen ook weer. Oftewel die vraag is er ook echt. Als je op magische wijze alle scalpers de wereld uit zou kunnen helpen dan kopen die mensen die het nu van een scalper kopen hem in de winkel. Scheelt hun geld maar voor de totale vraag maakt dat niks uit.
Zo hoort het toch ook? Je hoort een gameconsole gewoon in of bij een winkel te kopen voor de vraagprijs en die is gewoon €499. En niet honderden euro's extra betalen aan een scalper die ze heeft opgekocht waardoor de normale fans zijn gedupeerd.

Tuurlijk is de vraag er maar kom op zeg. Op V&A vraagt er eentje €1000 voor een Series X terwijl iemand die ook voor €499 had kunnen kopen. Het slaat gewoon nergens op.

Edit: merk dat de scalpers hier al op hun teentjes zijn getrapt.

[Reactie gewijzigd door mcgloud op 17 november 2020 12:40]

EUR 1000? Wat een malloot. Zelfs op StockX is de vraagprijs honderden euro’s lager.
Klopt, dit is regelrecht degoutant. Ik snap niet dat er mensen zijn die nog maar 100 euro te veel voor een Xbox willen betalen. Maarja, dat is de marktwerking zeker...
Ja zeker, ik hou ook helemaal niet van de praktijk hoor. Het ging mij alleen om te weerleggen dat de huidige vraag alleen door die scalpers zou komen.
Op de normale manier belanden die consoles bij winkels die ze gewoon voor €499 verkopen of bij mensen die ze ook gewoon voor hetzelfde bedrag kopen.

Nu is een deel bij mensen belandt die er kei hard misbruik van maken en er een extra slaatje uit proberen te slaan.
Voorbeeld van hier:
https://tweakers.net/aanb...-xbox-series-x-zwart.html
OT:

En als je dan de V&A advertentie rapporteert voor Scalping wordt er niks mee gedaan, behalve dat je het standaard bericht krijgt van "Je melding voor X is inmiddels afgehandeld".

Voor de rest vind ik dit echt gewoon misselijkmakende praktijken dat mensen gauw de nieuwe console opkopen en er brutaal 2x zo veel voor durven te vragen.
Is Scalping in strijd met de V&A regels dan?
1000 vragen en dan als kers op de taart ook nog exclusief verzendkosten. _/-\o_
Vrijwel alle pre-orders zijn ook niet echt lekker verlopen. Met de huidige opzet worden hebben handelaren vrij spel lijkt het (hoe lukt het hen eigenlijk, gebruiken ze daar speciale scripts in hun browser voor o.i.d.?).

Als Sony en Microsoft dit ook een probleem vinden, dan snap ik niet waarom ze niet met een loyalty-systeem werken wat je ook wel terugziet voor festivals.

Klanten die kaarten hebben gekocht voor eerdere festivals, krijgen dan een code toegestuurd waarmee ze nog voor de gewone verkoop start al kaarten kunnen kopen.

In het geval van Sony en Microsoft zou dit nóg beter kunnen werken, omdat ook kunnen zien of accounts daadwerkelijk gebruikt zijn om te spelen.
Ja, en dan heb je mensen die meer kaarten kopen dan nodig en ook met hogere prijs gaan verkopen. Dus dat heeft ook geen zin.
Bij festivals mag je met dergelijke codes vaak maar 2 of 4 kaarten kopen, dat scheelt echt al wel een slok op een borrel vergeleken met hoe de situatie nu is.

Bij Xbox/PS heb je dat probleem nog minder, elke code geeft dan slechts de mogelijkheid om 1 console te kopen.
Natuurlijk heb je dan ook mensen die hun code te koop aanbieden, of de console kopen en meteen voor meer op Marktplaats zetten. Toch lijkt het me dat de consoles dan wel vaker voor de adviesprijs bij gamers belanden.

Er kleven wel wat praktische nadelen aan voor MS/Sony:
  • ticketverkoop is namelijk inmiddels vrij gecentraliseerd (Tomorrowlandtickets zijn alleen te koop via de Tomorrowlandsite). MS/Sony zijn afhankelijk van een heel netwerk van winkelketens.
  • Weet ook niet of dit nadelig is voor de marketing, er wordt een barrière opgeworpen voor mensen die nog geen Xbox hadden om naar het Xboxkamp te komen (en PlayStation andersom natuurlijk)
Het is ook wel duidelijk dat deze beste persoon alleen op Tweakers aanwezig is voor de handel. Daar hoef je dan ook verder geen zinnige bijdrage van te verwachten. ;)
En vissen minder welvarende mensen nog verder achter het net.
Nee top. Ik begrijp oprecht niet hoe mensen dit kunnen verdedigen als positief.
Er zit een verschil tussen gewone handel en profiteurs van de schaarste. Maar dat wil je schijnbaar niet begrijpen. ;)
Dus als er iets mis is met een product gekocht van een scalper kan ik naar hem/haar terug voor garantie bijvoorbeeld? Beter!
Onzin. De groep scalpers is zo klein dat het nagenoeg geen effect heeft.

