Kuo: Alleen iPhone 14 Pro en Pro Max krijgen nieuwe A16-soc

Apple blijft voor de iPhone 14 en 14 Max de A15-soc uit de iPhone 13-serie gebruiken, claimt de bekende Apple-analist Ming-Chi Kuo. Alleen de iPhone 14 Pro en Pro Max zouden een nieuwe A16-soc krijgen. Alle vier de iPhones zouden voorzien zijn van 6GB ram.

Waarom Apple niet alle telefoons van de nieuwe soc zou voorzien, is niet duidelijk. In de afgelopen jaren heeft de fabrikant bij de introductie van nieuwe iPhones altijd de hele line-up van dezelfde soc voorzien. Wat de verschillen zullen zijn tussen de A15 en A16 is nog niet bekend. Vorig jaar schreef The Information dat Apple de A16 laat maken op het N4P-procedé van TSMC. Dat is een verbeterde versie van het 5nm-procedé waar de A15 op wordt gemaakt.

Volgens de informatie van analist Ming-Chi Kuo krijgen de iPhone 14-modellen met A15-soc wel meer ram. Alle modellen zouden voorzien zijn van 6GB. Bij de huidige generatie hebben alleen de Pro-modellen dat en zijn de reguliere varianten voorzien van 4GB. Apple zou wel Lpddr5 gebruiken voor de iPhone 14 Pro-modellen. De reguliere modellen krijgen volgens Kuo weer Lpddr4x.

De verwachting is dat Apple de vier iPhone 14-modellen in september aankondigt. In tegenstelling tot de afgelopen twee jaar, zou er geen mini-uitvoering meer verschijnen. De iPhone 14 Pro-modellen zouden geen notch meer hebben, maar een klein rond gat en een pilvormig gat in het scherm.

Model iPhone 14 iPhone 14 Max iPhone 14 Pro iPhone 14 Pro Max
Scherm 6,1" 6,7" 6,1" 6,7"
Soc A15 A15 A16 A16
Geheugen 6GB Lpddr4x 6GB Lpddr4x 6GB Lpddr5 6GB Lpddr5
Apple A15 Bionic-soc

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-03-2022 • 07:56

143 Linkedin

Submitter: H1MSELF1SH

Reacties (143)

143
142
41
0
0
90
Wijzig sortering
Geen 14 mini dus. Erg jammer…

In plaats daarvan een max model. Waardoor er nog minder verschil is tussen de reguliere en de pro modellen. I guess dat een oude chip erin zetten een verschil maakt 8)7
Heel jammer. De mini heeft me juist weer teruggebracht bij Apple.

Gelukkig gaat hij vast een jaar of 3 mee. Hoop dat ze daarna wel weer een vervanger hebben.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 14 maart 2022 08:18]

Laten we heel hard hopen dat de Mini gewoon een andere cyclus krijgt van minder voorspelbaar vervangen, vergelijkbaar met de iPad Mini en de SE. Want ik merk dat ie echt wel geliefd is onder uiteraard de Mini-liefhebbers, maar ook dat veel mensen in mijn omgeving die "niet zoveel met telefoons hebben" en normaal voor een SE in de markt zijn, allemaal voor een Mini kiezen. Alleen niet in september in de grote run, maar gewoon, als het toestel er aan toe is.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 14 maart 2022 08:30]

Hoe geliefd is hij onder de massa? Ik snap heel goed dat er een groep mensen zijn die altijd voor een "mini" variant zouden gaan als die er is. Maar buiten die groep? Ik hoor wel eens om mij heen ik wil een kleine telefoon.
Vervolgens zie ik ze een week later met een nieuwe S22 ultra of een iPhone Max lopen.

Dus als telefoonmaker kan ik mij goed voorstellen die minder of juist geen mini's uitbrengen want het kost wel R&D ook al is het dezelfde telefoon maar dan kleiner.
In economische berichten heeft Apple aangegeven dat de Mini slechts 10% van de iPhones vertegenwoordigd. Maar op 230 miljoen iPhones in 2021, zijn dat er nog steeds 23 miljoen.

Dat is in één jaar tijd 76x meer iPhones Mini dan er Fairphones tussen 2013 en 2021 in totaal zijn verkocht. Een noemenswaardig aantal dus.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 14 maart 2022 09:39]

Dit ja. Élke smartphonemaker zou maar wat blij zijn om een model te hebben met de verkoopscijfers van de iphone mini.
Voor Apple zal denk ik ook wel meespelen op welke manier die cijfers tot stand zijn komen. Trekt het klanten weg die normaal een duurder model zouden nemen, nieuwe klanten die normaal een Android telefoon hebben of iemand die normaal de SE zou kopen. Bij het eerste scenario zou het nog wel eens kunnen zijn dat het weglaten winstgevender is dan deze uit brengen.

Ik vraag me ook af of de mini veel van dezelfde onderdelen gebruikt die in de andere modellen ook terug komen. Een hoger productieaantal in onderdelen betekent vaak ook hogere korting en dus meer marge.

Helaas is het lastig te achterhalen in de jaarcijfers, gezien ik zo snel niet kan vinden of er verschil zit in uitgaven van randzaken in het Apple eco-systeem tussen gebruikers met verschillende modellen.
Veel van de onderdelen zijn gewoon uitwisselbaar ja. Hier en daar zal een kabel of bordje andere afmetingen hebben. Batterij is een andere maat. Cameramodules, ICs, generieke componenten, dat soort zaken zijn allemaal identiek. Ze moeten hooguit op een ander bordje gemonteerd worden. Alsnog met significante aantallen en met aanzienlijke marge verkocht (enkele tientjes goedkoper dan de niet-mini?)
5% van de verkochte Iphone’s van de Iphone 13 lijn is een 13 mini.

5% is niet verwaarloosbaar maar wel het kneusje van de klas. Zeker als je weet dat de 13/pro/max instaan 95% van de verkopen instaan.

Iedereen is wel te vinden voor een kleinere telefoon maar na wat onderzoek kom je er snel achter dat uw batterijduur lager is en de camera minder performant.

Dan kom je op een punt dat vaak enkel mensen kleine handen dat compromis willen sluiten en al de rest toch gewoon een Iphone 13kopen die ook niet echt monster groot is en volgens de price watch €65 duurder is.
Je bent wel erg selectief met cijfers de iPhone 13 en de pro en promax zullen zeker niet 95 procent zijn. Aangezien de SE ook verkocht wordt en laatste generatie iPhones ook.

Daarnaast is de camera hetzelfde als de iPhone 13.

Mijn inziens heeft de Mini een imagoprobleem, bij de niet technische koper is grote telefoons = beter (zoals blijkbaar een beter camera wat niet zo is).. Budget telefoon is de Mini qua prijs niet, dus ook daar zal hij het afleggen tegen een SE.
Ik zeg duidelijk: ‘de Iphone 13 lijn’ + bron. Daar zat de SE niet bij in. En klopt idd dat de Mini het zelfde camera-eiland heeft als de 13.

Maar mijn conclusie is hetzelfde: Voor €65 meer heb je een groter scherm en een betere batterij.

Groter is ook vaak beter. Meer ruimte voor een stevige batterij, meer ruimte voor een groter scherm, meer ruimte voor een deftige stereo-speaker etc.

Mijn vriendin heeft een 13 mini dus ik gebruik die af en toe. Mijn conclusie is: 13 is veel aangenamer door iets groter scherm (vooral web is leesbaarder door groter scherm) en iets langere batterijduur zonder dat de 13 groot aanvoelt. Maar met kleine handen is de 13 mogelijk te groot en dan kan je uitwijken naar de 13 mini maar voor het geld hoef je het niet te doen.
De vraag is niet hoeveel Mini’s ze verkopen maar welk toestel de tweede keus was. Het kannibaliseert ook het reguliere model.
Je ziet ze met die knoeperts omdat het aanbod er simpelweg niet is als je een telefoon wilt met goede (de beste) specs. De 12 Mini was gelijk aan de gewone 12, niets beknibbelt op de camera of de chip.
Maar het klopt dat sowieso de jeugd een zo groot mogelijk scherm koopt steeds blijkbaar. Die doen hem ook niet meer in de broekzak maar daar zit de telefoon met Koenraads Kleefpasta (ken je klassiekers) aan de hand vastgeplakt zo lijkt het vaak ;-)
Veel mensen willen de beste telefoon, omdat die de beste camera setup heeft. Niet vanwege het grootste scherm. Zelfs mid-rangers tegenwoordig hebben high-resolution,high refresh rate schermen van grote format. Dan word "de beste" is in de 12 series dan de Pro Max kwa camera.

iPhone 12 mini / iPhone 12: dubbele camera aan de achterzijde
iPhone 12 Pro: drievoudige camera aan de achterzijde
iPhone 12 Pro Max: drievoudige camera aan de achterzijde, grotere hoofdsensor met sensorverschuivingsstabilisatie.
Iedereen die de mini vasthoudt, heeft iets van, dit is de goede maat voor een telefoon. Helaas zie je dat niet terug in de cijfers. Misschien komt dat omdat mensen niet snel terugkeren naar een kleiner toestel.

