Kuo: iPhones krijgen in 2023 telecamera met periscopische lens

Bekende analist Ming-Chi Kuo verwacht dat de iPhones die in 2023 uitkomen een telecamera met periscopische lens krijgen. Kuo meldt ook dat de iPhone 14 Pro-telefoons, die volgend jaar moeten verschijnen, een primaire 48-megapixelcamera krijgen.

Kuo maakt deze voorspellingen in een research note voor analistenbureau TF International Securities, schrijft MacRumors. Periscopische telelens hebben een 'gevouwen optics'. De lens wordt daarbij haaks in het toestel geplaatst en er worden spiegels gebruikt om het licht op de sensor te kaatsen. Periscopische telelenzen maken hiermee een grotere brandpuntsafstand mogelijk ten opzichte van traditionele telelenzen.

Kuo voorspelde eerder al dat iPhones periscopische telelenzen zouden krijgen. Ruim een jaar geleden meldde de analist dat dit in 2022 zou gebeuren, maar Kuo stelde deze verwachting op maandag bij naar 2023. Verschillende smartphonefabrikanten bieden al periscopische lenzen in hun toestellen. Onder andere de Samsung Galaxy S20 Ultra en S21 Ultra beschikken over een dergelijke lens. Ook de Huawei P40 Pro+ heeft een periscopische telelens.

Verder benadrukt Kuo wederom dat de iPhone 14 Pro-serie een primaire 48-megapixelcamera krijgt, ten opzichte van de 12-megapixelsensor in de iPhone 13 Pro-telefoons. Dat deed de analist eerder ook al. Kuo meldt verder weinig details. Eerder voorspelde hij dat deze sensor video-opnames op 8k mogelijk moet maken. De iPhone 14 Pro-camerasensor zou mogelijk ook twee verschillende outputs ondersteunen, op 48 en 12 megapixel. Voor die tweede resolutie zou pixel binning worden ingezet, waarbij meerdere pixels worden samengevoegd in een enkele pixel. Dat moet voor betere beeldkwaliteit zorgen bij weinig licht. Kuo verwacht dat de 48-megapixelsensor alleen wordt gebruikt in de Pro-modellen.

De iPhone 14 Pro-telefoons krijgen verder vermoedelijk ook een punch-hole-selfiecamera met Face ID, meldde Kuo eerder. De telefoon krijgt mogelijk een iPhone 4-achtig ontwerp met een dikkere behuizing, platte zijkanten en ronde volumeknoppen. Jon Prosser van Front Page Tech deelde eerder renders van een vermeende iPhone 14 Pro Max. Naar verwachting verschijnen de volgende iPhones in de tweede helft van 2022.

Eerder gepubliceerde renders van de vermeende iPhone 14 Pro Max. Afbeeldingen via Front Page Tech

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

20-12-2021 • 18:25

102

Lees meer

Reacties (102)

Sorteer op:

Weergave:

Ik denk ook dat de iPhone 15 de volgende redesign krijgt en dat het de allereerste iPhone wordt zonder poort. Ik denk dat ze dan volledig draadloos gaan.

De iPhone 15 Pro wordt dan ook mijn volgende iPhone.
Ik denk dat iPhone 16 een koffiezetapparaat in zich krijgt. Ik wacht dan ook nog een extra jaar want dan wordt dat mijn iPhone.

Leuk die roddels, maar zo kun je elk jaar de telefoon wel uitstellen. Daarnaast is de vraag wat ze nog meer met het design kunnen los wat ze nu al een aantal jaren problemen. Als ik zo naar mijn telefoon kijk is de grootste redesign het weghalen van de notch. Want zeg eens eerlijk. Het gaat toch allemaal in een case. Dus wil je groot redesign? Koop volgend jaar de iPhone 14 en daarbij een ander merk hoesje.

En om eerlijk te zijn. Hebben gebruikers profijt van het weghalen van de laadpoort? Zo 0 redenen om deze weg te halen.

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 23 juli 2024 10:14]

Weglaten van poorten helpt met waterbestendigheid.

Het maakt ook ruimte binnen de telefoon vrij.

Het versimpelt fabricage (alhoewel de voordelen daar meer bij Apple liggen).
Het laat apple ook weer hun eigen standaard (magsafe) pushen met een dikke vinger naar de EU met zijn USBC. Niet dat ik het slecht vind hoor, magsafe werkt goed en je kunt het ook met andere draadloze laders gebruiken. Prima.
Magsafe voor iPhone is gewoon QI met een magneetje eraan. Niet zo’n “eigen standaard” als lightning.

Ik zou opzich graag een echte magsafe aansluiting zien (dus zoals ook op de macbook).
dan wacht ik ook op de 16. Weten we al welke cups ze gebruiken ;)
ik ga voor de 17 met verse bonen.
De 18 schijnt ook latte macchiato te kunnen gaan maken.
Leuk die roddels, maar zo kun je elk jaar de telefoon wel uitstellen.
Je schrijft het alsof dat een slecht iets zou zijn, maar eigenlijk is dat dus een heel goed effect vanuit het oogpunt van duurzaamheid. Gewoon die telefoons langer blijven gebruiken.
Ik heb nooit gezegd dat ik de aankoop aou uitstellen als er bepaalde zaken ontbreken. Ik zeg gewoon dat ik verwacht dat het de volgende redesign wordt na de iPhone X en iPhone 12.

En ja ik zal tegen dan graag een nieuw design willen. Niet omdat het huidige slecht is maar omdat ik, als zoveel mensen, hou van verandering. Ja ik gebruik hem in een case, maar ik gebruik hem ook vaak zonder om het design te bewonderen.

