Blizzard presenteert dinsdag mobiele Warcraft-game

Blizzard onthult op dinsdag 3 mei zijn mobiele Warcraft-game. Wat voor soort game het wordt, is nog niet bekend. De maker spreekt vooralsnog alleen over een mobiele game in het Warcraft-universum.

De onthulling vindt plaats via een livestream die om 19.00 uur Nederlandse tijd begint en op de Blizzard-site te volgen zal zijn. De game zal ergens dit jaar uitkomen, zei Blizzard begin dit jaar bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Wanneer precies, is nog niet bekend. Mogelijk is de releasedatum onderdeel van de presentatie.

Activision-Blizzard zei vorig jaar van plan te zijn om mobiele versies van al zijn gamefranchises te maken. Die uitspraak volgde na het grote succes van Call of Duty: Mobile, waar de uitgever waarschijnlijk miljarden aan heeft verdiend.

Eerder deze week maakte Blizzard bekend dat Diablo Immortal op 2 juni uitkomt voor Android en iOS. Die mobiele Diablo-game krijgt ook een pc-versie. Of dat ook geldt voor de mobiele Warcraft-game, is nog niet bekend.

Warcraft Mobile

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-04-2022 • 09:25

101

Submitter: Zeror

Reacties (101)

Sorteer op:

Weergave:

"We willen Diablo 4"
Er komt een mobile Diablo....
"We willen Warcraft 4"
Er komt een mobile Warcraft game...

Echt waar zijn ze toch mee bezig bij Blizzard? Hopelijk kan Microsoft de boel daar weer recht trekken want Activision is echt meerdere franchises aan het begraven. Warcraft 3 is nog steeds in mijn top 3 strategy games samen met Rome Total War en Total Annihilation
Echt waar zijn ze toch mee bezig bij Blizzard?
Mobile games zijn nu eenmaal low effort, en als je Skinner box implementatie goed is een goudmijn.

Het makkelijkst is een bestaande game reskinnen, wat ik niet onrealistisch acht in dit geval.
Dit is dus wel het probleem. Veel aannames doen op basis van slechte ervaringen.

Nu is het: Veel games op de telefoon is troep, dus is alles troep.

Terwijl in de werkelijkheid zat games op telefoons wel goed zijn, maar doordat iedereen hun shit online kan zetten, en er ook zoveel zooi van grote publishers komt, is de aanname dat alles dan slecht in elkaar zit.

Ik ben anti ingame purchases enz, maar zie tegelijkertijd wel dat het anders bijna niet mogelijk is. Hoeveel mensen hebben ooit meer dan 20 euro uitgegeven aan het kopen van een mobile game? Dus ja dan gebruiken ze dit scheve systeem waar een kleine groep veel meer uitgeeft ter compensatie van alle spelers die niet betalen.
Je zegt dat het een vooroordeel is, maar vervolgens geef je alleen argumenten om dat tegen te spreken.

Daarnaast zijn er ook verwachtingen gecreëerd.
Blizzard heeft goed hun best gedaan de laatste jaren om de verwachtingen laag te houden. Bergen aan negatieve nieuwsberichten geeft mij nu geen hoop dat ze nu wel hun best gaan doen.

Daarnaast zie ik liever een fatsoenlijk spel voor 20 euro dan weer een F2P verkracht spel. Het kan nog zo een goed spel zijn, maar op het moment dat er F2P word toegevoegd moet alles wijken er voor. Een goed voorbeeld is Asphalt. Best een OK race game, en zonder F2P via Netflix te spelen. Echter is alleen de optie om te betalen weg en valt extra op dat het pay to win is. Timers zijn er nog steeds omdat je het anders in een paar uur uit speelt want veel is er eigenlijk niet te doen.

Uitgevers hebben het zelf verpest. Een spel van 70 euro zit nog steeds vol met micro transacties, dus een spel van 20 euro de zonder kan niet. Zou ook raar zijn als je voor 100 euro aan ingame currency kunt kopen en voor 20 het hele spel.

Maar, daarnaast kan het op de Switch blijkbaar wel, en op een apparaat wat 2 a 3x zo veel kost niet.
Welke argumenten geef ik omdat tegen te spreken? Ik zei dat je aannames doet omdat er zoveel zooi is, ik zeg vervolgens ook dat er wel goede games zijn. Dus wat is voor jou niet duidelijk?

Weer een verkracht f2p spel? Wederom een aanname.

20 euro zou prima kunnen, zat spellen worden voor die prijs verkocht na een tijdje. Maar dan moet het wel in grote hoeveelheden worden verkocht.
Het principe weinig voor veel, of veel voor weinig. In dit geval is het veel verdienen aan een kleine groep, of weinig (per persoon) verdienen aan een grote groep.

Gezien de grote groep niet spellen koopt op mobiel, ga je automatisch naar de andere.
Dus ja dan gebruiken ze dit scheve systeem waar een kleine groep veel meer uitgeeft ter compensatie van alle spelers die niet betalen.
En dan heb je dus een shit P2W game waarbij je kanonnevoer en servervulling mag zijn voor de 2% die betaalt.
Ik pas (ook).
Dit zijn dus wel aannames. Zat spellen doen het goed op cosmetics. Maar laten we Diablo nemen, Diablo primair een single player/coop multiplayer. Heb jij er last van als andere mensen geld uitgeven voor snellere progressie? Ik niet, dus hoeft het geen enkel probleem te zijn voor je eigen ervaring.

Hier is natuurlijk de vraag wat voor spel het wordt, maar op voorhand is niet te stellen dat dit spel niet lekker te spelen is f2p. Blizzard is niet meer wat het was, maar ik geloof niet dat ze zo hard de p2w route nemen, dat zou heel slecht voor het bedrijf zijn.
Low effort?? Ja dat kan maar heb je gezien hoeveel tijd ze al hebben zitten in Diablo Imortal? Dat is echt geen low effort.
Ik zou het niet bij voorbaat low effort willen noemen, kijk bijv. naar een Diablo Immortal (Ja, die van de immens slechte aankondiging), als je ziet hoeveel effort er in die game is gaan zitten is dat een stuk meer dan de gemiddelde mobile of zelfs PC indie game.

Wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij deze game het geval is, maar als dit de kwaliteit gaat zijn die Diablo Immortal gameplay technisch gezien lijkt te hebben (verdien model moet daar nog aangekondigd worden geloof ik, dus dat kan nog een grote teleurstelling zijn), maar wat ik gezien heb van Diablo Immortal van diverse streamers die de game getest hebben vond ik juist dat het voor een mobile game het vrij goed in elkaar zat, iets wat ik zeker niet verwachtte.
Ze hebben natuurlijk een hoop geupdate assets van W3 Reforged. Die kun je natuurlijk eenvoudig toepassen in de mobile versie, low effort, ship quickly, skinner box, ..., profit!!!
Mobile gaming is de grootst groeiende markt, zit boordevol microtransactions waar iedereen blijkbaar ok mee is en bestaat vooral uit de jongere generaties. Investeren om een aandeel van die markt te hebben is commercieel slim gezien.
Iedereen heeft een telefoon. De doelgroep is enorm veel groter. Dat je daarnaast ook nog eens makkelijker micro transactions kan toepassen laat mij denken dat het niets anders dan de toekomst kan zijn.

Bijvoorbeeld: Hoe groot is de markt nog nu voor PS5 spellen of spellen waar je een (goede) grafische kaart voor nodig hebt?
Jup, daarom vind ik het slim dat ze naar de mobile markt gaan. Niet fijn voor oudere gamers, maar helaas. Dat is hoe kapitalisme werkt.
Ik beproef een negatieve blik op kapitalisme (kan ik ook fout hebben hoor!), maar aan de andere kant kan je het ook bekijken als: Super! Nog meer mensen die van Diablo kunnen genieten!
Inderdaad leuk dat er meer mensen die van mijn favoriete games kunnen genieten, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat alle toekomstige games in die serie vol zitten met microtransacties etc.

En dan moet het ook niet zo zijn dat die mobiele games alsnog grafisch zwaar zijn waardoor je een nieuwere telefoon met meer opslag nodig hebt, of dat je met een nieuwe update niet meer kan spelen omdat de "minimum specs" verhoogd zijn.

Ik ben niet tegen het brengen van console/PC games naar mobile gaming, zolang ze niet de focus volledig op mobile gaming leggen en hun console/PC playerbase vergeten.

Daarbij heeft amelsander ook nog een punt dat oudere gamers inderdaad buitengesloten worden. Die gamen niet snel op hun telefoon, en als ze dat wel doen is het meestal een candy crush achtig spel.
Ik ben noch positief noch negatief, ik blijf gereserveerd. Als het goed is gaat het ruimte creëren voor toekomstige projecten, is het slecht gaat het hopelijk niet te veel impact hebben op de toekosmt.
Laten we niet over telefoons hebben beginnen, dat vroeg die gast van Blizzard zich al af.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 27 juli 2024 06:50]

Markt voor PS5 is groter dan het aanbod XD
Het lijkt er wel op dat microtransacties beter geaccepteerd zijn op mobiel dan op andere platforms, ze zijn immers ook overgewaaid vanuit mobiele games naar andere platforms. Komt denk ik ook omdat ervoor betalen zo makkelijk en snel is.
Dat heeft er ook mee te maken dat mensen niet willen betalen voor games op telefoons.
Iedere keer dat mensen zeggen dat gamen op telefoons onzin is, moet ik denken aan de vele toptitels die op je telefoon beschikbaar zijn. En begrijp me niet verkeerd, het zouden er nog veel meer kunnen zijn, maar dat komt dus doordat ze slecht verkopen.
Ik ben het helaas met amelsander eens. Veel jongeren zijn verknocht aan hun mobiel. Ondanks dat de pc en console markt nog zeker wel zijn gegroeid is het niets in vergelijking met de mobile game markt waar steeds meer jongeren actief op zijn die geen pc of console hebben of hier minder mee bezig zijn.

Geen goede zaak voor de oudere generaties die nog graag desktop of console games speelt maar het is niet anders. Er zullen nog genoeg grote titels uitkomen de desktop/console maar de focus van veel bedrijven wel verschuiven naar deels of helemaal mobiel.
Tegelijkertijd kan een mobiel tegenwoordig technisch gezien alle games die ik vroeger speelde ook draaien. Volgens mij is er ook best ruimte voor serieuze games op mobiel. Zeker als je daarbij ook de tablet / tv markt kan bedienen.
Met proberen geld te verdienen voor de aandeelhouders; Blizzard is geen charitatieve instelling. Mobile games zijn big business,.RTS games vertalen zich beroerd naar consoles, dan hou je de PC markt over. Dus hoe jammer ik het ook vind, ik snap deze stap wel vanuit een commercieel oogpunt.
ja hier ook, ik had het wel verwacht dat ze die kant uit wouden gaan. Heartstone heeft hun waarschijnlijk al de mogelijkheden laten zien wat voor kansen er nog te grijpen zijn op de mobile gaming markt.

De aankondiging van Immortal en het uitblijven van nieuws over D4 was wel heel ongelukkig gekozen :P
Dat laatste is zeker waar, hun PR/marketing afdeling heeft die week gruwelijk gefaald.
Nouja, we hebben het er 4 jaar na dato nog steeds over :)
De wereld verandert nou eenmaal en in elke sector moet men daarin meegaan of hun marktaandeel zien slinken. 20 jaar geleden waren offline pc games nog populair maar inmiddels hebben miljarden mensen een smartphone dat tevens dienst kan doen als handheld console. Die markt kan je niet negeren als groot beursgenoteerd bedrijf.

Verder is diablo 4 al lang aangekondigd en is World of Warcraft een veel belangrijkere reden dat er nog geen Warcraft 4 is uitgebracht dan de focus op mobiele games. Ze hebben vele ontwikkelteams en ze kunnen prima Warcraft 4 ontwikkelen naast een mobiele versie als ze dat zouden willen en het geld zou opleveren.
Op dit punt - en jaren geleden al - zijn de Warcraft strategiegames slechts een "side project" als je het vergelijkt met WoW, wat betreft hoeveel mensen er aan werken en hoeveel het ze oplevert. Een Warcraft strategiegame zal nooit zoveel binnen harken als WoW doet.
We willen juist een mobiele spel van Diablo en Warcraft etc.
De vraag is gigantisch.

