Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft is eind 2020 gestopt met productie alle Xbox One-consoles

Microsoft heeft in 2021 geen Xbox One-consoles gemaakt. De productie van alle modellen van de vorige generatie is eind 2020 gestopt, zegt de fabrikant tegen The Verge. Sony maakt nog steeds exemplaren van zijn PlayStation 4-console.

Eind 2020 is de productie van alle Xbox One-modellen gestaakt, zegt Microsoft tegen The verge. Dat heeft het bedrijf gedaan om zich volledig te richten op de productie van de Xbox Series X en S. In de Pricewatch worden nog sporadisch Xbox One S-consoles aangeboden, maar dat gaat dus om oude voorraad.

In juli 2020 maakte Microsoft bekend te stoppen met de productie van de Xbox One X en de One S zonder schijflade. Het bedrijf liet toen weten dat de productie van de reguliere Xbox One S door bleef gaan, maar noemde niet tot wanneer.

Sony zou volgens geruchten juist weer meer PlayStation 4's maken, vanwege de chiptekorten. Vorig jaar leverde Sony tussen januari en eind september nog 1,7 miljoen exemplaren van de PS4. In diezelfde periode werden er 8,9 miljoen PlayStation 5-consoles geleverd. De cijfers van het laatste kwartaal van 2021 zijn nog niet bekend.

De tekorten treffen overigens meer onderdelen dan de primaire chip met daarop de cpu en gpu. Microsoft zei vorig jaar dat de Xbox Series-productie last heeft van tekorten aan ethernetpoorten en 'veel meer' onderdelen.

Xbox One S

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-01-2022 • 13:07

105 Linkedin

Reacties (105)

Wijzig sortering
Ik neem aan dat jullie bedoelen met "alle Xbox One consoles" niet de nieuwe Series X en Series S? Dat is niet direct duidelijk namelijk. Het bericht lijkt taaltechnisch zichzelf tegen te spreken. Ze hebben productie van alle Xbox One consoles gestaakt, om te focussen op de Xbox One Series X en S... Wat mij betreft is dat een contradictie omdat de Series X en S ook onder de Xbox One familie vallen, en als 'alle' consoles zijn gestaakt...

[edit] Oh wacht ik lees nu een andere reactie, ik snap hem. Het is Xbox Series X, zonder One er tussen! Ik heb dat ding in huis staan en gebruik hem dagelijks, en dit is serieus de eerste keer dat ik me realiseer dat het geen One is |:( Facepalm momentje

[Reactie gewijzigd door Travelan op 13 januari 2022 14:15]

Reageer
Zoals het er staat: Microsoft is gestopt met de productie van alle Xbox One-consoles. Om zich te focussen op de productie van de Xbox Series X en S. Er bestaat geen 'Xbox One Series' :)

Nog even toegevoegd dat het gaat om de consoles van de vorige generatie. De naamgeving kan best verwarrend zijn inderdaad.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 13 januari 2022 13:23]

Reageer
.edit: nvm, het gaat natuurlijk om One, One S én One X, dus álle Xbox One-modellen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 januari 2022 14:06]

Reageer
xbox one word al jaren niet meer gemaakt, het gaat om xbox one s one s digital en one x.
Reageer
Dit slaat nergens op. Xbox One is gewoon een verzamelnaam voor de One S- en One X-consoles.
Reageer
En voor de One consoles. :P
Reageer
Ik vind de naamgeving van de Microsoft consoles altijd erg verwarrend!
Reageer
Nee xbox one is de oude video recorder dan heb je xbox one s en one s digitale en one x.
Reageer
Maar de Xbox One Series X dan ook? Want die begint ook met "Xbox One". Ik snap het oprecht niet meer?

