Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard brengt Diablo 4 niet in 2021 uit, werkt aan mobiele Warcraft-games

Overwatch 2 en Diablo 4 verschijnen niet dit jaar, zo maakt uitgever Activision Blizzard bekend tijdens de publicatie van de kwartaalcijfers. Wanneer beide games wel verschijnen, maakte de uitgever niet duidelijk. Het bedrijf werkt aan meerdere mobiele Warcraft-games.

Activision Blizzard verwacht dit jaar goede resultaten van Call of Duty, World of Warcraft en Candy Crush. "Tegelijkertijd maken we flinke voortgang bij onze ontwikkelpijplijn voor ander belangrijk intellectueel eigendom, waarvan we verdere groei in 2022 verwachten", aldus Activision Blizzard. Daaruit blijkt Overwatch 2 en Diablo 4 in ieder geval niet meer dit jaar verschijnen. Niet duidelijk is of de uitgever wel op die titels doelt met de verwachte groei in 2022.

Blizzard kondigde Diablo IV aan op zijn Blizzcon-evenement van 2019. Diablo IV komt uit voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One als 'basisgame' en krijgt in ieder geval microtransacties, seasonal content en uitbreidingen. Overwatch 2 werd ook in 2019 aangekondigd. Die game krijgt onder andere een nieuwe PvP-modus en nieuwe heroes en verschijnt voor Nintendo Switch, PlayStation 4, Windows en Xbox One.

Blizzard heeft verder meerdere mobiele en gratis te spelen 'Warcraft-ervaringen' in verdergaande ontwikkeling, zo zei Bobby Kotick, ceo van Activision Blizzard in een toelichting op de kwartaalcijfers, opgetekend door Seeking Alpha. Geruchten over een mobiele Warcraft-gam doen al sinds 2017 de ronde.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

05-02-2021 • 07:54

164 Linkedin

Reacties (164)

Wijzig sortering
Diablo 3 is aangekondigd in 2008 en uitgebracht in 2012.
Diablo 4 is aangekondigd in 2019, ik had helemaal geen enkele verwachting dat die in 2021 uit zou komen. Laat ze maar lekker de tijd nemen om een goede game te maken.

Ik ben onder de indruk van hoe ze omgaan met de feedback uit de community om die te verwerken in een vroeg stadium van ontwikkeling:
https://www.diabloii.net/...n-part-one-with-david-kim

https://www.diabloii.net/...gn-with-david-kim-part-ii
Ze waren in 2001 begonnen met D3. Het heeft al met al dus 11 jaar geduurd voordat D3 uit kwam. Ze zijn een paar keer overnieuw begonnen. Bij D4 staat de teller zo ver ik weet op 1 keer.
Blizzard heeft altijd gezegd dat het spel uit komt als het spel uit komt. Van mij mogen ze er lang over doen, zolang het maar een top spel wordt. :)
Aan Diablo 4 wordt waarschijnlijk gewerkt sinds 2014. Na de release van Reaper of Souls (D3 expansion) is het team overgezet naar D4 (eigenlijk hadden ze verwacht nog en D3 expansion te maken). Maar in 2016 is dat D4 project “gereboot”, toen hebben ze de D3 dlc gemaakt (necromancer) en zijn ze naar verluid doorgegaan/gestart met de tweede iteratie van Diablo 4.

Bron: https://kotaku.com/the-pa...ture-of-diablo-1830593195
Dat zeggen ze echt al een jaar of 10 niet meer hoor. Tis daar nu echt deadlines voor de kwartaalcijfers halen. De begintijd van diablo 3 liep ook niet echt soepel om meerdere redenen en veel mensen vonden het pas een goed spel na de expansion.

Ze hebben recent ook nogal bezuinigd op het QA department en dat is al goed te merken in wow, dus ik hou mijn hart vast. Ook ga ik ervan uit dat alles wat er cool uitziet in de cash shop komt, skins, mounts, etc.