De Max daarentegen, daar zie je nog veel minder mensen mee. Dat is ook gewoon een bizar onhandig groot ding... Ik snap niet dat die dan wel een opvolger krijgt.

Ik zou in ieder geval de Mini kopen als ik een nieuwe iPhone zou halen. Ik zie geen voordeel meer in een grote telefoon als hij niet vouwbaar is.

En dat is ook meteen waarom ik nog een iPhone Xr heb, en niet heb geupgrade: alles wat ik doe met m'n telefoon, dat is gewoon niet zo bijzonder en daarvoor wil ik geen 800 (of meer) euro aan uitgeven. Telefoons staan relatief stil al een paar jaar wat nieuwigheden betreft. En iOS heeft ook eigenlijk maar minimale verbeteringen gehad. Ik loop gewoon niet meer warm voor nieuwe telefoons.

Foldables geven wel weer nieuwe toepassingen, die ik eerder niet op een telefoon zou doen. Daar wordt ik wel weer enthousiast van.

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 14 maart 2022 11:32]

Het staat tussen haakjes bij jou, maar het is niet alleen zo dat Mini-eigenaren alleen dit model kopen omdat ze minder met een foon hebben. Er zijn vele scenario's. Ik heb zelf kleine handen en loop altijd met mijn foon in mijn broekzak dus is de keus hierop gebaseerd. Als ik zomaar een keus zou maken had ik gegaan voor de 13 Pro Blue Sierra, want die vind ik geweldig om te zien. Alleen voor mij wegen de nadelen zwaarder dan de voordelen. Bovendien is de 13 Mini echt een gigantisch goed toestel en een grotere upgrade dan verwacht tov de 12 Mini.

[Reactie gewijzigd door Redondo1982 op 14 maart 2022 10:37]

Ik denk dat de keus en voorkeur voor de mini een persoonlijke is, van veel Tweakers hier. Zelf ken ik genoeg mensen die wél en per sé een mini willen en/of vingerafdruk scanner ipv face ID.

Zelf wil ik liever een Max versie met vingerafdruk én face id. (Persoonlijke gevoels voorkeur).

Voor Apple bekijken ze het waarschijnlijk zoals @Dennisdn en @jdh009 aangeven: hoe groot is deze markt, en waar komen die kopers vandaan? Komen ze van de concurrent of komen ze van een hoger geprijsd iPhone model?
Ik zelf ook, wil eigenlijk de beste spec in een zo klein mogelijk jasje.
Jij hebt weloverwogen keuzes gemaakt om op de Mini uit te komen, dan val je voor mij onder de eerste categorie, de Mini-liefhebbers :)
Voordat de 13 uitkwam werd er ook geroepen dat er geen 13 mini zou komen. Die kwam er wel. We zullen dit najaar wel zien hoe accuraat de voorspellingen voor de 14 zijn.

Edit1:
@Loller1 Er werd wel degelijk na de tegenvallende verkoopresultaten van de 12 mini gesuggereerd dat er geen 13 mini zou komen. Bijvoorbeeld:
https://www.pocket-lint.c...ver-iphone-13-mini-claims

Edit2:
@Loller1 Gefeliciteerd, je hebt de geruchtenstroom beter geanalyseerd dan ik. Onderstaand artikel, draagt wat titel betreft wel bij aan de vraag of er een 13 mini zou komen:
https://www.macrumors.com/2021/02/25/phone-13-mini-rumors/

Je zou kunnen zeggen dat de titel misleidend of op z'n minst clickbait is, want in het artikel wordt wel gesuggereerd dat de 13 mini er zal komen.

[Reactie gewijzigd door Strebor op 14 maart 2022 16:35]

Er werd al sinds de iPhone 12 geroepen dat de iPhone 13 mini de laatste mini ging zijn. Er is nooit een analist geweest die anders beweerd heeft...
De link in het bericht waar jij op reageert toont letterlijk aan dat die er wel waren.
Dar artikel stond er origineel niet in. Dat gezegd hebbende; in tegenstelling tot jou kijk ik wél naar het artikel en dat artikel zegt gebasseerd te zijn op een artikel van XDA-Developers, en in dat artikel wordt dit gezegd:
Although the iPhone 12 Mini didn’t perform as well as Apple hoped, rumors have it the Cupertino giant still plans to press forward with four iPhone models, including a Mini model for the iPhone 13 release.
M.a.w.: dit artikel is gewoon een serieuse mis-interpretatie van een ander artikel dat exact het tegenovergestelde zegt.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 14 maart 2022 13:49]

Ok dan heb je wel een punt inderdaad, ik heb de bronnen niet nagecheckt.
Leuk dat je de enige bron hebt kunnen vinden die dat beweerd. Probleem is dat de bron die gebruikt is voor dat artikel de iPhone 13 (of een vervolg op de iPhone 12) helemaal niet aanhaalt, en de via (van XDA) waarop dat bericht is gebasseerd dan weer dit beweert:
Although the iPhone 12 Mini didn’t perform as well as Apple hoped, rumors have it the Cupertino giant still plans to press forward with four iPhone models, including a Mini model for the iPhone 13 release.
M.a.w.: er is op geen enkel punt een gerucht geweest dat er geen iPhone 13 mini zou komen. Al van voordat de iPhone 13 lijn was gelanceerd werd er wél al gezegd dat de iPhone 14 geen mini zou krijgen. Dat de iPhone 13 een mini-model had was letterlijk een van de eerste geruchten van die serie, en daar is ook nooit iemand tegenin gegaan.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 14 maart 2022 13:49]

Same, na jarenlang Android nu een iPhone 13 mini. Ik kwam het per toeval tegen. Had geen idee dat er zo'n kleine iPhone op de markt was.

Op het begin was ik een beetje bang dat ik het gemak van een kleine telefoon wilde hebben, maar spijt zou krijgen vanwege het schermformaat (van 6.5 naar 5.4 inch). Maar ik merk eigenlijk alleen maar het gemak van het kleinere formaat: met één hand bedienen en in je broekzak voelt het weer alsof je géén telefoon mee hebt.
Ze zouden van de mini de nieuwe SE modellen moeten maken.
Dat zou ik prima vinden. Met relatief groot scherm voor het compacte formaat en recente hardware ben ik al tevreden.
Afgelopen perso gaf Tim Cook aan dat de SE dé iPhone is voor gebruikers die een klein toestel willen hebben. Duidelijk dat die dus definitief de positie heeft ingenomen van compact toestel. Geruchten gaan dat volgende refresh SE een ander design krijgt. Maar dat zal nog een jaar of twee duren.

https://www.macrumors.com...phone-se-4-in-2023-rumor/
Zou wel bizar zijn, namelijk dat je een stap terug doet als bedrijf. Waarmee je dus zegt, wil je een kleinere foon dan moet je genoegen nemen met minder specs ondanks wij heel goed foons kunnen maken die dezelfde specs hebben als de grotere modellen.
Volgens de geruchten schijnen de verkoopcijfers van de mini tegen te zijn gevallen. Apple zal vast goed marktonderzoek doen (met de mini blijkbaar niet) waar er behoefte aan is in de markt. Ik vermoed dat 80% van de personen die een compacte telefoon willen niet veel waarde hechten aan high end specs En een nieuwe actuele SOC is dan voldoende. Je hebt dan wel pech als je net in die groep van 20% valt.
In de basis gaat een iPhone prima 4 jaar mee. Langer als je genoegen na die jaren genoegen neemt met niet het snelste van het snelste.
Enkel je accu zul je na 3 jaar wel eens willen vervangen afhankelijk van je gebruik. Ik spreek uit ervaring met de iPhone X, nog steeds mijn daily driver en dat blijft hopelijk ook zo tot er meer duidelijk wordt over Apple’s AR/VR plannen en of daarvoor een koppeling met (de dan nieuwste) iPhone nodig is.
een jaar of 4 5 bedoel je...
We gaan het zien. De vorige iPhones die ik had heb ik na een jaar of 3 aan mijn pa gegeven die er vervolgens nog jaren gebruik van heeft gemaakt.
Geen 14 mini dus. Erg jammer…
Wat is tegenwoordig nog het verschil tussen de SE en de mini
de SE (ook de nieuwe versie) is toch een opgefriste 8? Vierkant scherm, homeknop etc. De mini is gewoon een kleine pro met notch, groot relatief schermoppervlak, etc. En natuurlijk een verschil in prijs. Beiden zullen hun doelgroep hebben, en die zal wat overlap hebben maar niet werelds zijn.
De mini is gewoon een kleine pro met notch
De 13 Mini is een kleine 13 maar niet een kleine pro.