En ja ik denk dat we voordeel kunnen halen uit de verwijdering van de poort. De poort is en blijft een "zwakheid" van de iPhone. Nu ben ik wel heel streng want de Lightning poort kent bijzonder weinig problemen, maar er zijn toch nog wel veel mensen die schade brengen aan de Lightning poort door de connector slecht in te steken. Het is ook een plek waar water gemakkelijker door zou kunnen. Zeg ik dat je de iPhone niet waterdicht kunt maken met een Lightning poort? Neen want de huidige modellen bewijzen dit. Maar je kan niet ontkennen dat je middels de afwezigheid van de poort nog minder kans hebt dat er water door kan. Want in bepaalde situaties kan het nog steeds. De Lightning poort blijft zwakker dan de afwezigheid van de poort.

Gebruikers, zoals mezelf, zullen ook nadelen kennen zoals CarPlay niet kunnen gebruiken. Voornamelijk gezien de meeste auto's enkel bedrade verbinding kunnen maken om CarPlay te gebruiken. Dan is er nog het snelladen als je in tijdsnood bent bijvoorbeeld. M.b.t. de accessoires is de trein allang vertrokken (sinds 2016 bij de verwijdering van de jack connector).

Natuurlijk wilt Apple ook zo snel mogelijk af van de poort om meer plaats te maken voor andere zaken zoals batterij en/of andere componenten. Indirect is er dus altijd voordeel aan, maar nadelen ook.

Maar ervoor zijn of ertegen. Ik verwacht dat de poort er in 2023 uit gaat.

[Reactie gewijzigd door Twinker op 23 juli 2024 10:14]

Sorry, maar van al mijn telefoons is alleen de Micro-USB poort van mijn Galaxy S2 kapot gegaan. Ik geloof er niet zo in dat de poort een 'zwakheid' van telefoons is. Lijkt me meer aangepraat door fabrikanten die ook magnetische laders en draadloze oortjes verkopen.
De Nokia 7 plus is een mooi voorbeeld van een fijne telefoon die compleet vernaggeld is door de USB-C connector die constant kapot ging. Er waren er velen met deze klachten.
Koop dan ook geen Nokia (HMD). HMD toestellen hebben meer hardware problemen dan een.

Nee een fysieke poort heeft nog altijd teveel voordelen om te verwijderen. Veiligere, snellere, betrouwbaardere, en energie zuinigere data overdracht. Sneller en zuiniger laden.

Apple kan ook magsafe met data toevoegen als ze zouden willen. Dan nemen de voordelen van draadloos sterk af.
Voor mij is het grootste nadeel dat de laders een stuk groter zijn om mee te nemen. Ik heb nu een plug en een draadje. Daar komt voor "draadloos" laden dan straks een schijf bij. Als ik op een andere plek wil laden dan waar ik die schijf heb liggen, moet ik hem alsnog verplaatsen. Wat is dan het voordeel van geen draad in de telefoon hebben? Ik zie het echt niet.
En de Poco F1. Mijn usb-c-poort is bijna helemaal vernaggeld. Alleen met moeite laadt 'ie nog op, maar o wee als je de kabel ook maar aait, want dan vliegt 'ie los.
Niet zwak, maar de aanwezigheid van een poort maakt het toestel wel zwakker. Iedereen weet dat.
Een dam zal ook veel minder kans hebben water door te laten zonder doorvoeropeningen dan met, ongeacht hoe goed ze die opening hebben gedicht.
Moet je wel heel wat doen om die poort te slopen. Vooralsnog zijn de nadelen groter bij het weglaten van die poort.
Nou ja...redesign...Ze zien er vanaf 2010 allemaal hetzelfde uit
Net zoals de recentste Tesla er al sinds de allereeste auto ooit hetzelfde uitziet. Ja, inderdaad.
Je kan ook overdrijven.
De (als het goed is) eerste elektrische auto: Flocken Elektrowagen uit 1888
https://upload.wikimedia...._Flocken_Elektrowagen.jpg

De eerste auto met verbrandingsmotor: Benz Patent-Motorwagen uit 1885
https://upload.wikimedia....a/commons/1/14/Benz-1.jpg

Nou heb ik niet veel verstand of interesse in auto's, maar een Tesla ziet er toch wel heel anders uit.


Als we dat naast iPhones zetten:
iPhone 4: (2009)
https://upload.wikimedia...._4_Mock_No_Shadow_PSD.png
iPhone 13: (2021)
https://upload.wikimedia....0/0c/IPhone_13_vector.svg

Dan zie ik meer gelijkenis tussen de iPhone 4 en de iPhone 13 dan tussen de eerste auto's en de huidige Tesla's.
Als je zegt dat de iPhone al sinds 2010 zo goed als onveranderd is dan is dat ook zo met alle auto's die er ooit hebben bestaan.
Lees het nog is een keer goed... En houd rekening dat het om het cosmetische gaat. Je reageert ten slotte op de opmerking "Ze zien er vanaf 2010 allemaal hetzelfde uit".

