'Alle iPhone 16-modellen zullen draaien op 3nm-soc van TSMC'

Alle iPhone 16-modellen zullen volgens Morgan Stanley een 3nm-chip van TSMC bevatten. De reguliere iPhone 16 zal naar verluidt gebruikmaken van een eerste generatie 3nm-node. De Pro-modellen zouden een tweede generatie node krijgen.

Volgens Economic Daily News, dat het rapport van Morgan Stanley kon inkijken, zal TSMC de productiecapaciteit van de 3nm-nodes terugschroeven. TSMC wilde aanvankelijk 80.000 wafers met 3nm-nodes produceren per maand, maar dat aantal is naar verluidt teruggebracht naar 60.000 wafers.

Afgelopen zomer stelde de Taiwanese nieuwsorganisatie Commercial Times nog dat Apple gestart is met het basisontwerp van de M3-soc die op een 3nm-procédé van TSMC geproduceerd zal worden, de N3E-productienode. Het 3nm-proces zou vijftien procent betere prestaties hebben en tot dertig procent zuiniger zijn, maar N3E zou die prestaties nog meer verbeteren.

TSMC kondigde in juni aan dat het vijf verschillende 3nm-nodes zal aanbieden om chips te produceren. De reguliere N3-chips zullen dit jaar nog van de band rollen, terwijl volgend jaar de massaproductie van het N3E-procédé gepland staat. Daarna komen er nog N3P-, N3S- en N3X-nodes uit.

Door Jay Stout

Redacteur

10-11-2022 • 09:58

110 Linkedin

Reacties (110)

Wijzig sortering
De prijs zal hiermee wel weer met 200 euro omhoog gaan. Een telefoon is over een paar jaar duurder dan een hypotheek.
Reageer
En dus stellen meer mensen de aankoop van de nieuwe iPhone uit (vooral in de landen waar de prijzen omhoog zijn gegaan), en aangezien de update support zo goed is, kan dat makkelijk.

Dus dan gaan de prijzen nog meer omhoog, of erger Apple komt met een "geweldig" (aka vreselijk voor de consument) idee om meer geld te verdienen, want hoewel ze in geld zwemmen en per jaar meer verdienen dan bepaalde landen op deze wereld, het moet natuurlijk ieder jaar MEER

En gezien dat Apple de boel steeds meer dichttimmert vanwege de privacy (maar zelf behouden ze alle toegang, maar dat wordt niet luid verteld) zou het mij niet verbazen dat de terugkerende focus naar ads, ook meespeelt (want de vorige poging met Apple Ads ging mis)

Op ten duur zal de iPhone misschien niet eens meer normaal te koop zijn vanwege z'n hoge prijs, en leasen van een telefoon lijkt mij een totale no-go.

Ik ben tevreden met mijn 13 Pro, en zoals de huidige situatie nu is, vervang ik deze op ten duur voor een iPhone.

Feit is dat terug naar Google gaan in mijn geval weinig uitmaakt qua privacy (met wat geklooi kun je een Android telefoon zelfs meer privacy vriendelijk maken, durf ik te zeggen).

nou zullen de meningen natuurlijk verschillen, feit is dat iPhones absurd duur worden en daar is niet echt een geldige reden voor, en hoewel inflatie wel bestaat, de prijzen worden verhoogd in een selectie aan regio's, want in de VS is de iPhone al enkele jaren niet in prijs gestegen, terwijl ook daar zoiets als inflatie bestaat

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 10 november 2022 10:37]

Reageer
Heb je de wisselkoers EUR - USD afgelopen jaar gezien?

Dat is dacht ik de voornaamste reden voor de prijsstijging dit jaar.
Reageer
Ja die had ik gezien.

En daarom zei ik ook
en hoewel inflatie wel bestaat, de prijzen worden verhoogd in een selectie aan regio's, want in de VS is de iPhone al enkele jaren niet in prijs gestegen, terwijl ook daar zoiets als inflatie bestaat
En voor ik dat zei, heb ik ook aangegeven dat "meningen kunnen verschillen hierover"

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 10 november 2022 13:47]