https://www.marktplaats.n...uters-xbox-series-x-en-s/

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 17 november 2020 10:28]

Vind dat nog een best aantal voor alleen marktplaats. Dan hebben we nog niet eens V&A. Oh en dan zijn wij nog een klein landje. Deze handel gebeurt nog meer in elk ander land. Dan praat je nogal over aantallen.
Tjeesszzz die prijzen... welke gek betaald dat daarvoor?
Met zulke prijzen zou je toch moeten denken.. rot maar op.. wacht wel even toch?
Tja, vraag en aanbod helaas. Ik zou het er niet voor over hebben inderdaad.
Ik zelf heb een ps4 die best lawaai maakt ivm leeftijd... maar ga niet dit soort bedragen ervoor neerleggen.
Wacht en wel even... alle consoles komen vanzelf wel weer op voorraad.
De groep scalpels is niet klein want Spencer heeft het een probleem genoemd en wil met Sony gaan kijken hoe dit op te lossen is.
Ik vind dat je het enorm bagatelliseert. Ik zie alleen maar Series X advertenties van €700 of meer en Series S'en die ook voor €100 of meer worden doorverkocht. En het zijn er niet 2 of 3 die het doen. Het is gewoon belachelijk.
Op marktplaats vindt je er inderdaad niet zo veel, maar als ik op ebay kijk 4000+ en sommige hebben meer dan 1 te koop. Ebay is toch international beter bekend dan Marktplaats.

https://www.ebay.com/sch/...kw=xbox+series+x&_sacat=0
Volgens mij gaat ze dat best prima af. Ook de PS5 gaat nu voor 800 of meer als je een beetje je best doet. Als er genoeg aanbod was, hadden die dames en heren natuurlijk geen markt. Ik kan me er alleen zo moeilijk in verplaatsen, haha. Waarom meer dan de vraagprijs betalen voor een nieuw product? Als het nou een antieke Atari Pong is die nooit meer te koop is ... :+ (Weet niet of dat veel waard is. Ik verzamel eigenlijk niks.)
Je moet toch wel echt een kronkel in je kop hebben als je nu een PS5 of een Xbox series X voor 800 wil gaan kopen.. Maargoed, dan moet je ook niet zeuren over scalpers als je dan alsnog bij zo iemand voor een veel hogere prijs de console zou kopen.

<edit> man man, wat een stel zieke tweakers (die op de -1 drukken) die vinden dat het normaal is om 800 euro uit te geven aan een console waarvan de adviesprijs 499 is en dus geld gaan geven aan deze schoften die misbruik maken van de situatie. Degene die op -1 hebben gedrukt zijn zeker die schoften die de consoles voor 800 euro aanbieden...

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 17 november 2020 11:28]

Yeah. Ik roep het vaker/te vaak, maar je stemt met je portemonnee. Als er te veel gekken zijn die 800 euro voor een PS5 willen neerleggen, al vind ik 600 al discutabel, dan moet je niet verbaasd zijn dat mensen daar handel in zien.
Inderdaad, ik snap het ook niet. €800,- betalen voor een eerste batch consoles waarvoor nog maar weinig games zijn en je het risico loopt dat je last hebt van (mogelijk fatale) kinderziektes.

Wacht gewoon een half jaartje, dan ligt de eerste hardware revisie in de winkel, voor een normale prijs en kun je er ook nog een leuke game bij uitzoeken, je mist helemaal niets.
Vooralsnog lijken de tekorten vooral veroorzaakt door "handelaars" die ze massaal opkopen en voor een veel hoger bedrag verkopen.
Dat kan alleen maar als de pocket van die handelaren dieper is dan de hoeveelheid producten op voorraad. Dat is alleen realistisch als er al niet zoveel beschikbaar is. Dus ook al zouden die handelaren niet flink inkopen, dan nog zou er niet voldoende zijn.