[Reactie gewijzigd door KSU4reqY op 5 februari 2021 09:34]

Nope, dat is simpelweg niet waar. Zo is vorig jaar de nieuwste Warcraft-expansie nog uitgesteld omdat het nog niet de kwaliteit had die ze hadden willen behalen. Als WoW-speler had je dat toch moeten weten ;)
de heflt van patch 8.3 is geschrapt, tis uitgesteld, en NOG STEEDS is het duidelijk niet af.

En het is niet eens dezelfde soort issues als vroeger (e.g. duurt 3-6 maanden voor simpele fix, maar die zijn er ook nog steeds), nee het is nu duidelijk gebrek aan playtests. Je moet eens door de hotfix logs lezen hoe vaak er nu iets tussenstaat als "increased mob spawn count for x quest" of "made sure mob for y quest respawned" 1 or 2 dagen nadat de content beschikbaar werdt.

als je zei dat live servers beta testers zijn of dat er geen QA was, was dat vorig jaar nog een grapje met kern van waarheid, maar nu is het niet grappig meer. komt omdat blizzards in house QA team wegbezuinigd is, ze hebben nu alleen nog de actiblizz gedeelde QA afdeling.

support is ook echt belabberd na die ontslagronde 2 jaar geleden, ze helpen je nu vaak niet eens meer met door blizzard veroorzaakte problemen.

Vandaag toevallig glory achievements gedaan en ook diep triest hoe ongeinspireerd die deze keer zijn.

[Reactie gewijzigd door KSU4reqY op 5 februari 2021 23:04]

Ieder z'n meug, ik amuseer me iig prima met Shadowlands, ben zelfs weer fanatiek alts aan 't levelen wat tijdens de vorige expansie niet meer het geval was. En waarom is het slecht dat Blizzard na een paar dagen een probleem hotfixed? Alsof een betatest met tienduizenden spelers vergelijkbaar is met een launch met miljoenen spelers. Ik ben blij dat Blizzard dingen nu rap fixed en we niet 't gedoe hebben dat we bij bijv. de launch van WoD hadden. D'r is een hoop verbeterd. Maar goed, bij mij is 't glas ook altijd halfvol.

Hoe dan ook: je oorspronkelijke claim dat bij Blizzard de kwartaalcijfers voor alles gaan is nog steeds bewezen onjuist, gezien het uitstel van de launch van Shadowlands (want dat uitstel had nooit plaatsgevonden als jij gelijk zou hebben). ;)
tis ondanks het uitstel nog steeds in Q4 vorig jaar uitgekomen, zelfs vlak voor de kerst. dat hebben ze jarenlang express vermeden. denk dat iedereen veel liever had gehad dat het in januari/februari kwam.

trouwens ook gezien dat er weer een 6month mount is?
Azijnzeiker. Wat heb jij een rotleven. QQ
wow is een geweldig spel voor de casual speler, zeker als je maar een maand per patch speelt enorm veel waarde voor je geld.

Als je aan de andere kant zit en in de hardcore top 5% zit kun je echt wel zien dat de boel bij blizzard steeds sneller bergafwaards gaat.

Veel beslissingen over D4 zijn gemaakt tijdens die powergrab van activision, dus niet verbaasd zijn als er straks iets meer microtransactions in zitten dan je wellicht prettig vind.

[Reactie gewijzigd door KSU4reqY op 8 februari 2021 14:33]

Ik ben onder de indruk van hoe ze omgaan met de feedback uit de community om die te verwerken in een vroeg stadium van ontwikkeling:
https://www.diabloii.net/...n-part-one-with-david-kim
Dit is tot dusver eigenlijk het beste nieuws. En denk ik ook de belangrijkste les uit D3. D3 was in principe geen slechte game. Recensies waren ook gewoon goed. Maar... het was niet wat de core fans wilde dat het was.