Reageer
Is die wisselkoers net zo hard veranderd als het prijsverschil?
Reageer
De euro is zo ver omlaag gezakt dat de 100 euro toen nu nog maar 86 euro waard is. Afgelopen 20 jaar is dus de waarde met bijna 20% gezakt. Je zou zeggen dat het meer waard wordt maar de EU blijft als een idioot geld bij printen om de zwakke landen te redden in de EU.
Reageer
De euro is 20 jaar lang meer dan de dollar waard geweest, met een piek van 1.57 dollar per euro. Nu is hij na 20 jaar weer 1:1. Prima dat je geen voorstander van de EU bent maar kom niet met misinformatie aan om je punt te bewijzen.
Reageer
https://www.nu.nl/economi...flatie-en-lage-rente.html Valt gewoon op te zoeken. helaas dus geen misinformatie. Ook is het algemeen bekend dat de EU 1000 miljard bijgeprint heeft. zie https://www.bnnvara.nl/jo...rs-aan-1-14-biljoen-erbij
dat is een hele hoop geld waar niets tegenover staat. In tegenstelling tot de gulden is het enkel een belofte wat de euro koers bepaald. Ook zijn we nu ineens verantwoordelijk voor landen zoals Griekenland, Spanje en Italie met hun financiële problemen en corruptie. In het Gulden tijdperk was 1 gulden een hoeveelheid goud waard. Zonder een materiële waarde is het maar de vraag wat het doet. Het is net zoals met de bitcoin: vooral speculeren.
De muntunie heeft best wel wat goeds gebracht zoals overal het zelfde betaalmiddel. Helaas zullen we nooit weten wat de gulden had gedaan in de zelfde tijd.
Reageer
je reageert op @CivLord die het over wisselkoers heeft, en jij begint over inflatie. Dat is een normaal verschijnsel waar alle valuta "last" van hebben. Sterker nog, alle centrale banken streven naar een lage, stabiele inflatie van zo'n 2%. Met dat in gedachten is van 100 naar 86 euro helemaal niet slecht. De dollar is ook waarde verloren door inflatie in dezelfde periode.
Dus, misinformatie? Je lijkt in elk geval niet helemaal te weten waar je over praat, of je strooit bewust zand in de ogen. Jij mag het zeggen. Dat je je nog afvraagt wat de gulden gedaan zou hebben vind ik wel tekenend, dat betekent dat je enorm veel sentiment hebt voor iets wat verleden tijd is. Erg makkelijk om het "best case" scenario van het behoud van de gulden en het niet deelnemen aan de europese unie te vergelijken met de huidige scenario en je dan af te vragen hoe het geweest zou zijn. Het lijkt wel een pagina uit het FvD programma. En het is gewoon zinloos en naief.
Reageer
Ik ben bekend met inflatie. Die 100 naar 86 is ook vooral een begrijpelijk voorbeeld van wat er speelt. Het is een methode om vooral inzicht te geven aan mensen die er niet dagelijks mee bezig zijn. Natuurlijk is zit daar ook inflatie bij. Het is echter niet alleen inflatie die dit getal beïnvloeden. De EU doet het financieel behoorlijk slecht door de zuidelijke landen waar de ene na de andere enorme steunpakketten opgetuigd voor zijn. We hebben het niet over een paar miljoen maar over pakketten van 1000 en 2000 miljard euro. Ook het corona herstelfonds kost vooral de noordelijke landen een hoop geld en zien we weinig voor terug. Als klap op de vuurpijl zijn we ook nog de grootste netto per hoofd betalen van de EU, al jaren. Je vind het zinloos en naïef en een FVD programma maar kritisch zijn is blijkbaar al misinformatie? Ik heb geen nostalgie naar de Gulden maar af en toe afvragen of we echt beter af zijn met de euro is blijkbaar al ongehoord. En zolang de euro vooral op speculatie gebaseerd, we het ene naar het andere land moeten redden en er massaal geld wordt bijgedrukt blijft onze euro minder waard en heeft dat dus veel invloed op de wisselkoers.
Reageer
Ga je nu echt die kaart ook nog spelen? “Huuuu we mogen ons niet eens meer iets afvragen”. Jawel hoor, alleen zijn er al genoeg mensen voor je die het zich hebben afgevraagd, en die hebben de feiten erbij gepakt en zijn allemaal tot de conclusie gekomen dat de euro een goede beslissing is geweest. Zelfs met de zuidelijke landen, aangezien een bepaalde vorm van eenheid tussen de Europese landen niet alleen voor Europa zelf verstandiger is, maar ook naar de andere grootmachten in de wereld. Inderdaad, andere grootmachten, want Europa is er een. En zonder de EU met gemeenschappelijke munt en open grenzen waren we een zootje ongeregeld en werden we stuk voor stuk tegen elkaar uitgespeeld door machtsblokken als de USA , Rusland en China.
Oh wacht, de op onderbuikgevoel gebaseerde desinformatie tegen de EU wordt via oa het FvD verspreid door datzelfde Rusland. Toeval? Ik denk het niet.
Alles wat je zegt is pertinente onzin of hoogstens half waar. Ik ga er ook niet verder op in, want ik vrees dat het tegen dovemansoren is. Ik hoop alleen dat anderen dit lezen als tegenwicht tegen zoveel onzin.
Reageer
De euro en de Europese unie zijn 2 dingen. Er was niets mis met de economische samenwerking waar we ooit mee zijn gewonnen. Ook daar ben ik een voorstander. Tegenwoordig is het allang geen economische samenwerkingsverband alleen. We moeten de zelfde regels en economie hebben als de zuidelijke landen en dat lijkt alleen maar bereikbaar door de rijkdommen weg te halen uit het noorden en die naar het zuiden te brengen. Deze landen lukt het keer op keer om weer met corruptie het gemeenschapsgeld op te eisen. Kijk naar het corona herstelfonds waar Italië alleen al een kwart (200 miljard) opeist. Best knap voor een gemeenschap met bijna 30 lidstaten. We betalen daarnaast ook de hoofdprijs per inwoner hiervoor terwijl andere landen zoals Luxemburg rijker zijn. Dan hoeven we ineens niet meer gelijk te zijn. Wel als het op regels aankomt. daar wordt steeds meer van bepaald in Brussel in ons nadeel. Zo hadden we een vele betere nestneutraliteit maar hebben we die ingeleverd voor de eu versie.Maar goed: handig ook overal betalen met de zelfde munt maar dat is ook grotendeels wel het enige voordeel. Het is vooral een dure hobby waar we veel rechten weggeven aan mensen die alleen maar aan het graaien zijn. Timmermans had iig zichzelf weer een 7 % hoger salaris bedingt. Op naar de volgende wijngaarden die hij leeg kan drinken.
Reageer
Ja, de euro is in 1 jaar ongeveer met 15% gezakt, dat is ook de prijsverhoging van de iPhone 14-serie. Vandaar dat de prijzen in Amerika niet omhoog gegaan zijn, maar bijv. weer wel in Japan.
Reageer
Ik vind deze discussies altijd heerlijk. Puur om het feit dat er een aantal slimmeriken zijn op deze aardbodem die slimmer zijn dan de rest van de wereld, en daarmee een stuk rijker dan de rest van de wereld. Je kunt immers zeggen wat je wilt, maar je kunt het 'ondernemers' (en daarmee ook bedrijven als Apple) niet kwalijk nemen dat ze altijd meer geld willen verdienen. De mens is hebzuchtig. Jij hebt ook een iPhone 13 Pro in huis à minimaal 1159 EUR en steunt daarmee dit proces bij Apple.
Ook de iPhone 14 Pro blijkt weer niet aan te slepen, ondanks de verhoogde prijzen.

