Kuo: iPhone 16 Pro krijgt periscopische zoomlens en iets groter scherm

Apple voorziet de iPhone 16 Pro volgend jaar mogelijk van een periscopische zoomlens. Dat meldt TF Securities-analist Ming-Chi Kuo. Het apparaat zou om die reden ook een iets groter scherm krijgen dan zijn voorganger.

Oppo: periscopische camera
Diagram van een periscopische lens.
Bron: OPPO

Apple voorziet zijn iPhone 16 Pro en Pro Max volgend jaar allebei van een periscopische lens, schrijft Kuo op dinsdag. Om dat te bereiken, zou Apple het scherm van zijn iPhone 16 Pro 'iets' vergroten, hoewel de analist geen concrete afmetingen noemt. De extra interne ruimte zou het bedrijf in staat stellen om een periscopische lens te gebruiken.

Er gaan al langer geruchten rond over het gebruik van periscopische lenzen in iPhones. Apple zou dit jaar zijn eerste smartphone met een dergelijke lens introduceren. Dat gaat naar verwachting alleen om de iPhone 15 Pro Max-smartphone. Het kleinere Pro-model zou die dit jaar nog niet krijgen. Volgend jaar zou de feature wel worden uitgebreid naar het 'gewone' Pro-model.

Periscopische cameralenzen worden vooral gebruikt voor telecamera's. Een dergelijke lens wordt haaks in het toestel geplaatst. Er worden vervolgens spiegels gebruikt om het licht naar de sensor te kaatsen. Periscopische lenzen maken hiermee een grotere brandpuntsafstand en dus een verdere 'zoom' mogelijk dan traditionele telelenzen.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

16-05-2023 • 08:24

131

Reacties (131)

Sorteer op:

Weergave:

Ik fotografeer al een jaar of 50, kleinbeeld, rolfilm, zelf ooit een vlakfilm camera gebouwd omdat ik een paar dozen grafische halftoon film had gekregen. Mijn eerste digitale camera was en is een Canon 5D mark II. Prachtige camera, met een hele batterij lenzen erbij. Maar eerlijk, ik gebruik hem nauwelijks meer.
Gebruik vooral mijn iPhone 12proMax en 14. En ja, DSLR zijn technisch beter, qua specs, maar dat vind ik niet relevant. Mijn oude Rolfilm camera heeft negatieven van 6 bij 6 cm, maar die gebruik ik ook nooit meer. Voor verreweg de meeste zaken is een goede smartphone meer dan genoeg. Fotograferen is qua concept ook veranderd, door sociale media en smartphone is het veel meer een communicatieconcept geworden dan het klassieke fotograferen.
De enorme rekenkracht die smartphones hebben maken ook veel meer mogelijk. Waar produktfotos 10-20 jaar geleden nog veel werk met zich meebrachten is dat nu geheel anders. Het vrijstellen van bv een doos met product XYZ is in een app zo vrij te stellen en de parallax te corrigeren. De kwaliteit van een smartphone foto is meer dan genoeg voor Web publicatie.
Wat hier ook al opgemerkt werd, de beste camera is die je bij je hebt.
Dit is wat ik heb met die absurd goede camera's op smartphones in het algemeen en iPhone in het bijzonder: Je maakt prachtige foto's en video's maar als je ze deelt ben je alle voordelen kwijt en is het slechts een aftreksel van wat je hebt gemaakt. Het kost mij veel moeite om foto's en video's op goede kwaliteit te delen.

Dus: What is the point?

Okee, je hebt optische zoom, dus je kunt iets verder weg van je toch nog scherp vastleggen.

Nouja, ieder zijn ding. Ik heb overigens een iPhone 14 max en ondanks de bizarre prijs is dit wel iets wat ik drie jaar iedere dag meer dan een uur gebruik. Het scherm is prachtig, de batterij gaat relatief lang mee en de foto's zijn prachtig. Enige nadeel is dat ie nogal zwaar is. Dat valt echt op als je dat ding optilt.
Ik heb onlangs een tip gelezen dat als je een foto als 'document' verstuurd in WhatsApp, je dan het origineel verstuurd.
In WhatsApp is onder Instellingen - Opslag en Data een instelling Foto-uploadkwaliteit.
Als je die op beste kwaliteit zet in plaats van Automatisch ben je ook al een heel eind.
Thanks. Was nog niet op de hoogte van deze instelling. Is de kwaliteit dan gelijk aan die van als je een foto als document verstuurd of nog wel wat minder?
Als je die op beste kwaliteit zet in plaats van Automatisch ben je ook al een heel eind.
Heb dat eens geprobeert maar het helpt echt niet. De resolutie en kwaliteit worden nog steeds dichtgeknepen. Video's verliezen HDR etc. Dus gewoon niet bruikbaar als je deftige kwaliteit wil delen. Als je gewoon een foto wil sharen voor de fun dan is de standaard Whatsapp 'kwaliteit meer dan genoeg.

Je kan beter Airdroppen in een Iphone of iMessage gebruiken. Dan blijft ook de HDR in de video overeind.
Dat is leuk voor WA, maar o.a. Twitter en Instagram trekken zich daar niks van aan.
Ik vind het vrij bijzonder dat het niet makkelijk kunnen delen van foto's in de hoogste kwaliteit in Whatsapp als een 'iPhone tekortkoming' wordt gezien...
Het is een Whatsapp tekortkoming imo. In Telegram kun je het veel makkelijker kiezen, compressed of full. Ik wil niet weer een oorlog starten tussen welke beter is hoor, maar dat vond ik iig makkelijker
Het ging om de camera's, niet om de iPhone. De mensen hierboven hadden hetzelfde gezegd als het om een Samsung, Xiaomi, etc. ging. En ik geef ze volkomen gelijk. Het is een beetje alsof er één stukje snelweg in Nederland zou zijn waar je 200 mocht rijden en je daar elke dag 5 minuten gebruik van zou mogen maken, maar verder niks hebt aan je auto die 200 kan omdat de rest van de snelwegen 120 is…
Tegelijk, genoeg oplossingen om files in volle kwaliteit te delen waar het telt. Software inzoomen of croppen en je houdt netto al iets meer kwaliteit over omdat de compressie op een kleine uitsnede met standaard instellingen minder extreem is.

