Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

9to5Mac ontdekt verwijzingen naar widgets in code iOS 14

Het aankomende iOS 14 krijgt mogelijk de optie om widgets op het home screen te plaatsen. De functie ziet er zelfs uitgebreider uit dan de bestaande widgets op iPadOS: deze zouden namelijk ook verplaatst kunnen worden.

De informatie komt van 9to5Mac, dat wel aantekent dat de functie in ontwikkeling is en er dus op dit moment geen garantie is dat we straks widgets in iOS 14 hebben. De mogelijkheid om widgets te plaatsen is een van de grootste verschillen tussen Android en iOS. De functie krijgt de werktitel 'Avocado'. Naar verwachting verschijnt iOS 14 in september, hoewel het coronavirus daar wellicht nog invloed op gaat hebben.

Tegelijkertijd komt 9to5Mac via een tipgever met de onthulling dat er gewerkt wordt aan uitgebreidere opties voor wallpapers. De standaard-wallpapers van iOS worden verdeeld in categorieën, om ze makkelijker vindbaar te maken. Dat zijn secties als Classic Stripes, Earth & Moon en Flowers.

Ook wordt er gesproken van opties voor wallpapers specifiek op het home screen: een dynamische gradient op basis van de wallpaper, een enkele kleur op basis van de wallpaper, zwart, of dezelfde wallpaper. 9to5Mac redeneert dat deze opties juist een goede aanvulling zijn op widgets: iets relatief simpels als een gradient voorkomt dat een home screen visueel te druk wordt met widgets.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

05-04-2020 • 11:27

133 Linkedin

Reacties (133)

Wijzig sortering
Bijvoorbeeld mijn kalender scherm vullend op een van de home screens hebben is toch wel iets wat ik het meest mis bij iOS.
Als Apple zoiets toevoegd wordt mijn switch over naar iOS toch een stuk waarschijnlijker.

[Reactie gewijzigd door Burning op 5 april 2020 12:00]

Bijvoorbeeld mijn kalender scherm vullend op een van de home screens hebben is toch wel iets wat ik het meest mis bij iOS.
Als Apple zoiets toevoegd wordt mijn switch over naar iOS toch een stuk waarschijnlijker.
Op een van de homescreens zit al een functie waar je o.a je agenda kan toevoegen. Namelijk je meest linker homescreen.
Dat klopt, maar die geeft alleen de events van die dag aan, en zover ik weet is dat niet aan te passen. En staat ook nog eens in een lijst met andere dingen. Dat werkt net niet zo lekker als de calendar widget op Android, waarin ik ook afspraken verder dan 1 dag kan zien.

Op een zondag geeft de calendar widget van iOS op dit moment geen events aan, terwijl ik morgen wel een aantal afspraken heb staan. Laat nog wel wat te wensen over dus voor mij, ik ben benieuwd naar deze nieuwe update.

[Reactie gewijzigd door Burning op 5 april 2020 14:53]

Precies het probleem in Android. In Android zijn sommige widgets 3 pixels groot andere weer schermvullend bij wijze van. Alles kan alles mag maar daarmee niet perse beter.

Vermoed/hoop dat Apple bij wat uitgebreidere widgets hier beter op gaat letten...
Je kunt widgets op Android gewoon resizen hoor.
Vaak kun je ze re-sizen en het gaat om een grid systeem. (Bijvoorbeeld 3x4 betekend 3 icons breed en 4 hoog). Er wordt niets in pixels gedaan.

Ik vermoed dat je het nooit echt op android getest hebt. Maar als je ideeën hebt die het beter kunnen maken (behalve 1 of 2 vaste groottes want dat is echt veel te beperkend) hoor ik het graag. Op android kunnen custom launchers dat makkelijk implementeren.
Ik wacht nog op OLED op de modellen onder €900 zonder daarvoor een ouder toestel te moeten kopen. Nu ze ook overwegen om mensen zelf hun standaard mail en browser te laten kiezen kan het voor mij een alternatief voor Android worden.
Geruchten gaan dat de nieuwe iPhone SE/9 het laatste LCD model wordt. Vanaf de nieuwe 2020 line-up zou ook de normale iPHone (nu de 11) OLED moeten hebben.
Ja, hier hetzelfde. Het gerucht gaat dat bij de iPhone 12 in september alle modellen een oled scherm gaan hebben.
ik gok dat dat best nog wel eens 5 jaar kan duren. De galaxy S(1) had een Amoled (oled) scherm, tegelijkertijd had de iphone 3gs een lcd. Pas 7 jaar later kiest apple ervoor om oled te gebruiken in een speciale editie van de iphone, die het jaar erop als normaal high end model werd beschouwd. Daarnaast moet er onderscheid blijven tussen de "low end 750 euro" iphones en de "high-end 1100" iphones. Als laatste lijkt er een trend te zijn dit jaar waarbij pro modellen niet meer de beste zijn, maar een pro max ultra mega of whatever. Het is altijd mogelijk voor apple om dit te volgen op een manier.
Als de geruchten kloppen gaan alle iPhone 12 modellen oled schermen krijgen deze september. De goedkope lijn wordt gevuld door de aankomende iPhone 9 / SE 2
Swipe je even naar links heb je alle widgets
Wordt zo'n rommeltje dan. Dan moet ik 1x swipen om naar het bureaublad te gaan waar de widget met de calender is. Of 1x op de calender app klikken. Dan liever zelf klikken.
Dat is natuurlijk je eigen keuze met zulke functies. Jij vindt het onhandig omdat je alleen de app wilt openen, wil je een overzicht van alle afspraken maar heb je verder niet zo veel behoefte aan details dan zijn widgets natuurlijk een perfecte oplossing. Gebruik het als je het handig vindt, gebruik het niet als je het niks vindt.