Zolang mensen niet minder gaan kopen blijven de prijzen stijgen. Wat de gek er voor geeft... Elk jaar worden er weer meer verkocht. En zelfs al zouden er iets minder verkocht worden, als de prijsstijging een verhoging van de winst oplevert, is dat het dus toch waard tegenover minder verkochte toestellen.
Bij mij is de iPhone 14 Pro inmiddels besteld (wel door de zaak), ter vervanging van mijn 4 jaar oude iPhone XS Max; ik doe dus ook mee, maar dan wel om de 4 jaar.
Reageer
GrapheneOS installeren op een Pixel is echt kinderspel tegenwoordig. Kan het ten zeerste aanraden!
Reageer
ik zou zeggen: " Blijf klooien"
Reageer
Vergis je niet, het is eigenlijk veel meer dan alleen een ‘telefoon’.

Als je ziet hoeveel productiviteit je uit het aparaat haalt, en het gebruik in uren per jaar. Dan valt het best mee. Het is meer en meer een vervanger van een computer (niet compleet natuurlijk).

Mensen lenen ook voor een auto en woning, waar ze soms nog minder gebruik van maken.

Oftewel, alles is relatief. Je kunt ook een ‘telefoon’ kopen van 100 of 200 euro.
Reageer
Nou ja het valt bijzonder best mee wat je er mee doet, sommige zullen er best veel mee doen.
Ik heb vanochtend met ontbijt even whatsapp van gister avond beantwoord, welke ik al niet meer sinds 22:00 in de avond had bekeken.

En het toestel ligt nu al op mijn bureau op het werk niks te doen, goed op werk zit ik dan achter de laptop.
Ik hoef dus niet om nieuws te lezen of youtube hem te pakken, maar ook thuis ligt die rustig meerdere uren niks te doen.
Ik speel er geen spelletjes op kijk er geen netflix ofzo op daar heb ik de tv voor, ja betaal er dan mee maar pin ook niet dagelijks(Of doe bankzaken ofzo dagelijks).
Reageer
Dus jij bent niet de doelgroep en je kunt prima een €200 android telefoon kopen, of een iPhone van 6 jaar geleden blijven gebruiken.
Reageer
Uiteraard nu heb ik wel een wat nieuwere Iphone de 13, maar heb deze ook los gekocht.
Ik ga hier dan ook gewoon aantal jaren mee doen, aangezien mijn batterij voor geen meter slijt met mijn verbruik(Nu na 1 jaar nog 100% capaciteit volgens de telefoon).
Reageer
Op vakanties en vele andere momenten dat je de deur verlaat kun je in ieder geval thuis laten:
- Camera (voor de meesten)
- Navigatie
- Papieren bevestigingen van boekingen / reserveringen
- MP3 speler
- Krant
- Laptop
- Bankzaken

Ik heb 't geluk dat ik al m'n iPhones zakelijk heb verkregen de afgelopen 8 jaar, maar ook zonder haal ik juist bij de telefoon de waarde er wel uit. Bij mij ligt ie echter niet de hele dag op m'n bureau niets te doen, maar dat wisselt uiteraard van persoon tot persoon.

De restwaarde is uiteraard nooit 0 na twee jaar dus om de twee jaar 'n nieuwe halen zou ik waarschijnlijk wel hebben gedaan. Enige nadeel is dat mijn laatste wissel in februari was, dus ik loop iedere x natuurlijk iets achter op het laatste van het laatste en daar zal iemand die ieder jaar het laatste exemplaar in huis wil hebben wel niet op wachten. Die hebben de nieuwste variant alweer 'n maand op zak nu.

Zelf kan ik overigens niet bevatten waarom men van een 13 Pro naar een 14 Pro zou overstappen, maar het gebeurt wel.

[Reactie gewijzigd door Paprika op 10 november 2022 10:40]

Reageer
Zelf kan ik overigens niet bevatten waarom men van een 13 Pro naar een 14 Pro zou overstappen, maar het gebeurt wel.
Zelfs van 12 Pro naar 14 Pro heb ik zo mijn twijfels over het nut ervan, al zijn de verschillen dan wel groter.

Qua 13 Pro naar 14 Pro ben ik het wel mee eens, dat iemand het wil doen is prima, maar zelf viel mij op dat de 14 Pro niks toevoegd waar ik iets aan heb tegenover de 13 Pro.

Plus de dynamic island is meer irritant (vooral tijdens kijken van video's) dan de notch, dus afwachten tot Apple overstapt naar een punch hole, of alles onder het scherm.
Reageer
Uiteraard Camera voor de meeste en ik vind dit echt minst spannend, ik ben ook niet z'n social media persoon.
Ik post echt letterlijk nooit iets op instagram bijv, de laatste foto is al weer van mijn vakantie die ik erop heb gezet(En de laatste foto van 27oktober die ik genomen heb).
-Navigatie idd is wel een goeie nu heb ik geen auto, dus gebruik ik bijna geen navigatie.
- Papieren bevestigingen van boekingen / reserveringen : Zal voor de meeste ook niet dagelijks/ wekelijks zijn, maar voor sommige misschien wel(Mijn oom en tante bijv wel die gaan 1 keer per week altijd uit eten).

-MP3: ja idd zal voor vele spotify of iets zijn klopt, ik snap niks van deze diensten en gebruik ook niet meer.
Ik luister eens radio in de ochtend naar het werk, en op het werk staat er een radio in de vensterbank. terug weg doe ik al geen muziek(Of als ik eens na de supermarkt ofzo wandel ook niet).
- Krant ja tuurlijk nieuws lezen kan, ik zit dan de hele dag achter de laptop aan werk. dus kan de krant daar lezen
- Ja voor vele is het een aardige laptop vervanging al, al pak ik vaak genoeg nog mijn macbookje erbij.
Ook om dingen te bestellen kleding ofzo, gewoon effe iets groter scherm wel prettig met kijken.