Ik verwacht van zoom lens bereik verbeteringen relatief de grootste winst op camera gebied. De compressie beeldkwaliteit verlies factor blijft hetzelfde. Het netto resultaat van een kwalitatief zelfde 5x zoom vergeleken met slechts 3x zoom ga vervolgens echt wel terugzien op WhatsApp ook, dan gaat er gewoon dubbel zoveel bronmateriaal aan pixels van je object datzelfde compressie algoritme in.

Los van die goede WhatsApp instelling tip van @swhnld, dat gaat iedereen al helpen.
Zegt toch niemand? Met de camera is niets mis, maar de platforms waarop je ze deelt zijn veelal nog basaal, dat is gewoon hoe het is.
Niemand zegt dat andere gsms dat wel goed kunnen? hij heeft alleen een iphone en haalt zijn ervaring erbij. Niet alles zo anti-apple opnemen. Komt wat fanboy-achtig over.
Blijft de metadata van de foto dan behouden? Bij het normaal versturen dacht ik dat deze verwijderd werd? Wel iets om rekening mee te houden gezien er in de metadata vaak ook locatiedata enz zit
Dan moet je de foto die je wil versturen eerst als 'Save to files' opslaan op je telefoon (icloud, On my Phone, of Downloads) en dan pas kan je het als document versturen.

Als je in Whatsapp in de chat een document wil sturen dan kom je niet in de folder met je foto's. Dus daarom omslachtig de foto eerst opslaan in de juiste folder.

Heb je dan alsnog compressie dan de foto extensie wijzigen naar doc en weer opslaan (icloud, On my Phone, of Downloads) en in de chat document kiezen.
Dat is inderdaad de oplossing.
Thanks voor de tip, ik ben er meteen even doorheen gelopen. Maar het testen is nog interessant. Gaat het namelijk voor het ontvangen of versturen? Bij ontvangen ben je dan wellicht weer afhankelijk van de setting van de andere partij.

Ik zie zo even snel nog even geen verschil.
Dit is inderdaad een goede ''verborgen'' optie waar ik regelmatig gebruik van maak.
Maar tegenwoordig is 99,99% van de foto's die rond gaan op WA en andere platforms gewoon onzin waar je niks hebt aan de volledige kwaliteit.
Klopt, werkt ook zo in Telegram. Het is dan alsof je elk ander soort bestand verstuurt.

(hij/jij-vorm, dus met een 't' op het eind - ik verstuur, hij verstuur+t)
Dit is waarom mijn vrouw en ik de foto's die we in hoge kwaliteit willen naar elkaar Airdroppen of, wanneer we niet in de buurt zijn van elkaar, via iMessage de foto's doorsturen.
Wij gebruiken hiervoor een gedeeld album op iOS. Tenminste, ik ga ervan uit dat dat de originele kwaliteit is
Nope, met shared albums wordt de kwaliteit ook naar beneden geschroefd helaas. Na aanschaf van een echt goede full-frame camera begon mij dit namelijk op te vallen, en het blijkt ook echt zo te zijn...

Airdrop of iMessage blijft wel origineel als je deze optie hebt aangevinkt.

[Reactie gewijzigd door renegrunn op 22 juli 2024 13:41]

Ai, wist ik niet. Moet wel zeggen dat de kwaliteit op bv de iPad wel tegen viel, maar dacht dat dat gewoon ‘de kwaliteit’ was.
Gedeeld album is een kopie van inferieure kwaliteit. Op je eigen account (of wie dan ook de eigenaar mag zijn van het gedeelde materiaal) blijft logischerwijs wel het origineel beschikbaar. Aan de andere kant heb je wel het voordeel dat het geen extra iCloud opslag kost.
Waarom niet gewoon een album delen?
Bij een gedeeld album raak je bepaalde informatie kwijt, vreemde keuze maar helaas wel waar. Bijvoorbeeld een portretfoto kun je niet meer aanpassen, zoals dit wel kan in een Gedeelde iCloud-fotobibliotheek, AirDrop of iMessage.
Dit klopt voor gedeelde albums, maar binnen een familie is bv een gedeelde bibliotheek sinds iOS 16 ook mogelijk en dat is echt een briljante oplossing.

Je hebt dan zelfs de optie dat als toestellen binnen bluetooth bereik van elkaar zijn, foto’s automatisch ik de gedeelde bibliotheek komen.
Daarmee wordt de foto ook bijgeschaafd... niet zo zichtbaar als bv Whatsapp, maar toch.
Helemaal mee eens, en ik volg deze thread ook met de hoop op tips.

Ik schiet regelmatig foto's met een full-frame camera, en die zien er kek uit. Maar zodra je ze op Instragram post (als story of als post) is de rek er snel uit*. Dat geld voor meeste social-media. En laat dat nu net zijn waar we foto's het meeste delen. Het verschil tussen full-frame en smartphone is wat dat betreft miniem.

