Analist: Apple brengt volgend jaar mogelijk iPhone SE met 5,7"-scherm uit

Apple brengt volgens DSCC-analist Ross Young mogelijk volgend jaar al een iPhone SE met een groter 5,7"-scherm uit. Voor die tijd zou de fabrikant nog met een 'iPhone SE+ 5G' komen, die wederom een 4,7"-lcd krijgt.

Ross Young van analistenbureau Display Supply Chain Consultants meldt op Twitter dat Apples vierde generatie iPhone SE mogelijk volgend jaar al uitkomt; eerder werd verwacht dat die telefoon in 2024 zou verschijnen. Daarbij meldt de analist dat er eerder werd gezegd dat dat SE-model een 5,7"- of 6,1"-scherm zou krijgen. "Het ziet er nu naar uit dat het 5,7" wordt", voegt Young daar nu aan toe.

Young meldt verder dat Apple dit jaar ook met een nieuwe iPhone SE komt. Dat model krijgt volgens de analist de naam 'SE+ 5G'. Deze telefoon zou daarnaast een 4,7"-lcd krijgen, net zoals de huidige iPhone SE die in 2020 werd geïntroduceerd. Dat laatste werd al verwacht in eerdere geruchten. De iPhone SE+ 5G moet daarnaast een nieuwere soc krijgen die ook 5G-ondersteuning zal bieden, zoals de naam doet vermoeden.

Young noemt in zijn tweets geen exacte releasedatum voor de iPhone SE+ 5G, maar eerdere geruchten stelden dat de telefoon in de eerste helft van 2022 moet verschijnen. Bloomberg-journalist Mark Gurman sprak onlangs over een Apple-event in maart of april, waar de iPhone SE mogelijk wordt aangekondigd.

iPhone SE (2020)
iPhone SE (2020)iPhone SE (2020)iPhone SE (2020)

De iPhone SE (2020)

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

17-01-2022 • 17:40

75

Reacties (75)

75
74
38
3
0
26
Wijzig sortering
Ik begrijp heel goed dat er een markt is voor telefoons met een (naar huidige maatstaven) klein scherm. Het wordt steeds lastiger om onder de 6 inch een beetje vlotte en moderne telefoon te vinden.
Persoonlijk heb ik liever een groter scherm waar mijn dikke vingers minder fouten op maken, en mijn steeds slechter wordende ogen alles keurig kunnen onderscheiden op 't scherm. Ik heb gelukkig ook geen problemen met te kleine broekzakken. Mijn eigen ervaring met de vorige iPhone SE waren niet bijster positief moet ik zeggen. Ik vond 't veel te priegelig.
Hier geen problemen met een kleiner scherm en zou graag een mini/nano variant zien in 4" maat. Ik kijk met weemoed terug naar kleinere telefoons dan de huidige die toch met top specs geleverd werden. Ik gebruik momenteel nog een iPhone 8 en het 4.7" scherm is mij al te groot voor comfortabel één handig gebruik, terwijl dat bij de iPhone 5 met 4" scherm nog wel ging.
Weet je, ieder zijn ding en voorkeuren, maar als ik zo'n reactie als die van jou lees dan denk ik, wat doe je met je andere hand dan. Autorijden? Hoezo heb je als je je telefoon gebruikt 1 hand vrij nodig?
Je hoofd ondersteunen bij het lezen van deze topic :)
Ieder zijn ding inderdaad, maar om even bij mezelf en mijn ouders te blijven:
- Tijdens het eten koken(al is het maar voor het zetten van een timer) waar ik de andere hand graag vrij wil hebben voor het eten zelf.
- TV Gids bekijken en in de andere hand de afstandsbediening van de TV.
- Foto maken van iets dat je vast moet houden
- Vind het als ik bij de PC zit en even snel een berichtje wilt lezen fijner één hand te gebruiken.

Nu heb ik zelf vrij grote handen dus is alles tot ~6.0 wel te doen (uitgaande van een langwerpig formaat zoals tegenwoordig; bij 16:9 houdt het eerder op); maar meer hoeft echt niet.
Haha ik denk echt dat het heel erg persoonlijke voorkeur is ja. Ik denk bij alles wat je zegt, dan zet ik het even neer oid. Niet dat jij of ik fout zit, gewoon een andere manier van gebruik. Maar ik snap dat je dan liever een kleiner scherm hebt.
Op mijn Samsung toestel swipe ik 1x naar beneden en dan heb ik een klein scherm precies voor die momentjes die je beschrijft.