[edit] Oh wacht ik lees nu een andere reactie, ik snap hem. Het is Xbox Series X, zonder One er tussen! Ik heb dat ding in huis staan en gebruik hem dagelijks, en dit is serieus de eerste keer dat ik me realiseer dat het geen One is |:( Facepalm momentje

[Reactie gewijzigd door Travelan op 13 januari 2022 14:15]

Reageer
Er bestaat geen Xbox One Series X. Er bestaat wel een Xbox Series X.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 januari 2022 14:14]

Reageer
Ja ach he. Mede dankzij Microsoft en hun vreemde naamkeuzes.
Reageer
Snap niet dat xbox/Microsoft zo onduidelijk is qua naamgeving…
Reageer
Xbox 1 2 3 4 etc had veel handiger geweest. Of gewoon echt aparte namen
Reageer
Klopt, vooral omdat de S al eens is gebruikt in de one serie.. heb zelf een one S xbox.
Reageer
Er bestaat geen Xbox One Series X, de nieuwe generatie die jij denk ik bedoeld heten de Xbox Series X en Xbox Series S.
Reageer
Was duidelijk hoor (zelfs voor deze amper gamer) ;)
Reageer
Verwarrend, maar zorgt telkens voor discussie. Is een positief punt vanuit marketing oogpunt.
Ze hadden ook Xbox 2, 3 en 4 kunnen heten, maar dat was wat minder 'eigen' geweest.
Reageer
En zie hier waarom die naamgeving van Xbox altijd uitgelachen werd. Xbox, 360, 0ne, Series, jahaa, duidelijk /s.
Reageer
Xbox
Xbox 360
Xbox One / One X
Xbox Series X / Series S

Valt wel mee met hoe onduidelijk het is toch :)
Reageer
Xbox one S niet vergeten. ;)

En Xbox 360 is eigenlijk onderverdeeld in arcade, premium en elite. Later kwam daar nog slim bij.

[Reactie gewijzigd door Fallschirm op 13 januari 2022 14:04]

Reageer
En nog later kwam er ook nog een Xbox 360 E :)
Reageer
Ik zou toch liever een Xbox Two X gehad hebben, maar ja, het blijft microsoft
Reageer
in Xbox staan toch 2 "x" ? :+
Reageer
Eigenlijk zou je dan de series s en x moeten omdraaien. Dat leest net wat makkelijker, want de series S is het lagere model net zoals dat je de one aan de linker kant hebt gezet ;-)
Reageer
Je vergeet er een paar:

360 E
360 S
One S
Reageer
Als je het opsomt en in je hoofd leest, valt het wel mee. Totdat je met iemand praat over de Xbox consoles. Dan wordt het een ander verhaal. Ik had liever gezien dat het Xbox 1, Xbox 2, Xbox 3, Xbox 3s, Xbox 4 etc was geweest, gewoon wat makkelijker.
Reageer
En zie hier waarom die naamgeving van Xbox altijd uitgelachen werd. Xbox, 360, 0ne, Series, jahaa, duidelijk /s.
360 staat voor 360 graden (rondom) dit in combinatie met 'Jump in' :)
Reageer
Maar de Xbox Series S/X vallen helemaal niet onder de One familie :) Het is gewoon Xbox Series S/X.
Reageer
Xbox One Series S/X

Nog nooit van gehoord.
Reageer
De S en X series vallen NIET onder de Xbox One serie, dus het artikel is gewoon heel duidelijk. ;)
Reageer
Series X en S vallen niet onder de Xbox One familie :)

Xbox Series X en Xbox One is gewoon hetzelfde als PlayStation 5 en PlayStation 4
Reageer
De series vallen niet onder de one.

Het is Xbox one en Xbox series.

Zie nu pas dat er al 4 reacties waren.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 13 januari 2022 14:14]

Reageer
Dat klopt, de Series X en S zijn namelijk geen Xbox One. Je hebt de Xbox One X en S, en de Xbox Series X en S.
Reageer
Dat het niet direct duidelijk is te danken aan MS en niet de Tweaker team.
Als beetje in console game doet, kan je de context zelf wel raden dat een vorige gen EOL gaat.
MS heeft budget huidige gen de Series S en daarmee is vorige gen overbodig.
Sony heeft geen budget huidige gen en daarmee zijn de PS4 en PS4 pro huidige status van PS4 lijn, low budget en mid console van Sony.
Reageer
Sony maakt nog steeds exemplaren van zijn PlayStation 4-console.
Zou de reden dat MS die niet doet en Sony wel zijn dat MS de XSS heeft als goedkopere console naast hun flagship variant (de X). En Sony dus de PS4 als budget optie voert naast hun flagship, de 5.

