Diablo IV krijgt vernieuwd Paragon-systeem met nieuwe endgame-content

Blizzard heeft nieuwe details over Diablo IV gepubliceerd. De komende 'dungeon crawler' krijgt onder andere een vernieuwd Paragon-systeem voor de endgame. De game krijgt borden met statbonussen en vaardigheden die spelers vanaf level 50 kunnen vrijspelen.

Blizzard meldt in de blogpost dat spelers Paragon-punten kunnen verdienen, net als in Diablo III. In de komende game worden die punten echter uitgegeven op een groot bord, dat bestaat uit tegels met bonussen en vaardigheden. Het systeem is bedoeld voor progressie in de endgame van Diablo IV en biedt vier verschillende soorten tegels.

Een 'normale' tile op het Paragon-bord biedt een kleine statbonus en magic tiles bieden 'krachtigere en meer diverse bonussen'. Zeldzame tiles bieden 'grote boosts' aan bepaalde vaardigheden, die krachtiger worden naar mate spelers bepaald level bereiken. Legendarische tiles bevinden zich in het midden van een Paragon-bord en geven spelers een nieuwe 'legendarische vaardigheid'. Bepaalde tegels kunnen daarnaast uitgerust worden met glyphs. Dat zijn items die worden vrijgespeeld tijdens het spelen en extra aanpassingen vrijspelen.

De Paragon-borden bevatten verder 'poorten' aan de uiteinden. Wanneer spelers die bereiken, kunnen ze een nieuw bord uitkiezen en die toevoegen. Ieder nieuw bord krijgt een eigen lay-out met verschillende tiles.

Diablo IV Paragon BoardDiablo IV Paragon BoardDiablo IV Paragon Board

Het Paragon-bord, tiles en glyphs. Afbeeldingen via Blizzard

Blizzard laat verder weten dat het mogelijk wordt om 'legendary powers' van items overgezet kunnen worden naar andere in-game voorwerpen. Daarvoor wordt een nieuwe npc geïntroduceerd, genaamd de Occultist. Ook zullen bepaalde vijanden specifieke items bij zich dragen. Bandits moeten bijvoorbeeld knotsen, kruisbogen en laarzen bij zich dragen. De ontwikkelaar deelt ook informatie over de visuals van het spel. Bepaalde classes krijgen verschillende visuele effecten wanneer ze een vijand verslaan. Zo kunnen tovenaars een vijand bevriezen of verbranden en barbaren kunnen ze in tweeën hakken.

Diablo IV werd in 2019 aangekondigd en sindsdien brengt Blizzard ieder kwartaal een blogpost met nieuwe informatie uit. Het is niet bekend wanneer de game uitkomt. De studio gaf bij zijn kwartaalcijfers aan dat de release moet worden uitgesteld. Daarvoor meldde het dat het spel in 2022 zou verschijnen. Het is niet bekend of dat doel nog wordt gehaald.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

20-12-2021 • 20:18

61

Reacties (61)

61
59
31
0
0
10
Wijzig sortering
Ik ben benieuwd wat ze hierna gaan maken. Starcraft 3? Warcraft 4? Ik hoop op een nieuw starcraft
Laat ze eerst maar eens met Diablo IV komen. Het duurt allemaal lang en Diablo III is ondertussen ook al bijna 10 jaar oud (of 8 jaar als je vindt dat de game compleet was vanaf Reaper of Souls).
Het duurt allemaal lang en Diablo III is ondertussen ook al bijna 10 jaar oud (of 8 jaar als je vindt dat de game compleet was vanaf Reaper of Souls).
Tussen Diablo 2 en 3 zat twaalf jaar (of dertien jaar als je vindt dat de spellen compleet waren vanaf hun respectievelijke uitbreidingen). Geduld is een schone zaak. ;)
[...]

Geduld is een schone zaak. ;)
Ja, Half Life en Star Citizen fans.
Ik kon in Star Citizen niet eens in-game komen in de gratis proefperiode. Maar je wel even 30 minuten een laadscherm voor toveren, wat een grap 8)7 (wel voldaan aan specs, alleen niet de ssd)
Dan ga ik ze ook echt geen dxdiag info geven hoor.
(wel voldaan aan specs, alleen niet de ssd) dan voldoe je niet aan de specs!
Best. Nog steeds lame. :+ Ik ken geen een spel wat daarop faalt.
Heb recentelijk Diablo 3 weer eens opgestart - schijnbaar 1001 patches gemist; game 'herken' ik niet :+

Onderaan de streep even inkomen, maar wat speelt die game toch lekker weg. Blijf het (in mijn optiek) een van de betere games vinden qua mechanics, replay value. (speel overigens op de switch)

Benieuwd naar deze titel, als die 'nog' beter wordt dan Diablo 3 ben ik er snel bij :P

release 2023? If 2023 is to be the year of launch we can also expect 2022 to be good in the way of news as more of the game gets shown off. Maybe we will get more next summer at the big Expos. Here’s hoping.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 23 juli 2024 01:49]

En Warcraft 3 is bijna 20 jaar oud, your point being?