Wat is daar zo erg aan dan?
"- Tijdens het eten koken(al is het maar voor het zetten van een timer) waar ik de andere hand graag vrij wil hebben voor het eten zelf."

Recent heb ik ontdekt dat mijn iPhone12 aan de rvs afzuiger blijft plakken (met magsafe hoesje iig), dat is echt super handig tijdens het koken ;)

Verder helemaal eens met de ideale maat van de 12 mini idd. Ik wist echt niet wat voor foon ik moest kopen tot die uit kwam.
Dat lijkt me doodeng. Het zou maar om de een of andere reden een keer net iets te vettig zijn valt pardoes je iPhone letterlijk en figuurlijk in de soep. :o
He maar het gebeurt toch super vaak dat je ergens loopt met iets in je hand of op de fiets even stopt en kijkt welke richting je op moet en dan met 1 hand je fiets recht houdt? Ook loop ik geregeld door het huis met iets in mijn hand en zoek dan snel even iets op met de andere hand. Ik kan me echt niet voorstellen dat mensen ok zijn met het alleen effectief met twee handen kunnen gebruiken van een telefoon. Dan kun je bijna net zo goed voor een phablet gaan, eenhandig gebruik en de snelheid/veelzijdigheid daarvan is juist voor mij de onderscheidende factor van een telefoon tegenover meer richting de tablet gaande formaten. Vind het daarom vrij jammer dat we naar steeds grote telefoons gaan. De A20 die ik nu heb is echt net te doen met 1 hand. Ten tijde van mijn upgrade was dit letterlijk de enige android telefoon met high end specs die smal genoeg was om goed met 1 hand te gebruiken.

Maar goed, gezien de product offering van telefoon producenten tegenwoordig is dit volgens mij de minderheidspositie:)

[Reactie gewijzigd door africangunsling op 23 juli 2024 02:30]

Ik heb 5 jaar met de eerste SE gedaan en ben vorig jaar op de 12 Mini overgestapt. Die is nauwelijks groter ondanks het ruimere display. Voor mij een perfecte telefoon.
Een xiaomi 12/samsung s20 van 6.2/6.3inch zijn amper groter dan een iphone 8 4.7 inch van vroeger.
Je moet echt wel al spreken over iphone 4-5-Se formaat, dat maakt men idd amper nog.
Ik heb 't ook vooral over 't schermformaat en niet over 't telefoonformaat.
Tja gezien de bezels zowat verdwenen zijn is tegenwoordig schermformaat=telefoonformaat, vroeger was dat wel anders vandaar dat een 6 inch van nu onvergelijkbaar is met een 6" van vroeger.
maar waarom zou je een telefoon willen met een 4,5inc scherm, en hoeveel pixels zou die dan moeten hebben,

je zou natuurlijk kunnen redeneren: als een moder 6.3inc sherm al in een iphone 8 met 4.7 past - wat je zou je tegenwordig dan al kunnen met een 4.7 scherm... ik vraag me echter sterk af of je dan nog wel genoeg telefoon in handen heb, maar weinig mensen zullen zulke kleine handen hebben dat een telefoon ter grote van een n3310 maar dan slechts een paar mm dik. nog veilig in de hand ligt.

bovendien vraag ik me af wat voor bedienings-zaken er nog mogelijk zijn op zo'n klein scherm. wanneer zelfs whatsappen dan wellicht te 'priegelig' wordt.
Ik weet niet waarom je die vraag aan mij stelt?
Toekomst is sowieso vouwbaar. De Oppo Find N heeft bijvoorbeeld een 5.5 inch scherm en 7.1 inch uitgevouwen.
Niet echt mee eens, vouwbaar is gewoon kwetsbaar.

Liever heb ik een robuuste telefoon die 5+ jaren mee kan gaan.

Al zit ik daar ondertussen ook op met me se uit 2016/2017
Aan de andere kant, door het vouwen zit de kwetsbaarheid juist aan de binnenkant.

En ik heb ook meer dan 5 jaar gedaan met mijn Psion Series 5 en PalmPilot die allebei een zeer krasbaar plastic scherm hadden. Het probleem wordt nogal overdreven vind ik, juist hiermee hebben we ervaringen uit het verleden. Ja het is niet zo krasvast als glas, maar ook weer minder breekbaar bij vallen. En als je er netjes mee om gaat dan is het geen probleem.

