Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Activision-Blizzard wil mobiele versies van al zijn gamefranchises maken

Activision-Blizzard wil al zijn gamefranchises naar mobiele platforms brengen. Het gamebedrijf heeft veel succes met Call of Duty: Mobile en werkt ook aan Diablo- en Warcraft-games voor smartphones. Dat is volgens het bedrijf 'nog maar het begin'.

"We willen echt al onze franchises naar mobiel brengen. En in sommige gevallen zijn er meer manieren waarop een franchise op mobiel gerepresenteerd kan worden", zegt Activision-Blizzard-topman Daniel Alegre. Volgens de topman kunnen er nieuwe interpretaties van games gemaakt worden voor mobiel, naast mobiele games die meer lijken op de bestaande games voor pc's en consoles. Concrete details over nieuwe smartphonegames gaf de topman niet.

Alegre deed de uitspraken bij de besprekingen van de kwartaalcijfers, zo is te lezen bij Seeking Alpha. Hij merkt op dat de mobiele markt met meer dan drie miljard gebruikers een grote groeimarkt is. Die markt groeit volgens voorspellingen naar vier miljard gebruikers over vijf jaar.

Activision-Blizzard werkt aan Diablo Immortal voor smartphones en heeft eerder gezegd dat er meerdere mobiele Warcraft-games in ontwikkeling zijn. Alegre zegt dat er daarnaast nog verschillende 'nog niet aangekondigde initiatieven' lopen. Ook zegt hij dat er honderden ontwikkelaars voor mobiele games worden aangenomen.

Hoge omzet dankzij f2p-games CoD: Mobile en Warzone

Activision doet goede zaken met free-to-playgames Call of Duty: Mobile en Call of Duty: Warzone. De titels zijn respectievelijk meer dan 500 miljoen en 100 miljoen keer gedownload. De omzet van het bedrijfsonderdeel was in het afgelopen kwartaal 891 miljoen dollar, een groei van 72 procent ten opzichte van een jaar geleden. Het aantal maandelijks actieve Call of Duty-spelers groeide met 40 procent en het totale aantal maandelijks actieve spelers van Activision-games groeide naar een nieuw record van 150 miljoen in het afgelopen kwartaal.

Blizzard had een omzet van 483 miljoen dollar, 7 procent hoger dan dezelfde periode een jaar eerder. World of Warcraft is de belangrijkste inkomstenbron voor dit bedrijfsonderdeel. King, de maker van Candy Crush en Crash Bandicoot: On The Run, haalde een kwartaalomzet van 609 miljoen dollar, een stijging van 22 procent. De totale omzet van Activision-Blizzard kwam uit op 2,28 miljard dollar. Daarvan was 2,01 miljard afkomstig uit digitale verkopen.

Aantal spelers van Blizzard-games neemt af

Uit de kwartaalcijfers blijkt ook dat het aantal actieve spelers van Blizzard-games afneemt, merkt Massively Overpowered op. Het aantal maandelijks actieve spelers van games als World of Warcraft, Heartstone, Diablo en Overwatch was in het afgelopen kwartaal 27 miljoen. Dat is 2 miljoen minder dan een kwartaal eerder en 5 miljoen minder dan dezelfde periode vorig jaar. Het gaat om een daling van 11 miljoen maandelijkse actieve spelers ten opzichte van drie jaar geleden.

Activision-Blizzard Q1 2021

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

05-05-2021 • 16:57

102 Linkedin

Reacties (102)

Wijzig sortering
Hier een rare suggestie: keer terug naar het daadwerkelijk bedienen van je core audience.

Die daling in spelers? Mischien zit er een correlatie met de belabberde release van Warcraft 3 Refoged, het fiasco van de Diablo Immotal aankondiging en de toenemende stroom van berichten die duidelijk aangeven dat Blizzard steeds minder om core fans geeft maar 100% inzet op meer uitknijpen.
Luisteren naar de grootste groep van je fans is als ontwikkelaar helemaal niet nodig om je games winstgevend te laten zijn. Zeker als je van plan bent om 'functionaliteiten' zoals microtransacties of lootboxes in te bouwen, wat bij mobile games heel gebruikelijk is.

Mobile games van bijv. Tencent* die gericht zijn op de Chinezen markt laten dit goed zien. Dat is ook een van de redenen dat Epic is gaan samenwerken met het Tencent (de investering van Tencent in 2012).

* Heeft 5% van de aandelen van Activision Blizzard in handen.

Korte tijdlijn van wat headlines:
2014:
0,15% van de spelers zorgt voor 50% van de omzet.

2015:
10 procent van spelers die geld uitgaven aan IAP goed waren voor 64 procent van alle (gemeten) F2P-spelinkomsten.

2017:
Bij mobile games gaf in 2017 5% van de spelers geeft maar geld uit.

2019:
Nauwelijks kleingeld: Mobiele gamers geven gemiddeld 87 dollar uit aan in-app aankopen.

2020:
Spelers met hoge uitgaven geven nu 20% meer uit dan in 2016.

2021:
Volgens de gegevens vertegenwoordigen de whales in de meeste topgames het kleinste percentage gebruikers, die verantwoordelijk zijn voor tot 50% of meer van de omzet van een app.

