Gerucht: iOS 14 ondersteunt alle apparaten die iOS 13 draaien

Apple zou met iOS 14 alle apparaten willen ondersteunen die ook iOS 13 draaien. Dat claimt een Israëlische geruchtensite. Dat gebeurde al eerder, toen iOS 12 op alle apparaten kon draaien die iOS 11 hadden.

Daarmee zouden de iPhone 6s uit 2015 en iPhone SE uit 2016 nog een jaar langer ondersteuning krijgen, meldt The Verifier. De site meldde eerder correct dat Apple ondersteuning voor de iPhone 5s en 6 zou laten vallen met iOS 13, maar heeft verder een wisselvallig trackrecord op het gebied van geruchten over Apple.

Als het gerucht klopt, zou de iPhone 6s de eerste iPhone worden met zes jaar lang ondersteuning met iOS-upgrades. Oudere apparaten die geen iOS-upgrades meer krijgen, krijgen incidenteel nog wel updates. Zo kwam iOS 12.4.7 onlangs uit met bugfixes tegelijk met iOS 13.5 voor nieuwere apparaten. Verder ondersteunt Apple met een upgrade lang niet altijd alle functies van iOS in elk apparaat.

Apple heeft niet gereageerd op het gerucht. De fabrikant houdt over drie weken zijn virtuele versie van ontwikkelaarsconferentie WWDC, waarbij hij vermoedelijk nieuwe versies van zijn besturingssystemen zal aankondigen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

02-06-2020 • 08:11

119

Reacties (119)

Sorteer op:

Weergave:

Als dit ook geldt voor iPadOS zou dat betekenen dan ook de iPad Air 2 uit 2014 nog ondersteund blijft. Ik ken weinig tablets die al zo lang officiële nieuwe software krijgen. Met iPadOS 13 is de Air 2 zelfs gewoon een veel betere tablet dan hij was in 2014 met iOS 8 :D
Het is even de vraag wat de grens is.
De 6S en SE hebben een A9-cpu en 2GB Ram versus een A8-cpu en 1 GB van de voorgangers.

De IPad Air 2 heeft een A8X-cpu en 2 GB.
Als het dus om het geheugen gaat, zit de Air 2 goed, als het over cpu-ondersteuning gaat niet.

Waarschijnlijk zal de 2 GB de grens zijn, dat was van iOs 12 naar 13 ook, vandaar dat de iPhone 5S en 6 allebei tegelijk afvielen.
Deze tabel op Wikipedia laat goed zien welke apparaten iOS 13 kunnen draaien.
Het is erg onwaarschijnlijk dat Apple 3GB RAM zal eisen voor iOS 13 gezien de iPhone 8 2GB RAM heeft.
De benodigde processor is inderdaad een ander verhaal. Als Apple minimaal een A10 processor vereist voor iOS 14 dan krijgen de iPhone 6S, iPhone 6S Plus, iPhone SE (2016), de 5e generatie iPad en de 9.7" iPad Pro geen iOS/iPadOS 14.
maar wat dan met de iPad 2018 en 2019, als Apple de A10 volgend jaar overboord gooit. De iPad 2019 is van september en is uitgerust met de A10. De beloofde levenscyclus van Apple is 4 à 5 jaar dus in 2023/2024 zou deze dan niet meer ondersteund worden. Hetzelfde met de 5de generatie iPad, die zou eigenlijk in 2021/2022 uit de ondersteuning gehaald moeten worden en deze is nog een prima iPad.
Ik denk dat Apple het zichzelf moeilijk gemaakt heeft door in 2018 nog niet de nieuwste processor er in te steken.
Als ze de iPhone 7 in iOS 15 niet meer ondersteunen en de iPad's wel nog zullen ze hier enorm veel commentaar op krijgen en terecht.
Ik heb hier zelf de 6de generatie iPad die eind juni 2 jaar wordt, het liefst zou ik hem houden voor nog eens 2 jaar al zou ik het niet erg vinden om eens een iPad Pro aan te schaffen in de tussentijd ;) maar ik kan begrijpen dat dat voor sommige mensen anders ligt.
Ik denk persoonlijk dat alle A10-devices minimaal tot en met iOS 16 ondersteund zullen worden.
dat is inderdaad ook een optie, maar zou apple er echt voor zorgen dat je nog langer kan doen met je device?
Doen ze altijd. Support is gewoon super!
Volgens mij is de nieuwste device met een A10 de iPod Touch (7de generatie), die vorig jaar uitkwam. Ook die zou recht hebben op zo’n 5 jaar upgrades.
Het nieuwste Device is de iPad 2019. De iPod touch heeft inderdaad ook nog een A10. Maar deze draait dan op iOS, dan wordt het nog meer een twijfelgeval aangezien we iPhone 7 dan volgend jaar niet meer in ondersteuning wordt genomen.
We kunnen de iPod dan bijvoegen bij het lijstje van twijfelgevallen of ze zullen ondersteund worden.
Er is geen beloofde levensduur van Apple. In de praktijk is het de laatste jaren (op iPad 1 en de iPhone 5C na) wel altijd zeker 4-5 jaar geweest.
Het is een gerucht dat iOS 14 vooral een stabiliteit-release wordt. iOS 13 is uitgebracht met een hoop problemen, en ik moet ook toegeven dat ik niet 'the Apple feeling' op mijn iPhone 11 Pro Max heb.
Random springboard crashes, crashes wanneer je een reeks aan tekens verstuurd, mail problemen etc. Ik vermoed dat daarmee iOS 14 niet veel zwaarder wordt dan iOS 13 en dat daarom alle toestellen die nu iOS 13 ondersteunen ook iOS 14 krijgen.

Moet ook wel toegeven dat het niet eerlijk zou zijn om alle oudere toestellen om een buggy OS te laten.
Ehm, iOS 13 buggy? Ja, bij de release, dat had een praktische reden. Even zoeken op deze site gebruiken.

Ik draai iOS 13 vanaf 13.1, en ik heb daar geen problemen mee. Het is gewoon ouderwets Apple: het werkt en het werkt stabiel.