Edit: Terecht gewezen op typo, moest XSS zijn niet XSX :)

[Reactie gewijzigd door sapphire op 13 januari 2022 13:39]

Reageer
Sterker nog,
de huidige serie S is zwakker dan de xbox one x.
4 tflops tegen 6 tflops.

Als ze de one serie zouden blijven voeren dan heb je 4 consoles totaal waarbij je een ouder console een stuk sneller zou zijn.

De huidige ps4 pro is ongeveer net zo snel als de huidige series s dus echt speciaal is het niet wat Microsoft doet. De vraag is of de gewone consument al die getallen überhaupt opzoekt en/of begrijpt.
Reageer
De ene teraflop is de andere niet... De 4 tflops van de series S is ongeveer even krachtig als de 6 tflops van de one x omdat de series S op een veel nieuwer design werkt (en die PS4 pro is een stuk zwakker). Tflops zegt alleen iets over aantal operaties per seconde, niet over hoeveel operaties het kost om iets gedaan te krijgen en dat is met de jaren een stuk efficiënter geworden.

Het is wel zo dat de series S in backwards compatibility de one s versie van games draait en niet de one x versie maar dat komt doordat de series s minder geheugen heeft dan de one x. Het is daarom niet mogelijk om een game ontworpen voor de one x zo op de series s te draaien omdat die game er mogelijk vanuit gaat dat er meer geheugen is.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 13 januari 2022 13:48]

Reageer
Niet helemaal, de series S heeft soms echt moeite om de xbox one x bij te benen. Kijk bijvoorbeeld naar horizon 5. Die draait op de one x dynamic 4k met drops naar 1600P. Maar series S heeft een lagere
resolutie en de textures zijn ook van mindere kwaliteit. Zie ook digital foundry:

Xbox One X? I think players will be quite happy with this version. Similar to prior Forza Horizon titles, it's a 4K experience, again with 4x MSAA
Elsewhere, Series S's textures didn't look as detailed as Xbox One X's (and resolution is lower at a dynamic 810p-1080p)


De series S dropt dus zelfs naar 810P. Dus ik denk niet dat je kan zeggen dat de 4tflops van de series S even krachtig is als de 6 tflops van de xbox one x. Dat is iets te kort door de bocht.

Tflops kan je alleen meten binnen dezelfde generatie, daarnaast zegt het heel specifiek iets over 1 deel in de machine. Terwijl er zoveel mee weegt om te zien of een console even krachtig is. Dat is gewoon heel lastig uit te leggen in termen zoals tflops. In benchmarks kan je dit veel beter zien, maar daar zie je dus dat de one x wel degelijk veel betere performance geeft dan de series s. Daarnaast wat je al had gezegd ze kunnen ook de one x games niet draaien op de series s.

Edit: Als je het dan over de ps4 pro hebt vs de series S. De series S draait op BC de xbox one versies. Als je dan een vorige generatie game vergelijkt dan draait de ps4 pro de games wel beter:

https://www.youtube.com/watch?v=nhWKTj5Bbi0

Als je dan een nieuwe generatie game vergelijkt, bijvoorbeeld vanguard. Dan draait de ps4 pro deze in een minimale resolutie van 1365 x 1536 en de series s draait op 1080P. Beide draaien op 60fps:

https://www.reddit.com/r/...rd_targets_1080p_on_xbox/

https://www.youtube.com/watch?v=sMJdnYzpWxo

Dus om direct te zeggen dat de ps4 pro minder presteert dan de series s op dit moment klopt ook niet helemaal. Enige is wel dat de series s een 120fps mode heeft die de ps4 pro weer niet heeft.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 13 januari 2022 14:16]

Reageer
Goed punt. Het blijft natuurlijk ook lastig vergelijken aangezien we niet vrij software op die apparaten kunnen draaien. Ik kan de bron voor wat je zegt over Forza niet zo snel vinden, is het niet dat de one x op 4k30 draait terwijl de series s die resolutie drops heeft als die op performance mode staat en dus 60 fps levert? Dat is dus geen eerlijke vergelijking.

