Analist: iPhone 14 Pro krijgt rond gat en pilvormig gat in scherm

Apple geeft de iPhone 14 Pro-modellen volgens analist Ross Young twee gaten in het scherm. Dat zou gaan om een rond gat en een pilvormig gat. Achter de inkepingen zitten de camera's en sensoren voor Face ID. De reguliere iPhones zouden nog een notch krijgen.

Volgens Young van analistenbureau Display Supply Chain Consultants is het ronde gat bedoeld voor de dotprojector die voor Face ID wordt gebruikt. De pilvormige inkeping zou de infraroodcamera en frontcamera bevatten. Bij huidige iPhones zitten al deze sensoren in de brede notch.

De afbeelding die Young in een tweet toont, is niet daadwerkelijk van een iPhone-scherm, maar enkel ter illustratie bedoeld. Beide inkepingen zouden in het midden van het scherm zitten. De analist staat bekend om zijn goede bronnen binnen de schermindustrie en heeft in het verleden betrouwbare voorspellingen gedaan over producten die nog niet zijn uitgebracht.

Dat de iPhone 14 Pro-modellen geen notch meer hebben, kwam vorig jaar voor het eerst naar buiten toen Jon Prosser van FrontPageTech renders met het vermeende ontwerp toonde. Toen werd er nog vanuit gegaan dat Apple één rond gat in het scherm zou stoppen. Begin dit jaar ging al het gerucht dat Apple een pilvormig gat gebruikt voor de sensoren.

iFixit: teardown iPhone 13 Pro
Face ID-modules iPhone 12 en 13
Afbeelding: iFixit

Als Apple dezelfde Face ID-sensoren wil gebruiken als bij de huidige modellen, zijn meerdere inkepingen nodig. De techniek werkt met een projector, een infraroodcamera en een reguliere camera. De notch in recente iPhones bevat ook een lichtsensor en nabijheidsensor, de speaker en de microfoon. Mogelijk plaatst Apple die in de bovenste rand van het scherm bij de nieuwe modellen.

Volgens geruchten krijgen alleen de iPhone 14 Pro en Pro Max gaten in het scherm. Het zou weer gaan om modellen met 6,1"- en 6,7"-schermen. Daarnaast zouden twee reguliere iPhone 14-modellen verschijnen, met dezelfde schermformaten, maar dan met een notch in het scherm. De verwachting is dat Apple zijn nieuwe iPhones in september aankondigt.

Render van iPhone 14 door MacRumors
Render van iPhone 14 Pro door MacRumors

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-01-2022 • 14:15

194

Reacties (194)

194
189
53
3
0
108

Sorteer op:

Weergave:

Ik heb even getwijfeld of ik de 13pro ging halen of zou wachten tot de 14. Uiteindelijk toch de 13pro gehaald.

Op zich een mooie ontwikkeling dat de notch eraf gaat, ik vraag me alleen af wat we er in het gebruik van gaan merken. Ik denk dat de extra scherm ruimte nauwelijks benut gaat worden. Zeker zolang er nog modellen met notch ondersteund worden.
Niemand weet het.
Ieder jaar zien we spannende dingen in een mega saaie Apple periode (begin van het jaar van smartphones).

Kijk eens naar vorig jaar:

- 120hz ... Klopte
- Always on display .... Helaas, nog steeds niet mogelijk
- portless ..... Same old bejaarde lightning
- reverse wireless charging .... Nope, wacht maar tot 2028
- naast FaceId ook indisplay TouchId.... Jammer

Even wat rumors van verleden tijd en de enige die we zagen was 120hz.
Kortom, gewoon je device gebruiken en we zien het dan wel.
Apple maakt zelden grote sprongen en zeker niet op meerdere vlakken.
Enige is portless mogen ze de ontwikkelingen liever mee stoppen, en gewoon usb-c toevoegen. Liever niet overal een wireless charger mee naartoe te sleuren, en ook nog eens langzamer laadsnelheidpotentieel te hebben.
Helemaal mee eens !
Ben super blij met wireless charging. Ik heb een wireless charger in de auto, in de woonkamer, op kantoor en thuis kantoor en zelden moet ik er echt om denken dat ik moet opladen. Laatst had ik mijn telefoon nodig en was deze bijna leeg, toen kwam ik erachter dat mijn lightning poort stuk was. Duur geintje om dat te laten vervangen :'(