Daarnaast is de kans groot dat verschillende grote webshops alsnog 1 per klant gaan forceren, waardoor handelaren alsnog naast de pot pi... Waarom zouden winkels dit doen? Omdat klanten die een product willen bestellen bij je en dat pas in april kunnen doen, naar een ander gaan en de volgende keer de kans veel groter is dat ze ook weer naar die ander gaan. Je wil als winkel dus zoveel mogelijk klanten bedienen met een beperkte voorraad...

Daarnaast is ook gewoon de kans aanwezig dat groothandels/winkels zelf de prijzen gaan verhogen van de producten die ze binnenkrijgen en er dus voor een hoger prijs er helemaal geen 'handelaar' (zoals jij die bedoelt) er tussen zit... We zagen dit ook al met de Nvidia 30xx kaarten...
Of je er een groot verschil van gaat merken weet ik niet, maar inderdaad zal vast wel wat helpen.
Zag zo ook iemand een student ja door Corona verdien ik nu minder geld, en dat rechtvaardigt hem om zoiets voor dubbele te gaan verkopen ?.

Je ben sowieso al een idiot als je dubbele gaat neerleggen, maar is gewoon beetje zielig geld verdienen.
Ja zijn inderdaad genoeg dingen dicht nu, maar zijn ook andere banen weer op moment(Bezorgen etc).
Ik verwacht dat de te kort wel echt is.
https://tweakers.net/nieu...-verkocht-volgens-ea.html
Hier staat dat de in op mei 2018 al bijna 30 miljoen totaal hebben verkocht. Tenminste dit is verwacht volgens EA aangezien Microsoft geen verkoop cijfers geeft. Deze serie is nog gewilder dan de xbox one verwacht ik. Dus zou me niets verbazen als er al 15 tot 20 miljoen mensen dit willen preorderen. Dan moeten ze zoveel maken, ook zoveel chips kopen en geleverd kunnen krijgen. En dan ook nog een de opslag van alle consoles en extra hardware.
Wat dacht je van een partij als CeX, waar je 2de hands artikelen kunt verkopen, die nu zelf aangeeft €544 te willen betalen voor je XSX om hem vervolgens voor €680 in de etalage te zetten... Zum kotzen...
Dat is helaas de realiteit. Schofterig gedrag als je het mij vraagt en ik hoop dan ook dat mensen die geen preorder konden plaatsen het geduld kunnen opbrengen totdat ze weer normaal leverbaar zijn. Gun die sjacheraars geen cent extra.
Bovendien moet je jezelf afvragen waarom je die nieuwe consoles nu al in huis wilt hebben.
Nauwelijks games voor en ze gaan gebukt onder kinderziektes.
Het is voornamelijk de hype wat door influencers gecreëerd wordt om die dingen in huis te halen. Maar goed, ik snap de echte fans ook wel die al jaren uitkijken naar de nextgen.
Er zijn wereldwijd tekorten op elektronica. In de industrie merken we het ook. Vraag van componenten is enorm toegenomen, waardoor er een shortage is. Er zijn een paar mensen heel erg rijk aan het worden op dit moment, en ik heb een donkerbruin vermoeden dat het die in het westelijk halfrond woont.
Vooralsnog lijken de tekorten vooral veroorzaakt door "handelaars" die ze massaal opkopen en voor een veel hoger bedrag verkopen. Ik vraag me af of er een echt tekort zou zijn, als de machine alleen gekocht werd door mensen die 'm ook daadwerkelijk gaan gebruiken. En zolang er genoeg liefhebbers ongeduldig zijn en bereid zijn dat soort bedragen te betalen, lijkt dit een fenomeen te worden bij alle grote productreleases.
Komt niet door de "handelaars" die ze massaal opkopen en voor een veel hoger bedrag verkopen, maar al die domme mensen die niet kunnen wachten en bijna alles betalen voor hun nieuwe Xbox Series X en S.

Als die mensen dat niet deden bestonden die soort "handelaars" niet, dus het is eigenlijk de schuld van 2 partijen, Microsoft, die niet wat langer gewacht had, tot ze wel VEEL meer hadden, aangezien de meeste mensen in geschiedenis nu thuis zitten door alle lock downs, en al die mensen die bijna alles er voor over hebben om een Xbox Series X en S te kopen, ook al is hij veel duurder bij die "handelaars".