Hetzelfde geldt voor die Battlefield vergelijking, zoals je zelf zegt draait die game in BC en is het dus geen eerlijke vergelijking van power. Het is natuurlijk wel relevant als je die games wil spelen en het is absoluut een nadeel van de series s, maar over pure power zegt het weinig.
Reageer
Ja daar ga je direct het nadeel van one x zien, die heeft een tragere processor. Al is die wel sneller dan de one. Voor de xbox one x is de processor volgens mij weer de bottleneck als het gaat om de 60fps mode. Dus het is ook lastig vergelijken, dat ben ik het met je eens. Aan de ene kant heeft de one x een krachtige GPU maar weer een trage processor en HDD. Als je de one x upgrade met een Sata 3 SSD dan kan je er al iets meer uit persen. Het blijft nog wel een mooie machine, want je hebt een 4k bluray speler, 4K games etc.
Reageer
Nou vind het wel meevallen.
Jager cores vs Zen2 houd in low res upscaling met zwakke cpu cores zal voor FPS geen goed doen de series S heeft dus hier groter voordeel. Tov vorige gen.
En dot is afhankelijk wat piek dynamische CPU load gemiddeld en max kan zijn.
En hoe de dev goed de last kunnen verdelen over de threads.

Daarnaast zegt Tflops zeker iets gpu is masive paralel compute . Dus indien niet CPU bound heb je degelijk voordeel in de render task dat stuk breeder kan gaan. Afhankelijk van bottleneck in de tender pipelijn.
Dat niet de 4 : 6 verschil in performance haalt is wel duidelijk. Maar je kan meer met resolutie doen. En render features.
Reageer
Aangezien jij puur de tflops vergelijkt en concludeert dat de Series S zwakker is dan de one X geeft een mooie bevestiging aan je eigen vraag.
Reageer
Kijk maar eens de video's van digital foundry. De series S kan niet de enhanced xbox one x games draaien, alleen de xbox one games. Dus alle BC games zijn vaak in een lagere resolutie. Maar ook bij nieuwe games waar xbox one x vaak nog in native 4K draait moet de series S terugschakelen naar 1440P. Het enige voordeel wat de series s heeft is de snellere processor en Raytracing. Maar raytracing zorgt nou niet echt voor een betere fps... Ideaal is een SSD in je Xbox one X stoppen en je hebt echt een hele goede machine.
Reageer
Beeld van Eurogamer is toch meer genuanceerd. Vaak draait de one x 4K 30fps, de Series S lagere resolutie maar hogere framerate. Waarbij de hogere framerate voor de one x onmogelijk is door gebrekkige CPU. Is ook een voorkeur van de devs, soms is het makkelijker de Series S ook te cappen op 30fps, in plaats van verder te optimaliseren of te kiezen voor een 45-60 fps range.

Veel engines draaien ook nog op de "lowest common denominator". Moderne features op de Series S die nog niet gebruikt worden omdat ze uit legacy-overwegingen nog de One moeten ondersteunen. Op een gegeven moment stopt dit, en dan ben je helemaal niets meer met de One X + SSD.
Reageer
Je vergeet dat RDNA 2 iets van 50% betere IPC heeft dan GDC. Dat Xbox series S hardware matige ondersteuning heeft voor VSR, meshshading en Sampler Feedback Streaming. 4TFLOPS vergelijken met 6TFLOPS doet echt geen recht aan het feit dat de Series S een echte next-gen console is wat wel de techniek in huis heeft om toekomstige games te draaien.
Reageer
Maar wel een Ryzen processor in plaats van een Jaguar. De One X was echt geen current-gen console. De GPU was alleen wat krachtiger zodat ie ook beelden op 4K kon renderen, maar het ding zat nog met een stokoude CPU en een trage mechanische schijf.