Daarnaast is de kalender één voorbeeld, maar vind ik de widgets in Android echt ideaal voor relatief eenvoudige taken. Mijn Hue lampen op mijn telefoon aansturen zonder een app te openen, aantekeningen maken vanaf het homescreen. Natuurlijk zijn het allemaal kleine dingetjes, maar laten we eerlijk zijn dat zijn de meeste verbeteringen in besturingssystemen tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door emoeloe op 5 april 2020 11:49]

Hue lampen bedienen 'zonder app' kan op een iPhone ook gewoon via control center.

Hiernaast is er al een agenda widget mogelijk als je nog een scherm naar links gaat vanaf het beginscherm met apps. Ik denk dat het nieuwe vooral is dat het nu meer geïntegreerd gaat worden met het scherm waar alle apps staan.
Dat wist ik niet, ik gerbuik daar Hue essentials voor op Android waarmee je echt hele uitgebreide controle hebt over je lapmen zoals het instellen van scenes, verhogen en verlagen van de helderheid etc.

Maar dan alsnog, voor de mensen die dit willen gebruiken is het een mooie toevoeging toch? Er zijn vast ook iPhone gebruikers die het vanuit hun homescreen willen gebruiken, dus daarvoor is dit dan een mooie optie.
Bedienen met een app? Da's oldskool.... ik zeg gewoon tegen Siri wat er moet gebeuren..
Ik gebruik daar zelf mijn Google Home voor ja, maar een alternatief is wel fijn aangezien voice assistants in mijn ogen niet altijd de oplossing zijn.
Ik heb een Google Home Mini maar die snapt de verschillende scenes van m'n Tradfri verlichting niet. Dat ding snapt sowieso érg weinig tov. Homekit/Siri ... maar goed... kost ook geen drol.

Maar handig is het op zich wel aangezien de HomePod te duur is en geen Nederlands snapt. Kan de rest van m'n gezin ook gewoon in het Nederlands zeggen dat ze lampen aan- of juist uit willen hebben.
Grappig, Siri is in mijn ervaring (of eerlijk, die van vrienden) juist degene die heel weinig snapt tov. Google Home, wat volgens mij ook wel de consensus is als je gaat kijken naar meer onafhankelijke reviews
Voorbeeld: ik kan geen verschillende scènes maken in Google Home (gebruik Tradfri apparatuur). In Homekit wel.

Ik heb een Samsung wasmachine met app die ik weliswaar in Google Assistant/Home kan linken maar als ik Google Home vraag wat de status is kan hij het apparaat niet bereiken. Terwijl de Assistant app ‘m gewoon laat zien.

Ook: ik heb een recente Android TV. Enige dat Google snapt is Youtube, Netflix en Volume. Uitzetten kan ie niet.....

Alles is halfbakken...
Alles is halfbakken is natuurlijk heel kort door de bocht in jouw n=1. De dingen die bij jou niet kunnen werken bij mij wel gewoon, met vrij simpele commando's. Maar gebruik gewoon lekker wat je wilt, alleen zeggen dat alles halfbakken is is een beetje onzin, aangezien Siri gewoon objectief slechter is in veel tests. Logisch ook, want zonder dat kan je veel moeilijker een AI trainen.
Feit is dat het bij mij niet werkt zoals zou moeten. En ik heb er verstand genoeg van.

Mja van die rommel van amper 4 tientjes moet je ook niks verwachten..
Voordeel van Siri vind ik dat je meerdere lampen specifiek kunt aanspreken. Als je via HomeKit twee lampen in de woonkamer op 65% wil zetten dan zeg je dat gewoon. Als je het met de hand wil doen is het 6 keer klikken ofzo (en natuurlijk heel precies slepen naar exact 65% ;) )
Hue lampen bedienen 'zonder app' kan op een iPhone ook gewoon via control center.
Echt? Hoe, want dat klinkt interessant
Edit: ooh via HomeKit bedenk ik mij nu, stuk beperkter als de Hue app helaas.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 5 april 2020 12:14]

Of met een widget van de Hue app! Op je lockscreen even naar rechts vegen en daar de Hue widget toevoegen. In de Hue app kun je deze configureren en dus snel je lampen bedienen.
Ja dat doe ik nu, dat is al best fijn.
Ik heb de scenes uit de Hue app die ik fijn vond gekopieerd naar HomeKit en in favorieten gezet zodat ik ze snel via control center kan gebruiken. Als ik fijne aanpassingen wil doen gebruik ik Siri meestal.

Ik vind het fijne vooral van de slimme verlichting dat het automatisch aan gaat als het donker wordt en dat ik niet meer in het donker m'n bed hoef te zoeken haha.
Maar je hebt nu toch al een soort van Widgets op iPhone middels swipe naar links? Deze vorm gebruik ik nu wel maar ik moet er (net als bij iPad) niet aan denken meer dan echt de basics te hebben. Gelukkig kan je er dus voor kiezen.
Alleen daar heb je het wel in een beperkte vorm en op één plek, waar jij geen invloed op hebt.
In zekere zin zijn wat er nu is de basics, en bereidt dit juist de mogelijkheden uit voor mensen die iets meer controle willen hebben zonder Android te hoeven gebruiken.
Wat ik vooral grappig vind is dat Apple bezig is widgets op macOS uit te faseren, maar op iOS ineens weer toe te voegen 8)7
Nu heb je enkel 1 widget pagina waar je alles moet plaatsen. Ik zie wel voordeel, wat je dus bij android al hebt, dat je een aantal dashboard home pagina kan maken.