Weglaten, simpelweg voor het weglaten hoeft van mij niet, een usb-c poort als backup zou fijn zijn, maar als Apple met een goed voorstel komt, sta ik er wel voor open.
Dat is mijn punt. Draadloos laden is handig voor frequente trickle charging op plaatsen waar je vaak komt; een fysieke connector is gewoon de beste keus voor ff snel bij te laden in noodsituaties. De geilheid rondom een poortloze telefoon niet is gewoon niet logisch. Immers staan usb-c en draadloos laden los van elkaar.
- portless ..... Same old bejaarde lightning
En daar ben ik superblij mee!
Er mag ook USB-C op de iPhone, wat tegenwoorden op alle (muv de instap) iPad's zit, en op alle MacBooks, en de Watch charger, en ...
USB had allang op de iPhone en alle andere producten moeten zitten zoals Airpods Max, Pro, etc.

Het is Apple die een decennium geleden aangaf dat USB A niet meer de toekomst was en overging op C. Tot laptops aan toe met slechts 1 USB C poort want dat was voldoende en de toekomst.

Wat dat betreft is het een puinhoop qua hardware ecosysteem bij Apple.

Zelfde geld voor de audio jack waar ook geen touw aan vast is te knopen qua logica.
Mocht het kloppen ben ik blij 13 nog gegaan ben, want vind zulke druppels toch partij lelijk op het scherm :).
Tot het moment dat alles onder het scherm verdwijnt is het niet meer dan voor de looks, ijdelheid. De notch is er nu 5 generaties, deze punchholes zullen er denk ik ook nog jaren blijven.
Pas als ook de punchholes verdwijnen hebben we een volledig edge-to-edge scherm, waar je ook bij het kijken van een film niet gestoord wordt door obstructies.
Ik was eigenlijk van plan om bij de iPhone X te blijven tot we écht edge-to-edge gaan. Kijken of dat lukt. Sowieso wacht ik Apple’s AR/VR plannen af; ik zou er enorm van balen als daarvoor een nieuwere iPhone voor nodig is omwille van nieuwe connectiviteit, bv sneller dan bluetooth zuiniger dan wifi. Tot nu voldoet de iPhone X prima sinds release.
Dit neemt toch net zoveel ruimte in als de de notch? Of scheelt het een icoontje?
Het lijkt toch echt minder ruimte in te nemen of zie je dat echt niet?
Maar idd het zal het verschil maken tussen wel of niet de procentjes van de batterij zien. Het gaat allemaal nergens over. Als die hele notch weg is ben je binnen een week ook weer gewend.
Dit idd. Maakt echt niets uit. De notch op de 13 is al een stukje kleiner. Nu lijkt het alsof ze de ruimte tussen de camera en de sensoren scherm maken ipv een rechte hap eruit. Voegt weinig toe denk ik.
Functioneel voegt het niet veel toe idd, maar qua looks zeker wel.
Waarom heb je niet de keuze voor procenten IPV die onzinnige accu icon die niets zegt ?
Iedereen weet dat het percentage daar past als je de icon weghaalt.
Net alsof mensen niet weten wat een percentage anders zou moeten betekenen ......
Snap anno 2022 echt niet dat het niet gefixed is, zoiets simpels.

Typisch Apple dingetje want ook op mijn MBA zie ik het percentage pas als hij unlocked is en niet op de lockscreen, zie wel wederom die kansloze icon die vrij weinig zegt. En dat terwijl ik hier de complete bovenste rij aan pixels heb.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 26 juli 2024 05:27]

We zullen het zien. Ik stoor me al niet aan de notch om eerlijk te zijn, maar somehow lijkt deze oplossing er op de render nog iets "natuurlijker" uit te zien.
Eens, notch merk ik eigenlijk niks van, was vaak al een beetje niet benutte ruimte imo. Hoe die render eruit ziet zie ik er wel baat bij om eventueel te switchen wanneer die uit is.
Niet benutte ruimte in vergelijking met oudere iPhones met megabezels (alles van voor de X dus), bij andere merken is die ruimte al veel eerder benut en zaten we al op veel hogere scherm ratio aan de voorzijde (tot de X).