Daarnaast is de One X nooit zo goedkoop geweest als de Series S. Hij heeft eigenlijk altijd €500 gekost. Die had meteen bij de lancering van de Series X al geen meerwaarde meer.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 januari 2022 13:53]

Reageer
Ook de backwards compatibility mogelijk helpt Microsoft.
Reageer
MSFT heeft een console die leverbaar is.
De One zouden ze prima kunnen maken want die chips zitten de series echt niet in de weg. Ze moeten ze alleen nog wel verkopen. Ze zullen dan liever SS'es slijten, want die zijn.
Sony heeft dat niet. Anderzijds Sony is instaat PS4s te verkopen, dus beiden hebbben blijkbaar 'opties'
Reageer
Nou, de One zou de verkoop van de Series S wel degelijk in de weg kunnen zitten. Met de S heeft de One ook nog weinig bestaansrecht.
Reageer
Dat de S beter leverbaar is kan ook te maken hebben dat de vraag vs aanbod meer in lijn zijn. En dat gamers volk toch liever de series X moeten hebben, en niet de instapper.
Reageer
Dat was mijn aanname in het begin ook. Dat ding was altijd op voorraad, dus dacht eigenlijk dat ie gewoon niet verkocht. Ondanks dat MSFT geen cijfers deelt hebben ze wel een iets naar buiten gebracht dat de S het goed zou doen.
Maarja... het blijft altijd maar gissen bij MSFT omdat ze zo transparant zijn als het hun uitkomt. Vaak is het vooral vaag.

Wat we iig kunnen aannemen is dat de S makkelijker te produceren is....
Reageer
XSS, oftewel Xbox Series S bedoel je, niet XSX, oftewel Xbox Series X. Echt, again, die naamgeving is gewoon dom, en dat allemaal omdat ze willen vermijden rond te lopen met nummertje dat lager is dan de Playstation.
Reageer
Lijkt me een prima rede. De gemiddelde jan en trinie zien in de winkel twee consoles, de een een nummer hoger dan de ander. Ze kiezen de hoogste want die zal het nieuwst en dus het beste zijn
Reageer
Ik denk eerder dat de XSS nog steeds overal wel aan te komen is. De ps5 digital is geloof ik nog steeds lastig verkrijgbaar.
Reageer
Volgens mij is Sony net de enige die bij de introductie van een nieuwe generatie nog enkele jaren doorgaat met het produceren en ondersteunen van de vorige. Microsoft heeft dat bij mijn weten sowieso nog nooit gedaan, en Nintendo zet de productie van oude systemen doorgaans ook vrij snel stop na de introductie van de opvolger.
Reageer
Dan vraag ik me af waar die Playstation 4 consoles dan worden verkocht want die zijn vanaf juni vorig jaar nergens meer verkrijgbaar in Nederland.
Reageer
Logisch van zowel Sony als Microsoft. De Xbox series X zijn recent volop in de winkels beschikbaar en dat is ook te zien op MP (arme, arme ongelukkige gelukszoekers! :+ )

Bij PS5 is dat helaas nog anders als ik de '2dehands' prijzen mag geloven.
Reageer
Xbox X volop beschikbaar?
Check again...
Mediamarkt heeft er momenteel 1 op voorraad, in een bundel, maar dat is ongeveer alles wat ik kan vinden.
Reageer
Dat is er 1 meer dan PS5.
Reageer
Bol.com krijg ik weekelijks melding.. zelf met gemak 1 nieuwe bemachtigd! Maar again, markplaats en hier V&A staat er vol mee.
Reageer
De wereld is groter dan Nederland en het is onbekend wanneer Nederland weer leveringen krijgt.
Reageer
Verdomd, je hebt gelijk. Lol... Eens kijken of ik her en der eens 490 euro ga bieden puur om te stangen... (Minder lieve scalpers....)
;)

[Reactie gewijzigd door phamoen op 13 januari 2022 15:42]

Reageer
Hahaha, aanpakken dat scalper tuig! ;)
Reageer
Stiekem ook wel te verwachten, de One was al niet zo populair en zeker ook met de goedkope Series S als alternatief, maar je weet ook niet hoeveel ze nog in hun backlog hebben liggen.
Reageer
Idd de one generatie moest afgerond worden. De cpu is trager dan die van een budget telefoon
Reageer
Ha en ps5 heeft chip tekort waardoor hun Nu ps4 gaan maken voor de mensen om men in hun ecosysteem te houden :p
Reageer
PlayStation is altijd vrij lang doorgegaan met het produceren en ondersteunen van vorige generatie consoles.