Ik zeg niet dat de iPhone 'zo goed als onveranderd is'. Ik wil bij deze wel zeggen dat, naar mijn mening, de evolutie van de iPhones sinds de iPhone 4 vooral in de details is. Die details hebben wel een cosmetische impact, maar als je een iPhone 4 pakt en een iPhone 13. Dan zie je sneller dat ze familie van elkaar zijn, dan bijvoorbeeld onderstaande auto-voorbeelden. (En dan los van het Apple logootje natuurlijk)).
Als ik naar bijvoorbeeld een T-ford kijk, dan zie ik daar persoonlijk niet echt 'Ford' in, of als ik naar een Renault Celtaquatre (heb ik ter plekke op Wikipedia gevonden. Het zei me niks), dan zie ik daar niet specifiek 'Renault' in. (en dan ook weer los van de logoo's op de auto's natuurlijk) Ik ervaar de verschillen van die twee auto's ten opzichte van hun 'moderne' tegenhangers als groter, dan die van de iPhone 4 en de iPhone 13.


Ik zal (deels) specificeren met wat ik bedoel:

1ste auto: Drie erg grote (fiets-achtige) wielen met 'houten banden'. Een vliegwiel(aanzwengelwiel?) om hem aan te zwengelen, houten gelakte 'vloer' en een klein langwerperig kussentje voor twee personen als zitplaatsen/bank, geen kofferbak/enz, geen dak, geen portieren, een soort handgreep als stuur. Het had, naar mijn idee, meer weg van een luxe koetsje zonder paard.
Willekeurige Tesla: In het kort: Een moderne auto. Je kan denk ik de verschillen met bovenstaande zelf wel bedenken.

iPhone 4: Mooie kleinere telefoon met een touchscreen, een knopje op de voorkant, zonder 'nodge' (geen waardeoordeel van mij), zonder camera-eiland op de achterkant (ofwel 'slechts één camera'), relatief brede bezel voor huidige normen. Aan-en-uit-knop op de bovenkant.
iPhone 13: Mooie grotere telefoon met een touchscreen, zonder knopje op de voorkant, met 'nodge' (geen waardeoordeel van mij), smalle bezel, met camera-eiland op de achterkant. Aan-knop op de zijkant. (volgens mij kan je hem er niet mee uitzetten?)

Voor de rest. Beide zijn rechthoekig en hebben afgeronde hoeken. Beiden hebben twee knopjes en een schuifschakelaar op de linker zijkant. Beide hebben speakertjes en een lightning aansluiting op de onderkant. Beide hebben een camera aan de voorkant. Beide hebben in z'n algemeen een erg mooi minimalistisch design.

Als ik iets mis mag je het zeggen. Houd rekening dat het om het cosmetische gaat, niet om het functionele/technische.

Ik zeg dus alleen dat het verschil tussen de eerste auto en een Tesla, grotere verandering heeft dan de iPhones.

Je hebt allicht gelijk dat als je stelt dat alle auto's sinds de jaren 50-60 ofzo veel lijken op die van nu, als je het terugbrengt naar de basis. Maar dan nog ervaar ik de verschillen aanzienlijk groter dan die van de iPhones sinds 2010. Bij auto's lijkt het toch meer dan 'slechts op de details'. (er is ook wel veel meer tijd overheen gegaan natuurlijk)

Disclaimer:
Het is geen waardeoordeel van mij richting Apple of wie dan ook.
Ter info: Ik heb bij geen van beiden producten geen diep gevoel. Ik ben erg blij met m'n iPhone, maar het blijft 'maar een telefoon' voor mij, die ik fijner vind werken als een Android toestel. Daar houdt het voor mij echt op. En auto's interesseren me helemaal geen fluit :). Die apparaten zijn voor mij de minst inefficiënte manier op van A naar B te komen.
Een magnetische poort ter vervanging van Lightning hoeft natuurlijk niet alleen voor het laden gebruikt te worden.
In theorie kan carplay nog steeds voortgezet worden.
Als Apple gewoon data transmissie mogelijk
Maakt op bijvoorbeeld 60ghz dan is dat goed toepasbaar op een magnetische aansluiting die rechtstreeks op de telefoon geplakt is.
terwijl je langzaam ziet dat veel toestellen minder focus hebben ook telescope etc. ,behalve de hele hoge en dure toestellen. Zie je dat er niet veel gebruikt van gemaakt wordt en mensen toch meer kijken naar de standaard camera. Het lijkt me dat Apple die future wellicht weglaat ,want die hype is reeds voorbij.

O nee niet voor Apple en dan komen ze er juist meestal mee om het weer als iets nieuwe uit te brengen voor de markt. Dat doen ze al jaren goed. Knipoogje

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 23 juli 2024 10:14]

Een periscoop is geen telescoop.
O dear

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 23 juli 2024 10:14]

Als hij tegen die tijd nog werkt, ga ik vanaf 2022 ook eens kijken om mijn dan 4 jaar oude XsMax te vervangen.
Een zo goed mogelijke camera is voor mij dan ook hét belangrijkste punt om over te gaan. Als de camera in de IP14 nog niet is wat ik wil, wacht ik uiteraard nog een jaartje. Goede foto's in het donker is een must (schijnt prima te lukken in de 13) en een behoorlijke optische zoom kan ik ook wel smaken.

Als het allemaal waar is dat Apple straks zelfreparatiedingen gaat aanbieden voor hun iPhones, dan zou ik de laadpoort zeker NIET weghalen. Door hun geblunder in software de laatste tijd, heb ik al twee maal m'n Xs moeten herstellen middels DFU modus. Ik vraag me af hoe je dat zonder fysieke poort kan doen?

