Gerucht: iOS 16 komt niet beschikbaar voor iPhone 6s en iPhone SE uit 2016

Apple staakt mogelijk volgend jaar de ondersteuning voor acht iOS- en iPadOS-apparaten. Daaronder vallen onder meer de iPhone 6s, de eerste iPhone SE, de iPad Mini 4 en de iPad Pro-tablets. Dat claimt een Franse iPhone-website.

Franse website iPhonesoft baseert zich naar eigen zeggen op interne bronnen bij Apple. De software zou draaien op alle iPhones vanaf de iPhone 7, die in september 2016 uitkwam. Dat zou betekenen dat iOS 16 een Apple A10-chip of nieuwer vereist. Daarmee vervalt ondersteuning voor de iPhone 6s, iPhone 6s Plus. Die twee telefoons verschenen in september 2015.

De iPhone 6s-modellen zullen iOS 15-updates blijven ontvangen totdat iOS 16 verschijnt. Vermoedelijk gebeurt dat in de tweede helft van 2022. Daarmee hebben die toestellen gedurende hun levensduur zeven jaar updates ontvangen. Ook de eerste iPhone SE zal volgens iPhonesoft geen upgrade naar iOS 16 krijgen. Die telefoon kwam in maart 2016 uit. De huidige iPhone SE uit 2020 wordt nog wel ondersteund. IPadOS 16 zou verder ondersteuning laten vallen voor de iPad Mini 4, iPad Air 2, de iPad Pro 9,7" en 12,9" uit 2015, en de vijfde generatie iPad. Alle nieuwere iPad-modellen worden nog wel ondersteund.

iPhonesoft heeft in het verleden correct voorspeld welke iPhones niet langer ondersteund zouden worden bij nieuwe iOS-versies. Zo berichtte de website vroegtijdig dat iOS 14 zou draaien op alle iPhones die iOS 13 ondersteunden. De website meldde vorig jaar echter incorrect dat de iPhone 6s niet ondersteund zou worden met iOS 15. Het jaar daarvoor was iPhonesoft gedeeltelijk correct in zijn iOS 13-voorspelling. De website meldde toen dat de iPhone 6 en iPhone 5s niet ondersteund zou worden in iOS 13, wat klopte. De website schreef echter ook onjuist dat de iPhone SE uit 2016 geen iOS 13 zou krijgen.

Er zijn nog geen concrete details bekend over iOS 16 en iPadOS. Zo is het onbekend welke nieuwe features worden geïntroduceerd in deze versie van de besturingssystemen. Apple zal de komende versies van iOS en iPadOS waarschijnlijk aankondigen tijdens zijn WDDC-evenement voor ontwikkelaars. Vermoedelijk vindt dat evenement plaats in juni; de afgelopen vijftien jaar was dat ook het geval.

Toestellen die geen ondersteuning krijgen voor iOS 16 of iPadOS 16 (volgens iPhonesoft)
iOS 16 iPadOS 16
iPhone 6s
iPhone 6s Plus
iPhone SE (2016)
iPad Pro 9,7" (2016)
iPad Pro 12,9" (2015)
iPad Mini 4
iPad Air 2
iPad (vijfde generatie)

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

20-12-2021 • 21:18

185

Reacties (185)

185
176
76
7
0
81
Wijzig sortering
Toch gaat het te snel. hardware is nog snel genoeg. Maar cpu ondersteunt iets niet dus maar niet meer ondersteunen. Ondersteuning laten vervallen zou pas moeten als hardware het zoiezo niet trekt.
Dan pas aangepaste

Mijn telefoon gaat pas weg als hij het echt niet meer trekt en dat zou nog langer kunnen zijn.
Ik ben geen milieu wappie maar ons gezin kijkt wel steeds meer of het moet...

Momenteel heeft iedereen wel een telefoon in de laa liggen die nog best rap is maar niet meer gebruikt wordt omdat b.v youtube niet meer ondersteunt wordt.
Het gaat hier om een (dan) zeven jaar oude telefoon hè..
Precies. En daarom is het abnormaal om de hardware al af te schrijven. Ik heb de rekenpower zien groeien vanaf de 286 via de pentiums naar de moderne multicores. De chips die er in die 'oude' iPhone zitten zijn snel genoeg om tien devices van te laten draaien. Die dingen zijn twintig keer zo snel dan de bakken waarmee we moeiteloos multitaskend alles deden wat we wilden. Het komt de fabrikanten goed uit om een cultuur te kweken waarin je gaat geloven dat twee jaar met een toestel doen normaal is.

Ik heb hier een pioneer versterker staan die 50-60 jaar oud is. Denk maar niet dat die weg gaat omdat hij al zo oud is. Oud is goed. Dingen die goed gemaakt worden kunnen lang mee. Weg met de weggooicultuur :)
Eens, had een SE2016 ging helaas kapot doordat ik zelf de batterij probeerde te vervangen maar anders had ik er gewoon nog jaren mee willen doen.
Je kan hem gewoon nog een paar jaar blijven gebruiken ondanks het feit dat je geen updates meer krijgt. Niemand wordt gedwongen een nieuw apparaat te kopen.
Je Pioneer versterker doet nog steeds precies hetzelfde als 50-60 jaar geleden en is een single-purpose apparaat. Een telefoon is tegenwoordig geen telefoon meer maar een multipurpose apparaat en is daarom onderhevig aan wijzigingen door de tijd. Je kan 'm prima blijven gebruiken ook na "afschrijving" maar je kan niet verwachten dat alle nieuwere toepassingen blijven/gaan werken. Dat verwacht je ook niet van je versterker.
Helemaal mee eens.
Ik rij op een 13 jaar oude motor en in een 10 jaar oude auto.
Doen het allebeide uitstekend.

Overigens is de uptime van mijn voertuigen ook enorm veel beter dan die van mijn Windows en telefoonspullen.

De ICT is een vreemde industrie, projecteer wat daar gebeurd maar eens op andere zaken.
Niemand zou het accepteren.

[Reactie gewijzigd door klw op 24 juli 2024 21:30]

Binnen smartphone wereld is dit een stevige supportcyclus. Maar eigenlijk blijft het nergens op slaan dat softwarematig bepaald wordt wanner het klaar is.
Windows 10 zet je ook zonder problemen op een pc uit 2008.
Dat zeg je nu wel, maar bedenk dat er wel een verschil is tussen het zelf kiezen van een modern OS als Windows 10 en deze op je eigen oude pc zetten en Apple die dat doet. Apple moet garanderen dat alle functies die zij claimen aan te bieden ook daadwerkelijk werken. Jij hoeft dat niet. Stel nu dat die oude 6S niet lekker meer werkt en je installeert er IOS16 op en het werkt voor geen ene meter meer? Wat dan?

