The Elec: Pro-varianten volgende iPhones hebben cameragat in plaats van notch

Een deel van de iPhone-modellen die in 2022 uitkomen, krijgen naar verluidt geen inkeping voor de frontcamera. In plaats daarvan krijgen ze een punch-hole camera. Het gerucht sluit aan bij eerdere berichtgeving over de frontcamera-opstelling van de aankomende iPhones.

Dat meldt de Zuid-Koreaanse techwebsite The Elec op basis van zijn eigen bronnen. The Elec stelt dat de Pro en Pro Max modellen van 2022 geen inkeping zullen krijgen en de reguliere iPhone en Max-variant zullen die nog wel krijgen. Daarnaast zouden de Pro-modellen een ltpo-oledscherm krijgen, wat een verversingssnelheid van 120Hz mogelijk maakt. Dat onderscheid zou hetzelfde zijn als bij de iPhones van dit jaar: de Pro's bieden 120Hz refresh, de non-Pro's niet. De informatie van The Elec sluit aan op renders die Jon Prosser in september vrijgaf en claims van de bekende analist Ming-Chi Kuo uit maart.

De Pro-modellen zouden alsnog Face ID krijgen, maar dan middels een sensor die achter het scherm zit. Ook wordt een dikkere behuizing verwacht, wat onder meer als effect zal hebben dat het camera-eiland niet langer uitsteekt. Kuo stelde verder in juni dat de iPhones van volgend jaar ook Touch ID-vingerafdrukscanners zouden krijgen, met een sensor die ook achter het scherm zit.

Nikkei schreef in november verder dat de nieuwe Apple-smartphones van volgend jaar ook Apples eigen 5g-modems zullen hebben. Daarvoor werkt het bedrijf samen met TSMC, dat al jaren de enige fabrikant is van Apple-socs. Met name het beteugelen van het stroomverbruik van het modem zou een prioriteit zijn. Wegens een lopende afspraak met Qualcomm zal Apple tot zeker juni 2024 ook modems van Qualcomm blijven gebruiken, wat betekent dat niet ieder model een modem van dezelfde maker heeft. De iPhone 14-line-up wordt naar verwachting in de tweede helft van volgend jaar geïntroduceerd.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

11-12-2021 • 12:25

209

Reacties (209)

Sorteer op:

Weergave:

Mooi. Allemaal punten waar ik op zat te wachten. Nu nog USB C in plaats van die lightning connector. Dan zijn voor mij de belangrijkste minpunten die mij er van weerhouden om over te stappen naar Apple verdwenen en ga ik de gok wagen.
Ik snap dat iedereen graag usb-c wil hebben, maar waarom? Er wordt een usb-c naar Lightning bijgeleverd.

Geen flame, maar een oprechte vraag.
Omdat adapters/dongles kut zijn en de rest van de moderne apparaten gewoon USB-C gebruiken.
Adapters? Je krijgt toch gewoon een usb-c naar lighting kabel meegeleverd? Is geen adapter, is een kabel , dus kan je hem aansluiten op iedere device met usb-c.
Maar dat betekent dat je altijd die kabel mee moet hebben, ook als je al USB-C-naar-USB-C-kabels gebruikt voor je andere apparaten ...

En ik heb bijv een lader van Anker met 4 traditionele USB-poorten, en 1 extra USB-C-poort die ook PD kan. Daar zit nu een USB-C-kabel in waarmee ik mijn iPad Pro kan opladen (die wél een USB-C-poort heeft) maar als ik mijn iPhone wil opladen via PD moet ik dus die kabel loskoppelen en een andere aansluiten. Dat soort dingen zijn gewoon vanuit technisch opzicht compleet onnodig.

Daarnaast is de Lightning-poort vrij traag, wat lastig is als je grote bestanden moet overpompen, bijv ProRes-videos.

[Reactie gewijzigd door gday op 31 juli 2024 04:20]

Precies dit. Waarom heeft mijn iPad Pro wel een USB-C connector maar mijn iPhone niet? Het slaat gewoon nergens op dat Apple alleen voor de iPhone nog vast blijft houden aan Lightning.
Ik heb hier ook een grote adapter liggen waar standaard een USB-C kabel inzit. Daar laad ik naast mijn iPad Pro ook een Lenovo laptop, een Sony XM4 hoofdtelefoon en batterijen via een USB-C batterijlader mee op. Alleen voor mijn iPhone moet ik dan een andere kabel er aan hebben zitten wat gewoon onodig is. De hele wereld gaat over op USB-C of is inmiddels al overgegaan en dat steekt Apple heb ik het idee.

Dit stoort mij veel meer dan die notch om maar weer ontopic te gaan. ;)
Die notch is een typisch kenmerk van de iPhone en daar staan toch de statussymbooltjes naast dus dat stoort mij totaal niet.

[Reactie gewijzigd door Tranquility op 31 juli 2024 04:20]

Die notch is een typisch kenmerk van de iPhone
Alle andere fabrikanten hebben inmiddels de notch gehad en alweer achter zich gelaten, en jij noemt het een typisch kenmerk? Typisch ouderwets bedoel je dan zeker ;)
Andere fabrikanten maken geen iPhones, dus ja, de vorm van de notch is een typisch kenmerk van de iPhone :)

[Reactie gewijzigd door Tsunami op 31 juli 2024 04:20]

Is het niet zo dat de notch tot nog toe gebleven is om de werking van FaceID te kunnen waarborgen? Omdat de sensor die Apple gebruikt voor FaceID alleen past met notch, klinkt voor mij niet ouderwets maar als pure noodzaak
Ik ben het er nu ook mee eens dat usb C een goed alternatief is. Die vorige usb standaard (micro usb) die veel android telefoons hadden was echt verschrikkelijk. Priegelig, gevoel dat je de binnenkant sloopt. Dat had Apple veel beter voor elkaar.

Maar met USB C is dat wel anders. Apple Lightning werkt nog net iets fijner, doordat het male plug is ipv female, maar het is een prima alternatief.

En als je iPad het ook al heeft, waarom dan zo vasthouden aan die oude standaard.

Edit: "Like USB-C, it offers waterproofing capabilities, and it gets Apple both its licensing fees and ecosystem control."

Dat is de reden... licenties. USB-C hebben ze niet in eigen beheer. En ze zijn nogal van alles in eigen beheer hebben.

[Reactie gewijzigd door Janusch op 31 juli 2024 04:20]

Of is de reden dat je makkelijker stof kunt pulken uit een lightning poort?
Nog vervelender, voor de nieuwe macbooks zijn ze weer van usb-c afgestapt door zogenaamd de grote vraag naar magsafe.
Je kan de nieuwe MacBooks nog steeds laden via USB-C.
Oh dat wist ik niet! Dan neem ik het terug haha.
Nou ik moet wel zeggen dat ik de magsafe connector een van de betere uitvindingen van apple vond. Vaak gaat het wel goed, maar het is toch een solide failsafe in mijn ervaring.
Van Tsunami weet je al dat je nog steeds via de type-C thunderbolt poorten kan laden.

Maar er is inderdaad al een enorme vraag naar magsafe sinds zij deze hebben verwijderd. magsafe chargers zijn namelijk super handig op macbooks... iphones nou een stuk minder gezien deze al voorzien waren van QI-charging
Lightning stekker is wel 10x beter/sterker ontworpen dan USB-C vind ik. En dat zeg ik als persoon die alleen als bedrijfstelefoon nu een iPhone moet gebruiken.
En ik heb bijv een lader van Anker met 4 traditionele USB-poorten, en 1 extra USB-C-poort die ook PD kan. Daar zit nu een USB-C-kabel in waarmee ik mijn iPad Pro kan opladen (die wél een USB-C-poort heeft) maar als ik mijn iPhone wil opladen via PD moet ik dus die kabel loskoppelen en een andere aansluiten. Dat soort dingen zijn gewoon vanuit technisch opzicht compleet onnodig.
Belangrijkste bottleneck in dit geval, is dat die Anker lader maar één usb-c poort heeft.
Daarnaast is de Lightning-poort vrij traag, wat lastig is als je grote bestanden moet overpompen, bijv ProRes-videos.
De gemiddelde gebruiker heeft meer dan genoeg aan wifi. Als je snelheid belangrijk vindt, heb je een wifi 6 netwerk en haal je op de iPhone zo’n 1.320 mbps (praktijksnelheid) oftewel 165 MB per seconde.

Daarmee komen we op de olifant in de kamer: Hoezo kabels? Het hele ‘welke connector’ debat gaat eigenlijk al jaren nergens meer over. Elke smartphone heeft razendsnelle wifi en opladen kunnen ze ook al jaren draadloos.

Daarnaast kosten usb-c / lightning kabeltjes € 8 inclusief verzenden bij Bol.

Het feit dat ze nog niet op elke straathoek (kruitvat, supermarkt, bruna, action etc) liggen voor nog minder geld, zoals usb-a / lightning en de eerste usb-c kabeltjes, is bewijs dat de meute nog op usb-a connectors zit.
[...]