Zo verschilt het verbruik inderdaad erg per persoon, en ik hoef ook niet het nieuwste van nieuwste.
Ik heb nu dan de Iphone 13 en kan hier nog wel paar jaar mee verder, aangezien ik niet constant gebruik slijt die ook niet zo snel.
Reageer
Een camera heb je niet alleen voor social media nodig.
Je geeft zelf al aan dat je laatste foto's van je vakantie zijn. Dat was tot voor kort de enige reden dat de meeste mensen überhaupt een camera hadden.

Als bonus heb je nu ook de 'foto-albums' van al je vakanties van de laatste X-aantal jaar bij je. Misschien niet zo praktisch als je beste uitgezochte foto's ingeplakt in een album, maar bij hoeveel mensen zijn de laatste vakanties met ee losse camera nog steeds projecten die bestaan uit een zakje foto's samen met een leeg foto-album in een plastic tas?
Reageer
Nee ik heb niet de foto albums bij mij van de laatste X aantal jaar, ik verwijder elk jaar alle foto's / filmpjes van mijn telefoon.
Het zelfde voor Whatsapp gesprekken worden allemaal verwijderd, en de groeps gesprekken worden gewist :).

Elk jaar makkelijk gezegd 5 tot 10gb opslag weer terug, in plaats van altijd een grotere opslag nodig te hebben(Of te betalen voor cloud opslag).
Reageer
Ik denk dat je onderschat hoeveel apparaten het voor de gemiddelde mens heeft vervangen door de jaren heen. Navigeren, muziek luisteren, appen, bellen, foto's, video's, informatie opzoeken, mailen, wekker, nieuwsreader, autosleutel, rekenmachine, bankzaken, wachtwoord verificatie etc. Je hoeft ook niet dagelijks al die dingen te doen op je telefoon, maar het is wel het hoofdapparaat om met de samenleving te interacteren voor de meeste mensen. Bijzonder mooie foto's maken ze ook tegenwoordig, ben daar wel erg blij mee alles op een apparaat.
Reageer
O ja zeker het heeft vele apparaten vervangen dat wel, en genoeg die al deze dingen dagelijks doen.
Nu heb ik geen auto dus gebruik ik navigatie al niet,muziek luisteren doe ik thuis of op het werk en dan radio :).
Appen ja tuurlijk niet elk uur etc, foto's maak ik al helemaal amper de laatste is van 2 weken geleden. en daarvoor van Juni in de vakantie :).

Rekenmachine,Bankzaken, wekker, etc mooi dat het allemaal kan, maar is niet zo dat die dan ineens 1500+ euro hoeft te kosten.
Kijk als je het dagelijks gebruikt veel van die functies is het wat anders, maar goed dat doe ik niet. heb dan wel een iphone 13 gekocht. maar ja die doe ik dan niet na 2 jaar weg en kan wel 5 jaar weer mee.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 10 november 2022 13:18]

Reageer
Als je een functie wel nodig hebt is het wel vele malen efficiënter dan vroeger :P Maar wat je zegt, gewoon 5 jaar blijven gebruiken en dan valt de prijs ook nog wel mee. Heb zelf ook een 13 pro sinds de zomer, die gaat inderdaad niet na twee jaar weg hoor. Dan is het echt een mooi apparaat voor wat je er allemaal mee kan! Ik gebruik de functies wel meer dan jij merk ik haha. Navigatie gebruik ik ook wel zonder auto op de fiets/lopend zo nu en dan. Voor mij is de camera van de pro toevallig handig voor het bedrijf waar ik werk dus die gebruik ik ook regelmatig.
Reageer
Ja heel misschien vervang ik hem wel volgend jaar, maar alleen als die USB-C heeft.
Dan kan ik eindelijk bijna alles met 1 kabel laden, niet dat het een hele ramp is ofzo.

Maar dan hoef ik nog maar 1 usb-c kabel in de tas te hebben, in plaats van nog een lightning kabel ook :).
Want ja de laptop kan ik er dan ook mee opladen, en de prive macbook, alleen mijn airpods en Apple Watch niet maar die laat ik toch altijd thuis(Telefoon meestal op het werk).

Maar goed dat is ook een heel misschien dat ik het doe, want ik vind dat nieuwe camera eiland zo ontzettend lelijk.
Ik vond die punch hole al enorm lelijk en storend, maar Apple hem nog eens even 3 keer zo groot. en met meldingen kan die nog groter worden.
Dus zit er aan te denken mijn 13 heel lang goed te koesteren, en hopen dat er een verbeterde techniek nog voor komt zonder die lelijke zwarte vlek :P.
Reageer
Zonder auto moet je vast wel eens een stuk van een bushalte naar je uiteindelijke eindbestemming lopen. Daar is navigatie ook uitermate handig voor.
Reageer
Uiteraard maar dit komt niet dagelijks of wekelijks, zeker niet als je kantoor op de zelfde plek staat :).
Maar het komt wel eens een keer voor, maar echt niet elke week/maand ofzo.
Reageer
Het is ook wel gewoon een beetje “wat een gek ervoor geeft” (ik ben zo’n gek)

Een iPhone moet wel heel veel duurder worden wil ik er geen kopen. Ik ben geen fan van (geldgraaier) Apple maar vind een iphone een fijn apparaat.

Heb (al een paar jaar) geen vaste computer meer, wel een laptop (macbook air) maar doe eigenlijk het meeste op m’n tel.

Bijna dagelijks doe ik;
Betalen in de winkel, Bankzaken, mailen, nieuws kijken, muziek luisteren en bedienen, bestellingen in webshops plaatsen, smarthome regelen en video’s kijken (of doorzetten naar de tv)

Ook whatsapp, sms/imessage en de wekker worden dagelijks gebruikt.