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 17 november 2020 14:46]

We hebben het niet over een monopolie van scalpers, als scalpers kunstmatige schaarste creeren wil dat zeggen dat ze enorme voorraden aanhouden die ze verbergen, maar daarintegen verkopen ze binnen no time hun overpriced voorraad. Met andere woorden: De vraag is hoe dan ook groter dan de voorraad. Ook vermoed ik dat het grootste deel van de huidige sales wel degelijk aan eindgebruikers en niet aan handelaren is. (en ja dan tel ik mensen die er 1 voor zichzelf en 1 voor op marktplaats kopen ook als handelaar)
Het klopt dat er grote partijen zijn ingekocht via bol.com en zelfs via het buitenland. Ze worden aangeboden en voor 700 en 800 euro.. De vraag is moet je dan gaan bieden en kopen ,terwijl de meeste zoiezo al verkocht zijn voor een hogere prijs is mijn antwoord Nee.

Als je hieraan mee gaat doen, gaat het steeds meer gebeuren en is het einde zoek en op dit moment heb je weinig aan de xbox series mede doordat er niet veel nieuwe content is en daarbij zijn er meerdere issues qua software en denk dat dit halverwege/eind december pas opgelost is.

Een goede deal zullen we mischien pas later zien en zou nog niet upgraden tot maart 2021 als je nog een xbox one X hebt.
Jeetje, zou graag een van de twee willen maar ben er nog niet uit en zo te zien ga ik hem niet krijgen dit jaar.
Zolang je er niet uit bent sowieso niet natuurlijk, maar je moet dit nieuws ook weer niet verkeerd interpreteren. Ze zeggen dat ze verwachten tot april minder te kunnen leveren dan er vraag is... Ze zeggen niet dat er helemaal niks verkocht gaat worden 8)7
Als je er graag een wil dan moet je gewoon goed opletten en dan zou je prima wel bij de groep kunnen zitten die er een kan kopen.
Thanks for the pep-talk haha. Ik ben altijd een PS persoon geweest maar heb nog nooit zoveel moeite gehad om tussen de twee te kiezen. Ene dag ben ik er uit dat het de Xbox gaat zijn en de andere weer PS. Ik maak mezelf gek 8)7.
Meeste winkels voorzien 30 dagen bedenktijd, misschien is dat wel iets.
Ben zelf van PS3 naar Xbox One gegaan en nu naar Series X.

Als je de exclusives belangrijk vindt van PS dan blijf je beter daarbij.
Morgen bij coolblue voor de ps5 nog een kans. Tijd is helaas een beetje vaag.
Krijg je hem dan voor 2021? Of?
Dan krijg je hem de 19e. Coolblue heeft geen preorders aangenomen dus heeft een voorraad om te verkopen. Alleen online. Dus veel succes morgen. Ik ga ook proberen. Ik heb al een xsx dus voor mij geen ramp als ik er naast vis.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 17 november 2020 14:06]

In het artikel staat:
AMD's nieuwe Ryzen 3000-processors
Betreft dit de zen 2 refresh uit juli van dit jaar of moet er nieuwe Ryzen 5000-processors staan?
Het betreft een zen 2 architectuur. Niet de nieuwe zen 3 architectuur die gebruikt is bij de nieuwe ryzen 5000 processors.
Ik heb de indruk dat dit soort tekorten echt iets van de laatste jaren zijn, of heb ik dat fout? Hadden de Xbox One en zelfs de Xbox 360 met al z'n versies last van dit probleem? Of de Playstation 3/4? Nintendo heeft het letterlijk altijd, maar kunstmatige tekorten zijn al jaren onderdeel van hun marketing. Andere bedrijven dit fenomeen ook ontdekt misschien?
Ik denkt dat het lijkt. Vroeger moest je fysiek in de rij gaan staan voor een winkel bij een release van een nieuwe console of nieuwe hardware. Nu is het allemaal online vanachter de computer en is de drempel veel lager voor mensen om het snel te kopen. Vroeger was hardware ook uitverkocht, daarom stonden er mensen voor in de rij, anders zouden ze dat ook niet doen.

Daarnaast is het gevoel van FOMO ook wel groter bij veel mensen. Ze willen het zo snel mogelijk allemaal hebben. Als je vroeger het niet meteen had, dan had je hooguit een paar mensen in je buurt die het misschien wel hadden. Nu staat het internet vol met vreemden die het wel hebben en dat vinden sommige mensen best moeilijk.
Het is bij de meeste launches iedere keer het zelfde verhaal. Grootste verschil tegenwoordig is dat de consument elkaar helemaal gek maakt online.

