Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple kondigt iOS 14 aan met widgets op homescreen en applade

Apple heeft op zijn online editie van ontwikkelaarsconferentie Worldwide Developer Conference iOS 14 aangekondigd. De nieuwe versie van het besturingssysteem krijgt widgets op homescreens en een applade met automatische mappen.

Widgets zijn in diverse formaten op het homescreen te plaatsen, waarbij iconen van apps automatisch verplaatsen. Widgets zijn te zien in een eigen interface, waarvanuit ze gelijk op homescreens te plaatsen zijn. Apple heeft ook een dynamische widget gemaakt, SmartStack. Die wisselt van inhoud op basis van het moment van de dag. De widgets zitten ook in iPadOS 14.

Daarnaast is het mogelijk om in iOS 14 pagina's met apps te verbergen. Dat is mogelijk, omdat er nu een applade is die automatisch apps in mappen zet. Apple noemt die pagina App Library en hij zit altijd rechts van het laatste homescreen.

Verder kunnen gebruikers een andere browser en mail-app kiezen als default in plaats van Safari en Mail. Ontwikkelaars kunnen daarnaast hun apps vervangen voor 'appclips', kleine delen van apps voor het uitvoeren van specifieke functies. Die appclips zijn te openen met url's, nfc-tags en qr-codes. Ook komt er een 'AppClip-code' met een eigen patroon en nfc. AppClips zijn kleiner dan 10MB.

Een telefoontje komt nu niet langer fullscreen in beeld, maar is een kleine melding bovenin beeld die de app niet onderbreekt. Ook is het nu mogelijk om video's picture-in-picture af te spelen. Die blijft afspelen na het sluiten, net als al langer op iPads mogelijk is. Siri heeft daarnaast een nieuwe interface die niet langer fullscreen is, waardoor het mogelijk is om te verwijzen naar zaken op het scherm. Apple heeft ook een Translate-app gemaakt om Siri gesprekken te laten vertalen.

Apple Kaarten krijgt bovendien een optie om navigatie per fiets te kiezen, maar dat is beperkt tot enkele Amerikaanse en Chinese steden. Daarnaast komt er een optie om te navigeren naar laadstations. Autofabrikanten ondersteunen het ook, waardoor iOS de accustatus van de auto kan uitlezen.

Voor iPadOS 14 heeft Apple in eigen apps zijbalken en dropdown-menu's gemaakt om beter gebruik te maken van de ruimte. Elementen als Siri en de zoekfunctie zijn nu niet langer fullscreen-functies, maar nemen maar een klein deel van het display in. Daarnaast is het mogelijk om met een Pencil om te krabbelen in tekstvelden, waarna de iPad dat gelijk omzet in tekst. Apple zegt dat iOS 14 zal werken op de iPhone 6s uit 2015 en nieuwer. De nieuwe versie draait op de iPad Air 2, alle iPad Pro-modellen, de iPad van 2017 en de iPad mini van 2015 en nieuwer. De nieuwe versies van iOS en iPadOS komen dit najaar uit, terwijl ontwikkelaars vanaf maandagavond een bèta kunnen installeren.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

22-06-2020 • 19:36

214 Linkedin

Lees meer

Reacties (214)

Wijzig sortering
Een vrachtlading aan tweaks uit Cydia die ze eindelijk eens gaan gebruiken.
Haha. Ik ben een grote Apple Fan, maar de iOS 14 aankondiging heeft wel heel veel *ahem* inspiratie, zullen we maar zeggen, uit Android.
Ik kreeg spontaan Windows Phone vibes, voeg een verticale scroll toe en ik ben heel erg blij.
Ja dat gevoel krijg ik er ook bij, small medium en wide tiles. Heerlijk en ik ben hyped voor de beta en release!
Ik vind deze tiles bij Apple dan wel een heel stuk onrustiger ogen. Het homescreen van Apple was compleet verouderd, maar oogt wel lekker rustig en strak. Je kunt niet verwachten dat als je icoontjes nu als 'widgets' ineens in grotere formaten kunt doen, dat de boel er nog gelikt uitziet.

Het is jammer, want het had veel mooier en geïntegreerder kunnen worden, nu lijkt het teveel op het rommeltje dat ik bij Android overhou als ik met widgets aan de slag moet. Ik ben daarom ook op Android een fan van de Microsoft Launcher met het overzicht dat ze bieden op een hele rustige, geïntegreerde manier.

Ik had van Apple wel verwacht dat ze iets verder zouden kijken en mogelijk nóg meer richting de Windows tiles zouden gaan. Esthetiek is ook wat waard.
De adoptie van widgets heeft zeker langer op zich laten wachten, maar als developer hoop ik op een pak betere support. Op Android is het gewoon een puinhoop: de app grid heeft verschillende groottes naargelang het device. Sommige devices hebben vierkante cellen, andere rechthoekige. Google dwingt echter af dat je de config van je widget definieert in celgroottes... 2x2, 1x2 etc... Heel handig als je nergens kan opvragen wat de dimensions van een cel zijn en het praktisch onhaalbaar is om goed schaalbaar te werken, zeker niet als je van een 1x1 tot een 4x3 widget wil ondersteunen om kwalitatief iets op te leveren dat voldoet voor al je gebruikers.

Dat laatste is voor mij altijd mijn nummer 1 prioriteit, en daarin schiet Google gewoon tekort. Door zulke zaken toe te laten, kost het me veel tijd om een Android widget te maken, maar daar bovenop: het wordt een moeilijke belofte naar mijn gebruikers om een 100% werkende widget op te leveren. Ik had het net nog maar over de verschillende verhoudingen tussen devices, weet ook dat custom fonts zelfs onmogelijk is op oudere Androids. Als ik zeg "oudere", verwijs ik naar 6.0 dat nog steeds een groot aandeel heeft. Niet oke, niet tof. Ook niet fijn om achter te komen wanneer je je widget netjes werkend hebt gekregen op je OnePlus en vervolgens eens gaat runnen op een oude Huawei, Nokia of recente Samsung en ziet dat de verhoudingen totaal verschillend zijn. Vooral: probeer het maar eens op te lossen met de beperkte set oplossingen die je kan gebruiken.