Belangrijkste bottleneck in dit geval, is dat die Anker lader maar één usb-c poort heeft.
Nogmaals, er is gewoon geen enkele technische reden om die Lightning-poort aan te houden. Het is in niemands voordeel. Daar waar Apple heel makkelijk de koptelefoonjack eruit sloopte en heel toevallig AirPods klaar had staan om het gecreëerde probleem op te lossen, is het opeens heel moeilijk om van een proprietary connector naar een algemeen geaccepteerde standaard te gaan terwijl MacBooks en iPads gewoon al jaren op USB-C zitten ... Blijkbaar heeft Apple alleen courage als er knaken te verdienen zijn.
[...]

De gemiddelde gebruiker heeft meer dan genoeg aan wifi. Als je snelheid belangrijk vindt, heb je een wifi 6 netwerk en haal je op de iPhone zo’n 1.320 mbps (praktijksnelheid) oftewel 165 MB per seconde.
Ah, dus nog meer shit kopen om dat probleem op te lossen! Ik mag mijn 3 access points die prima werken de deur uit doen omdat Apple vasthoudt aan Lightning. Geweldig plan om e-waste te bestrijden!
Daarmee komen we op de olifant in de kamer: Hoezo kabels? Het hele ‘welke connector’ debat gaat eigenlijk al jaren nergens meer over. Elke smartphone heeft razendsnelle wifi en opladen kunnen ze ook al jaren draadloos.
Draadloos laden is hoogst inefficient.
Daarnaast kosten usb-c / lightning kabeltjes € 8 inclusief verzenden bij Bol.
Ja, altijd maar MEER kopen om dat probleem op te lossen. Meer meer meer kopen!
Die usb-c / usb-c kabeltjes zijn toch ook niet gratis?

Er zijn trouwens ook tussenstukjes van lightning naar 3,5 mm, voor wie graag bedraad wil blijven luisteren.

Wifi-hardware van jaren geleden is trouwens ook snel genoeg hoor, bezoekers merken het verschil niet eens als ze hier via een Airport van meer dan tien jaar oud werken.
Draadloos laden is hoogst inefficient.
Dit is typisch weer zo’n argument wat op zich waar is, maar mensen totaal op het verkeerde been zet.

Ja, op zich is het minder efficiënt, maar omdat het om zo weinig vermogen gaat, boeit het niet. Je moet al een fanatieke gebruiker zijn en een groot scherm hebben om aan 7 kWh per jaar aan opladen te komen x de gemiddelde prijs dit jaar (22 cent) = € 1,54.

Met draadloos opladen voorkom je dat je ‘dure’ kabeltje van € 8 slijt en je die na een paar jaar moet vervangen. Al haal je maar de helft van de bekabelde efficiëntie kun je voor de prijs van een kabeltje nog steeds 5 jaar draadloos laden. Ik wed dat een kabeltje gemiddeld lang geen 5 jaar mee gaat.

Ik heb wel eens uitgerekend dat als je één kilometer met een gemiddelde auto rijdt, je meer energie verbruikt dan in een heel jaar een smartphone opladen. Om dit in perspectief te zetten: Een gemiddelde Nederlandse automobilist rijdt zo’n 15.000 km per jaar. Als die één keer niet de auto naar school of werk neemt, kan hij/zij daarvan dus 40 jaar een telefoon dagelijks opgeladen houden.
Wifi-hardware van jaren geleden is trouwens ook snel genoeg hoor, bezoekers merken het verschil niet eens als ze hier via een Airport van meer dan tien jaar oud werken.
Het ging om overpompen van grote bestanden. :)
Dit is typisch weer zo’n argument wat op zich waar is, maar mensen totaal op het verkeerde been zet.
Het gaat me niet om pure kWh's. Draadloos laden biedt mij gewoon niks extra's:
  • Ik kan m'n device niet echt handig gebruiken tijdens het laden
  • Ik kan niet even snel bijladen
  • Ik moet voor élke plek waar ik wil opladen extra apparatuur kopen om een probleem op te lossen dat niet bestaat
Ik had m'n eerste device die Qi ondersteunde in 2013, maar na al die jaren vind ik het nog steeds gewoon niks extra's bieden.
snel draadloos opladen kan tegenwoordig echter wel. Met m'n Oneplus 9 pro heb ik bijvoorbeeld een 65W wireless charging stand van Oneplus zelf. Hiermee kan ik de telefoon nog steeds prima gebruiken wanneer ik achter een bureau zit (en dat is dan ook waar ik hem oplaad), en van 0 naar 100% gaat draadloos in ongeveer 42 minuten, waar bekabeld opladen 31 minuten nodig heeft. Dat is op zich maar een klein verschil.

verder heb ik ook nog een draadloos oplaad-pad in m'n audo gelegd in een vak dat al voor telefoons bedoeld was. Die is niet zo snel als de 65W snellader en heeft ongeveer 62 minuten nodig om van 0 naar 100% te komen, maar is ideaal om de telefoon onderweg even bij te laden.
Maar 1 draadloze lader kost dan weer 5x zoveel als zo'n kabeltje, is minder zuinig en heeft vast ook nog eens meer uitstoot bij de productie.
Ook ga jij dan bvb naar je werk of school een draadloze lader mee nemen?
Ik heb gewoon mijn laptop lader mee en dat is genoeg voor alles wat ik bij heb (telefoon, laptop, zelfs mijn 360° laser heeft USB-C (niet dat ik die mee heb, maar het kan)).

Ik heb bvb een anker lader met 3meter USB-C naar USB-C kabel, die kan prima de meeste dingen opladen wat ik vaak gebruik. (laptop, telefoon, tablet, indien nodig de andere 2 laptops ook, want bijna alles dat je recent gekocht hebt kan USB-C)
Dezelfde kabel (korter maar zelfde specificaties) kost 15.99EUR voor je iPhone, ik heb 14.99 betaald voor 1.2m extra en 100W (ipv 18W met die lightning kabel, zal vast meer aan kunnen, maar je iPhone niet).
USB-C is goedkoper, heb je er vaak al meerdere van in huis (bij nieuwe toestellen toch vaak USB-C) en kan je overal op aansluiten.
Maar 1 draadloze lader kost dan weer 5x zoveel als zo'n kabeltje
Er staan 5 uitvoeringen voor nog geen tientje op Bol, 4,95 bij Action. Maar je hebt een punt hoor, dat ze geen drol kosten, want dan nog kun je voor € 1,29 een Action usb-c / usb-c kabeltje kopen, dat ook data doet en geweven koord buitenlaag heeft. Dus die zijn nóg goedkoper. En dat is ook precies mijn punt: Het gaat nergens meer over. Een kabeltje kost nog geen 1% van wat mijn telefoon kost en iedereen gebruikt ze dus ze liggen letterlijk overal.
, is minder zuinig
hier ga ik niet meer op in, zie boven ;( gaat nergens over
en heeft vast ook nog eens meer uitstoot bij de productie.
Er zit een dun spoeltje in van koperdraad. Hetzelfde koperdraad als in het kabeltje zit. De rest is plastic schijfje. In de verpakking van mijn dagelijkse boodschappen zit meer plastic dan in mijn qi ladertje dat ik al jaren heb.
Ook ga jij dan bvb naar je werk of school een draadloze lader mee nemen?
Ik werk altijd op dezelfde plek, dus daar heb ik er eentje aan m'n computer hangen. Die neem ik niet elke dag mee naar huis, dat voegt niets toe. Thuis heb ik er eentje op m'n nachtkastje.

[…]alles wat ik bij heb […] heeft USB-C […] bijna alles dat je recent gekocht hebt kan USB-C.
Dit is vooral afhankelijk van je eigen situatie. In dit huishouden en dat van mijn ouders ligt bij elkaar één usb-c telefoon, van het werk van mijn vrouw en de rest van de oplaadbare apparaten loopt op Lightning.
Probleem met die goedkope draadloze laders is dat ze maar aan 5W ofzo laden (tov 25W met USB-C), een lightning kabel is vaak duurder door de chip die er van Apple in moet zitten (heb er vroeger nog gehad van de action die net konden opladen omdat de chip ontbrak).
Ook heb je een kabel nodig naar je draadloze lader ;) geen idee of er al modellen zijn die USB-C gebruiken (ik heb nog 3 oudere) edit: blijkbaar heeft die van de IKEA van 4euro dat al dus kost het je gewoon extra, met bvb micro USB zou je kunnen zeggen dat je de kabel anders toch niet meer gebruikt.
Ding is wel met draadloze laders, je kan je telefoon er verkeerd op leggen (heb zo 2 laders, 1 is een stand dus die is altijd juist).

Met draadloze efficientie doelde ik ook op bvb een powerbank, dan hou je maar 50% over (bvb, hangt van veel dingen af) niet op de kosten om het te gebruiken want voor een telefoon (kijk naar smart waches die zijn meestal enkel draadloos) valt dat nog wel mee.