Bij macOS is het een ander verhaal. Versie 10.15 Catalina is na bijna een jaar (september/oktober 2019) nog lang niet op het niveau van 10.14 Mojave. Ik heb al besloten om die hele versie over te slaan, ik zie over een paar maanden wel wat macOS 10.16 te bieden heeft.
Geen probleem, Catalina werkt bij mij sinds okt 2019 als een zonnetje, Maar je moet ook geen ouwe meuk (32 bits) draaien.
En iOS 13 werkt wel, maar ze veranderen te vaak user interface dingetjes. Bijvoorbeeld importeren foto's van een sd kaartje is veel ingewikkelder, omgaan met Safari verandert steeds (multi window en split screen). Net achter gekomen hoe je multi window kunt samenvoegen, zulke gestures moet je maar raden... Niet bepaald intuitief.

Wat ik wel raar vind op een iDevice dat je als de nieuwe versie niet bevalt dat je niet terug kunt.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 27 juli 2024 03:53]

Geen probleem, Catalina werkt bij mij sinds okt 2019 als een zonnetje, Maar je moet ook geen ouwe meuk (32 bits) draaien.
Ik draai alleen maar 64-bits applicaties. Nog 1 gebruiker bij ons thuis gebruikt iPhoto, dat 64-bits programma doet het ook niet meer, maar dat is geen show stopper voor mij. Andere bugs (stabiliteit, mail, ...) wel.
En iOS 13 werkt wel, maar ze veranderen te vaak user interface dingetjes. Bijvoorbeeld importeren foto's van een sd kaartje is veel ingewikkelder, omgaan met Safari verandert steeds (multi window en split screen). Net achter gekomen hoe je multi window kunt samenvoegen, zulke gestures moet je maar raden... Niet bepaald intuitief.
Dat klopt. Maar dat is een kwestie van tijd. Hoe jonger de gebruiker, hoe minder problemen ze hebben met nieuwe interface tweaks.
Wat ik wel raar vind op een iDevice dat je als de nieuwe versie niet bevalt dat je niet terug kunt.
Dat kan heel even. Mijn advies: ga pas over naar een nieuwe (major) versie als je alle problemen op internet hebt gezien en je voor jezelf besloten hebt dat je ermee kunt leven.
Maar je moet ook geen ouwe meuk (32 bits) draaien.
Dat kan helemaal niet op Catalina. :P
Wat ik wel raar vind op een iDevice dat je als de nieuwe versie niet bevalt dat je niet terug kunt.
Meestal kan dat nog wel een weekje, soms 2, hoor. Daarna heb je inderdaad blobs nodig als je terug wil en wordt 't lastiger.
genoeg problemen gehad met iPadOS 13.
Mail met attachments die niet verstuurd worden of pas uren nadat hij bij mij op verstuurd staat in de mailapp (maar outlook.com er nog niets van af weet).
Applicaties die plotseling volledig vastlopen
Scherm dat weigert te scrollen als er een deken tegen aan ligt

Allemaal zaken waar ik met iOS 12 geen last van had. Bij elke update van iOS 13 wordt het wel beter, maar probleemloos was het zeker niet.

Dat iOS 14 zonder problemen weer op oudere hardware gaat draaien geeft wel aan dat de afgelopen tijd binnen iOS ook niet zo veel veranderd is. De splitsing van iOS en iPadOS zal hier overigens ook aan meewerken. Telefoons hebben alle iPad gestures etc. niet in hun code zitten en andersom heeft iPadOS niet alle zaken van telefoons meegeleverd wat het totaalplaatje wel lichter maakt om te draaien.

Overigens zouden updates wel sneller mogen. Mijn iPad Air (gen3 denk ik? de laatste versie) deed over de laatste x.y.1 update bijna 20 minuten, terwijl dat een minor update was.
Overigens zouden updates wel sneller mogen. Mijn iPad Air (gen3 denk ik? de laatste versie) deed over de laatste x.y.1 update bijna 20 minuten, terwijl dat een minor update was.
Wat een probleem zeg!
Als de ps4, Xbox of Windows over een kleine update 20 minuten bezig zijn roept iedereen moord en brand maar bij Apple is dat geen enkel probleem?

Ja, 20 minuten doen over een minor update is een probleem. Zoiets hoort in een paar minuten te gaan.
Nee dat is geen probleem gezien je updates kan inplannen op momenten dat je je iPad niet gebruikt. Al duurt een update uren, als je 's nachts laat doorgaan dan heb je daar geen last van.
Zelfs op een inhoudelijke reactie gebasseerd op ervaring wordt ik gemodereerd. Ik heb een die-hard Apple fan, maar blijkbaar mag je geen kritiek meer hebben? Ik moet zeggen dat iOS 13 ' the most advanced OS on planet earth is ' Ondanks mijn negatieve ervaringen?
iOS 13.3 en nog steeds mail issues, connectiviteit issues, issues met het overschakelen van 4g naar Wifi, random springboard crashes etc. iOS 13.3 is toch wel ruimschoots een halfjaar na release geweest.... Ondanks deze ervaringen blijf ik nog steeds met alle plezier mijn iPhone gebruiken, maar ik had toch wel een betere afwerking verwacht. iOS 12 was ook een stabiliteit-update voornamelijk, met weinig nadruk op nieuwe features. Vermoedelijk zal dit bij iOS 14 ook gebeuren.
Nou ik kan toch zeggen dat de ipad Air (het origineel) echt te traag is voor woorden. Laatste os is ios 12 en als er een manier is om terug te gaan naar een ouder os (zodat de tablet enigszins bruikbaar wordt). Ik hoef lang niet al die nieuwe apps te hebben op mijn tablet, maar op dit moment is het gewoon handiger om een ander toestel te pakken zo langzaam is t.