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 juli 2024 01:49]

Ja echt he, hoe lang kan je het laten duren
Met Starcraft II is starcraft wel een beetje af eerlijk gezegd. Wat zou je willen van een nieuwe starcraft dat de bestaande niet biedt?
Klopt. Starcraft 2 heeft de verhaallijn inderdaad afgemaakt. Maar het zou mooi zijn om de begin jaren mee te maken van Jim Raynor en Sarah Kerrigan.

Eigenlijk een Prequel van Starcraft 1. Wanneer Starcraft 3 eindigd dan weet je de gehele storyline van begin tot het einde zoals het volgen van de United Earth Directorate.
Probleem is dat die er niet is waar alle 3 de races in vermengt zitten.

De zerg en protoss waren voor Sc1 met elkaar aan het vechten, terwijl de terrans niks wisten van het buitenaardse leven. De eerste missie in sc1 is letterlijk het tweede conflict waarmee de terrans in aanraking komen met de aliens (de eerste is de verwoesting van chau sara, iets wat de protos dus wilde doen met mar sara).

Daarvoor waren de drie grote terran koloniën met elkaar aan het vechten in de guildwar. Dus tenzij je alleen maar terran wil in Starcraft 3 gaat dat hem dus niet worden (god, dat ik dit allemaal nog weet).

Starcraft 3 kan dus alleen heel ver vooruit, jaren na de amon war.
Ja, daar heb je inderdaad gelijk in. Dan zouden alle 3 Rassen niet met elkaar in contact komen.
Net als Warcraft heeft Starcraft dus een soft reboot nodig als ze ooit een nieuw deel willen maken. Eerlijk gezegd zou ik ook best een compleet nieuwe wereld en factions willen zien als de gameplay maar vergelijkbaar is.
Waarom dan gewoon niet een nieuwe setting? Uiteraard een risico, maar alles maar voortdurend rebooten/remaken/rewhatever... Over een paar jaar worden er alleen maar remakes van remakes gemaakt.
Dat is toch precies wat ik daaronder voorstel? Maar vanwege risico zie ik ze dat inderdaad niet doen. Ik vind het allemaal maar prima zolang de setting tof is en de gameplay goed.
Kan je rekenen? Reken er maar niet op!

Helaas dus. Ik smacht zelf naar een nieuwe RTS vergelijkbaar met War- en Starcraft maar van Blizzard zie ik deze echt niet komen. Overigens is de Warcraft lore na al die jaren WoW een onbegrijpelijke clusterfuck geworden waar ik niet graag aan zou beginnen zonder op z'n minst een soft reboot.
Ja, daar ben ik ook bang voor. Ik speel nog steeds bijna dagelijks Starcraft 2 na bijna 10 jaar. Maar als daar de stekker van uitgetrokken word..... Dan word het wel erg stil in de RTS gerne.

Warcraft 3 reforged was ook om te kotsen. Warcraft 2 kunnen ze dan maar beter ook met rust laten. Leuk avatar btw :+
Er komt een nieuwe Dune RTS. Hopen dat dat iets wordt
Bron? Want ik zou daar nu een nier voor verkopen om dat te spelen.
Zoveel plezier gehad van Dune 2.
"Dan word het wel erg stil in de RTS gerne."

AOE4 is vrij vet. Levendige scene en onze eigen Grubby streamt op twitch. Ik vermaak me wel - zonder Activision ;-)

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 23 juli 2024 01:49]

Ik denk dat Warcraft en AoE niet helemaal hetzelfde publiek hebben. Warcraft is meer een skirmish game terwijl het in AoE om grotere legers draait.
AoE4 is erg leuk, ook een feest van herkenning van oude SC pro's die dat nu spelen zoals marineLord, Day9 en Grubby :)

En Company of Heroes 3 komt volgend jaar ook, daar kijk ik ook erg naar uit.
Helaas maar al te waar. Je ziet het al jaren: Diablo III was de eerste Blizzard game waar ik écht spijt van had. Warcraft is al jaren een melkkoe, Starcraft II heeft een soortgelijk traject mogen ondergaan. Hoeveel DLC daarvoor te krijgen is gaat de kant van Train Simulator op als ik naar de lijst kijk.