Een beetje alsof je een bordje met aardappels, vlees en groente ga eten, wel okee maar niet speciaal, maar voor iemand die anders elke dag rijst eet is dat wel speciaal en een vooruitgang ten opzichte van zijn (oude) situatie. Zelfs als het vlees taai is en de groente kapot gekookt zal die er blij mee zijn terwijl ik dan ontevreden zou zijn ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 juli 2024 05:27]

Kom die rijst maar brengen hoor ;)

M.a.w.: Niet zo'n hele goede metafoor, en mijns inziens ook niet helemaal terecht. Ik kan me niet eens herinneren wat er bovenin die balk allemaal stond, behalve batterij%, WiFi-bereik, telefoonnetwerknaam en -bereik. Al die dingen staan er nu nog, maar dan links en rechts naast de notch (op een iPhone 12 Mini)
De bovenste 10px worden niet gebruikt nee.. ja als je full screen filmpje bekijk.
Dat is al zo sinds de iPhone 2007. Bovenste 10px zijn gereserveerd voor batterij, tijd, band en provider.

dus ja. dat gedeelte is mooi meegenomen. Wellicht dat het nu anders kan. maar de eerste 10px zal nog steeds gebruikt worden voor batt status, tijd, band provider enz.
Eerst eens zien ... Apple presteert het zelfs anno 2022 om niet de accu percentage te kunnen laten zien IPV die nutteloze accu icon. Niks geen optie om te switchen ofzo, nee je moet maar swipen.
Geen mooie mee na een tijd gebruiken na ik wel redelijk inschatten hoe vol de accu nog is aan de hand van het icoontje. Ik mis het iig niet heel is <20% rood is <10%.

Vond het in het begin wel een issue na een paar weken miste ik het niet meer.
Gaat erom dat zoiets heel simpel softwarematig aan te passen is.
En je kunt users de KEUZE geven.

Men gaat altijd prat op de user experience en de goede software maar zoiets simpels en basaals vind ik toch echt jammer. En dit is al sinds de iPhone X van een half decennium geleden ........
Er kan heel veel software matig aangepast worden. Maar keuzes maken hoort daar ook bij.

Er zijn er genoeg die er geen probleem mee hebben er zijn er ook genoeg die het terug willen.

Ik denk dat focussen op zo’n klein onderdeel of je druk maken van zo’n kleine aanpassing. Niet te vergelijken is tov het meer scherm realestate dat de notch mede gebracht heeft.
Wat heeft het gebracht dan ?
Mijn iPhone heeft verassend weinig info (bijv notificatie icons), geen zinvolle accuduur, etc.
Eigenlijk zie ik alleen maar wat bassale info en de rest moet je swipen.
Heb naast me iPhone ook een Android en daar zie ik al info als hij ligt op het always on display en mijn notificatie Led.

Mijn punt is dat men altijd prat gaat op de user experience en optimized software maar ik vind het tegenvallen.
Nu met de iPhone en de kleinere Notch hebben de gebruikers 0,0 extra info erbij, erg jammer.
Dan stap je toch over?

Zoals ik al eerder heb gezegd. Ik mis het niet, vanuit het icoontje kan ik ruw weg wel inschatten dat ik nog 3kwart halve accu heb. Die percentages zeggen ook niet zo veel. Vandaag 75% na een dag werken. Gisteren ongeveer het zelfde gedaan op de telefoon en 60% over. Leuk.. Vanavond met +/- gaat hij met 20-25% weer aan de oplader.

Bassale informatie is prima. Wil ik meer weten dan swipe ik wel.
Vind je dit onvoldoende of erger je er zo aan dat je niet de percentage terug kan vinden. dan kan je overstappen naar een toestel die dat wel bied.