Ik vind t fijn dat Apple haar devices zo lang ondersteunt, maar vind t erg jammer dat we niet zelf mogen bepalen welke versie van ios we draaien. Hetzelfde gold destijds voor de iphone 4 en 4S die absoluut niet profiteerden van ios 7 en beter af waren op ios 6.
7 jaar oud en je vindt het raar dat die te traag is geworden?
Nee mijn punt is, het toestel is niet traag als je het os kan draaien wat daarvoor bedoeld was. Dat het traag wordt met nieuwe software begrijp ik en is niet meer dan logisch. Maar... als mijn 15 jaar oude computer gewoon windows xp draait, dan is ie niet zo traag als dat ie nu windows 10 zou draaien. Dat is meer wat ik ermee bedoel te zeggen.

Zelfs basic tasks als een notepad openen gaat al op zijn elf en dertigste en dat is wat het probleem is. Zou de tablet de ios versie mogen draaien wat daarvoor bestemd was dan heb je dit niet. Nee je kan dan niet alle apps meer draaien, maar moet dat dan? Je geeft zelf al aan, 7 jaar oud toestel, dus de eisen zijn al niet zo hoog. Maar effectief is die nu dus waardeloos geworden (ofwel niet meer mee te werken). Terwijl ik prima met een snelle xp pc (van die tijd) zou kunnen werken.

De tablet wordt enkel gebruikt voor basic taken, maar dat gaat zelfs niet vloeiend. Imho mogen ze van mij best iphones of tablets eerder afschrijven als dat betekent dat het os dat er dan op draait ook fatsoenlijk draait. (Bijv bij de iphone 4 hadden ze ios 6 als laatste os moeten hanteren). Zelfde geldt dus voor die tablets. Begrijp me niet verkeerd, Apple spullen zijn goede apparaten en het update beleid daar droomt menig android fabrikant van. Maar je gaat Call of Duty ook niet op ultra spelen als je daar maar 20fps mee haalt (uitzonderingen daargelaten). Maar als je m zo kunt instellen dat je wel lekker 60fps haalt dan doe je dat toch? En dat is wat Apple niet toestaat en je daarmee een nieuw toestel forceert (en je mag er van vinden wat je wilt, maar Apple heeft toegegeven hun toestellen langzamer te maken in t verleden, daar valt de eerste Air ook nog onder).

Nogmaals ik heb niets tegen Apple, ben altijd groot Apple gebruiker geweest en veel zaken heeft Apple zeer goed op orde. Dit is enkel een punt waar ik Apple ongelijk in geef zeker gezien de prijs van de producten.
Dat lijkt mij ook. Het is al zo dat veel games in de Appstore eigenlijk al te krachtig zijn voor de oude cpu en gpu, maar door Apple's richtlijnen moeten spellen en apps gewoon die oude iPad ondersteunen. Misschien werkt Apple zichzelf wel tegen door zo'n oude iPad nog te ondersteunen. Zelfs qua ram is 2 GB erg laag voor iPadOS en komt het regelmatig voor dat apps opnieuw opstarten en dat Safari crasht.
Apple maakt hiermee een interessante keuze voor de ontwikkelaar: door lang oude hardware te blijven ondersteunen maak je het ontwikkelaars lastig om de volle potentie van de nieuwste telefoons te benutten in apps. Tenzij je zorgvuldig schaling toepast en features in de app (refreshrates, grafisch gelikte zaken) in de app zelf afhankelijk maakt van de hardware waarop die geïnstalleerd is.

Interessant, omdat Apple de afgelopen jaren vooral focus had op de bovenkant van de markt met veel nieuwe telefoons op of boven de €1000,-, en nu in het software beleid juist de 'oudjes' blijft bedienen. Maar indirect onderbouwen ze zo wel dat een nieuwe telefoon dat geld op termijn echt waard is.

Ben benieuwd of Apple met meerdere ontwikkelpaden werkt die al klaarliggen voor 'economische boom', 'gematigde groei' of 'teruggang' in vraag naar luxe. De presentatie van de nieuwe SE en de vermoedelijk nog langere ondersteuning van oude iPhones in iOS 14 zaten vast al langer in de pijplijn, maar passen wel heel goed in deze onzekere tijden.
Ik zie niet in wat ontwikkelaars tegen zeer groot aantal ondersteunde apparaten kunnen hebben.
Maar ik hoor altijd dat men zegt iOS zo goed met geheugen omgaat en zo weinig geheugen nodig heeft. Waarom zou het geheugen dan ineens een rol spelen?
1 GB geheugen is tegenwoordig nogal weinig voor een mobiel besturingssysteem, ook op iOS.

Het mag wel veel efficiënter omgaan met geheugen, maar het houdt een keer op.

1 GB zit er in vanaf de IPhone 5, uit 2012, 2 GB sinds de 6S in 2015
Niemand heeft gezegd dat geheugen geen rol speelt. Dat maak jij ervan.
Totaal losstaand van de ervaring...

Je kent natuurlijk wél tablets die al zo lang officiële nieuwe software krijgen: letterlijk iedere Windows tablet, en daar is nog niet eens een einde van in zicht.
Ik ben geen echte liefhebber van Windows in tablet modus, desondanks heb je helemaal gelijk! Dat zou zeker een punt ter overweging zijn voor, mij mocht ik mijn iPad Pro 1ste generatie gaan vervangen.
letterlijk iedere Windows tablet,
Windows RT dus ook?
Krijgt nog altijd security, hoewel geen (nauwelijks?) feature updates inderdaad. Dat zijn dan ook de enige tablets met windows die geen support meer hebben.
Dan klopt Lollert Statement dus niet dat nog steeds iedere Windows Tablet nieuwe Software krijgt.
Hij had het over reguliere Windows, niet over Windows RT.
Windows RT is Windows net zoals iPadOS iOS is: er is een onderscheid om een reden.

Als je het zo letterlijk neemt, dan ga ik hier ook nog even klagen dat Microsoft's tablet van begin deze eeuw met Windows ook niet onder dat argument valt.
Voor het grootste gedeelte heb je gelijk inderdaad.

Wel ben je deze even vergeten.

nieuws: Creators Update werkt nog niet op pc's met Intel Clover Trail-cpu

Tablets, in 2013/2014 op de markt gekomen konden in 2017 niet meer updaten naar de nieuwe versie van Windows 10.