O.a. het 120hz scherm en de camera missen daarvoor.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 14 maart 2022 09:30]

SE=nieuwe hardware oud uiterlijk met touchID en grote bezels
Mini= Nieuwe hardware nieuw uiterlijk met FaceId en kleine bezels
  • Screen to body ratio
  • Touch ID vs Face ID
  • Accu
  • schermtype
Ik heb nu een iphone 12, maar zou voor een volgende zeker voor een iphone ** Mini kiezen als die er zou zijn.
Mini
- Veel beter scherm
- Groter scherm
- Betere batterij
- Kleiner formaat
- Betere camera’s
- Betere speakers
[...] Wat is tegenwoordig nog het verschil tussen de SE en de mini
Het scherm

De mini had een fhd+ resolutie en een oled scherm
De SE een 720p ips-scherm

Mocht apple komend jaar besluiten een SE te bouwen met een A13 en een goed en helder oledscherm of op zijn minst een highend directled ips scherm van voldoende resolutie dan is een mini ook eigenlijk niet meer zo nodig

In dat opzicht waar zit me nog steeds over Apple’s beleid omtrent de ontwikkeling van de nieuwe versies?
Zou het inmiddels niet veel beter zijn om 6 toestellen te ontwikkelen

Een mini, een regular, een large,
En een pro-variant van elk

Pro zou zich dan kunnen onderscheiden door meer ram, mwave ondersteunig, Een beter scherm en geavanceerde hardware zoals in camera’s etc

Non pro’s. Zouden meer kunnen blijven hangen op het niveau waar een iPhone XS of 12 ongeveer zit

Ookal zou ik er behoorlijk wat voor over hebben weer tourchID te krijgen vooral via de power button a la s10e van Samsung
Zou het inmiddels niet veel beter zijn om 6 toestellen te ontwikkelen

Een mini, een regular, een large,
En een pro-variant van elk
Neen, want het is overduidelijk dat de mini gewoon niet verkoopt naar Apples verwachtingen, dus waarom zouden ze er nu nog meer van gaan maken?
Dat blijf ik bijzonder vinden aangezien onder elk artikel hier over steeds weer de vraag naar kleine toestellen naar voren komt. Persoonlijk zit ik ook niet te wachten op de halve tablets. Volgens mij (ook zakelijk gezien) is er genoeg vraag naar relatief kleinere toestellen, zoals de SE en Mini. Echter ik heb geen harde getallen, alleen een gevoel welke ik krijg met ervaring in de praktijk.
FaceID, scherm, camera’s…. alles behalve de chip eigenlijk!
Wat is tegenwoordig het verschil nog tussen een Galaxy S22 en een Galaxy A32?

Nee wacht, ik zie het al: de A32 heeft meer megapixels, een grotere batterij en wel een jack.
door rechthoekig behuizing van iPhone 12 of 13, ik vind het al mini genoeg vergelijken met andere smartphones met vergelijkbare scherm grote.
Ja, vind ik ook, in vergelijking met vele telefoons met 6.5 inch scherm is de iPhone 12/13 nog wel OK met 6.1 inches. Ook in vergelijking met mijn oude Pixel XL (met 5.5 inch scherm) is hij eigenlijk fysiek kleiner.

Ik snap dat er een markt voor de mini is, maar voor mij persoonlijk is de maat van een iPhone 12/13 prima. De mini is ook wel fijn, en ligt beter in de hand, maar ik verkies toch het grotere schermformaat. Voor alles wat ik met mijn telefoon doe is het grotere scherm gewoon handig en functioneel.

Groter dan de iPhone 12 zal ik echter nooit gaan denk ik. 6.5 of 6.8 inch scherm is net erover.
Chip tekort?

En met een A15 wordt de 14 echt geen "slouch"
Daar gaat het niet om. Bij een nieuw model kreeg men dan ook altijd een nieuwe soc.
Wellicht de volgende stap vwb de Upsell strategie.
Na het besparen (en dus winst vergroten) van de audio jack, charger, earbuds, en de nodige onlogische storage bumps is nu de Soc keuze schijnbaar een optie.
Ik denk alleen wel dat de economische situatie een rol speelt dit jaar. Inflatie, hogere grondstofprijzen en chiptekorten, klanten die kritischer worden op prijzen,en niet vergeten het verliezen van de klanten in Rusland , om voor deze strategie te kiezen. Ik denk dat het eerder gaat om dezelfde marges te kunnen houden terwijl de kosten hoger zijn geworden . Niet dat Apple nu echt zielige marges heeft hoor, dat zeg ik niet. Maar bedrijven leveren zelden of nooit iets in op marges.

Net als Samsung die met de s22 ook conservatiever is geworden met het interne geheugen.
Daar heb je een punt ...
Jammer dat een bedrijf zoals Apple met hun 3 biljoen cap nooit eens kiezen wat terug te doen.
Zelfs de nutteloze 5GB icloud storage verhogen naar een gratis bruikbare standaard zit er niet eens in.

En ja, Samsung heeft goed afgekeken en vult ook zijn zakken. En dat natuurlijk dankzij de USA die Huawei buitenspel heeft gezet en eigenlijk weinig te vrezen heeft van competitie.
Nee, helaas gaat het niet zo in de zakenwereld, en zeker niet waar er aandeelhouders bij betrokken zijn. Meer, meer, meer, etc . Geen groei betekent achteruitgang voor aandeelhouders, zelfs onder uitdagende omstandigheden in de economie.

Wat er alleen vaak niet gezegd wordt:
Marges worden altijd aangehouden in percentages, en dat is op zich logisch. Maar als grondstoffen en energie duurder worden met bijv 20 euro, en een bedrijf houdt 20% marge aan, dan wordt het eindproduct 24 euro duurder , en heeft het bedrijf toch maar even 4 euro extra winst. En als dit door de hele keten gaat van grondstoffenfabrikant naar onderdelen fabrikanten , etc naar uiteindelijk retail, dan zijn er tig van dit soort berekeningen overheen gegaan en uiteindelijk ook nog btw en accijnzen. En dat betalen wij allemaal extra als consument : marge percentages over marge percentages . Dus is de kans dat een eindproduct die uiteindelijk 20 euro duurder zou moeten zijn, uiteindelijk 30 euro duurder. Die 20 euro extra kosten en 10 euro extra marges mag de consument dus ophoesten.

En zo wordt het verschil tussen de armen en rijken dus steeds groter , m’n als het om essentiële artikelen gaat.
Ik klink waarschijnlijk als een oude rooie, maar ik sta echt perplex van de hebzucht van bedrijven en hun aandeelhouders. En als de gewone bevolking als reactie vraagt om looncompensatie , dan wordt de inflatie kaart getrokken. Als sectoren vervolgens toch overgaan op looncompensatie , tja dan staan er weer reorganisaties aan te komen binnen deze sectoren om kosten te drukken om dit te compenseren .

Helaas moet altijd de gewone bevolking , de medewerkers en midden en laag management de rekening betalen voor deze economische werking en nemen aandeelhouders en bedrijven hierin bijna nooit hun eigen verantwoordelijkheid.

Een gedeelte van de normale bevolking ondervindt hier hinder van , wordt hierdoor geraakt, voelt zich machteloos en een aantal hiervan worden wel heel erg achterdochtig en staan open voor samenzweringstheorieën , worden extremer , slaan door en zo ontstaan de wappies.

