Xbox-productie heeft last van tekorten ethernetpoorten en 'veel meer onderdelen'

Xbox-topman Phil Spencer zegt dat de Xbox Series-productie niet alleen beperkt is door chiptekorten, maar ook door tekorten van 'allerlei andere onderdelen'. Specifiek noemt hij ethernetpoorten. De tekorten zullen nog een tijd aanhouden volgens Spencer.

Begin dit jaar zei Microsoft nog te verwachten dat de tekorten in juni weggewerkt zouden kunnen worden. Dat is echter niet het geval; de vraag is nog altijd groter dan het aanbod van consoles. In een podcast van IGN benadrukt Xbox-topman Phil Spencer dat dit niet alleen door chiptekorten komt.

Een deel van de geproduceerde Xbox-hardware wordt bovendien ingezet in de servers die Microsoft gebruikt voor zijn cloudgamingaanbod via Game Pass Ultimate. Aanvankelijk draaide dat op Xbox One S-hardware, maar die servers hebben nu een upgrade gekregen naar Xbox Series X-hardware, voor betere graphics en snellere laadtijden.

Volgens Spencer is het 'altijd zoeken naar een balans' en doet Microsoft er alles aan om zoveel mogelijk consoles te maken en te leveren. De Xbox-topman benadrukt dat de vraag naar consoles nog nooit zo groot is geweest. Concrete cijfers over verkochte aantallen maakt Microsoft echter niet bekend.

In Nederland en België zijn de Xbox Series-consoles over het algemeen beter leverbaar dan de PlayStation 5, maar de Series X is ook schaars en staat zelden op voorraad bij winkels in de Pricewatch. De minder krachtige Series S-console is veel beter leverbaar. Die heeft een veel kleinere chip, waardoor die makkelijker is te produceren.

Sony zei eerder al dat de PlayStation 5 naar verwachting tot in 2022 moeilijk verkrijgbaar zal zijn. Microsoft doet daar geen concrete uitspraken over, al zegt Spencer in de podcast nu wel dat de tekorten nog een tijd zullen aanhouden. TSMC, de producent van de chips in de nieuwe consoles, verwacht ook dat de tekorten tot 2022 aanhouden.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-07-2021 • 13:55

84 Linkedin

Reacties (84)

Wijzig sortering
Als engineer voor pharmaceutical equipment merk ik ook dat bepaalde onderdelen erg moeilijk te krijgen zijn.

Dit zal niet alleen MS treffen.
De tekorten komen overal voor, niet alleen in de IT.
Natuurlijke grondstoffen als hout en aluminium zijn ook steeds moeilijker te krijgen en dus duurder.
Ik zit in de evenementenbranche en veel leveranciers die bijvoorbeeld flightcases maken verhogen ook hun prijzen met 5% vanwege stijgende grondstofprijzen.
Ik werk in de internationale logistiek als accountmanager en al mijn klanten klagen over tekorten (grondstoffen en halffabrikaten).

Daarbij zijn containers slecht beschikbaar en kost het verschepen van een 40 voets container uit Azië momenteel $13000. Voor Covid was dit $1200.
Dit komt omdat door allerlei redenen containers niet op de plekken staan waar ze nodig zijn.
Ik werk als developer. Sinds corona betaal je op het terras tijdens de lunch soms wel 6,5 euro voor een IPA . Corona treft alle industriën O-)

[Reactie gewijzigd door xelagbs84 op 3 juli 2021 12:58]