Komt door het niet ondersteunen van drivers door derden (o.a. Intel).

Krijgen alleen nog maar patches, tot 2013, dat dan weer wel.
Ik hoop het, mijn Air2 wordt hier nog dagelijks gebruikt en doet dat naar volle tevredenheid.
Mijne ook! Ik vind hem eigenlijk nog verassend snel werken voor zo’n oud beestje. En sinds die iPadOS update is Safari voor mij gewoon vele malen beter geworden dan het ooit was :)
Hier ook een Air2, werkt nog prima, alleen Safari is sinds iOS 13 heel raar. Het lijkt alsof die meerdere instanties heeft, terwijl een instantie met meerdere tabbladen toch genoeg is ? En schakelen tussen die instanties is ook heel lastig.
Dat klopt inderdaad. Komt doordat je twee safari schermen splitscreen kan doen.
Je kunt de instanties mergen door lang op de multi window knop te drukken.
Precies en nu wil het net zo zijn dat ik split screen uitgezet heb (dat kun je uitzetten) want ik werd er helemaal gek van.
Goede tip, maar waar is die multi window knop dan ?
Ik weet niet of de knop ook zo heet. Maar het is de knop in safari die al je tabbladen laat zien.
Thanks voor de tip. Open regelmatig een 2e safari omdat ik op de verkeerde optie klik in het snel menu. Reden is dat de lay-out verschilt tussen iphone en ipad.
Op de Ipad is open in nieuw tabblad de eerste optie en open in nieuw scherm nummer 2. Op de iphone is open nr 1 en open in nieuw tabblad nummer 2. Snap niet waarom dit anders moet zijn.
Mijn gewone iPad 2 (niet de air) wordt zelfs nog dagelijks gebruikt. Hij is te traag voor gewoon internetten of andere apps, maar als domotica dashboard in de muur werkt het nog fantastisch.
Ja hier ook! Ongelooflijk hoe goed dat ding is.. De accu houdt het nog steeds uit. Ik gebruik hem voor Netflix in het vliegtuig (naja, voor COVID-19)... Waarom een nieuwe kopen :)
Heb in 2016 de Air2 gekocht en ben er nog tevreden over. In die periode kwam er ook geen nieuwe iPad uit als ik mij kan herinneren. De Air2 was toen nog de beste iPad die er was (even los van de Pro serie)
Als je naar tablets kijkt heb je voornamelijk Android, Ipads, Windows (of Linux).

Behalve Android allemaal systemen met lange support. Dus geef Apple ook weer niet te veel lof
Er is een verschil tussen technisch nog ondersteund worden en echt goed ondersteund. Ik weet nog dat mijn iPad 3 met de laatste iOS update die mogelijk was (weet even niet meer de versie) zo verschrikkelijk traag werd dat deze feitelijk onbruikbaar werd.

Ik had liever gehad dat ze gewoon hadden gezegd dat deze niet meer werd ondersteund of op zijn minst een flinke waarschuwing hadden gegeven dat upgraden misschien geen goed idee was (ipv het omgekeerde waarbij je continue wordt herinnerd/geadviseerd om maar te upgraden). Dat had me een hoop frustratie bespaard.

[Reactie gewijzigd door remcos2 op 27 juli 2024 03:53]

Sommige tablets draaien Windows.
Absoluut, maar hoe vind je de performance? Waar ik in iOS 12 nog zonder problemen youtube in safari kon kijken is het nu een laggy mess geworden op een of andere manier. Ook gaat m'n batterij veeeel sneller leeg, ik doe niks op dat ding dus heb ook alle achtergrond services uitgezet enzo, voorheen hoefde ik m een week niet op te laden en liep de batterij niet snel leeg.

Wil nog een keer kijken of/hoe ik kan downgraden (zou met checkm8 misschien moeten kunnen?) en 12 er weer op zetten, kijken of het niet aan de hardware ligt die inmiddels (meer) op is. Dat zou ook performance kunnen uitleggen.
Het valt te zien hoe je het eigenlijk bekijkt. Met mijn Nexus 7 uit 2013 krijg ik nog steeds updates binnen voor de ingebouwde apps zoals contacten, kalender, play services, connectivity services, mail enz.
Ja, nieuwe OS functies krijg ik niet meer, maar een iPhone 6 krijgt ook vaak ook niet de nieuwe functies die met het nieuwe OS komen.

Dit terwijl een iPhone na zijn officiële ondersteuning geen updates meer krijgt voor zijn ingebouwde apps.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 27 juli 2024 03:53]

Het gaat’m toch echt om de security updates. Eens dat stopt is het over en uit.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 27 juli 2024 03:53]

Behalve op de populairdere Android-tablets, want daar kun je nog een custom ROM of ander OS op draaien ;) (geen optie voor de gemiddelde consument, maar voor tweakers wel)
Een iphone 6 krijgt ALLE nieuwe functies die met het nieuwe OS komen voor zover de hardware het toelaat.
Belangrijke kanttekening is wel dat ze praten over introductie jaar. Niet over het laatste productie jaar / jaar van officieel uit verkoop nemen.

Nog steeds mooi, maar met dit soort prijzen van apparaten mag je ook wel minimaal 5 jaar ondersteuning verwachten na uitfasering (datum verkoop stop Apple) van model. 7 tot 10 jaar zou beter zijn.

Gezien de koers die er (voor zover ik zie met name bij Apple) gevaren wordt, wellicht ook niet meer ondenkelijk. Hardware wordt beter (snellere processoren, groter intern geheugen / opslag) waardoor dat niet meer een bottleneck hoeft te zijn. Theoretisch, zolang ze netjes blijven programmeren.