Een écht goede nieuwe RTS zou geweldig zijn. Voor een WoW kwaliteit Starcraft (MMO)RPG zou ik daadwerkelijk weer hype kunnen worden... maar zoals het er nu uitziet kun je het beste ergens tussen launch en een jaar of twee na release kijken of het "goedmaak-pakket" de moeite waard is, al dan niet met de GOTY editie.
Ze hebben alle content die daarvoor was bedacht al gerecycled voor het Nova Mission Pack van Starcraft 2.
Hahaha ja dat is ook niet uitgekomen.
Warcraft 4 is beter nadat ze reforged hadden geflopt
Het concept lijkt ‘geleend’ van het skill systeem van Path of Exile. Doet eigenlijk hetzelfde, nodes met +xx voor stat, nodes met skill modifiers en nodes met opties die gameplay volledig wijzigen.
Beter goed gejat...
Zonder jatten had PoE niet eens bestaan ;). Developers inspireren elkaar constant.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 01:49]

Is natuurlijk een ding wat alle partijen doen, en waar de games meestal alleen maar beter van worden.
Het heeft er wel wat van weg, maar geleend zou ik het zeker niet noemen. Bij PoE is de skill tree fixed op de clusters die aan de uiteinde geplaatst kunnen worden en jewels na. Bij dit systeem lijkt het er op dat je flexibeler bent door de boards te draaien. (haal je niet uit het tweakers artikel) Het lijkt er op dat de manier van je board inzetten een grote impact kan hebben op je build en de tree is hierdoor flexibel. Als je telkens boards kan draaien zijn de mogelijkheden veel meer dan een fixed tree lijkt me.
Het draaien van je boards heeft dan weer iets weg van Wolcen. https://i.redd.it/ebpjpekx9zg41.png
Het lijkt meer op het bloodweb van Death by Daylight, waarbij in DBD je in elk web random items en skills kan verkrijgen en elke keer als een web voltooid hebt krijg je een nieuwe, gecombineerd met skill tree van Path of Excile.

[Reactie gewijzigd door squaddie op 23 juli 2024 01:49]

In Diablo 3 krijg je Paragon points vanaf lvl 70.
Ah, je hebt gelijk, thanks! De verwijzing naar het level-vereiste voor Diablo IV was sowieso wat dubbelop in die zin, omdat dat ook al in de lead staat. Ik heb 't daar weggehaald :)
Hmm, alhoewel ik toch een beetje in het kamp zit van "Blizzard kan niets meer goed doen", ben ik toch gematigd positief over de design filosofie voor zover ik de development van D4 heb gevolgd. Nu maar hopen dat het niet nog 5 jaar duurt tot het gereleased wordt...
De vraag is hoeveel developers eronder hebben moeten lijden en hoeveel goede ideeen door slecht management zijn verdwenen.

Het is daar geen tekort aan mensen die er hun hart in stoppen... Werden ze er ook maar naar beloont.
D3 leek initieel ook goed.
De marketing van D4 lijkt dat blizzard zich wil redeemen en D4 goed wil maken, maar dat is marketing.
Tot we het in handen hebben valt er weinig over te zeggen.

Het bedrijf achter Company of Heroes 3 doet niet alsof ze weten wat het beste is voor een game, zij betrekken zowaar de echte fans erbij om te kijken wat werkt. Daar geloof ik meer in dan Blizzard closed off design.
Moet zeggen dat dit Paragon systeem er wel interessant uitziet. Vergt zo te zien wat meer planning in plaats van simpelweg gewoon stats dumpen.

Het extracten van Legendary powers klinkt ook wel interessant. Verder erg blij dat +skills weer terug is :D
Beetje jammer dit systeem. Dit is enkel gericht op de mensen die veel spelen en daardoor extra passives unlocken. Ik ben v aan van mening dat iedereen de kans moet hebben om dezelfde skills en passives te behalen zonder diehard te zijn.
Die laatste groep moet je weten te winnen met goeie endgame content en interessante items.
hahaha Wat een onzin. Als ik een spel 40 uur per week speel en jij 5 uur dan is het toch helemaal niet eerlijk als jij in zo weinig tijd net zo veel zou kunnen unlocken als ik in 40 uur. Dat zijn gewoon keuzes die je maakt. Als je weinig speelt duurt alles langer, lijkt me vrij logisch
Volgens mij lees je zijn comment verkeerd. In dat scenario hebben jullie beide in 5 uur hetzelfde bereikt en spendeer jij 35 uur in de endgame content.
Endgame content is er in veel games, en is altijd specifiek voor de diehards. Mensen die Diablo gewoon even leuk vinden, spelen het spel een keer of twee uit op de lagere moeilijkheidsgraad, voor het verhaal en het zien van alle omgevingen en monsters. Wie daarna meer wil, kan door met de hogere moeilijkheidsgraden, endgame-progressie, of het meesteren van alle classes. Niets hiervan is vereist om lol te hebben met een spel als dit; het verlengt alleen de ervaring enorm voor wie er geen genoeg van kan krijgen. Wat kan daar nu mis mee zijn?