Klaar met mijn manifest nu. :) :) :) :D

Nog geruchten over de iPhone 15? :) :) :D

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 14 maart 2022 14:05]

Je hebt helemaal gelijk, helaas is dat de realiteit.
Geen speld tussen te krijgen ... _/-\o_
Het verschil tussen de pro en non-pro wordt nu juist groter.
Voorheen was de differentiatie enkel het scherm en camera, nu komt daar nog SoC bij.

Belangrijker is, wordt de non-pro dan ook goedkoper? Als het verschil in features groter wordt, zou ook het verschil in prijs groter moeten worden (alhoewel Apple dit waarschijnlijk ook inziet en de Pro gewoon duurder maakt ipv de non-Pro goedkoper)
Je zou denken dat de non-pro niet nog duurder wordt. Zeker er nu een SE uit is waar ook de A15 in zit.

@Halo_Master De SE heeft nu ook een 5G modem. Wellicht dat dat de prijs omhoog heeft geduwd... :?

[Reactie gewijzigd door Strebor op 14 maart 2022 11:34]

Ja, maar diezelfde SE is nu ook duurder geworden.
Ja, maar dat is gewoon toch technische ontwikkeling. Het zegt mij eerder iets over marges die onder druk staan. Vandaar dat er ook geen nieuwe soc zal zitten in de iPhone 14.
Nieuwe wereld, nieuwe economie, nieuwe schaarste, nieuwe prijzen, nieuwe kostenbesparingen en oude marges aanhouden.

En het feit dat er geen iPhone 14 mini komt, zal ervoor zorgen dat de prijs van de iPhone 13 minder hoeft te dalen als de iPhone 14 uitkomt.

Toen de iPhone 13 mini uitkwam zakte de prijs van de iPhone 12 mini met 120 euro naar 689.


Voorspelling 2022:
iPhone 11 verdwijnt
iPhone 12 mini verdwijnt.
iPhone SE(64 GB) :529 euro
iPhone 12(64 GB) : 709 euro
iPhone 13 mini (128 GB) :709euro
iPhone 13 wordt: 809 euro
iPhone 14: 909 euro
iPhone 14 max : 1039 euro
iPhone 14 pro: 1159 euro
iPhone 14 pro max: 1259 euro

En juist met die iPhone 14 Max verwacht Apple de gemiddelde prijs omhoog te gaan trekken per iPhone. Ik denk dat die zeer goed zal verkopen.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 14 maart 2022 12:22]

Als de non-pro niet goedkoper wordt is er wel veel meer reden om een goedkopere iPhone 13 ipv iPhone 14 te halen dan. De SoC is het allergrootste verkoopsargument wat mij betreft om een nieuwer toestel te halen. De andere "vernieuwingen" zijn altijd zo iteratief....

Maar ja, Apple kennende gaat de non-pro helemaal niet goedkoper worden. Waarom zouden ze? Verkoopt zo ook wel prima.
Geen 14 mini dus. Erg jammer…

In plaats daarvan een max model. Waardoor er nog minder verschil is tussen de reguliere en de pro modellen. I guess dat een oude chip erin zetten een verschil maakt 8)7
Dat was al eerder bekend.


Verder is het niet spannend of vreemd dat er na A15SoC nu 16 volgt :P
Heb nu de 12 mini, dat wordt volgend jaar lekker voordelig de 13 mini pakken dus.
Heb de 12 mini gehad en nu de 13 mini. Superfijne toestellen, maar de 12 mini had toch een groot minpunt en dat was de batterij. De 13 mini heeft dat gelukkig goed opgelost.
Daarom des te meer jammer dat er geen volgende mini komt met een nieuwe chip. Niet zozeer om de snelheid, maar meer om de efficiëntie. Die A16 lijkt op een kleinere procedé gebakken te worden, dus het wordt nog efficiënter. En juist de mini heeft hier veel baat bij.
Ik zit zelf in de apps ontwikkeling, dus in feite is mijn telefoon altijd opgeladen dus eigenlijk geen last van, maar dat is mijn usecase. In de auto hangt ie aan CarPlay, en thuis gebruik ik t niet veel.

Maar volgend jaar dus maar een iPhone 13 mini scoren :+
Heb de 12 mini gehad en nu de 13 mini. Superfijne toestellen, maar de 12 mini had toch een groot minpunt en dat was de batterij. De 13 mini heeft dat gelukkig goed opgelost.
Daarom des te meer jammer dat er geen volgende mini komt met een nieuwe chip. Niet zozeer om de snelheid, maar meer om de efficiëntie. Die A16 lijkt op een kleinere procedé gebakken te worden, dus het wordt nog efficiënter. En juist de mini heeft hier veel baat bij.
Ja, is de 200mAh extra de oplossing geweest ?
En de efficiëntere chip.
Ik verwacht dat ook het aantal/soort camera's en het scherm zullen verschillen tussen de 14 en 14 Pro modellen. De tabel hierboven gaat alleen over CPU/GPU en RAM.
De A15 is momenteel zoveel sneller en efficiënter dan al het andere wat er op de markt is. De meeste consumenten gaan dit niet eens merken. Die kopen een nieuwe iPhone omdat ze eraan toe zijn. Niet omdat ie een nieuwe chip heeft.
Dit dus, misschien moeten qualcom en Samsung enzo eens iets beter hun best doen op de soc zodat apple genoodzaakt is de hele line up de nieuwste soc te geven.
Waarom zouden ze? Veruit de meeste telefoons die verkocht worden zijn midrange toestellen met een Snapdragon 765G variant. Waarom fors investeren in dure zware socs terwijl die veel te weinig verkopen? Ik denk dat dat ook de reden is dat Apple de A15 nog een generatie langer laat meegaan. Wie heeft er nou behoefte aan meer snelheid? Ik zie Apple liever een focus leggen op veiligheid van hun software (browser en imessage lostrekken van het OS bijvoorbeeld) of multitasking fors verbeteren, of een betere oplossing vinden voor de UI op grotere schermen, of betere microfoons toevoegen (en niet weghalen zoals bij de 13). Er is nog zoveel te verbeteren aan een iphone en de SoC hoort daar niet bij.
De reden is anders: TSMC N3 is vertraagd en nog niet klaar.

De A16 heeft meer transistors dan A15, allebei op hetzelfde proces. Dus een A16 levert óf minder op voor Apple dan een A15, óf de klant moet meer betalen.

Maar de grens van wat een klant voor een smartphone wil betalen is bereikt.

Het einde van daling van prijs per transistor is bereikt; iedere chip die meer transistors heeft dan de vorige generatie zal daarom duurder zijn.
Ja, maar jij gaat ervan uit dat de gewone klant hun keuzes hiervan af laat hangen.
Het zijn gewoon 2 verschillende markten. Apple iPhone concurreert met zichzelf , en alle Android fabrikanten concurreren wel onderling.

Wellicht dat er gebruikers overstappen van iPhone naar Android , maar dat zou dan eerder een prijsbewuste keuze zijn, of een keuze om zelf meer vrijheid te hebben en te kunnen customizen.

Wellicht dat er Android gebruikers overstappen naar iPhones vanwege het makkelijker instellen, beter software update beleid, etc.

Maar zelfs al komt qualcomm met snellere chips die net zo snel zijn als die van Apple , zie ik gebruikers daarom niet overstappen. Het zijn totaal andere markten. Iets wat wij op tweakers niet onderkennen omdat wij alleen naar specs en techniek kijken. Overgrote gedeelte van de consumenten interesseert dit niets.
Als voormalige ASML'er volg ik dit ook, Apple loopt al "voor".

Zij waren bv de eerste met een 64 bits ARM, ruim een jaar voor ARM.

"Oude" Apple CPU's (nog geen jaar oud) zijn niet langzaam.
Zij waren bv de eerste met een 64 bits ARM, ruim een jaar voor ARM.
Nee, ze waren de eerste met een 64bit consumentensoc. Daarbij koppelde ze het wel met 512MB of 1GB ram dus zinvol was het allerminst. Vooral leuk voor de marketing.

ARMv8 was de eerste 64bit ARM architectuur (AArch64) en dat was een paar jaar vóór Apple met de A7 kwam. Dat 'ie nog niet in smartphones terecht kwam was logisch, dat had geen meerwaarde. Overigens is de A7 gebaseerd op dat hele ARMv8 verhaal.
8GB opslag is niet 8GB ram. De iphone 5S had 1GB ram.