Maar door leveringsproblemen van de PS5 zullen meer mensen als soort van tussenoplossing de Xbox Series S kopen die redelijk goed beschikbaar is. En er achter komen dat het best een prima ecosysteem is. En ik denk dat ze ook wel een beetje marktaandeel terug zullen winnen wat ze met de vorige generatie verloren hebben.
Reageer
Xbox doet t na mijn mening btr dan sony,

Begrijp me niet verkeerd maar qua waarde heeft xbox betere deals,
Reageer
Nouja, blijkbaar is er nog veel vraag naar de PS4, anders zouden ze die echt niet nog steeds blijven maken.
Reageer
Eigenlijk is de ps4 toch een ander ecosysteem dan de ps5, of klopt dat niet?

Bij Microsoft is het één groot platform.
Reageer
PlayStation geloofd in generaties vertelde ze niet zo lang geleden, Xbox niet.
Reageer
Coole uitspraak. In de praktijk wordt Horizon toch gewoon op PS4 én PS5 uitgebracht hoor :)
Reageer
Dat is fijn, precies zoals Xbox het doet. Daar was het commentaar van PlayStation gebruikers op dat het dan geen echte next gen games zouden zijn. Die mening zal ook wel bijgedraaid zijn neem ik aan.
Reageer
Maar demon souls en ratchet zijn alleen op ps5 beschikbaar. Xbox heeft alleen flight simulator zover ik weet.
Reageer
Ja dat is een coole uitspraak ja, en toch kwam die uitspraak in reactie op xbox’s bericht dat ze de eerste 1 a 2 jaar nog dubbele generaties ondersteunen.. van sony zelf. En dan vervolgens precies hetzelfde doen 8)7
Reageer
Jij hebt die uitspraak ook nooit begrepen of blijft je oren er voor dicht doen. Het had helemaal niks te maken met games, maar vergelijking tussen hardware features tussen PS4 en PS5.
Reageer
Jup, @Retrospect Wellicht goed om onderstaande tekst even door te nemen:
"We have always said that we believe in generations. We believe that when you go to all the trouble of creating a next-gen console, that it should include features and benefits that the previous generation does not include. And that, in our view, people should make games that can make the most of those features.

"We do believe in generations, and whether it's the DualSense controller, whether it's the 3D audio, whether it's the multiple ways that the SSD can be used... we are thinking that it is time to give the PlayStation community something new, something different, that can really only be enjoyed on PS5."

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 13 januari 2022 20:04]

Reageer
O sorry, het was dus gewoon generieke marketing bullshit met open deuren. Hardware wordt namelijk elke generatie geupgrade, getweakt enzovoort.
Reageer
Nee, qua ecosysteem is er geen verschil want de PS5 is BC met PS4 en is er geen sprake van een tweedeling.
Het probleem zit niet aan de hardwarezijde want in beginsel kan de oude generatie consoles tot in de lengte van jaren geproduceerd worden. Het probleem zit aan de sofwarezijde. Gamestudio's zullen maar voor een beperkte tijd spellen als cross-gen uitbrengen en zich zo snel als mogelijk richten op de nieuwe generatie consoles. Eigenlijk zoals het in het verleden altijd is gegaan en dat betekent dat nieuw spel aanbod voor de oude generatie zal opdrogen.
Ik vermoed dat het voor zowel Microsoft als Sony onmogelijk is om deze overgangsperiode met cross-gen titels te verlengen omdat met name externe partijen hiervoor niet te porren zullen zijn.