Wat ik er dan weer niet dagelijks mee doe is bellen… 😃
Reageer
Ja ik vind het ook een fijn apparaat, kan ik het met een goedkopere android ja vast. maar ik vind IOS veel fijner werken.
EN goed betalen doe ik er ook wel mee in de winkel, mailen niet echt prive mail ik niet en zakelijk doe ik dat eigenlijk alleen achter de laptop.
Nieuws kijk ik er soms op ja overdag is dat de werk laptop, muziek luisteren soms, bestellingen in de gaten houden ja tuurlijk, video's kijken doorzetten ja soms. en smarthome heb ik helemaal niks dus dat niet :).
Reageer
Veel mensen zijn met de nieuwe ipad’s wel wakker geschud.

Zoveel meerwaarde hebben die tablets ook niet omdat je toch net elke keer net weer iets mist (en natuurlijk de laptop moet aanschaffen 🤡). Het is de meerprijs niet waard behalve als je een model die wat ouder is en echt moet vervangen en dan kun je je afvragen of het misschien niet handiger is om gewoon voor de macbook m1 te gaan, die is niet slecht.


De vraag die je misschien mag stellen is of de telefoon de tablet vervangt en dat zou voor verschillende mensen wel kunnen.
Reageer
Waarom zou je dat denken? De prijs van de Pro modellen is al jaren hetzelfde bij launch (in de USA in ieder geval). De hogere prijs hier in NL is puur en alleen te danken aan de inflatie.

Heb mijn 14 Pro Max in de USA gekocht, $1199 i.p.v. €1609 hier.

[Reactie gewijzigd door MaxTheKing op 10 november 2022 10:13]

Reageer
Want in de VS hebben ze natuurlijk geen last van de inflatie?

Persoonlijk denk ik dat Apple er een schepje bovenop deed in EU om de prijs hetzelfde te houden in de VS (want belangrijkste markt voor Apple), echter dat is puur hoe ik dat zie.

En ja wij hebben ook inflatie in de EU en de euro is zwakker geworden, dat de prijzen omhoog zouden gaan was te verwachten, alleen hoe hoog dit uiteindelijk is geworden is waar ik op doel.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 10 november 2022 10:24]

Reageer
Het gaat Apple niet om de prijs hetzelfde te houden, maar om in Dollars hetzelfde bedrag over te houden. Aangezien de dollar een stuk meer waard is geworden het afgelopen jaar worden de iPhones nu heel duur verkocht in Europa. De vraag is natuurlijk of de verkopen daardoor net zo hoog zullen zijn of dat ze nu juist minder verkopen en alsnog minder winst in dollars pakken.. time will tell!
Reageer
Hou toch op met onnodige excuses zoeken om de absurde prijsstijgingen die Apple hanteerde goed te praten.

Er was ook een periode (lees: meerdere jaren) dat één Euro 20 tot 30% meer waard was dan de Dollar, ook toen waren Apple producten in Europa duurder dan in de VS (ja, ook met de BTW meegerekend.

Feit is gewoon dat men in de Europese afzetmarkt bereidt is om meer te betalen en Apple hier graag gretig gebruik van maakt.
Reageer
Veel meer de wisselkoers Euro vs Dollar
Reageer
Misschien niet duurder, maar mogelijk moet je wel een hypotheek nemen voor een telefoon
Reageer
En vervolgens dan 30 jaar lang gaan afbetalen tot de telefoon compleet van jou is 😂.
Reageer
Maar dan heb je over 30 jaar een antieke en versleten telefoon? :')
Lijkt me niet zo slim :P
Reageer
Ik denk dat wanneer jij over 30 jaar een iPhone 13 in werkende staat hebt, die nog best en leuk bedrag op zal brengen.
Reageer
Dat klopt lijkt mij ook niet zo slim. Maar goed er zijn genoegen mensen die het doen.
Reageer
Daarom heb je nu telefoon leases, you will own nothing and be happy.

Maar wel even series, het is absurd dat het zo duur is en nog absurder dat mensen telefoons leasen.
Reageer
je moet sowieso geen telefoon nemen met abbo die je per maand moet af betalen. Je kan beter gewoon zelf telefoon kopen en een simkaart kopen.
Want je gaat meer neer leggen voor het bedrag wat je eigen telefoon kost op de markt.
Reageer
Dat is niet helemaal waar. Bijvoorbeeld als je nu een losse iPhone 14 koopt bij de goedkoopste partij in de pricewatch ben je 925 euro kwijt (uitvoering: Apple iPhone 14, 128GB opslag Zwart)

Als je dezelfde telefoon koopt bij een 2 jarig T-Mobile abonnement (met of zonder maandelijke aflossing voor de telefoon, dat maakt niet uit) bij bijvoorbeeld belsimpel betaal je op dit moment 843 euro. Scheelt toch 80 euro. Per provider zijn de prijzen anders, dus misschien dat het bij sommige providers nog wel goedkoper is.
Reageer
True true. Dan zit je vast aan een 2 jaar abonnement. En stel je wilt een nieuwe telefoon na 1 jaar, dan moet je wachten tot je het hebt afbetaald.
(Dit is wat ik heb vernomen van mensen in mijn omgeving.)
Reageer
De korting op je telefoon is hoger bij een tweejarig abonnement, maar ook bij een eenjarig abonnement kan het al schelen. Daarnaast ben je natuurlijk niet verplicht je telefoon te houden. Je zit alleen wel twee jaar aan het abonnement vast als je een tweejarig abonnement kiest (maar dat heb je ook bij sim-only)
Reageer
Je kan ook een maand abbonement nemen en de telefoon direct afbetalen. Zo zit je nergens aan vast.
Reageer
Het probleem is alleen dat je dan een BKR-registratie krijgt.
https://www.bkr.nl/jouw-situatie/telefoonabonnement/
Reageer
Een bkr registratie is ansich niet erg. Die houden alleen bij hoeveel leningen je hebt. En als je teveel hebt kan het zijn dat je in de toekomst in de problemen kan komen bij het afsluiten van een hypotheek of lening. Maar dat zal niet gebeuren bij 1 registratie van 1 telefoon abbo. Als je wordt geweigerd door een bkr registratie heb je grotere problemen dan je tel abbo en als je net op het randje zit en je neemt toch die tel tja…. Ik zeg altijd, als je een kuil graaft stop dan als je nog bij het randje kan anders kom je er nooit meer uit.

Hou er rekening mee dat die bkr registratie er is om je te beschermen en niet om je in problemen te werken.

[Reactie gewijzigd door masgreece op 10 november 2022 19:11]

Reageer
Dat is niet altijd waar.

Ik ken paar mensen die een telefoon bewust met een abonnement nemen, omdat deze dan goedkoper is dan los kopen.

Gewoon een abonnement nemen en het toestel direct volledig aflossen, soms kan dat 50 tot 150 euro schelen op een high end toestel, vergeleken met losse verkoop.

Maar je moet wel zoeken naar dit soort aanbiedingen en ze zijn niet altijd beschikbaar, maar online is dat zo nagekeken.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 10 november 2022 11:29]

Reageer
Klopt niet. Als ik een telefoon neem met een abo betaal ik minder voor de telefoon. Het is gewoon uitgesmeerd over die 2 jaar. Het staat er zelfs bij hoeveel je voor de telefoon betaalt. Je moet een beetje zoeken, maar bepaalde providers krijgen geld als ze hun abo icm bv een Samsung verkopen. En sommige belwinkelketens ook. Samsung is wat dat betreft een goed voorbeeld, want die is gewoon €200 goedkoper met een abo dan een los toestel. Ik was een poosje geleden weer aan het kijken en het loont om rond te neuzen. Een Samsung S22 Ultra was toen €1349 los en icm een abo €1017.

Nu heb ik een Pixel 7Pro besteld die €999 kost en ik betaal €728 omdat Belsimpel nog een extra €100 cashback heeft.
Reageer
Vorige maand abo verlengt met telefoon erbij, scheelde €110,- met de winkelprijs en heb hem 2 dagen later alsnog helemaal afbetaald.

Nu zit ik 2 jaar vast aan m’n abo (met meer gb’s voor zelfde €) maar dat had ik met een sim-only ook gehad.
Reageer
Ik koop ze tegenwoordig 2e hands via V&A. Bevalt goed tot nu toe.
Reageer
Dat is inderdaad ook een manier.
Reageer
Dat is het gekke eraan. Die mensen moeten hoe dan ook het nieuwste van het nieuwste hebben om te laten zien dat ze het hebben. Ondertussen verandert er nauwelijks wat aan de telefoons behalve specs.
Reageer
Zelfs al kijk je niet naar altijd de nieuwste moeten hebben, als je 10 jaar geleden tegen mensen zou zeggen dat de meest populaire mobiele telefoon(s) >1000€ kost, dan zouden ze je voor gek verklaren.
Reageer
Als je toen had gezegd dat die telefoons beter fotos en videos kan maken dan je huidige foto- en videocamera en sneller is dan je huidige PC zouden ze het misschien niet te duur vinden..
Reageer
Ik moet de eerste telefoon die betere foto's dan mijn spiegelreflexcamera maakt nog tegenkomen. Die Sony met 1"-sensor (even los van of het nu wel of niet als 1" gerekend mag worden) komt aardig in de buurt en die nieuwste Xiaomi met dito sensor ook, maar ik heb nog steeds geen een gezien die daadwerkelijk beter is. Wel stukken beter dan de telefoons van toen - dat mag wel duidelijk zijn.
Reageer
Maar de meeste mensen gebruiken dan ook geen spiegelreflexcamera.
De meeste telefoons maken tegenwoordig betere foto's dan de betere compact- en systeemcamera's van tien jaar geleden. (Misschien enkele uitzonderlijke omstandigheden daargelaten.)

En tegenwoordig zit er in een telefoon betere intelligentie om een mooie foto te maken dan in menige bezitter van een spiegelreflexcamera, die het vooral interessant vind om met zo'n ding op z'n buik rond te lopen
Reageer
Maar de meeste mensen gebruiken dan ook geen spiegelreflexcamera.
Dat is wel zo, maar de persoon boven mij schreef "je huidige foto- en videocamera". In mijn geval is dat dus een spiegelreflexcamera.
Reageer
Ik bedoelde me "je huidige camera" een doorsnee camera. Misschien dat jij een buitengewoon goede camera had - maar zelfs in dat geval zou een auto-HDR-foto of bokeh-effect van een telefoon nog duidelijk beter kunnen zijn dan zelfs een erg goede camera van toen.
Reageer
Had? Ik HEB een spiegelreflexcamera. En auto-HDR en bokeh doet-ie meer dan prima, beter dan die op de duurdere telefoons of die met betere camerasoftware (de Pixel-serie bijvoorbeeld) die ik om me heen zie.

(Ook beter dan die op míjn telefoon, maar ik heb dan ook een relatief goedkope smartphone. :P Die heeft overigens best een goede camera, hoor, daar niet van, maar niet beter.)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 10 november 2022 16:26]

Reageer
Die mensen willen wel het nieuwste van het nieuwste, maar kunnen dat niet betalen en nemen dan een lease contract. Met wiens bezit loop je dan te pronken?
Sowieso bizar dat we tegenwoordig als samenleving keihard gaan op een stuk techniek. Als je een boom plant, heeft niemand interesse...
Reageer
Met wiens bezit loop je dan te pronken?
Met je eigen bezit.

De contracten op afbetaling gaan veelal om Financiële Lease waarbij de lessee de economisch eigenaar wordt van het product en dat (in dit geval) de telefoon slechts het onderpand is. De eventuele waardevermindering van de de telefoon is het risico voor de lesser.

Bij operationale lease blijft de lesser economisch eigenaar van het object (dit zie je vaak bij 'lease auto's') en gaat het voorwerp meestal terug na afloop van het contract (al kan je natuurlijk anders afspreken)

Kort door de bocht: Financiële lease heeft meer weg van een lening, en operationele lease heeft meer weg van een soort huur-overeenkomst.
Reageer
Het woord complottheorie is tegenwoordig aan inflatie onderhevig. Het woord wordt niet alleen maar gebruikt voor vergezochte theorieën tegenwoordig zoals: chips in vaccines, 5G, 9/11 e.d., maar ook voor gezond wantrouwen (voorbeeld: is een vaccine wat net op de markt is, en kort getest is, wel nodig voor jongeren?).

Op de website van het WEF heeft wel degelijk een artikel gestaan met die titel waar de voordelen werden uitgelegd, het was geen officieel WEF-standpunt, dat niet.

Maar ik vind het geen fijne organisatie, want dat technocratische machtsdenken heerst er wel (net als op jouw "RationalWiki"). Denk ook aan rijke en invloedrijke mensen die naar Davos gaan met hun privévliegtuigen; luchthaven in Genève staat er ieder jaar vol mee, terwijl ze tegelijkertijd Jan Modaal belerend toespreken over klimaat, en allerlei plannetjes bespreken over hoe ze de burger kunnen volgen hiervoor: https://twitter.com/andrewlawton/status/1529045188764921856

Toevoeging:

Dat 'you'll own nothing, and you'll be happy', zie je in de praktijk al: steeds meer abonnementen voor allerlei zaken. Neem bijv. abonnementen voor extra's bij auto's waar een abonnement helemaal niet nodig is: https://duet-cdn.vox-cdn....022_07_12_at_11.03.16.png

Of abonnementen voor het streamen van games, waar dan ineens de stekker uitgetrokken kan worden, zoals met Google Stadia.

[Reactie gewijzigd door ByteArray op 10 november 2022 12:29]

Reageer
Het is vreselijk offtopic maar wel door het WEF gebracht, als ik het goed begrijp.

Maar het ging zeker niet erom dat "ze" alles van "ons" af willen pakken. Meer een idee van hoe de wereld zou kunnen veranderen.
Reageer
Voor een toestel wat 1 max 2 jaar mee gaat.... Niet omdat de hardware slecht zou zijn overigens, telefoons zijn modegoed geworden, dus alle jongeren willen elk jaar een nieuw toestel.
Reageer
Ligt eraan hoe de telefoon behandeld. Als jij het normaal behandeld en verzorgt kan je telefoon makkelijk 3/4 jaar mee gaan. En tuurlijk snap ik dat jongeren om de 1/2 nieuwe willen.
Reageer
Zelfs langer...De mijne is inmiddels van 2017, loopt nog altijd vlotjes
Reageer
dus alle jongeren willen elk jaar een nieuw toestel.
Ik snap ook niet echt waarom men altijd over jongeren begint.

Bijna iedereen die ik ken, zelfs mensen ruim boven de 40 jaar flikken vaak precies hetzelfde, om precies hetzelfde redenen (want ik wil het nieuwste hebben principe)

Alleen het einddoel van het "willen" verschilt.
Reageer
Wat is je referentiekader? Ik woon in een bejaardenbuurt en die gedragen zich ook nog steeds als jongeren (mijn achterbuurman staat gewoon op een 3 delige ladder met een dikke Stihl bomen te toppen, die man is 84....).

Ik ben de enige die probeert 5 jaar met een telefoon te doen (lukt me nu weer voor de 2e keer), vooral omdat er tegenwoordig alleen telefoons verkocht worden met schermen zo groot als TVs. Als enige uitzondering dan de 13 mini.
Reageer
Ik ben de enige die probeert 5 jaar met een telefoon te doen
Of ik het 5 jaar uithoud met mijn 13 Pro weet ik niet, gebrek aan een glazen bol.

Sowieso ga ik er 3,5 jaar mee doen, aangezien ik de iPhone bewust kocht vanwege de support.
Reageer
Qua support hou je het sowieso 5 jaar uit met je iPhone, wellicht zelfs 6. Of hij dan nog aan jouw eisen/wensen voldoet, is vers twee. De glazen bol geeft ook geen uitsluitsel wat er over 5 jaar nodig is in ons leven.

3,5 jaar vind ik een mooi streven! Met de Pro moet dat lukken.
Reageer
Met de niet pro moet dat toch ook wel lukken gezien ze dezelfde soc hebben en praktisch dezelfde camera kwaliteit (los van de extra lens).
Reageer
Ja klopt, en de behuizing zal wellicht afwijken in maatgeving, maar zeker niet in materiaalkeuzes!
Reageer
Oh jawel, het materiaal is van alumiunium bij de non pro's tegenover rvs bij de pro's.
Reageer
Dat maakt niets uit bij gebruik in een hoesje of cover. Een dergelijke dure telefoon gebruiken zonder hoesje is niet alleen dom, maar ook duur. Een klein foutje en je hebt een hoop schade. Zo heb ik een hele droge huid en dus gladde handen. Een telefoon "naakt" gebruiken is bij mij een no-go.
Reageer
Dat hoor ik zo vaak, maar ik zie toch regelmatig jongeren rondlopen met een 3-5 jaar oude Samsung en vooral iPhone.
Reageer
Als het zo door gaat zal de hypotheek ook wel stijgen, dan blijft een telefoon toch goedkoper.
Reageer
Dat is al een tijdje dat de top modellen veel meer kosten dan een hypotheek. Vergelijk het dan met de energierekening :+
Reageer
? Zijn nog nooit zo goedkoop geweest. Hint er bestaat meer dan een iphone pro max de luxe .
Reageer
Daar de hypotheekrente lager is dan de inflatie krijg je bij een hypotheek eigenlijk geld toe.
Reageer
is al zo hoor, heb een iphone 13 pro twv 1050 ofz(abbo) en mn hypo is 100 minder
Reageer
Ik had het idee dat silicum chips niet kleiner konden zijn als 4nm door het bridgen van de gate doordat de atoomgrootte een brug kan slaan in de transistors. Heb ik het hier fout of is dit een nieuw soort chip?