De fabrikant bepaalt dan inderdaad voor jou dat de telefoon, voor wat betreft major updates, aan het einde van z'n leven is. Overigens is het toestel daarmee niet onwerkbaar geworden en krijgen deze ook nog af en toe security updates. IMHO slaat het dus wel ergens op.
Die "garantie" heeft microsoft ook geen problemen mee anders, en dat installeer je op hardware waar ze daarbij helemaal geen regie over hebben, met drivers die uit alle uithoeken moeten komen.
Apple geeft grip op het hele spectrum van aspecten van de smartphone, ze zitten in een uitzonderlijk gunstige positie om gewoon hardware te blijven ondersteunen totdat dat echt te oud wordt om wat voor legitieme reden dan ook.

Maar dan koop je niet vaak genoeg nieuwe hardware en dat is het enige punt waar dit wringt.
En nogmaals dit is niet persé een por naar Apple specifiek. Die hele markt is krom.
Als Samsung zegt dat mijn telefoon te oud is, en vervolgens smeren een paar hobbyisten gewoon de laatste android op mijn telefoon ben je als bedrijf ook niet meer serieus te nemen.

En ondertussen maar mooi weer spelen rond het milieu omdat ze je geen ladertje meer geven.
Ik ga er gewoon nooit begrip voor krijgen.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 24 juli 2024 21:30]

om wat voor legitieme reden dan ook.
Wat is een legitieme reden om een device te oud te noemen om nog feature updates te krijgen? Wanneer is een device te oud om nog security updates te krijgen?

Ergens moet een lijn getrokken worden, er zijn maar weinig mensen die klagen dat hun iPad 1 geen updates meer krijgt. Dat die lijn ergens richting de 5 jaar ligt is redelijk, en ligt in lijn met de support-geschiedenis van apple. (Telefoons krijgen al jaren 5 jaar lang feature updates)
Wat is een legitieme reden om een device te oud te noemen om nog feature updates te krijgen? Wanneer is een device te oud om nog security updates te krijgen?
Er is echt wel een punt waarop je binnen objectieve kaders kan zeggen dat de hardware niet geschikt voor de software die je er op wil draaien. Dat lijkt mij een goed punt.
Dat of er zijn oprecht geen gebruikers meer voor want allicht heefft het ook geen zin om voor de vogels nieuwe softwarereleases uit te poepen. Maar dingen als de IPhone 6 zijn vooral in lagere lonen landen nog best wel populair.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 24 juli 2024 21:30]

Microsoft heeft anders wel 32bit Windows versies laten vallen sinds dit jaar, dus ook hierin keuzes waardoor sommige van onze klanten hun hardware/software (16bit/32bit only) dus niet meer kunnen draaien

Dus Apple is (helaas) niet de enige die stopt met bepaalde dingen ondersteunen, ondanks dat het prima zou kunnen

(Iemand moet immers de programmeurs, testers, infra etc betalen om de oude zooi in stand te houden, dus wie wil de filantroop uithangen ?)
Ja maar de 64 bit cpu architectuur is inmiddels alweer een jaar of 20 de norm.
Je hebt het echt wel over iets anders daar. Snap niet hoe je dat vergelijkbaar vind.
Windows 10 zet je ook zonder problemen op een pc uit 2008.
Als je het zo wil vergelijken: Windows 10 is alweer uit 2015. 2015-2008 = 7 jaar later. iPhone 6S is van 2016, ondersteuning loopt tot in 2022 = 6 jaar later.

Echt vergelijken kun je het op die manier niet, imho. PC's waren in 2008 in vergelijking al veel verder uitontwikkeld dan smartphones in 2016, het jaar waarin de iPhone 6S uitkwam. Apple maakte toen nog maar 9 jaar iPhones. PC's worden al sinds 1983 in Nederland verkocht, dus 2008-1983 = 25 jaar.
Het helemaal niet relevant hoe lang er al pc's zijn, tegenover hoe lang er smartphones zijn.
Of software wel of of niet op bepaalde hardware loopt is ook op smartphones, net als op de PC, gewoon een kwestie van beschikbare computer power.

Smartphones zijn gewoon computers, het is niet iets wat fundamenteel anders werkt.
Fabrikanten kiezen er zelf voor om dat beheer van wat er softwarematig op je smartphone loopt uit handen van de gebruiker te trekken met dingen als versleutelde bootloaders maar dat heeft op technisch vlak erg weinig deftige argument om te bestaan.
Dat is te kort door de bocht. Het gaat niet alleen om rekenkracht. Latere modellen hebben bijvoorbeeld een dedicated chip voor beveiliging. De 6S heeft een vingerafdruklezer die de 5 bijvoorbeeld niet had. Latere modellen hebben vaak juist weer een 3D gezichtscanner. Ik weet niet alle details uit mijn hoofd maar er zijn wezenlijke verschillen.

Dat is met computers ook zo, alleen liggen die veel ruimer omdat zelfs goedkope recente computers al heel ruim in de specificaties zitten. Computers waren 8 bit toen ik mijn eerste thuis had. Nu is 64 bit al de norm.
Dat zou betekenen dat iOS 16 een Apple A10-chip of nieuwer vereist.
Wat kan de A10 dat de A9 niet kan?
Technisch zullen ze hetzelfde kunnen maar ik kan me voorstellen dat performance op een gegeven moment mee gaat spelen.

De A10 zou volgens Apple 40% sneller zijn en de ingebakken gpu 50% sneller. De A10 is ook een quad core tov de dual core A9.

Het bovenstaande zal vast niet het hele verhaal zijn. Andere bedrijfskundige en technische aspecten zullen ook meespelen.
De A10 chip is sneller dan de A9, waarschijnlijk wordt een iPhone 6s te traag met iOS16. Vind het iOS15 al vrij stroperig aanvoelen op een 6s, dus veel speelruimte hebben ze sowieso niet.
Maar jij gebruikt hem wellicht veel minder dan hem, een enkele keer een filmpje of een whatsapp zal die vast doen.
Maar de software is echt wel veel zwaarder geworden ondertussen, dat de hardware van bijna 7 jaar oud meer zijn best moet doen(En de batterij ook nog eens zwaarder krijgt).
Een 6s heeft zo’n 40% meer pixels dan een SE en dezelfde processor (M9), dus dat zou kunnen verklaren waarom de 6s meer moeite heeft met iOS15 dan een SE.
Ik vind X dus jouw oordeel over Y slaat nergens op!
Dat jij genoegen neemt met een telefoon uit 2016 mag je zelf weten. Iemand anders heeft wellicht een hogere standaard. Boeiend.