Ben benieuwd of dit er komt en als dit er komt, wat dan de beperkingen van de widgets zullen zijn.
Je hebt dan zelf de keuze die je nu niet hebt. Is toch alleen maar beter? Ik heb op mijn S9 de kalender widget en zie in een oogopslag al mijn afspraken voor enkele dagen tegelijk.
Meer keuze is niet per definitie beter. Voor context aan het begin van een dag heb je een beperkte hoeveelheid "f*cks to give". Als je die moet uitgeven aan zaken als wel of geen widget plaatsen dan ben je niet bezig zaken die je dichter bij je doelen brengen. En op basis van die context zeg ik. Meer keuze is niet beter.
Meer keuze is altijd beter. Daarom verander ik instelling als het even kan altijd via het Windows register: veel meer mogelijkheden. Zo’n GUI is niets voor mij: overzicht en eenvoud is voor dummies.

Natuurlijk, ik overdrijf. Maar het beperken van mogelijkheden voor gebruikers heeft als voordeel dat je ook de mogelijkheid om er een puinhoop van te maken beperkt. iOS is volgens mij de keus van mensen die eenvoud boven complexiteit prefereren.

edit:
Mijn laatste zin wordt vaak gelezen als: complexiteit is het enige verschil tussen iOS en Android. Mijn excuus daarvoor, dat is niet wat ik wilde overbrengen.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 5 april 2020 17:11]

Dat zal niet de enige overweging zijn als er wordt gekozen tussen iOS en Android. Als men eenvoud boven complexiteit prefereert dan lijkt het me geen probleem als die eenvoud gewoon gehandhaafd kan worden. Maar mag er voor mensen die iets meer willen dan ook een mogelijkheid zijn? Dat hoeft echt niet ten koste te gaan van eenvoud.
Ik prefereer iOS omdat ik niks met Google te maken wil hebben. Zelfs een Google-loze Android zit me nog te veel invloed van Google in. Het blijft gewoon “hun” ecosysteem.

Met computers ben ik een power user. Ik zit in de IT en draai Linux. Dus alhoewel ik het fijn vind als m’n telefoon gewoon altijd werkt en stabiel is, en er dus verder nooit aan rommel (heb nog nooit een jailbreak gebruikt), zijn extra mogelijkheden altijd welkom. Ook wanneer ik ze wellicht nooit ga gebruiken. Ik heb tenslotte ook geen last van de aanwezigheid van die home en health meuk die ik nog nooit geopend heb.
Meer keuze is altijd beter.
Ben ik het totaal mee oneens. Meer keuze werkt vaak alleen maar verwarrend.

Om een voorbeeld te noemen: ik was een tijdje terug toe aan een nieuwe wasdroger. Je hebt keuze uit honderden modellen, waarbij vaak op geen enkele manier duidelijk is wat het verschil is. In sommige gevallen heb je 2 modellen van hetzelfde merk, met exact dezelfde specs, met €100 prijsverschil. Ik heb die aankoop maandenlang uitgesteld omdat ik alleen maar gefrustreerd raakte van het proces.

Of probeer maar eens een PC laptop te kopen bij Dell of HP oid. zelfde verhaal.

Maak dingen juist zo simpel als mogelijk is (maar niet simpeler).
zo simpel als mogelijk is (maar niet simpeler).
Precies dit. Het is een dunne lijn tussen verwarrend veel opties en beperkend weinig. Op Tweakers wordt vaak gedacht dat je niet te ver naar de vrijheid kant kán doorschieten maar dan onderschat je het werk van een ontwerper.
Maar het is bij software toch mogelijk om een eenvoudige en uitgebreide modus te progammeren? In dit geval zou Apple dan standaard de eenvoudige modus kunnen aanzetten, en mensen die meer een Android-ervaring op iOS willen kunnen via de instellingen de uitgebreide modus aanzetten (desnoods via een trucje, net als je bijv. op Android ook via een trucje ontwikkelaarsopties tevoorschijn tovert).
Tuurlijk. Ik zeg nergens dat er geen nieuwe features mogen worden toegevoegd. Maar als je een platform op de markt brengt en daar als een malle features aan toe blijft voegen dan denk ik niet dat je platform een lang leven zal hebben. Iedere feauture moet goed overwogen worden: wegen de voordelen op tegen de nadelen zoals toegenomen complexiteit in gebruik, testen, veiligheid etc. Het enige waar ik op reageer is het nogal simpele ‘meer keus is alleen maar beter’.
Daarom zeg ik dus: laat de gebruiker kiezen tussen een eenvoudige en uitgebreide modus.
Op een telefoon heb je wellicht gelijk (en swipe je net zo makkelijk de andere kant op om de bestaande widgets te zien)

Op een iPad is het de keuze tussen 1 keer swipen om naar m'n kalender en inbox op 1 scherm te gaan, of de kalender klikken, de dock uit de bodem swipen, de inbox op de juiste manier met gierende nauwkeurigheid op de linkerplek zetten.....

Geen rommeltje, leuke keuzes om het leven eenvoudiger te maken (voor mij dan; YMMV ;-))
Dit zal voor een groep overstap naar IOS makkelijker maken. Ik maak zeker met whatsapp en mijn agenda dagelijks gebruik van de widget.
Widgets op iOS zitten gewoon op een swipe naar rechts, maar akkoord het is een swipe minder. Dit tenzij er geen widget zou bestaan voor de betrokken app op iOS, maar dat is een andere zaak.

Ik had vroeger op Android ook een Weather Widget met 7-daagse weersvoorspelling, en ja dat klopt, ik mis dat. Ik weet hierdoor minder hoe het de volgende dagen gaat zijn (het weer). Jammer wel. Dat klopt.
Dat swipen naar rechts is iets dat je bewust moet doen, het andere is onbewust aanwezig.