Is het gewoon een vergissing of weet je echt het verschil niet tussen ram en opslag?
Intern RAM geheugen van 1Gb, werkgeheugen, 16, 32 of 64 Gb


1 Gb lijkt weinig, maar als je eigen HW maakt en SW schrijft is dat een voordeel en zorgt oa voor efficiëntie, dat is me als voormalige ASML'er een keer wijsgemaakt.

https://support.apple.com/kb/sp685?locale=en_US

Maar ik ben dan ook geen Apple expert, eerste Mac ook in 1995?

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 14 maart 2022 12:05]

Intern RAM geheugen van 1Gb, werkgeheugen, 16, 32 of 64 Gb
Ja, precies. 1GB RAM, ookwel werkgeheugen geheten en er zijn dan varianten met 16GB, 32GB of 64GB opslag. Opslag is een beetje vergelijkbaar met je SSD in je PC en werkgeheugen is dan, nouja, je RAM dus.

Pas vanaf de iphone 11 is Apple 4GB ram/werkgeheugen gaan toepassen waardoor 64bit wat relevanter werd. En vanaf de iphone 7 is Apple pas van de 1GB afgestapt, de 7 had eindelijk 2GB ram/werkgeheugen. 1GB was ook naar mijn ervaring écht niet genoeg voor de iphone 6. Zeker met zwaardere websites in Safari. Zelfs 2GB ging niet helemaal lekker soms. Ik was in die tijd app developer en apps mochten nog veel minder ram gebruiken. Dat was een kriem soms. Pas vanaf de 8 Plus en verder kwam er 3GB ram en toen werd het allemaal iets minder dramatisch.
Gelukkig dat ik als voormalige ASML'er hier geen reet van snap.
Weet ik veel, misschien was je wel de receptioniste.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 14 maart 2022 12:07]

Niet echt; oa EE bij CS afdeling en 2 vrienden van mij staan vermeld in een aantal ASML patenten.
Het lijkt er ook op dat je de SOC van vorig jaar krijgt met iets meer geheugen en dan een LCD scherm?.
De PRO wordt dan dus betere camera en nieuwe SOC en OLED.
Het wordt net zoals vroeger maar dan anders.
Je had de 6G en 6P en dat werden de 6S(G) en 6S(P)
Toende 7G en 7P en dat werdt 8G en 8P
Dat wordt nu dus nu 14G en 14P en dan 14G(pro) en 14P(Pro) maar dat het opvolgende jaar van vroeg in het zelfde jaar :-)
Ja, ik vraag mij ook af of die normale 14 de A15 krijgt die in de 13 pro(max) zat, die had een A15 met extra gpu cores tov de A15 in de normale iPhone 13/iPhone 13 mini.

Daarnaast verwacht ik gewoon dat dit inderdaad om differentiatie gaat tussen de iPhone 14 Max en iPhone 14 pro Max. Die iPhone 14 Max zou wel eens bestseller kunnen worden als zijn start prijs tussen de 900 en 1100 euro zit tov de nog veel duurder de 14 pro Max. Ik denk dat veel mensen de 14 Max zullen prefereren boven de 14 pro 6.1 en 14 inch pro max.
Jammer dat de 14 pro(max) niet 8 Gb krijgt btw. Niet dat ik nu geheugen tekort heb op mijn 13 pro….

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 14 maart 2022 08:46]

Ga er maar vanuit dat de 14 Max op een vergelijkbaar prijspunt zit van de 14 Pro (wellicht net 20-50 euro eronder). Zodat je dan denkt: Ik kan voor dit geld ook de 14 Pro halen. En dan denk je: ja maar die is kleiner, hmm misschien de 14 Pro Max dan. En dan ga je het tussen de 14 Max en Pro Max plots vergelijken en komen de argumenten als: dan heb ik wel dit, dit en dat erop. Plus toestel blijft ook meer waard, dus kan ik ook meer terugkrijgen bij doorverkoop 2e hands later. En zo praat je het goed om uiteindelijk de toptoestel te halen waar meer marge op zit.

De 14 Max komt zodat mensen sneller geneigd zijn de duurdere te nemen, die lijken dan aantrekkelijker omdat het gat minder groot is ten opzichte van de huidige stap lager.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 14 maart 2022 08:52]

Nou, ik denk dat de consument tegenwoordig toch wat kritischer is en de aankomende maanden toch wat kritischer zal worden dan dat, en ik denk eigenlijk eerlijk gezegd dat de marges op zowel de 14 Max als de pro Max niet zoveel zullen verschillen .
ik verwacht een oudere chip met betere yields , een minder goede batterij, een kwalitatief minder oled scherm met minder brightness en met de ouderwetse notch, en een camera minder(en mindere camera’ s) en goedkopere materialen(Alu ipv rvs) . die punten zullen toch wel wat schelen in de kosten. Zo te lezen wordt de de iPhone 14 Max gewoon een opgeblazen/grotere reguliere iphone 13. Meer niet.

Wat eigenlijk wel vreemd is want wat wordt de normale iPhone 14 van 6.1 inch dan??? Misschien dat ze toch nog iets doen met de camera’ s tov de iPhone 13 of ook
LiDAR toevoegen? andere upgrades zie ik eigenlijk niet in de leaks en geruchten, en als de soc nu ook nog hetzelfde blijft…

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 14 maart 2022 09:09]

Consumenten zijn al jaren niet meer kritisch. Vergeet niet dat Tweakers publiek niet gelijk staat aan de doorsnee consument.

Ik verwacht dat de 14 de camera en LiDAR krijgt van de 13 Pro. Een 120hz display denk ik niet, dat is te snel na 1 jaar. En de 14 Pro krijgt dan denk ik een betere FaceID scanner, eventueel kleinere notch (wellicht hole punch) en mogelijk TouchID in het scherm (maar dat zie ik zelf niet snel gezien Apple vooral FaceID pusht). Dat samen met een betere camera, weer een scherm die nog helderder kan en dus de nieuwe SoC.

Zo hebben mensen weer redenen om naar een 14 te kijken om vervolgens stiekem toch de 14 Pro te overwegen.
Ik denk dat het economische klimaat dat drastisch en snel aan het veranderen is , er wel voor zorgt dat de klanten kritischer worden. En dan heb ik het over de absolute Apple fan die 1 x per jaar of 1 x in de 2 jaar top of the bill wil kopen, maar over de mensen die 1 x in de 3 of 4 jaar een nieuwe iPhone willen kopen.

Ik denk zelfs dat Apple juist vanwege de veranderende economische situatie en inflatie deze keuze nu heeft gemaakt. Anders werd de reguliere iPhone te duur.
Ik denk zelfs dat Apple juist vanwege de veranderende economische situatie en inflatie deze keuze nu heeft gemaakt. Anders werd de reguliere iPhone te duur.

Dan is het niet logisch om met 4 modellen te komen en 2 van de 4 minder upgrades te geven dan gewoonlijk. Als je klanten kritischer worden, zorg je juist voor meer waar en betere redenen om te upgraden. Dit is juist een bevestiging dat klanten minder kritisch worden en Apple speelt hier gewoon slim op in. Ze konden ook alleen de 14 Pro modellen uitbrengen. En dan de huidige 13 Pro en Max in prijs verlagen (op zelfde niveau als de 14/Max gaat worden). Dat is een logische reactie wanneer je klanten kritisch worden. Niet na 1 jaar stoppen met de productie en nieuwe toestellen uitbrengen als opvolgers, met minder nieuwigheden dan gewoonlijk.
Klanten zijn juist minder spec kritisch. Maar worden wel prijs kritischer en ik denk dat een iPhone 14 met nieuwere specs gewoon $49 duurder zou worden de iPhone 13 bij zijn introductie , vanwege inflatie, chip tekorten, etc. En op die prijs zou de klant kritischer worden.

Je weet hoe het gaat op nieuwssites en programma’ s over de normale iPhone 14.

-apple brengt geen (goedkopere) iPhone 14 mini uit en verhoogt zijn prijzen voor de iPhone 14.

Of

Iphone 14 slechts kleine verbeteringen.

Het feit dat Apple geen iPhone 14 mini gaat uitbrengen, betekent dat de instappeijs voor een iPhone 14 al hoger wordt, en als je die instap prijs dan nog eens gaat verhogen tov de instap prijs van een normale iPhone 13 vanwege inflatie en hogere kosten, dan ga je als fabrikant toch meer op de kosten letten.
Vandaar dezelfde soc (wellicht met die 1 extra gpu vanuit de 13 pro/max).