Je accu gaat niet zolang mee, maar voor een € 100,- kun je die eens per 2 tot 4 jaar (afhankelijk van gebruik) vervangen.
Dit is vooral voor de mensen die de SE(2016) hebben goed nieuws. Als je de batterij een keer vervangt blijft het een toestel wat qua performance nog prima mee kan. En als je het kleine formaat gewend bent of fijn vindt is er (helaas) geen alternatief.
Ik heb twee keer de batterij vervangen via Apple en beide keren was de batterij binnen een jaar <80%, tweede keer zelfs binnen een half jaar.
Dan doe je toch iets zeer verkeerd. Snelladen, elke dag de telefoon helemaal leeg laten lopen, de telefoon in de zon laten liggen, of andere dingen die de batterij beschadigen.
Ik weet niet zo goed waarom je me moet downmodden als ik enkel mijn ervaringen aangeef die keurig on-topic zijn. Ik gebruik mijn telefoon voor het ontwikkelen van apps dus hij hangt inderdaad vaker aan een kabel dan strikt gezien goed is. Een echte drain maak ik nooit mee, je moet wel begrijpen dat 0% batterij niet betekent dat de batterij leegt is maar dat er niet genoeg spanning meer uit komt om de telefoon te laten functioneren. Dus als hij leeg is en je hangt hem meteen weer aan een oplader dan gaat hij binnen een minuut aan, heb je hem laten liggen voor een week dan duurt het wellicht een half uur. Die totale drain als je hem na 0% nog laat liggen, dat is echt heel slecht.

Verder nooit een snellader gebruikt, altijd via de laptop of officiële apple kabel.

Eerste batterij 2016-2019, tweede jan 2019- jan 2020, derde heb ik pas vanaf januari. Gebruikspatroon is iedere keer het zelfde.

----

Wel een stel in- en intrieste figuren hier, ik geef gewoon mijn ervaringen met de kwaliteit van de vervangende batterijen weer. Ik heb het drie keer laten doen in 1,5 jaar (ook nog een iPhone 6s Plus) en de batterijen waren allemaal binnen een jaar gaar zonder dat de gebruikspatronen wijzigden.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 27 juli 2024 03:53]

Er moet toch iets mis zijn met je gebruikspatroon. Een iPhone is hier de standaard telefoon in huis, de toestellen worden gebruikt tot ze echt obsolete zijn en ik heb nog nooit een batterij moeten vervangen. De oudste telefoon nu in gebruik is een iPhone 7 uit midden 2017 en die heeft - toen ik laatst verifieerde - nog steeds 85% van zijn originele capaciteit. De iPhone 5c uit eind 2014 die we niet meer gebruiken sinds enkele maanden had ook nog iets van 75-80%. De telefoons hangen de ganse nacht aan een (5W) lader.

Mijn 11 Pro heeft zelfs nog 99% na meer dan 6 maanden.

Je doet toch ergens iets verkeerd. Als je de telefoon vaak laat uitvallen kan dat wel degelijk een reden zijn. Ook al is de batterij bij 0% chemisch gezien inderdaad niet volledig ontladen, is het ongetwijfeld niet gunstig voor de levensduur. Je ziet bij auto-batterijen bvb ook dat de fabrikanten ongeveer 20% lading aanhouden als "nulpunt"... Ik denk dat telefoons aggressiever de beschikbare capaciteit gebruiken, dus de telefoon vaak laten leeglopen lijkt me niet aangewezen.

[Reactie gewijzigd door Myaimistrue op 27 juli 2024 03:53]

Ik zeg niet dat ik een gebruiker ben die altijd super netjes met zijn accu om gaat, ik zeg dat ik altijd op de zelfde manier met mijn telefoons om ga en dat alle drie de vervangende batterijen sinds 2019 veel minder lang mee gingen dan de standaard meegeleverde batterijen.
Dan beweer je dat er iets mis zou zijn met de vervangende batterijen. Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
En precies omdat niemand het verwacht vond ik het relevant om het hier te melden. Vervangende batterijen van Apple zelf voor mijn MacBooks leken altijd precies even goed te zijn als de origineel meegeleverde, third party gingen vaak nog niet de helft van de tijd mee. Apple batterijen die binnen een jaar onder 80% zitten dat was iets nieuws.
Ik geloof dat Apple garantie geeft dat ze na 2 jaar nog minstens 80% moeten hebben.
Hmm, de mijne is al 3 jaar oud en staat nog op 100%, serieus. Soms denk ik wel eens dat de meting niet meer kan kloppen. Ik gebruik hem niet iedere dag moet ik erbij bekennen. Maar altijd op vakanties, en verder een paar maal per week gemiddeld. Vooral als muziekspeler. Ik laad hem altijd maar op tot 80% omdat hij dan amper slijt.
Mijn eerste batterij deed het ook keurig 3 jaar zonder dat ik er bijzonder veel moeite voor deed. De vervangingsbatterijen zijn lang niet zo goed als degene die je er daarna bij krijgt.
Als ie werkelijk binnen een half jaar zo hard keldert, dan heb je grote kans dat Apple een diagnostic draait en dan ofwel de accu of het hele toestel vervangt... Normaliter heb je 90 dagen garantie op de reparatie, maar als je hem al een keer hebt laten vervangen en bij 2e vervanging gaat ie weer zo hard dan kijken ze daar gewoon naar. (Als blijkt dat je er zelf verantwoordelijk voor bent kan je 't natuurlijk vergeten.) De service bij Apple is uitmuntend op dat vlak. Ze hebben hier bijvoorbeeld net een iPhone SE vervangen die meer dan 2 jaar oud is en niet eens via Apple was gekocht maar via MediaMarkt. Apple was niet eens verantwoordelijk voor de garantie en toch fixen ze 't. ;)
Het is helaas inmiddels echt een afgeragd exemplaar wat licht delamineert en een breuk bij de plus-toets heeft. Het enige wat ik wilde is het tot september halen en dan de 12 halen.
Mijn iPhone X is nu 2,5 jaar oud (November 2019) en ik heb nog gewoon 83 procent Batterij capaciteit.
Wat is er mis met een batterij die nog aan 80% werkt?
En mensen met de 6s, zoals ik. Ik laad de accu steeds slechts tot 80% opladen en deze is nog prima in orde daardoor.
Mijn accu is best slecht nu, maar ga hem alsnog laten vervangen binnenkort; wil nog wel een jaartje mee met dit ding. Hij is prima.
Precies, goede investering lijkt me. Nog geen 100 euro. Ach en een jaartje zonder ondersteuning os ook geen ramp, Ik durf het best aan om ook straks als de rest op ios 15 draait gewoon mijn iphone op ios 14 in de lucht te houden. Ik ben het gewend op Android ;-)
Verder is mijn 6s nog snel genoeg. Reden waarom ik er geen afstand van wil doen, is omdat het de laatste is met 3,5 jack. Die wil ik niet missen.
Een jaartje zonder update is ook prima, aangezien iOS 12 laatst ook een update kreeg voor een security fix.