Apple is gewoon zuinig op batterijverbruik, maar laat dat aan de gebruiker te kiezen aub.
Ik heb juist de stap andersom gemaakt en die widget gebruik ik juist dan net weer niet. Ziet er zo ouderwets en slordig uit en voegt niks toe
Zijn widgets in Android echt populair? Heb zelf ook een Androidtelefoon, maar gebruik er nauwelijks wat van (alleen de WA widget). Heb in het verleden te vaak met verschillende widgets en telefoons dat het niet goed functioneerde.. Ik ben er veel meer gebaat bij als ik een bepaalde actie direct kan uitvoeren zonder een hele app door te moeten (ja ik weet het, ook hier zijn widgets voor... maar lijkt me ook zonder te kunnen?).

Ik moet zeggen dat ik widgets op een tablet wel iets beter kan gebruiken (in één overzicht je statussen en updates van div. apps)... door de ruimte die je hebt, maar op een smartphone vind ik het nou niet veel handiger omdat je ruimte kleiner is.
Nu nog zelf mogen kiezen waar je je apps neerzet, en apps kunnen verwijderen van je scherm die je niet gebruikt. Ik vind de launcher van iOS echt niet meer van deze tijd, zo beperkt. Had op mijn ipad, waar ik maar een stuk of 12 of 16 apps per scherm kwijt kon, dat was al bizar, altijd zo'n mapje met iOS bloatware. Het is gewoon lelijk, irritant, verouderd.

Edit:
Oja wat ik nog wil melden, en wat in mijn ogen echt bizar is aan de huidige launcher op iOS: als je een app download en ergens neerzet, of een app verwijderd, schuift ALLES wat erna komt op dat scherm een plek op! Ik zie vrienden van mij soms echt zoeken naar een app, omdat ze geen muscle memory hebben waar het hoort te staan. Ik heb mijn apps al wel 6 jaar op exact dezelfde positie, ik kan ze blind vinden. Dit soort onduidelijke zaken in iOS behoeden mij echt om ooit nog terug te keren.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 5 april 2020 12:18]

Tegenwoordig kun je bijna alle voorgeïnstalleerde apps verwijderen. Je kunt nog maar een paar apps niet verwijderen: Safari, Camera, Instellingen, App Store, Klok en Gezondheid. Apps als TV, Muziek, Foto's, Aandelen, Agenda en zo kun je gewoon verwijderen.
Dat is denk ik niet het punt van @Ruw ER, bij Android kan je gewoon een app geinstalleerd hebben terwijl je die niet op het 'gewone' scherm ziet. Bij Apple moet dat wel en vind ik zelf heel irritant, sommige apps gebruik ik niet vaak of op een andere manier en wil ik dan liever niet op de homepage, ook niet in een mapje weggestopt.
Ik weet niet of je er zo al eens over gedacht hebt, maar die 'all apps' knop op Android is exact, maar dan ook exact hetzelfde als een 'map' op iOS.

Er staat iets op je homescreen waar je op kan duwen om apps tevoorschijn te halen die niet zelf op het homescreen staan. Leg mij eens uit wat het verschil tussen beide is?

We noemen dat op iOS een map en daardoor heb je misschien het gevoel dat ze aanweziger zijn dan op Android.
:) Een map is een map, ook bij android.

Je home screen kan helemaal leeg zijn; enkel een mooie foto tonen; 1 grote widget bevatten; ramvol met icoontjes, widgets, mappen staan of iets er tussenin zoals bij mij.

Je home screen staat verder los van je app drawer waar standaard de applicatie icoontjes gehuisvest zijn (zeg maar home screen iOS) al dan niet in mappen wederom.
Ook in android kan je mappen hebben in de appdrawer
Ja, inderdaad, dat zei ik toch?
Die map staat op je home screen, bij android hoeft hier geen symbool te staan, swipen is genoeg.
Da’s dan toch ook pas vrij recent. 1,5 jaar zoiets?
Ik heb het al zeker 3 jaar. Maar precies weet ik het niet omdat ik action launcher gebruik en me menu links heb zitten.

[Reactie gewijzigd door Finger op 5 april 2020 18:59]

Action launcher gebruik ik nu al 6 jaar of zo. Erg fijne launcher.
Het is juist géén map, het is een totaaloverzicht op alfabet.
Het is compleet omgekeerd. Maar ik vind oprecht de design choice ook vreemd om het scherm dat de gebruiker het meest dient te gebruiken (daarom mag je het een *home*screen noemen) eigenlijk standaard onconfigureerbaar te laten.
Het aanbieden verplicht niemand iets, het maakt echter het homescreen voor een breder publiek daadwerkelijk toegankelijk.
Ben het eens met ER maar mijn oplossing nu is naar boven swipen en zoeken. Bladeren om het bladeren doe ik eigenlijk toch nooit.
Wat offtopic, maar als je bijvoorbeeld de standaard agenda-app verwijdert, krijg je alsnog regelmatig gezeur bij het openen van afspraken via bijvoorbeeld notification center. Dan gaat iOS miepen dat ik de standaard-app weer moet installeren. Dat wil ik helemaal niet; ik wil een alternatieve app als standaard instellen. Hetzelfde met Safari en Firefox eigenlijk.

Een van de weinige dingen die ik echt mis in iOS. (En notification center is sinds iOS 12 of zo een puinhoop, terwijl het daarvoor perfect werkte.)
Maar het gaat niet om het verwijderen van apps, het gaat om het verwijderen (of verbergen) van icoontjes van apps die je niet wilt gebruiken. Stel dat je geen Apple muziek gebruikt maar Spotify, dan moet je alsnog je icoontje ergens kwijt. Dit kan natuurlijk door een map te maken met onzin en die weg te stoppen, maar of dat de ideale optie is.
Nee hoor, de meeste (overbodige?) iOS apps (zoals Muziek in je voorbeeld) zijn te verwijderen.
Ik heb inderdaad de reactie waar ik op reageer verkeerd gelezen, ik dacht dat alle apps die er stonden niet verwijderd konden worden, maar stond een beetje onhandig opgeschreven blijkbaar.
Dan nog, dat je apps niet kunt verbergen als je een alternatief er voor gebruikt is toch raar? Ik snap dat je heel veel dingen van Apple goed kunt verdedigen, maar dit is iets waar al zo lang door zo veel gebruikers over wordt geklaagd.
Ik had toevallig laatste even een Galaxy Fold gebruikt en heb daar dus ook even Android op “mogen” gebruiken.