*Er zijn wel trucs om dit te verbeteren, zoals afbeeldingen resizen voordat je ze upload, een 'highest quality' toggle, en het format waarin je upload, maar het netto resultaat is altijd minder dan je eigen native photo-viewer.
Hangt er maar net vanaf hoe je het deelt hè. Iedereen weet dat whatsapp de kwaliteit verpest. AirDrop, mailen en tof andere opties om de originelen te delen..
Als het doel van het maken van foto's het delen (ik neem aan dat je op social media bedoelt) is dan heb je er niet veel aan inderdaad. Als je de telefoon als fototoestel vervanger gaat gebruiken dan heeft dat natuurlijk wel nut.

Ik heb mijn telefoon toch bij. Als die dan net zo'n goede foto's maakt als een gemiddelde compact camera dan scheelt me dan weer een apparaat meeslepen.
Ik liep pasgeleden de mediamarkt in en was juist erg geimponeerd door het gewicht van de "premium" iphones. Geeft voor mij erg dat gevoel dat ik iets waardevols in mijn handen heb. De normale iphone modellen voelden daarentegen erg licht en daardoor goedkoop en plasticy aan.
Ik maak foto’s toch echt primair om voor mezelf en ons gezin van alles vast te leggen waar we herinneringen aan op kunnen halen. Dan heb je gewoon de volledige kwaliteit. Dat dat niet allemaal 100% gedeeld wordt via Whatsapp of socials zal mij een worst zijn. Als we samen op de iPad of TV foto’s en videos terugkijken ben ik maar wat blij met elk stukje extra kwaliteit dat is vastgelegd.
Zo zie ik ook regelmatig dat ik de kwaliteit van een nieuwe iPhone camera al snel voor lief neem, maar echt duidelijk verschil zie vergeleken met foto’s van enkele jaren geleden, laat staan ouder. Maar van een 15 jaar oude point and shoot camera, laat staan 10 jaar oude spiegel reflex winnen smartphone camera’s het nog steeds niet helaas. Video dan weer wel.
Wel interessant hoe we op smartphones gekomen zijn van subpar camera’s tot camera’s die meer detail vastleggen dan praktisch deelbaar. Denk 4K60 video; compleet overbodig om te delen en zelfs amper zichtbaar op een telefoon, maar prachtig op een 4K tv of iPad.
Maar Apple heeft helemaal niet de beste telefoon camera, dus waarom koop je dan een iPhone?
Beetje tweaker heeft hier zo een oplossing voor
De point is dat iedereen met zo een telefoon zich als een content creator kan voelen en dat als je optimaal gebruik wil maken van die extra functionaliteit je dieper in het Apple eco systeem moet duiken. Voor content maken is de iPhone denk ik op het moment echt de beste telefoon op de markt.
Als je persé een foto in volledige kwaliteit wilt delen over Whatsapp, dan kan dat als je de foto als "document" deelt i.p.v. vanuit de Foto en Video bibliotheek. Dan zit er dus geen compressie op.
Volgens mij vind er geen kwaliteitsverlies plaatst als je airdropt
Dat is een manier, link delen via fotorol op iPhone is er ook 1 die werkt cross platform. Dus ook tussen iPhone en Android. Maar naast dat dit niet altijd even makkelijk werkt, is het ook beperkt tot iPhone en dat je lokaal bij elkaar bent.

Als ik op vakantie echt iets moois zie en ik wil dat delen, vooral met video, is het vaak enorm minder in kwaliteit. HD en op 60 frames ziet er prachtig uit, maar bij het delen via social media, Google photo's (traag !) of WhatsApp is het totaal van andere kwaliteit.

Daar ligt echt nog een groot gat!
Airdrop en iMessage comprimeren de foto niet.
Daarnaast worden ze op full size gesynced met de iCloud en je Mac, waar je ze dus zonder kwaliteitsverlies kan bewerken.

Verder inderdaad troosteloos dat WhatsApp nog altijd media will comprimeren. Vooral bij videos so irritant. Ik heb unlimited internet. Ik wil niet 30 seconden wachten "voorbereiden..." voordat dat ding verzonden wordt. Hup, gewoon meteen op de draad met die handel.
Helaas doet het er weinig toe wat jij wilt. Het gaat erom wat het grootste deel van de Whatsapp gebruikers wilt. Die willen Whatsapp gebruiken, niet de melding krijgen dat de telefoon vol zit met ongecomprimeerde foto's & video's die ze dan per stuk handmatig moeten verwijderen.

Ik snap de keuze van WhatsApp daarin wel.
Nooit gezegd dat het makkelijk is, maar wat is het punt van steeds betere camera's als je de kwaliteit verder toch nooit ziet. Ik mis daar wel echt iets.
PEBKAC, sorry: Je kunt via cloud storage en Whatsapp (via de optie "document delen") prima een foto zonder kwaliteitsverlies versturen of opslaan.
Maar aan het gewicht wen je wel snel. Ik kwam van een SE2020 en heb nu een 14Pro. Ja hij was zwaar in het begin maar nu geen belemmering meer.
Sterker nog, als ik mijn oude op pak, dan denk jeezz, wat een klein licht ding is dit!

Voor wat betreft de telescopische lens, die had ik al graag in mijn 14 Pro gehad. Ik ben veel in natuur en wil graag dingen optisch dichterbij halen. Dit heeft niks met pixels te maken. Maar optisch dichterbij halen heeft wel voordelen, voor mij in ieder geval.

Ben wel met je eens dat iPhones wel erg mooie foto's kunnen maken. Maar ook wel voornamelijk door nabewerking van de sofware, je ziet de foto veranderen nadat ie gemaakt is, met name het contrast.
Heel mooi natuurlijk als je van foto's maken houd, maar dan zou je toch eerder voor een goede camera gaan. Voor een eventueel kiekje zou dit nog kunnen.
Als dit de enige innovatie is van de telefoon, dan blijft Apple eigenlijk stil staan. Apple is allang niet meer dat innovatieve bedrijf meer.
De beste camera ter wereld is de camera die je bij hebt.
Niet de camera die thuis in je rugzak ligt.