Ze doen juist wat mensen vragen.
Ik zie al zure blikken vanuit de PC spelers kijken.
Maar het is echt de schuld van de PC spelers dat het zolang heeft geduurd dat er PC titels kwamen.
Ik denk dat een hoop mensen zich er op verkijken hoe enorm de mobile game markt is. Er zijn genoeg delen op de wereld waar het hebben van een pc vaker uitzondering dan regel is. Deze mensen hebben dan vaak wel een telefoon waar ze spellen op spelen.
Er is niks mis met verschuiven van PC naar mobiel, op de echt langere termijn denk ik echt niet dat we nog dagelijks achter een pc zitten te gamen, dat zal veel meer mobiel, social, AR achtig zijn.

Zelfs games als World of Warcraft kunnen perfect op een mobiel. Er was een tijd lang een kloon van WoW genaamd Order & Chaos die een vrij actieve community had, veel die ook WoW hebben gespeeld.
Wellicht ligt het aan mijn leeftijd (35), maar ik vind het echt zeer onprettig om spelletjes te spelen op een mobiel of tablet.

In de loop der jaren ook vrijwel alle consoles gehad, maar altijd... Even leuk maar toch kroop ik (en vrienden van mij) weer achter de pc om daarop te gamen.

Ik wil helemaal niet online spelen want vrijwel alle team based shooters zijn overspoeld door mensen met het iq + gamesense van een visstick.

Ik speel veel liever games met een leuke verhaallijn, solo zonder al dat online gepeupel. Of een goede coop met mensen die ik ken.

Maar dat is mijn mening 👀

[Reactie gewijzigd door strikey op 27 juli 2024 06:50]

Waarschijnlijk leveren deze mobiele versies 10x meer op dan de verkopen aan de “trouwe” fanbase. Zoals gezegd call of duty mobile heeft ze miljarden opgeleverd. Denk dat weinig PC only games dat nog voor hun hebben gedaan. Eerlijk ik snap het wel de afzet markt op mobiel is nou eenmaal velen malen groter. Je kan wel heel nobel je vaste fanbase blijven bedienen, maar zo een bedrijf is activision niet. Het heeft aandeelhouders en beurs koersen die omhoog moeten. Dat gaat nou eenmaal niet samen.
Het is jammer, maar men moet niet zo in het verleden blijven hangen in de nostalgie van Blizzard. Accepteer nou eens dat dat bedrijf allang niet meer bestaat. Either you love what uit de money making machine van Activision komt or you hate it. Maar het is wat het is. Ik zal vast wel een potje Diablo mobile doen. I have a phone!
Je bent op de hoogte dat er een Diablo 4 komt? Daar wordt al een aantal jaren aan gewerkt.
Niet een hele goede vergelijking imo. Bij Diablo was er extreem veel hype over een D4 aankondiging en dat hebben ze niet gemanaged. Dan is een mobiele game natuurlijk een klap in je gezicht. Zeker als je het verdedigd met de legendarische woorden: "don't you all have phones?"
Echt waar zijn ze toch mee bezig bij Blizzard?
Heel erg veel geld binnenharken; mobiele games met microtransactions en dergelijke leveren meer geld op, en mobile is een groter platform dan bijv. PC, zeker in Azië.
De mensen die het ooit groots gemaakt hebben zijn er al lang niet meer, en degenen die het nu besturen kunnen niks anders dan wat er ooit gemaakt is draaiende houden. Alle innovatie en verbeelding die ze ooit hadden is al lang weg
Warcraft4 gaat er (voorlopig) niet komen.
World of Warcraft is storywise het vervolg op de warcraft serie's
Net zoals dat Hearthstone het vervolg is op Lost Vikings
Don't you guys have phones?!
Mobiele games zijn helaas een grote toekomst.
Niet iedereen heeft een console of een gaming PC.
Wel bijna iedereen heeft een telefoon. Dus als je dan games voor dat soort devices maakt heb je een gigantische groep potentiële klanten. En in veel landen is mobiel gamen ook razend populair. Hier in de westerse wereld minder al zie je daar ook wel dat steeds meer jonge mensen dat doen.

Zelf ben ik echt van het PC gamen maar als je ziet wat dat kost tov gamen op een telefoon die je toch al hebt tja dan snap ik wel dat veel mensen gewoon voor mobiele games gaan.