Hoe langer hoe meer prijzen ze elke keynote hun camera's als high end dingen waarmee je professionele dingen kan doen zoals échte films schieten.
Als ze straks aan 8K beginnen, liefst nog in 60Hz of hoger, wil ik niet weten welke gigantische bestanden je gaat krijgen. Erg leuk voor de "filmmaker" om dat draadloos eventjes naar de computer te sturen.
Volgens mij schieten ze in hun eigen voeten als ze de fysieke aansluiting weghalen. Dan zie ik nog eerder een overgang naar USB-C.
Toch zie ik dat door Carplay niet gebeuren, tenzij ze een magsafe “poort” in de iPhone stoppen, die met een usb magsafe kabel data kan overbrengen naar auto’s. De meeste auto’s met Carplay doen enkel bedrade Carplay.

Edit, zie dit:
https://www.reddit.com/r/...nd_the_future_of_carplay/

[Reactie gewijzigd door Strebor op 23 juli 2024 10:14]

Sinds wanneer boeit het Apple dat je nieuwe apparaten moet kopen? :+

Met weglaten van 3.5mm wilden ze ook maar wat graag hun nieuwe bluetooth oortjes verkopen.
Ik denk dat je zelf wel inziet dat er een verschil is tussen een auto vervangen of een koptelefoon vervangen.

Carplay is door Apple ontwikkeld. Dat gaan ze niet de nek omdraaien. Dan stapt er een groep over op Android Auto.

Bovendien, het weglaten van de 3.5mm jack was niet het einde van bedrade koptelefoons. Een lightning naar 3.5mm jack adapter verhielp het probleem (of het praktisch was is niet de discussie).

Daarom vermoed ik dat als Apple de lightning poort ooit weglaat, dat magsafe ook datacommunicatie naar usb kan doen, dus ook naar de allereerste met Carplay uitgeruste auto’s.
Met weglaten van 3.5mm wilden ze ook maar wat graag hun nieuwe bluetooth oortjes verkopen.
En het heeft ze bepaald geen windeieren gelegd, qua omzetcijfers. Wereldwijd 23 miljard over 2020....
Is daar eigenlijk een acceptabele reden voor? Het is sowieso technisch mogelijk en ik kan me ook niet voorstellen dat de hardwarekosten meer dan een druppel op een gloeiende plaat zijn in vergelijking met een nieuwe auto. Ik heb een auto met draadloze CarPlay (2019 Mini) en eentje waarbij je een kabeltje nodig hebt (2020 Volvo XC60). In die laatste auto gebruik ik CarPlay gewoon nooit omdat het veel te omslachtig is voor korte ritjes. Echt een heel vervelende ontbrekende feature.
Koop een wireless Carplay dongle en je kan in die bedrade auto ook wireless gaan. Ik gebruik er 1 sinds een half jaar in mijn 2018 CLA 45 AMG zonder noemenswaardige problemen. Instappen, starten, gordel om en een paar seconden later werkt carplay zonder draden.
Als ik je vraag begrijp, dan is die gericht aan de autofabrikanten en niet aan Apple. Autofabrikanten zijn op het gebied van multimedia en koppelingen alles behalve vooruitstrevend. Op een paar merken na brengen ze nooit fatsoenlijke updates uit voor hardware die ze al verkocht hebben. Ik had absoluut extra betaald voor draadloze Carplay (voor de korte ritjes), maar die optie werd me niet geboden.
Toch zie ik dat door Carplay niet gebeuren, tenzij ze een magsafe “poort” in de iPhone stoppen, die met een usb magsafe kabel data kan overbrengen naar auto’s. De meeste auto’s met Carplay doen enkel bedrade Carplay.
Tijd voor een upgrade dan.
Er zijn ook merken die Apple Carplay draadloos doen.
Klopt. Maar daar heb je dan weer dongeltjes voor :) Dan kan je je telefoon in je zak/jas/tas houden en kan je toch gewoon CarPlay gebruiken. Of je legt je telefoon op een één of ander Qi-laad-ding (liggend of staand) en de communicatie is met Carplay is draadloos.
Die dongels zijn niet officieel ondersteund en kunnen door een volgende Carplay update gewoon buitenspel worden gezet. Ze zijn alles behalve plug & play. Bovendien geven ze gezeur als jij en je vrouw allebei de auto gebruiken (dus iPhone ingesteld op de dongle) en er een keer samen inzitten. De verbinding is dan altijd/vaak/soms met de verkeerde iPhone.
Dat is dan toevallig niet mijn persoonlijke ervaring. Misschien heb ik dan gewoon mazzel natuurlijk. :)
@lenwar Met welke heb jij dan mazzel?
Ik heb wel zin in een klein projectje deze kerstvakantie :+ :+
Weet niet welke jij hebt geprobeerd, maar mijn dongle was gewoon plug and play. Daarna telefoon verbinden met de dongle en klaar. Ja, af en toe moet je de dongle upgraden, even naar de webpage als je verbonden bent, checken of er een update is en zo ja updaten. Kind kan de was doen.
@thunder8 Welke dongle gebruik jij dan? Heb je toevallig een link? Alvast dank 😃

Edit: Thanks, ik ga er eentje testen.

[Reactie gewijzigd door Strebor op 23 juli 2024 10:14]

De Carlinkit 2.0. Er is een nieuwere 3.0.
Of Apple moet met een carplay dongle komen waarmee je auto's met draadloos carplay kan retrofitten. Die dingen bestaan al bij 3rd party aanbieders maar de betrouwbaarheid laat nog veel teveel te wensen over. Als Apple er echter zelf even voor gaat zitten denk ik dat ze met iets veel beters op de markt kunnen komen. En ook een prima manier om nog eens 150 euro los te weken. Ik zou het er in ieder geval wel voor over hebben.