Wat betaal je voor een Corona op het terras? :+
Als Responsible Chemist op een farmaceutisch bedrijf merken wij ook dat grondstoffen schaars zijn. Maar in dit geval zijn de vaccins producenten voornamelijk de boosdoeners. Die krijgen voorrang.
Wij maken schakelborden voor de industrie en alles met plastiek is een probleem aan't worden. Momenteel Siemens plc materiaal heel moeilijk te verkrijgen (behalve als je borden voor Pfizer ofzo meot bouwen)
Helaas is dit in de gehele IT markt zo en niet alleen bij MS en Sony voor de xbox en playstation.
En niet alleen IT trouwens. door de algehele productie stop op heel veel gebieden is er een te kort aan heel veel zaken.
Mountainbikes bijvoorbeeld zijn niet aan te komen, maar ook grondstoffen zoals hout zijn enorm gestegen in prijs.
Benieuwd hoelang dit nog doorgaat.
Het gaat nog veel verder dan dat. Vanuit de VS hoor ik steeds meer dat verzekeringsbedrijven nieuwere auto's total loss verklaren vanwege een gebrek aan onderdelen. Een auto waarvan bijvoorbeeld een koplamp of een achterbumper kapot is, kan vanwege een gebrek aan onderdelen niet meer gerepareerd worden en is daarom total loss. Leuk met je praktisch nieuwe auto.
Anoniem: 162126
@ArawnofAnnwn2 juli 2021 14:26
Dus ipv alleen een koplamp heb je een nieuwe auto nodig. Die kunnen ze makkelijker leveren?
Nee. Ze leveren geld, geen auto. Grotendeels van de autoproductie ligt stil en 2e hands prijzen zijn vaak meer dan nieuwe auto's.
Maar als je dan veel auto's hebt die total loss zijn verklaard op 1 onderdeel dan is de rest van de onderdelen van die auto weer inzetbaar voor een andere auto die defect is. Maar goed of een verzekeraar op die manier denkt is de vraag.
Dat hoeft de verzekeraar niet te denken. Als de auto total loss is dan gaat de auto naar de verzekeraar en die verkoopt hem dan op de vrije markt. En als er dan bruikbare onderdelen op zitten krijgen ze er meer voor.
mijn ervaring is anders; oude brakke golf heb ik 3x (!!) total loss verklaard gehad. Alle 3 de gevallen was buiten mijn schuld om. Auto altijd in mijn bezit gebleven - sterker; uiteindelijk met "winst" gereden :+
Dan hebben ze waarschijnlijk gedacht dat verkopen (ophalen, regelen, administratie..) meer zou kosten dan dat die op zou leveren. Maar in principe is de auto van de verzekering.
Bij economisch total loss heb je zelf vaak de keuze omtrent wat je met je auto doet. En economisch totaal loss bij een oude brakke golf, tja daar is al sprake van bij een kras op de deur :P

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 2 juli 2021 15:58]

Geen idee wat ze er mee doen. Denk op Copart zetten. Verzekeraars halen geen auto's uit elkaar.
Wel leuk auto kopen dan... kwestie van geduld hebben tot die onderdelen weer beschikbaar komen of meer dan 1 van hetzelfde type opkopen. :Y)
Er lag laatst een Xbox series X zomaar op de plank bij Mediamarkt. Maanden geleden had ik er daar al een aan mijn neus voorbij laten gaan en had ik achteraf erg spijt van. Deze keer toch maar opgepakt. 500 euro was eigenlijk geen bedrag wat ik nu op dit moment wilde uitgeven. Maar goed hij staat er nu en veel plezier van met gamepass. Ik kan stiekem niet wachten tot Flight Simulator uitkomt haha. Dus voor wie er ook graag een wil maar net zoals ik verder geen preorder heeft staan. het kan dus lonen om af en toe de mediamarkt in te lopen. De series S heb ik sowieso vaker daar op voorraad zien staan.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 2 juli 2021 16:20]

Dat geluk heb ik nou nooit. ;) Ik heb in december dan maar een Series S gekocht tot ik eens aan een Series X geraak zonder al teveel moeite. De Series S is bijna altijd beschikbaar bij Microsoft website en Bol.com.
Ja heb het 2x mee gemaakt dat er dus nog 1 doos lag. De eerste keer dacht ik van nee ik wacht nog wel even en daarna meteen spijt gezien ik em daarna maanden niet meer had gezien. Nu de laatste keer heb ik meteen de doos opgepakt en mijn spaar rekening maar aangebroken haha. Ik dacht dit gebeurd mij niet nog een keer.
vreemd verhaal, een ethernetpoort is wel zoiets simpels
Het lijkt simpel, maar overal zijn grondstoffen voor nodig. Indien die er niet zijn dan kan de techniek heel simpel zijn maar dan kan je het gewoon niet produceren.