[Reactie gewijzigd door Deltos op 17 november 2020 11:06]

Dit is al een probleem sinds de NES, daar konden ze zelfs amper genoeg games maken door chipschaarste.
Kunstmatige schaarste creeëren bij een game console is enorm dom. Daar kwam Sony wel achter met de PS3.
Hoe minder mensen een console hebben, hoe minder interessant het is om games ervoor te maken, en als er geen games zijn dan verkoopt de console ook niet.
Ik zie dit al sinds mijn basisschooltijd, als voorbeeld neem ik de nintendo wii uit 2006 die zo'n half jaar lang nergens in NL op voorraad was, heel sinterklaas kerst etc niks beschikbaar. Of als je verder terug wilt gaan, de PS2 uit het jaar 2000 voor die 1100 gulden destijds was ook direct bij release uitverkocht. En ja de PS3 en 4 ook. Yup de xbox 360 ook. Ja de iphone 2-3-4-5-6 en whatever ook. Ja bepaalde kleding ook etc etc

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 17 november 2020 17:00]

Je vraagt je bijna af of de nextgen consoles niet gewoon te vroeg zijn gereleased. Zowel Xbox Series X/S en de PS5 hebben de nodige kinderziekten en tekorten.
Tekorten zijn er bij een goede console launch altijd. Van kinderziekten heb ik bij mijn Series S vrij weinig gemerkt. Werkt als een zonnetje. Maar ook al hadden ze nog een jaar extra en was er geen corona dan nog heb je de kans op kinderziekten.

Ik had wel verwacht dat ze de Series S sneller in de schappen zouden hebben met een redelijke voorraad.
De series s is bijna overal op voorraad te verkrijgen in de winkel.
Nope. Dat was zo tot 1 a 2 dagen na launch.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 17 november 2020 10:30]

Ik lees andere verhalen in het Tweakers topic, en als ik de MM inloop zie ik er ook meerdere liggen.
Online zijn ze iig uitverkocht bij Bol, Coolblue, Gamemania, BCC en MediaMarkt. Slechts bij 8 filialen van de MM fysiek op voorraad.
Dus hoezo bijna overal op voorraad?
Nee twee steden verderop rijden naar een Mediamarkt die aangeeft geen voorraad te hebben is slim 8)7
Ik heb ook de xbox series S, loopt als een zonnetje. Geen problemen ervaren en speelt heerlijk op een 1440p 144hz monitor. Dag na launch nog kunnen bestellen, vrij snel erna uitverkocht :(
Mediamarkt Breda heeft ze anders gewoon op voorraad ;)
Klopt de Series s heeft inderdaad minder last van kinderziektes. Voornamelijk de Xbox series x en PS5 hebben problemen.

Hieronder zelfs een video waar de Series X last heeft van screen tearing (een minuut lang).

https://www.youtube.com/w...outu.be&ab_channel=VGTech
Vervelend maar vergeleken met de problemen momenteel op de PS5 niet echt noemenswaardig. Vooral de PS5 heeft last van kinderziekten. Er worden zelfs compilaties van gemaakt en dan moet de launch in Europa nog plaatsvinden; https://youtu.be/OUw1Rt9D4nk
dezelfde compilatie bestaat ook voor Series X. zoals ik zelf al aangaf, beide consoles hebben last van kinderziektes. Maar de Series X komt blijkbaar ook tekort in prestaties. Volgens comparisons video presteert de console minder dan de ps5 in games zoals AC valhalla en Cod black ops cold war. ben zeker benieuwd hoe dit kan, omdat er wel een verschil is in gpu kracht.
Je kijkt wederom erg selectief. De Xbox is de krachtigste van de 2 en degene met de meeste problemen. Dat zal je de komende paar dagen wel zien op het forum.
Ik breng de feiten naar boven. Digital foundry inmiddels ook al een video gereleased die aantoont dat de xbox performance problemen heeft. Moet wel een verklaring voor bestaan.
Je, je brengt zeer selectief feiten naar boven. Dat hadden we inmiddels toch al vastgesteld?
Ondanks dat hij een paar keer gecrasht is ben ik toch blij dat ik een xsx heb. Van mij hadden die dingen echt niet nog een hele tijd in een opslagloods hoeven liggen :+
Kinderziekten hou je toch. Wanneer je hem ook released. Je hebt te maken met te veel variabelen om hem waterdicht te kunnen afleveren. Hopelijk gaat het dan om softwarematige problemen. Daar zal een vrij groot team klaar zitten om snel een oplossing te bieden.
Ik denk het niet; als ze later uitkwamen zouden ze het kerstseizoen missen, en dan zouden ze misschien meer op voorraad hebben, maar opslag kost ook geld (een warenhuis met consoles is een doelwit) en ze zouden dan alsnog tekorten hebben ivm logistieke uitdagingen.