Mijn reden is eigenlijk puur dat ik het heel tof vind dat dit mijn tweede (zelf-gekochte) smartphone is, en dat-ie nog steeds werkt. Al bijna 3 jaar zonder hoesje, vaak genoeg laten vallen, vol met kleine krasjes en deukjes maar geen gebarsten scherm. Ben gewoon benieuwd hoe lang ik dit kan rekken!
De 3.5mm jack snap ik. Zelf gebruik ik bijna enkel mijn bluetooth-koptelefoon, enkel met draad als ik geen latency wil hebben (als ik muziek maak er op, wat ook makkelijk 20 tracks aan kan).
Ik heb voor mezelf ook een beetje dezelfde uitdaging. Waar ik tot voor kort altijd het laatste model moest hebben (zowel android als ios), vind ik het nu leuk om maximaal te doen met mijn apparaat. Soms gebruik een hoesje, maar vaak haal ik hem er ook af omdat ik dan de dikte en het formaat perfect in mijn hand vind liggen. De laatste 11 vind ik zelf fors groter. Ik heb zelf een prachtige Xiaomi Mi note 10 liggen die ik om die reden in de kast laat.

Mijn 6s ziet er nog uit als nieuw. Geen enkele beschadiging. En batterij zelfs nog op 100% dus.
De 3,5 jack heb ik nodig voor mijn auto. Helaas ondersteunt die bluetooth versie alleen spraak en geen muziek. De 3,5 jack kan ik gelukkig wel aansluiten. Telefoons met een verloopstekker klinken alleen heel slecht, daarom ga ik ook niet mee met de laatste generaties telefoons. En daarom ben ik heel zuinig op mijn 6s. In de sportschool uiteraard mijn airpods. Gaat niks boven gebruiksgemak.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 27 juli 2024 03:53]

Gebruik zakelijk nog steeds de SE terwijl de vervanger (iPhone 7) al twee jaar in folie in de kast ligt. Batterij is nog op 89% health en gaat, met alleen af en toe bellen, een paar dagen mee. Lekker handzaam en mooiste design.
Yep, hier een SE (2017 gekocht) en recent een nieuwe batterij erin gedraaid. Werkt nog steeds als een trein. Hier hebben we ook nog een iPad mini2 (2015 gekocht) en een air1. Behalve dat ze geen upgrade naar IpadOS 13 kregen is het nog steeds fijn (maar wel trager) werken op die dingen. Ik mis wel de donkere modus op de Ipads.de batterij van de mini blijft ook maar doorgaan. Die kan nog perfect 2 dagen (licht gebruik) mee.
Als het gerucht klopt, zou de iPhone 6s de eerste iPhone worden met zes jaar lang ondersteuning met iOS-upgrades.
Dat is de 5S toch al? Dat ding komt uit 2013 en hebben ze vorig jaar pas laten vallen. Nou ja eigenlijk nog niet eens zolang ze kritieke updates voor iOS 12 blijven uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 27 juli 2024 03:53]

Inderdaad. De iPhone 5s krijgt nu geen upgrades meer, maar heeft dus inderdaad ook zes jaar lang de meest recente versie van iOS gehad. De iPhone 6 viel dus een beetje tegen dat die ophield bij vijf jaar, maar mooi te lezen dat de iPhone 6s dus weer wel de upgrade krijgt en als tweede iPhone dit termijn haalt. Geeft vertrouwen in de toekomst!
Zo kwam iOS 12.4.7 onlangs uit met de api voor contactonderzoek die ook in iOS 13.5 zit
Dat stukje klopt helaas niet...... die api zit er niet in in versie 12.4.7. Meerdere nieuws sites gingen de fout in hiermee .

Wel jammer overigens dat het er niet in zit

[Reactie gewijzigd door Basdon1985 op 27 juli 2024 03:53]

Wel heel fijn dat de iOS-Mailapp-kwetsbaarheid-fix ook als 12.4.7 uitgebracht is. Er zijn genoeg organisaties die hun Exchange-omgeving dicht gezet hebben voor iOS zonder fix, omdat inzage in de mail voor kwaadwillenden anders mogelijk zou zijn. Dat zou het gebruik van je iPhone 5S of 6 toch wel flink beperken.
Is nu gecorrigeerd in het artikel.

Enerzijds ben ik het met je eens, dit zou de drempel weer nog ietsjes kunnen verlagen voor mensen om de app te installeren. Aan de andere kant... Minder dan 4.5% aan gebruikers zit nu nog op iOS 12 en meelezend in de NL Notificatie App Slack lijkt het er op dat het kunnen gebruiken van SwiftUI het ontwikkel-tempo wel flink verhoogt.
Dat zou heel erg mooi zijn als apple ervoor kiest om alle toestellen nog een jaartje langer te ondersteunen. Hoeven mensen daarom alvast niet de bestaande hardware te vervangen. Zo zouden ze bij de concurrentie ook het update beleid moeten hebben
Mee eens, maar niet haalbaar. Apple kan dit omdat ze maar een heel beperkt aantal apparaten hoeven te ondersteunen en dus precies weten wat er wel en niet kan. Daarnaast forceren ze gewoon overal hetzelfde OS - al die apparaten draaien dezelfde versie van iOS.