Je ziet het probleem in de hele markt ontstaan, zelfs koelkasten zijn slecht leverbaar door chip tekorten. Je kan bijna zeggen dat wij in een soort chip crisis zitten. Corona helpt daar natuurlijk ook niet bij omdat daardoor de vraag alleen maar omhoog is gegaan.
Hier een mooi filmpje dat Chip tekorten uitlegt:

https://youtu.be/eBR8fNW4IlY
Inderdaad gezien en zeer interessant. Misschien ook leuk vanuit Tweakers om er weer een artikel aan te wagen. Laatste ging alleen over videokaarten, maar ik denk dat dit echt wel een probleem is waar wij de aankomende jaren in zitten. En vooralsnog is er helemaal niet veel nieuws of informatie over. Alleen dat de prijzen stijgen en dat er tekorten zijn.
Mensen hebben het nog niet zo door. Maar iets als elektrisch gereedschap begint al schaars te worden. Werk in de bouw en moest laatst nadat ik een rits leveranciers gebeld had uiteindelijk bij bevriende aannemers accu's lenen. Als dit nog een tijdje doorgaat gaat het echt wel stevig impact hebben op de dagelijkse gang van zaken!
Een aantal beweringen kloppen niet helemaal. Ik zit trouwens in de electronics en zie leertijden van mei 2023 bevestigd worden. Er is gewoon een tekort aan alles zelfs plastics.
Er is momenteel ook gewoon sprake van gehamster: Iedereen wil momenteel voorraden aanleggen om zijn continuïteit te garanderen, maar het resultaat is juist dat alles wat geproduceerd wordt direct uitverkocht is.
Gehamster door de bedrijven/winkels of consumenten? Want de series x zijn voor de consumenten ook niet leverbaar toch?
Bedrijven. Als iedereen i.p.v van 1 maand vooruit 12 maanden vooruit zijn grondstoffen inkoopt (voor continuiteit) dan stort voor 80% van de bedrijven de productieketen in.

Het is niet anders als met WC-papier hamsteren van consumenten.
Als Ethernet poorten zo moeilijk te maken zijn, waarom is de Xbox Series S dan wel OK leverbaar... Heeft die minder poorten? :? :?
Omdat het een minder presteert digital only product is. Die maar 512gb SSD heeft(380gb blijft over). Dat is vandaag de dag natuurlijk zo vol.
en die relatief spotgoedkoop is en toch heel goed presteert ( 1080p ipv 4k ) waardoor hij net wel aantrekkelijk is.
icm met gamepass is dit een fantastisch product
Fantastisch product of niet, er is minder vraag naar, dus zijn ze beter leverbaar.
Of zoals in het artikel staat:
De minder krachtige Series S-console is veel beter leverbaar. Die heeft een veel kleinere chip, waardoor die makkelijker is te produceren
Maar het zou wel heel vreemd zijn als ze wel de ethernetpoort voor de S kunnen krijgen maar niet de poort voor de X..

Beide poorten hebben dezelfde specs en gezien schaalgrootte voordeel oplevert zullen ze ongetwijfeld dezelfde poort gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 2 juli 2021 17:56]

Hypothese: Mogelijk is het de keuze uit Series-S verkopen en geld verdienen, of helemaal niets verkopen en wachten.
Als de Series-S sneller alle componenten beschikbaar heeft, inclusief ethernet poorten, dan produceren ze die mogelijk al. Terwijl de Series-X ook door andere componenten nog niet geproduceerd kan worden. Inclusief door ethernet-poorten die ze net al gebruikt hebben voor de Series-S. Het achterhouden van alle ethernet-poorten voor de Series-X zou dan mogelijk de Series-S weer lastig leverbaar maken.
Dat is natuurlijk iets wat de gemiddelde console gamer geen bal interesseert, maar dat zijn ook geen early adopters.
Denk dat op de lange termijn de Series S best een goede zet blijkt.

Die $300 is volgens mij een soort sweet spot voor mainstream verkopen van game consoles. De Switch zit ook rond dat punt, en meestal de mid-gen refresh ook (zowel PS3 als PS4 Slim, en de Xbox 360 en One S waren $300).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 juli 2021 15:52]