Jij vind het jammer, ik vind het prima, zo zullen duizenden mensen het met jou eens zijn maar ook duizenden met mij. En ook daar geldt vind je het zo storend wat ze introduceren? dan moet je over stappen.

Dat geldt niet alleen voor een telefoon maar net zo goed voor TV's computers, koelkasten, tosti-ijzers enz.
Er zit een bepaalde reden achter. Natuurlijk kunnen ze het wel laten zien… Apple vindt dat de gebruiker zich niet zo druk moet maken om het percentage.

Ik ben er ook erg snel gewend aan geraakt. Ik hoef eigenlijk nooit te weten op de procent precies, hoeveel batterij ik nog over heb.
Ja en ik wel ...
Gaat mij erom dat je de keuze zou moeten hebben om het aan te zetten.

Op de oudere iPhones had je die optie wel.
Op mijn Macbook moet ik hem ook aanzetten maar heb de optie.

Hiermee geef ik aan dat logica en uniformiteit niet altijd hoogtij viert bij Apple.

Hetzelfde op de iPad die geen calculator heeft.
Ook die heeft geen batterij conditie, maar mijn iPhone wel en mijn MacBook ook.

Het antwoord, ja op een iPad moet je je niet zo druk maken om de accu ...... 8)7
ik zal wel in de minderheid zijn, maar geef mij maar een bezel met een camera en een scherm zonder afleidingen erin
Ik stoor mij juist mateloos aan een notch maar ook aan camera druppels bv. Misschien dat ik daarom nog steeds de OnePlus 7 Pro gebruik (pop-up camera) :)
Zelfs OP geloofd er niet meer in. Ik vond het een prima oplossing maar niemand past hem meer toe, helaas.
Dat komt omdat dit niet het halve scherm inneemt.
Vind vooral de "platte" camera modules aan de achterkant (die in eerdere renders als mogelijkheid naar boven kwamen) een mooie afwerking. Het scherm maakt me niet zo heel veel uit eigenlijk.
Eens. Vrees alleen dat de telefoon nog dikker/lomper wordt… en vind de iPhone 12 en 13 al relatief lomp t.o.v. mijn 11 pro…
Ik zou liever 2 mm extra dikte zien voor mijn iPhone 12 mini. Dan wel op voorwaarde dat alle extra volume naar de accu gaat, want dat is het enige minpunt van dit ding.
De 13 mini gaat toch al een stuk langer mee? en die is maar 0.25 mm dikker
klopt, was bij mij dag en nacht verschil (letterlijk)
Mee eens. Die rechte rand van de 13 Pro Max maakt hem echt lomper dan de 11 Pro Max die ik had.
Maar de accu is wel gigantisch van de 13 Pro Max. En het scherm is ook echt mooi. Wat dat betreft nog geen spijt gehad.
Ja, die loopt ongeveer over de halve breedte van het scherm bij mijn XR.
Op een plek waar normaliter toch al bijzonder weinig staat.
Nou niet echt, hier staat juist de statusbalk en daardoor is daar nu heel weinig ruimte in.

Ik vind zelf de statusbalk juist heel belangrijke informatie bevatten.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 juli 2024 05:27]

Het enige wat er in de statusbalk ontbreekt door de notch is de naam van de provider. Dat is het enige verschil dat ik zo 123 zie tussen mijn iPhone X en 8. Kan niet heel somber worden van het wegvallen van "KPN NL"
Ja maar dat is ook omdat ze een heleboel dingen die daar in vroegere iOS versies verschenen nu hebben weggemikt :) Om het verschijnen van de notch niet zo op te laten vallen.

Ik ben sinds iOS 12 (op iPhone 6) overgestapt op Android maar met eerdere versies had ik regelmatig de balk bijna vol. Android heeft helemaal veel iconen en die wil ik ook niet missen.