UK Studie concludeert dat 5% van de lootbox kopers goed zijn voor 50% van de inkomsten

De zogenoemde whales waar op gejaagd wordt bij veel games zijn hierbij het probleem. Het nadeel is dus dat geen geld uitgeven, om zo een statement te maken, weinig uit maakt wanneer andere het wel blijven spelen. Zolang er genoeg spelers/mechanismes zijn om die kleine groep whales aan het spelen te houden is het voor de maker voldoende om hen uit te knijpen.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 5 mei 2021 20:01]

Maar de core audience verplaatst zich, door oa hoe krachtig mobieltjes/tablets inmiddels geworden zijn. Veel jeugd speelt inmiddels liever op hun smartphone dan op de PC/laptop. Ik zie het ook in mijn omgeving. En dat heeft niets te maken met de kwaliteit van de PC games.
Maar de core audience verplaatst zich, door oa hoe krachtig mobieltjes/tablets inmiddels geworden zijn. Veel jeugd speelt inmiddels liever op hun smartphone dan op de PC/laptop. Ik zie het ook in mijn omgeving. En dat heeft niets te maken met de kwaliteit van de PC games.
Ik betwijfel dat enigsinds, wat ik vermoed is dat er een hele grote groep "incidentiele" spelers zijn die zo snel eens een keer iets oppakken van Blizzard omdat het nu populair is. Daar zullen ze ongetwijfeld op de korte termijn geld aan verdienen maar geeft verder geen bijdrage aan een daadwerkelijke "Blizzard Community"

Blizzard heeft altijd veel geld verdiend aan het feit dat ze concerten, evenement etc konden organiseren voor de echte "die-hard" fans, deze fans bestelden dan ook altijd collectors editions etc. Deze fans zijn ook verantwoordelijk voor een gigantische hoeveelheid mond op mond reclame en ik ben echt benieuwd of de "voordelen" van deze nieuwe "core audience" opwegen tegen wat ze hier allemaal uit het raam lijken te gooien.

Vergeet niet dat het gehele E-sports gebeuren ook zwaar werd gefinancierd door deze community, gaan ze bestaande toernooien kunnen blijven financieren zonder de prijzen voor de winners zwaar te verlagen?
Maar die fans zijn er natuurlijk nog steeds, reken maar dat wanneer er weer een live Blizzcon komt dat deze binnen enkele minuten uitverkocht is. Nee, als ik om me heen kijk zijn het niet de 'hardcore' fans die stoppen, maar juist de groep incidentele spelers. De core audience lijkt juist wel te blijven, kijk ik bijv. naar mijn friendslist in battle.net zijn het altijd de 'oudgedienden' die altijd wel een spelletje spelen.

Terwijl juist een andere doelgroep van game naar game hopt, was dat een paar jaar geleden Overwatch, dan is dat nu Fortnite, Apex of Valorant.

Nee, als ik naar mijn omgeving kijk zijn het juist niet de oudgedienden die stoppen met het spelen van Blizzard games, maar juist de 'jeugd', omdat het niet 'hip' genoeg meer lijkt te zijn.
Maar die fans zijn er natuurlijk nog steeds, reken maar dat wanneer er weer een live Blizzcon komt dat deze binnen enkele minuten uitverkocht is. Nee, als ik om me heen kijk zijn het niet de 'hardcore' fans die stoppen, maar juist de groep incidentele spelers. De core audience lijkt juist wel te blijven, kijk ik bijv. naar mijn friendslist in battle.net zijn het altijd de 'oudgedienden' die altijd wel een spelletje spelen.

Terwijl juist een andere doelgroep van game naar game hopt, was dat een paar jaar geleden Overwatch, dan is dat nu Fortnite, Apex of Valorant.

Nee, als ik naar mijn omgeving kijk zijn het juist niet de oudgedienden die stoppen met het spelen van Blizzard games, maar juist de 'jeugd', omdat het niet 'hip' genoeg meer lijkt te zijn.
Dan delen wij denk ik deels dezelfde mening. Ik ken genoeg mensen die gestopt zijn met het spelen van Warcraft 3 op Battle.Net na de problemen met reforged, die zijn in plaats daarvan terug gegaan naar de oude client en die spelen via virtual LAN en organizeren een ladder onderling.

Mijn punt is dat beetje bij beetje de nieuwe Blizzard steeds meer afbreuk doet aan het oude community gebeuren en dat daardoor langzaam maar zeker er ook steeds meer oud gedienden afhaken, of in iedergeval geen nieuwe content meer kopen.

Hierdoor vermoed ik dat wanneer deze community uiteindelijk ophoud te bestaan Blizzard ook bij lange na niet zo meer winstgevend zal zijn juist omdat ze constant maar weer iets nieuws moeten maken om "hip" te blijven in plaats van te teren op langzame maar hoge quality content.

Maar goed, time will tell.
Het doen wat je meest extreme fans vragen leidt zelden tot innovatie want die willen toch alleen maar meer van hetzelfde (het moet op PC, het moet lijken op de beste oude games, en het moet vooral niet te duur want we hebben het al eerder gespeeld...)

Vind het niet zo vreemd dat ze 'het water voelen' met mobile spul, de wereldwijde omzet in mobile apps is 2x die van desktop apps. Zeker met bekende titels hebt die aandacht trekken kunnen ze daar best wat van meepakken. Noem dat uitknijpen, maar als bedrijf moet je gewoon winst maken voor je aandeelhouders. Alleen met core fans red je dat niet want die zijn toch nooit tevreden.
Het doen wat je meest extreme fans vragen leidt zelden tot innovatie want die willen toch alleen maar meer van hetzelfde (het moet op PC, het moet lijken op de beste oude games, en het moet vooral niet te duur want we hebben het al eerder gespeeld...)
Volgens mij waren extreme fans laaiend enthousiast over Diablo, en later (nog meer) over Diablo 2.

Volgens mij waren extreme fans laaiend enthousiast over Warcraft, later Warcraft 2, en ook Warcraft 3.

Als je kwaliteit opoffert, dan kan je inderdaad klachten verwachten van degenen die kwaliteit gewend zijn. "Do you guys not have phones" was één van de grootste mismatches tussen sprekers en publiek in de geschiedenis van computerspellen. :P

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 mei 2021 19:22]

Exact dit.

Natuurlijk willen ze de Mobile markt op want die is veel groter dan de Hardcore markt.

Maar de truuk zit hem echt in de marketing. Het is nu eenmaal een compleet andere doelgroep.