Wat is uberhaupt je definitie van 'vloeiend en snappy'? Je kan zulke termen wel over de schutting flikkeren maar zonder kaders heb je daar niks aan. Leg hem langs een iPhone 13 Pro en ik weet 100% zeker dat je 2 verschillende niveau's van 'vloeiend en snappy' ziet.
Je vergelijkt appelen met peren. Het zou nogal kak zijn indien een iPhone uit 2016 even snel is dan de nieuwste. Wat ik bedoel is dat ik onder iOS 15.2 geen enkele hapering heb vastgesteld. Dat app's en games vlugger opstarten en er veel meer features zijn bijgekomen waarvan de SE(2016) moet van afzien lijkt mij nogal wiedes... Maar verder is de iPhone SE(2016) even vloeiend en snappy in gebruik en merk ik 0% verschil dan 5 jaar geleden toen hij werd uitgebracht.
Nou, Nostradamus slaat toe.

Dit voorspellen is niet heel erg je nek uitsteken. Het ligt vrij in de lijn der verwachtingen. Het was zelfs al een beetje verrassend dat de oorspronkelijke SE en 6s wel naar iOS 15 waren gegaan.

Spannender is: gaat Apple volgend jaar door met (security)updates voor iOS 15, zoals ze nu ook met 14 doen?

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 juli 2024 21:30]

En toch he… ik zit hier op een oude SE uit 2016 en die is voor normaal gebruik op ios15 nog super snappy. Youtube, safari, email etc etc. De hardware is gewoon nog prima.

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 24 juli 2024 21:30]

Komt gewoon dat de latere processors meer features hebben ingebakken dan de oude.
Softwarematig iets proberen te bewerkstelligen is nog altijd langzamer dan hardwarematig.
Op een gegeven moment houdt het gewoon op.
De telefoon is niet onbruikbaar, je kan er alles mee wat je de dag voordien kon en je blijft security updates krijgen
Het is de app ontwikkelaar die beslist vanaf welk os zijn app beschikbaar is
In de App Store zijn voor sommige apps gewoon oudere versies (voor oudere os’s) te vinden. Vermoedelijk is ook dit een developer keuze.
Het moment dat iOS 15 niet meer goed is, is imo waneer ze stoppen met security updates.
Je vergeet dat dat in 2021 gewoon onzin is en Apple al jaren er net voor zorgt dat oudere iPhones langer meegaan.
Dus het is raar dat een os 7 jaar na het uitbrengen van de telefoon hogere eisen stelt. Je telefoon blijft gewoon werken hoor, niets mis mee. Je hebt er 7 jaar plezier van gehad en kan nog wel 1 of 2 jaar mee.
( Draai zelf nog op een 6s, werkt nog steeds heerlijk )
EN de software blijft gewoon in de App store staan MITS de fabrikant dit toestaat, updates ervoor uitbrengt etc. Dit is geen besluit van Apple, maar van de software uitgever. Zolang de fabrikant zijn 100$ kostende abo verlengt, kan de app in de store blijven, ook voor oudere iPhones met oudere OS'en
Ja mijn punt was meer dat de iphone SE 2016 qua hardware nog prima volstaat (nogmaals: echt snappy!!) en een zeer prettig formaat heeft en 3.5mm jack

Dus hoop nog op zn minst een tijd security updates..

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 24 juli 2024 21:30]

Idd, ook de Ipad pro van 2015 is met zijn A9X snel zat. Op zich is get absurd dat ze die oudere modellen laten vallen.

Mogelijk kostenbesparing maar de afgelopen 3jaar heeft Apple geen enkel model laten vallen dus er waren geruchten dat de A9 en A9X nog bij de gelukkigen zouden zijn.

Langs de andere kant is iOS15 geen straf op zich en is het al opmerkelijk dat je 6x een nieuwe ios hebt kunnen installeren.
De voornaamste reden voor de ‘lange support is dat apple veel verdient aan de app store, en liever een oudere iphone die in apple appstore aankopen doet dan dat die persoon overstapt naar een nieuwe, goedkopere android telefoon. Echter met de recente gerechtelijke uitspraken is de vraag hoe lang dat nog opgaat.
Een andere reden voor de lange support is dat ze de hoofdprijs vragen voor toestellen en klanten daar gewoon 5+ jaar gebruik van willen kunnen maken.
Op zich is er niks geks aan dat ze eens met de ondersteuning stoppen, alleen voor die kleine die hard gebruikers.
Zij doen wellicht zo weinig met de telefoon dat die nog wel voldoet ja, maar de meeste kijken wat meer dan 3 keer per dag op de telefoon voor een filmpje / mail en weet ik het allemaal.

Dat die de apps dan nog draait o ja heb hier ook nog medewekers met de oude SE, echter de batterij trekt het niet goed meer.
Je kan hem wel vervangen maar ook deze zal heel snel slijten, aangezien alles veel zwaarder voor het toestel is geworden is. en dus de batterij meer moeite moet doen(Omdat de andere componenten langer moeten draaien).
Je kan hem wel vervangen maar ook deze zal heel snel slijten, aangezien alles veel zwaarder voor het toestel is geworden is. en dus de batterij meer moeite moet doen
WTF? Een chip uit 2015 gebruikt nog steeds even veel energie in 2021 als in 2015. Misschien dat iOS een paar Mb groter is geworden, maar ook daar heb je nauwelijks last van qua batterijduur, tenzij je een slechte goedkope batterij hebt laten inbouwen.
IOS is wat groter en zwaarder geworden, ook apps zijn groter en zwaarder geworden in die 6 jaar tijd.
Als je vrij weinig met je telefoon doet zal je het niet echt merken, en eens een whatsapp of iets stuurt soms.

Maar gebruik je hem wel regelmaat merk je het echt wel.
iOS en apps zijn echt geen orde grootte zwaarder geworden, dus ik durf te stellen dat dat verschil marginaal is en mogelijk deels tussen de oren zit.
Misschien dat websites door alle reclame meuk nog iets beroerder zijn gaan presteren dan in 2015, maar zo'n SE is nog steeds prima bruikbaar. Heb er zelf een gehad die inderdaad na een zware game aan de batterij mocht, maar dat was ook al zo in 2015 en bovendien heeft ieder mobiel apparaat daar in meer of mindere mate last van.
De waarheid ligt ergens in het midden. Een iPhone van 6 jaar later heeft aanzienlijk meer rekenkracht. Dan gaan developers daar ook gebruik van maken, en niet te vergeten Apple zelf.

Anderzijds kient Apple het natuurlijk wel zo uit dat de oudere modellen vaak wat minder hard hoeven te werken, door bepaalde zaken eerder uit te zetten of pas beschikbaar te maken aan apps bij bepaalde minimum hardware oftewel bij de latere modellen.