Anders zie ik het ook niet zomaar gebeuren. Ze zouden een fors deel van de markt afschrikken.
Zonder poort wordt dan erg handig als je batterij nagenoeg op is en je toch gebruik wilt maken van je telefoon. Moet je je telefoon verplicht op een draadloze oplader leggen, werkt ook erg handig...
Top, die dingen kende ik nog niet!
Daar heb je dan weer MagSafe laders voor. Die plakken met een magneet aan de achterkant van de iPhone.
Zoals jmxd aangeeft, daarvoor bestaan die MagSafe laders van Apple. Ik denk dat Apple dit 3 jaar vooraf heeft gelanceerd om ons voor te bereiden op iPhones zonder poort.
Draadloze Accu expansion packs zijn er van verschillende merken
https://www.bol.com/nl/nl...n-zwart/9300000026179490/

[Reactie gewijzigd door xbeam op 23 juli 2024 10:14]

Trust me, Apple krijgt zoiets er wel door. Als je een draad wil kunnen gebruiken, dan weten ze het zo uit te leggen dat je het gewoon verkeerd doet - dat je niet weet wat je écht wil.

Normale bedrijven produceren gewoon wat de klant wil, maar Apple niet. Die denkt het allemaal beter te weten.
En dat wordt beschouwd als een voordeel omdat?
Nog nooit op een feestje of bij vrienden geweest en je moest je telefoon bijladen? Daarenboven zal draadloos altijd trager zijn wegens de verliezen (of ze gaan altijd achter lopen op de bedrade laadsnelheid)
Dat bedraad stukken eenvoudiger is om te maken begrijp ik, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe groot de verliezen zijn bij draadloos laden. Ik kan me zo voorstellen dat het meevalt?
En zonder fysiek contact draadloos opladen, misschien AirPower ;)
Ik wacht tot de iPhone 38 ProTransporter Plus. Dat wordt mijn volgende iPhone. Die 38 camera's achteraan zullen zo veel beter zijn...

[Reactie gewijzigd door SE USER op 23 juli 2024 10:14]

Mag toch hopen dat dat nooit (voorlopig niet) gebeurd. Niet om het een of ander, maar draadloos laden is een behoorlijk stuk minder efficiënt. Misschien dat de overheid dan al maar vast zou kunnen beslissen om een 3e kerncentrale erbij te gaan bouwen, naast de beoogde 2. Als iedereen draadloos gaat laden dan wordt er onzinnig veel meer energie verstookt.
Wat is dat toch met camera’s en mobiele telefoons? Ik vind een basis camera prima maar als ik echt een goede camera wil dan koop ik die liever los.

Zie liever een goed scherm, snelle cpu, ect dan een geweldige camera.

Het lijkt alsof de innovatie eruit is en dat er alleen focus is op de camera’s.
Wat is dat toch met camera’s en mobiele telefoons? Ik vind een basis camera prima maar als ik echt een goede camera wil dan koop ik die liever los.
Om maar weer het cliché van de plank te halen: “de beste camera is de camera die je bij je hebt”. Dat alleen maakt een zo goed mogelijke camera in een smartphone al relevant.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 10:14]

Die snelle CPU maakt mij dan weer niet uit en als mijn telefoon een fatsoenlijke camera heeft hoef ik niet z’n gigantisch ding mee te nemen. Mijn 11 Pro geeft mij meer dan genoeg opties om de fotograaf uit te hangen. Het scenario lezen en erop aanpassen is veel belangrijker dan de hardware.
Wat dacht je van een batterij die langer dan een dag mee gaat
Je hebt zijn post niet eens gelezen, zoals je dat al vaker doet.
Dat is een uitstekende melkkoe voor een industrie gebleken ;)
Camera's in telefoons zijn echt ongelooflijk vooruit gegaan juist, maar dan moet je wel de context hebben van wat jaartjes meelopen. :) En wat Donstil zegt, wat je bij je hebt dat is waar je de foto mee maakt, veel mooiere foto's met mijn grote DSLR kunnen maken in Nieuw-Zeeland, maar de iPhone heeft er verreweg de meeste gemaakt met daarmee vaak unieke opnames die ik niet had kunnen maken omdat de DSLR erbij pakken te traag zou zijn geweest. Het is voor mij dus echt en en, alleen vraag ik mij wel af hoe die 48 MP in gezet gaan worden, als het er komt, meer pixel betekent vaak juist niet betere kwaliteit. Wat ik in telefoons duidelijk mis zijn de details in de verte, inzoomen en je hebt een Vincent van Gogh. :)
Ik vind het ook niet zo belangrijk, maar er blijken veel mensen een smartphone te gebruiken om foto’ s te maken die ze dan meteen op bijv instagram zetten. Dan is een aparte camera wel een gedoe…
Omdat de videocamera van mijn iPhone vaak beter bruikbare beelden, direct uit het toestel, geeft dan camera's voor een vergelijkbare prijs. Bij speciale camera's moet je vaak toch weer bewerken etc. Voor het toonbaar is. Daarnaast deel je het vaak toch met mensen via die telefoon. En van je camera naar je telefoon is vaak toch nog dramatisch in gebruik.

Sterker: ik kies mijn telefoon op basis van de (video)camerakwaliteit.

Goed scherm? We hebben 120hz gekregen, we hebben OLED schermen en de helderheid kruipt al tegen de 1000 nits aan.