Kijk de iPhone SE met 5g en een nieuwe soc, is nu toch 30 euro duurder geworden, dat komt niet omdat Apple meer winst wil maken op die SE. het is eerder dat ze de marges(incl inflatie en duurdere onderdelen) gelijk willen houden tov de vorige SE.

Chiptekorten, duurdere brandstoffen, grondstoffen, etc.
Het gaat niet zozeer om de klanten, maar om de prijzen die Apple aan TSMC moet betalen en de marge.

Een A16 heeft meer transistors dan een A15, maar de transistors zijn niet goedkoper. Vervolgens is LPDDR5 ook nog eens duurder. En TSMC gooit sowieso alle prijzen omhoog, want Apple is volledig afhankelijk van TSMC.

Dus Apple heeft hogere kosten voor een A16; logisch dat ze voor de marges zoveel mogelijk A15's willen verkopen.

Of de klant wel of geen nieuwe iPhone gaat kopen is een _gevolg_ van die marge-keuze voor de A15 van Apple, niet de oorzaak ervan.

Als je nu een iPhone 12 hebt, zal de 14 dezelfde proces -technologie voor de CPU, GPU en NPU hebben. De 14 Pro heeft dan wel een SoC op TSMC N4; maar de dichtheid daarvan is slechts 4% hoger dan voor N5; per transistor is het niet goedkoper. Dus daar zit nu al 2 jaar lang praktisch geen vooruitgang in.
Dat is niet helemaal terecht hè, zodra je langer dan 30 seconden iets draait, is het verschil met de concurrentie er nog wel, maar 'zoveel' valt wel mee.

Bedenk ook even dat een A15 bijna 2x keer groter is dan een Snapdragon 888. Ja, de A15 is rapper, maar komt wel met een prijs en de A16 is nóg groter en duurder. Als Qualcomm hetzelfde gaat uitgeven aan hun soc dan koopt niemand het meer, want te duur.
Als dat zo makkelijk was dan hadden ze toch ook een speciale uitvoering gemaakt met dito prijs.
En dan de consument laten kiezen.
Als het moet dan de s22 ultra + die dan 100 euro meer kost.
Maar het kan ook domme keuzes zijn..
Consumenten kopen die dingen niet genoeg om het waard te maken. De overgrote meerderheid van de verkochte toestellen zit rond de 300 euro, niet 1300 euro. De meest succesvolle Samsung is een A52s.
dus de s22 lijn word niet echt verkocht precies?
ze hebben toch ook de flip lijn en dat is ook een niche product.
Neen meer pre -orders dan ooit, echter worden er bij alle merken meer verkcoht vand e goedkopere dan de duurdere apple en samsung zijn daar niet anders in.
8,8% sneller is alsnog veel. Een andere scene van dezelfde benchmark toont zelfs 22% sustained verschil. https://images.anandtech.com/graphs/graph16983/101671.png

Dan rest er nog verbruik, waarin de grafieken jammer genoeg geen Mi 11 tonen. Er staat wel het volgende:
Even though the S21 Ultra and the Mi 11 Ultra both feature the same SoC, they have very different characteristics in terms of thermals. The S21 Ultra generally sustains about 3.5W total device power under the same conditions, while the Mi 11 Ultra will hover between 5-6W, and a much hotter phone.
De grafieken die er wel zijn ( https://images.anandtech.com/doci/16983/MH3.1_575px.png bvb, voor je gekozen benchmark) tonen dat de iphone 13 pro die performance aan sustained 3,06W haalt.

Als we dan 5,5W zouden nemen voor de Mi 11 Ultra komen we aan de volgende FPS per Watt:
Iphone 13 pro: 37
Mi 11 Ultra: 19

Voor die Aztec Ruins benchmark zou dat trouwens uitkomen op
Iphone 13 pro: 29
Mi 11 Ultra: 14

Nee, slechts 100% betere efficiëntie terwijl je sneller bent is natuurlijk helemaal niet zoveel.

PS: dit extreem slechte cijfer lijkt wel omdat Xiaomi ver voorbij het ideale punt wil zitten, de S21U met zelfde S888 zat op respectievelijk 26 en 17. Maar jij nam de Mi 11 Ultra als datapunt.
Maar jij nam de Mi 11 Ultra als datapunt.
Waar lees je dat?

Niemand zegt dat de A15 op sommige vlakken niet beter is, maar wel dat het verschil soms wat overdreven is en de kosten van die verbeteringen toevallig even buiten beschouwing gelaten worden.
Ok, dat heb je niet gezegd. Ik heb even de top10 van je gekozen grafiek in tabelvorm omgezet met % van performance van de iphone 13 pro:

iphone 13 pro 100%
iphone 13 98,27%
mi 11 ultra 91,91%
iphone 12 pro 89,78%
mi 11 88,15%
iphone 11 pro max 85,26%
iphone 11 pro 83,49%
iphone 12 82,45%
zenfone 7 pro 77,91%
iphone se 76,74%

In het vet aangeduid de niet-iphones. Bedoelde je dan iets dat 22% trager was of nóg trager?

Nogmaals: dit gaat over sustained performance, jouw expliciet wel genoemde interesse. Of je wil zeggen dat nagenoeg 9, 12 of 22% niet significant is? Als het niet zo signifcant zou zijn, dan hadden Samsung/Qualcomm het toch wel al eventjes ingehaald.
Of als het niet zo signifcant zou zijn, dan had Xiaomi zeker niet alles uit de kast gehaald ten koste van efficiëntie om tóch maar op die slechts 9% afstand te landen.

Ik vind je statement dat het allemaal niet "zoveel" is tegenover dergelijke cijfers wel vreemd. Wat zijn trouwens de kosten van die verbeteringen?
Tellen het niet opgezadeld zitten met een actief koelingssysteem voor je smartphone of een gloeiende Xiaomi in je handen als "kosten" ?
Wat zijn trouwens de kosten van die verbeteringen?
Dat stond toch in mijn reactie? Ik zal het hier nog een keer herhalen voor je;
Bedenk ook even dat een A15 bijna 2x keer groter is dan een Snapdragon 888. Ja, de A15 is rapper, maar komt wel met een prijs en de A16 is nóg groter en duurder.
Logisch toch?

Maar wat je hier doet snap ik even niet;
Of je wil zeggen dat nagenoeg 9, 12 of 22% niet significant is? Als het niet zo signifcant zou zijn, dan hadden Samsung/Qualcomm het toch wel al eventjes ingehaald.
Ben je nou mij woorden in de mond aan het leggen en daar zelf een discussie over aan het starten? Wat raar om te doen. Ik heb nooit iets over wel of niet significant gezegd.

Het is voor mij verder volkomen logisch dat Qualcomm en/of Samsung er niet overheen gaan. Een hele grote chip kost ook veel meer om te maken en dat budget hebben kopers van chips bij Qualcomm en Samsung simpelweg niet. Daarbij zien een Samsung en andere merken de meerwaarde er ook helemaal niet van in, dus is het budget er niet voor. Als midrange Samsungs veruit de best verkochte toestellen zijn en de overgrote meerderheid van wat Qualcomm verkoopt een midrange soc is, is dat toch logisch?

Je bent zo hard Apple's chip aan het verdedigen dat je het hele punt van het draadje hier kwijt bent geraakt. Niemand ontkent dat de A15 niet snel is en regelmatig de concurrentie verslaat. Je kunt dat wel verdedigen, maar je verdedigd iets dat niemand tegenspreekt. Zonde van je tijd.

De a15 is goed zat hoor, alleen dat kost dus ook wat en komt niet altijd uit de verf, want het formaat is groot en is dus veel duurder om te maken en je zit met een stukje throttling. Dat is de prijs die Apple betaalt voor die voorsprong en de concurrentie heeft besloten die prijs niet te willen betalen, want de consument boeit het toch niet.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 14 maart 2022 11:47]

Nee hoor, on par in benchmarks en amper verschil in real life.
Maar die zijn allemaal snel genoeg tegenwoordig dat je niet altijd het nieuwste moet hebben.
Zelf ben ik een week geleden na 14 jaar Android overgestapt op een iPhone 13, omdat het de enige telefoon was die aan mijn vereisten voldeed, en die hadden niks te maken met de specificaties:

- Zo lang mogelijk ondersteuning met nieuwe OS-versies.
- Maximaal ~150mm lang, en ~75mm breed.
- Geen/zo weinig mogelijk bloatware; en als die er al is moet die verwijderbaar zijn.
- Geen telefoon van Samsung.