Dat is mede de kracht van Apple. Ze weten precies welke modellen er zijn en wat ze kunnen. Microsoft heeft het veel lastiger met Windows wat dat betreft, net als Google met Android, want die configuraties variëren eindeloos.
Wat een onzin. Welke Android telefoon krijgt na 5 jaar nog updates? En het gros van de apps blijft nog wel een tijdje werken.
Bijna allemaal....

Dat komt omdat we bij Android de browser en nog veel meer gewoon los kunnen updaten in de App store.
Dan krijgt je besturingssysteem nog geen updates. Dat risico moet je zelf maar net willen lopen.
Voor Whatsapp heb je inderdaad minimaal Android 4.1 nodig. Dat is al ruim 10 jaar oud. Ik had zeker een ander beeld bij Android!
Snap ik ook niet, het is gewoon een prima argument.
Ja en dat minium versie van een app valt heel erg tegen, whatsapp heeft sinds november pas ios 9 laten vallen uit 2012 ofzo.
Je heb nu minimaal IOS10 nodig dus nog 5 versies terug, dus je kan nu met een iphone 5 zelfs nog whatsapp draaien.
Om Whatsapp als voorbeeld te nemen: die is te gebruiken vanaf iOS 10, wat op alle iPhones vanaf de iPhone 5 draait. Dat is toch al een 5 jaar oude versie, die bovendien draait op een telefoon van nu 9 jaar oud. Ik zie dus er dus geen problemen in.

Je kunt volgens mij gewoon apps maken voor oudere versies, alleen de vereiste sdk versie wordt steeds verhoogd, en logischerwijs wordt daarmee de oudste ondersteunde iOS versie ook verhoogd.
Voor iOS 15 zou het dus betekenen dat deze in 2026 ongeveer niet meer ondersteund wordt, en rond 2030 zullen de huidige iPhones er pas last van krijgen dat apps geen updates meer krijgen, maar de versie van apps op dat moment zal nog gewoon blijven werken, tot bijvoorbeeld Whatsapp de toegang tot hun services blokkeert voor oudere versies.
Michael Knight Moderator Consumentenelektronica @mjz2cool21 december 2021 18:50
Whatsapp draait, in tegenstelling tot de berichten, zelfs door tot februari/maart 2022 op een iPhone 4s met IOS9. :)

Die melding krijg je te zien als je het nu nog gebruikt op zo’n oude 4S. Dat is een telefoon van hoe lang geleden?

Erg netjes!
Tja, beter zo (een telefoon uit 2016 nog ondersteunen) dan Android telefoons die na een jaar ofzo geen updates meer ontvangen.
Android (Google) doet overigens precies hetzelfde, die verhoogd ook de os-vereisten voor bepaalde apps (en als Google het niet doet doet de app-maker het wel)
Gelukkig dat een iPhone nog lang bruikbaar is en überhaupt updates krijgt naar nieuwe OS's. Het is pas sindskort dat Android devices meer dan 1 grote update krijgen.
Met Apple is er ook geen optie om een oudere versie van een app te installeren.
Je kan dat niet als gebruiker kiezen maar als jouw telefoon een ouder OS draait dan wordt dit volgens mij automatisch geregeld door de App Store. Als de nieuwe versie van een app compatibel is met het OS op jouw telefoon dan krijg je de nieuwe versie van de app. Is de nieuwe versie van de app echter niet meer compatibel met jouw OS dan zal de App Store volgens mij automatisch de oudere versie downloaden. Tenzij de uitgever van de app die oudere versie zelf heeft verwijderd, bijvoorbeeld omdat ze er geen support meer op willen geven.
Vergeet ook niet, de iPhone SE (2016) is ook nog van een bruikbaar en fatsoenlijk formaat. :)
Beste formaat en 3.5mm jack en heel licht
De 12/13 Mini ook, en dan met meer scherm real-estate. :P De Mini-series is imho het beste dat Apple de afgelopen jaren gedaan heeft, wat een verademing. :)
Helemaal mee eens!
Een compacte telefoon met volwassen specificaties wordt door anderen niet meer gemaakt.
Klopt! Ik heb bewust gewacht met het upgraden naar een nieuwe telefoon. Toch blijft dat 4 inch scherm met een fysieke home knop en een 3.5 mm jack heerlijk.
Die upgrade heb ik dus ook gemaakt: van een SE naar een 13 mini. SE was een prima toestel, maar de 13mini is wel een verbetering. Alleen FaceID vind ik niet handig in deze mondkapjestijd. Normaal werkt het prima, maar voor ApplePay in een winkel is het gewoon niet handig.
Ja dat is wat minder idd. Ik heb gelukkig een Watch, dan heb je er totaal geen last van.
Vergeet ook niet, de iPhone SE (2016) is ook nog van een bruikbaar en fatsoenlijk formaat. :)
Ik vond het formaat ook erg fijn, maar de laatste jaren merkte ik wel dat app- en websiteontwikkelaars geen rekening meer hielden met dat formaat. Alles werd erg klein of paste niet meer. Toen (helaas) de SE 2020 gekocht voordat ik wist dat de 12 mini uit kwam.
Ik heb hier nog steeds een IPhone 6S uit 2014. iOS 15 draait als een zonnetje. Heb er wel een nieuwe batterij ingezet van Ali vorige jaar. Bij normaal gebruik gaat hij twee dagen mee. Wat een super toestel. Alleen de camera is misschien wat gedateerd. Je kan wel raden wat mijn volgende telefoon wordt.
We hebben nog bijna een jaar iOS15 en dan bij de release van 16 is je telefoon niet onbruikbaar. Je kunt nog prima een paar jaar met je telefoon doen met een redelijk up to date OS. Daarna blijft de telefoon nog steeds werken, maar kom je langzaam in het vaarwater waarin sommige applicaties niet meer gaan werken. Bank apps zijn vaak de eerste gegadigden..

Ik ben geen Apple fan, maar je kunt toch weinig aanmerkingen hebben op het iOS update/upgrade beleid op hun apparaten.
Mijn ervaring is dat oudere IOS en Mac OS versies ook nog security updates krijgen..

De "laagste" Mac OS was vlgs mij voor OS Sierra.
Bij macOS zijn het steeds alleen de drie laatste die nog security updates krijgen, dus nu Catalina (10.15), Big Sur (11) en Monterey (12).
De laatste 3 macOS versies krijgen reguliere updates. Soms krijgen eerdere versies ook nog een update als het een groot probleem is.
IDD correctie, laatste voor OS High Sierra was oktober 2020.
Dat kun je niet zo zwart/wit stellen.

10.14 oftewel Mojave heeft dit jaar nog 5 updates gekregen, die elk weer uit een hele reeks verbeteringen bestaan.