CPU? Waar moet jouw telefoon nog lang voor laden? Tegenwoordig duren de animaties vaak langer dan het laden (en daarom zet ik die altijd direct uit op mijn Android telefoons)

Draadloos laden heeft grote stappen gemaakt. Accu capaciteit ook. En laadsnelheid zijn we van een nacht naar 20 minuten gegaan.

De laatste tijd is er meer innovatie op andere gebieden dan camera's. Kwa kwaliteit is er weinig veranderd op camera gebied de laatste 3 jaren juist. Er zijn er enkel meer opgeplakt, met vaak wisselende kwaliteit.

Sony komt met een nieuw type sensor, dus daar heb ik veel hoop voor betere kwaliteit met minder ruis. Maar dat enkel cameras momenteel verbeteren? Volgens mij juist al die andere componenten.
Het is waarzeggerij. Een voorspelling doen die mogelijk kan uitkomen, en dan gewoon weer doen als het onjuist bleek. Zonder duidelijkheid wat hier nu de waarde van is lijkt het meer een leuke bron van inkomsten om te verdienen aan wie dit soort voorspellingen maar wil horen.
Zou het gaan om een variant van de Sony imx789? Ze zitten volgens mij al een eeuwigheid bij Sony?
Dus eigenlijk hetzelfde principe als een telescoop? Bepaalde telescoopontwerpen maken ook gebruik van spiegels om hele lange brandpuntafstanden te bereiken bij een beperkt formaat. Het nadeel hiervan is het hoge diafragmagetal, waardoor de belichtingstijd langer moet zijn. Dat kan een probleem zijn als je de camera in het donker gebruikt.
Ik snap wat je bedoelt, maar hier word de spiegel niet gebruikt om de lens korter te maken, maar word de spiegel gebruikt om de lens in een andere positie te plaatsen.
Normaal gesproken ligt de lengte van de lens, in de dikte van de telefoon. Daardoor heb je altijd heel korte brandpuntsafstanden.
Het idee hier is om de lens in de lengte van de telefoon te plaatsen. En vervolgens met een spiegel in 45 graden de lens toch in de normale richting te laten "kijken".

[Reactie gewijzigd door mjtdevries op 23 juli 2024 10:14]

Periscopische camera betekent bewegende onderdelen en traagheid.

Ik vind de oplossing die Samsung nu al heeft in de S21 Ultra dan veel beter. Geen bewegende onderdelen maar puur optische innovatie.

Ik heb de S21 Ultra en die 10x optische zoom is echt fantastisch, vooral als je veel buiten fotografeert.

[Reactie gewijzigd door RippleXRP op 23 juli 2024 10:14]

Wat een onzin, de sensor van iPhones zijn altijd al cutting edge geweest. Ze gooien alleen niet met hoge megapixels want hoeveelheid pixels zegt niks over de kwaliteit.. maar de prestaties van een iPhone lopen echt niet achter. En de functionaliteit en features van een iPhone ook niet. Apple zorgt er alleen voor dat als ze iets implementeren het ook goed fatsoenlijk werkt. (Met een paar uitzonderingen maar dat is logisch niks is 100% perfect)
Net nog een test gezien wat men blind de mooiste foto's moet kiezen...

Pixel5a wint het dan van iPhone
Niemand heeft hier ooit geclaimd dat de iPhone de beste foto’s maakt van alle telefoons, dus dat zou heel goed kunnen.

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 23 juli 2024 10:14]

Die test is ruk, en dat zegt die zelf ook.
Het kijkt meer naar wat mensen kiezen (en dat is hoe helder een foto is, niet hoe goed de foto is).

De reden dat ik zelf een iPhone heb is voor video. Want de autofocus is gewoon perfect. Ik hoef nooit video's te wissen omdat de autofocus aan het zoeken is, of die raar schokt of whatever. Bij concurrenten had ik dat probleem steevast wel. Een foto is zo gemaakt. Maar een video is vaak een moment dat snel voorbij is en nieuw opnieuw komt. Dus dat moet gewoon in 1x goed.

Kwa foto's zijn er IMHO "betere" camera's. Maar dat is nogal smaak afhankelijk.
Nah die test van MKBHD heeft elk jaar wel weer een hoop kanttekeningen (wat hij zelf ook aangeeft natuurlijk).

Instagram story’s is simpelweg de plek niet om echt iets inhoudelijks over die foto’s te zeggen.
Wat een onzin! De sensor van iPhones zijn niet altijd cutting edge. Een aantal voorbeelden:

Nokia Lumia 920 uit september 2012 had 1/3" sensor met OIS. iPhone 5 uit september 2012 had een kleiner 1/3.2" sensor zonder IOS. Apple kwam met in 2016 met een grotere 1/3" sensor en OIS. 4 jaar later. Bij die tijd hadden andere merken grotere sensoren met IOS. Zoals in 2015 Nokia 950 XL met 1/2.4" en OIS en S6 in 2015 met 1/2.55" en IOS.

in 2018 kwam Huawei met een 1/1.7" OIS sensor terwijl Apple eindelijk over ging van een 1/3" IOS sensor naar een 1/2.55", 1.4µm, PDAF, OIS.

In 2019, 2020 en 2021 liep Apple ook niet voorop. Kracht van Apple is niet dat ze cutting edge zijn. Hun ecosysteem, combinatie van hardware en software, hoge marge en vervijnen van iets ouder technologie is hun kracht.
Volgens mij Palm, BlackBerry of Windows Mobile ergens rond 2003?
Ik kocht mijn eerste Archos 10GB mp3-speler in 1998. Aangezien iPod de naam is van Apple is dan natuurlijk de eerste. Maar mijn MDA Compact had ook gewoon internet en speelde ook MP3 af en had een touchscreen. En dat was 2003. Je erkent dus het punt precies. Steevast 3-4 jaar later met goede implementatie en veel betere marketing
Apple claimt echter nagenoeg nooit dat ze iets uitvinden of voor het eerst werkend krijgen. Wat ze dan vaak weer wel claimen en naar mijn mening ook doen is iets pas uitbrengen / implementeren als het tegen het perfecte aan werkt.

Het zijn vaker juist de mensen die Apple haten om welke reden dan ook die claimen dat Apple dingen adverteert alsof ze het uitgevonden hebben.

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 23 juli 2024 10:14]

Ik ben het hier dus absoluut niet mee eens, ik heb zo goed als altijd Android telefoons gebruikt op een Ipod Touch 2G na. Sinds lange tijd heb ik een iPhone gekocht, en wel de iPhone 13. De betere accuduur en performance trok me over de streep om toch geen Pixel 6 te houden. En wat een geweldige telefoon is het, alles werkt geweldig: not.

De bugs die ik ervaar zijn niet aan te slepen, en laten we het dan nog maar niet hebben over het verschrikkelijke toetsenbord wat je niet in grootte kunt aanpassen en het slecht werkende Siri. Oké, Siri geeft snel antwoord maar vraag haar eens om het NOS nieuws te vertellen, en het is allemaal te moeilijk. De accuduur is hét grote pluspunt aan deze telefoon, maar de rest is maar "matig". Ik denk dat de Pixel 6, mocht je minder om accuduur geven, een betere telefoon is.
Dat is dan denk ik een persoonlijke ervaring in hoe je je telefoon gebruikt. Heb je voorbeelden? Ik zelf heb nagenoeg nooit last van bugs, en als de bugs niet aan te slepen zijn, dan zou het internet lijkt me helemaal vol staan met Klachten hierover.

Dat je bij Android meer kan aanpassen, ben ik het helemaal mee eens. Met een beetje research voordat je een iPhone koopt weet je dit echter direct.

Siri vind ik zelf ook wel iets minder dan wat het zou kunnen zijn. Dit is volgens mij by design met het doel dat niet elke vraag naar de server gestuurd hoeft te worden.
Iets simpels als de grootte van een toetsenbord aanpassen of een ringtone van een zelfgekozen liedje instellen zou toch op elke telefoon mogelijk moeten zijn, bij Apple is dat niet mogelijk of met een enorme omweg.

Bugs:
Soms als ik naar whatsapp ga, blijft het scherm grijs en kan ik niets doen.
Wanneer je inlogt met een mail account of apple ID omdat het wachtwoord is gewijzigd of hij vraagt om opnieuw te verifieren blijft de laadcirkel soms lopen en kan je niet je mailaccount verifieren. Dan
Ik gebruik de Google password manager, maar soms moet hij 3x laden voordat hij de wachtwoorden laat zien.
Niet "terug" kunnen gaan binnen een app, zoals op bepaalde locaties in Google Maps. In Android is dit allemaal centraal geregeld en kan je met een swipe beweging of druk op de "terug" button onderaan het scherm altijd terug.
En zo heb ik er nog meer...
Het WhatsApp issue dat je opnoemt is al heel lang bekend en gebeurd op beide iOS en Android. Enige bekende oplossing (die ik weet) is je cache van whatsapp clearen. (Dit is geen iOS issue, maar een app issue)

Je mail issue heb ik zelf nog nooit gezien of van gehoord, dus kan ik ook geen mening over geven.

Google password manager klinkt ook als een app issue, maar kan ik mis hebben. Ken het zelf niet, dus kan hier ook geen mening over geven.

De “go back” gesture is er gewoon, maar moet wel ondersteund worden door de app. Met deze ben ik het wel compleet eens dat Android die beter ingebouwd heeft.
Je kan eender welke mp3 die op je iPhone staat gebruiken als ringtone. Je kan zelfs een nummer uit spotify/deezer/Apple Music gebruiken, zolang je een dataverbinding hebt. Dat kán perfect, maar wist jij blijkbaar nog niet. Jammer dat je een toestel gaat afschieten, omdat jij je research niet doet en de handleiding niet leest.
Je kan zelfs een nummer uit spotify/deezer/Apple Music gebruiken, zolang je een dataverbinding hebt.
Als je de definitie van gebruiksvriendelijk niet kent, moet je niet insinueren dat ik "mijn research" niet doe en de "handleiding" niet lees. Het is belachelijk dat je een internetverbinding nodig hebt om een nummer als ringtone te kunnen gebruiken. Daarnaast wil je meestal niet het begin van een muzieknummer gebruiken als ringtone, maar het refrein. Dat daarvoor iTunes of een andere app nodig is, is belachelijk wanneer je al een dergelijk bestand hebt.
Miss wel, maar wellicht komt het omdat 9,999/10 mensen nooit een custom ringtone gebruiken. De laatste keer dat ik er eentje heb gehoord kan ik me niet herinneren.
Je hebt helemaal geen dataverbinding nodig. Je kan gewoon een nummer downloaden op je gsm. Enkel als je een nummer van een streamingdienst wil gebruiken, moet je een dataverbinding hebben.
Sorry , ik heb echt geen last van al die dingen. En dat meen ik, zou eerlijk zijn als dat wel zo was.
Die andere zaken die had ik je van te voren wel kunnen vertellen…
Jup. Hier ook een iPhone (11 pro) en genoeg bugs inderdaad. Apple is zeker niet bugvrij....