Als je met een mes ging snijden in een palmpilot scherm zoals die gast van juryrig everything doet met de fold telefoons dan ging het ook kapot. Je kon er zelfs met je nagel een permanente deuk in drukken. Dus gewoon niet doen en dan blijft het prima.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 02:30]

Daar ben ik niet zeker van. Ik denk dat voor beide types een markt is.
Vouwbaar is een toevoeging aan het bestaande aanbod en geen vervanging. Voor mij is de SE geweldig, ik doe niets wat vette specs nodig heeft en wil geen blok in mijn broekzak maar gewoon een handzaam licht ding wat op iOS loopt, en ja het is soms gepriegel om wat te typen maar dat weegt voor mij niet op tegen de voordelen van het kleine formaat.
Ik begrijp heel goed dat er een markt is voor telefoons met een (naar huidige maatstaven) klein scherm. Het wordt steeds lastiger om onder de 6 inch een beetje vlotte en moderne telefoon te vinden.
Mijn ondertussen 4 jaar oude Nokia 6.1 is 75mm x 148mm, 5.5 inch scherm. Ik heb al besloten dat ik koste wat kost geen telefoon wil die groter is dan deze (nou; OK... met 75 x 150mm kan ik wel leven, maar je snapt wat ik bedoel), omdat die met back cover anders niet meer fatsoenlijk in mijn broekzak past. Tevens wil ik minstens 2 OS-versies als updates. Als ik dus bij Android wil blijven dan moet het dus een Android One tefoon zijn, die kleiner is dan 75 x 148mm... en die zijn er niet (meer). Er zijn een stuk of 70 Samsung telefoons te vinden, maar:

1. Die zijn niet Android One, en ik wil absoluut GEEN Samsung schil over Android.
2. Ik wil zelfs niet eens een Samsung. Ik weiger om ooit nog 1 cent in dat brakke C-merk te steken na de slechte ervaringen die ik ermee heb gehad in het verleden. (Van een aantal van mijn eigen spullen en die van kennissen.)

Kort gezegd, als ik een telefoon wil die lang ondersteund wordt én een beetje een normaal formaat heeft, dan ben ik zo ongeveer verplicht om een iPhone te kopen. Gelukkig is dat niet echt een probleem; ik gebruik vooral apps die op beide platformen bestaan, en ik heb al een iPad Pro 12.9 uit 2018. Ik zou nooit een Apple computer kopen (te weinig power voor teveel geld, en de workflow van OSX bevalt me niet), maar met de iPad ben ik op zich redelijk tevreden. Ik denk dat ik met een iPhone qua apparaat wel kan leven.

Maar die prijs... maar ja; als een van de goedkopere iPhones 6-7 jaar mee gaat in plaats van 3-4, dan is hij niet (veel) duurder dan twee telefoons van ~350. Gelukkig heb ik niet veel opslag nodig.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 juli 2024 02:30]

Pixel 4a? Die is kleiner dan wat je nu hebt, kale Android en lange ondersteuning.
Ik heb voor mijzelf, omdat ik een-handbediening belangrijk vind, de regel dat ik niet meer dan 72 a 73mm breed wil. Daarom zou jouw Nokia in mijn geval afvallen. Met een breedte van 75mm kan ik absoluut niet werken.
Je toont een grote haat tegen Samsung in je post. :o
Maar mijn S21 is netjes 71,2mm breed en dat notabene met een 6,2" scherm. Jouw telefoon is buitensporig groot door veel bezel!!

En waarom zo ultra stellig dat je die schil niet wil, waar je tegenwoordig bijna niets van merkt maar wel tientallen andere compromissen doen op de kwaliteit van je telefoon door een super goedkoop toestelletje te nemen.