De iPhone 13 (mini), 12 (mini) en SE waren de enige die nog overbleven.

Als ik dan naar deze grafiek kijk dan kun je zien dat iOS 15 helemaal terug gaat tot en met de iPhone 6s uit 2015. Dat is een ondersteuning van (minstens) 6 jaar. (De 6 uit 2014 kreeg minder updates, maar zelfs die had je pas in 2019 hoeven vervangen.) Aan de hand van die grafiek lijkt het erop dat Apple 5-6 ondersteuning geeft op hun telefoons, dus dat betekent dat ik ergens in 2027 weer eens naar een nieuw toestel ga kijken.

Wordt dat dan weer een iPhone? Weet ik niet... ik vind op sommige gebieden de apps op iOS teleurstellend tegenover wat ik op Android had. De beste muziekspeler voor off-line, zelf toe te voegen muziek is nog Foobar2000 op iOS, maar er komt helemaal niks in de buurt van spelers zoals GoneMad en BlackPlayer op Android. (Ja, ik ben een van die mensen die vertikt om een Spotify abonnement en een enorme databundel af te sluiten om naar muziek te luisteren die ik al 20+ jaar zelf in bezit heb.)

Dus ja, ik ben ook zo iemand die enkel kijkt naar een nieuwe telefoon als die nodig is. Wat betreft de batterij: die gaat bij mij wel 5-6 jaar mee, want mijn telefoongebruik is redelijk licht. Ik laad mijn telefoon enkel om de dag op, of soms zelfs maar 1x per 3 dagen.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 14 maart 2022 10:40]

Correct, A15 is sowieso al de snelste. Waarom zou Apple in hun "basismodel" een nieuwere SoC MOETEN voorzien. Hoeven ze helemaal niet te doen. A15 zal wanneer de iPhone 14 uitkomt later dit jaar nog steeds de snelste zijn.
Na zoveel jaar nog compatibiliteit met de nieuwste iOS heeft toch te maken met de soc die erin zit? Ga je op den duur krijgen dat de éne IP14 nog een systeemupdate gaat krijgen en de anderen enkel nog beveiligingsupdates. Apart...
Ze willen gewoon ons de topmodellen aansmeren. Ik ben bang dat Samsung dit ook zal gaan doen, alleen in de Plus en Ultra straks de nieuwste SoC. Terwijl voorheen de gehele serie van dezelfde SoC werden voorzien.
Maar is dat zo erg dan? De meeste Samsungs die verkocht worden zijn de A52s varianten die sowieso al niet met high-end socs komen. Maar met een Exynos 1200 (A53 straks) of een Snapdragon 765G. Prestaties genoeg, zeker als je ze koppelt met minimaal 6GB ram. Qua features ondersteunen ze meer dan genoeg gekkigheid. Juist de laatste paar jaar zie je weinig performancegroei in die high-end socs en lijkt het vooral een oplossing op zoek naar een probleem.
Het enige wat mij zou weerhouden is dat Apple misschien binnen X aantal jaar sneller de software support dropt voor een iPhone met "maar" een A15 ipv A16.
Als alle geruchten kloppen belooft de gewone iPhone 14 een oninteressante telefoon te worden. Het verhaal was bijvoorbeeld ook dat de pro een punch hole ipv notch krijgt en dit niet bij de gewone 14 het geval is. Al met al lijkt de 14 vooral een 13 met kleine update te zijn.

Maar, dit zijn ook allemaal maar geruchten. Ik heb afgelopen jaren op dat gebied al zoveel verhalen langs zien komen en een groot deel bleek vervolgens niet te kloppen.
Maar is dat niet altijd het geval geweest, dat een iphone nummertje hoger niet zo spannend was qua upgrades? Apple surfde voorheen natuurlijk op iedere keer een nieuwe soc en een paar software gimmicks per nieuwe versie. Soms een kleine update aan de camera, soms een kleine update aan het scherm als 't echt moest (zoals 90/120hz). Haal je de soc upgrade weg dan merk je pas echt hoe weinig verbetering er zit. Het is zelfs zo dat nieuwe modellen soms achteruit gaan, zoals dat de iphone 13 minder microfoons heeft en geen noise cancelling meer biedt. Iets dat toestellen van 100 euro al doen.

Het voordeel hiervan is dat je met een iphone x ook nu nog gewoon lekker mee kan komen, het nadeel is dat als je cutting edge wilt doen, Apple op de SoC na gewoon niet de partij was. Mogelijk willen ze met deze stap meer mensen duurdere telefoons laten kopen. Ook een strategie die we eerder zien bij Apple.

Ik snap ook wel dat ze niet meer zo hard lopen met hun eigen socs, de rek is er een beetje uit aan het raken. De enige manier waarop Apple snelheid lijkt te winnen bij hun socs is de soc nóg groter en duurder te maken en dat ding is al gigantisch. 15 miljard transistors voor een A15 is belachelijk als je weet dat de concurrentie maximaal 10miljard (Snapdragon 8 gen 1) gebruikt. Ik snap wel dat Apple terughoudend is met het toepassen van een A16 die nóg groter en duurder is en voor de eindgebruiker weinig meerwaarde oplevert. Zeker als je bedenkt dat mensen bij de concurrentie een Snapdragon 765G al meer dan genoeg vinden. Zo'n SoC van Apple staat leuk in de benchmarks natuurlijk (mits ze niet te lang duren), maar daar blijft het wel bij.
Maar is dat niet altijd het geval geweest, dat een iphone nummertje hoger niet zo spannend was qua upgrades?
Klopt helemaal. Wel is dat meestal maar 2 generaties. iPhone.. en jaar later iPhone..s.
Dat zou betekenen dat na 12, 12s (13) komt. Wat van 14 dan een nieuwe generatie zou maken. Tot nu hebben ze deze line up altijd volgehouden (behalve bij de 11).

Het zou in dat opzicht jammer zijn als de 14 weinig zou verschillen van de 13. Het heeft wel als voordeel dat iedereen die recent een 12 of 13 heeft gekocht niet direct het gevoel heeft dat hun toestel verouderd is.
De reguliere 14 is eigenlijk een 13s.
Van die pro modellen verwacht ik wel wat verbeteringen, m’n op het gebied van uiterlijk en als ik de geruchten mag geloven komt deze wat meer in de buurt van het design van de iPhone 4/s met geen camera eiland, sandwich design met een magnesium/rvs frame tussen 2 glazen platen, zonder een echt camera eiland , en met hole punches ipv een notch (en die holes in het scherm lijken btw verdacht veel op de speaker en froncamera setup van de iPhone 4/s, dezelfde vorm)
Is dit het effect uit het chiptekort? Dan kan ik me indenken dat je dan de duurdere modellen met de nieuwe chips uit gaat rusten. Ook was er al een potentiële prijsverhoging van 100 EUR voor de topmodellen in de wandelgangen bekend gemaakt. Als dit niet de achterliggende gedacht is dan lijkt me het een miskleun dat de goedkopere modellen een A15 krijgen.
Wat ik eigenlijk verwachtte was dit:

iPhone 14 en iphone 14 max : nieuwe a16
iPhone 14 pro: a16 met 1 extra gpu core tov de reguliere iPhone 14/Max , te zoals ze hebben gedaan tussen de iPhone 13 en iPhone 13 pro/max.

iPhone 14 pro max: door een nog grotere batterij dan de iPhone 13 pro Max een getweakte m1 (op 4 nm). Ze stoppen ook een m1 in de iPad Air , dus waarom niet in hun top of the line iPhone?
Zou wel een stuntje zijn.
Erg jammer als er geen Mini variant meer komt. Zowel mijn vriendin als ik zelf zijn erg tevreden met onze 12 Mini. Lekker compact, ligt prima in de hand en in de broekzak/handtas. Die grote telefoons… ik kan (en wil) er eigenlijk niet aan wennen.
Jullie kunnen nog upgraden hoor, de 13 Mini is op alle fronten beter dan de 12 Mini. Dat ga je vooral in de batterij merken, waar je met de 12Mini net-wel-net-niet een dag haalt, gaat dat met de 13 Mini met gemak. Stel dat de 13Mini echt uit het assortiment gaat, zou ik zeker nog even upgraden.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 14 maart 2022 09:05]

Bedankt voor de tip, wie weet doen we dat ook. Maar toch jammer dat het blijkbaar stopt voor de Mini, wil altijd graag elke 2 jaar een nieuw toestel en koop dan ook eigenlijk nooit een toestel van 1+ jaar oud. Maar goed, we wachten het even af (first world problems..).
Ik had dezelfde overweging omdat ik normaal ook op een 2-jaar cyclus zat. Maar omdat het zo'n topformaat is, er geen 14 komt én hij echt een stukje beter is dan de 12 heb ik hem in oktober gelijk vervangen. Rebuy.nl geeft bijvoorbeeld nog best leuke prijzen voor een gebruikte 12, dan doet het iets minder pijn.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 14 maart 2022 09:51]

Zelf ben ik niet direct op zoek naar een "mini" telefoon, maar eerder naar een model dat niet te groot is.