Op dat vlak is een iOS widget (as-is) veel fijner om mee te werken en voorziet Apple een degelijke SDK. Ik geloof dan ook dat Apple wel tijd genoeg heeft genomen om de nieuwe widgets technisch op te bouwen, ik kijk er zelf al naar uit om mee aan de slag te gaan.

Uiteindelijk worden alle apps en extensions gebouwd door developers en de kwaliteit die we kunnen opleveren wordt ook deels bepaald door de tools waarmee we moeten werken. Op dat vlak scoort Apple toch ook vaak iets beter, doordat er minder "vluchtig" een API wordt getoverd en qua architectuur toch ook beter in mekaar zit. Dat zijn verschillen die je als gebruiker zeker merkt. Als dev doet me dat plezier om te weten dat de kwaliteit hoger is dankzij de opbouw en structuur van het platform.

[Reactie gewijzigd door KingFox op 22 juni 2020 21:03]

De grootte van de cellen maakt toch helemaal niets uit? Kunnen widgets niet gewoon schalen aan de hand van dat grid? Het enige wat je dan zou krijgen is dat bijvoorbeeld 1x4 bij de ene telefoon net iets hoger is dan bij de andere, maar als de widget gewoon schaalt zou dat toch geen probleem moeten zijn?
Hehe, als het "gewoon" schaalt is het geen probleem, maat het probleem is dat de hoogte wel tot 50% verschil kan geven. Je wil content kwijt op een bepaalde hoogte/breedte en gaat bijv. uit van een 4x2 situatie, waarbij je een hoogte van 200px ter beschikking hebt. Als dat plots teruggeschroeft wordt naar 100px, moet je daarmee kunnen omgaan. Je moet kunnen opvangen als dev dat bij een bepaalde grootte een deel van de content moet verborgen worden, zodat niet alles op mekaar propt bijvoorbeeld. Dat is enorm moeilijk, want je kan nergens opvragen "wat is de hoogte". Je kan enkel weten hoeveel cellen hoog het is...
Veel fijner om mee te werken voor de developer misschien, maar de customizability van Android zou ik niet willen opgeven. Met name in 3rd party launchers als Nova zijn de widgets die je via de oem-launcher ook kan implementeren, (Android skin) prima te scalen. Kost even wat moeite om een widget te perfectioneren, met name als je apps als KWGT en Zooper, waarna ze het ook prima doen in de oem-launcher. Te zien aan de downloadnummers van deze twee apps alleen al, doen behoorlijk wat mensen dit.

Mijn punt is dat Apple verder gaat met de API ontwikkelen (en vaak meer blokkeert voor app/widget-developers), waardoor het gebruikersgemak omhoog gaat, voor zowel de eindgebruiker als de tussenpersoon (developer), vergeleken met Google, waar de developer meer opties heeft, de eindgebruiker meer opties heeft. Zeker op Tweakers is het gebruiksgemak van Apple niet een hele sterke reden om nu eventueel wel over te stappen van Android naar iOS.

[Reactie gewijzigd door rubenkemp op 23 juni 2020 10:49]

Daar volg ik je volledig in. Overigens, Nova launcher introduceert ene andere bezorgdheid omtrent widgets. Die overruled de voorkeuren die een app dev aangeeft. Waarbij we voor een widget hadden aangegeven om een fixed size te gebruiken, werd dit door Nova launcher genegeerd. Dan komen er plots slechte app reviews en bug reports binnen, terwijl wij duidelijk in de manifest aangeven dat er een fixed size is. Vanuit standpunt van de klant is dat dan wel lekker, je kan alles aanpassen naar je voorkeuren en da's tof. Vanuit een business & development standpunt is het wraakroepend: het kost veel tijd (& bijgevolg geld), en doordat de specs die je als dev opgeeft overruled kunnen worden, krijg je er nog negatieve feedback op. De hoofdzorg voor mezelf als dev is: een app opleveren waarbij elk element werkt en voor iedereen bruikbaar is en werkt zoals het omschreven is. Als dan plots zaken overruled worden en dat leidt tot bugs, vind ik dat gewoon heel triest... Dan mag je nog de dev blamen, maar als je een bepaalde config met constraints opstelt, verwacht je niet dat die overruled gaan worden. Dat is dan weer duidelijk eerder een probleem in de structuur van Android, en dat is waar ik in mijn comment op doelde. Bij Apple zit dat hopelijk iets meer solide in mekaar en voorkomt het die kopzorgen en weet je als developer wat je oplevert aan je eindgebruikers.

Ik ben niet bekend met KWGT en Zooper, geen idee of je zomaar een widget vanuit hun app mee kunt packagen in een app die je zelf wil aanbieden. Ziet er wel netjes uit, dus thanks voor de tip!
Als je met "minder vluchtig" tien jaar te laat bedoelt... Maar fijn dat Apple nu eindelijk deze essentiële zaken van Android overneemt.
Widgets zaten er al in bij Android 2.3, misschien zelfs wel eerder. Maar wel fijn dat Apple inspiratie haalt uit Android. Deze Androidfan zit te denken aan de iPhone 12 want die is klein, en dat zou de overstap makkelijker maken.

App drawer heb ik ook niet anders gekend

[Reactie gewijzigd door m1999 op 22 juni 2020 20:49]

Android 1.5 (2009) had ze zelfs al (en Windows Vista al in 2006), maar zelfs na ruim 10 jaar is er compleet geen consistentie bij de widgets te vinden (bij de app icons wordt dit wel steeds beter). De manier waarop widgets nu in iOS werken vind ik veel fijner, en ze gebruiken allemaal hetzelfde design. Als dit gewoon zo blijft als je ze tussen de apps kunt plaatsen is dat veel strakker.
Ah, nog eerder zelfs! In die tijd had ik nog een nokia.

Ik gebruik zelf niet veel widgets, maar vind het wel fijn als ze er zijn. In iOS vind ik ze.op die voorbeeldfoto's wel rommelig ogen juist omdat ze niet gewoon een hele rij innemen, maar dat is eigen keuze.

Ik ben vooral benieuwd hoe die applade eruit komt, die mis ik zo bij iOS. Ik verlies zonder wel het overzicht eigenlijk, maar ik ben ook niet amders gewend
Ze kunnen wel de hele rij innemen, ik geloof dat ze resizable zijn, net zoals bij Android. Wat ik van de filmpjes en screenshots heb gezien is dat ze bovendien dezelfde vorm en uitlijning aanhouden als de icoontjes, wat wel heel strak lijkt.
En Android had widgets weer van o.a. AmigaOS en macOS, die het al op computers hadden. Het is natuurlijk geen wedstrijdje verpissen, maar om maar aan te geven dat Android ze niet heeft uitgevonden ;)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juni 2020 12:30]

Wie herrinnert zich nog Windows 98 en de "Active Desktop" ?
AmigaOS had het toen al, maar goed punt dat zelfs Microsoft er eerder mee kwam dan Android :)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juni 2020 12:31]

Widgets zaten ook al in Windows CE. Laten we niet doen alsof Google dat heeft uitgevonden.
Komt het er niet op neer dat men over en weer heeft geleend? De hele basisinterface van Android lijkt sterk op die van iOS, die weer sterk op die van desktops lijkt wat uiteindelijk weer is gejat van Xerox (die er blijkbaar nooit ene cent aan heeft verdiend). Tekstvakjes met inline editing, control center, on-screen keyboard en ga zo maar door is allemaal van elkaar overgenomen. De uiteindelijke implementatie en de daaruit voortvloeiende UX is het grootste en belangrijkste onderlinge verschil.
De widgets van WebOS en Meamo bedoel je? Ik ben blij dat Android eerder en ios nu ook eindelijk widgets en swipen(gaan) ondersteunen. Als ze nu ook nog eens volgas alle open source protocollen gaan ondersteunen zou het voor de eindgebruiker helemaal een feest worden.
Het hele probleem met widgets op Android is dat het gewoon niet lekker werkt op alle verschillende devices, op de ene ziet je widget er weer net anders uit dan de ander door de andere DPI of andere resolutie. Het is bijna onontkoombaar dat dit gebeurt. Op iOS heb je dat hele probleem niet als ontwikkelaar, vandaar dat ik denk dat de kwaliteit van widgets een stuk hoger zullen gaan liggen. Iets wat je ook ziet met de kwaliteit van apps, die zijn hoger op iOS dan op Android.
Daarnaast gebruikt elke widget voor Android een eigen design, dat is volgens mij nog een groter probleem. Als widgets in Android gewoon goed schaalbaar zijn, moeten die verschillende resoluties niets uitmaken.
Je krijgt een negatieve mod van de Google fanboys maar wat je zegt is waar. Dat is overigens meestal zo.... Apple is laat en kijkt af maar komt nagenoeg altijd met de beste, meest gebruiksvriendelijke en afgewerkte implementatie.
Wat een grap. Ben na 15 minuten afgehaakt. Het is te cringy voor woorden dat ze in het begin zeggen "we'll share our biggest innovations with you", en even later features (app drawer, widgets, Picture-in-Picture) aankondigen die echt al jaren op Android aanwezig zijn.

Dan nog het feit dat echt alles op een kluitje gepropt zit op dat homescreen. Totaal niet overzichtelijk met zo'n dichtheid.

Dat is geen innovatie (helemaal niet omdat het niks spannends is qua werking tegenover wat de Android uitvoering kan). Dat is "late to the party" zijn.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 22 juni 2020 19:54]

Apple rolt pas iets uit als het volwassen is en goed kan werken. Bij de concurrentie weten ze niet hoe snel ze moeten ‘innoveren’ maar vaak is het slecht uitgewerkt. Minder goed dan bij Apple. Kijk naar Face ID bijvoorbeeld. Kwam iets later dan bij Android maar het is tot op de dag van vandaag gebruiksvriendelijk, snel en veilig.

De doelgroep wil gewoon dat iets goed werkt en geen proefkonijn zijn ‘om maar het snelst te innoveren’
Widgets en een app drawer hebben geen 11 jaar nodig gehad om te rijpen hoor. En picture in picture niet 3 jaar. Hoe lang moet het volgens jou nog duren totdat de functie om een app icoon te plaatsen waar je maar wilt volwassen genoeg is dan?
Apple heeft een ontzettend grote user base en de meeste mensen zijn geen tweakers. Voor mensen zoals mijn ouders zijn de kleine en subtiele veranderen elk jaar erg fijn en raar maar waar, ze kunnen het nog maar net bijbenen. Android is zeker in het begin 1 grote zooi geweest met elk jaar een heel ander werkende telefoon. Features werden jaar in en uit in grote getallen toegevoegd en verwijderd. Wat voor mijn ouders een reden was om toen dertijd van de relatief goedkope s4 over te stappen naar een iphone, waar ze op de dag van vandaag nog steeds bij zijn. Ja voor power users en tweakers gaat het te langzaam, maar ik denk voor een groot deel van de mensen is het tempo waarop apple al jaren ios heel subtiel elk jaar veranders van grote waarde
Dit!

Microsoft veranderd om de 3 maanden de Xbox UI en het is een drama, zelfs voor fervente gamers. Continu veranderen en experimenteren is niet goed. Zie de aversie naar Google diensten (ook vanwege de sluitingen die dan ook extra vaak volgen). Wat is de laatste keer dat Apple ergens mee stopte (recentelijk iBook Author en daarvoor Aperture uit mijn hoofd!, erg zeldzaam ook!).

Alles is nu volwassen, Apple heeft een duidelijke richting.... de hele (visuele) taal van al hun software wordt gelijk getrokken (e.g. system preferences op Mac -> settings net als op iOS), ze gaan met al hun hardware op hun eigen chips draaien en ze optimaliseren alles en trekken het ook nog eens gelijk over al hun OS-en.

Niemand anders is daar ooit in geslaagd.

Android apps op ChromOS? gefaald
Microsoft UWP? gefaald

Nu jullie weer!
Ben ik niet met je eens.
Iets simpels als overal je icoon kunnen plaatsen zou geen effect hebben op mensen die hier geen weet van hebben zoals je ouders.
Hetzelfde waar ik gek van word als ik een iPhone van iemand gebruik het niet mogelijk maken om via de toggles van een verbinding BV Wi-Fi Bluetooth met een long press naar de settings te gaan. Zet het er morgen in en veel mensen zouden het niet meteen merken totdat een keer iemand hen het verteld wist je dat dit ook kan.

Veel kleine tweaks die Apple zo kan invoeren waar veel eindgebruikers niets van merken als ze het niet meteen weten, maar wel langzaam via de powerusers doorloopt naar bijna iedereen. Er zijn veel dingen die altijd voorbij komen bij powerusers wat ze missen aan iOS ik denk veel zonder enige moeite erin kan.
Volgend jaar verdwijnen de icoontjes in de widgets en noemen we het live icons. Dat zijn niet alleen icoontjes, maar verbergen allemaal informatie die te zien is als ze flippen ;)

Ben wel benieuwd welke swipes op iPadOS nu weer veranderd zijn...
Snap ik.
Maar ik zie altijd het vaste patroon:

-mensen die apple afkraken omdat iOS functies niet heeft die een concurrent wel heeft.

Daarna:

-dezelfde mensen die apple afkraken omdat ze te laat zijn met de features die de concurrentie al had.(maakt niet uit of de feature beter geïmplanteerd is), en de aankomende 4 jaar nog blijven herhalen waar apple allemaal laat mee was.

Ben benieuwd over welke features die bij IOS ontbreken we het de komende maanden gaan hebben.

Ik denk de mogelijkheid om een andere default mail client en default browser in te stellen op IOS. Over 2 jaar weer wat anders, etc.

Oh ik lees net dat dat in IOS 14 dus ook mogelijk zal zijn, is alleen niet echt besproken deze WWDC.

Ik ben in ieder geval blij met de upgrades.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 22 juni 2020 23:22]

Nou de ironie is meer dat als ik iOS gebruik ik mij erg beperkt voel, en dat ik een aantal basale acties niet uit kan voeren. Wil er nog wel 1 noemen: split screen. Vervolgens wordt mij verteld dat de functie die ik noem totaal onnodig is, dat niemand die iOS gebruikt die functie mist, en dat iOS het meest gepolishte en fijnst werkende OS is, want oja ook zo intuïtief. Fast forward een paar jaar en oja, die missende functie komt ineens naar iOS, Apple noemt het innovatie, en de gebruikers die het nooit misten zijn super exited voor de update, want hoe Apple het doet is natuurlijk net wat beter dan de concurrentie. Wat dikke onzin is.

Serieus, sinds android 7, misschien 8 is STOCK Android een volwassener en fijner werkend, maar vooral completer OS dan iOS. Consequenter, heeft meer functies, zit logischer in elkaar in tegenstelling tot een terugknop die van plek wisselt, een antiek homescreen, de ene keer wel de andere keer niet een swipe right voor back. Het enige dat iOS altijd beter zal doen dan Android is de integratie met andere apple producten, dat is gewoon top. Voor de rest kopieren ze bij iOS enkel en alleen functies die concurrentie al jaren heeft, dit feit maakt het al dat iOS achter loopt. Ik roep al jaren dat de launcher van iOS lachwekkend slecht en beperkt is, dat werd mij nooit in dank afgenomen, maar nu veranderd Apple de launcher meer in de richting van Android, dusja, told you so. En dat kan ik blijven herhalen met iedere keer als ze weer een missende functie implementeren.
Ja, dat bedoel ik ook.
Zal wel even door blijven gaan met het benoemen wat Android al jaren heeft, en Apple jaren niet heeft gedaan.
Alleen heeft het gewoon weinig nut om er op te blijven terugkomen, nadat Apple deze zaken wel heeft geïmplementeerd.

Ik vind IOS juist erg prettig, en IPad OS zeker.

Ik denk dat de grootste nieuwe klachten idd splitscreen zijn op de iPhone, en wellicht alternatieve App Stores toestaan van andere partijen , en een alternatief om icoontjes op de plaats te zetten, zoals jij dat wilt.

Zo houdt iedereen iets te klagen, maar anders wordt het natuurlijk wel erg saai.
Nog 1 voor je lijstje... data gebruik aanzetten voor een enkele app, probeer dat eens op iOS :)
Sterker nog, widgets zijn nog steeds niet "rijp" bij Android. Bij iOS worden sinds 2016 widgets ondersteund, en lijken toch aardig wat "rijper" dan bij Android sinds 2009. En dan zijn die widgets ook maar weinig veranderd sinds 2016.
En bij de appdrawer kan ik me wel voorstellen dat ze daar wat langer over hebben gedaan om dit op een goede manier te implementeren zonder de huidige ux overhoop te gooien. Het zou jammer geweest zijn als ze hetzelfde zouden doen als Android, want de huidige werking is juist fijn. Hetzelfde geldt voor het plaatsen van app icons, het is juist fijn dat deze altijd van linksboven naar rechtsonder geplaatst worden.

Picture in picture is wel een hele welkome feature, en dat zal wel vergelijkbaar zijn met Android. Maar ik verwacht niet dat dit 3 jaar heeft gekost, ze zullen er eerder later mee begonnen zijn. Tenzij ze ook daar nog iets anders gedaan hebben.
Ik vind het juist niet fijn dat je iconen in een vast raster geplaatst worden. Linksbovenin is het moeilijkst te bereiken voor een rechtshandige als ik. Daarnaast, als je 1 app verplaatst of verwijderd schuift alles op. Weg muscle memory, zit je weer te zoeken naar andere apps.
Wat een dooddoener. FaceID is een hardwarematige feature (dmv extra sensoren). Mijn bericht gaat over software (iOS). Daarom zei ik dat Apple niks spannends bracht met deze features, omdat het ten eerste niet nieuw is, en ten tweede het geen verbeterde "versie" is van dat van Android. Als ze het echt nou veel beter hadden geïmplementeerd, dan was jouw reden om het te "perfectioneren" op z'n plaats geweest, maar dat is niet het geval (zoals wel vaker met Apple).
+1Anoniem: 1350842
@Naafkap22 juni 2020 20:05
Wat soms waar is, maar ook te vaak wordt gebruikt om het te verdedigen. Zijn widgets de afgelopen 10 jaar zo drastisch veranderd dat ze nu pas volwassen zijn, of is het gewoon zo dat ze vrij laat zijn met het implementeren van een dergelijke feature?

Qua hardware geef ik je volledig gelijk, al is dat ook grotendeels wel goed verkopen (onder het mom, zolang mensen maar denken dat het nieuw is en er Apple op staat kopen ze het wel). Maar qua software is het echt niet zo dat ze 10 jaar hadden hoeven wachten totdat de super complexe code van widgets toe was aan iPhone, dit had echt 5 jaar geleden net zo goed gewerkt alleen zijn ze steeds meer aan het afstappen van 'Dit ene identieke scherm is voor iedereen perfect'.
Daar kun je natuurlijk ook van vinden wat je wilt, ik kan me voorstellen dat veel mensen Apple juist gebruiken omdat je zo weinig kunt aanpassen.
Man, man, man... kijken jullie nooit naar Apple keynotes?

Alles daar is magisch, super innovatief, geweldig, fantastisch, ongeëvenaard en whatsoever... dat is gewoon de Apple stijl dat wil niet zeggen dat ze zelf nu echt denken dat die widgets hoogstaande innovatie zijn. Elke simpele feature wordt zo gepresenteerd, al decennia!
Maar dat neemt niet weg dat de halleluja toon van het bericht wel heel Amerikaans fake news marketing is. "We hebben ook iets geïmplementeerd wat 80 procent van de markt al heeft." Het is meer evolutie dan revolutie.
Dit is zo'n ongelooflijk achterhaald en doodgeslagen paard. Ik vindt het absurd dat dit als argument wordt gebruikt voor het kopiëren van features die al jaren oud zijn. Die zijn niet volwassen, inmiddels bejaard.

Apple kan als ze willen heel snel iets nieuws implementeren als ze dat willen. Het merk heeft zo'n status dat mensen ze toch wel kopen.
Widgets op android zijn al jaren volwassen
En lelijk, en ze werken vaak niet goed (vooral schalen over meerdere rijen), ze zijn niet consistent en zo kan ik nog wel even doorgaan.... altijd fijn om ze te hebben maar echt soepel heeft het nooit gewerkt. Laatste 2 jaar geen Android meer gehad dus geen idee wat de huidige stand van zaken is, ik gok hetzelfde.
Er is sinds de s4, heb nu de oppo find x2 pro met android 10, niets veranderd...het is nog steeds dat widgets allemaal hun eigen look hebben en totaal niet lekker scalen met de rest van de ui. Dankzij deze reden stop ik ze allemaal op het laatste scherm zodat ze alleen openstaan voor de informatie en de rest van de tijd hoef ik ze niet te zien. Apples oplossing doet me ook meer denken aan windows live tiles en ik moet zeggen dat ik dat persoonlijk ook erg goed vond werken. Ben benieuwd hoe dit uiteindelijk gaat zijn
@sohus
Heh ik gebruik als jaren een kalenderwidget, klok+weer widget, en spotify widget op Android. Serieus nog nooit problemen gehad. Wat werkt er niet goed aan dan? Het is toch gewoon op je homescreen plaatsen en thats it.
Het werkt wel goed, maar ziet er niet consistent uit. Elke bouwer kan zelf bepalen hoe rond de hoeken zijn, hoe breed of hoog de widget is, of de widget transparant kan zijn of niet.

Dus als je een scherm vol widgets wil hebben ziet het er niet uit, of als ik mijn widgets tussen mijn icoontjes wil hebben staan, dan steken die widgets een paar pixels uit. Het is allemaal geen ramp en zoals je zegt werkt het, maar ik vind het niet mooi.
Ze werken wel redelijk, maar daar houdt het ook mee op. Vrijwel elke widget ziet er anders uit, tenzij ze van dezelfde ontwikkelaar zijn of als ze vanuit 1 app komen. Ook schalen ze allemaal anders, als je bijvoorbeeld 3 verschillende 1x4 widgets onder elkaar plaatst, is er een grote kans dat ze geen van allen dezelfde breedte hebben. En dat is al 11 jaar het geval bij Android.
Ik heb al jaren een weer widget op mijn home screen. Soms verander ik naar een andere als ik wat anders wil. Verschillende telefoons nooit problemen. Op verschillende plekken drukken kan je apps starten. Zoals op datum drukken dan krijg ik nu mijn agenda. Op de tijd drukken krijg ik mijn wekker. Op het zonnetje/wolkje of wat het weer ook is krijg ik weersverwachtingen etc.
Schalen etc ook nooit problemen, dus misschien moet je gewoon een andere/betere widget zoeken.