[Reactie gewijzigd door datakiller op 31 juli 2024 04:20]

Klopt allemaal, alleen hebben we het dan over heel verschillende toepassingen. Ik zoek juist heel bewust laders uit van 1A, hooguit 1,5A bij een Qi lader omdat langzaam laden beter is voor je accuutje. Sommige mensen willen graag zo snel mogelijk laden, maar ik zit toch altijd maar op mijn werkplek, op de bank thuis, in bed of in de auto. Op al die plaatsen is een Qi of een kabeltje voorhanden :)
Ook heb je een kabel nodig naar je draadloze lader ;) geen idee of er al modellen zijn die USB-C gebruiken (ik heb nog 3 oudere) edit: blijkbaar heeft die van de IKEA van 4euro dat al dus kost het je gewoon extra, met bvb micro USB zou je kunnen zeggen dat je de kabel anders toch niet meer gebruikt.
Ah, je bedoelt: Je hebt nog steeds een kabeltje nodig. Klopt, maar die gaan eigenlijk nooit kapot tussen een lader en een Qi draadloos laden plateautje, omdat je daar niet aan zit, niet elke keer hoeft in te pluggen / uit te pluggen.

Je hebt ook laders waar je je telefoon in klemt of in zet, zodanig dat ze niet verkeerd kunnen staan, als dat het bezwaar is.

Powerbank -> Ik heb er al een paar keer een cadeau gehad, maar in de praktijk gebruik ik ze echt nooit. Ik zie ook niemand er ooit mee. Ik vermoed dat het te maken heeft met… Als je vooraf vermoed dat je accu leeg gaat raken, laad je gewoon op het juiste moment nog even bij en heb je heel het probleem niet. Misschien als je op het OV aangewezen bent? Maar dan ga je sowieso niet met een Qi lader klooien, dan is een kabeltje handiger. Vooral die haakse slijten veel minder. Ook ideaal bij een iPad om te laden terwijl je bezig bent.

Hier in huis ligt een kabeltje met een verloopstukje ingebouwd. Past dus op Apple Lightning én micro-usb. Die bestaan ook in andere combinaties. Ideaal.
Heb zelf nog nooit een kapotte kabel gehad (behalve die apple kabels van m'n oude ipod dan) maar voor de rest niets, ofwel ben ik gewoon zo voorzichtig.
Anyways is een voorkeur denk ik, maar in the long run is USB-C wel handiger (als iedere fabrikant dan wel USB-C poorten die laden ondersteunen heeft) (tip: bij Samsung kan je snelladen uitzetten ;) )

Ik gebruik mijn telefoon redelijk vaak dus even snel wat bijladen is altijd leuk.
Mwah ik ben het niet met je eens.

Zolang windows desktops nog steeds met een magere 1-2 USB C poorten komen en de rest allemaal Usb A is er voor mij geen enkele noodzaak om over te stappen op USB-C. Ik heb 1 apparaat met alleen USB -C en dat is mijn macbook pro. De rest is allemaal lightning of randapparatuur die NIET met usb-c male-female kabel komt maar C naar A (want typisch desktop gebruik).

Zolang het nog steeds niet duidelijk is welke kabel bij coolblue (en voor de duidelijkheid, ik vind dat echt met voorsprong de nummer 1 webshop in nederland) wel of geen data overdracht ondersteund of welke PD profielen, heeft de consument gewoon geen ruk aan USB-C. Ik heb tot op heden al meermaals de verkeerde kabel gekocht bij CB, gewoon doordat het een grote teringzooi is wat betreft specificaties.

En qua kosten boeit het echt helemaal niks. Ik heb meerdere QI laders van de IKEA. Kosten vijf euro per stuk.
USB-C is goedkoper, heb je er vaak al meerdere van in huis (bij nieuwe toestellen toch vaak USB-C) en kan je overal op aansluiten.
Vind ik niet. Kabels zijn over het algemeen relatief duur als je de juiste wilt hebben. En zoals zo vaak is de kwaliteit van ali kabels echt prut met peren. Nee usb c is het gewoon nog net niet.
Specificaties zie je bij de meeste merken staan, mijn 3meter kabel kan vgm 480Mbps, sommigen adverteren 10Gbps. (mijne is enkel voor laden bedoeld al heb ik hem al gebruikt om een backup te maken)
Ik heb voor die 3meter kabel net geen 15Euro gegeven, en het merk is Anker (dat is zowat het premium merk van die kabels). Die kabel kan 100W aan, dus is een correcte prijs, niet?

Zoals mijn vorige reply op de andere persoon gaat draadloos laden trager, en zoals je zelf aangeeft heb je een macbook met USB-C, ik een Lenovo Thinkpad, ik kan mijn Samsung telefoon en Thinkpad met dezelfde lader opladen, door USB-C, handig toch?
Anker is wel een van de betere dat ben ik met je eens.

Echter als je gaat kijken naar een universele kabel van 3m (die dus ook data en beeld aankan) raak je echt heel gauw het overzicht kwijt.

Ik had zelf een kabel nodig die over drie meter ook een G9 aan kon sturen én via een hub ook data en voeding heen en weer kon sturen (voor die macbook). Ik heb er nog steeds geen die dat echt goed kan voor een redelijke prijs (dus niet €150).

Partijen als coolblue verkopen helaas bijna alleen maar laadkabels en hebben dat er heel slecht bij staan (vaak alleen een minpuntje benoemd bij hun spec review). Usb is gewoon niet meer zo universeel als het lijkt.


Voor laden werkt het best, maar voor al het andere… protocol hel noem ik het tegenwoordig.
Ja voor dat andere heb ik het nog niet gebruikt(mijn laptop heeft nog alle aansluitingen), heb voor gewoon laden wel de beste prijs/kwaliteit uitgezocht ;)
Maar alleen al voor laden is het ook een voordeel, meerdere devices die 1 lader gebruiken is altijd een voordeel.
Mbt tot het blok geef ik je gelijk, maar mbt tot de kabel maakt het me niet zoveel uit. Ik gebruik ze vaak toch allemaal tegelijk (dus heb meerdere kabeltjes nodig) en kan meestal gedurende de levensduur van het toestel af met de originele kabel (ja ook die van Apple;)).

Voor mij heeft het dus vrijwel nul voordeel dat alles dezelfde poort heeft. Sterker nog het is juist eerder andersom.

“Vroeger” was het zo dat als een kabel paste het ook werkte. VGA, DVI, HDMI, DP, USB, als het fysiek paste werkte het eigenlijk altijd. Tegenwoordig met USB-C is dat dus niet het geval en moet je echt specifiek op zoek naar een kabel die alle protocollen ondersteund om volledig uitwisselbaar te kunnen zijn met alle apparaten. Dus kom je eigenlijk direct uit op een dure ThunderBolt kabel met PD 100W. En die zijn op lengte of NIET verkrijgbaar of stervensduur. Uiteindelijk heb ik dan alsnog verschillende kabels nodig voor verschillende doelen en vaak hele dure randapparatuur om het allemaal voor elkaar te krijgen over 1 kabel.
Draadloos laden is hoogst inefficient.

Dit is typisch weer zo’n argument wat op zich waar is, maar mensen totaal op het verkeerde been zet.

Ja, op zich is het minder efficiënt, maar omdat het om zo weinig vermogen gaat, boeit het niet. Je moet al een fanatieke gebruiker zijn en een groot scherm hebben om aan 7 kWh per jaar aan opladen te komen x de gemiddelde prijs dit jaar (22 cent) = € 1,54.
Het boeit voor een individu misschien niet, maar tel ALLE gebruikers eens bij elkaar op! Dan zie je plots dat de impact (op het milieu) er wel toe doet.
Dan nog. Je moet het zien in verhouding. Óf je bekijkt het per gebruiker óf je bekijkt het totale verbruik van draadloos laden in verhouding tot het totale verbruik van energie. In beide gevallen is het zo weinig dat het ruis de marge is.
Nogmaals, er is gewoon geen enkele technische reden om die Lightning-poort aan te houden.
Zo'n iPhone/smartphone zit bij erg veel mensen langere tijd in een broekzak stof te vergaren. Die connector geraakt vol stof. In een lightning blaas je even met perslucht in en hij is schoon.
Moet je bij de Samsungs van deze wereld maar eens doen met USB-C. Hoe vaak ik al afgebroken USB-C connectors gezien heb. Met een Lightning heb je zelden problemen.
Voor het eerst dat ik dat hoor, eerlijk gezegd. Ik heb dit soort problemen met stof alleen gehoord over Lightning-poorten. Ik loop zelf al ruim 10 jaar rond met een iPhone én een Android-telefoon in m’n broekzak(ken) vanwege app-development maar ik heb alleen met de iPhones zulke problemen gehad.

[Reactie gewijzigd door gday op 31 juli 2024 04:20]

Inderdaad, hier met micro USB geen last gehad, met USB-C niet, ondertussen al stuk of 5 telefoons verder en geen problemen gehad, bij de lightning port kan er wel makkelijker stof in, je kan het er ook wel makkelijker uit halen maarja...
Er zijn ook nog de oudere mensen in deze wereld die tegenwoordig met smartphones beginnen rond te lopen, dat wordt vaak vergeten.
Die mensen hebben vaak moeite om zonder bibberen/beven het kabeltje in het plugje te krijgen. Op die manier breken USB-C makkelijk af.
Niet alleen in smartphones, maar ook in diverse draadloze koptelefoons maken we dat op het werk mee.