De tijd dat mensen nog een losse camera aanschaffen is voor de grote bulk mensen voorbij.
Telefoons zijn voor veel mensen de enige vorm van camera die ze hebben. En laten we eerlijk zijn voor de meeste mensen is dat dan ook meer dan voldoende.
Dat inderdaad.
Ik heb weleens foto's gezien die Anton Corbijn met een wegwerpcamera van een paar euro heeft gemaakt. Die waren een stuk mooier dan wat een gemiddelde amateur fotograaf met een dure DSLR maakt.
Hij heeft zelfs een boekenserie "Instanton" waar juist deze foto's gemaakt op zijn smartphone aan bod komen.
De meeste amateurfotografen hebben dan ook geen enkel benul van fotografische basistechnieken, dat heeft Anton Corbijn wel. En juist daarmee kom je een heel eind. Wanneer je die basistechnieken beheerst, kun je met een smartphone (of desnoods een wegwerpcamera) best goede foto's maken. Natuurlijk ben je in technisch opzicht beperkt(er) in vergelijking met een echte fotocamera, maar dat hoeft voor het uiteindelijke resultaat niet eens uit te maken.

Mijn vriendin is professioneel fotograaf en heeft dus ook professionele apparatuur, maar ze maakt met haar smartphone (@Shunts 'beste camera die je bij je hebt') betere foto's dan het gros van de "dikke 50-plussers met kapitalen aan camera's om hun nek" - simpelweg omdat ze de basistechnieken heel goed beheerst.
Dit is toch een terugkomend fenomeen maar uiteindelijk is de kwalitatief beste camera toch nog steeds een lomp groot ding. En hoewel je met je mobieltje leuke snaps kunt maken, vooral in het moment, doet dit niks af aan mijn eerdere statement.

Dat een lomp ding mooiere foto's maakt is niet verwonderlijk zeker in de handen van een professional maar zelfs als amateur. Maar dat is iets wat veel mensen gewoon niet doen, die snappen even een leuk kiekje van hun kind. Dit is iets compleet anders maar dat maakt de kwaliteit er niet beter op.

Er is echter een tussenweg, maatje van mij loopt altijd rond met een compact Leica, nog steeds niet goedkoop maar die schiet bergen leuke spontane foto's. En natuurlijk met een mobieltje kun je ook top foto's maken zeker met een beetje nabewerking maar laten we niet beiden tot hetzelfde verhevelen dat zijn ze gewoonweg niet. Begrijp me niet verkeerd sinds mijn Minolta loop ik ook bijna nooit meer rond met een camera maar ik maak me geen illusies dat mijn S22 of mijn vrouw met haar iPhone 15 top foto's maakt, ze zijn gewoon leuk, niets meer, niets minder.
Vanochtend zat ik op de fiets naar werk, uurtje of 6:45 en ik zie een ree oversteken. Met mijn mobiel kan ik daar direct een foto van maken, maar mijn compactcamera of zelfs DSLR neem ik niet mee naar werk. De beste camera is dus de camera die je bij je hebt en voor spontane foto's (de meeste foto's), gebruik ik dus mijn mobiel. Leuk om even door te appen naar de familie, even een fotootje op werk met mijn zakelijke mobiel om iets door te sturen aan een collega, etc. 95% Van de foto's die ik maak zijn kiekjes die doorgestuurd worden via Whatsapp en dan boeit de kwaliteit echt niet, zolang hij maar scherp en goed belicht is.

Ik zie dat ik steeds minder vaak mijn fotocamera gebruik en steeds vaker mijn telefoon. De foto's zijn prima voor vakantiekiekjes, dagjes uit, etc. Alleen als ik naar de dierentuin ga of op reis naar een ver land, bijvoorbeeld een stedentrip in Japan of China of een safari in Afrika, zou ik mijn DSLR nog meeslepen. Voor al het andere gaat op vakantie de compactcamera mee en voor dagelijks werk is mijn mobiel goed genoeg. Je hebt altijd je mobiel bij je, dus daar maak je logischerwijs de meeste foto's mee. Mijn DSLR + objectieven weegt snel een kilo of 6-7, dus daar loop je liever niet de hele dag mee te zeulen, hoe goed je rugtas ook is.
Zo'n ree blijft over het algemeen behoorlijk op afstand. Vraag me af of je met je telefoon dan een foto kan maken die de moeite waard is. Persoonlijk zou ik gewoon van de natuur genieten in plaats van direct de telefoon er bij pakken. Familie weet wel hoe zo'n dier er uit ziet ;)

7 kilo voor een DSLR is natuurlijk al lang niet meer nodig voor optimale kwaliteit. Met een APS-C mirrorless knal je er al stukken mooiere foto's uit dan met een telefoon.
Ik heb ook geen foto van die ree gemaakt, maar als ik dat had gewild, had dat met mijn telefoon gekund. Veel meer dan een meter of 10 was het niet hoor, dat is het voordeel van min of meer de eerste fietser zijn in het buitengebied :)

Tsja, ik kan natuurlijk mijn hele DSLR-setup verkopen en iets nieuws kopen, maar met lichtsterk glas is dat nog steeds relatief zwaar. Het is niet te vergelijken met een compactcamera of smartphone, dat was mijn punt in ieder geval.
Tegen de tijd dat jij in de haast je telefoon uit je jas hebt getrokken is dat beest al lang vertrokken is mijn ervaring.
Bij moderne mirrorless camera's is de sensor gevoeligheid vaak stukken hoger dan bij oude DSLRs dus extreem zwaar glas heb je ook niet nodig (of je kan gaan voor een prime, maar ik begrijp dat je graag wild schiet dus dat is dan weer lastig met tele ;) ).
Ja, klopt, je bent dan te laat. Maar ik fiets daar dagelijks langs en ik kom zeker 2x per week een ree tegen, dus dan kun je de mobiel ook vast bij de hand houden. En zo snel zijn ze ook niet op asfalt: die van vanochtend maakte er een soort "Bambi on ice" spektakel van :D
Je snapt mijn punt niet, De beste camera is de camera die je bij hebt.
Ik heb een prachtige A7-II thuis liggen. En daar zit het hem die ligt thuis. Daar kan je dan geen plaatjes mee schieten.
De beste foto's krijg je alleen als je die beste camera bij je hebt en de tijd neemt om mooie foto's te maken. Als ik de tijd kan nemen gaat die beste camera mee, voor snapshotjes volstaat een telefoon.
Dus wanneer jij jouw telefoon bij je hebt en jouw camera thuis ligt, zit in die telefoon de beste mogelijkheid om foto's mee te maken. Dat is wat @Shunt bedoelt.

Liggen beiden thuis, dan zijn jouw ogen en jouw vermogen om tekeningen te maken de beste mogelijkheid ;)
Jullie hebben beiden gelijk.
Ik had vroeger een DSLR. Alleen jammer dat die dus thuis lag als ik op een feestje was, een festival, of een citytrip.

Want ja, dat "groot lomp ding" moest je natuurlijk mee binnen mogen nemen (dat was vaak niet zo op festivals), en als het al mocht moest je het de ganse dag/nacht meezeulen (feestjes en citytrips) en in de gaten houden (vooral citytrips dan).

Dus heel vaak werd toch een smartphone gebruikt voor kiekjes, gewoon omdat het niet de moeite was om die DSLR mee te nemen.

Ik was toevallig gisteren nog door foto's aan het gaan van 2016 (iPhone 6 Plus) en foto's van 2 jaar later op hetzelfde evenement (iPhone X). En ik moet zeggen, vooral na zonsondergang was de 6 Plus toch maar een wazige zooi in vergelijking met de X. Echt een gi-gan-tisch verschil.

Kan je wel zeggen dat dit allemaal niet innovatief is, maar elke verbetering is een mooie verbetering. En op geen van beide evenementen had ik een DSLR mee mogen binnen nemen.

DSLR is overigens ook gejat eind 2017, en heb 'm niet meer vervangen.
Juist. Daarom ben ik gestopt met camera's kopen, voor een amateur heb ik geen extra spul nodig dan het geen wat ik al op zak heb.
Alle mensen die ik ken (inclusief professionele fotografen) die in het verleden met een losse camera foto's zijn gaan maken (en nu nog doen) doen dat met een spiegelreflex en/of systeemcamera. Ze zeggen allemaal dat de beeldsensor en de lens van een telefoon niet kunnen tippen aan die van een losse camera. De grote bulk die ook kiekjes (want meer is het niet) met een telefoon maken zijn geen fotografen, die zouden sowieso nooit een losse camera hebben aangeschaft.

Maar goed, al die sportfotografen zijn waarschijnlijk hardstikke dom om zich met een goede camera met telelens aan de rand van het voetvalveld te positioneren om de ultieme foto te kunnen maken. Dat hadden ze natuurlijk veel beter met hun aaifoon kunnen doen 8-)
Heilige poep lezen is echt een vak.
De beste camera is de camera die je bij hebt.
99% van de mensen hebben een telefoon bij en geen full frame camera van 2 kg.
Dus dan is de beste camera die telefoon die in hun broekzak zit.

En nogmaals dat is dus voor 99% van de mensen prima zat. Een beroeps fotograaf valt duidelijk buiten die 99%.
Ja, daarom heb ik 24/7 een spiegelreflex in mijn broekzak mee.
Snap je het nu nog niet?

Ik (en nog veel meer mensen) baseren hun telefoonkeuze tegenwoordig op de kwaliteit van de camera. Ik heb geen zin om altijd een spiegelreflex of systeemcamera mee te nemen. Zeker met kleine kinderen maak je de leukste foto's toch 'spontaan' (eigenlijk alle foto's)

[Reactie gewijzigd door -tom-562 op 22 juli 2024 13:41]

Het is gewoon een andere use case. Ik heb hier een mooie Sony mirrorless camera liggen. Dat ding is niet eens zo zwaar en toch gaat vaak enkel de iPhone mee. Wanneer ik een uitstap doe met de bewuste intentie om mooie foto's te maken is het een ander verhaal, maar voor bijvoorbeeld een snapshot van de kinderen tijdens een uitstap is een iPhone meer dan voldoende.

Op een festival/pretpark/dagje strand/... gaat de afweging extra gewicht meezeulen & zorgen dat het niet gestolen wordt versus het gemak van een smartphone al snel richting de smartphone.
de beste camera is een verzamelaar van bits en bytes, dat gewoon in een groot data gat verdwijnt waar niemand later nog moeite voor doet om door de massa te scrollen. En voor de meeste mensen is het bij vele generaties terug al meer dan voldoende (als je toch iet of wat investering gedaan had in een telefoon)

En deze camera's zijn nog steeds enkel capabel om moment opnames te nemen met beperkingen. Echte beelden van bepaalde situaties of acties vereisen een degelijke zoom met statief of stabilisator. Iets dat je niet hebt met zo een plat ding van een paar cm in je hand. Mijn DSLR met 70-350 is nog steeds een pak beter dan eender welk plat ding dat ik mijn handen heb. Ook veelal te traag door de handeling op het scherm in echte actieve sport situaties.

maar idd de beste camera heb je altijd in de hand... veelal tot ongeloof toe, hele optredes zitten op te nemen of 100en van die handjes de lucht in met zo een ding.... allemaal voor meer bits en bytes in een data lake.
Ik vind tegenwoordig vooral voor foto's het verschil tussen systeem/dslr cameras en telefoons niet enorm groot meer. Tuurlijk het grote lompe ding is nogsteeds wel beter maar zoals jij zegt die ligt vaak thuis in de rugzak.

Het enige verschil (maar geld je argument nogsteeds voor) is video. Met video is een grote lompe camera echt nog steeds een wereld van verschil.
Niet innoverend Apple:

- 2e Apple computer, had muis, toetsenbord, scherm en GUI
- Apple computers waren de eerste met USB (2015 => USB-C)
- Apple computers waren de eerste met WiFi
- Apple computers waren de eerste met poorten zoals Firewire, TB
- Apple was de eerste met een smartphone.
- M (SOC) processor => heeft wat unieke en nieuwe features waar concurrenten nog steeds geen antwoord op hebben (veel beloften maar nog niks concreets)

Inderdaad sinds 2020 innoveert Apple niks, en leven op andermans ideeën.
De smartphone bestond al wel een tijdje toen Apple met de iPhone kwam (al was de term smartphone nog niet zo universeel). De innovatie zat em vooral in de app store en de UI.
Je bent niet correct. Appstore bestond nog niet, pas bij de 2e iteratie van de iPhone is de Appstore erbij gekomen.

Deze video laat de introductie van de iPhone zien, en legt ook uit waarom eerdere phones niet echt smart waren.

Deze video wordt nog steeds beschouwd als een "Masterclass" voor introductie van een NIEUW product.

https://www.youtube.com/watch?v=VQKMoT-6XSg

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 22 juli 2024 13:41]

Wat een onzin, voor de iPhone waren er wel degelijk al smartphones, je moest ze alleen nog vaak met een pen besturen ipv met je vingers, maar voor de iPhone waren er ook al touchscreen telefoons.
Nog een keer: kijk AUB deze video, waarin wordt uitgelegd dat dat "smartphones" voor de iPhone niet echt smart waren...

https://www.youtube.com/watch?v=VQKMoT-6XSg

En op deze "smartphones" kun je dan:

- Muziek luisteren (veel albums)
- Video bekijken
- foto's nemen
- Contacten en calendars gelinkt aan de Phone
- Browsen op het internet.

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 22 juli 2024 13:41]

Juist, dat kon allemaal ook al op voorgaande 'smartphones'.. Vergeet niet dat de video waar je naar linkt een Steve Jobs presentatie is, ofwel wij van wc-eend, de man was voornamelijk goed in bestaande technologie een mooiere laag geven.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 22 juli 2024 13:41]

Link, of je hebt het zelf gebruikt, daar kan ik niet tegenop.

De toenmalige Google CEO is ook in deze video verschenen omdat er ook 2 Google functies op de iPhone waren gebruikt, maar die andere "smartphones" konden dat natuurlijk ook.

Anders:

Weer niet correct, (en je hebt waarschijnlijk ook niks van deze video gezien.)

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 22 juli 2024 13:41]

Tuurlijk heb ik de video niet verder bekeken, zodra Jobs in beeld kwam wist ik al genoeg. Ik heb zelf indertijd nog van die 'smartphones' gehad, voordat de iPhone er al was. Zoals ik al aangaf, Apple heeft het toen alleen maar weer wat verfijnd.
Als je de video niet hebt gezien, blijf je onzin verkopen.

Hey Tweakers, waarom wordt deze onzin. omhoog gemod?

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 22 juli 2024 13:41]

De video is gewoon een presentatie van Steve Jobs over een nieuw product, waarin hij weer claimed hoe mooi, hoe beter hun nieuwe product is. Dadelijk ga je nog zeggen dat Apple de 1e echt mp3 spelers heeft gemaakt. Zoals ik al zei, ik ontken zeker niet dat Apple met de iPhone het allemaal net nog ff wat gebruikersvriendelijker heeft gemaakt, maar als 'smartphone' was het zeker niet de 1e.
Masterclass, uitleg waarom oude "smartphones" niet echte smartphones zijn, met de baas van Google die lyrisch werd over 2 Google functies die ALLEEN te vinden waren op de iPhone. Natuurlijk gecombineerd met je inherente onzin.

Daarnaast HTML, POP/IMAP ondersteuning, en dat kunnen die oude "smartphones" niet.

Allemaal feiten die je had kunnen weten als je die video ook had GEZIEN.

En dit is een oude "smartphone" Sony Ericsson K750 met 2Gb intern geheugen, dus past daar alles in? (vs 8Gb)

https://www.amazon.nl/-/e...obile-phone/dp/B000EHMNWC

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 22 juli 2024 13:41]

Daarnaast HTML, POP/IMAP ondersteuning, en dat kunnen die oude "smartphones" niet.
Dat is dus al bullshit. Want ik kon op mn oudere 'smartphone' toen al gewoon mn mail bekijken/zenden.

LOL, laat ik nu toevallig ook een k750i (zwarte versie) een tijdje gehad hebben.
Klopt, maar het is wel een bedrijf dat zaken, als ze het doen, goed doen.

Nu zijn de enige innovaties van de concurrenten eigenlijk : een foldable scherm met toch een vouw die mij toch irriteert en het toestel kwetsbaar maakt,
Verder heeft de concurrentie ook niet echt veel te bieden.

Maar er zijn inderdaad gebieden waarin Apple in ieder geval nog voor verbetering zou moeten zorgen tov de concurrentie:
-siri/ai
-iPad: zeer goede hardware in de pro line-up, maar het moet toch mogelijk zijn een os te maken waardoor het echt de concurrentie kan aangaan met de pc’ s en de Macs .
Niet zo gek, telefoons zijn door de jaren zo ongeveer uitontwikkeld. De tijd van echte innovatie is daar wel voorbij, maar is denk ik niet echt een probleem na zoveel verbeteringen door de jaren. En ook wel fijn dat je tegenwoordig een aantal jaar met je toestel kunt doen.

Wbt Apple en innovatie, denk dat je dat eerder moet gaan zoeken in het AR gebeuren. En onlangs nog heeft Apple een grote verandering doorgevoerd met hun eigen arm chips.
Dynamic Island op de iPhone14 is anders aardig innoverend. Voor de rest ben ik het zeker met je eens, maar ik geef toe dat ik overstag ben gegaan voor de Dynamic Island. Ik vind het bijzonder nuttig.
Je hebt nu zowat elke clichébeeld op flessen getrokken. Dat we enkel professionele fotografen zoom handig vinden, dat camera's in telefoons enkel voor 'kiekjes' dienen, dat is een povere innovatie is en Apple daarmee ook geen innovatief bedrijf is.

Wat is er mis met een goede camera in een smartphone? Waarom daar constant over klagen en denigrered over doen? 'Aaach, een smartphone is toch maar enkel goed voor een 'kiekje'. Koop dan geen Iphone met goede camera's. Als jij liever een DLSR omdat je alles tot de laatste pixel er wil uithalen of de beste zoomlens wil is dat uw zaak.
Je gaat aan een ding voorbij, welke innovatie wil je nog? En denk je nou echt dat 90% van de mensen op die innovatie zit te wachten? De grootste innovatie die Apple heeft gedaan is zijn eigen 2e hands winkel openen waardoor het merk en de beleving voor een nog grotere groep bereikbaar is, dit zonder direct met een goedkoop model de eigen markt te beconcurreren. Hierdoor wordt de hoge prijs ineens meer verantwoord want de afschrijving is laag en de levensduur hoog.
Ik kijk vooral uit naar innovatie op het gebied van software. Een nog diepere integratie tussen mijn Apple devices. Daar vind je bij Apple misschien geen unieke features die verder niet bestaat, maar doorgaans vind je bij Apple wel een zeer gebruiksvriendelijke uitwerking. Er is echter nog een hoop te winnen . E.G. iPhone als touchpad / remote control van je MacBook bij presentaties/media, het slimmer opnemen van bepaalde bestanden in iCloud of het beter toegankelijk hebben van media op je ene device ook op je andere device (zoals een recent gedownloadde PDF die je vergat te airdroppen voor je naar het toilet ging), etc. etc..

Apple maakt continue voortgang in deze integratie van devices, maar hier valt nog een hoop innovatie te verwachten (let op: Innovatie is wat anders dan uitvinden).
Ik wil echt nog een onzichtbare front camera achter het scherm.

Nu gaan een aantal zeggen dat dat er al is en geen innovatie is, maar heb je de kwaliteit van die foto’ s wel eens gezien?
Er zijn nou eenmaal natuurkundige wetten die bepaalde zaken onmogelijk maken
Nou, ik denk dat dit niet onmogelijk is op termijn. Alleen nu nog niet.
Nooit van mijn leven ga ik meer een camera kopen, hebben er wel 1 omdat we dachten leuk met onze (toen nieuwe) hond, ding is 4 keer gebruikt, en mijn telefoon 100den keren met veel meer leukere (spontanere) foto's.

Volgende week lekker op vakantie en koop liever de dag ervoor een nieuwe telefoon die mooiere plaatjes schiet dan mijn huidige dan dat ik geld aan een camera uitgeef.
Gelukkig is de rest van de markt volop aan het innoveren met smartphones…
De smartphone als concept staat als een huis sinds de eerste iPhone. Met de komst van “retina” schermen was het wel zo’n beetje af. De grootste “innovaties” sindsdien zitten meer in software en services dan in de hardware. Dan rest nog de schermgrootte, biometrische verificatie en de camera.
De innovatiekracht gaat momenteel naar nieuwe productcategoriën; Airpods, Apple Watch en hopelijk zien we volgende maand voor het eerst de UX die Apple voor ogen heeft voor spatial computing, AR en VR. Smartphones zijn niet meer spannend, net zoals laptops inmiddels wel uitgekristalliseerd zijn qua concept.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 22 juli 2024 13:41]

Voor veel mensen zal het handig zijn om op het strand net die ene foto van veraf te kunnen maken, maar de kwaliteit van dit soort sensors/lenzen laat toch te wensen over als je een echte camera gewend bent. Handig voor onderweg als je even snel een foto wil schieten. Maar wil je een echt scherp beeld waarbij ai niets uit zichzelf toevoegt dan zou ik voor een echte camera gaan. Grootte in sensor/optische lens doet er in dit geval wel toe voor kwaliteit.
De beste camera is degene die je bij je hebt. Er zijn dagen dat ik mijn Nikon + 10 kg glas niet bij me heb...
Verschrikkelijk die camera oorlog op smartphones. Over een paar jaar krijg je een telelens die je als adapter op je telefoon kan klikken.
Wat kan er anders echt ontwikkeld worden in smartphones in plaats van camera's.....
Dezelfde functionaliteit weer in een normaal handzaam formaat en niet het formaat van een halve tablet. Mijn huidige iPhone SE (2016) begint na bijna 7 jaar (ondanks dat deze nogsteeds updates ontvangt) aan vervanging toe te zijn. Het enige wat ik nu nog als alternatief zie is de laatste versie van de SE, wat recent is uitgekomen, alles daarnaast is mij veel en veel te groot geworden. Dan lees je dat de iPhone 16 nog groter wordt...