Edit:
Ik zie dat IBM zelfs al een 2nm proceduree heeft, het is nu wel verwacht dat het echt niet kleiner kan, dat zullen we dan maar zien:
https://newatlas.com/computers/ibm-2-nm-chips-transistors/

[Reactie gewijzigd door pietjuhhh1990 op 10 november 2022 10:23]

Reageer
En aanvullend is het mobile performance en geen desktop performance. Bij desktop kunnen die problemen ontstaan zoals het overslaan omdat die dingen veel harder draaien dan de gemiddelde 800Mhz ~ 2Ghz op mobiele SOCS.
Reageer
Wat doet vermoeden dat er geen enkel mobile device bestaat met clocksnelheden groter dan 2ghz en er geen trage desktop bestaat. Mobile / desktop performance zijn echt de domste termen die ik in lang heb gezien.

Full speed usb :+

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 10 november 2022 12:21]

Reageer
En de iPhone 18 modellen?
Reageer
Haha ja precies laten we eerst eens even de iphone 15 bekijken, in plaats van het al hebben over de iphone 16.
Reageer
Als het zo doorgaat, moet je je huis en je gezin verkopen om een telefoon nemen
Reageer
? Want iphone is de enige telefoon die er is?
Reageer
Als het zo doorgaat, moet je je huis en je gezin verkopen om een telefoon nemen
Waarom?

Omgerekend kost een iPhone iets van 60 cent per dag.
Reageer
Mijn iPhone kost 4euro per dag
Reageer
Mijn iphone 13 pro kost het volgende :

aanschaf €1050, verkoopprijs na 2 jaar = €350

Verschil is 700 euro, €700 / 730 dagen = 0,95 cent:)
Vind dat wel prima vergeleken met wat ik er op doet
Reageer
Wat een mooie ontwikkeling zeg, nu wordt mijn toekomstige telefoon nog sneller en wie weet kan ik straks mijn laptop wegdoen.
Reageer
Laptop weg doen kan nu ook al, zo goed zijn telefoons.

Want als iemand nu een laptop nodig heeft omdat een telefoon niet voldoet, dan zal dat met een toekomstige iPhone ook niet veranderen denk ik.
Reageer
Geloof er niets van.

Eén van de veranderingen die Apple heeft toegepast op de recentste iPhone-generatie is dat de reguliere modellen 1 versie/generatie achterlopen wat betreft de SoC. De reguliere (niet-Pro) iPhone 14's hebben een A15, de Pro's hebben een A16. En dat hebben ze gedaan zodat er meer verschil is tussen de varianten, en dat de Pro's zichzelf dus meer kunnen distantiëren.

Ik ga er volledig vanuit dat ze dat volgend jaar ook doen, met de A16 voor de reguliere iPhone 15's, en de A17 voor de Pro iPhone 15's. Of misschien proppen ze een M1/M2 in de iPhones.
Reageer
Aangezien het over twee diverse "nm generatie's" gaat (N3 vs N3E) lijkt het me heel waarschijnlijk dat het inderdaad twee verschillende A(versie) socs gaat. Waarbij de N3E een hogere versie is.

Ik ga er vanuit dat ze volgend jaar exact hetzelfde doen als dit jaar en dat het artikel van Morgan Stanley *dus* gewoon waar is.
Reageer
Ik hoop enkel op een lichtere iPhone. De Pro modellen zijn veel en veel te zwaar en elk jaar worden de chips energiezuiniger dus ik hoop dat ze alle winsten steken in het lichter maken van die obese Pro modellen.
Reageer
Welke accu wil je?

2815 mAh
Apple iPhone 12 Pro (189 gram)

3095 mAh
Apple iPhone 13 Pro (204 gram)

3200 mAh
Apple iPhone 14 Pro (206 gram)

En al deze telefoons zijn niet dikker dan 8 mm!
Reageer
Ik wil niet een draagbare iPhone die met gemakt anderhalv dag meegaat inruilen voor een baksteen die 2-2,5 dagen meegaat. Is 8mm de magische grens dan of?

Ik heb het voornamelijk over gewicht.

En ik kijk niet naar de accu, ik kijk naar hoelang het toestel meegaat met 1 volle batterij.
Reageer
De SOC is van Apple niet van TSMC. TSMC is de fabrikant.
Reageer
De discussie onder zo’n beetje elk artikel dat over dat Apple gaat, gaat over geld, te duur, zonde van het geld, etc en dat is redelijk off topic lijkt mij. Maar goed, ik doe wel ff mee al vind ik het jammer dat er niet meer on topic wordt gegaan en het prijsgezeur me eigenlijk wel een beetje de neus uitkomt.

Ik gebruik mijn iPhone voor veel. Camera, muziek, internet, betalen, navigatie, youtube, spelletjes en veel notities. Gelukkig valt mijn schermtijd reuze mee maar ik wil maar aangeven dat het een belangrijk apparaat is.

Ik heb mijn iPhone 12 pro max onlangs verkocht voor 600 euro nadat ik het (top)ding 2 jaar lang met heel veel plezier heb gebruikt. Grof gerekend had ik er 1200 euro voor betaald. Ergo 8,33 euro per maand (1200-600 euro / 24 maanden). Voor een apparaat dat ik zoals bovenstaand omschreven lijkt me dat een heel redelijk bedrag. iPhones duur? Drie koppen koffie per maand.
Reageer