Ben zelf ook nog maar einde de 30, maar het is toch jammer dat oudere mensen vaak vergeten worden bij ontwerp van sommige apparaten.
Het zelfde geld natuurlijk voor usb-c daar moet je ook een kabel voor hebben.
Het punt is dat ik vrijwel overal waar ik kom USB-C devices tegenkom die ik zo in mijn Android kan prikken om ze te gebruiken of te laden: logisch, want dit is simpelweg de "standaard". Bij m'n iPhone kan dat niet zonder kabel bij me te hebben wat nogal omslachtig is (en in mijn ogen dus geen nette oplossing).
Die stuur je toch gewoon via AirDrop naar je Mac of iPad? 😇
Zelfde met mijn laptop, 1 lader voor beide, en die van m'n laptop kan geen USB-C kabel in dus zou ik 2 kabels en laders mee moeten nemen (of 1 van anker die 65W is)
Het is gewoon irritant - ik neem altijd een kleine batterij en kabel mee als ik de deur uit ga. Mij tablet, telefoon en hoofdtelefoon kon ik daar aan opladen. Nu heb ik een iPhone en die kan ik dus onderweg niet opladen tenzij ik een extra iPhone kabel koop. Wat ik dus niet ga doen en fuck you Apple om, na het verkopen van een 1200 euro telefoon ook nog te proberen een paar euro van me te krijgen voor een kabel. Ze maken het expres lastig en klantonvriendelijk om een paar euro extra te verdienen. Ja dat is super irritant.
Paar euro? Je zit zo op 50.
Ze maken het expres lastig en klantonvriendelijk om een paar euro extra te verdienen.
https://www.apple.com/de/...c-auf-lightning-kabel-1-m

25 Euro is meer dan een paar Euro.
Jup ik had voor mn vakantie en achteruitgaande batterij een snel lader nodig. Dag 50 euro, 25 voor de kabel en 25 voor het doosje.
DE Apple oplossing: kopen, kopen, kopen.
En dan beweren dat ze veel doen voor het milieu...
Nou, helemaal stoppen met Lightning houdt ook in dat er de komende jaren heel veel kabels en opladers moeten worden weggegooid. Er zijn 600 miljoen of meer iPhones met Lightning verkocht. Lightning was er nl al voor usb-c.
Dat de nieuwe iPhone USB C heeft toch niet als gevolg dat alle reeds verkochte iPhones niet meer bruikbaar zijn?
Nee, maar dat heeft wel tot gevolg dat de komende jaren als mensen gaan upgraden
, ze niets meer aan hun huidige lightning kabels hebben en de oude oplaadbricks met usb-A aansluiting. Nu heb ik net een iPhone 13 pro Max gekocht, maar heb de bijgeleverde usb-c to Lightning kabel geeneens nodig. Ik gebruik de oude 5 watt en de 12 watt iPad oplader met de usb-a naar Lightning kabels nog. Op het moment dat iPhone overgaat naar usb-c, kan ik die laders en kabels niet meer gebruiken.

Maakt mij niet uit, als Apple usb-c gaat doen, graag, gebruik ik mijn iPad Pro oplader. Ik reageerde alleen op de reactie dat Apple op deze manier (Lightning handhaven) niets aan het milieu zou doen, en daar zitten 2 kanten aan.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 31 juli 2024 04:20]

Maar iedereen moet van Apple sowieso al USB C kabeltjes kopen, dus die hebben mensen al. Voor de iPad, hoofd telefoons, laptops, monitors en alle andere apparatuur. En voor alles wat niet-apple is, sowieso. Vrijwel niemand zal een extra USBS kabel moeten kopen specifiek voor hun telefoon omdat ze die nog niet hadden. Terwijl elke lightning kabel die apple nu verkoopt of meelevert echt binnenkort ewaste is want ook Apple ZAL weg moeten van de lightning poort - waarschijnlijk volgend jaar en zo niet het jaar daarna. Moet van de EU. En dat weten ze. Ze hadden best al eerder over kunnen stappen en een boel ewaste voorkomen.
Het kan zomaar zijn dat binnen 2 jaar iPhones helemaal geen oplaadpoort meer hebben.

Mijn bedoeling is echter niet om Apple te verdedigen en de discussie over wat ze wel of niet hadden moeten doen, eerder om aan te geven wat het gevolg zou zijn als ze zouden stoppen met Lightning nu, wat ook nadelige invloed zou kunnen hebben op het milieu.

Als het aan mij ligt, dan beginnen ze meteen met usb-c op iPhones. Alleen is het voor mij persoonlijk nooit zo een dealbreaker geweest, als voor anderen.

Volgend jaar usb-c , geen groot camera eiland , 48mp en zoomlens en een punchhole .
Ben benieuwd wat dan de reacties zullen worden. Geen foldable?
We zijn toch ook naar HDMI/DP gegaan na SCART/DVI etc. Niet in het oude tijdperk blijven hangen maar voorruit kijken.
Apple was degene die zelf de Usb C standaard wilde inzetten.
Alle poorten pleite en Usb C was de toekomst ...
Ipads langzaam vrijwel allemaal naar USB C, de gehele markt naar Usb C, Mac allemaal Usb C..

Kortom, het is krankzinnig dat anno bijna 2022 er geen iphone met Usb C is (officieel Apple).
Ja, laten we vooral weer EXTRA dingen gaan kopen. Goed plan, zeker aangezien Apple zo prat gaat op hun strijd tegen e-waste! 8)7

Maar, gek genoeg heb ik gedaan wat jij zei: ik heb twee laders met meerdere USB-C-poorten. Echter, ik heb vooralsnog geen lader gevonden die én meerdere USB-C-poorten heeft én via een kabel in het stopcontact gaat ipv direct in het stopcontact. Echt, alles zou gewoon opgelost zijn als Apple van deze irritante praktijk afstapt. In plaats daarvan moeten wij naar manieren zoeken om het probleem op te lossen.

[Reactie gewijzigd door gday op 31 juli 2024 04:20]

Maar, gek genoeg heb ik gedaan wat jij zei: ik heb twee laders met meerdere USB-C-poorten. Echter, ik heb vooralsnog geen lader gevonden die én meerdere USB-C-poorten heeft én via een kabel in het stopcontact gaat ipv direct in het stopcontact.
Mm toch niet helemaal goed gezocht dan, want die zijn er wel degelijk :) Edit: ook een 100W variant tegenwoordig, alleen wel met een usb-a poortje minder

Best prima zo, ik heb 2x USB-C voor mijn iPad en mijn iPhone en 2x USB-A voor alle andere lightning cable producten (Apple watch, AirPods, etc), erg fijn om niet meer met meerdere laders te hoeven slepen.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 31 juli 2024 04:20]

Ik moet bekennen dat ik niet wekelijks zoek. ;)
Maar, een eis is inderdaad 100W (wil er ook mijn MB mee op kunnen laden als ik op reis ga) en ik moet er ook mijn Watch, AirPods en Pixel mee op kunnen laden. Minimaal 5 poorten is dus ook een vereiste, liefst allemaal USB-C.

[Reactie gewijzigd door gday op 31 juli 2024 04:20]

Haha ja dat is wel ineens een hele bak specifieker.
Ik zag deze laatst ergens maar zelf geen ervaring mee, alleen nog niet 5x usb-c.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 31 juli 2024 04:20]

Merk zegt me niks, maar ik ga eens wat reviews lezen en anders overweeg ik die Satechi alsnog dan maar. Thanks voor de tips!

Maar waarom is zoiets nou eigenlijk niet te vinden met 4-5 USB-C-poorten ...

[Reactie gewijzigd door gday op 31 juli 2024 04:20]

In 2012 kwam Apple met de Lightning connector. Toen moest je de mensen eens horen. Hoe durfde Apple het om zomaar van connector te veranderen, nu moesten ze al hun kabels weggooien en blablabla. De voorganger, de 30-pins iPod connector, was op de markt sinds 2003. ALLE modellen iPhone, iPad, iPod hebben sindsdien een van die aansluitingen gehad (met uitzondering van de moderne iPad Pro modellen). Dus Apple doet zo'n 10 jaar met een aansluiting. Ik heb nog nooit een connector gezien die zo lang actueel is gebleven voor een mobiel apparaat. Ik heb nog laadblokjes van de eerste iPad en de iPhone 4 in 2012. Je kunt je moderne iPad of iPhone nog steeds opladen met het allersimpelste laadblokje van de eerste iPhone uit 2008.

Niemand keek destijds naar Samsung, die leverde zo'n beetje met elk model een eigen kabeltje, en niemand riep "nu moet ik m'n kabeltje weggooien als ik een nieuwe telefoon koop!". En die laadblokjes waren vaak van slechte kwaliteit. En nu is Apple het bedrijf dat e-waste veroorzaakt?
Alleen, er was toen in 2012 niemand die zat te wachten op een nieuwe aansluiting. De roep om een USB-C-poort is echter oorverdovend. Toen de iPads ermee kwamen waren er ook alleen maar positieve reacties.

Zaken waarvoor je Lightning gebruikte gaan tegenwoordig ook vrijwel alleen maar wireless volgens mij.
Waarom het USB-C probleem op ELKE ANDERE MANIER dan de meest logische manier oplossen? Apple moet gewoon kappen met die propriety porten
Wat een onzin.