Android is te versplinterd. Het is open source, waardoor elke telefoonbouwer er zijn eigen plasje over kan doen, en al die eigen plasjes vloeken soms met de centrale updates die Google in het core-OS doorvoert.
Mwah, vind ik geen excuus. Samsung heeft elk jaar max 4 vlaggenschepen: de note, de s, en dan een speciale editie Van de note en of s. Een S+, is niet een nieuwe serie. Dat is prima 4 jaar te ondersteunen. Het is ook niet zo dat ze er hun eigen plasje op móeten maken, dat willen ze. En samsung forceert overal ook hun eigen OS. Ipv dat google moet updaten, moeten fabrikanten dat doen, en dan is het allemaal best wel simpel. Wat mij betreft moeten er gewoon price brackets komen, bijv boven de 800 euro verplicht 4 jaar, boven de 600 euro 3 jaar, en 400 en hoger 2 jaar.
Over Samsung: die releast elk 14 femtoseconde een nieuw toestel. Maar de grootste fout die ze blijven maken, is dat ze geen universeel Samsung Android OS voor al hun telefoons kunnen maken. Daardoor blijven ze selectief met wat ze wel en niet upgraden. Het kost ze onwijs veel werk, en het levert ze onwijs veel kritiek op. Maarja, dingen makkelijk en handig maken is natuurlijk niet leuk.
Echter heeft samsung nog veel meer toestellen elk jaar, naast die paar vlagschepen.
Die laat hij toch buiten beschouwing? Als je goedkopere Samsung telefoons gaat meerekenen is het update beleid helemaal een drama, net als bij de meeste concurrenten in dat segment. Overigens heeft Samsung wel meer vlaggenschepen dan @dec0de aangeeft, als ik de Lite modellen niet meereken heeft Samsung naast de S-serie (3 modellen in 2020) en Note serie (2 modellen in 2019) de Galaxy Fold en Galaxy Z Flip en verkopen ze de S-serie van 2019 ook nog als affordable flagships in 2020. Dan hebben ze in China nog een high-end clamshell smartphone, al weet ik niet of of er daarvan een 2019 of 2020 model bestaat.

Maar al met al kan Android nog veel leren van Apple (iOS) op update gebied, zelfs Google met zijn Pixels komt niet in de buurt van 5 jaar.

[Reactie gewijzigd door Th_mas op 27 juli 2024 03:53]

Het is natuurlijk een keuze van de fabrikanten met android toestellen om zoveel verschillende uit te brengen en hierdoor automatisch tekort schieten in de support.
De ondersteuning dient vanuit de fabrikant te komen. Hier kan Google vanzelf sprekend niks aan doen.

Overigens forceert Apple het niet om te moeten upgraden. Je mag gewoon een oud OS blijven gebruiken, pas als je upgrade kan je niet meer terug. Overigens goed om te zien dat een groot percentage wel op de laatste versie in dit geval IOS 13 draaien, wellicht dat daarin nog verschillen zitten in de build omdat velen ook wachten met de upgrade naar een nieuwere versie.
Ook bij Apple zitten er regelmatig bugs in het OS
Mensen kopen iedere 2 of 3 jaar een nieuw toestel en Android gebruikers verkopen hun toestel niet tweede hands- er is geen refurbished markt voor Android toestellen van betekenis.

Het zijn naar mijn persoonlijke mening vooral Apple fans die zich druk maken om het update beleid van Samsung ea. De Pixel verkoop aantallen bewijzen het.
Ehh... Nee. Dit is kip- en ei.
Mensen kopen vooral iedere 2 of 3 jaar een nieuw toestel als de oude niet meer voldoet. Het is mede omdat Apple zo duur is, maar ik ken genoeg mensen die (zowel zakelijk als privé) nog een iPhone 7 of zelfs 6S gebruiken (al dan niet met een verse accu a €50). Ik ken er ook die nog met een oud Android-toestel of een Lumia van de zaak rondhobbelen, en die hebben idd een uitdaging m.b.t. security en upgrades.

Natuurlijk zijn er ook lui die per se het nieuwste van het nieuwste moeten hebben, die vullen vooral de refurb markt en zijn volgens mij ook vaak de mensen die "weer een nieuwe telefoon mogen uitzoeken" (oftewel een vet krediet hebben lopen voor hun toestel).

Het zou mooi zijn als we met z'n allen een beetje van die update cycle af komen. Laat die fabrikanten elkaar gewoon wat minder kapot concurreren en gewoon iedere 2 jaar een nieuwe serie uitbrengen. In de tussentijd gaan we vooruit met software updates, bewaar de hardware upgrade voor als er écht iets nieuws en innovatiefs voorbij komt.
Om de haverklap een nieuw toestel, de impact die dit heeft op het milieu is ronduit belachelijk.
En dan had je, vooral vroeger, ook nog eens verschillen met branded toestellen.

1) Google moest met een Android update komen
2) De fabrikant moest daar iets mee doen, aanpassen of goedkeuren of whatever
3) Je telco moest er nog akkoord mee gaan

Dramatisch uiteraard, en het is een godswonder dat Android het op die manier überhaupt ooit gehaald heeft. Maar goed.. branded toestellen hebben we volgens mij niet meer, althans, je hoort er nooit meer wat over. Langzaam maar zeker begint het ergens op te lijken... nu de support nog oprekken die langer dan 2 jaar duurt en dan wordt het haast nog bruikbaar óók.
Branded toestellen zijn er volop, alleen niet meer zoveel in Nederland.
Even voor jou: Android is niet opensource.
Bij Android heb je nog een groter onderliggend probleem: de hardwarefabrikanten.

Om Android op een apparaat vloeiend werkend te krijgen heb je drivers nodig. Die van Qualcom en MediaTek zijn natuurlijk compleet open source. De kernel is daarnaast niet heel stabiel qua interface, met als gevolg dat zelfs als Samsung hun telefoons tien jaar zou willen ondersteunen, ze daarvoor afhankelijk zijn van de programmeurs van hun SoC- en camerafabrikant. Met Exynos wordt dit natuurlijk makkelijker, en ik denk ook dat Exynos geholpen heeft om de huidige standaard (ik geloof dag Samsung nu naar 4 jaar updates gaat?) zover te krijgen. Voorheen hoefde je niet op meer dan 2 jaar te rekenen namelijk.