Gamers spelen heel weinig op telefoon/tablet. We hebben de apparatuur voor beter, en we missen de fysieke knoppen om echt lekker te kunnen gamen.

Dus om die groep proberen over te halen… Ja dat was echt een misser van jewelste op de Blizzcon met Diablo Immortal.
juist dezelfde doelgroep, die vroeger Diablo/Warcraft speelden maar nu volwassen zijn geworden en geen game PC meer hebben maar terug willen naar de "goede oude tijd" en enkel een telefoon hebben.
Het doen wat je meest extreme fans vragen leidt zelden tot innovatie want die willen toch alleen maar meer van hetzelfde (het moet op PC, het moet lijken op de beste oude games, en het moet vooral niet te duur want we hebben het al eerder gespeeld...)
Ik vindt het niet een rare vereiste dat wanneer je een "Reforged" versie van een bestaand spel maakt, wat bij release bestaande functionaliteit uit een spel sloopt wat nog steeds door grote aantallen mensen gespeeld wordt, er ook daadwerkelijk wat aan gedaan wordt om deze problemen op te lossen.

[Reactie gewijzigd door Donvermicelli op 5 mei 2021 21:44]

Ik vind dat niemand je verplicht om Warcraft te kopen of te spelen. Als je het niet eens bent met hoe de maker het aanpakt koop je het toch niet. En als je je gepakt voelt omdat een oud spel uit de store verdwijnt (wat volgens de kleine lettertjes waarmee je akkoord bent gegaan waarschijnlijk gewoon mag) dan koop je niks meer van dat bedrijf. Maar maak niet zo'n drama van je first world problemen...
Ik vind dat niemand je verplicht om Warcraft te kopen of te spelen. Als je het niet eens bent met hoe de maker het aanpakt koop je het toch niet. En als je je gepakt voelt omdat een oud spel uit de store verdwijnt (wat volgens de kleine lettertjes waarmee je akkoord bent gegaan waarschijnlijk gewoon mag) dan koop je niks meer van dat bedrijf. Maar maak niet zo'n drama van je first world problemen...
Een spel wat al meer dan 10 jaar uit is en gespeeld wordt is gepatched waardoor met terugwerkende kracht features uit een product gesloopd zijn. Daar hoef ik geen nieuwe aankoop voor te doen, want om online te kunnen spelen ben je verplicht naar de laatste versie te patchen.

Dit is op zijn zachtst gezegd klant onvriendelijk, en vermoedelijk niet ik elke jurisdictie volkomen legaal.

Let wel, als Reforged een apart product was wat onafhankelijk van de classic Warcraft 3 gespeeld kon worden was het een ander verhaal geweest. (nog steeds een belaberde release dan overigens)

[Reactie gewijzigd door Donvermicelli op 5 mei 2021 18:53]

Waarom zouden ze dat doen? Mobiele games zijn vele malen simpeler om te maken, brengen meer op en mensen zijn er minder kritisch naar. Vanuit business perspectief is het dan toch een nobrainer?
Als ik hier zie staan dat ze zelfs uit Candy Crush nog geld weten te hengelen, dan ben je wel gek om nog een innovatieve AAA game uit te brengen.

Gewoon volgens jaar weer wat nieuwe ingame transacties voor de mobile games, wederom een Call of Duty, en het is wel goed.
Waarom zouden ze dat doen? Mobiele games zijn vele malen simpeler om te maken, brengen meer op en mensen zijn er minder kritisch naar. Vanuit business perspectief is het dan toch een nobrainer?
Maar vanuit business perspectief kun je ook beredeneren dat we elke vorm van entertainment in een casino veranderen die als doel heeft zoveel mogelijk verslaafden te maken waarvan je geld kunt aftroggelen.

Dit is echter niet etisch en doet ook afbreuk aan het artistieke aspect van interactieve media.

Je kunt echter ook beredeneren dat wanneer we dit punt bereiken dat veel mensen het de moeite niet meer waard vinden om uberhaupt nog geld er in te steken en dan verlies je als bedrijf je bestaansrecht.

Er is dus wel degelijk een ruimte waarin balans gezocht moet worden tussen het bieden van waarde en het achterna zitten van pure winst.
`Blizzard` bestaat niet meer als club mensen. Het is gewoon Activision door-en-door
Het zal ook iets met het gedateerde aanbod van Blizzard te maken hebben. De nieuwste game is Overwatch denk ik? 5 jaar oud.
Veel expansions op de rest van het aanbod natuurlijk, maar dat zal weinig nieuwe spelers binnen halen.
Leeftijd van een spel zegt niet zo heel veel. CS 1.6 en CS:Go komen ook uit het jaar kruik maar ze zijn gewoon verdomd goed en ook nog redelijk populair.

Overwatch heeft vele patches gehad met nieuwe maps en heroes waardoor het steeds wel weer leuk blijft. Wow is 1 patch per 9 maanden met weinig content en veel bugs en imbalances waardoor mensen snel afhaken.
Mobiele games zijn goedkoper te ontwikkelen, brengen meer geld in het laatje, het publiek groeit harder dan de 'core audience' en de potentie van verdere groei is ook velen malen groter (opkomende markten zoals India en China, waar men eerder een telefoon haalt dan een PS5).

Als bedrijf is de keuze dan snel gemaakt, toch? Het verbaast me eerder dat niet vele andere grote publishers volgen (gelukkig).
Kernfans? Dat klinkt als een klein kliekje 'hardcore' fans.

Blizzard gaat dit echt niet doen als er geen brood in zou zitten. De mobiele markt is énorm. Het zou een domme zet zijn om deze links te laten liggen.

Voor de 'core fans' is er het huidige aanbod. En de toekomstige games zoals Diablo IV. Ik snap dan ook niet waar jij/men zich druk over maakt?
Het heeft meer te maken met dat er weinig nieuws is. Diablo Immortal heft echt geen spelers weggejaagd. Dat Diablo 3 nu 9 jaar oud is heeft meer effect. Overwatch is nog steeds leuk maar dat kennen de mensen ondertussen ook wel, idem voor WoW.