En dan straks ook nog over het miliue beginnen als reden om maar niet gewoon USB-C in die apparaten te zetten..

Letterlijk alles gebruikt USB, doe niet zo moeilijk.
En weet je wat leuk is, als je op bezoek komt bij zo een Apple persoon en even vraagt of je je foon mag opladen, dan gaat dat niet: "iK hEb AlLeEn aPpLe KaBeLtJeS". Hoe dom en irritant is dat. 2021 en je zit nog steeds met lades vol met kabel bende. Alles Android, PC, laptop en console gebruikt USB-C en Apple blijft stug met hun eigen spul doorgaan.

Maar we zitten dik offtopic, het ging hier in het artikel om de front camera

[Reactie gewijzigd door chimnino op 31 juli 2024 04:20]

Het zelfde probleem heb waneer iemand een oudere telefoon heeft met Micro of mini usb. Het is niet zo dat alles en iedereen nu op eens op magische wijze in usb C verandert. Voor jou info iPhone lader zijn gewoon USB, dat zijn altijd ook geweest waarbij Apple juist de fabrikanten is die zich aan afgesproken usb standaard heeft gehouden. dat namelijk dat laders en computers altijd een USB-A connector hoort te zijn. Aan de andere kant van de laadkabel is het binnen de USB standaard (welke standaard :+ ) een veel groter puinhoop met tot wel 9 verschillende type aansluiting van apparaat binnen het zelfde merk.

Het antwoord ik heb alleen een iPhone lader zegt meer over de algemene technische kennis waardoor iemand niet begrijpt dat je elke willekeurige USB laadkabel / computerkabel kan gebruiken.
Want er bestaan geen iPhone laders sinds 2009 levert Apple als een van de weinige netjes zo als door fabrikanten en de EU afgesproken enkele universele USB laders bij hun telefoons. En geen zoals velen lang zijn blijven doen een lader met daar aan vast snoer met willekeurige type usb connector.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 31 juli 2024 04:20]

Sorry hoor, maar anno bijna 2022 heeft vrijwel niemand meer een micro usb smartphone.
Alleen mischien opa en oma en een geitenwollensok.
Usb C is de standaard en zie je vrijwel overal op.

Ik gebruik zowel Windows laptop, Macbook, Switch, Ipad Pro,Android tablet, headsets, als Android smartphones en alleen voor me iphone en de earpods pro loop ik te klieren met lightning en dat is gewoon klote.

Ook voor 3.5mm dongles loop je wederom te klieren met wederom een andere extra dongle.
Heb je geen draadloze lader? Het is bijna 2022 en alleen mij opa en oma hebben nog geen draadloze lader.

Ik snap je werkelijk je issue niet je hebt 👂 pods laden draadloos en verbinden via Bluetooth. Waarom heb je hemels een lightning usb en mini Jack dongle ?
Draadloos laden is traag, verspilt energie en is onhandig
Doe maar grappig maar idd, anno 2022 heeft vrijwel NIEMAND een draadloze oplader.
Laat mij eens een product zien waar die bij zit. Precies ja, dat heeft vrijwel niemand en is derhalve een niche product.
Kortom, je vergelijking gaat mank.

Als USB C je poort is voor wat dan ook dan kan je in vrijwel ieder NL huishouden laden.
1. Dat is niet dom van ze als ze idd enkel Apple apparaten hebben
2. Niet alle Apple apparaten gebruiken lightning. Als ze enkel Apple apparaten hebben dan is er een goede kans dat ze een laptop of misschien wel iPad hebben met USB-C.

Ik hoop zelf ook dat Apple overgaat op usb-C voor alles, maar kom niet met van die ongeloofwaardige verhalen om Apple te bashen...
Niks ongeloofwaardigs aan, harde realiteit en werkelijke ervaring
Enkel Apple apparaten heeft nagenoeg niemand. Apple heeft niet alles.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 31 juli 2024 04:20]

Is geen adapter, is een kabel
Okay, een kabel kan nog steeds een adapter zijn.
Adapter
zelfst.naamw. (m.)
verbindingsstuk tussen twee dingen die niet zomaar aan elkaar passen
Synoniem: verloopstuk
We hebben het letterlijk over een verloopstuk.

Een extra los kabeltje die je altijd bij je moet hebben of in de buurt anders gaat je verhaal sowieso niet op.
Ok man, prima. Wilde er niet hele definities op loslaten. Begrijp jouw argument vanuit jouw standpunt.
edit: nvm

[Reactie gewijzigd door LittleKiller op 31 juli 2024 04:20]

Zoals gezegd, je hebt dus geen dongles nodig want er zit keurig een USB-C naar Lightning-kabel in de doos.

@Halo_Master ik snap dat ook niet. Ik heb liever Lightning. De connector is veel robuuster dan het fragiele USB-C.
Sinds wanneer is een USB-C naar Lightning adapter geen dongle meer?
Sinds wanneer is een kabel een dongel? Er zit een lightning naar USB-C kabel in de doos. Een kabel is geen dongel.
Ah, dus een proprietary kabel i.p.v. een dongle.
Maakt het veel beter, zeker als die eens stuk gaat.
Omdat ik een kabel met Litghtning en USB-C bij mijn Iphone 13 Pro heb gekregen.

Met een capabele GaN lader is deze ook snel te laden.
In mijn ervaring vind ik USB-C toch steviger dan Lightning.
Heb al verscheidene kabels (originele Apple en andere) waarbij het uitsteekseltje van de kabel kapot is gegaan.
Wat wel is, is dat als er iets kapot gaat, het bij Lightning meestal in de kabel is, niet in het toestel, terwijl bij Micro-USB dat mogelijk eerder in het toestel was. Heb ik zelf echter nog niet voorgehad.
In theorie heb je met zowel micro usb als met usb-c de fragiele contact-'veren' in de kabel zitten. Een beetje de omgekeerde versie van de usb-a situatie dus, waar de poort die 'bewegende delen' bevatte. Ik wil best geloven dat de micro-usb poort toch vaak stuk ging, want je hebt wel die tong in het midden die kan breken. Dat is bij usb-c minder, aangezien je er geen kabel verkeerd om in kan forceren en het uitsteeksel ook wat steviger oogt dan bij micro-usb. We zullen het zien, ik heb er nog geen kapot gemaakt so far.
Dit hoor ik vaak, maar dan vraag ik mij toch echt af waarom ik het volgende mee maak: 2 macbook pro’s en 1 lader. Bij 1 laptop de verbinding heel slap is (lees: je maakt een beweging en de laptop laadt niet meer op). Bij de andere moet ik moeite doen om het los te trekken.
Dan ligt het probleem bij één van je macbook pro's. Want als het probleem bij de USB-C connector lag dan hadden beide laptops hetzelfde probleem gehad (aangaande dat beide laptops poorten goed zijn).
Precies. Maar dan betekent het dus dat de poor zelf kan slijten (ook al wordt er vaak geclaimd dat het alleen bij de kabel kant gebeurt waar de veer zit). Hetzelfde merk ik overigens bij de macbook van mijn vriendin.
Dit probleem heb ik nooit eerder meegemaakt met lightning.
Hey, dat Lightning een top kabel/aansluiting is ben ik met je eens - wat mij betreft had Apple dat vrij moeten geven en had het nu USB-C geweest. Maar dat hebben ze niet gedaan, je kunt er niets meer mee behalve 1 type telefoon opladen - zelfs hun koptelefoon is... USB C! - dus ja, het zou fijn zijn om er mee te stoppen.
Oh die kabel die van Lightning USB-C maakt bedoel je. Een adapter/converter dus, al dan niet in de vorm van een kabel.

Doe gewoon normaal en plaats een USB-C poort in die apparaten.
En hoe gaat dat bij kamp Android dan? Van USB A naar USB C. In jouw redenatie net zo goed een adapter/converter. Of niet dan?
USB(C) is iets groter dan 'kamp' (bah) wat dan ook. 'Zelfs' een Mac heeft het ;)
Tegenwoordig krijg je bij een Android telefeen (in ieder geval bij Samsung) een USB-C naar USB-C kabeltje.
Die kabel is leuk maar geen oplossing hè. Ik heb al mijn apparaten op usb C zodat ik altijd kan opladen met 1 kabel. Nu moet ik opeens meer kabels gaan kopen en meenemen. What the fuck. En ja ik kan steeds die idioot lange en fragiele kabel meenemen die Apple meelevert, die is binnen 2 weken kapot in mijn tas als ik hem niet om de dag vergeet mee te nemen - daarom heb ik een degelijke, braided, 10cm usb C kabel bij me. Daar heb ik er een paar van, 1 in elke tas en rugzak zodat ik ze nooit vergeet. Maar daar kan ik dus niets mee met de telefoon.
Je kunt ook gewoon normaal met je spullen omgaan. En probeer eens normaal taalgebruik te bezigen. |:(
Je kan ook gewoon normaal met je spullen omgaan. Ik doe al jarenlang met dezelfde Lightning-kabel dus als je gewoon normaal ermee omgaat kan dat prima.

En meer kabels kopen en meenemen? Ik laad m’n telefoon 1x per dag op en doe dat thuis.