Ik denk dat ze teveel op SSD snelheid hebben ingezet. 512gb was prima als je XS games ook vanaf een externe SSD kon spelen(uiteraard met iets langere laadtijden/. Maar 200+ euro betalen voor een supersnelle externe SSD van 1tb is onnodig. Een snelle SSD van 80 tot 100 euro was prima.
Weet niet of dat de sweet spot is, het zijn de 300,- consoles die je nu overal kunt krijgen, de 500,- consoles zijn niet aan te slepen.
Geen idee, ik heb geen inzicht in de gebruikte onderdelen. Wellicht wordt de series S gewoon minder goed verkocht waardoor ze beter leverbaar zijn? Wordt er een andere ethernet port gebruikt? Genoeg scenario's mogelijk volgens mij.
Omdat die gewoon minder gewild is. Ik zou ook persoonlijk niet een xss kopen als ik nog geen xsx kon krijgen. Dan zou ik gewoon nog geduldig blijven wachten(of moeite doen met hunten). OneX werkt ook nog prima. Gelukkig heb ik wel een xsx en ps5 kunnen scoren(ps5 met een gelukje).
Denk dat ze die productie wel wat teruggeschroefd hebben, ding ligt nog zoveel op voorraad zelfs vlak na de introductie dat de conclusie dat er voorlopig voldoende van zijn snel gemaakt is. Ik wacht ook liever een jaar langer dan dat ik een S koop.
Ik heb toch de Series S gekocht en nog geen seconde spijt van gehad. Zoveel sneller dan mijn One S. Ik heb ook even getwijfeld omwille van de specs maar het is gewoon een top console en zeker icm gamepass. Die Series X komt er ook zeker nog.
Wij hebben thuis 2x een 65" 4K Tv aan de muur met aan beiden een One X, ik wil ze beiden graag vervangen door een Series X, gezien de TV's en de nog goed werkende One X'en heeft het voor mij geen geen nut om eerst de series S te nemen en dan over een jaar die weer te vervangen voor de Series X, mocht er een One X voor die tijd kapot gaan dan betaal ik wel iets meer en koop ik wel een nog verzegelde Series X van iemand die ze gehamsterd heeft voor de doorverkoop.
DELETED

[Reactie gewijzigd door Peter711 op 2 juli 2021 14:50]

Ik denk zelf dat hij eerder op de achterliggende chip/techniek doelt, de daadwerkelijke poort zelf is inderdaad zeer simpel en mits die grondstoffen voorradig zijn zeer snel grootschalig te produceren.
Ligt er maar net aan bij welke fabrikant ze onderdelen inkopen.

Bijvoorbeeld Microchip maakt veel SMBus, USB en Ethernet producten. Die supply chain kan ook limieten kennen die o.a. Xbox treft. Ook heb je naast controllers/phy's ook magnetics en connectors nodig.

Zulke aansluitingen zijn idd wel redelijk breed te verkrijgen (genoeg om te kiezen!), maar iets simpels als een ethernet controller vervangen kan ook weer betekenen dat nieuwe schema's, board layouts, prototypes, drivers, EMC tests en FCC/CE certificaten nodig zijn. Dat process kost enkele weken tijd.

Wie weet is dat process intern wel gestart, maar is daar toch een 'fout' ingekropen waardoor 90% van het tekenwerk wel gedaan is, de onderdelen er wel liggen, maar het design toch niet FCC/CE gecertificeerd kon worden... En zonder die papieren gaan veel grote fabrikanten het niet naar klanten sturen (cowboy praktijken bij andere bedrijven daargelaten), want je wilt ook niet instaan voor een (vrijwillige) recall.

Sja als daar dan op werd gegokt om de voorraad tekorten op te lossen, dan val je natuurlijk in een gat.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 2 juli 2021 15:53]

Het zal eerder zoiets zijn dat er in 1 fabriek óf ethernetpoorten worden gemaakt óf iets anders. Als dat andere dan meer oplevert, tja dan volgt er een tekort aan ethernetpoorten. Ondanks dat het een simpel product is en geen bijzondere grondstoffen vereist. Even heel kort door de bocht uiteraard.

Dankzij vraag en aanbod worden de ethernetooorten weer duurder en schakelen ze gelukkig weer over na een tijdje.
Je kan ook niet zomaar wisselen als bedrijf. Je hele printplaat is tot op de millimeter precies gemaakt, ook de plaats waar die ethernet-poort moet komen.

Bij de poorten van leverancier x zitten de pinnetjes misschien net een millimetertje anders dan bij die van leverancier y. Dat zou dan al betekenen dat je het hele design van je printplaat moet omgooien om er een ethernetpoort van een andere fabrikant op te krijgen.

Voor hetzelfde geld zit naast die ethernetpoort net dat ene type condensator die 3,123mm breed is en net in de weg zit van die net iets bredere ethernetmodule,...

Je kan dus niet zomaar even wisselen van onderdelen.
Een hele hoop onderdelen hebben wel alternatieven die pincompatible zijn, inclusief positie. Vaak is het slechts kijken of de rest van het component ook op het board past. Het is voor de fabrikant ook gunstig als zijn onderdeel uitwisselbaar is, net als voor bv de fabrikant van batterijtjes.
Het hangt dus van het soort component af, maar ik kan me niet voorstelen dat dat met een ethernet port niet kan.