Daar snapte ik Paul in die video op 10:00 ook totaal niet.
Gebrek aan gezellige sprankelende kleurtjes ofzo? Het is een beetje een vale wereld is?
Heeft hij Diablo 1 en 2 gespeeld? Wat was zonder enige twijfel de belangrijkste (en eerste) kritiek op D3? Dat ging specifiek over kleur, gebruik aan die donkere en beklemmende ambiance en eigenlijk dat het veel teveel in een WoW jasje was gestoken.

Voor zover ik weet heeft Blizzard juist het hele kleurenpalet omgegooid voor D4 om fans tevreden te stellen en terug te gaan naar D2. Wellicht heb ik het verkeerd begrepen.

Laat die game maar lekker borrelen tot het gaar is. Ik hoop vooral dat het weer eens lekker uitdagend wordt en niet als een musou er doorheen vliegen.
Eens, laat ze inderdaad maar goed de tijd nemen om een topgame af te leveren. Als het goed is komt dit jaar Lost Ark nog uit in de EU, mooie ARPG placeholder totdat D4 uitkomt!
Ah dat zou eens tijd worden, wacht daar al een aantal jaar op.
Nou hangt ook af welk team en welk divisie. Wat ze gedaan hebben met Warcraft 3 Reforged is echt brutaal te noemen.
Ik had bij de aankondiging van Overwatch 2 echt het idee dat het dezelfde heroes waren, met grotendeels dezelfde maps, maar dan de game mode gericht op PVE in plaats van PVP. Een game mode die men óók al had in de special events (uprising, halloween). Was er dan niets nieuws? Ja de art style is een klein beetje veranderd.

Waar is men dan zo lang mee bezig? :?
Wat ik niet snap is dat ze gewoon Overwatch 1 niet verder uitbouwen en de graphics/engine updaten.
Je hebt het wel over Activision/Blizzard, niet over 'het oude Blizzard'.

Aan de ene kant Overwatch (1) verbeteren en gratis updaten, en aan de andere kant Overwatch 2 uitbrengen en een groot gedeelte van de playerbase stapt over op de nieuwe versie (lees, koopt Overwatch 2).

Dit kun je ook zeggen van alle Fifa's, NFL's, MLB's, NBA's, COD's, Battlefield's, AC's, waarom komt er toch ieder jaar/ 2 jaar een nieuwe versie van uit in plaats van de huidige te updaten.
Je vergelijking loopt wel een beetje mank, overwatch 2 gaat PvE content brengen, niet iedereen gaat daar in geïnteresseerd zijn. Iedereen die daar geen interesse in heeft hoeft Overwatch 2 niet te kopen, want overwatch 1 wordt geupdate met de OW2 engine en de nieuwe heroes / maps e.d. voor PvP.

Bij CoD / Fifa etc moet je ieder jaar de nieuwe kopen omdat je anders niet meer kan spelen met mensen die de nieuwe versie wel kopen. Bij Overwatch hoeft dat niet, iedereen die OW1 heeft en OW2 niet koopt kan straks gewoon MP speler met OW2 eigenaren.
Nee, overwatch 2 is PvE en daar zit de gemiddelde overwatch 1 speler niet op te wachten.
Ik vind al die gekke events en ~500 ongeopende kistjes al genoeg bijzaak :9
Om mezelf te quoten:
Je hebt het wel over Activision/Blizzard, niet over 'het oude Blizzard'.
Ik vermoed dat Activision/Blizzard eerder naar hun aandeelhouders luistert dan naar hun eigen playerbase,

Tenzij dit een gratis update wordt voor alle Overwatch (1) spelers, maar dat lijkt mij sterk.
YOUR MISSION CONTINUES
KEEP YOUR COLLECTIONS
Your accomplishments and loot collections will be carried forward to Overwatch 2. That means you’ll keep your skins, player icons, sprays, emotes, and more!

NEW MAPS AND HEROES
Current Overwatch players will battle side-by-side with Overwatch 2 players in PvP multiplayer; they’ll also be able to play Overwatch 2 heroes and maps.
https://overwatch2.playoverwatch.com/en-us/whats-next

[Reactie gewijzigd door DiaZ_1986 op 5 februari 2021 15:29]

they’ll also be able to play Overwatch 2 heroes and maps.
Dat is het enige dat ik over Overwatch 2 heb meegekregen en daarmee is mijn overige interesse meteen gedempt :9 zo zullen er nog wel meer zijn lijkt mij.