Prima dat het in jouw situatie mogelijk lastig is, maar overdrijven is ook een vak.
Laad kabels in de camper, in beide auto's, op het werk, Dat het voor jou werkt, betekent niet dat het voor een ander werkt. Oh even opladen bij een vriend, jammer, dan telefoon maar uit, ook niet slecht.
Dat jij misschien iedere avond thuis bent, betekend niet dat iedereen zo leeft.

Ik zeul geen kabels mee overal naar toe, bij mij liggen die overal, en ja het is niet leuk om naast USB-C en USB micro ( heb nog 3 devices met micro ) ook nog eens een Lightning-kabel te hebben.
Inderdaad, ik heb overal kabeltjes - en die zijn allemaal USB C. Dus ik moet nu extra kabeltjes gaan kopen, en dat irriteert me mateloos. Gelukkig heeft de iPhone 13 Pro een enorm batterijlevensduur - maar als je met de auto naar schiphol moet, dan een vlucht naar de VS hebt en daar van Boston naar kantoor moet rijden, nog een lange dag hebt en dan bij je hotel aankomt moet je echt wel ergens opladen. Nu met Covid en met een nieuwe baan doe ik dat niet vaak meer maar dat was inderdaad een scenario waarbij ik regelmatig moest opladen. Ook met een lange batterij levensduur - navigeren gaat nu eenmaal hard.
Ik kan mij werkelijk geen enkele reden indenken dat iemand een verloopje als een voordeel ziet.
En dat is ongeacht het merk of product. Zelfs niet als het gratis is. Al die losse zooi is onhandig, raakt kwijt, vergeten mee te nemen, etc
Ik zeg toch niet dat het een voordeel is, ik zeg alleen dat het ook weer niet zo een groot nadeel is. Althans voor mij, vanaf mijn referentiekader. En die verschilt voor iedereen.

Niet gelijk zo zwart/wit.
je kan er b.v. geen usb-c externe hd aanhangen, zoals de samsung T7, die je wel aan een ipad kan hangen, de beats oordopjes van mijn vrouw passen wel op de iphone, niet op de ipad.
best wel veel nadelen zelfs als je helemaal in het apple ecosysteem zit. ze zijn nu zeg maar half overgestapt
Dan kan je één oplader bij je hebben voor je laptop, iPad en telefoon. Dat is wel handig. Zou voor mij geen dealbreaker zijn, maar ik snap de wens.
Oh ok, die begrijp ik, anders moet je 2 kabels meenemen ipv 1. Maar nog steeds maar 1 lader.
Maar die begrijp ik wel idd, geen dealbreaker, maar toch.
Omdat je meer dan alleen een iPhone hebt die opgeladen moet worden en je dan niet allemaal verschillende kabels nodig hebt voor allemaal verschillende apparaten. En ik ga niet overal een adapter neerleggen; dat is een workaround voor een probleem en geen fix. Het bestaan alleen van dit ding is hier al een bewijs van.

[Reactie gewijzigd door Tweaqer op 31 juli 2024 04:20]

Ik zou het graag zien op de iPhones omdat de rest van mijn apparatuur dat ook inmiddels heeft, iPad/Macbook is USB-C. Dan heb ik nog overige tech die ook USB-C hebben (denk aan headset, muis, controller etc).

Zou het heel fijn vinden om al mijn apparatuur met dezelfde kabel te kunnen opladen, enige in huis die nog anders is is de iPhone.
omdat ik dan maar 1 kabel nodig heb om alles op te laden. Mobiel, koptelefoon etc.
Kabels mee nemen doe ik niet maar scheelt wel een kabel minder aan het bureau
Voor mij persoonlijk is het om de volgende reden makkelijk:
- USB C naar C is universeel en werkt gewoon gelijk. Zo ook met USB-C hubs om zo direct meerdere apparaten aan te sluiten, of bijvoorbeeld een SD kaart.
- USB C levert voldoende power om bijvoorbeeld een externe harde schijf aan te zetten. Lightning kan wat dat betreft bijna niks.
- Zuivere video output. De lightning adapter heeft een klein airplay chipje om output mogelijk te maken, maar daar zit bizar veel compressie op.

Als je het puur het om het vorm stekkertje maakt het inderdaad niet uit. Maar een je iPhone pro noemen en dan geen USB C erin doen is voor sommige mensen (zoals ik) jammer.
Eens, persoonlijk ben ik echt geen voorstander van de formfactor van USB-C in tegenstelling tot Apple's lightning aansluiting. Elke keer als ik usb-c kabel in mn samsung tel stop voelt het wat "flimsy" Het voelt gewoon goedkoper en breekbaarder aan.
Grappig, dat heb ik andersom
Grappig, dat heb ik andersom
Heb jij dan nooit het gevoel dat er wat beweegruimte bij USB-C zit? Welk apparaat ik ook gebruik, laptop telefoon etc de kabel zit nooit echt helemaal knus in de aansluiting. Of heb je nooit het gevoel dat het lipje en/of pinnetjes aan de binnenkant ieder moment kapotgedrukt kunnen worden als die ook maar ietwat scheef is geworden?(mij al 2x overkomen) Wat ik altijd zo waardeer aan lightning aansluiting is dat het zo stevig in het apparaat zit, het voelt echt super stabiel geen speling of iets dergelijks. Er zitten geen pinnetjes of andere losse delen aan die kunnen buigen. Als er iets buigt dan is het direct de gehele aansluiting maar dat is mij tot op heden nog nooit overkomen (wil je dit gebeuren, dan moet je wel echt heel lomp zijn).

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 31 juli 2024 04:20]

Je snapt het, maar toch vragen waarom? Omdat ik niet die dure Lightning Apple certified kabel moet kopen die ik niet voor mijn andere niet-Apple apparaten kan gebruiken en daarom altijd die Apple kabel moet meenemen op reis.
Nee, je moet eerst wel goed lezen.
Ik heb in een eerste reactie gevraagd waarom en naar aanleiding van andere reacties heb ik aangegeven dat ik het begrijp.

Dus, ik weet niet waarom er door sommigen zo fel gereageerd wordt. Gaat om een aansluiting niet om een wereldprobleem. Ff chillen.
Argument zo kunnen zijn de data transfer speed. Lightning is USB 2 speed en USB C is veel sneller. Maar goed, de keren dat je data verstuurt via een kabel naar je iPhone zijn anno 2021 op één hand te tellen volgens mij.
Er zijn helaas nog zat android telefoons, ook flagship, die gewoon USB 2.0 over die USB-C connector hebben.
Argument zo kunnen zijn de data transfer speed. Lightning is USB 2 speed en USB C is veel sneller. Maar goed, de keren dat je data verstuurt via een kabel naar je iPhone zijn anno 2021 op één hand te tellen volgens mij.
Dit dus, de voordelen van USB-C merk ik echt niets van of hecht ik geen waarde aan in praktijk. Maar de formfactor en stabiliteit van Lighning doet mij dagelijks nog versteld staan als ik alleen al het "gevoel" van de twee stekkers en het aansluiten op een apparaat vergelijk.
  • Lightning zit super knus in de aansluiting, geen beweeg/wiebelruimte(i.t.t. usb-c)
  • Geen losse pinnetjes die kunnen buigen of metaal moe worden op ten duur waardoor de kabel steeds makkelijker (te makkelijk) uit de aansluiting komt.(ik heb een UBC docking station waar ik elke dag de usb-c kabel in en uit m'n laptop haal, Na anderhalfjaar gebruiken valt de kabel nog net niet uit m'n laptop als ik er op blaas)
  • Geen los flapje aan de binnenkant die scheef gedrukt kan worden.
  • Geen ophoping van viezigheid/stof aan de binnenkant van de kabel die je apparaat kunnen beschadigen. De vorige USB kabels waren veel makkelijker schoon te maken/blazen. Usb-c zit zo priegelig in elkaar dat je er met een wattenstaafje of sateprikker oid niet eens in kan komen om opgebouwde troebel te verwijderen zonder bang te zijn dat je de pinnetjes buigt/kapot maakt..

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 31 juli 2024 04:20]

Heb zo'n kabel bij m'n Iphone 13 Pro, met een GaN lader kan ik in een halfuur 40 tot 50% accu-lading erbij zetten.

Data uitwisseling is nog steeds een ramp, maar om "snel" een accu vol te krijgen heb je een capabele oplader nodig. Ook voor Android.

USB-C wordt noodzakelijk zeker nu "Pro-res" is toegevoegd.
Ik kan mijn laadkabel uit m'n laptop halen en in mn telefoon proppen om te laden. Easy peasy, waarom klooien met een aparte kabel die enkel voor in telefoon past?
Omdat de rest van Apple's producten ook gewoon een usb-C poort gebruiken. Het hele Apple eco systeem zou gaan om gebruikers gemak, en verschillende aansluit poorten en dongles vindt ik daar niet inpassen, ondertussen heeft Apple dit ook door op hun macbooks en heeft weer een fatsoenlijk aantal poorten toegevoegd (alhoewel ik nog wel liever een usb-A 3.2 had gezien).