Ik gebruik op een oude Mac Pro (2008) al een paar jaar Mojave, ook al wordt dat officieel niet eens ondersteund. Het voordeel is dat alle pre-64-bit software er nog goed op werkt. Bijvoorbeeld geen Adobe abonnement nodig want CS6 licentie werkt nog gewoon hierop.
Dat kun je niet zo zwart/wit stellen.

10.14 oftewel Mojave heeft dit jaar nog 5 updates gekregen, die elk weer uit een hele reeks verbeteringen bestaan.
Toen die updates uitgebracht werden was Mojave nog 1 van de drie laatste versies van macOS, en deze viel af toen dit najaar Monterey uitkwam.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 24 juli 2024 21:30]

Het schijnt wel dat de meegenomen beveiligingsupdates een beetje willekeurig zijn. Dus dat niet alle dingen die in de nieuwere macOS opgelost zijn, ook in de oudere worden opgelost. En dat is dan ook niet op basis van ernst, of eenvoud om er misbruik van te maken.

Bron: https://twitter.com/sunshowers6/status/1459200014723399680

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 24 juli 2024 21:30]

iOS 12 (iPhone 5s, iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPad Air, iPad mini 2, iPad mini 3 en iPod touch 6e generatie) heeft op 23 september 2021 nog een update gekregen :)

Andere beveiligingsupdates.
Mja, weet niet of ik het helemaal daar mee eens ben. Intuïtief zou je kunnen zeggen dat het juist bijzonder is dat die toestellen zo lang updates krijgen. Maar als je kijkt naar hoe het de laatste tijd met Moore's Law staat zou ik toch liever zien dat software wat langer rekening houdt met oudere generaties -- die 'verouderen' minder snel.
Het is niet gelijk onbruikbaar he. Je kan gewoon op iOS 15 nog alles doen wat je nu ook doet.

[Reactie gewijzigd door kx22 op 24 juli 2024 21:30]

Je gaat uiteindelijk problemen krijgen als apps een update krijgen en oudere iOS versies gewoon niet meer ondersteunen, omdat betreffende iOS versie niet meer door Apple wordt ondersteund. Verder doet Apple dit toch veel beter dan de meeste Android fabrikanten waar je blij mag zijn dat er 2 jaar ondersteuning wordt geboden.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 24 juli 2024 21:30]

Uiteindelijk ja maar dat uiteindelijk duurt nog wel even, whatsapp heeft bijv sinds kort pas minimaal ios10 nodig welke in 2016 is uitgegeven.
En wat dus draait op alle iPhones die vanaf 2011 zijn uitgekomen.
Ja ik zie dat whatsapp daar wel een uitzondering in is, had geen instagram en youtube bekeken en dat was IOS12.
Als je app per direct een OS versie dumpt als er een nieuwe uitkomt, is er iets mis met je app.

De wat serieuzere apps ondersteunen een OS makkelijk 2 jaar na het verschijnen van een nieuwe versie, die krijgen in de regel ook nog beveiligingsupdates dus daar zal het niet aan liggen.
Huh

Ik kan gewoon whatsapp installeren op een Android met 4.1.....

Das wel wat langer dan twee jaar hoor... Tenminste bij Android dan
Ik ben nog niet helemaal thuis in hoe het anders geworden is sinds iOS 15, maar als iOS 16 devices niet meer gaat ondersteunen verwacht ik dat iOS 15 best een tijdje nog update gaat krijgen. Ik verwacht dan wel dat je alleen nog maar security updates door iOS 15 kan krijgen, om dezelfde reden dat iOS 13 geen updates meer krijgt: een devices met iOS 14 kan ook naar iOS 15.

Op dit moment krijgt iOS 12 (op devices die niet hoger kunnen) nog steeds security updates, eind september nog een update gehad op een oude iPhone 6 die ik als test toestel nog heb liggen.
Het lijkt er op dat iOS 14 gebruikers nog een tijdje security updates blijven krijgen, zelfs als ze iOS 15 kunnen draaien: https://9to5mac.com/2021/06/07/apple-will-let-users-stay-on-ios-14-and-receive-security-updates-even-after-ios-15-is-released/
Ergens hoop ik het wel, al staat er onderaan in het artikel wel dat mogelijjk een upgrade iets gaat worden zodra iOS 16 uit is. Kan me ook niet herinneren dat Apple er zelf details over heeft gegeven.
Dat denk ik haast wel. iOS 15 is al geen verplichte update, lijkt me sterk dat iOS 16 dat wél wordt. En als er echt of aan de man komt heeft Apple toch wel een oplossing
Het zou fijn zijn als Apple het update beleid volledig transparant op haar website zou zetten. In het verleden behaalde resultaten gelden niet voor de toekomst.

Fijn dat als je een oude iPhone hebt er aangegeven wordt. Je iPhone is up to date. Nee Apple, mijn. iPhone 4 is NIET up to date en tegenwoordig ook niet veilig meer!

Android kiest hier al een iets andere (nog waardelozere manier voor imho)
Er zijn geen updates voor jouw toestel. Maar ben ik nou wel of niet bijgewerkt? Google moet dit gewoon afdwingen.

De enige die dit goed aangeeft is Microsoft met Windows. En daar loopt iedereen over te klagen wat ik al helemaal niet begrijp.

Kom op EU. 5 jaar verplichte beveilingsupdates voor telefoons met daarna een melding zou fijn zijn.
Inderdaad het updaten doet apple goed, alleen de melding je ben up2date kan anders.
Of nou ja voor de toestellen waarbij de ondersteuning ophoud, dat ze hier zeggen iets van er zijn geen updates voor jou toestel of iets idd.

Goed er kan altijd nog een update komen als echt belangrijk is, wat Apple nog wel eens gedaan heeft.
Maar over algemeen krijgt een iphone 4 of 5 geen updates meer, en denk dat de iphone 6 nu met ios12 ook redelijk security updates gestopt zijn.
Ik denk het wel, ze hebben een naam hoog te houden hierin :)
Zou jammer zijn, hebben nog 2 6s-en in gebruik in het gezin. Aan de andere kant, na bijna 6 jaar. Weinig merken doen het Apple na. 🤷🏻‍♂️
Je krijgt waarschijnlijk nog lang security updates en eerlijk gezegd is het bij de laatste versies nou niet echt dat ik sta te juichen bij de iOS feature updates.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 24 juli 2024 21:30]

Helemaal mee eens. Vind inderdaad maar een fabrikant dat zo gek is om ruim 7 jaar updates te geven op zijn devices. Mede ook een reden waarom ik deze week de iPad pro heb gekocht.
De Samsung S6 Edge Plus doet het anders nog prima.
Dus er zijn wel een aantal die het nadoen hoor ;)
Het gaat over major software-updates. Die gaan volgend jaar stoppen voor de genoemde apparaten.