Het oude Blizzard is weg en komt niet meer terug. Het is ook maar de vraag of het oude Blizzard nog bestaansrecht zou hebben anno nu.
Het oude blizzard? Absoluut. Blizzard-activision? Meh. Voegt niets toe. Zijn vooral bezig met geldklopperij.
Ze willen met mobiele games de Aziatische markt aanboren. Daar is veel meer geld te verdienen voor blizzard.
Hier een rare suggestie: keer terug naar het daadwerkelijk bedienen van je core audience.
Volgens mij rapporteren ze momenteel 72% extra omzet, dus hun core audience word prima bedient lijkt me. De Call of Duty hype is na jaren stagnatie weer helemaal terug. Zowel free-to-play titels als premium consolegames zijn ongekend populair.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 mei 2021 17:47]

Persoonlijk sta ik helemaal achter je reactie, laat ik dat voorop stellen.

Echter...

Het uitbrengen van een zeer uitgebreide grafische, gebalanceerde game voor de pc vraagt veel ontwikkelingstijd en brengt veel kosten met zich mee. Vandaag de dag zo'n game uitbrengen is een serieus risico. Wat als de game niet aanslaat?

Het is vandaag de dag veel interessanter voor bedrijven om mobile games uit te brengen; de kosten voor de ontwikkeling zijn ronduit laag en leveren naast reclame inkomsten gewoon veel meer op. Het is minder risico en de kans op winst is veel hoger.
En winst, dat is waar het bij bedrijven om draait.
Ik denk dat het meer in de verzadiging van de content zit, kom eens met iets nieuws nu iedereen toch voornamelijk thuis zit.

Diablo Immortal, laat maar komen, leuke nieuwe game :)
Ja en nee. De oude Blizzard wilde ook echt wel gewoon geld verdienen hoor. Als toen internet/mobiele phones er groter/al waren geweest dan hadden die richting waarschijnlijk toen ook wel opgegaan.

En aandeelhouders -> geld -> mobiele games.
Blizzard is nooit van de graphics geweest. Een goede rts op android lijkt mij heerlijk. Heb je geen gaming pc voor nodig. Zolang het niet beperkt is tot touchscreen.
Hier een rare suggestie: keer terug naar het daadwerkelijk bedienen van je core audience.
Do you guys no have phones!? :+

Ik denk dat de mensen binnen blizzard die nog dachten aan hun core al heel lang niet meer betrokken zijn met de beleidsvoering binnen blizzard.

[Reactie gewijzigd door R.Mats op 6 mei 2021 09:22]

Hier een rare suggestie: keer terug naar het daadwerkelijk bedienen van je core audience.
Dat is letterlijk het slechtste wat ze kunnen doen als ze meer winst willen maken.
Het aantal spelers is niet wat er voor zorgt dat je spel veel geld binnenhaalt, maar het aantal veel uitgevende spelers.
Ongetwijfeld dat hun conclusie was dat de PC-markt aan het sterven is, terwijl het in dit geval wel héél duidelijk de kwaliteit van de games is die de terugvallende spelers-aantallen verklaart.
Nee hoor, de kwaliteit is echt niet het probleem, maar dat zal een vervente pc gamer niet willen accepteren. Mobieltjes worden steeds krachtiger en mensen spelen steeds meer dit soort games op de bank, in bed, op school, in de bus/trein, in een park, en natuurlijk de plee etc. Ja, ik ben ook geen voorstander van mobiel gamen, veel te klein scherm en de controls zijn gewoon kut. Maar als ik zo rond mij kijk zie ik toch echt steeds meer mensen games spelen op hun mobiel/tablet ipv PC en zelfs console. Het is gewoon een feit, en daar reageren deze grote uitgevers dus op.
Ongetwijfeld dat hun conclusie was dat de PC-markt aan het sterven is
Hoe kom je daar ineens bij? Het zou wel heel moeilijk zijn om tot die conclusie te komen terwijl de omzet over de gehele markt stijgt.

nieuws: 'Markt voor pc- en consolegames groeide met 28 procent naar 24,5 milj...

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 mei 2021 17:36]

En het gebrek aan GPU’s.

En het feit dat een game-pc duizend knikkers kost.

En het feit dat je gewoon op een telefoon of console kunt gamen zonder zorgen.
Gpu tekort noemen als rede? Geen van hun spellen draait niet op kaarten van 4 generaties terug of meer, dus lijkt me geen issue.

En het zijn teruglopende cijfers, dus lijkt me onzin om "pc's kosten duizende knikkers" te verkondigen gezien teruglopend betekend dat die pc's er al waren.
De GPU tekorten is van de laatste tijd en is niet blijvende, dergelijk plannen zoals Activision - Blizzard nu presenteerd zijn ver daar voor al gevormd, daar hebben GPU of CPU te korten helemaal niets me te maken. Daarnaast wordt al jaren geroepen dat Pc gaming stervende is, niets is minder waar... sterker nog de meest belangrijke game consoles zijn op dezelfde hardware gebasseerd.
lol gebrek aan gpu?
goeie phone kost ook duizend eurie
speelt voor geen meter op de phone.
ik kan wel effe door gaan hahaha
Een gebrek aan GPU's melden en dan nog zeggen dat mensen kunnen gamen op console zonder zorgen.
Waar haal jij die XSX/PS5 vandaan dan?

Als je dat probleem bij het ene platform bijhaalt moet je dat ook bij het andere doen.
Zoals vaak genoeg gebleken kan je een PC halen rond console prijzen. Je portemonnee is je limiet. ;)
Ik denk niet dat het alleen de kwaliteit van games is die minder worden of dat dat de oorzaak is. De jongere generaties lijken minder of in andere mate te gamen en ook andere games te spelen. Vroeger toen ik nog gamede waren er grote mod communities die games populair maakte. Nu zijn die er prakties niet meer als voorbeeld.

Het gaming landschap is sterk veranderd en bedrijven richten zich op jongeren die allemaal mobieltjes hebben en blijbkbaar hier meer op gamen, Ik zie weinig westelingen dit echter doen maar in Aziatische landen is dit veel groter. Hieronder leid de kwaliteit van games behoorlijk. Blizzard wil een stukje van de aziatische markt.

Laat ze maar lekker nog verder afzakken dan als ze willen. Blizz ondanks nog een groot bedrijf is allang niet meer wat het was.

Ik vind het wel jammer want ik ben geen mobiel gamer en zal er waarschijnlijk ook niet aan beginnen
Ik denk niet dat het alleen de kwaliteit van games is die minder worden of dat dat de oorzaak is. De jongere generaties lijken minder of in andere mate te gamen en ook andere games te spelen. Vroeger toen ik nog gamede waren er grote mod communities die games populair maakte. Nu zijn die er prakties niet meer als voorbeeld.

Het gaming landschap is sterk veranderd en bedrijven richten zich op jongeren die allemaal mobieltjes hebben en blijbkbaar hier meer op gamen, Ik zie weinig westelingen dit echter doen maar in Aziatische landen is dit veel groter. Hieronder leid de kwaliteit van games behoorlijk. Blizzard wil een stukje van de aziatische markt.

Laat ze maar lekker nog verder afzakken dan als ze willen. Blizz ondanks nog een groot bedrijf is allang niet meer wat het was.

Ik vind het wel jammer want ik ben geen mobiel gamer en zal er waarschijnlijk ook niet aan beginnen
Gaming is nog nooit zo groot geweest als dat het nu is, waar games 25 jaar jaar geleden een succes waren bij een paar 100.000 sales gaan er tegenwoordig (tientallen) miljoenen over de toonbank.
As of 2001, worldwide sales of Warcraft II had surpassed 3 million units, with two-thirds derived from the United States.
Warcraft 2 kwam eind 1995 uit.

Die modding communities zijn ook niet weg, en ook niet perse kleiner. Het zijn er wel minder maar dat komt omdat er steeds minder games uitkomen die modding support hebben. Blizzard zelf heeft hun voorwaarden aangepast waarmee ze alle intellectuele eigendom van mods toe-eigenen, dat is ook een manier om je mod community om zeep te helpen.

Daarbij is er complete verschuiving geweest door social media, waar 10 jaar geleden fora gemeengoed waren is daar tegenwoordig bijna niets meer van over door de opkomst van facebook en reddit e.d.

Blizzard was een bedrijf door gamers, voor gamers. Een bedrijf met passie voor het product dat ze maken. Niets dan kwaliteit en het kwam pas uit "when it's done". Ze waren niet bang om een project wat zo goed als af is in de ijskast te zetten omdat ze de kwaliteit onvoldoende vonden. Dat is niet meer, die Blizzard is helaas weg. En zo zijn er meer bedrijven.

Bedrijven die hun core business achterlaten en kiezen voor het grote makkelijke geld van microtransactions en DLC en onderweg daarnaartoe hun trouwe fans vertrappelen. Fans zonder wie ze nooit waren geweest wat ze nu zijn.

Er zijn maar weinig grote jongens van welleer die nog echt passie hebben in het product wat ze maken en de kwaliteit afleveren die daarbij hoort. Ik vind Doom 2016 en de opvolger hier wel een mooi voorbeeld van. In de aftiteling van de game krijg je allemaal foto's te zien van de makers tijdens de productie, je ziet het plezier en de passie er gewoon in terug. Aanrader is ook de docu van NoClip (op youtube) over Doom.

Verder kun je voor deze passie nog het beste terecht in de indie scene.
Het gaming platform is als geheel inderdaad groter dan ooit. Het gaming platform in pc games in natuurlijk ook groter dan het was in 1990 vanwege dat er meer mensen zijn en meer mensen met toegang tot technologie. Dat verklaard echter niet waarom de pc mark qua games er niet goed aan toe is. Ook vanuit mijn eigen perceptie zie ik jongeren niet zoals ik vroeger met veel vrienden gamen. Ik kan hier een lang verhaal over houden maar ik blijf bij mijn standpunt dat de jeugd minder geintreseerd is in gamen als hobby tov vroeger wat natuurlijk nog niet betekent dat de gaming markt kleiner is dan vroeger. Er zijn vele andere hobbies voor in de plaats gekomen waarbij gamen ondanks een groeiend aantal spelers in totaal een minder belangrijke rol als geheel heeft gehad.

De indie scene en snelle team based games hebben een groot deel over genomen en word je mee dood gegooid.
Ik kan hier een lang verhaal over houden maar ik blijf bij mijn standpunt dat de jeugd minder geintreseerd is in gamen als hobby tov vroeger wat natuurlijk nog niet betekent dat de gaming markt kleiner is dan vroeger. Er zijn vele andere hobbies voor in de plaats gekomen waarbij gamen ondanks een groeiend aantal spelers in totaal een minder belangrijke rol als geheel heeft gehad.
Ik kan niet voor heel de nieuwe generatie spreken maar ik heb wel vier schoonbroertjes die allemaal nog onder de 20 zijn en wat je zegt is in elk geval zeker van toepassing op hun. Ze zitten zo nu en dan wel een spelletje te spelen maar echt gamen zoals ik vroeger deed, dat doen ze niet. Buiten één die actief op zijn PS4 bezig is met Fortnite.

Opvallend is ook dat als ik vraag welk spel op het moment populair is (als in, waar ze met zijn allen op school over praten) dat je dan eigenlijk niet echt een overtuigend antwoord krijgt. Integendeel zelfs want zelfs hun vinden dat er op het moment niet echt iets leuks is. En dat is al jaren zo het geval met als gevolg dat ze andere dingen beginnen te doen om zichzelf te vermaken.