Klopt dat Blizzard altijd wel goede verhalen en omkadering heeft gehad maar juist die basis kan wel wat nieuwe content gebruiken in de vorm van maps & heroes
Simpel, geld. Een spel kopen levert meer op dan een gratis update.
Mja, dat is toch precies wat er gebeurt met Overwatch 2?

Als je OW 2 koopt krijg je de PVE Missies, Iedereen verder word geupdate naar nieuwe graphics/engine en je neemt zelfs je skins mee. Win-Win voor iedereen.
Met het melken van oude spullen zodat we nog even in de illusie blijven leven dat Blizzard niet toch echt definitief de nek om is gedraaid door Activision en de Chinese markt.

De belangen zijn verschoven. Ik denk dat het onderhand wel helder is. Wij zijn niet meer de primaire doelgroep.

We hebben allemaal een mobieltje dus we moeten niet zeuren.

https://www.youtube.com/watch?v=VGByCvWDINA

Dit was het eindsignaal. Laat dat goed op je inwerken en onthoud het. Als je de dev blog van D4 leest, vooral tussen de regels door, dan zie je ook dat ze gewoon bezig zijn om OPNIEUW dezelfde meuk aan ons te gaan verkopen. Rarities en loot wordt benoemd alsof het iets nieuws is, net als tig andere 'features' die al een decennium gemeengoed zijn in talloze games. Het is lucht en D4 wordt een reskin met wat tweaks. De aloude discussie over respecs is weer in volle gang alsof de tijd sinds D3 heeft stilgestaan, en het gaat compleet nergens heen. Nul creativiteit, nul innovatie, en hoogstwaarschijnlijk een eindproduct met opnieuw nul diepgang en lekker veel instant gratification.

Bijzonder hoe een studio vol talent en dik triple A binnen een paar jaar tot budgetbak-categorie wordt gereduceerd. Ik ben benieuwd hoe je er nu als werknemer bij Blizzard bij zit. Leef je nog in de illusie, ben je nog trots op je werk? Ik zou dat niet meer kunnen verkopen en mezelf nog aan durven kijken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 februari 2021 13:21]

Het is lucht en D4 wordt een reskin met wat tweaks

Dat zeiden ze van Diablo Immortal ook en die game blijkt gewoon volledig nieuw gebouwd te worden.
Tuurlijk, daar zit geld, maar je kunt je afvragen of de concepten die daarin benut worden nou zo fantastisch zijn. Kan het een leuk spelletje zijn? Dat bestrijd ik niet. Maar is het nog waar Diablo voor stond? Twijfelachtig. En die twijfel overschaduwt Diablo eigenlijk sinds deel 3. Men wil zaken toevoegen die de game helemaal niet ten goede komen. Diablo 3 werd pas iets beter dan matig toen men de kritiek ter harte nam. En nog steeds is het geen wonder van creativiteit of diepgang. Alleen al de keuze voor always-online beinvloedt het spel nadelig, omdat er tegelijkertijd binnen classes volledige respecs mogelijk zijn voor nagenoeg niets - de meta ontwikkelt zich zo altijd naar een handjevol builds en de rest is ruk. Mensen hebben binnen no time hun build omgetoverd, dus de hele progressie van level 1-cap is een beetje verdwenen. The only way is 'up', zeg maar.

Andere ARPGs hebben de klassieke concepten verder uitgewerkt, terwijl Diablo naar de overal gebruikte 'gameplay loops' is gegaan van ongeveer een kwartier. Doe leveltje, get loot, vul balkjes met een of andere currency. De cijfertjes worden steeds groter. Dat was het wel. Season in, season uit...