De naam van de provider is in het buitenland ook erg fijn om te weten trouwens. In het binnenland niet zo idd omdat je daar toch geen keuze hebt. Ik had ook altijd de signaalsterkte in decibels aan in plaats van de streepjes (via het service menu)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 juli 2024 05:27]

Het enige wat ik mis is het percentage van de accu.
Verder is de notch geen inperking van ruimte, maar uitbreiding bovenin ( links en rechts van de notch )
Geen inperking van de schermruimte zoals apps die gebruiken nee. Wel inperking van de statusbalk.

Maargoed smaken verschillen op dit gebied. Sinds ik Android gebruik waardeer ik het erg dat elke app een icoon in de statusbalk kan zetten. Dit maakt het veel duidelijker wat er staat te wachten (en het is mogelijk om dingen die ik niet wil zien te verbergen).
Ja er staat zo weinig dat je niet eens je accu percentage kan zien. Mag je nog steeds voor swipen in 2022.
Echt een misser.
Je hebt al een aantal keer dit punt benoemd maar blijkbaar ben jij 1 van de weinigen die zich hier druk om maakt.
Probeer een simpel punt aan te dragen waaruit blijkt dat Apple niet altijd logisch werkt.
Ik herhaak het want omdat het Apple is dan geeft het opeens niet en is het cool.
Zie dit topic, opeens is die cutout/punchhole best okay en de afgelopen jaren vonden de meesten dat vreselijk en hadden dan liever een Notch.

We zagen dat met grote schermen (was een koelkast ! Kan je niet in je zak stoppen !) En sinds de Pro Max hoor je vrijwel niemand meer.
Ik vind heel weinig van de notch; het is niet lelijk of mooi. Het boeit me niet echt.

Apple leest niet mee op Tweakers en veel anderen lijkt het ook weinig te schelen dus ik zou me de moeite besparen van je punt telkens te herhalen. Daarover gesproken, ik heb hier ook genoeg over gezegd.
Maar gezien de ontwikkeling van de iPhone is het toch juist extra scherm ten opzichte van eerdere versies?
In de bovenste 5mm ja. Niet je hele scherm.
Ja maar dat is al weer een ouder model, bij de 13 is de notch al weer stuk kleiner geworden.
Met welk voordeel ? Je kunt nog niet eens je accu percentage zien. Alleen een nutteloze accu icoon die in wezen bijzonder weinig zegt.
Klopt maar je ziet al wel iets meer in de tussentijd, maar als je even van rechts boven naar beneden sleept zie je wel de accu percentage.
Mogelijk ook USB C, video verklaart: (ook de pil shape)

https://www.youtube.com/watch?v=sFIMy918LZI

10 jaar na 'lightning poort" (USB 2 snelheid)

wijziging: (3 => C)

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 26 juli 2024 05:27]

Hmm, zou kunnen maar ik denk eerder dat ze de hele charge poort afschaffen en puur magsafe gaan dan er nog 1 of 2 gens usbc in maken.
We hebben gezien hoe lekker snel die Magsafe is ....
Mogelijk ook USB 3, video verklaart: (ook de pil shape)
Je bedoelt mogelijk USB C. Over USB C kunnen vele protocollen gebruikt worden, waaronder USB 3.0 maar ook (enkel) USB 2.0.

Apple kennende zouden ze eerder die poort helemaal verwijderen, zoals @teek2 noemt.
Ik laad mijn 13 draadloos op. maar in mijn auto werkt Car Play alleen via de USB-lightning poort.
Dus als ze alleen wireless gaan zou dat voor mij niet werken, zolang ik deze auto heb.
Dus als ze alleen wireless gaan zou dat voor mij niet werken, zolang ik deze auto heb.
Apple kennende zal er wel een dongel/adapter komen, bijvoorbeeld een draadloze lader met Lightning functionaliteit ingebouwd die het omzet in een draadloze vorm die een nieuwere iPhone kan gebruiken. Het is niet de eerste keer dat Apple actieve conversie van video/audiosignalen doet om apparaten met elkaar te laten werken.
Die is er al heb ik begrepen een soort Bluetooth -> USB adapter die werkt met Car Play.
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb een USB kabeltje standaard klaar liggen in de auto.
Lightning aansluiten, telefoon in de houder en klaar. Kost 5 seconden.