Als ik zo even snel kijk zijn er veel leveranciers/modellen maar per model is de voorraad klein, i.i.g. niet iets waar MS iets aan heeft.
Als je dat zo ziet dan denk ik dat je onderschat wat er bij een connector komt kijken. Ethernetconnectoren zijn verschrikkelijk, aan de kabelzijde één van de slechtste connectoren die nog in gebruik zijn (technisch gezien). Zat keus in pcb ethernet connectoren, maar ze hebben allemaal een net iets andere footprint. Eenmaal een gekozen past er niks anders meer op, dan mag je gelijk een redesign doen.
Aan de hand van je reactie zit ik heel hard na te denken welke alternatieven er zijn om 8 kabeltjes in een hele kleine connector te zetten, wat makkelijker en betrouwbaarder werkt dan ethernet. Aangezien ik zelf vaak ethernet kabels moet maken ben ik eerlijk waar benieuwd welke alternatieven er beschikbaar zijn!
M12 of TE Mini I/O.
Dat is allemaal vendor specific. Dat moet je in de huidige tijd echt niet willen. Als TE niet kan leveren heb je geen second source.

RJ45 is juist zo populair omdat de halve wereld het maakt. En het is goedkoop. Voor consumenten apparatuur werkt het prima.
Niet waar, geen van beide connecties is single source en "voor consumentenapparatuur werkt het prima" is bagatelliserend. "Good enough for your application" is een heikel argument, en ook een non argument om connectoren die voor de industrie zijn ontworpen (waar storingen door shock/vibratie/temperatuurschommelingen *niet* acceptabel zijn) te bekritiseren.

[Reactie gewijzigd door Flake op 3 juli 2021 13:59]

Een deel van de geproduceerde Xbox-hardware wordt bovendien ingezet in de servers die Microsoft gebruikt voor zijn cloudgamingaanbod via Game Pass Ultimate. Aanvankelijk draaide dat op Xbox One S-hardware, maar die servers hebben nu een upgrade gekregen naar Xbox Series X-hardware, voor betere graphics en snellere laadtijden.
Apart, gezien ze inderdaad van S hardware, en niet de X afkomen had ik verwacht dat ze ook een upgrade naar Series S zouden krijgen. Vooral omdat er ook een focus op mobile ligt, en dan is 4K support en zo iets dat al minder van belang is, en de laadtijden krijg je op de Series S ook.

Lijkt er op dat ze echt serieus op cloud gaming inzetten,
Was al vrij lang aangekondigd door Microsoft dat ze dit gingen upgraden naar Series X hardware. Ik kan me voorstellen dat upgraden wel wat werk, tijd en geld kost dan kan je mij inziens beter direct naar de beste/krachtigste hardware upgraden. Met krachtigere hardware ben je ook beter voorbereid op de toekomst. Goede keuze dus van Microsoft al is het natuurlijk wel jammer dat er daardoor weer wat minder Xbox Series X consoles geproduceerd worden aangezien er nu al zoveel tekorten zijn.
Ik denk dat er een trend is ingezet die niet snel omgekeerd gaat worden... Qua schaarste en ook absurde prijzen...
Anoniem: 84766
@Darth Malak2 juli 2021 16:18
Die absurde prijzen gaan er voor zorgen dat er op een gegeven moment geen schaarste meer is. Veel mensen zullen de markt uitgeprijsd worden en dan komt er weer ruimte.
Bedoelde meer de schaarste van componenten en grondstoffen etc
Hoe snel kan het opgeschaald worden in de industrieën die grondstoffen delven of half fabricaten leveren? en zijn deze industrieën nu wel opgewassen (lees: leren om te gaan met pandemieën)?
Wel apart, als ik bij bv Mouser kijk, een grote electronica distributeur, zie ik er zo tienduizenden op voorraad staan van allerlei ethernet jacks.
Waarschijnlijk niet het type dat er in een series x Xbox zit. Ik ben ook al tijden allerlei second source componenten aan het zoeken om maar te voorkomen dat productie stil komt te vallen.
Wij de fietsen wachten al een jaar op levering van cassettes, diverse kettingen, inmiddels alles van Shimano, sun race, elvedes etc. Overal zitten ze zonder. All componenten worden schaars
Het is jammer, maar helaas weinig aan te doen, het word nu nog gewoon geduldig wachten totdat hij hopelijk een keer normaal leverbaar is.