Path of Exile levert wat dat betreft een stuk meer content en creativiteit die de game laat evolueren, bijvoorbeeld. En een Grim Dawn biedt de replay value juist in de breedte door oneindig veel build opties aan te bieden die ook allemaal wel viable zijn en veel 'waar voor je tijd' te bieden - iets wat het kan doen omdat het offline is, dus er is geen onderlinge competitie. Droprates zijn hoog maar je bent niet zomaar OP.. Dat zijn unieke en verbeterde versies van het concept Diablo (2).

Wat je in Diablo 3 mist is dat brede assortiment aan keuzes, zelfs binnen een build. Het centreert zich allemaal op een of twee sets and legendaries, en verder stack je een of twee stats tot in de wolken en de rest 'goed genoeg'. De itemization zoals dat heet, is eigenlijk om te janken hoe langer je speelt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 februari 2021 22:43]

Alle aankondiging van 2019 waren vrijwel alleen gedaan om de backlash van Diablo immortal tegen te gaan. We wisten al dat Diablo 4 nog helemaal niet zo ver in het ontwikkel process zat, maar dit lijkt dus nu ook gewoon het geval te zijn voor Overwatch 2. Beide aankondigingen waren dus vrijwel alleen om het publiek terug te winnen.

Ben benieuw of dat nog werkt nu beide spellen nog een jaar of meer nodig hebben voordat ze uitkomen.
Ik kan inmiddels niet eens meer enthousiast worden van blizzard nieuws, en dat was vroeger heel anders. Ze kijken maar wat ze doen.

[Reactie gewijzigd door Deltos op 5 februari 2021 09:39]

Amen. Kan me niet bommen waar ze 'groei verwachten' en wat voor 'experiences' ze for the masses willen uitbrengen.

Waar ik zin in heb, is Project Diablo II. Zodra ik weer even genoeg heb van Cata wow spelen en dragon soul met wat medeliefhebbers heb uitgewoond, ga ik me samen met het gf-je lekker daarop storten :-) 's avonds een streampje van Grubby kijken die in war3 iedereen omlegt, en dan in slaap vallen met de war2 soundtrack. En ook maar weer 's de nieuwste versie van The Hell 2 voor diablo 1 bekijken, is alweer een tijd geleden.

Verder klooien ze inderdaad maar aan met mobiele experiences en candy crush. Commerciële tent geworden, niet meer interessant.
Precies. Dit is vergane glorie, totdat men bewijst dat ze wél weer de ruimte geven aan talent en de games weer een beetje ziel terugkrijgen ipv de verplichte nummertjes en eindeloze herhaling van hetzelfde. Niets dat Blizzard nog doet is nieuw of innovatief en dat is al jaren zo. Men teert op het oude succes en in veel gevallen zelfs op oude code.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 februari 2021 13:24]

Idd hier na Warcraft 3 eigenlijk geen blizzard game meere aangeraakt, nu toch 20 jaar geleden.
'Diablo IV komt uit voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One als 'basisgame' en krijgt in ieder geval microtransacties, seasonal content en uitbreidingen'

Okidoki. Dikke doei, dus. Speel weer Diablo II: LoD met Basemod + Plugy 14.01. Heel veel plezier sinds Augustus. Hoop dat de remake nog wat leuks kan toevoegen. Diablo Project 2 is geen Diablo II in mijn ogen, meer een slap aftreksel van Diablo 3.

Zonde dat MTX, DLC en achievements de scene zo moet verpesten, en dan niet te spreken over Franchise-games, copypaste, enzovoort.
Sinds wanneer is DLC slecht? Hoeveel last heb je in Overwatch van microtransacties?
Sinds ze de laatste jaren half assed games uitbrengen, waarbij ze steeds kleine updates blijven toevoegen om de game relevant te houden.
DLC is ansicht niet slecht, het is over het algemeen slecht hoe Activision/Blizzard het implementeert.

D3 - Reaper of Souls €40-€20
New Hero Class - Crusader
Act Five
Adventure Mode
New artisan - Mystic
Level cap 60 > 70
New skills, runes, and passive abilities for all characters, as well as a fourth slot for passive skills that unlocks when the character reaches level 70.