[Reactie gewijzigd door lonewolf2nd op 23 juni 2020 08:50]

Helemaal eens. Ik vind het allemaal iets te rommelig worden met die widgets en App Library. iOS was ooit simpel, maar dat is het al jaren niet meer. Ik vind inmiddels stock-Android (op bijvoorbeeld een Pixel) veel strakker.
Ik ben er ook niet echt van gecharmeerd. Vind het eigenlijk niks en ga het ook niet gebruiken straks.

Dat iOS altijd zo gesloten was, had nadelen. Maar vanaf het moment dat je dit stapsgewijs hebben geopend vindt ik het maar rommelig en buggy.
Ja dat is hoe apple altijd al presenteert. Alles is geweldig, nog nooit vertoond (op een apple device) en voor alles wordt geklapt (behalve deze keer). Ook is er altijd nog 'one more thing'. Maar ja of de rest van de wereld het al had of niet, Apple komt ermee weg.
deze keer is de "one more thing" toch een behoorlijke.
Hoe moeten ze dan hun wijzigingen aankondigen? Alleen de kleine aanpassingen en niet de grote wijzigingen aankondigen?
Als die wijzigingen al in Android zitten, dan maar niet aankondigen?
Of gewoon een keer wél iets nieuws aankondigen ipv iets uit de oude trukendoos halen, iets wat écht nieuws is en niet iets wat al 5 jaar geleden bij de concurrentie beschikbaar was. Als je iets uitstelt, oké, maar dan moet je het ook goed perfectioneren.
Ik denk dat dat erg lastig voor een smartphone. Ik denk dat het meeste al uitgeprobeerd is of geïmplementeerd. Kijk bijvoorbeeld eerst naar os'en op een pc/laptop Daar werken de grote namen al tientallen jaren met (een soort van) windows. Grote veranderingen zie je daar ook niet qua interface.

Ik ga niet discussiëren over wie het eerst is/was; want dat voegt niets toe.
Grote veranderingen misschien niet, maar een duidelijk onderscheid is er wel degelijk. MacOS functioneert echt heel anders dan Windows bijvoorbeeld, en die OS-en zijn heel wat ouder en hebben ook de nodige innovaties meegemaakt.
Eens! Ik werk zakelijk met beiden. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat ook hier de concepten vergelijkbaar zijn.
Zo ook voor telefoons; dat wat werkt wordt hergebruikt en uitgebouwd door Apple en Android. We zitten nu al jaren op iconen te klikken op een telefoon. Ik zie niet hoe dat nu erg verbeterd of veranderd kan worden? Maar waarschijnlijk zien we over een paar jaar wel: ja dat is, dat we daar niet aan dachten! ;)
Zowel Windows als macOS hebben een floating window manager, en onderaan een dock waarop applicaties gepinned worden. Met alt+tab (Windows) en cmd+tab (macOS) kan je met je keyboard switchen tussen applicaties. Echt heel anders zou ik dat niet noemen.
Maar dat is wat anders. Nu vergelijk je laptop OS'en met die van telefoons. Dat is geen eerlijke vergelijking.
Nee, ik geef aan dat je niet veel veranderingen zult zien bij een smartphone interface. Daarbij geef ik een voorbeeld van een interface die ook al jaren niet echt meer verandert.
Fair enough. Had wel gedacht dat Apple deze Android features zou verbeteren, maar dat dan weer niet.
Is je telefoon gebruiken als autosleutel niet nieuw genoeg? Vind dat behoorlijk interessant, zeker als fabrikanten dat kunnen implementeren in bestaande auto’s.
Dát is inderdaad een nuttige feature, maar ik had het specifiek over de door mij genoemde functies in mijn initiële bericht.
Bestaat al lang, zie Tesla
App Clips was toch redelijk nieuw?
Ondersteuning voor je autosleutels in Apple Wallet? Er zaten wel echt nieuwe dingen bij.
Als die wijzigingen al in Android zitten, dan maar niet aankondigen?
Ze kunnen het best aankondigen, maar Apple doet altijd of ze zelf het wiel hebben uitgevonden en het nog nooit eerder vertoond is.
Dat is niet Apple, maar Amerikaans eigen.
Maar het is wel Apple.
En zo te zien nog steeds niet zelf mogen kiezen waar je een app icoon neerzet, er mag geen plaatsje leeg zijn. Kopieren ze Android, doen ze het slecht. Heel bijzonder.

Maar echt widgets op je homescreen, wat was dat, Android 1.5 Cupcake in 2009?
Kopieert Android dan ook andere os'en die al langer widgets hadden?
Maar echt widgets op je homescreen, wat was dat, Android 1.5 Cupcake in 2009?
Kun je nagaan, ze hebben het nog steeds niet goed voor elkaar in Android. Widgets zitten sinds 2016 in iOS (op een apart scherm), en die zijn al vanaf het begin beter voor elkaar dan nu nog steeds in Android.

Ik heb vrijwel nooit widgets gebruikt in Android, wat ik sinds 2.3 gebruikt heb, omdat deze het hele homescreen lelijk maken, met al die verschillende vormen (afgerond, strakke hoeken, etc). Ik gebruik sinds iOS 10 een iPhone, en gebruik de widgets ook heel veel. tussen iOS 11 en 12 heb ik nog even Android gebruikt, maar nog steeds waren de widgets niet veranderd.
Maar misschien wordt dit nog verbeterd in Android, net zoals ze de icoontjes ook hebben verbeterd na al die jaren.
Dit idd. Dit is wat al sinds 2010 in Android zit.

