Gerucht: vraag naar Apple iPhone 13-telefoons neemt af

De vraag naar de Apple iPhone 13-telefoons zou aan het afnemen zijn, meldt financieel persbureau Bloomberg. Apple had gehoopt dat veel mensen na de release nog de telefoon zouden willen, maar het lijkt erop dat veel mensen wachten op de volgende generatie iPhones.

Apple zou tegen leveranciers zeggen dat de verwachte stijging van de vraag naar iPhones volgend jaar er niet komt, meldt Bloomberg. Het financiële persbureau heeft een goed trackrecord op het gebied van Apple-geruchten. De nieuwe generatie iPhones was in de afgelopen maanden slecht te krijgen door gebrek aan componenten.

De fabrikant verwachtte dat de vraag hoog zou blijven, terwijl het meer iPhones kon gaan produceren. Dat blijkt nu niet het geval. Het lijkt erop dat een deel van de potentiële kopers is afgehaakt en liever wacht op het model van volgend jaar. Dat komt volgens het financiële persbureau mede door zorgen over gestegen consumentenprijzen voor bijvoorbeeld voedsel en zorgen over corona.

Apple stevent nog steeds af op recordverkopen dit kwartaal, zo zegt het persbureau. Bloomberg specificeert niet hoeveel minder iPhones de fabrikant denkt af te zetten door de afgenomen vraag. Apple heeft niet gereageerd op het gerucht. Tweakers publiceerde eerder dit najaar een review van de iPhone 13-serie.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

02-12-2021 • 07:39

266

Reacties (266)

266
264
97
5
0
129
Wijzig sortering
Ik heb zelf nog steeds een iPhone XR net als velen in mijn omgeving, zal de leeftijd zijn maar ik gebruik hem om te bellen appen en navigatie. Incidenteel ook andere dingen maar doen het prima waarom zou ik € 1000,- voor een nieuw toestel uitgeven. Mijn iPad vindt ik dan eigenlijk belangrijker, gebruik ik meer maar geld eigenlijk hetzelfde voor.
Ik denk dat de groep mensen die niet steeds het nieuwste hoeven te hebben en meer kijken naar functionaliteit die ze gebruiken groeiende is.
Als het geld tegen de plinten klotst is het natuurlijk anders, maar ik heb kinderen :-)
Ik denk dat dit voor iedereen geldt hoor. De bouwkwaliteit wordt beter en functionaliteiten blijven langer behouden. Vroeger, dan heb ik het over 5-8 jaar geleden, gingen devices door onder andere slechte accu's, plastics die snel stuk gingen, en gebrekkige software updates niet langer dan 2 jaar mee. Tel daar bij op dat nieuwe toestellen destijds een stuk sneller ontwikkelde zorgde ervoor dat je regelmatig een nieuwe device nodig had. Dat dit niet meer zo is, is een godsgeschenk met alle E-Waste die dit met zich mee bracht.

De markt groeit simpelweg niet meer zo hard als voorheen en Apple is zich hiervan bewust. Niet voor niets zie je steeds meer Apple diensten op poppen zoals, Apple TV, iCloud+, Business Essentials, etc. Ze zijn simpelweg hun business model aan het veranderen van hardwareleverancier naar een subscription ecosysteem.

Een video die ik kan aanraden is deze van Arun Maini (@Mrwhosetheboss) over Apples veranderende business model en groeiende eco systeem.

Edit: Taalfoutjes

[Reactie gewijzigd door HijskraanBaas op 23 juli 2024 19:02]

Vroeger, dan heb ik het over 5-8 jaar geleden, gingen devices door onder andere slechte accu's, plastics die snel stuk gingen, en gebrekkige software updates niet langer dan 2 jaar mee
Ik weet niet wat voor toestellen jij hebt gehad, maar ik heb 5 jaar gedaan over mijn galaxy S2, Mijn galaxy S7 pas na 4 jaar vervangen. Met mijn S20 verwacht ik nog minstens 2 jaar te kunnen doen. En ja, de S2 heb ik een paar keer voorzien van een nieuwe batterij, bij de S7 was dat niet nodig.

En wat betreft plastic, geef mij maar een plastic telefoon, dat heb ik liever dan glas overal, dat breekt zodra je ernaar kijkt. 95% van de mensen doen er toch een hoesje omheen, dus voor het mooie of luxe hoeft het echt niet.
[...]
En wat betreft plastic, geef mij maar een plastic telefoon, dat heb ik liever dan glas overal, dat breekt zodra je ernaar kijkt. 95% van de mensen doen er toch een hoesje omheen, dus voor het mooie of luxe hoeft het echt niet.
Zo veel duurzamer waren die plastic telefoons niet… ik kan me herinneren dat plastic telefoons als je ze liet vallen uiteenspatte in losse onderdelen. Achterkant, batterij en voorkant vlogen andere kanten van de kamer op. Met een beetje pech zat er een barst in de batterij-cover en/of waren de lipjes kapot waardoor die niet meer dicht klikte. En op die plastic schermen kreeg je weliswaar geen barsten, maar wel doffe lelijke krassen. Nu hebben veel mensen hoesjes maar vroeger hadden veel mensen batterij-covers met plakband dichtgeplakt.

Een moderne smartphone kan tegenwoordig ook wel tegen een stootje. (Je kan altijd pech hebben natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door BurrowedLurker op 23 juli 2024 19:02]

Ze vlogen inderdaad alle kanten op. Alles weer in elkaar klikken en het werkte weer. Als de achterkant stuk was,kon je die voor 5 euro nabestellen. Ik snap dat de huidige toestellen ivm waterdichtheid wat lastiger zijn te repareren. Maar een glazen achterkant is echt het slechtste idee ooit. De telefoon glijdt zo uit je handen en het is zeer breekbaar. Dus voor mij liever een kunstof achterkant. Volgens mij zijn fabrikanten weer naar kunstof aan het kijken voor de achterkant. Dat zou mooi zijn, scheelt mij weer een hoesje.
Ik gebruik nu al redelijk wat jaar telefoons met glazen achterkant. Nog nooit 1 gesloopt , terwijl ze weleens vallen door mijn lompheid, en uit handen glijden heb ik ook zelden of nooit last van. En ik gebruik geen hoesjes, die vind ik lelijk. Voelt ook een stuk fijner aan dan goedkoop plastic.
Je reden van glas is simpel, het geeft stijfheid aan het geheel, het is stijlvol, je kan ermee draadloos laden en het is recycleerbaar. Metaal is sterker maar wireless charging gaat niet. Kunststof ziet er minder goed, is moeilijker te recycleren en minder stijf/sterk. Zeker de sterke of composiet kunststoffen zijn niet te recycleren.

Je wil geen hoesje maar een verwijderbare back cover is eigenlijk een hoesje. Dus wat jij wil is een telefoon met opklikbare hoesjes over het glazen frame.
Nu gebruiken ze weer een milieu vriendelijk product van glas, willen we weer terug naar plastic?
Ik vind dat je kunt beargumenteren dat een hoesje om een duurzaam toestel beter is dan een plastic telefoon. Veel plastics die gebruikt worden in telefoons gaan niet lang mee, dan is het misschien beter om een duurzaam toestel te hebben van RVS en Glas en de optie te bieden daar een hoesje omheen te doen.

Zelf heb ik ooit de LG G3 gehad, met gebarsten frame issues, achterkantje heb ik moeten vervangen omdat die stuk ging. Dat is geen kritiek naar het toestel, want die was super fijn, maar mede hierdoor heb ik hem wel weg moeten doen.

Zou wel interessant zijn om hier een onderzoek van te lezen, want misschien dat het mijnen van duurdere materialen minder duurzaam is dan het creëren en verbranden/recyclen van plastics. Geen idee.

Zoals BurrowedLurker hierboven zegt:
Zo veel duurzamer waren die plastic telefoons niet… ik kan me herinneren dat plastic telefoons als je ze liet vallen uiteenspatte in losse onderdelen.
Geen idee of dit echt zo is, vandaar dat iemand misschien een onderzoek heeft hierover(?), maar ik neig naar een zelfde soort mening.

Edit: BurrowedLurker's reactie aangehaald

[Reactie gewijzigd door HijskraanBaas op 23 juli 2024 19:02]

Hij heeft het ook over devices van 5 a 8 jaar terug. Niet over zijn devices en ja, dit klopt. Vooral Android phones hadden dit, kijk naar al die Aziatische merken van toen, je had echt een hele hoop troep op de markt. Samsung was toen ook nog niet zo goed omdat het ene toestel langer meeging dan de ander. Zijn we de batterij incidenten in het vliegtuig vergeten? etc etc etc.

Ik heb voor de rest altijd een iPhone gehad en heb periodes gehad dat ik ook een Blackberry, Nokia en Samsung wilde proberen (binnen 2 jaar) maar ik ben toch weer heel snel naar iPhone terug gegaan. Dit was in de periode eind 2009 tot 2011. Ik had de iPhone 3G en wilde na een jaar de vergelijkingen maken, men, het was echt wel bagger hoor in die tijd waarbij de iPhone het sterkste uit de bus kwam qua hard en software.