Wat jij omschrijft zag ik daar ook in de launcer, meerdere muziek apps die je niet kunt verwijderen, agenda’s enz enz.

Lijkt mij niet direct een probleem van Apple eigenlijk. Al kan je de meeste default apps dus tegenwoordig wel verwijderen dus is dat “probleem” al deels opgelost.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 5 april 2020 13:31]

Nee maar dat is dus niet waar het om gaat. In Android is je app launcher namelijk gescheiden van je homescreen. Op je homescreen zet je de apps en widgets die jij er op wilt hebben en in de launcher staan de apps.
Op iOS is dit natuurlijk één ding, je launcher is je homescreen en daar staan al je apps of je het nu leuk vindt of niet.

In Android kun je apps die je dus weinig of niet gebruikt gewoon niet op je homescreen zetten, dan zie je ze nooit en hoef je ze niet weg te stoppen in een mapje. In iOS kan dit niet, waardoor je altijd die apps ergens moet laten. En dit is dus niet gebaseerd op mijn eigen ervaringen, maar op hoe ik mensen iOS zie gebruiken en reviews op internet

Het meeleveren van apps is een probleem bij ieder merk, maar het organiseren van die apps is in mijn ogen op iOS heel omslachtig.

(even los van het feit dat je bij Samsung ook apps uit de launcher kunt verbergen, waardoor je ze dus helemaal nooit ziet)

Edit: Maar het kan ook dat dit een Android probleem is, juist door het soort apps hoor. Er ziin namelijk genoeg apps (denk Tasker) die ik installeer maar nooit open omdat ze op de achtergrond hun ding doen. Ik kan me voorstellen dat dit op iOS sowieso niet beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door emoeloe op 5 april 2020 13:37]

Nee maar dat is dus niet waar het om gaat. In Android is je app launcher namelijk gescheiden van je homescreen. Op je homescreen zet je de apps en widgets die jij er op wilt hebben en in de launcher staan de apps.
Op iOS is dit natuurlijk één ding, je launcher is je homescreen en daar staan al je apps of je het nu leuk vindt of niet.
Aah zo. Ja dat is gewoon een andere visie op de materie. Niet perse een betere maar simpelweg een andere.

Net zoals Windows en macOS zeg maar. Andere visie op hetzelfde.

Ik vind het persoonlijk prima werken maar kan mij voorstellen dat als je aan Android gewend bent het dan anders overkomt.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 5 april 2020 13:47]

Nee ik kan me ook voorstellen dat het mensen weer niks boeit die niet anders gewend zijn hoor, het is ook allemaal een beetje zeuren op details natuurlijk aangezien zowel iOS en Android al lange tijd alle echt vitale functies hebben.
Nee ik kan me ook voorstellen dat het mensen weer niks boeit die niet anders gewend zijn hoor, het is ook allemaal een beetje zeuren op details natuurlijk aangezien zowel iOS en Android al lange tijd alle echt vitale functies hebben.
Deels mee eens met die vitale functies, iphone met notch kan zelfs niet meer de batterij percentage tonen by default.
En nog steeds is het niet mogelijk om je data plan (statistieken) te resetten op een bepaalde dag van de maand.
Ken Android zo niet, maar out of the box android werkt zeer slecht samen met andere android devices (zoals tablets), waar apple dan weer king is. Kunnen 2 android devices al standaard videobellen naar elkaar tegenwoordig? Ik zou het graag weten.
Kom aub niet af met whatsapp dit of app dat, als een OS standaard dit al niet kan..
Kortom voor beiden is er nog werk aan de winkel. ;-)
Dat je ze niet kan verwijderen vind ik bij zowel iOS als Android dom, maar, bij Android hoef ik het tenminste niet te zien, hoeft het geen ruimte op mijn homescreen in te nemen. Het argument: het meeste is te verwijderen, is volkomen idioot, want 1 is al te veel. Daarnaast heb ik apps al digid, postnl, overheid berichtenbox, excel/word/powerpoint apps, die ik wel op mijn telefoon heb staan, maar of heel weinig gebruik, of indirect. Ik krijg een mail en open de bijlage met een reader, ik zal nooit die reader app zelf openen. Die apps wil ik niet op mijn homescreen hebben. Dus daar staan ze dan ook niet.

We kunnen met gemak stellen dat sommige zaken beter geregeld zijn op iOS, en sommige beter op Android. 1 van de dingen die absoluut beter is op Android is de launcher. En Apple ziet dit ook, want ze nemen stappen om elementen van Android te kopieren. En zo hebben ze ook het control centre gekopieerd, en de UI voor volume aanpassen, en nog tientallen zaken. En bij Android hebben ze allemaal goede zaken van iOS overgenomen, zoals permissies per app instellen. Worden beide OSen beter van. Voor mij is er persoonlijk weinig discussie mogelijk over wie de betere launcher heeft, als Apple actief bezig is elementen van Android over te nemen
Dat je ze niet kan verwijderen vind ik bij zowel iOS als Android dom, maar, bij Android hoef ik het tenminste niet te zien, hoeft het geen ruimte op mijn homescreen in te nemen. Het argument: het meeste is te verwijderen, is volkomen idioot, want 1 is al te veel. Daarnaast heb ik apps al digid, postnl, overheid berichtenbox, excel/word/powerpoint apps, die ik wel op mijn telefoon heb staan, maar of heel weinig gebruik, of indirect. Ik krijg een mail en open de bijlage met een reader, ik zal nooit die reader app zelf openen. Die apps wil ik niet op mijn homescreen hebben. Dus daar staan ze dan ook niet.
Maar de apps die je aanhaalt hoeven op iOS toch ook niet op het home screen te staan? Wat daar je probleem in is snap ik niet helemaal, je zet ze niet op je home screen bij iOS of Android, bij Android gaan ze dan in de App dinges, bij iOS op een ander tab blad of in een mapje. Wat zie je daar precies anders aan?
Dat ze alsnog minimaal 1 plek op je scherm innemen die ik liever nuttiger had gebruikt. Als je mijn schermen ziet, zijn ze compact en logisch ingedeeld. Bovenin is lastig te bereiken dus daar zitten widgets zoals klok + weer en mijn agenda. Onderste rijen zijn voor apps, en er is weinig ruimte over. Dus verdoe ik liever geen ruimte aan onzin.