Maar dan slechter uitgewerkt, wat een drukte op dat scherm.
Jammer, dat ze het niet op de manier van Windows mobile hebben gedaan.
Strakke tegels zelf in te stellen in 3 maten en verder een alfabetische lijst met apps. Heerlijk simpel.
Voor iOS is het wel nieuw, en zoals met veel dingen nét wat anders ontwikkeld. Widgets bijvoorbeeld zitten nu ook al in iOS, maar zijn wel echt consistent (in tegenstelling tot Android, waar al ruim 10 jaar widgets ondersteund worden). Straks kun je ze tussen de apps plaatsen, maar voor zover ik heb gezien in screenshots werkt het nog net weer wat anders dan bij Android. Die appdrawer is ook niet 1 op 1 op Android geïnspireerd, maar werkt ook weer net anders dan bij Android (als je niet kijkt naar 3rd party launchers voor Android). Picture in Picture is volgens mij ongeveer het enige wat vergelijkbaar is met hoe het in Android werkt.

Ik vind het homescreen op dit moment juist fijn werken, op Android gebruikte ik juist launchers die op een vergelijkbare manier werken, zonder appdrawer. Ik vind het wel fijn dat de appdrawer in iOS gewoon extra is, zolang je geen pagina's verbergt blijven al je apps gewoon op de schermen staan.

Mensen moeten niet bij elke update de vergelijking trekken met Android "waar het al jaren in zit". Bekijk dan ook hoe bestaande features in Android na al die jaren nog steeds niet goed werken en hoe de ui en ux steeds verandert (niet altijd op een positieve manier).
En als je een inkomende oproep krijgt wordt het een notiticatie ipv een fullscreen overlay, dat werd tijd!

Ook goed om te horen dat Siri meer kan gaan doen offline. Die app library (LaunchPad? :P) vind ik dan weer vaag. Ik heb altijd al slechts één homescreen gehad, vol geramd met mapjes. Hoef er niet nog een bij te hebben die de categorieën zelf bepaalt :P Maar de nieuwe widgets zijn leuk

Verder niet heel spectaculaire update, maar men had ook gezegd iets meer te focussen op bugfixes en meer veiligheid. Hoop dat dat klopt :)
Ik zal wel ouderwets zijn, maar als ik gebeld wordt op een telefoon wil ik gewoon een grote interface. Hopelijk wordt het optioneel.
Ik hoop het ook voor je. Echter vrees ik dat je in de minderheid bent.

Als ik al dan niet kijk naar hoevaak ik perongeluk gewoon iemand opneem of ophang omdat ik aan het typen ben en opeens gebeld wordt..
Als ik naar het videootje bekijk wat Tweakers aan het artikel heeft toegevoegd, lijkt mij 'die kleine balk boven in beeld' las je gebeld word, niet op een iPhone, ik zie geen notch?!

Het voorbeeld laat ook een FaceTime oproep zien, denk dat dit op een iPad bedoeld word, geen idee of dit ook voor de iPhone word, ook voor normale oproepen?

Daarnaast vind ik op de telefoon groot / fullscreen wel juist zo fijn, voor mij is de extra contactinformatie ook belangrijk, dus niet alleen de naam, maar ook bedrijf en functie, welke lastig past in zo'n kleine balk.

En hoevaak word daadwerkelijk echt gebeld, dat dit voor je storend kan zijn, Het per ongeluk opnemen / ophangen omdat je aan het typen bent heb ik nog nooit gehad, denk dat mijn reflex van de eerste tril dit voorkomt.
Ik heb ios14 nu op de iphone X en 7. Je kan koezen tussen fullscreen en een badge. Standaard de laatste.

Ik vind het een verademing maar ieder zijn/haar voorkeur. Daarom is het goed dat je kan kiezen.
Thanks! Erg fijn dat Apple je de keurze geeft in deze, tussen fullscreen en badge. Hoop ook dat je dit ook beetje per App kan instellen, maar ik ga het zelf merken als de final release uit komt.
Maar voor de echte telefoon functie blijft mijn voorkeur fullscreen voorlopig (in verband met meer informatie over de beller), de rest zoals FaceTime mag een badge zijn, graag zelfs.
Ik heb nu de beta draaien van iOS, je krijgt alleen het kleine notificatie scherm als je daadwerkelijk in iOS bezig bent. Als je telefoon in loco stand is dan krijg je hem volledig scherm. Persoonlijk vind ik het kleine notificatie beter als je bezig bent. Je kan dan even snel wat af maken als je bezig bent voor je opneemt.
Ik ben wel benieuwd naar de reachability van de bel notificatie. Ik vrees dat ik voortaan twee handen nodig ga hebben om op te nemen.
Werkt tot nu toe prima. Er zijn toch al genoeg momenten dat je de bovenkant van t scherm nodig hebt.
Eens. Op Android krijg je ook altijd zo'n superklein ding bovenin, best lastig. Het duurt langer en je moet hem eerst volledig in beeld krijgen.
Hangt dat niet af van welke launcher/Android versie je gebruikt?

Als ik bezig ben in een app, dan komt het balkje bovenaan. Ligt ie gewoon op mijn bureau, dan gaat ie full screen als ik een oproep krijg. En vind dat eigenlijk wel goed. Zo kan ik niet per ongeluk opnemen.

Ik dacht dat dit standaard in Android zo was maar jij hebt blijkbaar andere ervaringen
Ja ze mochten ook wel wat tijd steken in bug fixes. Nummer 13 was wel echt een ongeluk versie (wat een toeval...).

Meest aparte bug die ik tegen ben gekomen was een CALayer subclass die op iOS9 gecompiled werd tot een NSArray 8)7, oke dat had niet te maken met iOS 13 maar de laatste compiler wellicht maar was toch een erg opmerkelijke fout ;(
Ik heb altijd al slechts één homescreen gehad, vol geramd met mapjes.
En dan nog worden nieuwe apps op pagina 2 weggezet, en moet je ze zelf verplaatsen
Terwijl er voldoende ruimte op pagina 1 zou zijn.