Ik vermoed dat je ervaringen met Samsung niet zo heel objectief zijn, Ik heb twee weken geleden in de Nijl (in Uganda) gezwommen, en daarin liet het c-merk zien, dat die waterdichtheid echt klopt. De rest van de kwaliteit is, zie die duizenden testen en reviews online, objectief bewezen in de top van de wereld, In de meeste duurzaamheidstesten (duurzaamheid in dat het niet kapot gaat) staat Samsung bovenaan. Niets mis mee hoor!
Je toont een grote haat tegen Samsung in je post.
Ja. Alle apparaten die ik heb gehad, inclusief mijn vorige wasmachine, hebben defecten gehad niet lang buiten de garantie-periode. Samsung vindt het dan een "coulance" als ze het probleem verhelpen tegen de kosten van enkel het onderdeel. Bij een wasmachine, waarvan de Control Unit stuk ging, zit je dan op €150. Als de arbeidskosten en voorrijdkosten ook nog betaald hadden moeten worden, dan had die reparatie €350 gekost. Voor een wasmachine van €700...

Dingen als "levensverwachting van een product" kun je vergeten: daar houden zowel de verkoper als Samsung zich niet aan op. Als je daar iets mee wil, zul je waarschijnlijk naar de rechtbank moeten.

Probeer op een Samsung-monitor of TV maar eens normale kleuren te krijgen... succes. Die mensen die die apparaten maken leven allemaal in SaturationVille. (Zelfs als je monitoren koopt die enkel sRGB ondersteunen.) Telefoons hetzelfde.

Op Android is hun Touchwiz supertraag, het werkt anders dan elke andere telefoon, en de apparaten die ik van hen heb gezien staan vol met bloatware. Google Drive, vaak Dropbox als "sponsored option", en daarnaast nog de Samsung Cloud. Om nog maar niet te spreken van hun assistent Bixby. Ik ken werkelijk niemand die het ding gebruikt. Deze en al de andere Samsung-software zit alleen maar in de weg.

Als laatste heb ik een grafhekel aan bedrijven die producten uitbrengen op de "spray and pray" manier. Waarom heb je jaarlijks 50 modellen telefoons nodig?! Zijn 5-6, of als het dan nodig is, 10 modellen, in de prijsklasses van 200-1200 euro niet genoeg?

Ik moet van dat merk niks meer hebben. Het enige dat ik er nog van heb zijn 2 SSD's (die nog niet kapot zijn na verscheidene jaren), maar ik denk dat ik ook op dat gebied niks meer van hen aanschaf. Helaas kan ik waarschijnlijk niet simpelweg alle apparaten vermijden waar spul van hen in zit.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 juli 2024 02:30]

Als ik dus bij Android wil blijven dan moet het dus een Android
Dit is gewoon onjuist. Er zijn, naast Samsung, inmiddels genoeg merken die een fatsoenlijk updatebeleid hebben, zoals 2 jaar (= 2 versies) OS update en 3 of 4 jaar security updates.
Dat was in 't verleden inderdaad anders, maar nu niet meer.

Zelf ben ik goed tevreden over Samsung. Hier in huis 2 telefoons en een koelkast. Alles werkt probleemloos. Maar net als bij jou is dat anekdotisch bewijs.
Dit is gewoon onjuist. Er zijn, naast Samsung, inmiddels genoeg merken die een fatsoenlijk updatebeleid hebben, zoals 2 jaar (= 2 versies) OS update en 3 of 4 jaar security updates.
Dat was in 't verleden inderdaad anders, maar nu niet meer.
Zoals? Oppo, Xiaomi, Huawei of elk ander Chinees merk kun je overigens wat mij betreft meteen afschrijven. (En daaronder vallen dus ook Lenovo en Motorola. Het spul van die merken heb ik ook zienderogen brakker zien worden door de jaren heen.)
Tjongejonge, wat een harde premissen... Naar mijn persoonlijke mening zijn telefoons in algemene zin de afgelopen jaren juist beter geworden. "Vroeger" had je na een jaar al een aftakelende accu en trage soft-/hardware, en snakte je naar het aflopen van je abonnement zodat je een nieuwe telefoon kon uitzoeken, en van software-/beveiligings-updates had al helemaal geen fabrikant gehoord. Tegenwoordig kun je zonder veel problemen langer dan 2 jaar met je telefoon doen (mits je er een klein beetje zuinig op bent) en steeds meer fabrikanten verbeteren hun updatebeleid.

En ok, Apple is een van de weinigen die telefoons maakt die echt lang meegaan, maar daar betaal je voor, en er kleven ook nadelen aan (denk aan repareebaarheid, beperkingen ecosysteem, tweakbaarheid). Overigens worden de meeste Apple-telefoons ook gewoon in Zhengzhou China in elkaar geschroefd.

Overigens is Samsung gestopt met het produceren in China.