D3 - The Necromancer €15
New Hero Class - Necromancer
+2 Character Slots
+2 Stash Tabs
Wings of Crypt Guardian (skin addon)
Half-Formed Golem Pet
Banner Shape, Banner Sigil, and Pennant

Nu kan je zeggen, het prijs verschil...
Maar imho is Reaper of Souls voor €20 een propere uitbreiding/DLC en dat is The Necromancer voor €15 niet.

Overwatch & Heroes of the Storm Lootboxes...
League tokens...
WoW mounts/Pets/Toys/Transmogs...
Wow race change, world change, character boost, faction change, name change...
Hearthstone Boosterpacks...
CoD Coldwar coins, warzone points, black ops pass...

Sommige zijn erger dan anderen en zeker niet de slechtste implementatie van microtransacties, maar het is verre van perfect. Zo verre van perfect dat in bv. Belgie Blizzard geen lootboxes meer mag verkopen...
Eerst even afwachten wat voor microtransacties het worden. Mogelijk dat het alleen cosmetisch is?
Ben ook niet erg positief gestemd over microtransacties, maar D2 en D3 zijn alleen maar beter geworden na de uitbreidingen. D2 zonder LoD (lagere patchversie) was ook geen uitgebalanceerde versie met weinig end-game content.

DLC houdt ook de interesse vast van mensen. Alleen ik baal er wel van dat de Necromancer nu in elke ARPG achter DLC wordt gestopt (D3 en Grin Dawn).

Project Diablo 2 houdt geen goede scheidingslijn aan tussen utility skills en dmg skills, ze proberen teveel elke build succesvol te maken, dat ben ik met je eens. Zal eens naar Plugy kijken, bedankt voor de tip!
Ik vraag me nu wel af hoeveel ervaring je hebt met Blizzardgames, dan had je geweten dat de huidige (op Hearthstone na, daar koop je letterlijk het spel) games geen spelbepalende microtransacties hebben. Oftewel, je mist niets door het niet te kopen. Daarnaast vind ik nieuwe content nu een behoorlijk gemis is Diablo 3, er kwam voor elke class nog een nieuw setje uit en ze schroeven wat aan de bestaande abilities maar dat was het dan wel.
Sinds 2001

[Reactie gewijzigd door MariusSim op 5 februari 2021 10:30]

Dan vind ik je nog steeds onterecht triggered op die twee woorden, als nog niet duidelijk is hoe dit vorm gaat krijgen. De microtransacties bij Blizzard zijn niet verplicht om de games te kunnen spelen en ook absoluut niet spelbepalend. Daarnaast is seasonal content vrij logisch om een game te kunnen onderhouden en nieuwe content toe te kunnen voegen. Een game als Diablo 3 levert na de verkoop niets meer op, er is geen monetization. Dat is op de lange duur natuurlijk niet houdbaar om voor te developen, developers verwachten een salaris en dat is lastig op te brengen voor een game dat geen geld oplevert.
Hij schiet in de verdediging omdat er mensen zijn die termen gebruiken die niet of nauwelijks van toepassing zijn.
Check out project diablo ii.
Kopje van video: Groter en minder lineair.
Laten we dat nou maar eerst helemaal zien en dan geloven... zeiden ze ook bij Diablo 3... was ik toch vrij snel klaar mee.

Vind het echt jammer, Diablo is voor mij een game waar ik helemaal in op kan gaan en voor mijzelf mis ik dit soort games.
Maar als je van Diablo games houdt heb je toch geen probleem met relatief kleine en lineaire games? Dat zijn ze namelijk alle 3.
Ik ben dol op Diablo, dat is het niet, bedoel ook niet als dat ik het niet leuk vond wat ik vond/vind het absoluut wel leuk.
Alleen dat het enorm groot zou worden zeiden ze ook bij Diablo 3 en dat viel ook tegen.
Ben ik toch niet echt met je eens, Ik heb flink wat uren in D3 zitten en heb nog steeds niet alle content gespeeld of behaald. Als je alles wil behalen is het zeker wel game met veel content. Wil je alleen de acts 1x doorspelen dan is het inderdaad wel vrij kort, maar niet korter dan andere games in het genre imho, mijn eerste run through na aankoop zat ook toch best wat tijd in.
Check.