Toen ik tiener was voelde het voor mij alsof ik maar niet kon kiezen om met de groep Tribal Wars gamers mee te doen of de Runescapers. Games die wij stiekem op de schoolcomputers speelde in de bibliotheek als een leerkracht ziek was om zoveel mogelijk tijd eraan te kunnen spenderen. Ik mis het echt wel om lekker te Runescapen terwijl je met je klasgenoten op MSN aan het chatten was terwijl je breinloos materiaal aan het minen was. Er was in mijn gevoel een sterke universele passie en enthousiasme en die is precies niet aanwezig meer in de huidige generatie omwille van het gebrek aan een spel dat die gevoelens opwekt.
De consolemarkt is er ook nog. Diablo heeft op console erg goed verkocht.
Hoezo kan dit niet werken, Ik bedoel Immortal komt nog steeds maar als tegenhanger heb je straks Diablo 2 Resurrected en Diablo 4.. Ik ben absoluut geen mobile gamer maar ik snap het heel goed.

Ik bedoel het is geen liefdadigheidsinstelling het is een commercieel bedrijf dus dat ze inzetten op mobile gaming prima, ik snap dat.

Ik heb wel vertrouwen in Diablo 2 resurrected and Diablo 4, ja WC 3 reforged heeft niet het goede voorbeeld neergezet maar goed ik wacht rustig af.

Wellicht ben ik ook enigzins zwak omdat ik een zware diablo fan van t eerste uur ben.
Natuurlijk kan dit werken. Er is duidelijk vraag naar grote titels als Call of Duty op mobiel. Het levert alleen niet zoveel op als console / PC, want deze markt gaat geen €60 voor een game neerleggen.
Het levert alleen niet zoveel op als console / PC
Ik moet je helaas geen gelijk geven.

Mobile gaming revenue for 2020 is estimated at $85 billion, more than half of the sector’s estimated $165 billion.

De winst is meer dan 2 x zoveel als op de pc en nog steeds meer dan pc + console tegelijk. Dus ik snap het bedrijf wel, maar voor de game industrie vind ik het persoonlijk killing als PC gamer.

[Reactie gewijzigd door TTLCrazy op 5 mei 2021 18:26]

Dat is de gehele mobile gaming markt. Titels als Candy Crush en dergelijke. De markt daarvoor is niet hetzelfde als Activision's AAA franchises.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 mei 2021 18:39]

Of dat minder oplevert is maar de vraag, als mensen maar genoeg cosmetics / levels of andere ingame zaken kopen zal die €60 box prijs op den duur niet meer zo belangrijk zijn. Genoeg voorbeelden van mobile F2P die meer opleveren op termijn dan B2P titels. Kijk bijvoorbeeld eens naar iets 'simpels' als Candy Crush
De markt voor Candy Crush is niet hetzelfde als voor "premium" mobile games. Die is inderdaad gigantisch. Ik vergelijk wat Activision wilt doen meer met Fortnite, en die verdienen blijkbaar een stuk meer op consoles.
WoW en Heartstone zijn ook domweg oud aan het worden. Niet dat er geen content meer aan toegevoegd wordt, maar wordt het niet tijd voor echt nieuwe games? Kan binnen hetzelfde universum.
Maar feit is wel dat alles wat niet MMORPG / MOBA / f2p is minder geschikt is als (potentieel) jarenlange cash-cow.

WoW was echt een nieuw genre destijds (de eerste die goed uitgewerkt was) met veel users.

Nadeel voor mobiele telefoons ontwikkelen is dat de focus sterk op semi-casual gaming zal liggen en relatief eenvoudig moet zijn qua bediening.

[Reactie gewijzigd door DropjesLover op 5 mei 2021 21:15]

Probleem is een beetje dat ze geen extreem goede nieuwe games meer kunnen maken.

heartstone is leuk maar niet dominant in zjin genre.
overwatch is leuk maar niet dominant in zijn genre.
wow is leuk maar niet meer dominant in zijn genre.
diablo 4 zal leuk zijn maar ze gaan path of exile echt niet uit de markt drukken.
starcraft was dominant in zijn genre, maar is dood en ook het genre is dood.
heroes of the storm was nooit dominant in zijn genre en is dood.

En dan de laatste jaren de powermoves van activition en nu de braindrain. Kans dat ze zelfs nog goede games kunnen maken loopt nu ook al terug. Zie het eigelijk al een beetje aankomen dat het binnen 10 jaar opgedoekt word.

Hopelijk dat een van de nieuwe studios die de oud werknemers oprichten met een goede game komt, maar laten we eerlijk zijn, historisch gezien hoor je daar over een paar jaar niks meer van. Een paar zullen gematigd success hebben en that's it.

[Reactie gewijzigd door KSU4reqY op 5 mei 2021 18:53]

Je moet je ook realiseren waarom ze niet dominant zijn in hun genre. Want bij alle games die je opnoemt zijn/waren er fundamentele problemen waarom deze. De games waarvan ik weet waarom ze geen momentum mee kregen:

Overwatch: Leuk spel, totdat je het competitief gaat spelen. Je bent enorm afhankelijk van je team en teamcomps (tenminste, op higher ELO), je verliest gewoon letterlijk games waar je niks aan kan doen (niet het beste team wint, maar het team die de meeste fouten maakt verliest), tov andere games waar je beter je team kan carryen. Daarnaast is het ranksysteem enorm frustrerend en heeft Blizzard de Overwatchleague niet goed aangepakt waardoor ook dat tegenvalt (b.v exclusieve uitzendrechten geven aan Youtube)
Starcraft 2: RTS is alles behalve dood, maar Starcraft 2 heeft veel balance problemen gehad die veeeel te lang duurde totdat die opgelost werden. Toen Starcraft 2 nog ''de E-sport'' was had je een meta genaamd Infestor/Broodlords (Winfestor/GGlords), en dat was zo overpowered dat een hele hoop spelers weg zijn gegaan. Het duurde eeuwen voordat balance problemen in Starcraft werden aangepakt, en echt drastische stappen werden pas bij de uitbreiding toegepast (en vele kwamen ook niet door, de extreme unit clutter zit nog steeds in de game terwijl alle pro's dit niet wilde). De doodsteek voor Starcraft 2 was wel de Swarmhost/Protoss deathball meta. Dat was zo saai dat er letterlijk een game is geweest die een uur duurde waarin Swarmhost (een unit die gratis units kan produceren) units spawnde en naar de protoss deathball stuurde. En ook dat werd niet aangepakt, tja, toen was het klaar met Sc2.