@Ghost babel Nee, want dat heeft o.a. met gamedesign te maken en dan moet men een keuzes maken en rekening houden met de lange doorlooptijd van een project. En de onderdelenschaarste zal niet jarenlang voortduren (maar mogelijk langer dan men lief is). Voor first-party studio's zou het eventueel wel kunnen maar dan is het aanbod beperkt.
Microsoft en Sony zouden er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om de oude en nieuwe generatie afzonderlijk naast elkaar te laten bestaan met eigen speltitels die slechts voor een consolegeneratie zullen verschijnen. Ik ben er vrij zeker van dat third-party studio's hiervoor niet te porren zijn, kleine indie developers daargelaten.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 13 januari 2022 14:46]

Reageer
Ik vermoed dat het voor zowel Microsoft als Sony onmogelijk is om deze overgangsperiode met cross-gen titels te verlengen omdat met name externe partijen hiervoor niet te porren zullen zijn.
Natuurlijk onzin, die externe partijen willen aantallen (games) verkopen. Zolang de series en ps5 weinig aantallen in de markt heeft staan blijven die externe partijen op de last gen games uitbrengen. Xbox one/x + ps4/pro is een markt van 160 miljoen consoles, tegenover 25 miljoen in de current gen.
Reageer
Zijn er dan al veel games die wel op PS5 uitkomen maar niet op PS4?
Reageer
Veel valt mee. Maar in ieder geval meer als alleen xsx/pc(wat als 1 platform gezien wordt)

Demon’s Souls
Destruction AllStars
Returnal
Ratchet and Clank: Rift Apart

DLC/uitbreidingen.

Final Fantasy VII Remake Intergrade
death stranding director's cut
Ghost of Tsushima Director’s Cut

Tech demo?
Astro’s Playroom
Matrix

Xbox heeft als echte games geloof ik riftbreaker en flight simulator. En de Matrix tech demo.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 13 januari 2022 18:51]

Reageer
PS5 is backwards compatible met nagenoeg alle PS4 games. Ik ben tenminste nog geen enkel PS4 spel tegengekomen dat niet werkt en online worden als ik me niet vergis ook PS4 en PS5 spelers gewoon samengegooid.
Reageer
Ah dat wist ik niet. Dacht dat ps4 schijfjes niet werkten op een ps5.
Reageer
PS4 games spelen geloof ik ook op PS5 ;)
Reageer
Grappig, vanochtend vroeg ik mij al af waarom de Xbox One consoles praktisch nergens meer op voorraad zijn. Nu lees ik waarom :P
Reageer
Leuk, want de Xbox series X zijn ook niet echt in productie, de S is mondjesmaat te krijgen, omdat mensen die niet willen kennelijk.
Reageer
de S is mondjesmaat te krijgen
Volgens mij is de S sinds de launch overal te koop. Nu kan je deze ook bijna in alle winkels kopen, al vanaf 269 euro.
Reageer
Hij is alleen technisch niet echt geweldig...
Vooral het feit dat hij geen games in 4K aan kan maakt hem (naar mijn mening) niet echt een next-gen console.
Dus dat hij te koop is, komt waarschijnlijk doordat meer mensen hem niet willen.
Reageer
Ik kan me niet echt voorstellen dat dit de reden zou zijn. De gemiddelde pipo wil gewoon games spelen op de TV die al in de woonkamer/slaapkamer staat, niet zozeer met 4K resolutie. Niet iedereen heeft een geldboom in de tuin waardoor ze spontaan alle hardware vernieuwen omdat het kan.

Ik denk dat het toch echt meer met het marktsegment te maken heeft; mensen met minder te besteden. Leuk hoor dat ze een console kunnen krijgen die net wat minder kost... maar de games zijn nog steeds peperduur. Dat zou mij er ook van weerhouden om tot aanschaf over te gaan.
Reageer
Games zijn vooral "peperduur" als je ze in het 1e jaar wilt spelen, daarna vliegen de aanbiedingen je om de oren. En zeker met Gold en Gamepass is er voor weinig geld volop te gamen.
Reageer
Wat een onzin dat een nieuwe generatie per se 4k moet ondersteunen. Het gaat om veel meer. Er zit wel een supersnelle ssd in, en een beest van een cpu die nagenoeg gelijk presteert aan de series x. Er zijn ook veel mensen zonder 4k tv maar met full hd of quad hd waarvoor het een mooie instap is naar de new gen. En ze gaan het totaal niet merken of het uitgestuurd wordt op 4k of lager.
Reageer
En wat heb je aan 4K als je TV dit niet aankan? Niet iedereen heeft een 65" 4K aan de console hangen, denk alleen al aan al die 10.000èn studentenkamers.
Reageer
En het gros van de 4K schermen staat op een dusdanige afstand dat de winst van 1080p naar 4K toch al lang niet zo hoog is als je zou verwachten.