Volgens mij is bij de S6 Edge Plus de laatst officieel ondersteunde versie Android 7 uit 2016. Android is nu bij versie 12. Dat betekend ook dat dat toestel maar 1 jaar echt volledige updates heeft gekregen.
Ik heb een Samsung Galaxy S5 op Android 11 draaien. Wat Apple goed doet qua support doen ze helaas minder goed qua vrijheid om je eigen hardware te gebruiken zoals je zelf wil.

edit: Dit was geen sneer naar Apple, dit was een reactie op het feit dat je bij Android vanwege de open aard van het systeem opties hebt om er zelf aan te sleutelen en niet bent overgeleverd aan de grillen van (in dit geval) Samsung.

Ik gebruik zowel privé als voor mijn werk ios, android, windows, macos en linux.

[Reactie gewijzigd door walterg op 24 juli 2024 21:30]

Dat is echt zo een eeuwige mantra die zich blijft herhalen terwijl het feitelijk anders in elkaar steekt. Ik vraag mij echt af wat voor vrijheid je zou willen? Kan je voor mij een aantal voorbeelden noemen? Ik ben oprecht nieuwsgierig namelijk :)
Er blijven aantal diehards die willen rooten/ jailbraken, en bepaalde apps of functies willen aanpassen naar hun zin.
Het is net als een huis kopen de meeste kopen niet hoe het eruit ziet, want ze gooien toch de sloop kogel er doorheen en breken het helemaal af.

Ik heb daar helemaal niks mee en zou een woning nemen zoals die is, ben helemaal niet van het muren en alles slopen.
En op telefoon gebied tja hij doet toch waar die voor gemaakt is, dat ik geen icoontjes kan wijzigen van het OS of bepaalde blokkeringen in toestel kan aanleggen daar heb ik hem niet voor :).
Ik word ongemakkelijk van de heftige cloud integratie en data honger van zowel ios als android. Een dumb phone zou een optie kunnen zijn maar ik heb toch minimaal de behoefte om een browser te kunnen gebruiken om bijvoorbeeld onderweg te kijken hoe laat een trein vertrekt.

Daarom draai ik een Android telefoon zonder Google software (dus ook geen app store), met een firewall, vpn's en andere zaken. Als ik een echt icloud loze iphone kon gebruiken dan zou ik dat wellicht ook overwegen.

Om voort te borduren op je woning metafoor: een stock android telefoon of een standaard ingestelde ios telefoon voelt voor mij als een woning zonder gordijnen, en in sommige gevallen zonder voordeur.

Overigens lijkt me de attitude om dingen te willen personaliseren en niet persé te gebruiken op de manier waarop de fabrikant dat graag wil goed bij Tweakers passen :)

[Reactie gewijzigd door walterg op 24 juli 2024 21:30]

Cloud integratie merk ik niks van heb niks in de cloud staan, nou ja mijn contacten en agenda en houd het op.
Verder staan alle vinkjes uit van alle apps dus backupt niks, als ik dus een nieuwe iphone inlog met mijn account moet ik alle apps etc opnieuw inloggen.

Het is niet omdat ongemakkelijk wordt van Cloud, ik houd echter niet van zoveel mogelijk oude gegevens terug zetten op een nieuw systeem.

De datahonger ben ik helemaal klaar mee en het interesseert mij niet meer, ben helemaal om gedraaid en gebruik met vele plezier google.
Ik heb op mijn iphone ook weer Google maps, Youtube staan en ingelogd met een google account, ook op de windows pc gebruik ik Edge of te wel Chromium browser(En google zoek machine).

En inderdaad over dat laatste past het wel bij tweakers, die willen inderdaad nog wel eens dingen aanpassen :).
Ik heb er niet veel mee altijd in ieder geval niet op de telefoon, gebruik IOS zoals die is, en vind het prima werken dus geen aanpassing nodig :P

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 21:30]

Op die manier :) Ik snap wat je bedoelt maar die groep is wel een niche groep geworden vergeleken met 15 jaar terug en eigenlijk kan je dit anno 2021 niet meer doen vind ik. Ik moet er niet aan denken om een jailbreak te downloaden en die op mijn telefoon te installeren welke ik dagelijks gebruik voor betalingen, e-mails, smsen, appen, etc. Persoonlijk vind ik het ook zeer onverstandig. Oke, met alle privacy inbreuk van tegenwoordig maakt het niet veel uit maar als ik moet kiezen tussen Apple die je gegevens ziet of een hacker/cracker uit Rusland die de jailbreak gedaan heeft? Dan liever Apple :) Ik denk dat het echt riskant is geweest wat we vroeger met Windows XP gedaan hebben op de pc :P
Ja ik vind inderdaad tegenwoordig ook niet meer kunnen, vond het vroeger nog leuk met mijn Ipod touch.
Maar toen had ik er nog geen Bank app op, of whatsapp enzo, volgens mij deed toen nog smsen misschien eens.

Vroeger inderdaad met oude pc's zoals windows xp en oude mobiels was leuk, maar tegenwoordig moet ik daar niet meer aan denken(Je doet er nu zoveel meer mee :) )
Alleen valt er met Android toestellen nauwelijks te werken. Soms moet ik anderen helpen met hun toestel maar snap dan direct weer waarom ik een iPhone heb.
Dat is natuurlijk wat je gewend bent en voegt vrij weinig toe aan deze discussie. Ik heb het namelijk andersom.
ik had ooit nokia's en toen androids. Huisgenoot apple fan en dus altijd veel discussies.
Weer ging mijn android stuk en toen de 4s gehaald.
Dus ik ken beiden. Ik wil dus niet meer terug.
Ik heb een ipad een S21 ultra. Beide werken prima, maar beide hebben ook gewoon vreemde dingen.

Ik een voorbeeld van ios te noemen. Waarom is het zo dat in het settings menu onder "homescreen en dock" ik niet mijn wallpaper Kan vervangen.. Daar is een appart knopje voor. Das toch duidelijk onderdeel van mijn homescreen..
Of waarom schakeld de "Bluetooth knop" in het snel menu mijn Bluetooth niet uit..

Mijn ultra heeft dan weer, heel veel dingen dubbel. " een QR code scannen in de app zelf, een knop in de snelbuttons, en een knop Samsung browser ze doen allemaal hetzelfde... Waarom kan ik niet bijvoorbeeld in het weekend automatisch mijn zakelijke nummer laten uitzetten, of in ieder geval met een knop op het homescreen..

Dusja in mijn ogen zijn er geen betere of slechtere
Ik heb een ipad een S21 ultra. Beide werken prima, maar beide hebben ook gewoon vreemde dingen.