Dat dat nu ook opgelost kan zijn, zou prettig zijn
Persoonlijk vind ik het geen hele boeiende changes (en bweuks die WWDC presentatiestijl), maar ik ben wel benieuwd of mijn iPhone SE uit 2016 deze nog gaat krijgen (volgens de geruchten wel).
Je zou inmiddels toch moeten weten dat Apple redelijk conservatief is met het uitrollen van "nieuwigheden" in iOS :-)
Zie dit artikel.
Apple geeft hun apparaten minimaal 5 jaar aan software ondersteuning, wat dus betekent dat jouw SE uit 2016 nog in aanmerking komt voor iOS 14.
Persoonlijk vind ik het geen hele boeiende changes (en bweuks die WWDC presentatiestijl),
Jij ziet liever een tenenkrommende presentatie van een Chinees of een Koreaan die óók nog eens heel erg slecht Engels spreekt?
Nee, ik zie liever een presentatie van iemand die mij niet als een kleuter behandeld.
Then don't act like one? ;-)

Wellicht te maken met de doelgroep? Niet technisch... Ik moet regelmatig een paar standjes terug als ik iets technisch uitleg aan een niet techneut, wil ik dat deze het enigszins begrijpt. Dat moeten een hoop andere ook bij mij doen bij onderwerpen waar ik niet (zo) in thuis ben...
Inderdaad vond het ook geen hele boeiende update, tenminste aan de dingen die getoond zijn voor IOS.
Het zal een beetje een gladgestreken ios13 zijn, met enkele nieuwe dingen daarom krijgt de de 2016 hem ook nog wellicht.

Enige wat ik wel fijn vind is dat inkomende oproepen niet meer fulltime screen zijn, wat is dat irritant zeg.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 juni 2020 21:43]

Apple zegt dat iOS 14 zal werken op de iPhone 6s uit 2015 en nieuwer.
Vind het wel een rare plaats in het artikel voor deze zin. Het staat in de laatste alinea die eigenlijk gaat over IpadOS
iOS 14, nu met handige Android functies die al jaren bestaan :+
Moet zeggen dat het me ook vrij weinig doet allemaal, dit zijn niet features die ik gemist heb.
Wat voor features mis je dan wel?
Al sinds 1.5 als wat ik lees klopt... 11 jaar naar dato dus
Het is maar wat je handig vind ik vind widgets enzo helemaal niks, veel te druk tussen al die iconen enzo.
Ik ben sinds iPhone 6 release al van Android af, en heb al die functies totaal niet gemist als widgets enzo.
Welcome back Windows Phone! Ik hoop dat ze die kant opgaan. Toevallig laatst een oude HTC met Windows live tiles aangezet voor de grap.... blijft toch een geweldige interface! Heb al lang iOS maar die interface kan niet op tegen Windows Phone....
Windows phone eeuwig zonde
Mijn hart huilt nog iedere dag dat ik afscheid moest nemen van windows phone omdat 1 voor 1 de apps ermee ophielden.
Ziet er zeer goed uit, vooral het gebruik in de video ziet er strak uit. Kijk er erg naar uit.
Wauw, begin jaren altijd iPhone gebruikt, laatste 4 jaar Android.
Ik kan dan ook gerust zeggen; welkom in 2020 Apple.
Toch fijn voor de Apple gebruikers eindelijk widgets te kunnen gebruiken en de overige handige functies, maar Android heeft dat echt al jaren.

[Reactie gewijzigd door Daejji op 22 juni 2020 20:03]

Android heeft het al jaren, maar Android kan al jaren niet tippen aan de kwaliteit apps die er voor iOS zijn. Zelfs de meest gebruikte maintream apps hebben betere kwaliteit dan hun Android variant. Zo is de kwaliteit van een Twitch live steam hoger op iOS, een Instagram live steam, zelfde verhaal etc. etc. Dat zal de komende jaren zo blijven.
Precies je kan iets eerder introduceren, wil niet zeggen dat het goed werkt.
Ik ben nu al sinds iPhone 6 een IPhone gebruiker, en wil ook niks anders meer heerlijk.

Ja geen widgets of iets miste ik dat nee totaal niet heerlijk die rust, ga ik straks op iPhone met ios14 gebruiken nee zeer zeker niet.
Oke en is dit voor een android gebruiker een reden om over te stappen naar ios bv? Of zeg je android is nog steeds veel vrijer/beter dan ios? Ben gewoon benieuwd naar je mening aangezien je best recent nog iphone gebruikt hebt.
Beter wil ik niet zeggen.. beide heeft zijn voordelen. Het is ook maar net wat je wilt of gewend bent.
Nee, hierdoor ga ik niet overstappen.. dit zijn allemaal functies die al jaren in Android zitten.

Ik ben ooit naar Android gegaan ivm de prijs, en dat je er voor minder geld een veel mooier scherm voor terug kreeg, je geheugen kon uitbreiden, en de camera in die tijd ook nog eens veel beter was (nu vind ik de camera van iphone 11 echt mooi en misschien wel de beste).
Verder vind ik Google Assistant vele malen verder dan een Siri.

Ik vind het heel mooi dat ze deze paar functies nu ook bij Apple hebben maar het gaat allemaal zo traag.. dit zijn zaken die er al jaren in hadden kunnen/moeten zitten.
Ze hobbelen heel erg achter Android aan met dit soort functies.

Ik ben wel jaloers op de camera van de iPhone 11 nu, en ik mis alleen Hipstamatic als app..
Dat spacial audio lijkt mij dan wel weer een mooie aanvulling op m’n AirPods. Ben benieuwd hoe dat klinkt
Apple widget's, een leuke toevoeging en ik weet wel dat dit even gemeld moet worden.maar dit is een toch geen innovatie meer ofwel?van Apple verwacht je toch wel meer?en dat ze dit ook noemens waardig vinden bij Apple.zo iets kan Apple toch ook gewoon naar de gebruiker mailen, dat dit het hoofd podium moet halen bij Apple daar snap ik helemaal niks van...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True