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 22 juli 2024 13:41]

Moet je een iPhone 13 mini halen, kun je zo weer een paar jaar vooruit.
_Dune_ Moderator OeB @i7x16 mei 2023 10:10
Hoewel ik nog niet gekeken heb wat de exacte introductie datum is van de iPhone 13, ik ga niet meer voor een paar jaar, mijn huidige iPhone is nu 7 jaar. Daar worden telefoons ook veel te duur voor, om ze maar weer na een jaar of twee a drie af te schrijven. Persoonlijk vind ik het belachelijk dat dit nog zoveel gebeurd.
Als je 7 jaar met je SE kunt doen gaat een 13 mini ook wel 7 jaar mee hoor. Hooguit even de batterij laten vervangen over een paar jaar. Is juist een groot voordeel van modernere telefoons dat ze veel langer meegaan dan vroeger.
En toch willen veel mensen een grote(re) telefoon, dus als ze de telefoons kleiner maken zijn een aantal Tweakers blij, maar daar heb je als fabrikant niet zo veel aan.

Die 6,5" telefoons zijn mij ook veel te groot trouwens, maar daar is wel een doelgroep voor.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 22 juli 2024 13:41]

en daar verbaas ik mij toch steeds weer over, iedereen die ik spreek Tweaker, non-Tweaker, ITer, non-ITer, collega's, vrienden en familie over grote deel geeft aan dat telefoons te groot worden. Overigens daar ben ik bewust eens over gaan rondvragen.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 22 juli 2024 13:41]

Ik zou de 13 mini eens overwegen. Die is kleiner dan de SE.
eens ...

Ik doe al bijna 35 jaar aan digitale fotografie maar de camera's in smartphones hebben mij nog steeds niet kunnen overtuigen. Smartphones met goede camera's lijken steeds groter en duurder te worden terwijl de beeldkwaliteit nauwelijks meer vooruit gaat, al lijken de foto's soms nog beter door slimme nabewerking. De extra mogelijkheden vergeleken met een gewone digitale camera wegen voor mij niet op tegen de hogere kosten, extra bulk en compromissen t.a.v. beeldkwaliteit en ergonomie.

Als een smartphone ook nog een goede kwaliteit telelens / periscoop /macro lens heeft mag hij voor mij wat groter zijn (handig voor documentatie van bijvoorbeeld natuur waarnemingen) maar dan nog zie ik niet in waarom het zo groot en duur moet zijn. Ik krijg dan de indruk dat ik vooral betaal voor een supergroot scherm of de mogelijkheid om online te gamen of in 4K filmpjes te kijken etc. wat niet mijn interesse heeft. Een smartphone is voor mij in principe voor simpele communicatie, andere toepassingen zijn alleen interessant als het een duidelijk voordeel biedt vergeleken met de alternatieven.
Er zijn al een aantal jaren externe lenzen voor smartphones beschikbaar :9
Zoek maar even de Siemens S55 op zou ik zeggen. Zoiets bestond al jaren geleden. Mijn opa had er eentje. :+
Een beetje meer optische zoom in een smartphone is juist de definitieve reden om mensen van een aparte camera weg te houden. De meeste compact cameras hadden 35-105/120 mm zoom vroeger. De Smartphones beginnen dat nu pas te hebben.
Altijd wel leuk om geruchten te lezen, maar dit is wel heel makkelijk te verzinnen. Wat staat er morgen hier? iPhone 17 krijgt mogelijk betere camera, betere batterij en een usb-c laadpoort?
Een 3.5 mm jack zou echt een fantastische oplossing zijn voor de iPhone 17. Genoeg tijd om te ontwikkelen. Oh nu geef ik zomaar een idee voor een artikel van 8 alinea’s.
Zijn er nog mensen die een 3,5mm jack gebruiken dan? Lijkt me niet opwegen tegen het gedoe om zo'n jack waterdicht te maken...
Ik ben heel benieuwd hoe hun het gaan noemen, the iscoop ofzo? XD
Verder ben ik wel benieuwd hoe goed de foto's gaan worden. Ik gebruik persoonlijk de S23ultra, maar waarschijnlijk wordt deze telefoon verslagen qua camera. Maar goed kan ook van niet als de software buggy is.
Telephone..... oh nee, dat is al om te bellen.
Het is Apple, dus men mag verwachten dat de kwaliteit van het ding zo goed is als je van Apple gewend bent. Best-in-class meestal dus of dicht daar tegen aan...
Dat denk ik zelf ook wel, maar ik zie ook dat het langzaam achteruit gaat met die mentaliteit bij Apple.
De software wordt steeds meer onstabiel. Zeker in de laatste paar IOS versies.
Maar ik heb zelf nog steeds goede hoop dat dit goede kwaliteit heeft.
Ik blijf een nieuwe IPhone toch altijd een leuk cadeautje vinden voor mezelf. Al zijn de vernieuwingen de laatste jaren minimaal, toch weet ik mezelf dan net weer te overtuigen om een nieuw exemplaar aan te schaffen ;)
Zou leuk voor de iPhone zijn om ook zo een 10x zoom te krijgen zoals de S23 Ultra heeft, ik gebruik de zoom lens van de S23 Ultra toch veel meer dan ik origineel had gedacht, soms een beetje gimmick gehalte (vooral de 100x zoom) maar voor 10x optische zoom kan je best mooie plaatjes maken

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.