Het is gewoon een beetje raar dat ze alleen op de iphone zo koppig zijn.
Ik ben precies van dezelfde mening
Die lightningport hangt al jaren me keel uit.
Lightning is een VEEL robuustere connector. Geen stom dun mini-lipje in mijn iphone dat kan afbreken. Echt een stomme planned obsolesence beslissing dat ze dat bij USB C gedaan hebben
Ze zullen never USB-C er in stoppen , ze lopen daardoor heel veel kabel inkomsten mis. Daarom zie ik persoonlijk ook de stap naar MagSafe opladers , ik verwacht in de toekomst dat zij de poorten compleet vervangen voor een draadloze oplaad manier.
Ook ben ik dan benieuwd naar hoe er aan data transfer wordt gedaan. Zullen zij het dan via de cloud oplossen of kan er toch door middel van een MagSafe data verstuurd kan worden bijv. naar je laptop/macbook.
Als je het alleen om de USB Conny to gaat dan doe je het verkeerd… maak de keuze voor het eco systeem, maar USB-C is minder belangrijk dan je denkt…
Precies dit, ik heb nu een iPad Air, en het is stront irritant dat dit ene lighting kabel heeft. Mijn telefoons en oordopjes werken gewoon met usb c. Dit is alleen maar aanwezig om geld te verdienen.

Ik ben wel benieuwd hoe groot of klein die hole punch wordt. Zou dit misschien ook kunnen hinten naar een under display vingerafdruk herkenning ?
Gok? Gokken doe je met android toestellen:)
Alleen de nieuwe instap se telefoontjes krijgen een puch hole high end is notch zo simpel is de design taal van apple
Hoezo "de gok wagen".
Weet waar je aan begint als je al jaren gewend bent aan Android. Alleen al de widgets en niet zelf knoppen kunnen plaatsen (alles moet van Apple achter elkaar geplaatst op een scherm) vind ik al irritant. Daarbij is de navigatie ook wennen bijv. door whatsapp, geen standaard terug knop onderin zoals bij android. En ik zoek altijd via de dailer direct in mijn telefoonboek op naam/nummer, bij IOS moet je echt naar je telefoonboek.
Maargoed, zijn ook genoeg mensen die bij IOS zweren. Ik heb voor mijn werk 2 jaar een Iphone gehad naast mijn eigen Android maar ik kon niet aan IOS wennen.
Wel apart. Heeft Apple zojuist nog de MacBook voorzien van een notch, wat volgens veel mensen gedaan is om een uniform ontwerp te hebben (iPhones een notch, dus MacBooks ook), gaat Apple een andere richting op. Dus volgend jaar dan ook MacBooks met een cameragat?
wat volgens veel mensen gedaan is om een uniform ontwerp te hebben (iPhones een notch, dus MacBooks ook)
Euhm, nee. Dit is echt de eerste keer dat ik dit hoor. En ik heb best wat reviews gekeken omdat ik er graag een wil kopen (maar mijn oude laptop is nog prima).

Volgens de tech reporters is het juist gedaan om FaceID in te bouwen (het is ook wel erg voor de hand liggend). Ze kregen alleen niet op tijd de FaceID sensor zo dun dat deze in het scherm paste en hebben dus voor nu gekozen om deze 'notch' voor nu te vullen met enkel de frontfacing camera.

Dat is de meest voorkomende theorie op dit moment. Apple houdt zich stil met uitzondering van de 'notch' keuze: https://www.macrumors.com...iew-on-macbook-pro-notch/
Het enige wat Apple aangeeft is dat het een eenvoudige keuze was tussen dikke bezels en een notch want: meer schermruimte.
Ik denk dat consistency over de productlijnen wel mee heeft gespeeld met de notch keuze voor MacBooks, want als hun uitgangspunt puur was: “meer schermruimte” waren er wel efficiëntere oplossingen. Dat FaceID niet op tijd ging lukken, wisten ze waarschijnlijk al ver van te voren.
Toch raar dat er in een iPad Pro dan geen notch zit.
De iPad is flink dikker. iFixIt heeft een demo op YouTube staan waar ze de module naast het scherm houden. Hij is momenteel gewoon te dik.
Die heeft geen notch nodig, want tablets moeten een bezel hebben om makkelijk vast te houden.
wat volgens veel mensen gedaan is om een uniform ontwerp te hebben (iPhones een notch, dus MacBooks ook)
Euhm, nee. Dit is echt de eerste keer dat ik dit hoor.
Ik heb het anders zo begrepen van zowel tech-reviewers als een hele, hele hoop mensen op Tweakers.
Betere reviewers kijken dan ;)
Neem als voorbeeld IFixIt: https://www.macworld.com/...rdown-face-id-camera.html
Ja, zou je denken. De reguliere iPhone 14 zal echter nog wel een notch krijgen.

Ik denk eerder: faceid op de MacBook Pro in 1 jaar/2 jaar, en dan 1jaar/2jaar een punchhole scherm.
Juist niet apart.
Apple bouwt langzaam een lijn van producten op.
Als die lijn af is, starten met een nieuwe lijn.
Een eindeloze verkoopcyclus.
Natuurlijk. De cirkel is dan weer rond en verkoopargument erbij. Je moet consument wel het gevoel geven dat er iets is veranderd.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 31 juli 2024 04:20]

Wow, is was hier niet van op de hoogte.. Een laptop met een notch? wat bizar slecht. Op een telefoon vind ik 't al bedenkelijk,op een laptop is 't gewoon keihard een dealbreaker.
Je moet natuurljk ook niet alles geloven wat je op het internet leest. De iPhone 13 zou zogezegd met Touch ID achter het scherm komen. Als ik vandaag de fabrikant van een telefoon met een punch hole was zou ik een gerucht in de wereld sturen dat de meest geanticipeerde telefoon die eind 2022 pas uitkomt een punch hole heeft. Je ziet dat elk jaar weer die geruchten "Volgende iPhone krijgt net dezelfde uiterlijke look mee als telefoon x" en telkens in september zie je dat er niks van waar was.
Is er in 2021 echt nog iemand die zich echt stoort aan de notch?
Is er iemand die zich er niet aan stoort?

Het jaar 2018 belt, ze willen de smartphone ontwerp van de laatste paar iphones terug...
Ik heb nu een telefoon met punchhole maar zou liever een notch hebben. Nu heb ik een gare zwarte vlek waar mijn scherm omheen zitten.
...dan heb je een zwarte balk waar je scherm omheen zit? En minder scherm oppervlak!
Tot vorige week altijd telefoons gehad met bezels, vond ik geen enkel probleem. Aangezien telefoons steeds groter worden krijg je sowieso meer scherm oppervlak vrijwel elke keer als je upgrade. De meeste notches zijn trouwens helemaal geen balk, vooral Apple is daar nogal overboord gegaan maar meestal is het gewoon een druppel vorm.
Is er iemand die zich er niet aan stoort?
Ik. 99% van de tijd zit 't cameragat in de (zwarte) notificatiebalk. Enkel bij full screen video en foto zie je een zwarte stip. Stoor me er niet aan.
Ik heb nog een iPhone 8, met hele dikke bezels. Vind ik dat erg? Nee, ik zit namelijk niet constant te focussen op de bezels, maar op het scherm. Zelfde met de notch, het zit er gewoon en daar wen ik meteen aan. Geen idee waarom dat zo'n probleem wordt gevonden, puur alleen maar omdat een geheel scherm er mooier uit ziet. Het gaat mij veel meer om functionaliteit.
Voordeel van bezels is ook een beteregrip op je telefoon... Geen ongewenste touches. .
Ik daily nog steeds een sony xz3 geen problemen.
Ja, ik stoor me er niet aan. Vind het ook niet mooi maar die hele notch interesseert me niet. Waar ze eens wat aan mogen doen is de input. Al tientallen jaren gaat dat via een toetsenbord, vrijwel zonder enige innovatie om die belachelijk inefficiënte manier van interactie volledig te vervangen door iets waar je je handen niet meer bij nodig hebt.
Als je een telefoon hebt met notch stoor je je er effectief eigenlijk nooit aan.
Volgens Apple wel. Vandaar dat ze het als lokkertje in de pro modellen stoppen.

Apple heeft meegekeken hoe de verkopen van Samsung zijn met een soortgelijke oplossing.
De notch wordt anno 2021 natuurlijk steeds zeldzamer. Op een gegeven moment komt het gewoon ouderwets over en een cameragat is wat minder opvallend.
Ik zou liever niets zien.
Geen notch, geen gaatje, gewoon een scherm met een 99% screen-to-body ratio.
Zelfs liever geen front camera als het andere niet mogelijk is.

Daarom dat ik een ASUS Zenphone heb.
owh ik dacht een popup camera ;)
Ja, ik. Maar ik stoor me minstens even hard aan een punchhole. Lang leve de pop-up camera in m'n Oneplus 7 Pro.