Moet ik eerlijk bekennen ik heb Diablo 3 al een TIJD niet gespeeld en ook niet de nieuwe updates etc gespeeld, reaper of souls heb ik toen nog wel gespeeld dat deze in begin uit kwam.

Denk dat ik deze weer even ga installeren, even rondneuzen weer.
Ik ben onlangs opnieuw begonnen aan D3 en dat is inmiddels een heel erg fijne game die je nog prima kunt spelen in 2021. :)
Brengt gewoon superveel geld op in China...
Exact dit. Mobile gaming is daar een enorm grote markt. Morele principes, trouwe Blizzard fans zijn dan niet zo belangrijk meer.
Trouwe Blizzard fans is een verzinsel van de community zelf. Mensen die in het verleden zijn blijven hangen en vasthouden aan iets wat er echt al heel erg lang niet meer is.
Waarschijnlijk ligt hier de grootste reden voor hun om zich te verdiepen in mobile games inderdaad.
Want hoe groot is de mobile games populariteit in de rest van de wereld vergeleken tegenover China?
Ik heb zelf geen idee, heb ook niet meer de leeftijd om op de telefoon alleen maar te gamen.
Do you guys not have phones?
Ik ken maar weinig gezonde volwassenen die gamen op de telefoon niet zouden erkennen als 'gamen'.

Echter, er is wel duidelijk een ander businessmodel gaande bij de meeste mobiele games. Dit is natuurlijk waarom Diablo Immortal zo'n bittere nasmaak heeft: Niet dat Activision-Blizzard een mobiele versie gaat uitbrengen, maar omdat zo'n mobiele versie gegarandeerd volgepropt zit met micro transactions en dergelijke zooi. Diablo 3 was al goed op zeep geholpen dankzij de Auction House dus reken er maar op dat ze het zelfde gaan flikken Diablo Immortal.

Wat te verwachten van Diablo 4? Geen idee, Path of Exile is ook cool en interessant om te spelen als je een ARPG wilt. Toevallig op de mobiel? Shattered Pixel Dungeon is de beste mobiele game ooit.
Ik had het ook maar gewoon op de meme, ik speel zelf ook wel hier en daar is een mobiele game bij gelegenheid :)
Het zijn meestal pure cash grabs met verschrikkelijke paywalls maar niemand verplicht je natuurlijk :)
Tot nu toe kun je in Diablo Immortal enkel skins en XP boosters kopen. Lijkt er op dat je niet doodgegooid wordt met microtransactions.
Die auction house is toch weer teruggetrokken? In die zin kan ik me niet vinden in 'reken maar dat ze hetzelfde gaan flikken'. Ik ga er van uit dat ze lessen geleerd hebben en niet weer op een enorme backlash van de community zitten te wachten. Wil niet zeggen dat het vanaf de launch perfect zal zijn maar ik neem aan dat ze voorzichtig zullen zijn.