Kwa toetsenbord, ik heb het Microsoft swift keyboard. En die vind ik beter als het Apple keyboard. Maar is een kwestie van smaak denk ik. Sowieso maak ik veel minder fouten omdat die "leert" waar je daadwerkelijk klikt voor een toets, en als dat altijd net de rand van de verkeerde toets is past die dat in de achtergrond aan.

Maar ook daar: tja voor sommige apps mag dan enkel het Apple keyboard. En een wachtwoordmanager werkt prima. Maar die van Apple mag weer méér dan de concurrent. Zoals Siri vragen om een route en dat die Apple Maps wil gebruiken. Rot op met je Apple maps, en laat me standaard voor alles Google Maps gebruiken.

En laatst was de default browser opeens weer Safari. Dus de ideal bevestiging vanuit mijn bank app ging niet terug naar chrome maar naar safari. Betaling afgeschreven, geen bevestiging.

Als het werkt, werkt het top. Maar zo niet.... Bij android kan ik dan nog iets zelf aanpassen. Ik weet dat niet iedereen dat wil maar die vrijheid mis ik wel. Zodra er een Android is met wél consistente autofocus, 3 cameras (wide-normal-tele) allemaal op 4K60 dan stap ik over...
Zodra er een Android is met wél consistente autofocus, 3 cameras (wide-normal-tele) allemaal op 4K60 dan stap ik over...
Mijn bijna 2,5 jaar oude Galaxy S10 kan dat allemaal. Ik gebruik het nooit, maar tracking autofocus zit er ook op, zodat ie het bewegende object altijd scherp houdt.
Laatste keer dat ik dat checkte deed de s10 géén 4k60 op alle lenzen. Enkel de hoofdcamera. Maar niet de tele en wide angle.

Tracking autofocus ken ik. Maar dat betekend niet dat de autofocus ook altijd probleemloos werkt. En met de s9+ was dat zeker niet het geval.

De s21 ultra doet volgens mij wel 4k60 op alle camera's. Maar de videokwaliteit is regelmatig echt bedroevend wat ik zie.

Lastige is: ik zit in een enorme niche. Want niemand boeit het, en reviews testen het eigenlijk nooit.
Ik kan toch echt 4K60 kiezen op alle lenzen.
Het is afhankelijk van wat jij wil/doet met je videobeelden. Voor mij (en de meesten denk ik) is het puur om incidenteel een digitale herinnering vast te leggen. Leuk dat dat 4K is, maar eigenlijk boeit het niet.
Onlangs heb ik videobeelden teruggezien dat ik als klein mannetje begin jaren 80 bij Sinterklaas was. Dat was Betamax-kwaliteit (omgezet naar DVD en 3-voudig gebackupt), maar voor mijn gevoel en belevenis is het ruim voldoende.
Oh dan hebben ze dat later veranderd. Want in alle reviews vind ik dit soort teksten:

There are no such issues with the ultra wide camera - it simply doesn't have 60fps modes. The 30fps ones are excellent though, provided your subjects are far enough to be in focus. Because, you know - fixed focus lens, and not fixed up close.

Daarbij, niet genoemd, maar 4K60 is leuk maar dan wil ik natuurlijk ook enige vorm van stabilisatie. En dat mist volgens mij op de S10 in de 4K60 modes. In 4K30 zit dat wél.

En natuurlijk top dat jij Betamax kwaliteit meer dan voldoende vind :Y) Ik niet. En ik gebruik het dan ook niet alléén voor incidenteel vastleggen van digitale herinneringen.

Maar niets stoort mij meer als leuke momenten die worden verpest omdat ze out-of-focus zijn of "jitter" hebben omdat de autofocus op tilt slaat. Das gewoon ruk. En ja, ik kan me ook storen aan een video die eerst 4k60 beelden heeft, en vervolgens opeens clips van 4k30 heeft (of erger, 4K25 in dezelfde timeline).

Ik weet dat het voor jou en de meeste mensen weinig uitmaakt. Maar voor mij is het dus de reden dat ik, voor nu, voor een iPhone kies. En de stelling was: "Wie koopt er een smartphone voor de camera". Nou ik dus. Specifiek júíst voor de camera.

[Reactie gewijzigd door Waah op 23 juli 2024 10:14]

Niet terug kunnen gaan is de taak voor elke app developer.. en dat is ook zo voor Android trouwens. Maar daar kan je Apple niet de schuld van geven.
Vrij persoonlijk dit. Had je met wat kort onderzoek (letterlijk enkele uren) allemaal kunnen vinden. Achteraf klagen is dan ook makkelijk (en stiekem denk ik dat je dit ook allemaal wel al wist).
wat werkt er niet perfect aan andere telefoons 🧐

het grote voordeel is de software
Ik heb voor de zekerheid mijn eigen reactie nog even doorgelezen, en ik zeg absoluut nergens dat dezelfde dingen niet perfect op andere telefoons werken. Ik heb het zelfs nergens in mijn reactie over andere telefoons.
Hier is een voorspelling :) : Haters gonna hate.
Lovers gonna love? ;)
Hier is een voorspelling :) : Haters gonna hate.
Want smartphones bestaan zoals iedereen weet enkel uit hun sum of parts...
Downvoten die hap, want de waarheid is in dit geval behoorlijk pijnlijk. Het is hooguit off-topic / irrelevant, maar daar hebben we immers geen onderbuikgevoel bij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.