En dan heb je nog Asus en HTC (Taiwan), Sony (Japan), en Nokia (Finland). Het is niet veel keuze, maar er is wel keuze als je geen Apple en geen "Chinees spul" wil.

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 23 juli 2024 02:30]

Produceren in China is nog tot daar aan toe (mede omdat je anders tegenwoordig 80%+ van je spullen kunt schrappen), maar een telefoon (of laptop) van een Chinese fabrikant? Nog niet misschien dat ik dat overweeg.

Eigenlijk is het gewoon triest dat we hier in West-Europa onze eigen zooi niet meer willen/kunnen maken omdat mensen niet zoals "vroeger" bereid zijn om een goed product te kopen en het dan 5-10 jaar (of langer) te gebruiken, maar vaak enkel voor het goedkoopste en snelst vervangbare gaan.

(Hoe verklaar je anders dat je gemiddeld half dood blijft in de Action... waar ik ook van zijn leven niks zou aanschaffen waar electronica in zit. Daar haal ik enkel schoonmaakmiddelen en dingen als opbergdozen of kladblokken.)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 juli 2024 02:30]

Eigenlijk is het gewoon triest dat we hier in West-Europa onze eigen zooi niet meer willen/kunnen maken omdat mensen niet zoals "vroeger" bereid zijn om een goed product te kopen en het dan 5-10 jaar (of langer) te gebruiken, maar vaak enkel voor het goedkoopste en snelst vervangbare gaan.
Tja, dat is ook onze eigen schuld. Europa is (in vergelijking met het overgrote deel van de wereld) erg rijk. Daarmee is arbeid duur. We hebben zelf weinig grondstoffen, dus die moeten ook van elders komen. Handel drijven met landen uit het verre oosten doen we dan ook al eeuwen. Ja, er komt veel goedkope troep uit China, maar niet alles wat uit China komt is troep. Je kunt je wel afvragen of je de spullen veilig kunt gebruiken, en of mensenrechten niet zijn geschonden bij de productie.

Maar het is ook niet geheel onze schuld. De buitenlandpolitiek van China is er op gericht om Westerse markten te overspoelen met goedkope Chinese producten, om zo de Europese markten kapot te concurreren. De meeste (zo niet alle) fabrieken in China zijn door de staat gesteund en kunnen daarom onder de kostprijs spullen verkopen.
Jammer, ik vond de SE-modellen juist wel 'klein maar fijn'. Als je nu een kleinere telefoon wilt van Apple ben je aangewezen op de Mini (en die is significant duurder). Zelfs die gaat volgens geruchten binnenkort uit het assortiment.

Dan blijf ik nog even bij de SE2020 hangen.

[Reactie gewijzigd door nehal3m op 23 juli 2024 02:30]

Jammer, ik vond de SE-modellen juist wel 'klein maar fijn'. Als je nu een kleinere telefoon wilt van Apple ben je aangewezen op de Mini (en die is significant duurder). Zelfs die gaat volgens geruchten binnenkort uit het assortiment.

Dan blijf ik nog even bij de SE2020 hangen.
Dat hoeft niet. De iPhone X was niet nauwelijks groter dan de iPhone 8 (en dus als de 6/6s/7/Se2), de iPhone SE 2023 kan dus dat scherm formaat krijgen zonder verder te hoeven groeien.

Al vraag ik mij af of het nodig is om klein te blijven. De verkoop van de 12/13 Mini schijnt dus danig slecht te zijn dat Apple er na twee jaar alweer mee stopt.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 02:30]

De mini was gewoon een flop, maar er is zeer zeker een markt voor een klein toestel, maar de meesten die een klein toestel willen willen ook een kleine prijs en hebben meestal geen behoefte aan dikke specs.
Helemaal eens. Toch lees ik hier op Tweakers altijd de vraag naar een klein toestel met flagship specs. Als je dan kijkt naar de verkoop van de compacte modellen lijkt het echt een vocale minderheid te zijn.

Het lijkt erop dat de markt voor een flagship kleine telefoon echt heel klein is en dat de meeste kleine telefoon fanaten eigenlijk geen hoge eisen aan hun telefoon hebben en het ook niet te veel mag kosten.
Ik ben laatst na jaren op android naar de iphone 13 mini gegaan vanwege de grote. Is wel wennen, dat ios ;)
Over de iPhone Mini lees je overal verhalen over de te kleine batterij. Dit is ook de ervaringen die ik van vrienden hoor. Eigenlijk wordt elke kleine telefoon al jaren met enorme beperkingen gemaakt. Ik heb zelf de s10e die zo dun is gemaakt dat een treinreis niet met minder dan 50% battery moet beginnen.