Over Heroes of the Storm en Heartstone kan ik niet veel zeggen (en WoW is gewoon te oud). Alleen zit er tussen Sc2 en Overwatch wel een duidelijk verband. Het duurt veel te lang voordat problemen opgelost worden, dus dan is het gewoon snel klaar. Epic zorgt b.v veel beter dan er geen grote problemen zijn in Fortnite, Valve zorgt er voor dat Dota gebalanced blijft (ondanks wat problemen). Bij Blizzard duurt het allemaal veel te lang.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 5 mei 2021 20:12]

volgens mij is starcraft 2 immidels end of life / geen dev team meer. en nou verwacht ik niet dat ze momenteel een nieuwe RTS gaan maken. maybe een andere game in de setting maar dat is in het verledenook al 1 or 2 keer mislukt.

en ja, blizz is eeerg langzaam met het oplossen van problem, maar dat is meer een symptoom dan de oorzaak van het probleem daar.

[Reactie gewijzigd door KSU4reqY op 5 mei 2021 21:55]

Starcraft! Starcraft!
"niet het beste team wint, maar het team die de meeste fouten maakt verliest"
Of beter gezegt het andere team wint omdat zei beter zijn en geen fouten maken?
heartstone is leuk maar niet dominant in zjin genre.
Welke game is dan dominant in dat genre, als ik kijk in mijn omgeving is dat toch voornamelijk HS. Maar ook bijvoorbeeld op Twitch en in de E-Sports lijkt HS de populairste TCG te zijn. Ik zie eigenlijk geen TCG populairder zijn dan HS.

Overwatch kan ik niets over zeggen, niet mijn game en volg ik dus ook vrijwel niet.
wow is leuk maar niet meer dominant in zijn genre.
Hier eigenlijk hetzelfde als bij HS, volgens mij is WoW by far nog altijd meest dominante MMORPG, en is dat met de release van Classic alleen maar meer dominant geworden. Ik vraag me af welke MMORPG jij dominanter zou vinden binnen het genre?
diablo 4 zal leuk zijn maar ze gaan path of exile echt niet uit de markt drukken.
Ik vraag me af of dat wel het doel is, de markt is groot genoeg voor meerdere games en ik denk ook dat Diablo grotendeels een ander publiek trekt dan PoE.
er is niemand echt dominant in card games. zijn een hoop kleine spelers en een paar middelgrote.
overwatch ook, apex is volgens mij populairder maar er is er geen die er echt unaniem de beste is.

in de tijd van starcraft/diablo2/war3 had je veel meer dat bilzzard spellen unaniem als de beste beschouwd werden.

nu denk ik dat dat ook vooral voor een deel light aan dat de gamesmarkt gewoon volwassener is en er gewoon meer sterke bedrijven zijn, maar bij blizzard is ook gewoon een slachtoffer van zijn eigen succes en te groot/corporate geworden. (dat laatste zie je nu ook beginnen bij cdprojekt red, gaan nu ook meer teams maken en daardoor zullen er management lagen bij komen)

maarja, zonder unaniem de beste game is blizzard niet meer speciaal maar gewoon de zoveelste studio.
Voor zover ik weet is MTG online flink kleiner dan HS, Yu-Gi-Oh online ken ik helemaal geen recente variant van. Ik heb het uiteraard wel over online games, niet over de traditionele fysieke varianten, er is immers geen traditionele variant van Hearthstone.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 6 mei 2021 10:07]

vergis niet dat MTG online en MTG arena los van elkaar staan. als we paper weg laten dan is YuGiOh er niet meer nee de onlnie versie heeft maar 10.000 spelers gemiddeld. Maar MTG wint het dankzij arena van HS
Hearthstone beweert vorig jaar 23.5 miljoen actieve spelers gehad te hebben, en heeft gemiddeld 30.000 viewers op Twitch
Magic the Gathering beweert op Arena 3 miljoen actieve spelers te hebben (en MTGO is marginaal), en heeft gemiddeld 7.200 viewers op Twitch (Arena en Online samen).

Hearthstone is nog steeds ruim de dominante in het genre.
WoW was echt een nieuw genre destijds (de eerste die goed uitgewerkt was).
Auch, ik ken ze niet allemaal, maar om Asheron’s Call als voorbeeld te nemen, die was ook goed uitgewerkt. Persoonlijke smaak natuurlijk.