Plus wat @Lekker Ventje zegt.
Nu al is bekend dat D4 microtransacties heeft, ik hou daarom al enorm mijn hart vast.
Overwatch heeft ook microtransacties, vind je die spelbepalend. Datzelfde geldt voor World of warcraft, op mounts en pets na is er niets spelbepalend. Ik ben er in die zin dus niet bang voor, maar goed je weet natuurlijk niet of de graaimentaliteit van Activision al doorgedrongen is ondertussen.
In WoW is niets spelbepalend, mount en pets e.d. zijn over het algemeen cosmetisch, al zou je voor de pets nog een case kunnen maken dat je er mee kan pet battlen, wat inderdaad zo is, echter is geen van de store pets daarvoor benodigd, alle store skills kan je ook op in game verkrijgbare pets vinden.
Mijn zin is inderdaad wat krom, maar we zitten op dezelfde lijn. Niets is spelbepalend qua microtransacties bij Blizzard, dus ik zie ook niet in waarom er nu ineens angst voor zou moeten zijn. Behalve dat het wat keywords zijn waar bepaalde mensen op triggeren.
Ik snap eigenlijk die hele bittere nasmaak niet zo, Mobile games hebben simpelweg grotendeels een andere doelgroep en daarnaast een eigen ontwikkelteam. Ik zie het dan ook niet als concurrent van bijvoorbeeld Diablo 4, maar als extra game in de serie, die voor sommigen interessant zal zijn, en voor sommigen niet. Ikzelf val verwacht ik onder die laatste groep.

Dat D3 om zeep geholpen is door de AH ben ik trouwens niet met je eens, ik vond het eigenlijk best een leuk experiment, meerdere mensen die ik ken hebben er flink geld mee verdiend en een deel van hun studie bekostigd, maar uiteindelijk was het niet de juiste keuze van Blizzard. Dat hebben ze relatief snel ingezien en sinds de AH verwijderd is, is D3 nog altijd een zeer vermakelijke game om zo nu en dan op te pakken bij een nieuw season.

Dat ze zoiets gaan doen in D3 Immortal verwacht ik dan ook niet, die les hebben ze echt wel geleerd. Nee, ik denk dat D3 immortal meer de "Fortnite" kant op zal gaan als business model. Ik verwacht dat Skins e.d. daar de hoofdmoot gaan vormen. En dat is ook prima, ik heb niets tegen een MTX model wanneer een game F2P is, zolang je maar geen endgame power (lees bijvoorbeeld gear) kan kopen voor PVP. Nu weet ik niet of Immortal PVP krijgt, maar als dat zo is, dan is dat iets om in de gaten te houden. Al heb ik daar op zich wel vertrouwen in daar Blizzard eigenlijk in geen enkele game, uitgezonderd Hearthstone, MTX heeft die player power in endgame PVP beïnvloed.
Ok... Dat word dus voorlopig geen Starcraft 3.... Als dit uberhaupt gaat komen
Dat lijkt me sowieso het geval, het RTS genre doet het volgens mij al jaren niet zo geweldig meer qua verkoop en spelersaantallen en dan zie je toch dat bedrijven sneller richting andere genres gaan.
Twijfelachtig. De verhaallijn van StarCraft zoals we die kennen is met Legacy of the Void vrij definitief afgerond. Ook lijkt Activision niets meer in StarCraft te zien. Zelf hoop ik dat we ooit nog een StarCraft gaan zien in de toekomst, maar het ziet er niet heel best uit, helaas.
Een prequel als verhaallijn zou cool kunnen worden. Zoals met de United Earth Directorate, gevecht tussen de protoss en zerg hoe dat is begonnen etc.En dat je dan als einde begint waar starcraft 1 begint.

Maar goed, ben al blij dat ee nog uberhaupt Starcraft 2 kunnen spelen. Dat verveelt nooit
Ik verwacht net zoveel kritiek als ze op mobile diablo krijgen. Maar liever een goed spel dan een buggy versie.

Ik vraag me wel af hoe ver ze zijn, als je nu al weet dat je december niet gaat halen (wat toch de tijd zou zijn om te releasen ivm kerst) dan is er nog erg veel te doen.
Wat maakt een bedrijf? Het personeel, denk ik. Welke prominente personeelsleden werken er nog uit "the golden days"? Ik kan er zelf geen noemen. Maken ze nu dan "slechte games"? Objectief gezien vast niet, maar ze zijn mijn interesse al even kwijt.

Uitstellen lijkt mij slim. Ik kom over een paar jaar graag kijken of het nieuwe personeel onder dit regime er iets van gaat bakken, maar in tegenstelling tot voorheen zal ik de reviews en streams afwachten. De kwaliteitsgarantie geloof ik niet meer in.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True