De SE klinkt als een goed klein model wat redelijke specs zal hebben qua processor en hopelijk een goede batterij. Veel andere flagship features lever ik liever in.
Ja, ik hoor ook mensen over de batterij klagen. Toch gebruik ik al meer dan een jaar een 12 mini zonder dat ik me zorgen maak over de batterijduur. Bij licht gebruik doe ik soms 1,5-2 dag met een lading, bij wat zwaarder gebruik moet het ding na een dag aan de lader. (en heb zelfs 5G aan staan). Nu ben ik misschien een atypische gebruiker, maar het hele idee dat het toestel leegloopt waar je bij staat lijkt me redelijk overdreven.

De 12 mini doet ongeveer 10% minder lang met z'n batterij dan de 'normale' 12. Dat verschil is niet zo dramatisch dat het toestel ineens 'onwerkbaar' is. De 13 mini doet zelfs net zo lang met de batterij als de normale 12...
Waar ik de telefoon voor gebruik is een ultra vlotte soc niet persé nodig (hoewel ik er best voor wil betalen). Ik draai enkel text based apps; geen media. Opslagcapaciteit, batterijduur en een klein formaat (+ dito laag gewicht) zijn voor mij wel belangrijk.

Ik ben al jaren op zoek naar een Android opvolger voor mijn huidige Xperia Compact. Het is gewoonweg onmogelijk geworden om een goede 4.3" / 4.7" telefoon te vinden.
Ik wil ook specifiek niet een al te groot zodat ik overal goed bij kan met 1 hand. Ik vind 4.7" van de iPhone SE 2020 al wat onhandig, maar mijn 2016 model was kapot helaas en moest vervangen worden. Spijt dat ik niet voor een refurbished 2016 model ben gegaan :|
Verbaast me. Ik heb een mini gekocht. Ben heel blij met de form factor.

..minder met het OS..

Ik zou echt niet meer weten wat dan te kopen
De oorspronkelijke SE ligt heerlijk in de hand. Is echt een topper qua design. En draait gewoon iOS 15. Ik heb er eentje als reserve-telefoon.

Mijn hoop is gevestigd dat er volgend jaar weer een Mini uitkomt.

De 2020 SE is aardig, maar mij iets te basic. FaceID heeft mijn voorkeur over TouchID gekregen. Ook is touch/raise-to-wake erg prettig.
Een 6s draait ook 15. Als je er niet teveel eisen aan stelt prima voor simpel gebruik
Bellen doet ie nog steeds, WA ook en zelfs navigatie werkt. Een nieuwe SE , kom maar door, mits ook 7! jaar ondersteuning.
Touch id heeft mijn voorkeur boven face id: veel sneller, soepeler, veiliger en efficiënter. Die home knop is ook nog steeds handig. Nieuwer <> beter. Zo ligt de nieuwe ipad air slechter in de hand dan de oude met ronde hoeken. En ja, ieder zijn mening, maar bij Apple verdedigd menig eender wat Apple het laatst heeft uitgebracht terwijl ze het "nieuwe" eerder verfoeiden.
Hmm ik was ook altijd groot fan van touchid, maar nu ik face id heb (van 6s naar 13 mini gegaan) ben ik het er niet helemaal mee eens dat touchid sneller en soepeler werkt. Alhoewel ik soms liever een vingerafdruk zou gebruiken, werkt face-id veel soepeler dan ik dacht. Een combinatie zou ideaal zijn, maar, zeker in combinatie met een apple watch, werkt face-id voor mij beter.

Bijvoorbeeld met een motorhelm op en handschoenen aan kan ik, icm mijn watch, mijn telefoon unlocken door ernaar te kijken. Met touchid kan dat niet, dan moeten de handschoenen eerst uit. Face-id werkt prima in het donker. Enkel wanneer het scherm wat vies is (ik vermoed vingerafdrukken) voor de face-id sensor werkt het waardeloos :).

Owh en met natte handen ook geen problemen meer, met touch-id altijd met natte handen. Maar er zijn zeker situaties waar touch-id wel fijner werkt.
Hoop op een plus model. Vond de iPhone 8 de fijnste iPhone tot nu toe. (Heb ze allemaal gehad sinds). Het lcd scherm vond ik persoonlijk ook fijner, wat realistischer. Ja ook voor media. En nooit fan geweest van de afgeronde randen en notch.

En interne update van de 8 plus is voor mij. 😅

[Reactie gewijzigd door 4acesNL op 23 juli 2024 02:30]

Ik heb nog steeds de 6S maar het wordt nu echt wel tijd voor een andere. Misschien deze… het formaat vind ik prettig.
Ik heb zelf onlangs mijn 6s vervangen door een 13mini en ben daar zeer tevreden over. De 6s was gewoon op, de alweer tweede batterij was echt heel slecht geworden, scherm zat een barst is. Dus het werd tijd voor een nieuwe. De 13mini heeft een prima batterij duur, en is zeer handzaam.
Ik twijfelde over de 13 mini van wegen beperkte batterijduur in de reviews. Maar dat valt dus wel mee in de praktijk volgens jou? En de camera, gaat die er zichtbaar op vooruit?
De camera is enorm veel beter dan de 6s en de batterij duur is ook echt goed, volgens mij is die van de 12 mini (die mijn vrouw heeft) een stuk minder, maar dat is moeilijk te vergelijken omdat ik mijn telefoon bijna constant gebruik en zij niet :) maar ik heb nog ruim over aan het eind van de dag.
Japanese Apple blog Macotakara as well as analysts Ming-Chi Kuo and DSCC’s Ross Young believe that Apple’s most affordable iPhone will feature the same 4.7-inch LCD display with the iPhone 8-like design.

This means the next iPhone SE won’t have any significant design changes, will keep Touch ID on the Home Button, and will probably feature a variant of the Starlight and Midnight colors. More substantial changes, such as hole-punch design would be left out for the 2023 model, according to Ross Young.

Grote kans dat de Plus versie dan ook in 2023 uitkomt. Maar zal dan wel weer geüpgraded zijn tov de 'SE3'
met A15 SoC
Het zou leuk zijn als ze er een betere/grotere batterij in weten te krijgen, de batterij op de huidige 2020 SE valt mij heel erg tegen.
Voor die tijd zou de fabrikant nog met een 'iPhone SE+ 5G' komen, die wederom een 4,7"-lcd krijgt.
Iets kleinere bezels zou anno 2022 wel fijn zijn in de SE.
Anoniem: 1022589 17 januari 2022 20:37
Verdere aanval van Apple op het midrange gebied, why not. Ik raad iphone's altijd aan voor de wat oudere mens of de werkelijke digibeten. Je kunt weinig fout doen er mee; het is allemaal kort en simpel en ja, 'goed'. Persoonlijk vind ik het maar een dwangbuis OS, maar op ieder potje past een dekseltje zeg maar.
Wat voor baanbrekende dingen doe jij op je telefoon dan?
Anoniem: 1022589 @pjdijkema18 januari 2022 01:18
Niks, maar dat beweer ik ook nergens. Het is gewoon een gevoel dat het OS geeft; minder opties, alles vrij simpel, ik zeg al dat kan ook een voordeel zijn, maar voor mij niet.
Zoals bekend, er zijn een hoop dingen die met een Android juist wel kunnen omdat het open source is , in de basis dan, , maar ja ander onderwerp, daar doelde ik niet eens op, maar het zijn nogal wat mogelijkheden los van dat dikwijls de menustructuren in android veel maar opties geven, er met filebrowsers veel meer kan etc. Volstrekt waardeloos voor de een, handig voor de ander die controle wil over zijn of haar device.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1022589 op 23 juli 2024 02:30]