Los van dat, zou ik wel de huidige WoW op de iPad willen zien. Zeker nu ze muis en toetsenbord ondersteuning heeft. De hardware is ook krachtig genoeg voor zo’n oud spel te kunnen draaien.
WoW is echter x86 software. Dat wordt dus wel een uitdaging. Maar verder zou ik het ook wel willen zien ja. M'n iPad Air 2020 is een monster. Snel apparaat. Ben helemaal benieuwd wat de iPad Pro met M1 zou bakken van WoW 😁
WoW is ook speelbaar op een MacBook met M1 processor. Je zou dan zeggen dat het niet heel moeilijk is om deze ook op de iPad Pro M1 uit te brengen toch? Ik ben echter een leek op dit gebied.
Op de Macbook heeft Apple een "emulator" in MacOS genaamd Rosetta. Echter, dit zit niet in iPadOS. Ik vermoed dat het wel mogelijk is om dat op iPad's werkend te krijgen, maar ik weet dat ik niet zeker. Ik ken het niet goed genoeg en heb zelf, helaas, nog een Intel Macbook, dus heb het zelf ook niet kunnen ervaren nog.
WoW is native ARM voor de M1, het was zelfs de eerste game die native naar de M1 Mac's kwam.

https://9to5mac.com/2020/11/17/world-of-warcraft-m1-macs/
Wauw. Dat was volledig onbekend bij me. Kudos voor Blizzard hoor! 😁
Helaas zijn dat nou net de drie genres waar ik absoluut nul interesse in heb. Jammer. Maar gelukkig zijn er tegenwoordig extreem veel kleine, onafhankelijke ontwikkelaars die wel andere, en vooral nieuwe, spellen maken.
WoW en Heartstone zijn ook domweg oud aan het worden. Niet dat er geen content meer aan toegevoegd wordt,
Dat is dus het probleem! Er wordt geen content toegevoegd... vroeger was het elke 2,5-3 maanden nu is het elke 9 maanden. Mensen halen hun curve of cutting edge en wachten dan maaaaaaannnddenn op nieuwe content... en dit komt dan niet. Shadowlands is nu bijna 6 maanden oud en het voelt echt heel doods aan.

De raid is heel slecht, 10 bazen waarvan 7 vrijwel hetzelfde zijn... 8x dungeon die kort zijn vanwege “e-SpOrTs AmBiTiEs”.

Questlines en verhalen van lik-me-vestje dus ja half de populatie is gestopt en zegt; Tot patch 9.1! Dan komen ze weer terug en na 9 maanden is daar na weer patch 9.2 om daarna 1 jaar te doen over Patch 9.3 en pre-patch 10.0...
Ben het deels met je eens, 9.1 is veel te laat, maar het is ook duidelijk waardoor dat komt. Echter waar andere publishers games met een jaar+ hebben kunnen uitstellen vanwege Covid kan dat bij een live service game als WoW niet, en dus doet de "Work from home vertraging" daar extra pijn, dat deed het al toen de SL release een maand uitgesteld werd, en nu weer.

Waar ik het dan weer niet mee eens ben is dat de raid slecht zou zijn, imho is het juist een van de beste openings raids in tijden (ik bedoel, vergelijk Nathria met Uldir, dat wint Nathria toch wel zwaar imho), zowel qua ambiance als de bosses. Dat de bosses hetzelfde zouden zijn zie ik ook niet echt terugkomen, moet zeggen, mijn guild werkt nog aan Cutting Edge (7/10 mythic), maar ik vind van die 7 bosses er eigenlijk geen op elkaar lijken, alle 7 hebben ze vrij unique mechanics. Te korte dungeons zie ik ook niet, ik speel met plezier Classic, maar ik doe liever een plaguefall van 30ish minuten dan dat ik een uur+ (Travel en dungeon) bezig ben met bijv. een Scholomance of Stratholme in Classic.

Nee, wat kortere dungeon bevallen mij wel, zeker ook omdat ik niet altijd meer zoveel tijd kan besteden in een sessie al jaren geleden.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 5 mei 2021 21:08]

Begin van het einde van Blizzard. Ze takelen steeds verder achteruit. Bekende namen vertrekken het bedrijf. De hoge kwaliteit die we gewend waren van Blizzard ligt tegenwoordig minder hoog. Focus ligt ook veel meer op geld. Het bedrijf dat zo gepassioneerd games deed maken en mooie titels opleverde is niet meer. Erg zonde.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 5 mei 2021 17:47]

Fuck it denken ze daar. En terecht. De consument beloont ze keihard voor middelmatige meuk.

Even een battle royale modus toevoegen aan een van je kaskraker franchises (zoiets noemden we vroeger gewoon een kleine mod), nog wat extra euro's uit je populatie van Candy Crush verslaafden trekken en je maakt weer tig miljoen winst.

Waarom zou je als bedrijf in godsnaam nog een nieuwe triple A titel uitbrengen, als consumenten je letterlijk geld geven voor gerehashte meuk?

Misschien begin van het einde qua creatief talent en innovatie, maar zeker niet het einde qua monster winsten voor de aandeelhouders.
"Do You Guys Not Have Phones?" -Wyatt Cheng, Blizzard Entertainment
En dan een game bouwen die alleen op high-end SOCs draait. Waar je op elke aardappel de PC games kunt spelen, moet je voor DI bij voorkeur een SD855 hebben.
Dan mogen ze de huidige mobiele versie van hearthstone battlegrounds eerst wel is optimaliseren.
In de huidige Meta (Quilboars/hoge APM) worden mobiele spelers benadeeld door de zeer lange animaties, waardoor de APM voor mobiele spelers fors lager ligt dan voor PC spelers.

Echter gezien het een onderdeel van Hearthstone is waar ze geen geld aan verdienen zal het er niet van komen...
Tja, ik zal nooit een mobile gamer worden vrees ik. Ik vind het gewoon niet fijn speelbaar.
Lijkt me wel logisch als je nagaat dat veel mensen toch al een smartphone hebben. Waarom zou je als bedrijf ervoor kiezen om meer te investeren in een markt waar je al voldoende aandeel hebt, terwijl er nog een markt ligt die up-and-coming is qua gaming. Persoonlijk denk ik dat de mobiele markt veel meer rendement oplevert dan de pc/console markt met dezelfde investering. Uiteindelijk gaat het er bij dit soort bedrijven natuurlijk om, om zoveel mogelijk omzet/winst te maken.

Neemt niet weg dat ik zelf liever games speel op pc of console, maar dit lijkt mij wel de logische volgende stap.
Jammer van blizzard, heb me altijd prima vermaakt. Maar het bedrijf is helemaal kapot gemaakt, kwaliteit is niet meer wat het was.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True