Ben ik aan het mierenneuken? Absoluut. Maar het telefoon OS is vrijwel klaar, de laatste jaren is er weinig baanbrekends bijgekomen omdat dat niet nodig is. En als er dan, zowel in android als iOS, er nog van dit soort knullige afwerkingsfouten zitten erger ik mij daar aan. Zo heb ik mij bijvoorbeeld jarenlang geërgerd aan het schermvullende icoon in iOS als je je volume aanpaste, waardoor je je filmpje of game niet meer kon zien. Of hoe je bij Android jarenlang niet direct van een screenshot nemen een bewerken knop in kon drukken. Uiteindelijk komt het er, dus waarom niet eerder. Uiteindelijk kan je dus straks widgets plaatsen op je homescreen bij iOS, maar waarom niet al 5 jaar lang? Het zijn zulke simpele toevoegingen waar iedereen blij van wordt, want of je gebruikt het, fijn, of je gebruikt het niet, niks veranderd.
Maar ze nemen ook plek in in een App layout bij Android of “een plek op je scherm” zoals jij dat omschrijft.

Dat verschil vroeg ik om maar zie ik niet terug in je reactie.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 5 april 2020 15:28]

Nee ze nemen een plek in in je app drawer, maar die open je weinig tot nooit.
Maar hoe is dat dan anders met een map of tweede scherm wat je “nooit” opent?

Ze moeten toch ergens staan.
Extra scherm heb je gelijk in, al heb ik aanstaan dat ik door naar links te swypen van scherm 1 weer bij scherm 3 uit kom. Al zullen weinig mensen dit hebben denk ik.
Dat lijkt mij overigens met iOS ook wel handig. Dat je “rond” kunt maar dat hebben ze ook nog niet gedaan :)
Ben het met je eens. Waarschijnlijk hebben ze een lange todo lijst 🤪
Maar ap Android kun je als tweaker in ieder geval nog hardnekkige voorgeïnstalleerde apps verwijderen met ADB.
Ja sommige tweakers wel. Alleen het meerendeel van de gebruikers doet of kan dat niet dus dat maakt niet echt verschil.
Het maakt wel degelijk verschil, want ik alles verwijderen met ADB als ik wil, dus óók de standaardbrowser en zo. Op iOS kan dat sowieso niet.
Je kunt “als tweaker” jailbreaken op iOS. Dus “sowieso niet” kan van tafel.

Maar onder de streep blijft dat voor de normale gebruiker simpelweg geen doen, dat jij en ik dat kunnen zegt niets over de markt. Het gros van de Android markt loopt gewoon rond met meerdere browsers of e-mail clients op het toestel.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 5 april 2020 18:25]

Je kunt “als tweaker” jailbreaken op iOS. Dus “sowieso niet” kan van tafel.
Alleen bepaalde iOS-versies, en dat komt overeen met rooten op Android. Voor ADB is echter GEEN root vereist, dus ik kan zonder root gewoon alle meuk er af gooien, wat bij iOS niet kan zonder jailbreak.
Neemt niet weg dat vrijwel niemand dat buiten onze bubbel doet natuurlijk.

Edit: en dat het meerendeel van de iOS apps gewoon te verwijderen zijn tegenwoordig. Zonder je toestel op een Pc aan te sluiten etc.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 5 april 2020 18:29]

Neemt niet weg dat vrijwel niemand dat buiten onze bubbel doet natuurlijk.
Duh, daarom zei ik in eerste instantie al dat WIJ TWEAKERS dat kunnen doen. Dus waarom je steeds niet-tweakers erbij blijft halen is mij een raadsel, want daar was mijn oplossing vanaf het begin al niet op gericht...
Oke nou prima, het punt waar je op reageerde gaat niet over tweakers dus vandaar dat ik dat erbij haal. Waarom jij dan nog even komt vertellen dat een heel select groepje gebruikers het wel kan is mij dan weer een raadzel.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 6 april 2020 13:34]

Oh sorry, even vergeten dat ik hier op nu.nl zit... oh wacht. Sorry hoor, maar je weet toch dat dit Tweakers is? Dus als ik een oplossing voor tweakers geef en ik zet dat er vanaf het begin duidelijk bij, dan is dat logisch want daar is deze site ook voor bedoeld.
Prima, maar ga dan niet tegen mij zeggen dat ik "Niet tweakers" erbij haal terwijl je zelf reageert op een bericht over de normale gebruikers 8)7

Maar goed heel fijn hoor dat het met ADB wel kan, totaal onwenselijk als je een toestel nieuw uit de doos haalt, en zeker onpraktisch maar als je in die selecte groep zit die weet hoe het moet dan zou het eventueel kunnen inderdaad.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 6 april 2020 13:38]

In tegenstelling tot Android kun je bij iOS alle apps verwijderen. Daarom is zoiets als apps verbergen helemaal niet nodig.
Apps verbergen (in een verzamelmapje) doet 90% van de iOS gebruikers, dus je stelling dat het niet nodig zou zijn lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Ik vind die homescreen op iOS sowieso een saai rommeltje, nu heb ik een vette achtergrond die niet door allemaal icoontjes wordt verziekt met daarop enkel(e) apps die ik vrijwel dagelijks gebruik. Ik swipe naar rechts voor apps die ik minder vaak gebruik. En als ik alle (andere minder gebruikte) apps wil swipe ik van onder, en kan ik in alle apps browsen/zoeken. Dat laaste is ongeveer zoals het bij iOS werkt, je kan icoontjes verplaatsen en geen lege ruimte creeren voor rust of afscheiding (en mapjes aanmaken).