Ik een voorbeeld van ios te noemen. Waarom is het zo dat in het settings menu onder "homescreen en dock" ik niet mijn wallpaper Kan vervangen.. Daar is een appart knopje voor. Das toch duidelijk onderdeel van mijn homescreen..
Dat is het ook voor 90%. Je moet alleen 1 menu verder erin, anders wordt het wel heel on-overzichtelijk. Je noemt namelijk een persoonlijke behoefte op en als Apple aan alle persoonlijke behoeftes moet voldoen, dan zou alles in het menu moeten staan.
Of waarom schakeld de "Bluetooth knop" in het snel menu mijn Bluetooth niet uit..
Dit was in de vorige iOS versies wel zo en hier is commentaar op geweest door de community omdat heel Bluetooth uitging en je het daarna weer aan moet zetten. Het is een snel menu en Apple heeft besloten om alleen de connecties te verbreken met alle bluetooth apparaten die op dat moment aangesloten zijn als je erop drukt. Wil je bluetooth helemaal uitschakelen, dan moet je gewoon erop drukken zodat je naar settings kan. Daarom vind ik 3D Touch echt een super functie. Persoonlijk vind ik het wel fijn hoe ze het gedaan hebben in het snelmenu want door de komst van steeds meer bluetooth apparaten kan je alle apparaten verbreken maar bijvoorbeeld wel gelijk draadloos connecten met je auto.
Tja ik heb het ook heb sinds 2014 voor het eerst een iphone gekocht, het betrof een iphone 6 toen in januari om mijn abonnement te verlengen.
En als ik nu terug kijk werkt met iphone 6 eigenlijk zowat het zelfde nog als de iphone 13 pro max, ja geen touch ID maar Face ID dus iets ander geswipe(Dat is even logisch).

Maar voor de rest is settings menu de interface enzo allemaal het zelfde, dit is zo heerlijk en zowat blind aan iemand uit te leggen.
Zou jammer zijn, hebben nog 2 6s-en in gebruik in het gezin. Aan de andere kant, na bijna 6 jaar. Weinig merken doen het Apple na. 🤷🏻‍♂️
Wat is het probleem?
Op de dag dat iOS 16 uitkomt, blijven apparaten op iOS 15 gewoon werken. Ik denk zelfs dat iOS 15 het ook nog prima doet als iOS 20 uitkomt!
Is ook geen acuut probleem nee. Maar je merkt dat ze soms functies ‘missen’ of apps een bepaalde versie afdwingen. 😉
Dat klopt. Misschien wordt het straks na zo'n 10 jaar tijd voor een nieuwe telefoon... ;)
Voor de iPad mini4 had ik toch eigenlijk nog wel verwacht ?! Misschien toch ouder dan ik denk :(
komt uit 2015 ook, dus niet heel gek :)
Ik heb nog een Mini 4 (waarmee ik dit typ), maar sinds IPadOS 15 is die toch echt wel vreselijk traag geworden. Soms typ ik text in een browser en komen de tekens echt seconden achter tov wat ik typ.

EDIT: eens naar het probleem gegoogled en het zou blijkbaar Google Chrome zijn die trager en trager wordt en waarbij de fix een reinstall is.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 24 juli 2024 21:30]

De updates zijn lang doorgegaan, en toch vind ik het ergens zonde dat zo'n mooi en slank apparaat als de iPad Air 2 geen versie updates meer krijgt. Hij doet het hier nog prima. Nou ja, ik neem aan dat er nog wel beveiligingsupdates gaan komen dus we blijven hem gewoon gebruiken : )

Ik geloof dat ie uit 2014 komt. Toch een hele nette run!
Same, behalve dat ik soms in de knel zit met ruimte. Hij heeft maar 16 GB. Maar goed, belangrijkste is safari voor mij haha. Rest is bijzaak.
Dat is inderdaad nog een van de grootste problemen bij Apple: dat ze altijd zo ontzettend karig zijn geweest (zeker gezien de aanschafprijs) met opslag en werkgeheugen. Ik heb geloof ik een 32Gb versie, maar ook dat houdt niet over.
Idd, maar ook app’s zijn met de jaren groter geworden. En ongeveer de helft van die 16 gb wordt in beslag genomen door het OS en cache etc.
Zeker, daarom vind ik het ook zo stom dat ze die 16Gb zo lang hebben aangehouden als basis. De processoren zijn altijd ontzettend future-proof geweest.... En dan strandt het gewoon bij de karige opslag. Echt zonde. Maar ach, aan de andere kant, ik ben een echte Android man en heb nog zat prachtige hardware in de kast liggen die al jaren geen ondersteuning meer krijgt (ik zal bijvoorbeeld nooit meer een Motorola kopen), dus.... ; )
Nou weetje wat het is. Ik had hiervoor een iPad 3, en die was na 2,5 jaar al zo traag dat ik hem verkocht heb op een gegeven moment. Toen kocht ik de air en calculeerde ik in dat die na een jaar of 3-4 ook extreem traag zou worden. En dat is (gelukkig) niet gebeurd.

Qua telefoon.. Heb jaren iPhones gehad. Maar nu sinds 2018 weer fanatiek Android gebruiker. Maar voor tablets is android voor mij een no-go
Hmmm.. Hier is een iPad 3 nog dagelijks in gebruik zonder echte klachten anders dan dat de software begint te verouderen en dus sommige apps niet meer beschikbaar zijn... Doet verder nog altijd probleemloos waar ik 'm voor heb.
Ik vond hem na de upgrade naar iOS 8 (destijds dus) bizar traag. Vooral met scrollen, en typevertraging. Fresh install maakte geen verschil.

Het ligt denk ik ook aan je geduld. De vader van een vriend van mij gebruikt de iPad 3 ook nog steeds.
Wij hebben de "new iPad" ook nog steeds, voor onze dochter. Maar YouTube werkt er niet meer op dus die is echt wel zo goed als onbruikbaar geworden nu, haha.

Wat betreft Android tablets, ik gebruik zelf nu de Galaxy Tab S7 maar ik vind het een heerlijk apparaat. Het klopt wel dat het in feite gewoon een telefoon met een veel groter scherm (en betere speakers) is, maar daar heb ik geen probleem mee. Voor alledaags gebruik als YouTube, browsen, bepaalde apps als TV guide en dat soort dingen werkt het meer dan uitstekend : )
Nja idd heb vooral een iPad omdat je daar doorgaans langer meedoet dan een telefoon (updates) en omdat je qua tablets minder keuze hebt dan bij telefoons op android gebied.