Dat je 5 jaar met een Galaxy S2 hebt gedaan zegt wel wat over je gebruik en behoor je niet tot de groep die toen elke 2 jaar een nieuwe telefoon wilde, sterker nog, sommige hadden zelfs na 1 jaar al een nieuwe telefoon. Het ontdekken was ook natuurlijk een ding. We moeten denk ik niet vergeten dat er in 10 jaar tijd heel, heel, heel veel is veranderd. Eigenlijk teveel......
Dat je 5 jaar met een Galaxy S2 hebt gedaan zegt wel wat over je gebruik en behoor je niet tot de groep die toen elke 2 jaar een nieuwe telefoon wilde, sterker nog, sommige hadden zelfs na 1 jaar al een nieuwe telefoon
Ik werk in de IT, mijn eerste smartphone was van 2006 (toen was de iPhone nog niet eens uit) en ik heb vanaf dag 1 het maximale uit mijn smartphones gehaald. Ik gebruik het al jaren voor werkelijk alles. Ook custom roms geinstaleerd enz. Maar...ik behoor inderdaad niet tot de categorie die elk jaar weer wilde laten zien dat ik het allernieuwste had, met een processor die marginaal beter was, een iets betere camera enz. Dus daar geef ik je wel gelijk in. Er was/is werkelijk geen enkele reden om na 1 of 2 jaar van toestel te wisselen, mits je bij het wisselen wel een recente toestel neemt. Want de security updates (met name certificaten) waren op een gegeven moment wel een probleem, bijvoorbeeld als je gebruikt maakt van digid.

Dat er heel veel rommel op de markt was/is....zeker! dat zal ik niet ontkennen. Maar ik ben blij met de keuzes die ik gemaakt heb en het geld wat ik eraan heb uitgegeven :)
[...]
ik weet niet wat voor toestellen jij hebt gehad, maar ik heb 5 jaar gedaan over mijn galaxy S2, Mijn galaxy S7 pas na 4 jaar vervangen. Met mijn S20 verwacht ik nog minstens 2 jaar te kunnen doen. En ja, de S2 heb ik een paar keer voorzien van een nieuwe batterij, bij de S7 was dat niet nodig.

En wat betreft plastic, geef mij maar een plastic telefoon, dat heb ik liever dan glas overal, dat breekt zodra je ernaar kijkt. 95% van de mensen doen er toch een hoesje omheen, dus voor het mooie of luxe hoeft het echt niet.
Van Samsung Galaxy S2 was de batterij ook makkelijk 1-2-3 te vervangen, van Galaxy S7 niet.
Verder ben je dan lang blijven hangen op Android 4.1.2
Je blijft dan wat langer hangen op een oudere versie van Android, maar de geïntroduceerde wijziging vind ik niet zo bijzonder dat ik daar weer honderden euro's aan uit wilde geven. Zoals watercooler al aangaf, de hoofdprijs betalen voor 10% aan wijzigingen op hard en software vindt ik persoonlijk totaal onnodig. Pas na 3 of 4 jaar heb je echt heel wat meer waar voor je geld.
Vroeger had ik ook altijd de nieuwste Iphone, maar nu heb ik al 3 jaar een Iphone XS die het nog prima doet. Ik zie de eerste 2-3 jaar geen reden om te upgraden.

Slachtoffer van hun eigen succes denk ik. Een Iphone van 6 jaar oud kan nog steeds vlot gebruikt worden dus meer mensen stellen hun aankoop uit. Ook covid helpt niet, want ik verkies momenteel om geld uit te geven aan leukere dingen waar het hele gezin iets aan heeft (denk aan spelconsole, nieuwe televisie, ....). Een Iphone is in vergelijking maar een egoïstische aankoop, zeker als de vorige nog prima werkt.
Vroeger had ik ook altijd de nieuwste Iphone, maar nu heb ik al 3 jaar een Iphone XS die het nog prima doet. Ik zie de eerste 2-3 jaar geen reden om te upgraden.
Je bent vooral zelf veranderd denk ik, want meer dan 1 jaar (met vrijwel welk toestel dan ook) doen is al (10+) jaren haalbaar.

Je wordt wss net als mij dus gewoon oud of vindt de vernieuwingen niet meer zo boeiend (stapjes van 10% zijn ook minder leuk dan stapjes van 50%).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 19:02]

Nee joh. De marginale verbetering van een smartphone wordt gewoon steeds minder en minder.

5G is niet boeiend. 4G was al ruim voldoende voor 95% van de toepassingen.
CPU en GPU kun je behalve als je wat intensiever gamed op je smartphone al jaren mee uit. En op je smartphone gamen is sowieso crap door alle freemium modellen en P2W mechanics.
Qua apps gaat ook veel computing naar de cloud, dus heb je geen powerhouse meer nodig in je handen.

De enige reden voor een telefoon upgrade is vaak een storage upgrade, een camera upgrade of een versleten batterij.
Beide is waar denk ik. Vrijwel iedereen wil in zijn jonge jaren het nieuwste van het nieuwste, vanaf je twintigste (zoals ik zie bij mijn kinderen) neemt dat al af (ook weer niet voor iedereen, gemiddeld).

En wat is het verschil tussen een iPhone 8 en iPhone 13? (beide hier in huis) als je niet gamet?
Marginaal (accuduur is het grootste verschil). Die marginale verschillen zijn er al heeeeeel lang.
En wat is het verschil tussen een iPhone 8 en iPhone 13? (beide hier in huis) als je niet gamet?
Marginaal (accuduur is het grootste verschil). Die marginale verschillen zijn er al heeeeeel lang.
Verschillen:
  • Een ontwerp dat modern is (geen reusachtige bezels);
  • Beduidend betere camera;
  • Beduidend beter scherm (zowel qua resolutie, grootte als ook lcd vs oled);
Bovenstaande noem ik geen marginale verschillen, maar duidelijke verbeteringen. De iPhone X is al een grote stap voorwaarts vanaf de 8. Vanaf de X is het marginaler geworden.
Voor sommigen is dat zo, snap ik. Jongeren WILLEN wel de nieuwste, maar die zien de verschillen vaak ook niet. Die zitten op insta/whap/fb/tiktok, is dat op een iPhone 8 echt zo schokkend anders ??
In de familie zien ikzelf, mijn vrouw, mijn schoonouders, ooms en tantes de verschillen niet - dan zijn het toch marginale verschillen? De enige reden om te wisselen is: hij's stuk, of niet meer ondersteund.
Wat mij betreft sla je daar de spijker prima mee op z'n kop. Het gaat inderdaad vooral nog om design en camera en ook daar wordt de mogelijkheid om echt te verbeteren steeds kleiner. Het is nou eenmaal zo dat we op een punt zijn beland dat de functionaliteit op het gebied van dagelijks gebruik nog amper kan verbeteren. Het werkt allemaal al redelijk soepel, alle noodzakelijke functionaliteiten die we nodig hebben op die toestellen zitten erin. De rest lijken vernieuwingen uit wanhoop en zijn vaak vrij overbodig.

Het is in ieder geval een mega contrast met een jaar of tien geleden, toen er echt veel verbeterde aan technologie in het algemeen. En dat is niet alleen zo op smartphone gebied. Ook de verbeteringen aan netwerken en desktops/laptops zijn heel leuk voor Tweakers en misschien wat ultragamers, maar voor de doorsnee persoon (de grootste klant in die markten) zijn al die vernieuwen al lang niet meer merkbaar. Zo rond het eind van de jaren '00/begin van de jaren '10 hadden we namelijk een punt bereikt waarop upgrades meer waren voor zware taken, dan dat doorsnee taken echt standaard meer resources gingen vragen. Al is het wel leuk dat veel dingen nu mogelijk zijn op kleine borden als een Pi, maar dan dwalen we wel erg af.

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 23 juli 2024 19:02]

Ik heb juist bewust voor 5G gekozen omdat ik nog wel een paar jaar met mijn toestel wil doen. En ja, je merkt 5G wel, zeker toen ik laatst een film van 3.5GB moest uploaden om het snel te kunnen delen. Maar voor het gros is het inderdaad nog niet echt nodig. Maar als je toch een nieuwe telefoon neemt, is het wel het overwegen waard.
Okee maar ga jij 20 euro per maand betalen om die ene keer dat je geen wifi hebt een film sneller kunt uploaden? Dacht het niet.
5,- Euro. Maar de voordelen zijn dubieus.
Ik betaal €0 extra voor 5G. Nou heb ik wel een unlimited abonnement waar 5G al in zit, maar dat had ik al voordat ik een 5G telefoon had. Het gaat ook niet om wat nu mogelijk is, maar als je de keuze hebt, dan is 5G wel een plus. Het gaat trouwens niet alleen om upload/download snelheid (lees bandbreedte) maar ook om latency, betrouwbaarheid van je verbinding en andere eigenschappen van 5G tov 4G. Voor mij was alleen bij de aanschaf iets van €30 verschil tussen de 4G en de 5G variant. Ik heb toen de keuze gemaakt voor de 5G variant omdat ik toch wel 3 of 4 jaar doe met een telefoon.
Je hoeft niet per se je toestel te vervangen vanwege een versleten batterij. Ik heb vorige week voor €42 de accu laten vervangen van mijn 2.5 jaar oude OnePlus 7 Pro bij ThePhoneLab, officiële reparateur. De teruglopende accuduur was de enige ergenis. Nu kan mijn toestel prima nog 2 jaar mee, hij loopt nog steeds als een zonnetje.