Alle apps die dus niet op mijn homescreens staan zijn 'verborgen', maar gelukkig wel gewoon bruikbaar.

PS als je toch alle apps kan verwijderen wat gebeurd er met de AppStore?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 april 2020 16:36]

Tja, dan is iOS gewoon niet geschikt voor jou. Prima toch? Ik vind het logge Android met Google-meuk, dat veel resources nodig heeft om een beetje soepel te draaien, dan weer niks. Daarom gebruik ik iOS. Prima toch?
Zeker prima, maar dat was de kwestie dan ook niet :Y)
Dat kan op Android ook met ADB. Iets gebruiksonvriendelijker voor leken, maar voor tweakers geen probleem.
Oja verwijder jij vind mijn iphone even dan. Of Safari. Om maar even 2 apps te noemen die ik niet gebruikte maar niet van mijn ipad kon verwijderen.

Succes!
Een browser is een onderdeel van het besturingssysteem. Net als instellingen en vind mijn iPhone. Dit zorgt ervoor dat je je toestel op afstand kunt blokkeren en onbruikbaar kunt maken bij verlies of diefstal. Essentieel dus.

Wat ik bedoel, is dat je mail, weer, agenda enzovoorts gewoon kunt verwijderen. En er is geen bloatware zoals dit bij Android altijd wel aanwezig is. De noodzaak om te verwijderen is er dus niet cq veel minder op iOS.
Jou definitie van bloatware is niet hetzelfde als die van mij. Safari is een browser die ik niet gebruik, dus bloatware. Als firefox standaard op jou iphone zou staan, maar jij wilt safari gebruiken, dan is firefox de bloatware. Heel simpel. En als ik geen vind je iphone wil gebruiken, dan is het bloatware, en dan wil ik het kunnen verwijderen / uitschakelen / niet zien. Want apple bepaald niet voor mij of ik iets wel moet gebruiken of niet.

En ik vind de noodzaak om het te verwijderen groter dan op android, omdat je het ten 1e niet uit kan schakelen (waardoor de app niet meer in je app drawer voor komt, geen updates meer krijgt, lijkt op verwijderen), en ten 2e niet kan verstoppen, het blijft op je homescreen staan, dan wel in een map.

Ik wil gewoon zelf weten welke apps ik gebruik, en zichtbaar heb. En alle bloatware is vervelend, al kan ik er nog een beetje mee leven als ik het kan uitschakelen. Dan leeft het enkel in de settings, nergens anders.
Zoals gezegd, iOS is niet geschikt voor jou. Jij wil graag alles naar je eigen hand zetten. Dat kan niet op iOS. Ik heb die behoefte niet. Ik wil graag een stabiel en efficiënt OS, dat niet onnodig veel resources nodig heeft om soepel te draaien en onnodige batterij verspilt. Ik vind daarnaast het verdienmodel van Google verwerpelijk. Ik betaal liever met mijn euro’s dan met mijn gegevens. Jij hebt daar geen moeite mee. Dan is Android prima geschikt voor jou.
>stabiel
>iOS 13

Kies 1. Of is het nu, na maandenlang om de week een update ontvangen met 0 nieuwe functionaliteiten, enkel bugfixes, wel een beetje te gebruiken?

Btw de inefficientie van sommige android telefoons heeft niets te maken met android. Ik kan jou android telefoons, zoals die van sony, laten zien die efficienter zijn met een acculading dan iphones. Dat de grootste smartphonemaker ter wereld toevallig een zwak energiemanagement heeft wil niet zeggen dat alle android phones hier last van hebben. Daarnaast is betalen met je gegevens iets wat iedereen met een telefoon doet, iedereen die op internet zit, iedereen die een simkaart heeft, jammergenoeg. Je kan dit beperken, de beste manier om dit te beperken (naar mijn weten, misschien zijn er andere manieren), is android zonder google draaien, en allemaal pihole en blokada achtige programma's op de achtergrond. Ik heb toevallig zo'n telefoon, een leeco le pro 2 met lineageOS op android 9 zonder google apps. Is niet mijn main telefoon overigens, maar klooi ik af en toe wat mee, beetje als hobby.

Daarnaast hebben het verdienmodel en de werking van iOS, en het zelf mogen bepalen waar je een app icoon neerzet, helemaal niks met elkaar te maken.
Zoeken naar een icoontje om iets op te starten? Swipe down, letter intikken en Search is de snellere manier om een App op te starten dan zoeken naar een icoontje imho.
Het moeten zoeken ipv weten. Dat is al waar het fout gaat. Je noemt nu een oplossing voor een probleem dat niet hoeft te bestaan.
Nee hoor, zelfde doe ik op Mac Os (appeltje spatiebalk) en in toenemende mate ook in Windows 10 (windows key s). Bevalt mij veel beter dan visueel speuren naar icoontje. Probeer het maar eens.
Nou dat is verschil in gebruik denk ik. Ik gebruik al 20 jaar Mac producten dus ben ook helemaal gewend aan Spotlight. En gebruik mijn iPhone dus precies zoals jij omschrijft, niet vanwege “zoeken ipv weten” maar gewoon omdat het lekker snel is.