Wat ik wel mooi vind in aan de meeste tablets is uitbreidbaar geheugen (ideaal voor offline films kijken als je slecht/geen wifi hebt) én ideaal voor films vanwege 16:9

Dus ik zie zowel voordelen als nadelen bij iOS vs Android tablets. In mijn geval is een iPad het beste, maar idealiter zou ik er een android tabletje bij kunnen nemen als ik buiten in de tuin bijv offline Netlix wil kijken. Misschien dat ik dat ook nog wel een keer koop. :p
Prima idee, maar net als vroeger bij Android telefoons zijn de goedkope Android tablets redelijk crap volgens mij. Die Tab S7 was nog best duur, maar die werkt dan ook prima. Alle waar naar zijn geld ; )
Dat is ook zo. Ik heb nu in mijn laptop een 2de ssd van 1 TB. Daar heb ik wat H264 (die ik dus al gecomprimeerd heb) op staan. Privé video's van vroeger, documentaires etc.

Pfoe android telefoons vroeger waren echt slecht, dat was ook de reden dat ik destijds (2013 ofzo) voor een iPhone ging. Nu is dat allemaal veel beter, behalve update beleid dan.
Update beleid is het laatste jaar ook een stuk beter geworden, Samsung garandeert nu 4 jaar, Google zelfs 5 jaar. En bij Android lopen updates nu eenmaal anders, soms zelfs nog langer dan bij Apple. Play services worden jarenlang geupdate voor zelfs hele oude Android versies, zodat de beveiliging daar op orde blijft. En als bij Apple de ondersteuning ophoudt krijg je ook geen nieuwe versies meer van de browser, mail, camera en andere stock apps omdat die in het besturingssysteem zitten, maar bij Android krijgt je daar gewoon updates voor, ook als de Android versie niet meer geupdate wordt. Ik vind het dus op zich wel meevallen ; )
Ja klopt Samsung heeft ook flinke stappen gemaakt. Google ook, maar die telefoons zijn alleen in hogere prijsklassen beschikbaar. En idd een niet bijgewerkt Apple apparaat krijgt ook geen updates van mail bv, en nog erger, ook niet van Safari.

Ik heb zelf nu de Xiaomi Mi a3, android one. Dus 3 jaar securityfixes vanaf moment van release. Hij kwam uit in juni/juli 2019, ik heb hem gekocht in okt 2019. En gebruik hem nog steeds, werkt prima.
Klinkt goed inderdaad! Jammer dat Xiaomi dat nu niet meer doet, Android one telefoons maken. Was een prima oplossing.
Ja inderdaad! En vrijwel stock android :) Clean interface+maandelijks updates= : _/-\o_
Ik geloof dat ie uit 2014 komt. Toch een hele nette run!
Als het apparaat in orde is en technisch snel genoeg is voor recente software lijkt 7 jaar een nette run maar waarom is dat zo als het apparaat technisch nog eens 5 jaar meekan, eventueel met verse batterij? Dan is het gewoon een kunstmatig en volstrekt onnodig einde en verspilling als de ondersteuning stopt. Vergeet niet dat voor de meeste huis tuin en keuken use cases desktops, laptops, tablets en smartphones al lang het vereiste performance plateau bereikt hebben. Ik heb het over hd video/ youtube, browsen, email, agenda, videobellen, muziek luisteten etc.
Zoals ik hierboven ook aangaf. Mijn iphone se 2016 is nog super snappy, heeft een heel prettig scherp scherm, gaat lang zat op een batterij etc. Zelfde als mn PC. Voor gewoon office volstaat een quad core uit 2016 met 8 of 16 gb echt prima voor de meeste mensen. In elk geval qua performance

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 24 juli 2024 21:30]

Tsja, op zich heb je wel een punt. Ik heb zojuist ook de software in mijn auto een update gegeven (was beschikbaar via de website) en kon de kaarten van de navigatie updaten.... En mijn auto komt ook uit 2014 (BMW F30). Als die nog updates krijgt zou Apple dat met een iPad ook moeten kunnen doen...
Ik vind het erg mooi bij Apple dat er zolang beveiligingsupdates voor uit komt. Samsung is ook al enorm op vooruit gegaan, zo krijg je 3 Androids updates en vier jaar lang beveiligingsupdate. In mijn geval met mijn Galaxy S20 Ultra krijg ik tot medio 2024/2025 beveiligingsupdates en kan ik zonder zorgen mijn S20 Ultra blijven gebruiken tot Android 13. Dit is voor mij de langste periode dat ik een smartphone in gebruik heb. Waar ik op hoop is dat Samsung eveneens richting de zeven jaar gaat aan beveiligingsupdates en dat zou geweldig zijn en dat mag ook wel voor een €1.349,- smartphone.

Oh ja mijn eerste smartphone heb ik 4 jaar gebruikt: Apple iPhone 3G 16GB (2008-2012) Toen was Apple ook al voor met de updatebeleid.

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 24 juli 2024 21:30]

Eerst zien dan geloven. Ik heb dat soort beloftes eerder gezien, en tot dusver is de enige die uiteindelijk daadwerkelijk geleverd heeft het bedrijf dat helemaal niets beloofd heeft. :P
Ik ben niet perse een Apple fan. Maar om dit soort dingen ben ik wel blij met mijn Iphone.
Je bent blij dat een toestel niet meer wordt ondersteund? :? :+
Ik denk dat @MartijnH333 bedoelt dat Apple wel langere ondersteuning bied, in tegen stelling tot de meeste Android toestellen waar je vaak al blij mag zijn met 2 jaar.
Dit en verkeerd gelezen ;-)
Ik doe zo weinig met mijn iPhone (bellen, appen, 2-factor auth, bankieren, hier en daar wat opzoeken als het moet) dat ik echt pas update als het echt noodzakelijk is.

In 2019 kon ik niet meer bankieren op mijn iPhone 5, gelukkig had ik nog een iPhone SE van mijn vrouw liggen die alleen een nieuw scherm en accu nodig had.

Nog een jaar de laatste versie voor mij dus, maar ik verwacht het daarna ook nog wel een jaar of 2-3 te kunnen uithouden.
Een nieuw scherm en een nieuwe accu. Daar kon je praktisch de nieuwe SE2020 toen wel voor kopen :-) Nou ja…tenzij je after market onderdelen gebruikt hebt.
Als je het door apple laat herstellen wel ja, maar als je het zelf herstelt kun je het al doen voor een paar tientjes.

Heb het zelf ook gedaan. Ja, waren inderdaad aftermarket onderdelen, maar heb geen enkel probleem ondervonden. Toestel deed wat het moest doen.
Gezien die onderdelen zelfs in de hoogste kwaliteit tientjes kosten en reparatie echt door iedereen gedaan kan worden… nee, daar haal je echt geen SE2020 voor.
Bij Apple kost een nieuwe batterij 50-55 euro en een nieuw scherm voor de SE 151 euro. Dat is minder dan de helft van de nieuwe SE.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.