Het mobiele landschap is eigenlijk verschrikkelijk. Overal binary blobs in plaats van drivercode, NDA's voor informatiemateriaal, softwareondersteuning voor max 5 jaar, het is alsof we in de jaren 80 zitten. Ieder nieuw model krijgt een eigen OS met eigen ondersteuning en de hobbyisten moeten ervoor zorgen dat nadat de verkopende partij stopt met ondersteuning de boel lekker blijft draaien.

Ik heb veel tegen Apple en zal niet snel een van hun apparaten kopen, maar hun softwarementaliteit is goed. Het is erg jammer dat Microsoft Windows Phone zo verprutst heeft, want zij hadden ook het idee de release cycle van Windows aan te houden (5 jaar primary support, 5 jaar extended dacht ik) via Windows update en geen gezeik met nieuwe drivers iedere keer als er een major update was.

Onder de streep is het duidelijk dat Linux verpakken als commercieel product vol closed-source code gewoon niet werkt voor consumenten omdat de bedrijven die er geld mee willen verdienen weigeren lief mee te spelen.
Apple heeft het updatebeleid toch puik voor elkaar. De iPhone 5S uit 2013 wordt tot op de dag van vandaag voorzien van beveiligingsupdates. Het zou helemaal mooi zijn als deze nog een jaartje hiervan mag genieten en daarmee de 8 jaar ondersteuning aan gaat tikken.
Wij hebben een iPad Air 2. In eerdere geruchten was die uitgesloten, dus ben benieuwd of dat dan niet meer het geval zou zijn. Wel fijn dat hij al zo lang netjes wordt bijgewerkt.

Edit: technisch gezien draait hij iPad OS, en het artikel spreekt enkel over iOS, dus wellicht hoort hij er toch niet bij.

[Reactie gewijzigd door i7x op 27 juli 2024 03:53]

Technisch gezien draait ie gewoon iOS. Marketing technisch gezien iPadOS. ;)
Oudere apparaten die geen iOS-upgrades meer krijgen, krijgen incidenteel nog wel updates. Zo kwam iOS 12.4.7 onlangs uit met bugfixes tegelijk met iOS 13.5 voor nieuwere apparaten.
Het zou mooi zijn als Apple (en andere fabrikanten) hier meer duidelijkheid over zouden geven. Voor veel mensen (voor zakelijk met) is het nieuwste van het nieuwste niet het belangrijkste, maar wel of ze het toestel nog veilig kunnen gebruiken.
Precies ik krijg nu veel oude SE terug die weer in een doos gaan, en op zich zijn deze prima bruikbaar nog.
Als ik weet het krijgt geen IOS14 meer ook prima, maar dan weet ik wat ik kan gaan informeren indien ik vragen krijg(Van management etc).

Dan kan ik zeggen het krijgt in september geen ios14 meer, wellicht tijdje security updates. maar reken niet meer op al te lange support(Wellicht tot eind dit jaar).
Het kan uiteraard langer maar een keer zijn de toestellen ook op, en je kan blijven repareren om te repareren maar dan ben je op den duur meer geld kwijt.
Dat is inderdaad erg fijn nieuws voor oude telefoon bezitters. In mijn ogen is het ook wel nodig om nog flink wat eigenaardigheden uit iOS te slopen. Als een soort Snow Leopard release.
Volgens mij is het ook redelijk eenvoudig om advanced features die niet goed op oudere toestellen werken te blokkeren. Zo heb je niet alle features maar toch nog een nieuw OS. Chapeau.
Als een soort Snow Leopard release.
Het zou geen gek idee zijn als Apple voor iOS naar een tick-tock release schema gingen, waarbij een release met veel features, door een release a la Snow Leopard word afgewisseld. Een tijdje deden ze dat met MacOS (Yosemite/El Capitan, Sierra/High Sierra).

iOS 12 was ook zo'n release en dat was fenomenaal.

Volgens mij is het voordeel dat ze zichzelf zo meer rust gunnen, dat het platform stabieler wordt en ze toch aan een 'jaarlijkse' update vast kunnen houden.

(Overigens was de kritiek met MacOS dan weer dat ze zo weinig nieuwe features hadden op een gegeven moment... maar ik zou je nu echt niet kunnen vertellen waarom je Catalina zou moeten gebruiken, over pak-em-beet, Sierra/High Sierra, de introductie van APFS.)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 27 juli 2024 03:53]

Klopt, dat zou heel verstandig zijn. Daarnaast denk ik ook dat het slim is om bepaalde apps uit de iOS releases te trekken. Zo kun je sneller fixes uitrollen maar ook nieuwe features introduceren.
Zeker als Google (of wie dan ook) met een kleine nieuwe feature komt moeten wij wachten tot een major release. Hoewel die bewegende tegels in een minor release is gefixt.

Ik zou Catalina sterk afraden, nog erger dan iOS is het een waardeloze release. Bugs en veel grafische imperfections. Ook merk je dat Catalina weer een stap verder is in het los laten van controls die standaard zijn bij desk-/laptops (zoals drag and drop, context menu opties, etc). Ik ben bang dat we over 4 jaar net zo beperkt zijn als op iOS.
Wat een lulkoek. macOS 15 werkt prima bij mij, de enige 'beperking' (wat op zich niet eens een beperking is) is dat je apps eenmalig toestemming moet geven op in Downloads en Documents te schrijven.
En drag/drop en context menu werkt niet anders dan op eerdere macOS versies.
Alleen geen 32 bits apps. Nou dat is ook niet meer van deze tijd.
Oh, omdat jij het lulkoek noemt en jij geen problemen hebt zijn inderdaad bij mij alle bugs opgelost. Jeetje zeg, fantastisch 8)7
Zo kwam iOS 12.4.7 onlangs uit met de api voor contactonderzoek die ook in iOS 13.5 zit.
Is hier enige referentie voor? Want ik kon het nergens terug vinden, zelfs niet bij Apple zelf.
Klopt inderdaad ook niet, zie de reactie van Basdon1985 hierboven om 8:20 :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.