Ik denk dat het afwezig zijn van een disc drive een veel belangrijker factor is. Schijfjes zijn nog wel eens goedkoop te scoren en bovendien door te verkopen. Afhankelijk zijn van een exclusieve, digitale store is minder fijn.
Reageer
Die afhankelijkheid is er toch wel, die schijfjes bevatten weinig meer dan een downloadlink.

Ik was blij dat mijn huidige One X'en een drive hadden, maar om eerlijk te zijn heb ik in elk geval de laatste 5 jaar alleen digitaal gekocht, daarbij verwacht ik niet dat de XboX store over 1, 5 of 10 jaar weg is. dus ik heb daar geen problemen mee.
Reageer
Ik heb er zelf 1, en sinds vandaag ook een One X :*) . Die series S bevalt me anders opperbest voor wat ie moet doen
Reageer
Omdat de console niet gemaakt is om 4K games te spelen is het geen next gen? Het feit dat het voor de rest exact hetzelfde doet als de Series X is irrelevant? Alle features die nieuw zijn tegenover de One zijn irrelevant? Komaan...
Reageer
De Series S en X zijn identiek. De X is krachtiger omdat dat nodig is voor 4K beeld, niet omdat de games daar grafisch mooier op zijn en daarom die extra kracht nodig zou hebben. Beide consoles zijn Next-gen, dus ook de S.

Resolutie bepaald niet of iets Next-gen is (of welke gen dan ook).
(edit: oh, ik zie nu pas dat meerdere mensen daar al over hebben gereageerd..)

De reden dat men geen S zou willen is omdat 'ie geen disc-drive heeft en omdat er een microscopisch kleine harde schijf in zit. Met de games van tegenwoordig zit dat vol voordat je harde schijf kan zeggen. Je kan de opslagruimte uitbreiden met de enige officiële optie, de Seagate Storage Expansion Card, waarvan de goedkoopste optie (512GB, nog steeds weinig) al 160 euro kost. Optie 2 (1TB) kost al bijna net zoveel als de console zelf namelijk 235 euro en de derde optie (2TB) is niet eens te krijgen en zou volgens de pricewatch 500 euro kosten, 100 meer dan de adviesprijs.

Qua uiterlijk vind ik de S net zo mooi als de X maar het is gewoon niet echt een goede deal voor de gemiddelde/fanatieke gamer.

[Reactie gewijzigd door Armselig op 16 januari 2022 03:12]

Reageer
Uhm nee, de Series S is gewoon beschikbaar omdat die niet last heeft van het chiptekort. Hier is de productie gewoon hoog genoeg in tegenstelling tot de Series X en PS5.
Reageer
Nintendo heeft ook last van chiptekorten bij het leveren van nieuwe Switch computers las ik.
Reageer
Microsofts gok op de Series S was dus toch de betere keuze, zeker in de long run. Met een Series S ben je wel gesteld voor 300 voor de minimum 6 jaar wat betreft het kunnen spelen van de nieuwste games. Met een PS4 kan je nog sommige titels van dit jaar spelen maar daarna zal het ook wel opdrogen. Sony had beter ook een next-gen console aangeboden die wat minder krachtig was, maar wel gewoon mee kon.
Reageer
Yep, ben van de Xbox One (geen s of x) naar de Xbox Series S gegaan. Prima keuze. Ik wou op mijn HD tv (geen 4 k dus) gewoon de komende jaren alle games spelen en snelle laadtijden. Het voldoet perfect.
Reageer
Voor 399 euro heb je een ps5 digital. Die dezelfde hardware heeft als de ps5 disc versie. Sony heeft bewust gekozen om dezelfde snelheid te hanteren. Zodat games er hetzelfde uit zien. Het is alleen dat die chips ook niet leverbaar zijn.
Reageer