Ik gebruik dat ding toch bijna nooit, dus liever iets dat je nooit ziet behalve wanneer je het effectief nodig hebt.
Zekers, het had nooit ontworpen mogen worden. Apple zou revolutionair zijn geweest als ze de front camera onder het glas hadden weten te plaatsen. Zoals nu door anderen wordt getest. Maar in plaats daarvan hakken ze een stukje uit het scherm en verkopen ze het als een feature.
Apple zou het doen als het al goed werkte, maar foto's met zo'n camera zien er echt vreselijk slecht uit. Goed genoeg voor videobellen maar waardeloos voor al de rest.
Heeft totaal niks met fans te maken. Jij vindt het lelijk, wat geheel persoonlijk is en niks te maken heeft met functionaliteit. En die vind ik dan juist weer prettig, dus graag. Als het nu achter het scherm kan, ook mooi er zijn zat mensen die gewoon die dingen gebruiken, niet alleen maar om naar te staren. :)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 31 juli 2024 04:20]

Waarom idioot? Wat doet het functioneel minder dan een gaatje? Ik heb zowel Android en iPhone. Boeit echt niet. Let je echt op de notch als je het scherm aanzet?
En dan komt het toestel uit alsnog met een notch? Persoonlijk zie ik de eindeloze discussie er niet van in. Tuurlijk, fijn een camera in plaats van een notch. Echter stoort het niet zo. Maar dit is denk ik ook vooral zoals ik eerder aan had gegeven: Persoonlijk. Ik denk dat Apple meer een bedrijf is die het gaat uit wachten totdat camera's fatsoenlijk achter het scherm kunnen verdwijnen. Beetje zoals Samsung aan het uitproberen is op de fold 3 maar ook zte met de axon 20 met hun under display cameras.
Ik denk dat Apple meer een bedrijf is die het gaat uit wachten totdat camera's fatsoenlijk achter het scherm kunnen verdwijnen.
Ik denk dat Apple een bedrijf is dat alle varianten uit gaat brengen omdat veel kleine stapjes meer opbrengen dan 1 grote stap.
En dit artikel is het bewijs van dat vermoeden. (de geschiedenis ook overigens)
Wat me wel erg verbaasd is dat sinds jobs is overleden Apple alleen nog maar achter de feiten aan lijkt te lopen... Samsung en andere brengen nu de eerste schermen uit met camera achter het scherm en Apple begint nu net met de camera in het scherm en een vinger afdruk achter het scherm. Dit laatste werkte 2 jaar geleden al vlekkeloos op mijn note 9. Ik mis de laatste jaren de innovatie van Apple... Er was een tijd dat ze zelf features en technieken introduceerde waarna de rest het kopieerde. Nu hoor je alleen nog maar Cook praten over in hun ogen revolutionaire vernieuwingen die andere fabrikanten al jaren in hun smartphones gebruiken. Ik ben geen Apple fan maar vond Steve wel een geniale fascinerende man. Het is voor Apple wel echt een groot verlies als je terug kijkt wat er sinds zijn dood is gebeurd aan innovatie vergeleken met toen jobs er nog zat

[Reactie gewijzigd door sygys op 31 juli 2024 04:20]

Waar blijven die modellen met een camera achter het scherm? Of zonder front camera.

[Reactie gewijzigd door Nolimit89 op 31 juli 2024 04:20]

Ik denk dat we nooit een toestel gaan zien zonder front camera, want iedereen maakt maar graag selfies tegenwoordig. Wij die dat niet nodig vinden zijn, denk ik, in de minderheid.

Ik blijf erbij dat de implementatie met een pop-up camera 't beste is van 2 werelden. Je hebt een selfie cam als je dat leuk vind, en ik hoef niet naar een notch of een gat in m'n scherm te staren.
Nou ja notch vind ik niet erg, maar zo gat in je scherm met zwarte vlek kan er maar niet aan wennen wat lelijk.

Blij dat ik nu de 13 pro Max heb dus kan nog lang vooruit, maar inderdaad zo pop-up camera is inderdaad zo gek nog niet.
Ik gebruik die front camera eigenlijk nooit alleen voor FaceID, het werkt prima maar als touchID terug komt mag die front camera van mij eventueel ook weg(of via pop-up camera).
De frontcamera is bovendien nodig voor videobellen, wat in toenemende mate populair aan het worden is. Dat is denk ik de belangrijkste reden waarom een frontcamera een 'blijvertje' is. Uiteraard is de vorm en techniek nog volop in ontwikkeling (achter scherm, pop up, swivel en wat nog meer).

[Reactie gewijzigd door Niekleair op 31 juli 2024 04:20]

Ah, dat zou kunnen. Dat is ook iets wat ik nooit doe, dus daar had ik niet aan gedacht.

Maar ook daarvoor zou ik een pop-up camera verkiezen. Ik kan niet meteen een groot voordeel bedenken van een camera die in je scherm zit voor video bellen.
Ik wel: een camera in je scherm zorgt er voor dat je degene die je belt aankijkt. Met de huidige stand van de techniek kijk je nooit recht in de camera.
Dan zou de camera wel ergens in het midden van het scherm moeten zitten. Ik ben benieuwd naar wat voor implementatie we gaan zien.
Dat zou inderdaad de beste locatie zijn. Of in de verdere toekomst een camera die zich precies achter de ogen van je gesprekspartner beweegt.
Ieder budget merk heeft al jaren een camera hole, usb-c, fingerprint achter het scherm, dual sim, externe opslag. Dat een koploper als Apple zo ver achter kan lopen dat het nu pas een camera hole maakt is natuurlijk bizar. En dan ook enkel het pro model voor een premium premium prijs. Het is lastig als je erg diep in het Apple ecosysteem verweven zit om over te stappen, maar bijvoorbeeld een s21ultra loopt vele malen voor op een 13 pro Max.
Apple is niet altijd de eerste (wel met USB, USB-C, Firewire, Thunderbolt), Video's op Iphones zijn nog beter dan op veel Android toestellen. Apple "loopt misschien achter", maar Apple heeft in 2007 het concept van Iphone geïntroduceerd. Android is een soort kopie hiervan, en Apple was ook de eerste met 64 bits CPU voor Iphones en ipads.

En Iphones hebben een jaarlijkse SW update cyclus, waar sommige Android toestellen nu een beetje in de buurt gaan komen.
Apple is niet altijd de eerste

Wel met rechtzaken aanspannen toch? Over de vorm, de kleur, geur en glans. Het lettertype, aantal pixels in het kwadraat, logaritmische wortel van de waterdichtheid van het apparaat, de rekenapp waarmee dat gedaan wordt, herkomst van gebruikte magnesium... O-)
Alles wat je kunt verzinnen bij gebrek aan kennis over geschiedenis?
:*) Jij hebt mij door!
Ik hoop echt niet op zo’n gat. Ziet er veel te lelijk uit vind ik. Misschien als dat gat iets rechthoekiger was en gerond. Maar zo’n simpel rondje vind ik niks

[Reactie gewijzigd door berchtold op 31 juli 2024 04:20]

hoe kleiner hoe beter, dus klein rond gaatje, prima.
Ik vind ook niks het ziet er gewoon niet uit, zit constant naar zo lelijk zwart gat te staren.
Nee dan liever bovenaan zo notch, gelukkig heb ik net de 13 pro Max dus kan effe vooruit.
Heb Lightning USB-C kabel bij m'n Iphone 13 Pro, met een GaN lader kan ik in een halfuur 40 tot 50% accu-lading erbij zetten.

Data uitwisseling is nog steeds een ramp, maar om "snel" een accu vol te krijgen heb je een capabele oplader nodig. Ook voor Android.

USB-C wordt noodzakelijk zeker nu Apple "Pro-res" als formaat is toegevoegd.

4K Video editing wordt "normaal".
Nu usb-C over tijdje standaard moet zijn zullen ze wel moeten, maar denk dat we volgend jaar wel een iPhone met usb-C kunnen verwachten.

Alle MacBooks zijn nu naar usb-C, alle iPads nu ook op de standaard goedkope iPad na.
Deze zullen ze wellicht nog niet zo snel doen.

Denk volgend jaar wellicht de iPad Pro en pro max usb-C krijgen, Apple doet het allemaal gelijkelijk in plaats van alles in 1 keer.
Apple laptops waren de eerste laptops met USB-C in 2016.

De eerste Imacs, waren de eerste computers met USB aansluiting.

En thunderbolt interface was eerst ook alleen op Apple computers te vinden.

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 31 juli 2024 04:20]

Eindelijk hebben ze de kennis om die lelijke notch weg te halen. Want wees eerlijk, wat een lelijke onderbreking van het scherm bovenin. Signaal van, ik wil wel, maar kan nog niet. En dan ook nog bij de nieuwe MBP gewoon inbouwen. Ik koop voorlopig geen nieuwe map, ik wil er alleen een ZONDER notch. En hetzelfde geldt voor de iPhone. Mij zijn ze daardoor kwijtgeraakt, door notch en géén vinger scanner. Geen superieure techniek meer in mijn ogen, maar meer marketing.
Nou ik heb toch liever een notch dan zo punch hole, wat is mij dat toch partij lelijk zo zwart gat wat bijna altijd zichtbaar is.

Het is en blijft toch echt persoonlijk :)
Ben nu blij met mijn 13 Pro maar als dit echt waar is weet ik zeker dat ik hem weer ga pre-orderen :)
Ben inderdaad blij met de 13 pro Max, en als de 14 zo lelijk zwart gat krijgt hoef ik voorlopig geen nieuwe :).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.