Mijn default apps staan al jaren op dezelfde plek op het home screen. Sommige al sinds de eerste iPhone (Mail, Agenda, instellingen, enz).
Hoezo visueel speuren? Ik kan mijn apps blind vinden. Ik heb alles in mapjes zitten dus nooit meer dan 2 keer blind drukken

[Reactie gewijzigd door Finger op 5 april 2020 18:18]

Ik gebruik het weer anders, bijna alle apps zitten in een mapje muv apps die ik met grote regelmaat gebruik. Alle iconen op 1 pagina. Heb ik een app nodig dan swipe ik naar beneden en type de naam van de app.

Zal vast niet de meest handige manier zijn maar ik ben er al tijden blij mee. Gebruikte op die manier mijn BlackBerry Bold ooit ook al.
Of je schuift je scherm naar beneden en tikt gewoon even de eerste 2 letters van de app. Zo gevonden, zie het probleem niet.
Jawel. Dat is een oplossing voor een probleem dat er niet hoeft te zijn. Een 200 euro telefoon is dan sneller dan een 1000 euro iphone, omdat je op de iphone een zoekfunctie moet gebruiken.
Dat is niet waar, het is gewoon een andere manier van navigeren. Het is niet perse een oplossing voor een probleem. Ik navigeer bijvoorbeeld op Windows ook zo. Start indrukken en gewoon je app intoetsen bij de 2e letter heb je hem meestal al. Veel sneller dan door een lijst iconen je programma te zoeken. Ik herken mijzelf dan ook totaal niet in het door jou benoemde probleem.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 6 april 2020 08:45]

Zoeken is niet nodig als je door muscle memory de app die je wilt gebruiken blind kan vinden.

Kijk iOS en Android hebben beiden sterke en zwakke punten, en ze nemen steeds meer van elkaar over. Dat Apple actief de launcher meer in de richting van Android brengt geeft al aan dat de launcher van Android beter is. Als de nieuwe Android versie over een aantal maanden live is zullen ze ook vast dingen verbeterd hebben die iOS al had. In mijn optiek helemaal prima.
Ik denk dat ik met zoeken net zo snel of misschien zelfs sneller een App open heb dan jij met muscle memory hoor. Je moet het je maar eens proberen aan te wennen om het via zoeken te doen. Ik zou niet meer zonder willen, op geen enkel systeem. Ook op Android niet.
Jij noemt het een oplossing voor een probkeem. Maar ik zie dat echt anders. Voor mij is het gewoon echt een manier van navigeren die mij persoonlijk het beste bevalt. De search is niet enkel bedacht vanwege het jouw genoemde probleem. Het is een opzichzelfstaande feature

[Reactie gewijzigd door ro8in op 6 april 2020 11:43]

Eventueel een swype als de app op een andere pagina staat.
Klik.

Of

Swype naar beneden
Type 2 letters
Klik

Je bent altijd minimaal de tijd die je 2 letters tikken kost langer bezig.

Is voor de rest geen foute manier oid, maar ik vond het super irritant op iOS, dat app iconen verschuiven. Waarom uberhaupt een homescreen hebben als je toch altijd moet zoeken...
Wow widgets! Straks van ze nog copy-paste toevoegen O-)

Ik zit er persoonlijk niet op te wachten. Zou liever een optie zien om iconen onderaan te kunnen plaatsen (binnen duimbereik) zonder dat je het hele scherm moet vullen.
Met de grotere schermen zouden ze het organizen al lang van onder af moeten doen. Reachability is weer een extra stap. Hoe minder hoe beter ;)
Vraag me eigenlijk wel eens af of ik nog de enige ben die hoopt dat skeuomorphic design terugkeert?

Niet alleen in iOS hoor maar in Windows net zo. Mijn voorkeur ligt gewoon bij het zoveel mogelijk nabootsen van de realiteit. :X
Widgets, das lang geleden..
Begin tijden van android?
Konfabulator zal je bedoelen. Widgets hebben zelfs jaren in OSX gezeten. Niks nieuw voor Apple dus.
Op telefoons wel ja, maar op computers zaten widgets al in de jaren 90 op AmigaOS, en later op Linux, Mac OS X en Windows ook.
Widgets, das lang geleden..
Begin tijden van android?
Ik zit niet zo diep in Android maar zit dat er niet meer in dan?
Uiteraard zit dit er nog in. Ook hier een van de redenen niet naar iOS te willen. YMMV uiteraard :)

https://dl.dropboxusercon...ktxe754/1586079720807.jpg
@vickypollard @HyperVize
Ah ja ik dacht al, Ik vond dat altijd interessant aan Android.
Ben benieuwd naar de Apple kijk daarop, de iPad versie bevalt mij al prima namelijk.
De Ipad widgets zijn nog niks vergeleken met Android.
Hekel dat al jaren op mijn Ipad, net zoals het multitasken dat erg beperkt is.
Mm ik vind het binnen iPadOS wel fijn nu, niet in de weg naar toch functioneel.

Multitasken ook wel eigenlijk, is mij nu prima, ik hoef geen drie apps naast elkaar en dergelijke, dan pak ik een macOS apparaat wanneer dat nodig is.
Een widget is pas echt functioneel als je hem kan plaatsen waar je wilt.
Op de pagina die je wilt, dat je de widget kan scalen en je dus meer of minder info krijgt, al gelang naar keuze. Nu is het heel statisch en veel info krijg je niet want je moet scrollen door de widgets want dat rijtje zit zo vol. Juist op een tablet scherm is het mooi als je een overzicht kan houden van informatie.

Hetzelfde geld voor het multitasken. Je bent blij ermee omdat je denk ik nooit gewerkt heb met Android multitasking. Je kunt zelf scalen, overlays doen en meerdere.