Het zou mij niet verbazen dat Apple hier meer voor vraagt, om zo de overstap naar een nieuw toestel aantrekkelijker te maken?
Niet meer dan 75 euro bij Apple zelf. Wat oudere modellen kost het 55 voor. Ik denk dat dat in verhouding tot de prijzen van een nieuwe iPhone geen probleem is.
5G heb je vooralsnog weinig aan idd, maar esim is wel erg handig voor op reis. Nooit meer in de rij staan en je paspoort laten kopiëren voor een lokale sim. Vantevoren installeren en je hebt direct na het landen toegang tot maps, uber, internet bankieren, spotify, happy cow etc etc. Wat mij betreft is dit de meest nuttige innovatie van de laatste tijd.
Ik ben vrij laat overgegaan op smartphones. En toen ik instapte vond ik 200 euro al best veel geld voor 'een telefoon'. Ik kocht dan ook een midrange model voor rond die prijs en na die gestolen was een high end model (Galaxy S2+) die al verouderd was en af was geprijsd tot een midrange prijs. Toen ik te oud werd (home knop werkte half, oude Android, geheugen altijd vol en bepaalde apps te langzaam) kocht ik een iPhone SE. Die is nooit te sloom geworden (wel op den duur te weinig schijfruimte). Daarna iPhone XR gekocht. Hoofdreden was dat ik wel toe was aan een groter scherm. Mijn gebruik veranderde.
Ik ben eigenlijk alleen maar meer aan een telefoon gaan uitgeven. En hoewel ik nog steeds aantal jaar met een nieuwe telefoon wil doen, ik de reden van mijn upgrade steeds minder uit noodzaak geboren.
Wat denk ik voor mij (mede) is veranderd is dat de smartphone steeds meer een rol is gaan spelen voor me waar ik vroeger een pc voor gebruikte (of dingen die ik niet deed). In dat opzichte kan ik de prijs voor mezelf ook beter verantwoorden. En sinds een paar jaar merk is mijn telefoon ook steeds meer mijn fotocamera aan het vervangen.
Dat laatste wat je noemt is voor mij ook het belangrijkste, een verbetering van 50% ipv 10%, vooral voor het maken van foto's, is voor mij een reden om redelijk lang met een toestel te doen. Ik ben van een Samsung Galaxy S2, naar de S7 en nu de S20 gegaan. Zowel de S2 als de S7 hebben een tweede leven gekregen bij mijn zoon. Met de huidige koers weet ik niet of ik bij Samsung blijf of misschien naar een Pixel overchakel. Maar daar ga ik me wel over een paar jaar druk over maken ;).
Ik deed tot begin dit jaar met de iPhone SE 2016, nu heb ik de SE 2020 en verwacht deze de komende jaren te gebruiken, al heb ik nu al krasjes op het scherm, de SE 2016 was nog gaaf...
Vroeger ? vroeger had ik een Nokia 3310 en die heb ik nog steeds.
Alleen gebruik ik nu nog steeds m'n Iphone SE uit 2016, wanneer deze echt op is ga ik mijn Nokia 3310 weer gebruiken.
Weet niet of de frequenties van de nokia 3310 dan nog in de lucht zullen hangen :p
Een Nokia 3310 verhoudt zich tot een smartphone als een garde tot een elektrische mixer. Het zijn andere apparaten met maar gedeeltelijk dezelfde functie.
Nah, 2 vorken vs een Kitchenaid met alle accessoires
Ja en ? lees eerst even op wie en waar ik op reageerde.
hihi nice ik heb ook nog mijn iphone se 2016. De batterij is helemaal op. Met een nieuwe batterij een prima toestel. Heb echt geen behoefte aan een nieuwe iphone van 1000 euro of zo
idem, net nog nieuwe batterij.

Ik had de SE eigenlijk gekocht als navigatietoestel voor op de fiets te klikken. Maar nadat mijn Pixel XL het begeven had, ben ik overgeschakeld fulltime naar de iPhone SE. En doet eigenlijk alles wat ik ermee moet kunnen doen.

Enkel het kleine scherm en de beperkte opslag zijn soms irritant, maar het is doenbaar.
Het is ook dat de hardware de gebruikerseisen voorbij zijn gestreefd. Waar je vroeger elk jaar toch nét een snellere telefoon wilde, of een groter beeld, of handigere features, dan moest je wel upgraden.

Tegenwoordig is elk topmodel zo overpowered dat ze bijna nooit langzaam worden naarmate softwareupdates vorderen. Ook al speel je games, de makers moeten rekening houden met budgettelefoons dus de systeemvereisten gaat ook niet snel omhoog. De grootte en featureset van de gemiddelde smartphone is al een tijdje uitgekristalliseerd, dus daarvoor hoeft het ook niet.

Blijft er nog batterijduur en softwareondersteuning over. Softwareondersteuning op Android is nog steeds een drama waardoor je na zo'n 3 a 4 jaar wel moet upgraden anders zit je op een antieke Android, maar op iPhones zit dit goed.

De batterijduur is overal wel nog ruk na 3 jaar, dus dat is de beperkende factor.
Smartphone camera's zijn de afgelopen 3 jaar ook wel flink vooruit gegaan volgens mij. De iPhone 13 maakt een stuk betere foto's dan mijn XS. Maar dat is voor mij geen reden om te upgraden. Qua snelheid voelt de XS nog als nieuw. Batterijduur heb ik nog geen last van gehad tot nu toe. Ik denk dat ik met de XS nog wel een paar jaar vooruit kan... Het lijkt erop dat als je een high end smartphone koopt dat je er tegenwoordig met gemak 5+ jaar mee kan doen.
Softwareondersteuning op Android is nog steeds een drama waardoor je na zo'n 3 a 4 jaar wel moet upgraden anders zit je op een antieke Android".
Drama??? valt echt wel mee hoor tegenwoordig met Android, Bovendien is het echt niet zo erg hoor als je een wat verouderde versie zit.
Softwareondersteuning op Android is nog steeds een drama waardoor je na zo'n 3 a 4 jaar wel moet upgraden anders zit je op een antieke Android, maar op iPhones zit dit goed.
Beter is functionaliteit vergelijken 2 jaar na de laatste update.
Dan loopt die antieke Android nog steeds voor op de iPhone.
Vroeger had ik ook altijd de nieuwste Iphone, maar nu heb ik al 3 jaar een Iphone XS die het nog prima doet. Ik zie de eerste 2-3 jaar geen reden om te upgraden.

Slachtoffer van hun eigen succes denk ik. Een Iphone van 6 jaar oud kan nog steeds vlot gebruikt worden dus meer mensen stellen hun aankoop uit. Ook covid helpt niet, want ik verkies momenteel om geld uit te geven aan leukere dingen waar het hele gezin iets aan heeft (denk aan spelconsole, nieuwe televisie, ....). Een Iphone is in vergelijking maar een egoïstische aankoop, zeker als de vorige nog prima werkt.
De belangstelling voor heel dure telefoons is flink gezakt sinds het je in de aankoopprijs veel kost ineens en dit niet langer verstopt is in abonee prijs en de tarieven voor roaming en andere extra's. Dus is Apple deels ook slachtoffer van het minimaliseren van de toestel provisie vanuit providers en daarbij een +1000,- euro prijs, waarmee je ook voor veel high-end willende users een magische grens over gaat. Bedenk dat je in de S2 tijd een Samsung voor 0,- euro had doordat de providers je toestel aankoop subsidieerden vanuit een verhoogd abonnement tarief. Voor een Samsung S21 of een Iphone betaal je nu flink bij in een "toestellening" of losse verkoop.

En voor dat geld tot vorig jaar dan ook nog eens minimaal intern geheugen. Wilde je extra, dan moet je nogmaals bijlappen. En wil je een USB-C snellader, dan zit die er niet bij. Nee zelfs een goedkope trage lader moet je voor bijbetalen. In deze prijsklasse blijft dit wonderlijk.

Dat geheugenprobleem is met de Iphone 13 modellen nu gelukkig aangepast voor dezelfde prijs. En weer zonder lader.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 23 juli 2024 19:02]

Een nieuwe kopen voor jezelf, en je goede oude doorschuiven in de familie. Dat is toch ook voor de hele familie. Ik denk dat mijn dochter graag zou zien dat in mijn 11 Pro door zou schuiven.
Deze gaat op het bingo lijstje. Niet lullig bedoeld, alleen onder elk artikel over een nieuwe (topmodel)telefoon staat:

"mijn telefoon voldoet nog prima!"..
Ik heb ook een iPhone XR. Ik gebruik hem best veel voor van alles en nog wat. Momenteel is hij nog snel genoeg, alles werkt nog steeds en zit ik ruim voldoende in de opslagruimte. Het enige nut voor mij voor een upgrade zou de camera zijn. Die is niet slecht, maar bij nieuwe modellen is die een stuk beter.
Bij mij was high res carplay een game changer. De camera ook natuurlijk.
Same here. Nog steedseen iPhone 8. Nu begint de batterij op te spelen, maar batterij vervangen (vie appficiele weg) is vele malen goedkoper dan een nieuwe.

Tevens vind ik de home-button nog steeds zeer prettig als ik kijk hoe een vriend moet handelen om te kunnen betalen.
Ik kan je beloven dat je die home-button na 5 minuten niet meer mist. FaceID werkt ook veel beter en sneller dan de vingerafdrukscanner. Met betalen is het wellicht onhandiger, maar daar gebruik ik altijd de apple watch voor.
Moet je wel een apple watch hebben.

Snap wel dat voor normaal gebruik het wellicht geen gemis is inderdaad.

Afin. Het is een werk telefoon. Kan zo een nieuwe krijgen maar ga toch vragen of een batterij wissel kan.
Ik weet niet hoe hij betalen heeft ingesteld maar een dubbel klik op de knop aan de zijkant en face ID is bij mij voldoende. Instelling misschien. Zelfs mijn moeder van 87 kan niet meer zonder (zeker gezien het feit dat ze geen vingerafdruk meer heeft).
Pak mijn telefoon, hou hem met duim op de home knop tegen het apparaat en er is betaald. Klaar. 2 seconden, nog geen enkele keer gehad dat het niet lukte.

handiger dan:
knop zijkant--> face id (mondmasker af)-->tegen apparaat houden
Tegen apparaat--> FaceID (mondmasker af)-->weer tegen apparaat houden

Begrijp me niet verkeerd FaceID werkt goed, daar zie ik geen problemen mee of zo. Het is het aantal handelingen, niet onoverkomelijk natuurlijk, waardoor naar mijn mijn mening iPhone 8 makkelijker is dan een opvolger met FaceID. Het zijn de kleine dingen die het gevoel van gemak geen. Voor de een is het face ID voor de ander niet.
Als ik mensen met een home button zie knoeien om te betalen dan ben ik blij dat ik er geen meer heb.
Werkelijk nooit een betaling mislukt.. met mijn duim op de knop (niet eens indrukken) voor betaal automaat. 2 seconden en betaald. Niet eerst of tussendoor de telefoon weg halen om te onlocken met FaceID
Herkenbaar. Het is dat FaceID op mn XR gesneuveld is, waardoor ik na 3 jaar een upgrade naar de 12 heb gedaan. Anders had ik mijn XR nog gehad. De 12 voor € 549 kunnen kopen met 2 jarig abo bij T-mobile voor € 15 pm. Prima deal en de meerprijs voor een 13 (dik € 250) was het me niet waard.
Ik heb dit jaar eindelijk geupgrade van een iPhone 7 plus naar een iPhone 13, dus ik heb 5 jaar gedaan met mijn 7 plus, wel vorig jaar de accu (zelf) vervangen omdat die echt wat minder begon te worden.
Merk ik verschil? Zeker! Applicaties als Abetterrouteplanner (ABRP) (Een EV naviagtieapp) en Stocard (app voor loyalty kaarten zoals AH bonus/Gamma etc) werden op de Iphone 7 plus echt traag en werken nu weer erg vlotjes.
Foto's zijn ook duidelijk beter geworden, maar al met al valt het verschil me nogal mee. De grootste verademing is de batterij van de 13, die gaat echt significant langer mee dan de 7 plus.
Dus ik begrijp wel dat er meer mensen zijn die niet ieder jaar of iedere 2 jaar een nieuwe kopen.
Het grootste verschil voor mij komende van een 7 plus was de reactiesnelheid in portretmodus. Bijna onbruikbaar bij de 7 plus maar supersnel vanaf de Xs.
Precies, ik ben van een iPhone 8 naar een 11 gegaan, maar merk behalve de camera nauwelijks verschil. De batterij van de 8 was op, dat was de enige reden om hem in te ruilen op het werk.
Ik heb nog steeds mijn iPhone 6 in gebruik uit 2014. Ben wel van plan in 2022 de iPhone 14 te nemen, dan heb ik 8 jaar met de 6 gedaan en hopelijk wordt de 14 net zo vooruitstrevend nieuw zoals de 6 dat was.
In grote lijnen eens met je stelling.
Ik heb iedere 2 jaar de nieuwste Samsung uit het top segment, en de laatste paar foons, als ik heel eerlijk ben (ik overdrijf even mijn verhaal vanaf dit punt):
- Zo blij als een klein kind, unboxen die hap!
- De zut van de oude phone naar de nieuwe overzetten.
- All irritante software en bloatware de-installeren.
- Spelen met die nieuwe phone!
En er dan achter komen dat er niet zo gek veel anders is:
Ander kleurtje, iets andere software schil
Iets ander scherm
Refreshrate van 120 Hz (die je uitzet want batterij).
Wat tweaks aan performance en camera.
Nog steeds een batterij die moi moi so so is.
3.5mm audio :(
Draadloos laden en NFC waren wat mij betreft wel de highlights.
Ik ben dan op het einde van dag 2 eigenlijk alweer teleurgesteld? Of gewend (misschien verwend).

Executive summary:
De laatste jaren hebben ik (voor mij) geen aardverschuivende innovaties meer gezien.
Dus als je apparaat het nog gewoon doet, waarom upgraden? (vraag ik me steeds vaker af).
Maar goed, ik mag binnenkort weer wat nieuws uitzoeken, zal ik mijn kriebels kunnen onderdrukken? }>
Hoe bedoel je mag weer wat nieuws uitzoeken. Besef je wel dat je waarschijnlijk in je abonnement dan veel geld betaald voor die nieuwe telefoon? Wijzig je abbo naar SIM only en bespaar maandelijks.
Bedankt voor je reactie,
Bij spik splinternieuwe nieuwe telefoons werkt bovenstaande niet in mijn geval.

Mijn praktijk voorbeeld: S20 Ultra 5G
Pricewatch prijs verloop is hier te vinden.

Toestel + abbo besteld + verlengd op 11 Mei 2020, kosten toestel: 1.190,69 incl thuiskopieheffing.
Aanbetaling 194,69; resterend bedrag 996,00 over 24 Maanden (geen rente).
Goedkoopste aanbieding op dat tijdstip volgens de pricewatch 1.239,00.
Bijkomend voordeel --> nieuw toestel, dus Samsung aanbieding voor een duo draadloze charger gratis (had ik ook gehad als ik het toestel los had gekocht, afhankelijk van waar je hem koopt, niet alle shops zijn aangesloten bij deze deals, wel veel).
Voor T-mobile unlimited is Sim only en abbo gelijke prijs.
(voor de mensen die de discussie starten dat ik ergens anders x Euro goedkoper ben, spaar je de moeite, ik woon en in NL en in DE, en voor mij was dit de beste deal, ook qua ontvangst in mijn bunker in DE ;) ).
Dit is een vreemd artikel zonder feiten te benoemen.
Er staat: de verwachte stijging van vraag naar iPhones volgend jaar er niet komt
Over welke stijging hebben we het hier? Was de verwachting dat de iPhone 13 meer verkocht zou gaan worden dan de 12 of 11?

En dan de kop van het artikel: vraag naar Apple iPhone 13-telefoons neemt af
Waar is op gebaseerd dat de vraag afneemt. Ik zie nergens vergelijkingen met verkochte aantallen terugkomen in het artikel t.o.v. van vorige modellen in dezelfde periode.

Aangezien de bron van een financieel dagblad komt lijkt het mij eerder onrust stoken bij aandeelhouders dan op feiten gebaseerd.
Sterker nog, medewerkers van een Apple Store in Nederland vertelde mij dat hij het nog nooit zo druk had gezien tijdens de lancering van de iPhone 13 en de aantallen die over de toonbank gingen.

En hoe zit het met andere merken? Halen die hun targets wel nu de chip markt op z'n gat ligt?
Waarom zou een financieel dagblad bewust onrust stoken onder aandeelhouders? Lijkt me juist dat Bloomberg veel belang heeft bij goed en betrouwbaar nieuws over wat invloed heeft op bedrijfsprestaties (niet alleen Apple maar hun hele supply chain)

Bloomberg heeft niet voor niks 33% van de financiele data markt in handen. https://www.investopedia....-bloomberg-vs-reuters.asp
Ik kan het ook niet goed volgen. Iets verderop staat ook nog:
Apple stevent nog steeds af op recordverkopen dit kwartaal
Gaat dat dan over andere producten? Verwachten ze dat de vraag naar iPhones gaat kelderen de komende tijd? Of is er wel een stijging in de verkopen maar gewoon niet zo veel als ze gedacht hadden.

en dit stuk:
maar het lijkt erop dat veel mensen wachten op de volgende generatie iPhones.
Waaruit blijkt dat dan? Misschien stappen ze wel over naar Android of wachten ze wel op generatie die volgt op de volgende generatie. Of die nog daarna komt...

[Reactie gewijzigd door SirLenncelot op 23 juli 2024 19:02]

Gaat dat dan over andere producten? Verwachten ze dat de vraag naar iPhones gaat kelderen de komende tijd? Of is er wel een stijging in de verkopen maar gewoon niet zo veel als ze gedacht hadden.
Iedere fabrikant heeft een piek tijdens het kerstseizoen.
Daarna gaat het fors minder worden bij Apple. Zo fors dat men over afnemende vraag over de wat langere termijn spreekt
Als je dat artikel van Bloomberg leest waarnaar gelinkt wordt dan zie je gewoon staan dat Apple zijn leveranciers laat weten dat de vraag naar de iPhone 13 line-up afneemt:
Apple Inc., suffering from a global supply crunch, is now confronting a different problem: slowing demand.

The company has told its component suppliers that demand for the iPhone 13 lineup has weakened
En als je het hebt over vreemde bronnen dat is jouw eigen bron er helemaal 1:
medewerkers van een Apple Store in Nederland vertelde mij dat hij het nog nooit zo druk had gezien tijdens de lancering van de iPhone 13
Sterker nog, medewerkers van een Apple Store in Nederland vertelde mij dat hij het nog nooit zo druk had gezien tijdens de lancering van de iPhone 13 en de aantallen die over de toonbank gingen.
Hoe is dit een argument mbt een artikel over de tijd NA de launch? Jij hebt het OVER de launch...

Je probeert toch niet onrust te stoken he? Je lijkt het FD wel }>

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 19:02]

En bovendien, N=1 (een Apple store in NL) is niet veel beter als argumentatie...
Dat komt volgens het financieel persbureau mede door zorgen over gestegen consumentenprijzen voor bijvoorbeeld voedsel en zorgen over corona.
Ik zou juist verwachten dat mensen meer te besteden hebben met Corona? Mensen gaan minder snel weg en minder snel op vakantie. Merk aan mezelf juist dat ik de afgelopen 2 jaar juist grotere uitgaven heb gedaan.
We hebben te maken met een hoge inflatie van >5%. Ik ben daardoor ook voorzichtig. Wacht bijvoorbeeld eerst mijn jaarnota van Eneco af nu, voordat ik allemaal rommel ga kopen die ik eigenlijk niet nodig heb.

Zoals de iPhone 13 bijvoorbeeld :P Of een nieuwe TV. Het zijn de luxe uitgaven die het eerste sneuvelen.

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 23 juli 2024 19:02]

Als je bang bent voor inflatie moet je juist nu dingen kopen en niet morgen.

Qua jaarnota Eneco zal er dit jaar niets aan de hand zijn. Prijzen worden bij variabel tarief maar 2 x per jaar aangepast.
Qua jaarnota Eneco zal er dit jaar niets aan de hand zijn. Prijzen worden bij variabel tarief maar 2 x per jaar aangepast.
Jij kent de thuis situatie van @Lethalis ?
Als er dit jaar een kleine is (bij)gekomen, of men is door omstandigheden meer gaan verbruiken ?

De aannames over iemand anders zijn altijd zo gemakkelijk te maken, als je alleen maar naar jezelf kijkt.
Ja, verbaas ik mij ook over. Sommige mensen hebben geen idee of geen interesse. Ik heb een goede baan bij een logistiek bedrijf waar wij met zeer veel flexwerkers werken. Als je regelmatig koffie met hun doet en in gesprek gaat, krijg je een heel ander beeld. Mensen die het hebben over dat we veel meer te besteden hebben met Corona, etc, en dat het allemaal wel meevalt, hebben geen idee … of willen dit niet weten of het interesseert ze niet..

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 23 juli 2024 19:02]

Het hangt er ook van af denk ik naar wie je kijkt en waar je de statistieken op baseert. Het is enerzijds zo dat met die zieke huizenprijzen huizenbezitters er op papier op vooruit zijn gegaan, dat er afname van mensen met bijstandsuitkeringen is en dat door krapte op de arbeidsmarkt de onderhandelingspositie goed is.
En tegelijk hebben we een flinke inflatie, heb je alleen maar nadeel van die huizenprijs als je aan een huurwoning zit waar ook krapte is en de prijzen niet te zuinig zijn en krapte van de arbeidsmarkt niet geldt voor jouw werksector. En als je net veel dingen nodig hebt waar de prijzen juist zo hard stijgen (denk aan brandstof), dan merk je dat ook wel.
Tja, en dat is denk ik het grootste probleem , probeer jij als flexmedewerker maar eens een hypotheek te krijgen, dat is al jaren lastig. Dus blijf je in relatief dure huur. Daarnaast probeerden een aantal vrienden van mij , die in de horeca zitten, een hypotheek te krijgen. Nou veel succes..

Kijk, ik heb geen klachten, maar er is echt een grote groep medewerkers die door de flexibilisering , flexwet etc gewoon nergens langer kan werken dan 2 a 3 jaar en steeds opnieuw moeten beginnen. Voor die groep is en wordt het steeds lastiger. Om terug te komen op het onderwerp: die sparen nu al voor inflatie en de stijgende energieprijzen, die gaan echt niet nu opeens meer uitgeven.
Dit is geen aanname over iemand anders. Het is een uitleg waarom al die paniek over stijgende prijzen energie nu nog weinig effect heeft. Dat zal volgend jaar pas zijn.
En zou dat juist niet de reden zijn dat mensen dan nu voorzichtig zijn met aankopen doen, om voor volgend jaar een buffertje te hebben voor de stijgende kosten ;)
Nogmaals, de prijs hoeft niet gestegen te zijn, om een hogere afrekening te krijgen.

Als jij van één keer in de week thuis zijn, naar 7 dagen thuiswerk gaat, is je afrekening gewoon hoger.
Of je nu 35ct betaald, of 75ct
Dit dus, ons verbruik was altijd erg laag (veel reizen voor werk en beide een x aantal dagen kantoor). Nu zijn we gewoon een heel jaar altijd thuis. Waar we voorheen overproductie hadden van de zonnepanelen moeten we dit jaar bijkopen. Helemaal omdat dit jaar in vergelijking met vorig jaar nogal een slecht opwek jaar lijkt te worden voor ons.
Maar dat heeft wel degelijk invloed op die groep. Als ze weten dat er iets aankomt en zij komen net aan rond, gaan ze nu geen extra geld uitgeven.
Mijn contract is pas afgelopen... ik heb al de aankondiging gehad dat ik 35 cent per kWh ga betalen ipv 22 cent. Daarnaast heb ik stadswarmte van Eneco waarvan ik de standen pas heb doorgegeven.

Zo rond 8 december verwacht / vrees ik de jaarnota en mijn nieuwe maandbedrag.

Dat mijn geld steeds minder waard wordt en het verdampt op de rekening snap ik, maar dan geef ik dat dus liever uit aan dingen waar ik iets aan heb, zoals het isoleren van mijn woning. Of toch die badkamer renoveren binnenkort.

Een iPhone of een nieuwe TV staan dan laag op mijn lijstje. Terwijl ik normaal gesproken mijn 13e maand al gauw aan speeltjes zou uitgeven (vorig jaar nieuwe PC en laptop gekocht bijvoorbeeld).

Nu ben ik voorzichtiger, omdat ik minder het gevoel heb het geld "over te houden" en beter aan iets nuttigs kan besteden. Dit nieuwsbericht is dan ook wel op mijn lijf geschreven, want ik heb een tijdje daadwerkelijk getwijfeld om een iPhone 13 te kopen. Mijn oude Nokia 7.1 loopt namelijk regelmatig vast en er zijn weinig toestellen van hetzelfde formaat die goedkoop zijn.

Qua formaat kom ik nu al gauw op een Galaxy S21 of een iPhone 13 uit. Ik wil gewoon geen koelkast van een telefoon (goedkopere Androids zijn gigantisch groot).

Eigenlijk wil ik dat geld helemaal niet uitgeven, maar een telefoon moet wel in mijn broekzak passen ;)

Anyways... door zorgen over mijn financiële situatie stel ik het nu dus uit. Mijn salaris is ook al jaren niet noemenswaardig gestegen. Ik krijg dit jaar ook een "inflatiecorrectie" van 2%. En dat dekt de inflatie nu bij lange na niet.

Dus eigenlijk word ik elk jaar armer.

Daarnaast stijgen mijn kosten wel elk jaar. Mijn dochter gaat sinds kort naar zwemles bijvoorbeeld. Hoppa, weer 50 euro per maand weg. 600 euro per jaar. Een mooie iPhone elke 2 jaar. Poef. Nou ja, zo zijn er nog wel meer dingen. Door omstandigheden maak ik nu ook elk jaar mijn eigen risico van de zorgverzekering op. 385 euro per jaar, gone. En het gaat maar door allemaal.

Tsja, dan wacht ik wel ff met het kopen van een (voor mij eigenlijk veel te dure) telefoon. Ik vind het dan ook jammer dat er geen betaalbare telefoons van pakweg 300 euro meer zijn van een normaal formaat. Stel Nokia had een nieuwe telefoon voor mij gehad die net zo groot is als mijn Nokia 7.1, maar dan met nieuwere specs voor 300 euro... dan had ik die zo besteld.

Maar goed, alles wordt steeds "duurder" terwijl mijn inkomen min of meer hetzelfde blijft. En dat is al meer dan 5 jaar aan de gang, dus ik begin dat zo naderhand wel echt te merken.
Mijn contract is pas afgelopen... ik heb al de aankondiging gehad dat ik 35 cent per kWh ga betalen ipv 22 cent. Daarnaast heb ik stadswarmte van Eneco waarvan ik de standen pas heb doorgegeven.
Zeker weten dat dat inclusief de belastingwijzigingen zijn? Ik ga namelijk bij Vattenfall van €0.23 naar €0.24. De ruwe elektriciteitsprijs wordt 10 cent hoger, maar de belasting erop wordt 9 cent lager.
Geen idee. Daarom wacht ik de jaarnota dus af :P Eerst eens weten waar ik aan toe ben. Een nieuw budget maken voor volgend jaar. En dan eens kijken hoe en wat.
Als je bang bent voor inflatie moet je juist nu dingen kopen en niet morgen.
Als je verwacht geen 1000 over te hebben omdat het eten duurder wordt koop jij snel nog een iphone zodat je nog eerder geen eten meer kan kopen?

Wat jij zegt speelt alleen als je echt geld over hebt en niet als je twijfelt of je alle vaste lasten nog wel kan blijven betalen, dan heb je liever 1000 reserve ookal is dat over een jaar maar 900 waard.

Dus nee inflatie betekend niet per definitie dat je meteen je centjes op moet maken.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 19:02]

Koop je paar potten bruine bonen 😉
Als je bang bent voor inflatie moet je juist nu dingen kopen en niet morgen.
Maar zeker geen iphone. Als geld inderdaad minder waard wordt heeft het niet superveel zin om het op de bank te laten staan. Al heb je wel wat meer inflatie nodig dan 5%, daar is het nog te weinig voor. Maar zelfs al zou de inflatie oplopen, dan heb je dat geld hard nodig voor je boodschappen en andere belangrijke zaken. Zelfs al is je geld over een jaar nog maar 50% waard, dan koop ik liever dan '500' euro aan levensmiddelen dan nu een telefoon van 1000 euro.
Tenzij je hem in de doos bewaart en tegen die tijd weer verkoopt aan iemand die meer geld heeft :)

Maar goed, dan kun je hem zelf dus niet gebruiken.
Als je bang bent voor inflatie moet je juist nu dingen kopen en niet morgen.
Behalev als je daardoor misschien in de schulden komt te zitten. Die kosten een veelvoud van 5%.
Ik geef juist veel uit nu aan vakanties en verbeteringen aan mn huis omdat geld op de rekening toch maar verdampt.
Ja daarom loopt de inflatie ook op. Omdat iedereen zo veel geld uitgeeft en er steeds minder spullen en arbeidskrachten zijn.
Tja, jij..,
Zeg dat maar tegen mensen die een baan hebben , of beter gezegd :hadden, in de horeca. En als je het meer wereldwijd bekijkt: denk jij dat productiebedrijven die minder produceren vanwege grondstof of energie tekorten/restricties al hun medewerkers in dienst houden en netjes doorbetalen?
Er zijn gewoon heel veel mensen die door Corona minder uit te geven hebben.
Tja, jij..,
Zeg dat maar tegen mensen die een baan hebben , of beter gezegd :hadden, in de horeca. En als je het meer wereldwijd bekijkt: denk jij dat productiebedrijven die minder produceren vanwege grondstof of energie tekorten/restricties al hun medewerkers in dienst houden en netjes doorbetalen?
Er zijn gewoon heel veel mensen die door Corona minder uit te geven hebben.
Nu is Horeca een verkeerde sector.
Heel veel 'oplichters' ( werkgevers ) die wel de NOW regelingen hebben geïncasseerd, maar minimaal in hun personeel geïnvesteerd.
Ik zit daar best dicht op het vuur, en zie (zag) het gebeuren.

Mijn vrouw ( en het bedrijf zelf ) zijn er goed doorheen gekomen, waren al gezond en 'netjes' bezig, de eigenaar heeft het prima voor elkaar verder.
Maar al die bedrijven die zo aan het klagen en steunen zijn, hadden vóór de pandemie al een probleem.
Een snackbar runnen met tieners, maar wel in een dure auto rijden, en relatief veel prive uitgaven "op de zaak" heeft ze genekt.

Sinds de heropening afgelopen jaar, na de eerste lockdown zijn de inkomsten gestegen, net als prijzen, maar salaris - not so much
Het bedrijf bij mijn vrouw telde INCLUSIEF de gesloten periode 30% meer omzet, tegenover dezelfde periode 2018/2019

Ze hebben nu een vacature open staan .... shiftleader 38u/w .... nog geen 11€ bruto per uur ....
En DAT is marktconform op het moment .... 11 euro, ga je dat vlak terug rekenen, hou je amper 400€ per week aan salaris over.
Mijn oudste zoon werkt via een uitzendburo in een fabriekshal, en heeft 16€ bruto ( hier en daar wat toeslagen e.d )

Horeca gaat echt niet slechter dan 2 jaar geleden, maar er wordt gewoon heel veel 'niet' verteld
Ja, maar jij hebt het over de eigenaren.
Niet over de medewerkers binnen de horeca. Maakt niet uit wie zijn schuld het is, een groot aantal medewerkers in de horecasector zitten thuis, omdat ze een 0 uren contract hebben, BT contracten die niet worden verlengd, etc.
Mijn vrouw en haar collega's zijn geen eigenaar hoor ;)

Maar inderdaad, dat is altijd het verrotte van horeca geweest, de 0-uren contracten.
Dat zijn die eigenaren met een veel te dure auto, die nu drastisch aan het klagen zijn
Personeel thuis laten zitten, maar toen er eenmaal weer gewerkt moest worden ( voorjaar / zomer ) mocht men weer de 80 uur per week komen oplossen, met alle gezeik en GEEN voordelen.

Breda en Tilburg hebben een paar grote bazen hele pleinen in beheer, daar loopt bij elkaar een kleine 80 man bediening rond, maar 90% daarvan heeft geen voltijdscontract ( of 10 uur op papier, en de rest zwart in het handje )
Been there, done that

Het wordt tijd om de horeca cao eens naar de moderne tijden te brengen.

* en tevens ik ben voorstander om AL die kassasystemen gesloten te houden, want na sluitingstijd 'verdampt' 40% van de werkelijke omzet nog steeds
Als je bent kunnen blijven werken de afgelopen 2 jaar, zal je mogelijk wel meer geld te besteden hebben.
Als je echter (tijdelijk) werkloos bent geweest, kan dat omgekeerd zijn.
Geen idee wat de verhoudingen zijn.
Goed punt inderdaad :)
Wat ik over heb investeer ik liever in mijn huis. Of het nou om inrichting, isolatie of echt verbouwen gaat*.

Het heeft de afgelopen twee jaar een multifunctionele rol als huis, kantoor, koffietent, restaurant, dagopvang, multimediale studio en kennel moeten vervullen.

Daar is het geld dus goed besteed en ga ik pandemie of niet veel plezier van hebben.

Mobiele telefoon… ach zoveel ben ik niet meer op pad, dus zelfs een verslechterende batterij maakt me niet zo veel uit.

*uiteraard is dat laatste alleen voor huizenbezitters mogelijk. Ook nog een reden om je hand op de knip te houden, om ooit een huis te kunnen kopen

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 19:02]

Mobiele telefoon… ach zoveel ben ik niet meer op pad, dus zelfs een verslechterende batterij maakt me niet zo veel uit.
Powerbank kan een goede oplossing zijn.

Ik koop als ik iets nodig heb EN het een vooruitgang is. Soms is een nieuw model een achteruitgang omdat bv een bepaalde aansluiting ontbreekt.
Bij mij is dat en geen zin in shoppen de reden dat ik niet ieder jaar een ander toestel koop. De prijs is eigenlijk nooit een echt argument.
Niet voor iedereen pakt Corona financieel beter uit...

Er zijn ook mensen die hun baan kwijt zijn geraakt...
Of mensen die minder werk hebben, dus minder inkomen...
Dan zijn andere producten belangrijker dan een iPhone..

Of kijk naar de gestegen vaste lasten, zoals energie.... (al die gestegen kosten bij elkaar waren misschien ooit een iPhone aankoop, maar helaas nu in rook opgegaan voor sommige).

Zelf mag ik geluk hebben dat in mijn sector er juist veel meer werk is ontstaan... maar geldt niet voor iedereen.

[Reactie gewijzigd door MZONDERL op 23 juli 2024 19:02]

Behalve als je in de sectoren werkt die hard worden getroffen door overheidsbeleid. Dan heb je het echt een stuk lastiger.
Hangt sterk af of je zonder werk heb gezeten of niet volgens mij. Wij zijn deze zomer bijvoorbeeld toch midweek naar de kust geweest, glamping op het strand. Was niet goedkoop, maar kom. Niet vergeten dagdagelijkse dingen zijn ook een pak duurder geworden. In het weekend als ik ging boodschappen doen dan lag mijn kar vol voor zo een 100-120 euro. Nu kom ik niet onder de 140 euro uit. Op woensdag is er nog een "kleine" shopping rond, dit was +-2 jaar geleden meestal rond de 50 euro, nu kom ik dus nooit onder de 60 euro. . Laat ons dan nog nemen dat het "maar" 25 euro de week is, dan is dat 100 euro de maand. Dat is maar een voorzichtige gok. In realiteit zal het meer zien. Als ik de gezamenlijke rekening bekijk, houden we elke maand minder over dan pakweg 2 jaar geleden. Niet vergeten electriciteit en aardgas is ook fors naar omhoog gegaan, althans hier in den belziek toch. Gelukkig heb ik een vast contract voor 3 jaar, dus niet zoveel last van. Maar aangezien alles duurder geworden is, en lonen zijn zeker niet zoveel gestegen, tsja dan is er minder te besteden. Dan ook het feit dat niet iedereen een nieuwe gsm koop als er een nieuwe is, zal ook niet helpen zeker.
Uiteraard heb je nooit zonder werk gezeten, en gaf je vroeger veel uit aan bijvoorbeeld citrytrips/restaurant etc, dat je een hele tijd eigenlijk niet meer kon doen, dan heb je uiteraard "gespaard"
Mensen zijn denk ik ook terughoudender. Wellicht in hogere financiële klassen is dit minder.

Ik ben wel benieuwd hoe de verkopen van de 13 tegenover de 'goedkopere' modellen staat. Ik heb een 12 Pro en de 13 (Pro) is niets noemenswaardig meer. Als je vanaf een Xs of 11 komt is zelfs de 12 nog een interessante optie.
Als je minder op weg bent heb je dus ook minder en mobiele telefoon nodig? Misschien hebben mensen nu wel met uit aan minder mobiele apparaten zoals iPad voor op de bank?

Daarnaast ligt de inflatie torenhoog op het moment en salarissen stijgen volgens mij nog steeds nauwelijks. daarbij blijft een Apple natuurlijk duur, als je dan toch zo veel uitgeeft wil je ook het nieuwste van het nieuwste, dus beter wacht je nu een half jaartje
Kijk voor de gein eens naar de energieprijzen, daar ben ik van geschrokken. Waar ik 2 maand geleden nog € 0,26 betaalde voor een kuub gas, betaal ik nu € 1,86 omdat mijn jaar contract afgelopen was. Van een voorschot van € 125 naar € 395 p/m hakt er wel in! Dus ik denk dat wat je bespaart hebt nu betaald aan de energie...
Dan moet je snel proberen van energieleverancier te wisselen. Heb net de nieuwe tarieven van Engie variabel gekregen en die rekenen 53 cent per kuub...
net ff gekeken bij Engie: Tarief per m3 € 1,52739 per m3
net ff gekeken bij Engie: Tarief per m3 € 1,52739 per m3
Ben je niet de extra tarieven vergeten in het eerste bedrag ?
Gemiddeld bij de 'dure' leveranciers ga je 30ct meer betalen.
Als je dan op je oude contract "vergeet" om die belasting te rekenen, t.o de nieuwe hou je jezelf voor de gek
26 cent voor een kuub gas? Dan had je nog een contract uit de jaren 80 denk ik. Ik kan me voorstellen dat je 26 cent betaalde voor een kWh (inclusief belasting) maar gas zat toch voor de winter al op minimaal 75 cent per m3 (incl belasting).
ik had een contract ;)
Maar niet voor 26 cent incl btw voor een kuub gas. Dat was zelfs langer dan 5 jaar geleden al niet het geval namelijk. En langer dan 5 jaar kun je niet afsluiten.

Even gecheckt: half 2015 waren de gasprijzen (EX BTW) al meer dan 30ct per kuub. Excl btw dus. Dus je 26 cent per kuub is dan wel zwaar overdreven. Uiteraard wel met je eens dat de energieprijzen de pan uit stijgen. En deze hele discussie is natuurlijk volledig off-topic 😄

Bron: gasprijzen 2015

[Reactie gewijzigd door iT3CH op 23 juli 2024 19:02]

Heb je pm gestuurd met screenshot van mijn contract ;)
Wat gaat de volgende generatie dan bieden tov deze? Een iPhone staat garant voor jarenlang gebruik, dat verantwoord een beetje de hoge prijzen.
Waarschijnlijk alleen 120hz scherm en wat camera updates? Lijkt me niet dat mensen daarom de huidige maar overslaan
Hebben ze nog steeds geen 120hz schermen?
Nee enkel de pro modellen. Bizar eh. Op de mini kan ik het begrijpen, daar past niet zo'n grote accu in. Maar de afgelopen iphones waren de 1e met 120hz schermen, en dan enkel de pro en pro max. Mini en normale iphone 13 hebben het niet.
Heeft met schaarste van onderdelen te maken in combinatie met de vele miljoenen verkopen die Apple doet.
De 13 pro(Max) heeft een 120hz scherm.
Eerst zien dan geloven ;)
Dan denk ik dat ze nog eerder voor draadloos gaan. Zo kunnen ze ook de MagSafe accessoires wat meer pushen.
Wat fijn voor al die mensen met Apple Carplay in hun auto dat vrijwel altijd alleen werkt met een kabel.
Ik vind het ook geen fijne gedachte, maar ben er wel 'bang' voor. Mede daardoor dit jaar de 13 pro aangeschaft terwijl ik eigenlijk nog een jaar met mijn vorige mobiel had kunnen/willen doen.
Voor mij de reden om te wachten; bijna al mijn apparaten zitten op USB C, alleen voor mijn iPhone heb ik nog van die vervelende Lightning kabels nodig. Het leven zou zo mooi zijn als mijn opladers, powerbanks en devices allemaal C zouden hebben.
Mijn lightning kabels hebben anders gewoon USB-C ;)
Ja, aan één kant. Ik heb ze overigens ook met USB-A. En die zijn weer helemaal nergens anders voor te gebruiken dan voor mijn iPhone, mijn iPad heeft wel een USB-C ingang, en een USB-C lader, dus met daartussen in een USB-C kabel. Ideaal, als het downwards compatibel blijft in de toekomst tenminste. Maar dat zou moeten kunnen, heb je niet het allerhoogste voltage of de snelste data transmissie, maar alles werkt in ieder met elkaar. De rotzooi die ik nu allemaal heb, en ook nog in meervoud, werkkamer, huiskamer, reistas, reserves....
Ik denk ook eerder dat de “ik moet gelijk de nieuwste hebben” hype voorbij gaat na een maand of twee, waarna men ziet dat de iPhone 13 niet echt veel beter is dan de iPhone 12 en dat ze eigenlijk nog wel even door kunnen.
Genoeg geruchten altijd, toch? Dit jaar begonnen die speculaties vanuit Kuo e.d. voor mijn gevoel ook vrij vroeg, nog voordat de iPhone 13 uit de doeken was gedaan. Het gaat van een notchless (punch hole) design en weglaten camerabump, tot under display touch ID (wat weer zou zijn uitgesteld). Waarschijnlijk mis ik nog een heleboel obscure geruchten...
Ach het is dat ik al een koper heb voor mijn XS, dus zo rond feb. kijk ik wel wat de beschikbaarheid is.

13Pro of 14 Pro ( in oktober waarschijnlijk ) zal allemaal niet zo gek veel veranderen.
Mijn wederhelft is van de 11pro naar de 13pro gegaan, en merkt inderdaad alleen de camera's maar op.
De rest, ach het is Apple, het is een telefoon die 3 tot 4, soms zelfs 6 jaar mee kan gaan in het gezin.

Ik vond in ieder geval de overstap van de XS naar de 11pro niet zo heel wereldschokkend, en tussen de 11pro en 13pro net zo goed niet.
Waar je vroeger heel veel dingen alsnog moest omzetten - ex android gebruikers - is het sinds we in het IOSkamp zitten bijna saai te noemen.
De juiste volgorde van omzetten, en in een uurtje heb je een stel telefoons gewisseld
Zelf ben ik van de xs naar de 13 pro gegaan, op zich niet gek veel veranderd, maar de 120hz is wel een verademing. Mijn xs lijkt nu ineens heel schokkerig.
Is maar hoe je het bekijkt....
Voorbeeld met fictieve cijfers.
iPhone kost e1000 en gaat 10 jaar mee.
elCheapo kost e500 en gaat 5 jaar mee.

De kosten over 10 jaar zijn gelijk.
Maar met elCheapo heb je iedere 5 jaar nieuwe tech.
Bij de iPhone om de 10 jaar.
Dat is nogal een nadeel.
Apple gaat er ook trots op dat ze verouderde* hardware verkopen. Dus nog een minpunt.

*=Uiteraard gebruiken ze dat soort termen niet maar PR-prietpraat zoals "bezwezen tech".
De grap in dezen is: met *fictieve* cijfers kun je elk punt maken dat je wil.
Eens dat een toestel jaren mee kan gaan als je goed oplet. Goede camera, lange accuduur helpen daar erg bij. Dat kan ook met andere, goedkopere toestellen. Mijn LG V30 ging vier jaar mee alvorens ik doordat ik zelf geen nieuw hoesje kocht nu toch maar een nieuw toestel heb gekocht.

Voordeel van Apple is wel het updateregime en dat je niet zo goed hoeft op te letten als je het nieuwste model koopt.
een jaar lang gebruik tot de volgende er is ...
een jaar lang gebruik tot de volgende er is ...
Dat dachten ze bij Apple ook, alleen is er nu een jaar dat het kennelijk minder op deze manier gaat.
Dat zien ze terug in de inkomsten per divisie, dus is er een 'gerucht' waar weer heel veel mensen op moeten reageren
Ik ben van de iPhone X naar de 13 Mini gegaan. Beste keus die ik ooit heb gemaakt in mijn leven. Even wennen qua formaat......... Maar als ik nu de iPhone X (mijn wekker) pak denk ik tjonge wat een baksteen.

Groot en zwaar apparaat. Persoonlijk vind ik iPhone 4 5 12 13 design het mooist. De vierkante randen zorgen voor een lekkere grip.
Ik ben van een 11Pro naar 13Pro gegaan en hoewel ik de 4/5 echt fantastisch vond is de 13 voor mij echt te groot met die vierkante randen. De ronde randen van de 11 waren daar eigenlijk precies perfect.

Het grappige is dat mijn vriendin een 12 mini heeft en ik daar de vierkante randen geen enkel probleem vind. Jammer alleen dat de mini een minder goede camera heeft want dat is mijn primaire functie…
Tja, het blijft allemaal zo persoonlijk hê. Ik liet de 11Pro om de haverklap uit mijn handen vallen. Met name bij oppakken van de tafel. Met de 12Pro heb ik daar heen last meer van, en ik vind de platte zijkanten ook fijner en comfortabeler als ik de phone wat langer vast heb.
Ik verwacht dat user exp. ook te maken heeft met dikte van je vingers en de grote van je handen....
De iPhone 13 mini heeft de camera van de 12 pro, die is echt voldoende. De 12 mini heeft inderdaad een slechtere camera, maar voor het formaat nog steeds één van de beste op de markt.
Tot je de camera van de 13 Pro hebt gebruikt, die (met name in minder licht) veeeeeel betere platen geeft. Plus de portret-lens die ontbreekt op de 13 mini.
Ik heb een soortgelijke overstap gemaakt maar dan de gewone iPhone 13. Ook totaal nog niet beklaagd. Eerste keer dat ik echt jaren wacht met een upgrade en ik voel het echt aan als een zowel goede economische keuze als user experience.

Het verschil in batterijduur is echt ongelooflijk.

[Reactie gewijzigd door kayjay op 23 juli 2024 19:02]

De beste keuze in je leven? 🤣
DE ALLER BESTE! 8)7

[Reactie gewijzigd door Macboe op 23 juli 2024 19:02]

Saai leven dan als dat de beste keus is 😂. Snap de keuze overigens wel kwa formaat.
SE 2020 still going strong, nadeel is wel dat de accu snel op is maarja
Voor €55 zet de Apple store er een nieuwe originele accu in, met behoud van garantie etc.

SE 2016 still going strong… wel met z’n tweede accu :)
En ik maar denken dat ik één van de weinige was met een oude iPhone (iPhone 7, ook 2016), en werkt naar tevredenheid nog.
Iedere iPhone gebruiker heeft toch een 6 jaar oud toestel? Ik lees altijd dat dat het voordeel is van een iPhone :Y)
50%
De andere 50% heeft een afdankertje van Marktplaats; die halen de 6 jaar wel :)
Klopt, heb ik in het verleden al vaker gedaan. Onder andere voor mijn SE 2016 maar ook voor de 4S.....

Werkt prima, mijn huidige accu is echter nog te "goed" om in te ruilen, nu op 88% , het is meer dat de capaciteit wat tegenvalt. Achja ik houd al op, kon ik van te voren weten :)
SE 2020 still going strong,
Mag je ook wel verwachten. Er is pas één jaar voorbij.
En wat is nu het probleem dan ?
Wat is jouw probleem?

Is nieuws altijd een probleem dat je dat er in terug verwacht?
Wat is het nieuws , ik denk dat alle producten die een paar mnd. op de markt zijn dat hebben
Altijd grappig, de vraag neemt af is de boodschap en "de verwachting valt tegen" is het sentiment onder aandeelhouders, maar het is nog steeds een record. :) Voor mij als simpele ziel betekent dat nog steeds een toegenomen vraag of heb ik het dan mis?

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 19:02]

De vraag naar iPhone 13 valt tegen imho.

Daarom zullen de andere modellen beter verkopen gok ik
Ah, hebben ze het over alle iPhone modellen dat verklaart al meer dan. Even overheen gelezen blijkbaar.
Ik heb er op 20 oktober 1 besteld (bij belsimpel) en die wordt (hopelijk) dit weekend geleverd. Dus het is ook niet heel aantrekkelijk om een toestel te bestellen als er steeds langere levertijden komen voor een los toestel.
Vanuit jou als consument gedacht heb je helemaal gelijk. De vraag is inderdaad toegenomen.

Maar een belegger kijkt wat verder vooruit.
De verwachting was dat er een bepaalde omzet/winst zou zijn. Die voorspellingen zorgden ervoor dat de prijs van een aandeel steeg. Immers: Per aandeel zou er flink meer winst worden gemaakt.

Die winst zal nu helaas minder hoog worden dan verwacht (door lagere verkoopcijfers), en dus zal het aandeel dalen in prijs.
Maar de keren dat die verwachting te hoog is is (volgens mij) vaak aan de orde, vaker dan dat het correct is. Zijn daar cijfers over? Want dan heeft een verwachting geen enkele nut zou je zeggen, integendeel.
Mooie toestellen maar te duur voor wat het brengt. Eindelijk een 120hz scherm op de dure modellen. De reguliere niet. Camera's zeker top, maar niet de beste.
Ik moet zeggen dat ik de variabele 120hz nou niet geweldig vind. Ik krijg vaak choppy beeld als ik scroll. Dat mogen ze wel even aanpassen.
De iPhone 13 pro is op papier dunner dan de 11 pro. Maar in de praktijk is het een lomp dik toestel.

Als ik m niet gratis had gekregen zou ik de 11 blijven gebruiken
Lomp dik? Volgens mij word ik oud, maar je hebt met de 13 juist daardoor langere accu-tijden, wat ik persoonlijk een enorm voordeel vind.
Dat staat natuurlijk semi-los van elkaar.
Het feit dat iemand het design lomp en dik vindt, heeft niks te maken met de accuduur. Die persoon vindt het apparaat cosmetisch beperkt. Het feit dat het technische voordelen geeft, doet daar niks aan af. Het is puur een afweging en persoonlijke voorkeur.

Ander voorbeelden:
Ik heb op het moment een iPhone 11. Ik laad hem 's nachts op. Ik laad hem zelden overdag bij. Zodoende is 'snelladen' voor mij ook compleet overbodig, zolang de accu overnacht maar vol laadt is het voor mij goed. Echter zijn er zat mensen die heel de dag met het apparaat bezig zijn, en dan is snelladen natuurlijk wel echt een uitkomst.
Mij interesseert de camera van een telefoon vrij weinig (als ie maar een redelijke foto kan maken vind ik het allang prima). Ik zit echter wel met zo'n (in mijn optiek) lelijk 'camera-eiland'. Er zijn echter heel veel mensen die de camera wel belangrijk vinden, wat ik ook prima snap natuurlijk.

Ofwel. Als je voldoende hebt aan een kleinere accu, en dat daarmee het apparaat dunner kan zijn, is dat allicht voor veel mensen fijner dan een lange accuduur die ze toch niet nodig hebben. (zoiets als dat hij mij geen bal interesseert of m'n auto een maximumsnelheid heeft van 180 of 230. Ik rijd nooit harder dan 140, dus alles daarboven is voor mij compleet zinloze informatie, laat staan dat ermee geadverteerd wordt)
Accu merk ik geen verschil in. Beide toestellen gingen ongeveer twee dagen mee toen ze nieuw waren.

Enige voordeel van de 13 pro is de verbeterde camera.

Van alle andere verbeteringen, zoals 120Hz scherm merk je in de praktijk eigenlijk niets.
Juist die 120hz maakt een enorm verschil. Ik kan echt niet meer terug inmiddels. Accuduur zou ook langer consistent moeten blijven volgens Apple.
Ja, die 120Hz is goed merkbaar in de animaties van iOS (swipen, app starten of afsluiten etc etc) en in de apps van Apple zelf. Maar in alle 3rd party apps werkt het nog niet, en bijvoorbeeld ook niet in Safari. Dus ik vraag me af waar jij dat dan allemaal merkt.
Op een android toestel met HFR scherm. Daar kan je 't forceren in elke app
Ik heb privé nog de XS en zakelijk de 13, maar hoe fijn is dat 120hz scherm zeg. Dat is elke keer het eerste wat opvalt als ik wissel
Nee, tot je hem een tijdje gebruikt en daarna weer teruggaat naar een normaal toestel. Althans dat is mijn ervaring.
Ja maar als je het verschil alleen merkt als je teruggrijpt naar een toestel dat geen 120hz heeft wat heb je er dan werkelijk aan?
Nee, ik merkte wel een verschil met de 60hz, alles leek soepeler met de 13 pro. Maar omdat ik een oudere iPhone had dacht ik dat dit ook te maken kon hebben met een nieuwere soc, etc. Na teruggaan bleek dat het voornamelijk lag aan de 120hz ipv de 60hz. Het is echt een lekkere upgrade wat bijdraagt aan de gebruikerservaring.
Maar als ik jou zo hoor geldt dit uiteraard voor alle vernieuwingen.
Als ik bijv een oude iPhone 5 had gehouden, en nooit een nieuw toestel had geprobeerd, dan weet ik ook niet wat ik mis zou lopen bij nieuwe iPhones, en hoef ik hem niet te vervangen.
Ah, omdat het menselijk oog zeker maar 60Hz/fps ziet? ;)

De stap van 60Hz naar 120Hz is gigantisch en tilt de iPhone qua (snelheids)beleving en responsiveness écht naar het volgende niveau. Daar merk je zeker iets van.
Beetje kort door de bocht. Het scherm merk je niet als je daarna nooit meer een andere <120Hz aanraakt. Maar probeer maar eens te werken op een iPhone 13 Pro en een iPad zonder 120Hz. Verder is de batterij verbeterd, blijven veel meer apps in het geheugen staan en op lange termijn ga je de verbeterende processor ook opmerken. Als je nu zou zeggen tussen de 12 Pro en 13 Pro kan ik het wel iets begrijpen.
Ik ben toevallig wel van de 11 pro max na de 13 pro max gegaan, en vind het een super fijn toestel.
Enige reden eigenlijk wat meer opslag dan de standaard 64gb van de 11 pro max, omdat ik sinds een tijdje werk en prive combineer nu met 2 simkaarten(Esim en normale sim).

Dus heb wat meer apps en rotzooi enzo er allemaal op dan, maar merk inderdaad ook niks van het 120hz scherm enzo.
Heb op werk nu een se2020 voor mij liggen toevallig op tafel, en merk helemaal geen verschil met het scherm.
Helemaal eens. Ik vind het design echt geen gezicht. Als ik de 11 pro max naast de 13 pro (dus niet de Max leg) lijkt hij kleiner en subtieler. Waarschijnlijk door de wat meer afgeronde hoeken.

Qua batterij haal ik met de 11 pro max op 84% echt nog heel makkelijk de hele dag. Alleen als ik m’n iPad niet gebruik en al m’n werk calls (vaak toch 6 tot 8 uur) op m’n iphone doe haal ik het niet.

[Reactie gewijzigd door giantgiantus op 23 juli 2024 19:02]

Kan je dat concreet maken?

Ik heb immers de 13 pro in mijn handen tijdens het typen van dit bericht.

Na mijn XS vind ik dit een verfijnd toestel. Ligt goed in de hand, weegt iets minder, iets minder dik, de rechte tanden vind ik heerlijk nostalgisch (ik ben altijd van geweest van het iPhone 4 ontwerp).
Ik heb mijn telefoon altijd in een Apple hoesje leren hoesje zitten. Bij de 13 pro is het hoesje niet meer plat aan de achterkant, maar heeft een extra dikke bobbel om de camera’s veilig te kunnen houden
Ik heb nu voor het eerst de siliconen hoes en vind die eigenlijk beter, bij de leren zat altijd zo dikkere hoge rand aan de zijkanten.
Dit maakte het swipen van links naar rechts en andersom lastiger, dit heeft de Siliconen variant die nu om mijn 13 pro max heb niet meer wel fijn.
Ook fan van het design, mijn eerste smartphone was dan ook een iPhone 4. Zeker de iPhone 14 leaks zien er goed uit, dat lijkt bijna een eerbetoon aan de iPhone 4. https://www.frontpagetech...-first-look-at-iphone-14/
Ik heb de 11 pro max gehad en nu de 13 pro max, en de 13 pro max is juist weer een stukje zwaarder dan de 11.
Toen ik hem de 1ste keer uit doos pakte dacht ik zo he wat weegt dat ding zwaar, maar verder design vind ik wel mooi ja.

Maar goed hij zit toch in een hoesje dus zit er uiteindelijk toch niks van.
Een millimeter meer of minder maakt me echt geen hol uit, ik doe twee dagen met de batterij van de 13
Dat deed ik ook toen de iPhone 11 Pro nog nieuw was.
Gratis? Of betaal je hem via je abonnement 🙈
Werk waarschijnlijk, abonnementen zijn zo ingericht dat je niet meer van gratis kan spreken dus dat lijkt me sterk. De tijd dat de telefoonaankoop verborgen in je bundel zaten zijn we al een paar jaar voorbij...
"gratis", lol, vroeger of later wist die 1000 euro echt wel (door jezelf) betaald lijkt me.
Nja, soort van. We krijgen om de twee jaar een nieuwe van onze werkgever. Maar als je geen nieuw toestel bestelt, krijg je het niet in euros uitgekeerd.
Dus gewoon deel van je werkvergoeding/"salaris" wat je werkgever voor je betaald.

Ik ben blij dat ik niet voor dezelfde werkgever werk, zal een dikke discussie worden... Ik wil principieel geen Apple producten, maar vind wel dat ik recht heb op een gelijkwaardige beloning :+
Zou bij ons een korte discussie zijn. Dan neem je maar geen telefoon. En tijd nemen om discussie te voeren over een gelijkwaardige beloning zit er echt niet in. En terecht.
Terecht? Lekkere instelling, daarmee kom je bij mij op het punt van steek de telefoon waar de zon niet schijnt, hier heb je m'n ontslagbrief. Maarja, ik ben zo principieel dat ik mezelf wel vaker "tekort doe".

Anyway, we raken te veel off-topic.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.