Wat zou jij dan eigenlijk fout willen doen met een telefoon?
Koop je met die gedachte bijv. ook een auto, waarmee je lekker iets fout kunt doen? :?
Anoniem: 1022589 @Wilvee18 januari 2022 21:34
Oh ik bedoel meer van iets dat het gewoon vaker allemaal beter verloopt op een iphone in mijn ervaring voor de meeste mensen. Op Androids heb ik veel meer geklooi gezien.
Lees het gewoon als een positieve noot.
Worden waarschijnlijk bij beide telefoons weer HD schermen, wat ik erg jammer vind. Ik zie daadwerkelijk goed het verschil tussen +-330ppi en 400ppi. Alles daarboven eigenlijk niet.
Ik zie daadwerkelijk goed het verschil tussen +-330ppi en 400ppi. Alles daarboven eigenlijk niet.
Dan koop je toch een telefoon met zo'n 400ppi scherm?
Ja dat heeft mijn voorkeur. Ik heb echt geen idee wat je met je opmerking wilt.
Dat er genoeg mensen zijn die jouw punt niks boeit en liever niet extra willen betalen voor een voor hun nutteloze feature. De SE is juist voor degenen die liever een goedkopere telefoon met iOS hebben dan een met allemaal power die ze toch niet gebruiken. Het kleine formaat is mooi meegenomen (ik hou niet van “koelkasten”), of nemen sommigen op de koop toe, maar is blijkbaar niet de belangrijkste koopfactor, gezien de flop van de mini. Dus laten ze de SE aub niet vol gaan gooien met allemaal gimmicks die de prijs onnodig opdrijven. Het scherm in de 2016 SE is goed genoeg.

Ik koop Apple omdat ik niks met Google te maken wil hebben (en het hele Android ecosysteem links wil laten liggen). Maar aan een traag ding van €100 zou ik ook genoeg hebben. Zo’n fan ben ik niet van smartphones en zou nooit €1000 voor zo’n ding betalen.
Goedkoop ?

Een iPhone 6 met een recente processor en een batterij die het niet kan bij houden en een prul van een camera. 220€ voor mijn Motorola noem ik goedkoop. Geen 500 tot 1600€ voor een telefoon met een Apple logotje. Dat Apple maar eens aan die prijzen begint te doen want het gaat gewoon nergens over. De mini 12 of 13 met belabberde opslagcapaciteit 800€ plus. Goedkoop dat bepaal ik zelf wel niet Tim Cook wat tegenwoordig budget is in zijn ogen. De se is niks meer dan een reboot van een iPhone 6 waar er massa s aan verdiend wordt. Totaal niks nieuws aan een se. Een product om een gat te dichten en dat ze de rest duur kunnen houden.
Nou rustig maar hoor, je hoeft je niet meteen zo op te winden. Ieder z’n mening toch? Ik vind een Android voor €200 persoonlijk dan weer helemaal niet goedkoop. Jij kijkt alleen naar de aanschafkosten in euro’s. Dat is prima als je je privacy niks waard vind en het ok vind om datagemolken te worden door Google. Maar ik vind m’n privacy meer waard dan die €300 verschil in aanschafkosten. Dat is minder dan €80 per jaar, want ik gebruik m al een jaar of 4 a 5.

En die accu in de SE is meer dan prima. Ik kon makkelijk 2 dagen zonder laden toen ie nieuw was. Ondertussen uiteraard niet meer, iedere accu slijt, maar een dag haal ik nog makkelijk. Je gaat mij niet vertellen dat jouw goedkope Android tracker het 2 dagen uithoudt.
Als privacy je echt wat waard is dan zou je eens moeten kijken naar de Librem 5 - https://puri.sm/products/librem-5/.
En een software ondersteuning van likmevestje voor je Motorola…
Ja die telefoons zouden verboden moeten zijn. Soms komen ze met een verouderde android versie en krijgen ze 1 upgrade naar de huidige. Ongelooflijk.
My thoughts exactly. Mensen maar zeuren “ja maar, Apple is duur”. (De topmodellen van Samsung en Huawei doen niet onder voor Apple) maar je krijgt wel minimaal 5 jaar ondersteuning.
Voor mijn iPad Air 2 uit 2014 kreeg ik nog gewoon iPadOS 15, ging dus zijn 8ste jaar in. Heb een nieuwe genomen, maar kreeg- na 7 jaar!- nog €85 terug van Apple.
Waarom zit je dan te zeuren over dit model? Er zijn legio modellen die wel 400+ ppi hebben.

Mijn ouders gaan denk ik heel lang doen met hun SE2020, aangezien ze die hebben gekocht vanwege het kleinere scherm. iOS of Android maakt ze niets uit.
Mee eens !
Je kan hier op Tweakers helemaal niks meer zeggen en vraag me af wat het nut nog is van de comment section.
Als de foto’s kloppen dan zit er nog steeds een home button.
De foto's zijn - zoals het onderschrift zegt - van de iPhone SE 2020.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.