Geen gedoe met BT problemen als mijn vriendin (die ook een 13 heeft) eens met mijn auto rijdt.
Of wat als we beiden instappen? Welke is 'verbonden'.

Soms is een kabeltje eigenlijk best handig.
Ik kan zelf meerdere telefoons tegelijk koppelen aan mijn radio, en die pakt altijd de laatst gebruikte telefoon voor muziek, en hetzelfde voor de telefoonfunctie, je kunt dan eenvoudig voor een andere telefoon kiezen.
Ik neem aan dat het voor Carplay net zo zal gaan, maar mijn radio ondersteunt helaas geen draadloos Carplay, dus kan dat niet testen. Een compleet poortloze iPhone lijkt me ideaal, ze hebben dan vast ook dataoverdracht via Magsafe, dan leg je de telefoon op de lader en dan maakt die verbinding via USB.
En rond gat en pilvormig gat.
De pilletjes die ik neem zijn rond, dus 2 ronde gaten?? 😁
Ik vind het ook nog steeds drie keer niks en doe er niet aan mee.
Mijn scherm(en) moet(en) ongeschonden/aangetast zijn zonder stukken eruit geknipt ten gunste van een voor mij onbelangrijke smallere bezel.
Tuurlijk zou ik bezelloze schermen waarderen maar daarvoor gaten in het schem zelf maken is een shortcut die niet korter is.

MENING! :)
Geen bezel is leuk omdat je phone wat kleiner is en beter in je zak past.
Maar op minder handig vasthouden.
Persoonlijk zou ik graag een vrij kleine bezel hebben en onderaan fysieke knopen incl. fingerprint scanner enzo
Door de notch kan de klok en batterij informatie omhoog, waardoor ik boven m’n toetsenbord significant meer bruikbaar scherm heb. Het doet er niet toe dat ik het middelste stukje niet kan gebruiken, zonder notch kun je er niets van gebruiken. Ik vind het nuttig.

En ja, sommige fabrikanten kunnen het zonder notch, maar dan heb je een waardeloze front camera (voor nu) en zeker geen goede gezichtsherkenning. Ik vind zonder notch ook eleganter, maar hij stoort in de praktijk absoluut niet. Vind telefoons met dikke voorhoofden ondertussen heel gedateerd ogen, persoonlijk stoort dat me veel meer.

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 26 juli 2024 05:27]

Welke batterij informatie ???
Die nutteloze icon waarop je niet eens het verschil kan zien tussen 60 of 80% lading ...
Je zou gelijk hebben als daar gewoon een percentage stond op een icon, iets dat heel simpel te doen zou zijn maar anno 2022 moet je maar swipen.
Zelfs bij de nieuwste 13 waarbij de notch kleiner is, het levert niks aan practische winst op.
Settings > Battery > Battery Percentage.
Geen idee welke iPhone jij hebt maar die optie die je aangeeft bestaat niet.
Tenminste niet op recente iPhones.
Jij hebt een vast een SE, een iPhone 8 of ouder.
Geen Notch iPhone dus.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 26 juli 2024 05:27]

Ééntje met een flinke bezel :+
Ja precies, maar sinds vele jaren heb je die optie NIET meer op een Notch iPhone.

Fijn hè ?
Gaat echt nergens over.
Klopt, er staat geen percentage. Zou ik ook liever wel zien... Maar in alle eerlijkheid ben ik gewend aan het enkel hebben van het icoontje, en op een telefoon die 3 dagen meegaat zonder daarvoor echt m’n best te doen, kan ik wel een keer swipen als het erop aankomt...
En dat is precies mijn punt, dat wat de meeste hier niet snappen.
Maak het een optie. Qua software stelt het weinig voor en geef de mensen de keuze.
Hier merk je dat de meesten zich schikken aan wat Apple heeft bepaald en het dan opeens een briljante oplossing vinden.

Op mijn MacBook staat hij default ook uit en moet je het percentage aan zetten, dat heb ik dus ook gedaan. Zoiets is simpel te doen op een iPhone middels instellingen. Vroeger kon het op de iPhone wel en nu 5 jaar lang kan dat niet meer. Ik zie dat als een achteruitgang die niks oplevert. Doet niks voor het milieu, doet niks voor de workflow en doet sowieso niets voor de user experience.
Ik mis al 2 jaar de fingerprint reader, die was ook altijd super snel en had geen last van mondkapjes :)
Dit idd, had liever naast Face ID ook Touch ID gezien (onder het scherm natuurlijk). Mijn oneplus 7t had dat ook, werkte aardig (hoewel erg fel in het donker omdat er maximaal licht bij nodig is).

Vooral betalen in de winkel werkt momenteel onhandig. Face ID voor unlocken werkt prima met mondkapje, maar alle Face ID authenticatie voor apps werkt niet en moet je dus je mondkapje afdoen. Dus bijvoorbeeld voor Apple Pay maar ook mijn 1Password app.
Daar is de Apple Watch inderdaad voor. Super handig voor alle betaal en pasjes zaken. Zelfs zonder telefoon en zonder FaceID.
Mijn Watch unlocked zelf automatisch mijn iPhone als ik weer een onherkenbaar ben.
En zelfs mijn MacBook unlocked met de Watch.

Ik ben geen echte Apple fanaat, maar dat met de Watch hebben ze echt goed voor elkaar.
Met die update zodat de watch je iPhone unlocked was ik destijds ook erg blij.
Dit blijft het ook goed doen in tegenstelling tot mijn iMac. Die moet ik zó vaak weer aan m'n Watch koppelen, omdat deze de iMac niet meer unlocked dat ik het maar heb opgegeven. Jammer dat ik nu elke keer weer m'n wachtwoord moet invoeren.
Of doet Apple dit met opzet om me een nieuwe Mac te laten kopen met TouchID? :+
Dat flitsen van de vingerafdrukscanner van Oneplus is idd wel vervelend in het donker. Maar het hoeft niet eens per se, qualcomm maakt ook ultrasone sensoren die bijv. Samsung gebruikt.
Dat laatste kun je oplossen met een Apple Watch, al is dat gelijk ook wel weer een dure oplossing.
Voor een betaling met Apple Pay moet je dan nog steeds je passcode invoeren.
Nee hoor, je Apple Watch moet ontgrendeld zijn dat is alles. Maar dat doe je meestal al net als je om je pols gedaan hebt (of je iPhone ulocken). De watch blijft dan unlocked zolang hij fysiek op je pols zit. Dus ook voor betalingen (je moet het wel even starten door twee maal op de zijknop te klikken).
Eh, daar gebruik ik dus mijn Apple Watch voor :-) Maar zonder Apple Watch zul je inderdaad voor Apple Pay betalingen (op je iPhone) dus nog wel je passcode in moeten voeren. Gelukkig maar, want het automatisch goedkeuren van een betaling op je iPhone door middel van het alleen dragen van een Watch zou wel een slechte zaak zijn.
Maar met Touch ID zou je dus wel gewoon met een mondkapje met je iPhone kunnen betalen, dat was meer mijn punt. Apple Pay op een Apple Watch vind ik gewoon vaak niet handig, vooral met een winterjas is dat ding soms heel onhandig voor een terminal te houden.
Het zou Apple sieren om een touch Id versie van alle iPhones te maken (zonder face id) dan kunnen de gaten zelfs helemaal weg.
Maar dan heb je wel weer een bezel onder het scherm, of een sensor achter het scherm (met de nadelen die daarbij horen).
Touch ID in de Powerknop kan prima, dit heeft iPad Air of mini ook tegenwoordig(en misschien pro ook).
Kunnen de fabrikanten niet gewoon de camera wegwerken onder het scherm zoals bijvoorbeeld ook met de vingerafdruk scanner kan? Of beter gewoon als pop-up zoals o.a. bij de Xiaomi Mi 9T ?

Ik blijft dit gewoon persoonlijk helemaal niets vinden.
Eens, daarom ben ik ook blij met mijn Xiaomi Mix 4. Ik wil geen gat in mijn telefoonscherm. Ik heb ook een 9T, de pop-up camera is ook een prima oplossing.
Kunnen ze wel en gaat er uiteindelijk ook wel komen. Een Apple zal dat hoe dan ook pas toepassen als het 100% functioneert. Daarbij moeten ze Face ID ook nog zien weg te werken wat het nog iets ingewikkelder maakt.
Nee, under display levert gewoon niet de kwaliteit die men gewend is.
Uitschuif cameras zijn uit vanwege de extra kosten, ruimte en extra onderdelen (evt extra fails).

Puncholes zullen denk ik nog zeker 2 jaar dienst doen en bij Apple kan je rekenen op de komende 5 jaar.
Kan me het niet voorstellen, als eerst niemand verwacht ook maar enig sinds kwaliteit van de selfie camera. Anders had iedereen die camera allang niet meer gebruikt, want de kwaliteit is altijd al waardeloos geweest. Daarnaast heb ik nog nooit gehoord of gelezen dat de pop-up camera bij iemand kapot is gegaan er zit dan ook meestal val beveiliging op. En als laatst de extra kosten zullen ook erg mee vallen want ze zitten wel in de toestellen van +/- 300 EUR maar niet in de toestellen van 600+ EUR.

[Reactie gewijzigd door ReVision. op 26 juli 2024 05:27]

Dat zou je zeggen maar toch is het zo.
Mensen willen toch een camera die echt werkt als hij er zit, zeker in het premium segment waar mensen alles willen.
Selfie cam mechanisme is altijd kwetsbaarder dan een vaste cam. Ook kost het ruimte en dat hebben ze liever niet.
Vwb de prijs, ja het zijn kleine bedragen maar die gasten bezuinigen zelfs op laders, SDcard slot, audio jack dus ze zijn al die extra zooi liever kwijt dan rijk.

Ik ben het met jou eens, en anno 2022 kunnen ze 100% een goede HQ selfie cam maken die uitschuifbaar is maar ze gaan het niet doen.
Nog 1 gat erbij en ze kunnen een gezichtje maken :|
net een knipoog... once seen cant be unseen
Het is natuurlijk maar een render, maar het ziet er wel goed uit vind ik!
ik hoop toch echt dat de 14 mini er ook komt omdat de 13 mini werkelijk een perfect formaat is en de enige in zijn soort (er zijn ook geen top end androids van eenzelfde formaat en kwaliteit)
naast de Camera's zou ik ook wel willen weten welke aansluiting krijgt de iPhone14?
een Lightning aansluiting,
een USB-C aansluiting,
helemaal geen aansluiting en alles gaat draadloos
Ik mag toch echt hopen dat Apple afstapt van die archaïsche kabeltroep. Draadloos is de toekomst en scheelt ook nog eens een heleboel afval met 10.000 verschillende soorten USB-C kabels en laders..
En dan heb je weer afval met verschillende soorten Qi laders want die techniek is ook nog lang niet uitgekristalliseerd :) En die bevatten veel meer materiaal dan een kabel.

Maar 100% draadloos zou ik niet willen, ik mis nog steeds de 3,5mm jack en mijn volgende telefoon wordt er weer eentje die die wel heeft. Van de week had ik weer zo'n probleem omdat mijn bluetooth headset kapot ging en ik zo snel geen adapter kon vinden. Terwijl het huis vol ligt met 3,5mm oordopjes. Het is niet iets dat ik continu gebruik maar dat het er op zit is gewoon ongelofelijk handig.

Ook wel eens gehad dat ik voor werk op reis was, oordopjes vergeten.. Toen gewoon in zo'n sigarenwinkeltje in de Parijse metro een setje gekocht voor 5 euro en klaar.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 juli 2024 05:27]

Gelukkig heeft Magsafe geen verpakkings materiaal en verbind die zonder snoeren .... Oh wacht ...
En ja, het laden gaat veels te snel dus laten we dat vooral draadloos doen want de energie gaat mega efficiënt in je device.

Slaap rustig verder.
Dat weet je over 3 kwart jaar als die uit komt, ergens in september wordt die pas geïntroduceerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.