Mijn telefoons zijn door de jaren heen steeds groter geworden, totdat ik uiteindelijk uitkwam op een Nokia 6.1 (2018), van 148mm x 75mm. Met een TPU back-cover eromheen was die telefoon het maximale formaat dat ik nog hanteerbaar vond. (Al had die wel een redelijk zware cover.) Ik heb grotere telefoons in handen gehad, zoals bij de installatie van die van mijn moeder (een of ander 6.7 inch monster van Motorola), en die vind ik gewoon niet meer hanteerbaar.

Daarom is mijn limiet in formaat bij nieuwe telefoons 150m x 75mm.

Als de limiet bij jou bijvoorbeeld 135m x 70mm is of iets dergelijks, of zelfs kleiner, dan is de iPhone mini zo ongeveer de enige telefoon in de wereld die daar nog aan voldoet.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 14 maart 2022 11:56]

Correct inderdaad. Een aantal jaar geleden was een 6,1" telefoon echt huge, zeker met een hoesje er omheen. Die lat is steeds verder verschoven, waar ik het model van de iPhone 7/8/SE/Mini qua grootte dus ideaal vind. Doordat je tegenwoordig dus geen dikke bezels en geen homeknop meer hebt, heb ik genoeg bruikbare schermruimte op een 12 Mini. Ik heb daarom dus geen groter scherm en grotere telefoon nodig. Maar zoals ik al opmerkte en zoals je zelf ook zegt: je moet haast wel naar een groter scherm als je een topmodel wilt hebben want kleiner dan 6,1 worden ze vrijwel niet meer gemaakt :(
Wellicht toch maar zo'n 6,1 gaan proberen en er aan gaan wennen...
Een 5.5 inch scherm (zoals op de Nokia) zou voor mij ook genoeg zijn, dus de Mini zou hebben voldaan wat dat betreft. Echter, de normale iPhone 13 is ietsje kleiner dan de Nokia die ik had, maar met een groter scherm; dat vind ik ook goed. Ik heb gewoon een streep getrokken bij het fysieke formaat van de telefoon, en of er dan een 5.5, 6.0, 6.1 of zelfs 6.2 inch (als de randen helemaal zouden wegvallen) in zou zitten dat doet er dan niet zoveel toe voor mij.
A15 ondersteunt Lpddr4
A16 ondersteunt Lpddr5

Een beetje verschil is dus al bekend :+
Ik snap het ergens wel. De SOC's zijn zo goed nu, veel meer power heb je niet nodig. Ik heb een snapdragon 855, loopt nog steeds super rap. En de betere 7 serie snapdragons kunnen ook met gemak alles aan. Waarschijnlijk ga je er heel weinig van merken, een a15 of a16.
Het zou me niets verbazen als de hele iPhone-lijn weggaat van de yearly cycles, maar meer richting de 1,5 tot 2 jaar gaan. De processor upgrades worden steeds kleiner, en eigenlijk zijn ze al rap genoeg om 5 jaar mee te gaan. Schermen zijn al jaren enorm goed, de camera is nog het enige wat noemenswaardige nieuwigheden krijgt.

Apple heeft onderhand denk ik ook door dat mensen een nieuwe telefoon voor 3 a 4 jaar kopen en niet meer iedere 2 jaar een nieuwe halen. Ze blijven snel genoeg, blijven updates krijgen voor 5 jaar minimaal. En je betaalt er ook flink voor, en mensen willen er ook daarom al langer mee doen.

Ik voorspel dat we straks dus niet meer jaarlijks een nieuw model hoeven te verwachten van iedere iPhone, en dat is OK. Daarmee kunnen ze meer verschillende modellen maken, zoals ze dat met de iPads doen.

- Iedere 2 jaar nieuwe iPhone Pro
- Iedere 2 jaar nieuwe regular ('air')
- Iedere 2 jaar nieuwe Mini
- Iedere 2 jaar nieuwe SE

Dit jaar krijgt de Pro de A16 chip, volgend jaar geen Pro model maar een regular model met een A16.
Als ze de 13 Mini in de lineup houden, hebben ze een upgrade path voor 2 jaar per model. Dan voorspel ik:
- maart 2023 iPhone Mini refresh
- sept. 2023 iPhone 'Air' refresh
- maart 2024 iPhone SE refresh
- sept. 2024 iPhone Pro refresh
- maart 2025 iPhone Mini refresh
- sept. 2025 iPhone 'Air' refresh

etc.

Het gerucht dat de nieuwe regular iPhone de oude chip krijgt, heeft natuurlijk alles te maken met de chiptekorten. Door 2-jaarlijkse cycles te doen, heb je daar ook minder last van.

De nieuwe A16 is natuurlijk een nieuw procedé wat lastiger is dan het oude procedé. Als de M2 chip gebaseerd wordt op de A16, wat erg aannemelijk is, hebben ze ook daar meer ruimte nodig, en dat creëren ze door de A15 in de lineup te houden.

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 14 maart 2022 12:51]

Man man wat melken ze de notch uit. Typisch Apple wat design betreft. Die zit er al in sinds 2017. Ik ben zeker fan van face ID, maar ze hadden makkelijk vorig jaar al de notch kunnen vervangen door dit concept. En nu vervangen ze het alleen bij de "pro" modellen. Dat is jammer Apple. In het verleden deed ik maximaal 1 a 2 jaar met een iphone. Ik heb de iphone 11 pro gekocht toen hij uitkwam. Dit jaar wordt het voor het eerst dat ik dezelfde iphone 3 jaar lang heb.
Ik snap jouw punt, maar ik weet niet wat ik liever heb, die kleinere notch op de iPhone 13 of meerdere gaatjes in het scherm die ook het beeld vervormen, vind ik er helemaal niet clean uitzien . Ik denk dat ik nog liever een doorontwikkeling zou willen zien van een nog kleinere notch dan die van de iPhone 13 dan een paar van die gaatjes in het scherm.
Dan houden we ook wat te klagen over voor niet Apple gebruikers , anders wordt het zo saai….
Maar 1 a 2 jaar met een iPhone? Leuk voor Apple maar voor je portemonnee is het leuk dat je 11 pro nog voldoet toch?

Hier gaan iPhones zeker 4 jaar mee en vaak gaan ze dan nog naar iemand in de familie die niet veel om telefoons geeft tot ze geen updates meer ontvangen.
Maar 1 a 2 jaar met een iPhone? Leuk voor Apple maar voor je portemonnee is het leuk dat je 11 pro nog voldoet toch?

Hier gaan iPhones zeker 4 jaar mee en vaak gaan ze dan nog naar iemand in de familie die niet veel om telefoons geeft tot ze geen updates meer ontvangen.
Ja klopt, ik ben best een gadget freak trouwens. Maar ik moet ook toegeven dat dit meer speelde toen de iphones nog onder de €1000 waren en je makkelijk met het verlengen een nieuw toestel kon uitkiezen. Laatste jaren switch ik veel minder. De jaarlijkse upgrades zijn ook steeds minder per jaar. Waar het vroeger vaak een grote updates waren zie je tegenwoordig meer micro upgrades.

Maar 4 jaar is denk ik zeker een mooie periode met een toestel. Ik ben die van mij vaak na 2 jaar al zat. Misschien zou het een leuke poll zijn om te zien hoe lang mensen het gemiddeld met hun toestel doen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee