Gerucht: Alle iPhone 15-modellen krijgen Dynamic Island

Alle iPhones die volgend jaar geïntroduceerd worden, krijgen mogelijk een scherm met Dynamic Island-inkeping. Dat meldt DSCC-analist Ross Young. De feature is momenteel exclusief beschikbaar op de iPhone 14 Pro-modellen.

Ross Young schrijft op Twitter dat Dynamic Island ook voor de iPhone 15-standaardmodellen wordt verwacht. Daarmee zou de functie op termijn standaard beschikbaar komen in alle nieuwe iPhones. Young verwacht niet dat de basismodellen volgend jaar een ltpo-paneel krijgen. Daarmee zouden alleen de iPhone 15 Pro-toestellen 120Hz- en always-on-ondersteuning krijgen.

De Dynamic Island is een langwerpige, pilvormige inkeping in het scherm die de selfiecamera en Face ID-hardware herbergt. Apple introduceerde de feature in de iPhone 14 Pro-toestellen. De feature wordt gecombineerd met de UI van iOS om te functioneren als een soort notificatiebalk. Daarop worden, naast notificaties, ook dingen als weersvoorspellingen, systeemmeldingen als binnenkomende telefoongesprekken en op termijn informatiemeldingen van third-partyapps getoond.

Young is analist bij Display Supply Chain Consultants en deelde in het verleden vaker correcte informatie over Apple-hardware. Hij voorspelde eerder dat de iPhone 13 Pro-serie en nieuwe MacBook Pro-modellen ondersteuning voor ProMotion zouden krijgen. Hij deelde ook vroegtijdig de correcte schermafmetingen van verschillende Apple-apparaten, zoals die van de MacBook Air met M2-soc en de nieuwe iPad Mini.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

19-09-2022 • 07:36

198 Linkedin

Reacties (198)

Wijzig sortering
Ik snap de hype niet zo? Dat "dynamic island" is wat mij betreft een verspilling van ruimte. Wat moet je met dat randje scherm dat er nog bovenuit komt? Beter had die status/notificatie een paar pixel hoger kunnen staan, aan de rand van het scherm. Dan heb je meer ruimte voor de eigenlijke content.
Reageer
Ik vindt het op android mooier als het gewoon zichtbaar is met de achtergrond. Dit hadden ze bij Apple toch ook al eerder

Nu heb je zo'n lelijke balk ,maar dat is dan mijn persoonlijke mening. Nu willen ze het eiland verbreden om er toch nog een groter functie aan te geven. Dat wordt het inderdaad meer een onderdeel van de software.

Ze brengen het alsof het de bom is en dat het een toekomstige feature is wat je nu al kan krijgen op de pro en denk dat ze mensen meer naar de pro willen sturen en dat snap ik wel. Wil je het nieuwste koop dan de pro . Mooie marketing met verschuiving naar de pro. Is gewoon weer 300 euro extra _/-\o_

Moet zeggen toen ik die balk in het midden zag deed me dat meteen denken aan de Huawei P40 series toen ik de bovenkant van het toestel zag, maar qua gehele vorm zie je wel dat het een iphone is met die rondingen en ze hebben dat eiland in het midden.

off topic en advies als je een kleine beurs hebt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
gisteren nog even vergelijking gemaakt met de iphone 11 als instap model die toen 739 euro was en nu met de 14 als instap betaal je al 1000 euro. Dit allemaal in 3 jaar tijd. Lijkt de huizenmarkt wel :)

Verschil 14 is dat de processor sneller is, maar denk dat veel mensen ook wel tevreden zijn met de processor van de 11 die snel genoeg is. Het tweede verschil is van Retina naar Super Retina scherm en als laatste de main camera laat meer licht door en iets betere focus.

Mijn advies is als je 3 jaar met een iphone kan werken (batterij ) kijk eens naar de iphone 11 of 12 (ze krijgen nog wel 3 jaar updates) Mijn zuster had de iphone 7 en die heeft de iphone 11 gekocht op mijn advies vorige week toen ze die 1000 euro zag, voor iets mee dan 560 euro heeft ze de 128 GB versie.

Apple biedt als ik het zo kijk naar de modellen en de minimale verschillen wellicht 6 jaar updates aan en dat kan met de series vanaf de 11.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 19 september 2022 09:57]

Reageer
Ik hoop gewoon dat ze wat meer customisation beschikbaar stellen voor dynamic Island. Dat je het zwart helemaal kan uitzetten en gewoon een pill and dot hebt. Of dat je het op half translucent kunt zetten ofzo (en dan tussen de cutouts zwart). Maar goed. Is een eerste iteratie van hun DI. Zal zich vast doorontwikkelen
Reageer
Ze doen maar, maar het is lelijk. Ik vond het bij de Huawei p40 series van 2 jaar geleden al storend ook al kun je de balk verbreden met info het blijft lelijk. Het blijft mijn persoonlijke mening mensenijn genoeg mensen die het geweldig vinden.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 19 september 2022 09:43]

Reageer
Ik denk niet dat ze die keuze gaan bieden, want iOS is gemaakt om eenvoudig te zijn, niet om veel aanpassingen te bieden.
Reageer
Goed advies, de 11 is een prima toestel en nog helemaal bij de tijd.
Reageer
Bedankt , Ik vertelde het mijn collega die vroeg waar ik mee bezig was en vond het een zeer goed advies en hij gaf nog aan de de batterij ook beter is van de 11 tov de 12 en 13 series. . Dus win win situatie lijkt me :)

Ik weet wel dat als klanten van de 11 naar de 13 stapten dat ze teleugesteld waren ivm dat alles nog hetzelfde werkten en besloten het toestel retour te doen en verder te gaan met de 11 . Dit hadden we toen ook met de iphone 8 heel veel doordat mensen van de 6 overgingen. Ze krijgen allemaal dezelfde updates en het werkt ook allemaal hetzelfde.

Het is niet opeens dat whatsapp, netflix sneller gaat , goed games wellicht in frames. Die 6 naar 8 was ook het zelfde allemaal met de maincamera iets betere focus, maar meer niet en daarbij steeds weer een andere processor en het scherm van LCD werd opeens Retina LCD genoemd. Doen ze nu weer van Retina naar Super Retina en wellicht meer nits etc., maar goed.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 19 september 2022 10:15]

Reageer
Ik weet wel dat als klanten van de 11 naar de 13 stapten dat ze teleugesteld waren ivm dat alles nog hetzelfde werkten en besloten het toestel retour te doen en verder te gaan met de 11 .
Vreemd, want het argument wat ik altijd overal hoor is dat iPhone-gebruikers júist willen dat alles hetzelfde werkt...
Reageer
Inderdaad, het feit dat ik (en vooral mijn vrouw) er vanuit kan gaan dat mijn iPhone van vandaag hetzelfde werkt als mijn iPhone van morgen vind ik super fijn. Tuurlijk krijg ik er updates bij, nieuwe features maar de basis blijft in grote lijnen gelijk.

Vooral mijn vrouw werd vroeger gek, ze had eerst een Motorola, toen een Huawei en daarna een Samsung en moest iedere keer 'opnieuw ontdekken' waar ze bij wijze van spreken iets simpels als haar achtergrond moest wijzigen... Vroeg ze het vervolgens aan mij en ik was helemaal de weg kwijt als 'niet android gebruiker' vooral omdat ik eindelijk eens wist hoe alles een beetje op haar Moto moest.

Of ik nu mijn iPhone X of iPhone 13 pak, IOS 10 of IOS 16 in grote lijnen weet ik wat te verwachten en zo ook mijn vrouw die nu een iPhone heeft :-) zij gaat waarschijnlijk van mijn iPhone X naar de 14 pro en ik vermoed dat deze overgang een stuk soepeler gaat dan eerder genoemde toestel upgrades

Ik hoop dat het inmiddels, en verwacht, dat dit iets beter nu is onder Android smaakjes, maar mensen neigen toch erg naar consistentie (kijk hoe de wereld op z'n kop staat als de start knop in de taakbalk verandert in Windows)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 19 september 2022 13:36]

Reageer
Huawei, Motorola en Samsung na elkaar en het vreemd vinden dat dat steeds wennen is. Ik deed samsung samsung samsung en dat was vrijwel net zo makkelijk elke keer apple apple apple. Beetje raar dat je verwacht dat compleet andere merken met eigen UI hetzelfde zouden moeten werken.
Reageer
Jij ziet het als 'merk merk merk' maar als je op de doos afgaat staat er 'Android, Android, Android'. Dat is immers het OS waar ze allemaal op draaien. Dat verschil weten wij, maar een telefoonleek koopt een Android toestel, zo brengen telecomproviders het dan ook. Kijk maar bij Vodafone die eerst vraagt: Wil je een Android of IOS toestel.
Reageer
Hetzelfde werken =/= hetzelfde zijn.

iPhones werken steeds hetzelfde, maar doorgaans zijn er wel verbeteringen: sneller, scherpere foto's, ondersteuning 5G, mooier scherm, etc.

Als die verbeteringen te klein zijn, of voor jou irrelevant, dan is er geen reden om 1000+ euro uit te geven aan een nieuw toestel.
Reageer
ja maar als je 900 betaald en je merkt op dat alles het zelfde is en het model ook dan vraagt de klant zich af waarom hij het nieuwe model heeft genomen. De iphone X is naar mijn mening ook de leukste iphone in jaren die afwijkt.
Reageer
Ik vertelde het mijn collega die vroeg waar ik mee bezig was en vond het een zeer goed advies en hij gaf nog aan de de batterij ook beter is van de 11 tov de 12 en 13 series
Dat leek inderdaad het geval, maar is wel heel erg afhankelijk van wat je er mee doet. In nederland, waar 5G nog niet echt een ding is, valt het mee. We zitten hier nog op 4G frequenties en dat gaat redelijk gelijk op qua verbruik.
Reageer
Echter houd je dan geen rekening met afschrijving en technische levensduur.

Niks mis met een iPhone 11 hoor, maar als je die nu nieuw aanschaft kun je er 100% vanuit gaan dattie 3 jaar minder lang meegaat.

Als je nu van plan bent om 3 jaar lang met die iPhone 11 te doen dan kost ie per jaar/maand net zoveel als een nieuwe 14 ook al is de aanschafprijs hoger. Het toestel kan nu eenmaal langer mee. Het ligt ook aan je gebruik overigens. Bij staat ie 8,5 uur op een dag aan gemiddeld dus dan gaat het hard.
Reageer
3 jaar minder lang?
Ik weet niet hoe lang jij persoonlijk met een telefoon doet, maar ik gemiddeld 3 jaar.

Dat ik een ouder model koop en deze dus na aanschaf 4 jaar support krijgt, en niet nog 7 jaar, is wat mij betreft prima.
Reageer
Ik weet niet hoe lang jij persoonlijk met een telefoon doet, maar ik gemiddeld 3 jaar.
Ik nu ook 3 jaar, maar voorheen was dat ongeveer 2 tot 2,5.
Dat ik een ouder model koop en deze dus na aanschaf 4 jaar support krijgt, en niet nog 7 jaar, is wat mij betreft prima.
, maar als je dan uitgaat van 6 jaar moet je dus twee toestellen 3 jaar lang gebruiken om dat te overbruggen right? Als je gemiddeld 3 jaar met een toestel doet tenminste.
Reageer
Bij staat ie 8,5 uur op een dag aan gemiddeld dus dan gaat het hard.
Wat gaat er hard dan? De batterij kun je laten vervangen indien nodig..
Reageer
Niet alleen de batterij maar ook gewoon veroudering van het toestel en de software die trager wordt.

Ieder elektronisch apparaat met iets van vrijheden qua geïnstalleerde software wordt na verloop van tijd gewoon trager. En met iOS updates geldt dat net zo goed voor een iPhone. Ik heb nu een elf pro, werkt nog prima, maar ik merk wel dat ie trager wordt en dingen soms glitchen.

Met 8,5 uur gebruik per dag merk je dat ook. Met 2 uurtjes merk je dat veel minder.
Reageer
Dat zou dan toch alleen voor 2e hands toestellen moeten gelden. Een hele nieuwe heeft qua slijtage op de processor nog nauwelijks wat gehad natuurlijk. Dat het met de tijd misschien trager wordt omdat het OS zwaarder wordt, dat zou kunnen. Maar ik heb voorheen bijna 6 jaar gedaan met mijn 6S, die nu nog gebruikt wordt door een van de kinderen. En sinds lancering een 12 mini, maar dat gaat allemaal nog prima. Over 3-4 maanden wordt die 2 en ik kan alleen qua batterij merken dat hij nog prima een hele dag meegaat waar hij eerder richting de 2 mee kon gaan, als ik heel bewust er mee omging. Maar nu ligt hij bijna elke nacht aan de lader en als ik het zat ben dat ik al richting het einde aan de pep moet hangen dan ga ik gewoon de batterij laten vervangen. En mogelijk doe ik dat bij deze wel 2x voor ik hem ga vervangen.

Die nieuwe krengen zijn gewoon kneiterduur en heel groot :)
Reageer
Dat zou dan toch alleen voor 2e hands toestellen moeten gelden.
Nee niet per se. Als je nu een nieuwe iPhone 11 koopt wordt die binnen een dag geupdate naar de laatste iOS versie.

Qua accu zit je met een klein beetje degradatie omdat ie drie jaar op de plank heeft gelegen, maar dat is niet significant.

Het punt is. Je pakt drie jaar oude hardware en zet daar software op die bedoelt is voor de hardware van nu. Derhalve zul je out of the box gewoon een toestel hebben wat achterloopt. Zowel qua snelheid als features.

De hardware is ook ontworpen voor een max van zo’n 6 jaar. Dat merk je ook aan het update beleid. Dat is natuurlijk dikke prima en in deze sector eerder uitzondering dan regel, maar daar moet je in aanschaf dus wel rekening mee houden.

Een TCO berekening gaat er dan dus anders uitzien dan alleen de aanschafprijs, want ja die is de helft, maar het apparaat gaat op papier ook maar de helft mee (want design leeftijd is al een aantal jaar).

Als je met een telefoon ontwerp 6 jaar kunt doen voordat het echt EOL is en een toestel van 3 jaar kost €560 tov nieuw €1000 dan is de TCO van die van €1000 lager dan die van €560. Je zult namelijk in die 6 jaar van het nieuwe toestel namelijk wel een nieuwe moeten halen na 3 jaar met het oude model.

Prijstechnisch is het dus meer dan alleen “maar deze kost de helft nu”.


Je kunt dus zeggen ik haal nu een 11 (pro) en over 3 jaar een 14 (pro) en dan meer kwijt zijn als dat je nu de 14 (pro) haalt en er dan 6 jaar mee doen.

Meestal zet ik dat soort dingen dus ff in excel. Kan ik ook de restwaarde en onderhoud meenemen om een compleet plaatje te maken.
Reageer
Leuk, die hypothetische berekeningen, maar in de praktijk gaan telefoons gewoon stuk, o.a. door dagelijks gebruik, voordat ze aan hun maximale gebruiksduur zitten. Laat m een paar keer vallen en er is allicht wat stuk van binnen of buiten. Laat m een keer in de wc plonzen en er gaan waarschijnlijk al dingen roesten van binnen (heeft m'n vrouw ook een keer gedaan, die ging steeds slechter werken op 4G totdat je er helemaal geen verbinding meer mee kon krijgen). Dus dan kun je beter 2 keer een telefoon van 500 kopen in dezelfde periode dan 1 keer eentje van 1000 en dan hopen dat je er voorzichtig genoeg mee bent dat ie het zo lang uithoudt. Komt nog een vervangende batterij bij, die je tijdens een periode van 3 jaar niet nodig hebt, maar tijdens 6 jaar wel, en het valt nog slechter uit voor het kopen van het nieuwste van het nieuwste. No way dat ik ooit €1000 voor een telefoontje ga betalen. Gelukkig is er ook de SE.
Reageer
Mja al die dingen die je nu opnoemt heb ik dus nog nooit gehad. Geen barst in het scherm, geen waterschade of vocht, geen WC plons avonturen.

Ja af en toe laat ik hem eens vallen, maar meer dan 2x per jaar is dat ook niet.

Ik heb nu een 11 pro max. Zit nog geen krasje op en kan nog rustig een jaar mee. Vroeger had ik na twee jaar wel een nieuwe nodig. Ik sla deze dan ook rustig over en daardoor wordt m’n TCO ook weer wat gunstiger.

En even op die batterij terugkomend. OP geeft aan dat het toestel €560 was. Met twee units kom je dan op €120 extra uit. Daar kun je toch weer dik een batterij mee vervangen. Again het ligt allemaal genuanceerder, maar alleen kijken naar de huidige aanschafprijs is niet voldoende.
Reageer
OP geeft aan dat het toestel €560 was. Met twee units kom je dan op €120 extra uit.
Al die prijzen waren toch indicatief. Dat zijn momentopnames. Als je een week later komt vind je er misschien een voor minder dan 500, of niks onder de 600. En die 1000 van de nieuwe telefoon zal ook niet exact 1000 zijn geweest. Zoiets vertaalt gewoon naar "ongeveer 500" en "ongeveer 1000".
Reageer
Uiteraard en daarom maak je voor jezelf de overweging. Voor mij is die overweging altijd een nieuwe want op TCO ga ik er met 2e hands niet op vooruit, maar mis ik wel de features die ik zou willen gebruiken (voornamelijk de videocamera kwaliteit).
Reageer
Ik snap je betoog niet zo. Eerst neem je het keihard op voor nieuwe telefoons om vervolgens te zeggen dat je een 11 Pro hebt en voorlopig wel even goed zit en deze overslaat.
Reageer
Ja.
ALS ik een nieuw toestel overweeg dan neem ik ook de nieuwste variant, omdat dan de TCO voor mij het meest interessant is. Ik kan nu dus een jaar door blijven sparen en zo straks meer budget hebben voor een nieuwe.

Mijn "betoog" gaat over het geval waarin je al zeker weet dat je een, voor jou, nieuw toestel gaat halen.
Reageer
De hardware is ook ontworpen voor een max van zo’n 6 jaar. Dat merk je ook aan het update beleid.
Nah, m.u.v. batterij is dat niet zo, een laptop gaat gemakkelijk 20 jaar mee als je 'em niet laat vallen, m'n ouwe HTC en nog oudere Nokia starten nog prima op ook al kan ik er verder weinig mee.

Wat moet er slijten aan elektronika buiten hoogstens wat soldeer door warmte?

Na 6 jaar gaat het leverancier meer kosten dan dat het oplevert, niets anders.
Reageer
als je 8,5 uur per dag actief je telefoon gebruikt, zijn er andere problemen :+

Maar heb zelf ook een 11 Pro. Werkt nog prima, is gewoon snel. Zou niet weten waarom ik een nieuwe zou moeten behalve de camera's. Zolang alles nog werkt, houd ik hem gewoon. En dat kan nog heel wat jaartjes zijn.

5 jaar doen met een 1019 euro device of je koopt een refurbished iphone 11 die 3 jaar mee gaat voor 450 euro...

De ene kost je 200+ per jaar, de ander 150 euro per jaar. En ja, bij die refurbished heb je 3 jaar garantie :Y)

De meeste mensen merken het verschil toch niet. En via marktplaats kan het nog wel goedkoper.

Software kan zwaarder worden. Maar niet trager. En eerlijk: Telefoons hebben al een overkill aan snelheid tenzij je gekke dingen doet als high-end video-editing. Zelfs basale video editing is gewoon heel snel op een iPhone 11. Dat snelheid een issue is, is iets van vroeger.
Reageer
als je 8,5 uur per dag actief je telefoon gebruikt, zijn er andere problemen :+
Oh? ;)
Maar heb zelf ook een 11 Pro. Werkt nog prima, is gewoon snel. Zou niet weten waarom ik een nieuwe zou moeten behalve de camera's. Zolang alles nog werkt, houd ik hem gewoon. En dat kan nog heel wat jaartjes zijn.
11 pro max hier. Voorlopig ook geen behoefte aan een nieuwe. Deze werkt nog prima en ziet er uit als nieuw.
Software kan zwaarder worden. Maar niet trager
Ooh zeker wel. Kan allebei. En vaak in combinatie met hardware en andere achtergrond processen.
Reageer
Alleen heb je op Apple als 3rd party eigenlijk geen achtergrondprocessen want je mag (bijna) niets :Y)

Als je je software trager maakt, doe je iets fout als programmeur. Zwaarder kan zeker en daardoor trager. Maar je software wordt niet door tijd trager ofzo. Alleen kan de software zwaarder worden maar dat is voor veel apps helemaal geen issue O-)

En ja als je naast je 8 uren werk (aanname) en je 8 uren slaapt, je ook nog ,8 uur je telefoon gebruikt heb je geen uren in de dag meer over O-)
Reageer
Mja je doet nu alsof het mutual exclusive is, maar dat is niet zo ;). die 8 uur werk wordt vergezeld door 2-3 uur reistijd en dus 2-3 telefoon gebruik vrij intensief ook nog want GPS).

[1]Als je je software trager maakt, doe je iets fout als programmeur. Zwaarder kan zeker en daardoor trager. Maar je software wordt niet door tijd trager ofzo. Alleen kan de software zwaarder worden maar dat is voor veel apps helemaal geen issue O-) [/]

Dat klopt, maar dat heten dan ook bugs. en het kan soms even duren voordat die opgelost worden. Ook API upgrades die backwards compatibility moeten behouden kunnen voor meer logica processing zorgen en daardoor wel degelijk trager worden. Niet direct significant, maar alles bij elkaar op geteld kan dat wel degelijk het geval zijn.

En trager werken is natuurlijk ook gewoon een subjectief iets en geen harde wetenschap. Vaak ook het gevolg doordat software zwaarder wordt.
Reageer
Software slijt niet en hardware niet dermate dat je het merkt, hooguit via een benchmark dat je merkt dat je een paar procent mist. Software wordt wel steeds veeleisender en heeft functies nodig die beter geoptimaliseerd zijn in nieuwere processoren of gebruiken functies die een paar jaar geleden via software moest worden uitgevoerd en nu hardwarematig kunnen. Vergeet ook niet dat nieuwe modellen vaak meer en zeker sneller geheugen en een betere graphics engine hebben.
Reageer
zucht. Je snapt volgens mij heel goed wat ik bedoel. "Een handeling" kan na verloop van tijd trager worden zonder dat daar een specifieke reden voor lijkt te zijn. Dat kan komen door allerlei zaken die zowel soft als hardware gerelateerd zijn. De handeling is dan dus trager. Dus de software werkt trager. Dat heeft niks met slijtage van software te maken, maar dat kan wel te maken hebben met slijtage van batterij of extra processing.
Reageer
mijn advies is dan om toch de iPhone 13 mini te halen die 737 euro kost. is op alle vlakken nog beter dan de 11.
Reageer
Ook Apple raakt uit ideen wat een mobieltje kan doen. Er is niets innoverends aan een taskbar dat ieder mobiel al heeft. Ik snap dat Tweakers er een item van maakt, maar dit is toch echt komkommer nieuws.

Maar dit geeft ook het probleem weer, wat kan nog aan een mobiel worden geinnoveerd. Uitvouwbaar is iets vernieuwends maar ook dat werkt na 3 jaar nog steeds niet echt. Ik zie dan ook echt het nut niet van enerzijds een nieuw mobieltje kopen, maar daar boven op een top-line, het biedt toch niets wat een generatie oudere mobiel niet heeft?
Reageer
Uitvouwbaar werkt op dit moment best wel goed, ik ken meerdere mensen die zo'n telefoon hebben en ze zijn er allemaal heel erg blij mee. Ja je gaat iets zien in de midden vouw als het toestel uit is, maar dat valt best wel mee en is niet storend als het beeld aan is. Ze zijn in die 3 jaar echt stukken beter geworden.
Reageer
Is de duurzaamheid goed genoeg dat ze ook 5-7 jaar meegaan? Want als Apple zo'n ding uitbrengt en de miljoenen massa koopt 'm betekent het wel een mogelijke 'class action suit' en een flinke financiële tegenvaller als blijkt dat ze niet degelijk genoeg zijn (denk niet dat ze op herhaling van het 2015 MacBook keyboard probleem zitten te wachten).
Reageer
Uitvouwbaar werkt goed hoor, hier enkele maanden 1 gehad via werk en geen enkel probleem mee.
Reageer
Maar dit geeft ook het probleem weer, wat kan nog aan een mobiel worden geinnoveerd
Ik denk dat er nog genoeg ruimte is voor innovatie, evolutie en revolutie. Maar Apple lijkt vooral bezig met het product te managen en te melken. De focus ligt op andere vlakken.

Wel erg vervelend voor de gebruikers, want elke hard- en software update is het altijd niet. Vooral bij de 12, 13 en 14 en de recentie iOS updates word het allemaal nu pijnlijk duidelijk.
Reageer
Het is een beetje wat LG had met een 2e schermpje, maar dan in het scherm zelf. Lijkt mij best handig werken als je leert wat het kan.
Reageer
Het is een beetje wat LG had met een 2e schermpje, maar dan in het scherm zelf. Lijkt mij best handig werken als je leert wat het kan.
Het gaat puur het design natuurlijk, daar is toch verder niks handig aan? Het komt op pure persoonlijke smaak aan of je dit wel of niet mooi vindt. Het is nog altijd een zwarte balk op je beeldscherm die nooit helemaal weg kan, omdat er deels gewoon geen pixels zitten. Het is dus eigenlijk een gebrek. En dat gebrek proberen ze te decoreren door er een zwart kader omheen te zetten en het te laten lijken alsof dat hele kader gebruikt kan worden voor allerlei icoontjes. Het is echt typisch Apple om zoiets dan een hippe naam als Dynamic Island te geven.
Reageer
Mooi vind ik het ook niet, maar het heeft wel functionaliteit. Shortcut naar je muziek ofzo, notificaties, dat soort dingen.
Reageer
Mooi vind ik het ook niet, maar het heeft wel functionaliteit. Shortcut naar je muziek ofzo, notificaties, dat soort dingen.
Natuurlijk, maar mijn punt is dat dit ook zonder een zwarte achtergrond kan. De zwarte achtergrond die dynamisch groter of kleiner wordt zorgt er niet voor dat je nu die icoontjes wel of niet kunt laten zien. Het heeft functioneel geen toegevoegde waarde, het is puur esthetisch.
Reageer
Ja, en wat is daar nieuw aan ?
Als ik naar beneden swipe (overal op het display !!!!!) krijg ik spelende muziek te zien, settings, notificaties, Navi info en ga zo maar door.
Reageer
Ja maar dan moet je swipen! Dikke tech! Vette features!

Dat er bij elke video die je kijkt een zwarte balk niet langer aan de rand maar IN je video zit? :+

Apple heeft echt een fantastische marketing-afdeling, want elk ander toestel zou met de grond worden afgemaakt als ze zo'n grote cutout IN het scherm zouden doen, en hem dan ook nog GROTER zouden maken in bepaalde situaties :Y)
Reageer
Idd, hun marketing afdeling verdient opslag ....
Mensen doen net alsof het nieuw is en zien niet door de hype.
De Pillshape zal nooit en te nimmer info tonen en wordt alleen maar breder en groter als er iets wordt getoond.
Je moet helemaal naar boven toe om te activeren en je selfiecam kan je steeds schoonmaken.

Maar idd, nu is het geweldig omdat Apple het heeft.
Hebben we vaker gezien:

- Grote displays waren onzin > Geweldig !!!
- Draadloos laden was een gimmick > Geweldig !!

En hetzelfde geld voor Oled, notificaties, Widgets, meerdere camera's, dual speakers, NFC, en ga zo maar door.
Reageer
Helemaal niet verrast in je haat tegenover Apple. Alles negatief. En toch zal meneer doen alsof hij Apple toestellen in zijn bezit heeft om geloofwaardig over te komen. Werkt niet helaas
Reageer
"Ja en wat is daar nieuw aan" dat wilt dus zeggen dat Apple altijd met nieuwe dingen moet komen aka innoveren. Apple is en zal altijd staan voor het beste en niet om de eerste te zijn. En gezien hun marktwaarde en gestoorde verkoopcijfers ondanks de alsmaar stijgende prijzen en het feit dat ze relatief duur zijn t.o.v. de rest duidt denk ik wel op het feit dat mensen vinden dat ze kwaliteit bieden.

Apple zal zelden de eerste zijn, maar meestal wel de beste.
Reageer
Vind ik ook. Ze hadden precies hetzelfde kunnen doen, maar dan met de huidige notch.
Reageer
Dat hadden ze inderdaad kunnen doen, alleen dan was de iPhone 14 Pro niet meer zo 'uniek' en was het meer een iPhone 12/13 Pro. Juist door het nu meer in het scherm te maken en bovenlangs nog stukje scherm te geven (waar je verder niet veel meer doet), maakt het dat de iPhone 14 Pro weer interessant is voor de consument.

Gerucht dat het in alle iPhone 15 modellen komt te zitten is een beetje een open deur naar mijn mening. Apple heeft wel vaker dat dingen eerst naar een 'Pro' model komt en dat het daarna voor alle modellen beschikbaar komt. Waarschijnlijk heeft de iPhone 16 Pro weer een kleinere notch of een "punch hole" in het scherm.
Reageer
Een notch die wat naar beneden komt en breder wordt, moet makkelijk kunnen. Als je nu de camera van je notch aanraakt, raak je altijd een stukje scherm. Maar goed het is weer een selling point voor de 14.
Reageer
Ik denk dat de keuze voornamelijk esthetisch is geweest, maar dat het ook meer problemen zou introduceren dan oplossen om de balk tegen de bovenkant aan te plakken. Immers maken vrijwel alle UI elementen in iOS sinds vele jaren al gebruik van dezelfde hoeveelheid schermruimte en dezelfde schermverhoudingen, dus waarom zou het OS dat zichzelf prijst om zijn consistente gebruiksvriendelijke UI dat risico nemen?
Laat ik 'm omdraaien, wat moet je met dat randje scherm onder de notificatiebalk? je zegt dat het ruimte biedt voor 'eigenlijke content', maar welke content gaat dat zijn? Een paar extra pixels van een website wellicht? Verder kan ik niks bedenken. De meeste fullscreen content (met een gangbare beeldverhouding) gaat er niets aan hebben.
Reageer
Het is natuurlijk een stukje verspilling van je scherm, maar ik moet bekennen dat ik het wel heel erg mooi opgelost vind zo. Ik ga er inmiddels echt op letten hoe tof dat geintegreerd is... dan wordt ie weer breder of hoger, dan weer een coole animatie erin of de albumart van spotify - inclusief van die equalizer bewegingen.

Door hem meer naar beneden in het scherm te plaatsen integreren ze hem echt als onderdeel van de iOS omgeving. Ik had er in het begin m'n vraagtekens bij maar ben inmiddels helemaal om!
Reageer
Ik heb er even mee mogen stoeien, maar ik snap de hype totaal niet. In verreweg de meeste apps is het een gigantisch zwart gat dat het design breekt. In sommige wordt het nog iets breder met een ikoontje,
maar het is altijd prominent in beeld en niet bepaald mooi.
Een hole punch in de hoek valt een stuk minder op.

Wat wel knap is de marketing. Roep maar vaak genoeg (samen met wat influencers) dat het allemaal enorm cool is en de rest herhaalt het wel. Het een dynamic island noemen in plaats van een giga hole.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 19 september 2022 11:17]

Reageer
Ik ben niet zo erg 'influencebaar', maar vind wel dat ze een nadeel (het grote zwarte vlak) aardig hebben weten om te bouwen naar iets leuks. Maar ik besef ook dat smaken hierover sterk zullen verschillen.
Reageer
Zeker slim en knap. Maar het matra blijft:
Al draagt een aap een gouden ring.... :+

Ze maken het beste van een slechte situatie. Al vind ik de oude situatie tocht echt wel beter als wat ze nu hebben. En ze hadden dezelfde animaties kunnen maken aan de bovenkant natuurlijk :Y)
Reageer
Ik denk dat het een beetje 'zuinig' en misplaatst zou overkomen, uit grafisch oogpunt. Ik kan er in elk geval mee leven hoe het nu is. Alleen nog even wennen aan dat scherm dat altijd aan is, ik denk steeds dat ik een notificatie heb ontvangen dan. Maar uitzetten is ook weer zoiets :-)
Reageer
Je moet die afschuwelijke notch op een manier verbergen..
Reageer
Ik vind het echt jammer dat popup camera's niet populairder zijn geworden. Zit me nooit in de weg en laat me gewoon mijn hele scherm gebruiken. Zit zelf nog op de mi 9t, en ben bang dat als ik iets nieuws moet kopen het een andere camera methode moet hebben

[Reactie gewijzigd door dannyh53 op 19 september 2022 11:15]

Reageer
apple is altijd design over functie geweest
Reageer
Aan de ene kant ben ik blij dat Apple eindelijk weer durft te innoveren en iets nieuws proberen.
We weten allemaal natuurlijk ook dat dit ontwerp massaal gaat worden overgenomen door alle Chinese fabriekanten en wellicht dat Samsung ook wel iets soortgelijks gaat uitbrengen.
Andere kant ben ik zelf nog niet overtuigd en vind ik het vrij permanent en groot in het gezichtsveld.
Dus je gaat het echt intensief moeten gebruiken wil je het een meerwaarde vinden.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 19 september 2022 11:53]

Reageer
Als je een probleem hebt, maak het een feature en iedereen wil het hebben. Inderdaad, het kost meer ruimte, wat we zien, is alleen de het leuke gebruik ervan. (het is onderdeel een zwarte "popup", maar niet wat doet dit met films, full screen content etc). Het word gebracht met als oplossing, maar het is meer een camouflage, en geen oplossing voor het echt probleem.
Reageer
Dat ligt aan de implementatie per app. Ik denk dat het nog te nieuw is om nu al echt nuttige toepassingen te vinden.

Dit experiment van Secure ShellFish vind ik wel heel interessant. Het toont (nu nog basic) info uit een SSH sessie. Met die app kan je ook info vanaf een server naar je lockscreen of watch sturen. Voor beheer toepassingen gebruik ik de lockscreen widget om de status van een langzaam proces te volgen zonder continu de terminal open te houden. Status info op het dynamic island kan hierin ook handig zijn, omdat het altijd in beeld is.
Reageer
Vind ik ook, maar dan had je een notch gehad die een paar mm aan beide kanten smaller was geweest en dan hadden we er niet zo veel over gepraat. Het ziet er leuk uit maar ik zit 90% van mijn tijd in full-screen apps waar het gewoon irritanter is dan de oude notch. Ik wacht nog wel een paar generaties tot hij echt weg is, wellicht een iPhone 13 Mini om te overbruggen als het echt te lang gaat duren. Maar die dynamic island telefoons vind ik een achteruitgang qua scherm en de normale iPhone 14 heeft de zelfde SoC als de 13.
Reageer
Inderdaad, is eindelijk die notch weg, gaan ze er een kunstmatige notch in zetten, bizarre keuze.
Reageer
Ik vind het zeker geen ruimteverspilling. Ze benutten de ruimte rond de nieuwe notch nu gewoon beter dan ooit tevoren. Maar is het een feature? Voor mij niet, neen. Ik ga zeker niet upgraden, maar dat is enkel omdat ik dat volgend jaar van plan ben wanneer USB-C er komt.
Reageer
Als die klopt verwacht ik dat de iPhone 15 pro weinig nieuws gaat bieden ten opzichte van de iPhone 14 pro. De innovatie wordt in mijn ogen elk jaar kleiner.

Ik vind dynamic island een mooie manier om de camera weg te werken. Maar in principe zouden ze dit natuurlijk ook kunnen toepassen zonder dat de camera zichtbaar is (bijv als dynamic island niets aan het doen is dat je ook geen island ziet).
Reageer
Ik vind het slim gevonden qua marketing. Meer niet.
Meer naar boven zou m.i. de betere kant op zijn. Smaller maken dus. Nu is het een vlek op het scherm waar de UI dan knopjes/indicatoren aan de zijkant plaatst.
Maar het heeft wel een mooie naam.
(Net als de watch, die beweert dat je "core sleep" hebt gehad. Terwijl de wetenschap dat "light sleep" noemt. Zucht.)
Reageer
Tsja ... wat kan je nog wijzigen aan een telefoon ? Net hetzelfde als een horloge ... Het is een band rond je arm ... Voila. Op een bepaald punt ligt de vorm van een product vast en kan je alleen de onderdelen nog kwalitatiever beter maken. Men is gewoon nog aan het zoeken naar de ideale manier voor de selfie en geluid waar iedereen mee kan leven. Hier kunnen ze nog mee doen. Maar voor de rest ... snellere chip en betere camera ? Veel mensen liggen daar echt niet wakker van
Reageer
Nou voor Apple is de move naar USB-C (met hopelijk Thunderbolt / USB4) support al heel wat. Voor mij alleen geen reden om te updaten.

(nu zit die stekker natuurlijk al op de iPad Pro en Air, maar op de iPhone nog niet)
Reageer
En op ALLE Mac's, Macbooks, Mac mini's van de bijna laatste 10 jaar.
Ook op Apple Beats producten zit hij gewoon.
Heel apart dat die gare lightning er nog is.
Reageer
De innovatie is bij alle smartphonefabrikanten minder dan in het verleden.

Al zal de iPhone 15 Pro wel normaal gezien een redesign ondergaan t.ov. zijn voorganger en USB-C krijgen bovenop een nieuwe chip, betere camera en er wordt ook gesproken over een veel efficiëntere 5G antenne. Ik verwacht dus wel een interessante upgrade voor eigenaars van iPhone 12 Pro en oudere toestellen. Een gigantische upgrade voor mensen met een iPhone 11 Pro en ouder.
Reageer
Een iPhone 15 Mini met dynamic island zou heel erg fijn zijn. ;)
Reageer
Een iPhone 15 Mini met dynamic island zou heel erg fijn zijn. ;)
LMFTFY

Ik hoorde dat de grote 14 slechter verkocht dan de Mini bij de introductie en dat terwijl de Mini een beetje een slow burner is (weinig day 1 kopers want meer een telefoon voor niet-enthousiastelingen). En ik denk ook dat Mini-kopers gewoon een bepaald publiek is wat uniek is, dus niet per sé een grotere iPhone zou kopen maar anders de kleinste Android telefoon of zo.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 19 september 2022 14:19]

Reageer
Die hele Mini launch was sowieso al botched. Brengen ze na tig jaar een nieuwe SE uit, al die kleine formfactor enthousiastelingen er meteen bovenop. *A few moments later*: de Mini. Ja hehe, vind je het gek dat er dan een stuk minder kopers zijn. Die hadden net die SE gekocht en zijn ‘t gewend te wachten. :+ Het is te hopen dat anders de Mini gewoon de volgende SE wordt. Al hoeven we dan geen dynamic island te verwachten vrees ik. :P
Reageer
Het klinkt uit jou bewoording dat je een fan bent van het Dynamic Island, zou je dat eens uit kunnen leggen? Ik begrijp het namelijk niet zo. In de vorige iPhones zat de camera module bovenaan en had je een notch. Nu heb je in feite ook die notch, alleen is erboven een heel klein streepje scherm nog. Ik kan me niet voorstellen dat je dat stukje scherm ergens nuttig voor kunt gebruiken. Maar ondertussen zijn het wel pixels die opgelicht worden en dus energie vragen en batterij opgebruiken. Ik heb dus sterk het vermoeden dat ik iets mis of niet begrijp.

Edit: heb nu dit filmpje gekeken en het is mij nu duidelijk dat het meer om de software features gaat: https://www.youtube.com/watch?v=4e-D_0Dz1zQ

Het is blijkbaar een soort van notification area geïntegreerd in/met de pill. Ik vind nog steeds dat de pixels erboven waste zijn en dit ook wel gedaan had kunnen worden met een notch, maar het is in ieder geval al meer dan "gewoon een pill 'midden' op het scherm", wat ik voorheen dacht.

[Reactie gewijzigd door Rainbow op 22 september 2022 08:47]

Reageer
Ja het is middels een softwarematig trucje een soort touchbar voor de iPhone geworden met best wel handige features; vandaar liever dat dan de notch; al kost het op de Mini een paar mm kostbare scherm real-estate. :P
Reageer
Ik ben benieuwd of dit te maken heeft met de A16 bionic.
En daaruit de vraag; gaat Apple dit verschil in chips nu doorzetten?
Het is vanaf nu de ideale kans om te zeggen dat de PRO modellen de nieuwste chip krijgen, en de volgende normale iphone-modellen de PRO-chip van vorig jaar krijgen.
Reageer
Het enige wat ik wil lezen is een bevestiging dat de iPhone 15 (pro) eindelijk overstapt naar usb-c.
Reageer
USB-C is zo ontzettend ruk. Gisteren eindeloos bezig geweest om m’n iPad aan m’n PC te hangen voor een herinstallatie (lang verhaal.. maar dat was nodig). Hoeveel kabeltjes ik door m’n handen heb laten gaan voordat ik er een had die niet alleen voor opladen geschikt was…

USB-C moet eerst maar eens gaan nadenken om een standaard te worden. Dit is echt een miskleun van jewelste zoals het nu is.
Reageer
Geen idee wat jij voor kabels hebt dan, maar ik kan toch echt gewoon iederen USB-C kabel pakken die ik in huis heb, werkt zowel voor laden als data.
Reageer
Ken het probleem van @DigitalExorcist met verschillende standaarden. Mijn Sony XM3 is erg kieskeurig met welke kabel hij op wil laden, zo doet hij het niet met de usb-c kabel van mijn oneplus. Hetzelfde geld voor het data sturen naar mijn kobo libra2, welke ook niet via de oneplus kabel wil. Dat terwijl de kabel voor mijn telefoon toch geschikt is voor zowel opladen als data verzenden.
Reageer
Oneplus is dan ook precies het merk dat van de standaard afwijkt met "Dash charge' (VOOC) laadkabels.
Reageer
Zoals ik in een andere reactie ook al zei.. ik heb een Anker powerbank die écht niet wil laden met een stevige Nintendo Switch oplader (ook USB-C, en de officiele van Nintendo, terwijl de Switch echt wel wat vermogen kan trekken). Een gewoon USB-C laadkabeltje werkt dan wél weer. USB-C is geen standaard dus ;) en inderdaad, Oneplus doet weer iets anders, Xiaomi heeft straks iets van 100W laders, daar wil je ook geen touwtje van de Action met USB-C plugje aan hangen denk ik...

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 19 september 2022 09:19]

Reageer
Eens dat USB 3 (en HDMI 2.x) teveel vrijheid geven in implementatie, nog los van creatieve interpretatie door producenten. Mijn punt was alleen dat OnePlus een slecht voorbeeld is, omdat zij niet eens beweren compliant te zijn en algemeen bekend is dat zij afwijken. Dat laat niet onverlet dat er veel meer voorbeelden zijn helaas. Misschien een mogelijkheid voor Apple om geld te blijven verdienen met hun 'Certified for Apple' programma.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 19 september 2022 11:34]

Reageer
Nja OnePlus is er dan eentje die het zegt, maar Nintendo doet ook wat 'gekke' dingen met USB-C heb ik het vermoeden. Zo zijn er wel meerdere fabrikanten die vreemde dingen doen.
Reageer
Ik lees inderdaad veel issues met kabels, laders, hubs en powerbanks bij de Switch. Vreemd voor een gerespecteerd bedrijf als Nintendo.
Reageer
Ja, maar goed, het geeft dus aan dat je binnen die USB-C-connector ook verschillende dingen kan toevoegen/verwijderen/aanpassen. Dus dat het geen 'standaard' is..

Of Nintendo nou iets goed of niet goed doet maakt dan niet zo bar veel uit, je kunt als consument gewoon niet vertrouwen op USB-C..
Reageer
Dat ligt aan USB, niet aan USB-C. Mijn trouwe ouwe Motorola Razr V6 Maxx SE wilt ook alleen opladen met een mini-USB-kabel van Motorola zelf. En diverse BlackBerries met micro-USB wilden ook alleen maar opladen met kabels van BlackBerry zelf. Om maar even een paar voorbeelden van andere USB's uit het verleden te noemen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 19 september 2022 12:01]

Reageer
Weet niet of @darkpluisje het over de koptelefoon had, maar mijn XM3 oordoppen laden wel op met mijn VOOC adapter / kabel van Oppo.
Reageer
Ja in mijn geval gaat het over de XM3 koptelefoon. Deze is onwijs kieskeurig met opladen, waardoor ik eigenlijk alleen de (hele korte) meegeleverde kabel gebruik. Bij andere kabels gaat het rode lampje op de koptelefoon wel branden alsof hij oplaad, maar kom je helaas na een paar uur van een koude kermis thuis als blijkt dat hij niets heeft bijgeladen.
Reageer
Ik heb hetzelfde maar in mijn ervaring is het meer de stekker van OnePlus waar 'ie moeilijk mee doet
Reageer
Ja, Sony wil ook niet opladen met de Apple MacBook kabel/oplader
Reageer
In @DigitalExorcist's verdediging (en volslagen offtopic): ik heb dagen lopen knoeien en contact gehad met VW helpdesk en Nokia om Android Auto werkend te krijgen. Ik had slechts twee kabeltjes, een kabel van een goedkope bluetooth buds, die bleek alleen laden te ondersteunen, en de kabel die bij mijn telefoon zat. Die laatste kabel deed het prima met laden en dataoverdracht naar de computer, dus je snapt dat in zowel Nokia als Volkswagen drie keer heb verteld dat er echt niets mis was met de kabel. Uiteindelijk heb ik toch een nieuwe USB-C-kabel besteld en je kunt de uitkomst wel raden: niet iedere USB-C-kabel is hetzelfde.
Reageer
Ik kan je Android auto verhaal bevestigen. Ligt ook aan telefoon. Oneplus 7 werkte met niet originele kabel, maar de oneplus 10 moest toch echt de originele kabel hebben.
Reageer
Usb-c kabels die op hoge voltage kunnen laden (100 watt+) ondersteunen geen data. Dus het klopt wel, ik heb hier zelf ook al last van gehad.
Reageer
100 Watt? Da’s 20 Ampere bij 5 Volt. Of werk USB-C met een hogere spanning?
Reageer
Tot 48 V: nieuws: USB-C krijgt ondersteuning voor 240W-laden via Power Delivery
Met Extended Power Range kan USB Power Delivery geconfigureerd worden met een spanning van 28V tot 48V, bij een stroomsterkte van 5A, aldus versie 2.1 van de USB-C-specificatie.
Reageer
Ligt aan de kabel, goedkope troep mist gewoon de data lijnen maar 100W + beeld + USB is gewoon mogelijk als je goede kabels hebt.
Reageer
Ik niet. En dit is echt n=1 in jullie beide gevallen.

Lang niet alle usbc laadkabels die je meegeleverd krijgt ondersteunen data. Zeker weinig van die superultrafast charge kabels
Reageer
Zelfs hier op Tweakers zijn er artikelen geweest over dat de ene usb c kabel, de andere niet is. Misschien sta ik er wat simplistisch in, maar voor mij is het zo dat de techniek er is om ons te dienen. Zodra het ernaar begint te ruiken dat die rollen worden omgedraaid, dan voldoet de techniek niet.
Reageer
Het achterliggende probleem is dat mensen vrolijk kabels kopen waarvan de fabrikant al aangeeft dat ze niet voor alle USB-C mogelijkheden inzetbaar zijn. Als je alleen maar kwaliteitsspul koopt zal je nooit misgrijpen en heb je dat soort problemen niet, maar ben je wat meer euro's kwijt.
Reageer
USB C is pijnloos, ik heb nog nooit meegemaakt dat een kabel niet compatibel was. Als je ipad een "speciale" USB C kabel nodig heeft dan kun je bij Apple aankloppen omdat ze weer eens iets vreemds uitgevroten hebben.
Reageer
Tot je met een Mac begint en de collectie aan usb c en Thunderbolt standaarden. Voor mij mag het wat eenvoudiger dan te zoeken naar een dongle of een hub die echt op je toestel werkt omdat usb c zoveel standaarden ondersteunt. Dit wordt een mooie soep op een telefoon. :)
Reageer
Gezien het feit dat er kabels zijn die enkel opladen, kan die uitspraak onmogelijk waar zijn.

Verder, de USB standaard is minstens een zootje te noemen met snelheden en compatibiliteit. Gezien de connector en de USB standaard willekeurig met elkaar gebruikt kunnen worden is het per definitie onduidelijk.

Vergeet hier niet, de standaard op een Mac is thunderbolt. Dat is erg fijn maar ook daar is het al onduidelijk wat je uiteindelijk krijgt als je een usb-c apparaat aansluit. Je Mac zal de bottleneck niet zijn maar wat gaat het apparaat doen?
Reageer
Thunderbolt is gewoon backward-compatible met USB-C, dus als je een USB ding inplugt krijg je gewoon USB.
Reageer
Dat weet ik, het punt dat ik maak is dat Thunderbolt > USB-C.
Als ik een USB-C accessoire aansluit op een thunderbolt poort ben ik beperkt tot wat het USB-C apparaat aan kan. Als ik een thunderbolt accessoire aansluit op USB-C is het ook maar gokken wat er nog werkt...
En dat allemaal met de 'standaard' USB-C poort. En laten we het dan maar niet over de mogelijke problemen met de kabel hebben.
Reageer
Thunderbolt accessoire op een USB poort is helemaal niet gokken, dat werkt gewoon niet.
Juist bij de (dure) Thunderbolt spullen is weinig gedoe omdat er domweg geen 'goedkope' kabels verkocht worden. Je kan er vanuit gaan dat ze het gewoon doen (mag ook wel voor het geld).
Reageer
Thunderbolt accessoire op een USB poort is helemaal niet gokken, dat werkt gewoon niet.
Tenzij het USB 4 is... Zo zie je maar weer hoe groot de verwarring is...
Reageer
Werkt nog steeds niet gegarandeerd. USB 4 poorten _kunnen_ Thunderbolt ondersteunen (maar worden dan waarschijnlijk gewoon Thunderbolt poorten genoemd - geen fabrikant gaat z'n spullen undersellen).
Reageer
Dat is inderdaad het punt van mijn stelling.
Reageer
Uiteindelijk bleek een kabeltje van de HEMA prima... maar USB-C is alleen het vormpje van het stekkertje, het is geen standaard. Je weet nooit wat je aan een kabel met USB-C stekkertje hebt.
Reageer
USB-C is zo ontzettend ruk. Gisteren eindeloos bezig geweest om m’n iPad aan m’n PC te hangen voor een herinstallatie (lang verhaal.. maar dat was nodig). Hoeveel kabeltjes ik door m’n handen heb laten gaan voordat ik er een had die niet alleen voor opladen geschikt was…

USB-C moet eerst maar eens gaan nadenken om een standaard te worden. Dit is echt een miskleun van jewelste zoals het nu is.
USB-C is hartstikke prima in orde, maar ik ervaar exact hetzelfde probleem zoals jou. Alleen ik heb het zelfs met opladen dat diverse USB-C kabels niet worden herkend. O.a. de officiële kabels van Xiaomi, Samsung en OnePlus geprobeerd.

Dit lijkt me geen issue van de USB-C te zijn, maar waarschijnlijk iets wat Apple heeft gedaan. Want diezelfde USB-C kabels werken verder op al mijn andere apparaten.

Ontopic:
Opzich wel leuke gimmick om te hebben op een telefoon (dynamic island), maar we weten inmiddels wel hoe de tactiek is van Apple inmiddels om features uit te brengen.
Reageer
Het is niet alleen Apple. Als ik een van m'n Anker Powerbanks wil opladen met een (officiele) Nintendo Switch oplader weigert ie dienst. Als ik een andere USB-C kabel pak werkt het bijvoorbeeld wél weer. USB-C is niet per definitie overal gelijk; niet alleen Apple, maar bij andere devices dus ook niet.
Reageer
Die schuld ligt bij Nintendo die, om wat voor reden dan ook, als een van de weinige bedrijven niet (volledig) gebruik maakt van USB-pd met hun opladers en niet de specs volgt mbt de connectors wat voor veel gedocumenteerde problemen zorgt als je andere kabels met de switch gebruikt of de oplader van de switch voor andere dingen gebruikt.
Reageer
Mja het feit dat USB-C dit kennelijk toelaat, is toch een teken dat het 'dus' geen standaard is ;)
Reageer
Nintendo Switch is dan ook een berucht niet-standaard USB apparaat. Apple houdt zich juist wel aan de standaard.
Reageer
Het is soms wel redelijk irritant dat bij elke scheet dat Apple laat over een gerucht hier of een feature daar die ook gewoon maar is wat het is het iedere keer met veel tromgeroffel aangekondigd wordt. :O
Verdomde fanboys, meestal zal het mij worst wezen.
En ik heb lak aan Apple's policy...
Reageer
Dit probleem heb ik altijd gehad met USB kabeltjes. Sommigen konden alleen laden. Anderen laden + data.
Reageer
Precies. Alleen is het me met Lightning kabeltjes nooit gelukt er eentje te treffen die alléén kan laden ;)
Reageer
Daarnaast is de connector van USB-C veel fragieler / minder robuust dan Lightning.
Reageer
Eigen ervaring of heb je hier een bron voor? Mijn eigen ervaring is namelijk precies andersom. Het zal denk ik dus allemaal wel meevallen, beide hebben z'n zwakke punten misschien.
Reageer
Ik heb vrij slechte ervaring met USB C
Vanuit het werk zit ik nu aan mijn 3de Lenovo laptop omdat bij de eerste 2 de USB C poort niet meer werkte (connector aan de laptop kant beschadigd)
Kan aan Lenovo liggen natuurlijk maar volgens onze IT service desk komt het vaker voor.
Reageer
Er zijn hier zoveel factoren bij betrokken dat je niet kunt zeggen dat USB-C ruk is, of Apple, of Lenovo. Ik ben eerder geneigd het laatste, ooit eens met zakelijke inkoop 4 Lenovo laptops van Lenovo ingekocht. 1 kwam al binnen met defect toetsenbord en een ander was binnen het jaar ook iets hardwarematigs defect. Ik schaf dus nooit meer iets van Lenovo aan. Maar dat is ook alweer 5 jaar geleden en kan een slechte batch of toeval geweest zijn.
USB-C nog nooit problemen gehad, waar komt dan zo'n kabel die alleen maar kan laden bij mee? Maar ik zet nooit data over met USB-C dus misschien heb ik ook maar alleen van die kabels liggen.

Kortom, de ervaring van de een zegt hier niks over een algemene (kwaliteits)norm.
Reageer
Het zwakke punt van USB-C zit in het uitstekende deel wat in de poort zit en in de stekker moet vallen. Bij horkerig gedrag breekt dat makkelijker af dan het plaatje wat in de lightning poort moet. En een poort vervangen is per definitie een stuk lastiger dan een kabel...
Reageer
Ik laad al zeker sinds augustus 2018 met een- en dezelfde USB-C kabel alle apparaten op die USB-C hebben.

Nog steeds werkt deze prima. En het was een kabeltje dat ik bij mijn telefoon kreeg. Er worden minstens twee apparaten per dag mee opgeladen, soms tussendoor losgehaald en weer aangesloten. Ik denk dat het ook uitmaakt wie de kabel gebruikt, en natuurlijk is de ene kabel de andere niet. Om dan meteen een standaard te bekritiseren omdat er problemen zijn gaat ook wat ver. De connectors zijn prima in orde.

[Reactie gewijzigd door Ohmarinus op 19 september 2022 08:26]

Reageer
Dat is niet mijn ervaring. Pin 4 van de lightning kabel wordt vaak al snel (te) zwart en dan kun je hem feitelijk weggooien. Lightning was top, toen deze uitkwam, vergeleken met de oude 30 pins Apple poort, maar verder in ieder opzicht inferieur aan usb-c. Qua snelheid en hoe snel deze stuk gaat. Ikzelf sla nu de iPhone 14 over in de hoop dat de 15 usb-c heeft net als de iPads
Reageer
Ik wacht hier dus ook op.
Reageer
De zoveelste keer dat fabeltje ....
Als dat zo is waarom zit Lightning dan op geen enkele Macbook/Mac/Mac mini ooit gemaakt ????

Juist ja ...
Usb-C is alles behalve zwak en dat zien we al bijna 10 jaar nu. Lightning sterker ? Zal best maar dat maakt het niet direct zwak.

Laat mij eens de massa claims zien van de miljarden Usb-C users met issues .... Ik wacht rustig af.
Reageer
USB c is toch ook veel te groot als je dat vergelijkt met Appels lightning. Daarnaast is lightning veel makkelijker in je telefoon te prikken in het donker/op gevoel dan usb c.
Reageer
Nooit meegemaakt dit en vrijwel al mijn devices zijn usbc en ik heb tientallen kabels.
Reageer
Ik heb nog een apple device met usb-c, maar voor de rest zijn er hier wel in huis een hele hoop dingen die usb-c gebruiken. Deze maken allemaal gebruik van dezelfde kabel om op te laden. En ik dat is eentje die ergens bijzat gewoon. En op een andere lader zit gewoon een kabel van Anker, ook nog nooit problemen mee gehad om dingen te laden.
Nu wat wel "kut" is ... Koop ik een usb-c dock voor mijn laptop zodat ik ethernet/paar usb poorten extra heb etc. Blijkt dat monitor daar dus niet op werkt omdat dit niet ondersteund wordt door de laptop. Ok staat er wel ergens in. Maar de dag van vandaag zou dat eigenlijk niet meer mogen. Maar liever usb-c dan eender welke andere vorm van usb of lightning kabels ofzo.
Reageer
Ok 1 nadeel je moet soms even wat moeite doen tot je de juiste kabel heb? (Zelf nog niet meegemaakt)

Tegenover het voordeel dat je op vakantie maar 1 oplader mee hoeft :)

Alleen mijn iPhone heeft geen usb c maar ik gebruik een MagSafe power bank met usb c. net terug van vakantie, ik had de lightning kabel wel mee maar geen een keer gebruikt :) (alleen voor Apple CarPlay)

USB c is vast niet perfect maar de doos met oude kabels groeit en de la met usb c kabels krimpt omdat ik vaak elke willekeurige kabel in huis kan pakken :)
Reageer
En er weer een mini komt desnoods als SE
Reageer
Ik dat er weer een iphone 15 mini komt.
Reageer
Ben met name benieuwd wat men met toekomstige MacBooks gaat doen.
Reageer
Mag toch hopen dat daar niet z’n lelijke zwarte vlek op komt, het idee is allemaal leuk. Maar net als een punch hole vind ik z’n zwarte vlek nog steeds lelijk ergens op je scherm.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 19 september 2022 11:32]

Reageer
Natuurlijk komst ie in de volgende toestellen, tenzij iedereen klaagt. Men gaat denk ik niet aleen voor de Pro medellen aparte software bijhouden denk ik.
Persoonlijk vind ik dat het eiland standaard al iets te groot is, ik hoor dat van meerdere mensen hier op Tweakers (dat ie wel groot is). Ik hoop dat ze het standaard iets kleiner krijgen voor toekomstige iPhones.
Mijn Pro moet nog komen dus misschien valt het me na een tijdje wel mee... maar toch, men hoeft niet als excuus te gebruiken dat anders de camera niet kan, want ik zie het nut niet om daar een heel dikek vette 12MP camera daar te huisvesten want dat is met Facetime of selfies eigenlijk helemaal niet nodig.
Die sensoren weet ik niet zo zeer omdat of dat uberhaupt kleiner kan, de face-ID werkt echt heel goed dus dat willen ze graag zo houden.
Ach eigenlijk wordt alles kleiner dus dat denk ik ook wel.
Reageer
Ik ben benieuwd of de helderheid ook omhoog gaat van de ‘normale’ versies. Voor mij is dat nu de reden om te gaan voor de 14 pro omdat ik mijn phone gebruik als scherm tijdens het drone vliegen.
Reageer
Ik heb persoonlijk liever weer een ouderwetse balk aan de bovenkant waar alles in zit. De notch of dynamic island storen mij veel meer dan zo een balk.
Reageer
Gezien de nogal overweldigende reacties van reviewers denk ik dat je tot een hele kleine groep behoort. Ik MKBHD zei te verwachten dat je dit op heel veel Android toestellen ook terug gaat vinden. Ik moet toegeven dat ik het er ook wel erg gelikt uit vindt zien. Een punchhole camera zou misschien nog beter zijn, maar gezichtsherkenning op basis van een Camera is volgens mij niet zo veilig. Je zit dus echt aan die array vast voor een veilige vorm van gezichtsherkenning. Een alternatief is wel terug naar een vingerafdrukscanner (wat mijn voorkeur heeft).

Heb je het zelf al gebruikt? En zo ja hoe lang? Misschien had je wat minder lang de tijd om te wennen in vergelijking met de reviewers?
Reageer
Android het overnemen ? Waarom dan ?

- Op Android kan je overal op het scherm naar beneden swipen (en dus niet een duim hebben van 10+ cm lang) om overzicht te krijgen van notificaties, muziek die speelt, navigatie info, notificaties, etc.

Noem mij eens iets van dynamic island wat een ander toestel niet te zien krijgt.
En dan praat ik niet over een bewegende sample icon om aan te geven dat er muziek speelt (dat is nogal duidelijk als je niet doof bent)
Reageer
Android het overnemen ? Waarom dan ?
Ik zeg niet dat Android dit gaat overnemen, maar dat MKBHD zegt dat je dit gaat terugvinden op Android toestellen. Met andere woorden, het zou kunnen dat Xiaomi dit gaat inbouwen in hun skin.

Ik noem nu Xiaomi als voorbeeld omdat zij notoir zijn wat betreft het kijken naar Apple. Gister nog kwam ik deze tegen die wel wat lijkt op de Anker 622 of MKBHD gelijk heeft zal blijken. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat Xiaomi over een tijdje met een Dynamic Island achtig iets komt.
En dan praat ik niet over een bewegende sample icon om aan te geven dat er muziek speelt (dat is nogal duidelijk als je niet doof bent)
Goed voorbeeld, je ziet namelijk niet alleen dat je iets afspeelt, wat handig is als je met 6 mensen om de beurt een speaker aanstuurt op een feestje (want dan kan je de kluts kwijt raken wie nu de muziek aan het afspelen is). Maar je kan vanuit hier ook direct info krijgen over dit item of de app openen. Maar het gaat er ook niet om datje een bepaalde functie ook hebt binnen een Android toestel, soms gaat het erom HOE je die functie kan activeren. Het gaat niet alleen over features maar ook over UI.

[Reactie gewijzigd door klonic op 19 september 2022 17:20]

Reageer
Ik ben meer benieuwd naar de nieuwe SE. Zou mooi zijn als dat weer een 'mini' wordt.
Reageer
Dat kan je gerust vergeten .... Nu met de plus modellen terug kan je straks gewoon de normale, plus, pro en Pro max modellen verwachten.
Reageer