[Reactie gewijzigd door geert1 op 23 juli 2024 01:49]

Je kan de storyline inderdaad doen om het spel 'uit te spelen', maar verder is er niet echt iets om uit te spelen behalve seasonal journey.
inderdaad, casual spelers hebben die zaken vaak niet nodig omdat ze dat niveau niet gaan halen.
ik ken mensen die al jaren diablo III spelen en nog nooit torment 16 hebben aangeraakt. die hebben dan ook bepaalde dingen niet nodig. sprak recent nog iemand die niet wist wat een primal item was want die blijft steken en komt nooit solo bij greater rift 70. een casual speler kan dan ontevreden zijn dat hij geen primals vind en die ook graag wil vinden maar dat is gewoon hoe het zit
Ik ben er zeker niet op tegen dat je bv meer powerfull bent, omdat je meer tijd in je char hebt gestoken, das logisch.
Ik heb aardig wat PoE gespeeld, het mooie daarvan vind ik dat iedereen evenveel kans maakt om de passives en skills te gebruiken. Hoe verder je lvlt kan je MEER passives kiezen, maar iedereen heeft de kans elke passive te kiezen die ze willen. Dat vind ik fair voor de opbouw van je char.
Degene die veel tijd steekt in zn build vind goeie items en kan zodoende meer content aan.
Dus het is meer de vraag of het goeie en interessante endgame content is?

Ik geef toe, nu ziet het er nu vrij simpel en onaantrekkelijk uit, met name het design.
Maar ik zie wel potentie, ze zouden hier wel iets interessants mee kunnen verzinnen.

En natuurlijk, endgame content is voor de speler die langer wil spelen dan de campaign, zelfs een casual gamer kan hier aan beginnen, alleen doet deze er langer over omdat de persoon in kwestie het spel nu eenmaal niet zo vaak speelt.
Maarja, dat hebben meer spellen, iemand die vaker speelt komt vaak verder dan iemand die niet zo vaak speelt.

De enige vraag die dan opspeelt is hoe ze dit gaan verwerken in PvP, misschien dat deze extra bonussen alleen gelden in PvE, of er komt een speciale online matchmaking.
Wie weet?
Ik speel DIII nog dagelijks, season 25 is pas nog maar net begonnen, dus hier gaan nog wel genoeg aantal uren inzitten...
@tweakers.net blizzard had al laten weten dat zowel Diablo 4 en Overwatch 2 niet in 2022 word gereleased. Bron weet ik zo even niet
Let's be real.
Blizzard is niet meer de blizzard van vroeger.
De directie wil alleen maar geld verdienen en het maakt ze niks uit of een game goed is.

Heroes of the storm ligt aan life support en kan elk moment eruit getrokken worden.
Overwatch is niet geworden wat ze wilde. Overwatch 2 wordt een cash grab, want het is in principe overwatch 1 met een patch.
Warcraft 3 reforged was slecht geregeld en mist veel beloofde features.
WoW is elke expansion grindier en grindier geworden.
D2: remastered is zowaar een uitzondering. Het lijkt degelijk.

En dan de money grab of all money grabs, Hearthstone.
Alles aan hearthstone kost geld.
Ik ben geen competitive hearthstoner, dus ik herhaal alleen wat ik gehoord heb. Dat je altijd packs moet kopen bij elke expansion om competitive te zijn.

Het is volgens mij het makkelijkste om voor te developen, er is geen game engine die hondereden entiteiten moet bijhouden of de physics moet regelen.
Het is puur wiskunde met een skin

En ze zijn niet zo aardig dat je alles met gold kan kopen. Voor 95% van alles in de store moet je betalen. Dus je kan niet lang grinden om eindelijk die geweldigde flugalmancer skin te krijgen., Nee betaal 5-10 euro
Zo te lezen moet jij je zeker even op wat offline games focussen;) de haat jegens dit soort games (en bijhorende praktijken) zit wel hoog volgens mij
Meer teleurstelling.
Ik vind D4 er juist vele malen beter uitzien. Ik heb alleen D2 nooit gespeeld, misschien dat hier een stukje nostalgie een rol speelt? Ik hoop gewoon dat mijn huidige pc deze game aan gaat kunnen op release, het ziet er allemaal zo gedetailleerd uit...
Resurrected gedateerd? De modellen en omgevingen zijn juist van veel hogere kwaliteit en de belichting is vele malen beter. Er zit ook veel meer sfeer in, Diablo IV komt er plat over, overal is teveel licht (zelfs in kerkers die natuurlijk gewoon donker horen te zijn). Komt grotendeels ook door het ontbreken van een light radius, in Diablo 2 Resurrected heeft je character een light radius om zich heen waardoor de levels belicht worden, in Diablo IV is alles automagisch belicht.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 01:49]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.