En Blizzard is niet meer wat het eerst was sinds de fusie met Activision. Het draait nu vooral om geld (net als bij de meeste game dev's tegenwoordig) niet meer om kwaliteiten games zoals vroeger.
Het is niet dat Diablo 4 niet in de pijplijn zat toen zij Diablo Immortal aankondigde. Dat ze dit niet echt handig hebben aangepakt ben ik het volledig mee eens.

En betreft Warcraft, kan ik mij herrinneren dat Blizzard ooit heeft gezegt dat er geen Warcraft 4 komt als World of Warcraft nog actief is. Het zou niet in lijn liggen met het verhaallijn. World of Warcraft is het vervolg op Warcraft 3.

Dat ze ook een positie in de mobiele markt willen hebben is zakelijk gezien niet zo raar toch? Gezien ze er heel veel kunnen verdienen, en hiervoor hebben ze al een aantal IPs voor. Het is niet dat ze niets voor de huidige PC gamers doen. Nieuwe UItbreiding WoW, Diablo 4, Overwatch 2.
Echt waar zijn ze toch mee bezig bij Blizzard?
Knettersveel knaken verdienen op de Chinese markt.
Don't you guys have phones?
Ik zie het al voor me, zo een kloon waar je je land/stad moet opbouwen (klik, wait or pay), waar we er al honderden van hebben op mobile, met deze keer een Warcraft skin...
Ik vrees dat je nog gelijk krijgt ook, of het wordt een C&C Rivals kloon die ook zo goed ontvangen werd.
Die game was best vermakelijk! Eigenlijk zou ik dat nog wel acceptabel vinden zeker als microtransacties netjes geïmplementeerd zijn (ala polytopia)
Ze kunnen meerdere kanten op, het zou mij bijvoorbeeld ook niets verbazen als ze iets doen met de battlepets in een pokemon go achtig iets en zo zijn er nog veel meer richtingen die ze op kunnen gaan met binnen het Warcraft IP.
en niet beschikbaar in Belgie vermoedelijk }:O
Na al die jaren eindelijk pet battles op de telefoon?! :D

Zal wel niet natuurlijk, zal voornamelijk iets zijn waar ze veel aan kunnen verdienen, maar je kan altijd hopen. :'(
Diablo Immortal was al een tijd bekend, maar warcraft mobile... :? Toen ik het voor het eerst hoorde, dacht ik dat het een grapje was.

Wordt dit wel door Blizzard gemaakt of is het uitbesteed aan een extern bedrijf onder de Blizzard vlag? (Zoals Diablo Immortal, meen ik gehoord te hebben).
In de wandelgangen hebben ze het over WoW Mobile maar dat zal het ongetwijfeld niet zijn. Lijkt me niet echt haalbaar om Wow op een smartphone te spelen. grafisch misschien wel maar qua besturing niet.
'don't you people have phones?'

het zal wel aan mij liggen. Heb Elder Scrolls ook mobiel geprobeerd maar ik kan er gewoon niet aan wennen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 27 juli 2024 06:50]

Blijft een legendarische quote.

Dat krijg je als je totaal iets anders doet dan wat mensen van je verwachten en iets op de markt brengt waar mensen niet op zitten te wachten.
Omdat jij niet op Immortal zit te wachten wil dat niet zeggen dat een ander dat ook niet doet. Ik zit wel op Immortal te wachten en ik ben zeker niet de enige. Er worden miljarden verdient met mobile games dus Blizzard heeft gelijk dat ze hier ook in mee gaan. DE games voor PC en console lijden er niet onder.
Dat ze voor het geld gaan is inderdaad helder, maar het is toch echt vrij duidelijk dat de PC/Console games wel degelijk lijden onder het mobile regime. Pay to win, lootboxes en meer van dat soort principes zie je in geruime mate opduiken in de wereld van gaming die ooit nog iets te maken had met "presteer iets en krijg daarvoor je in-game beloning". Dit is in mijn ogen bijzonder jammer.

Verder is het natuurlijk zo dat er een gelimiteerd aantal franchises zijn waaraan gewerkt kan worden. Als men werkt aan de mobile Diablo game is dat wellicht niet een uitsluiting voor PC development (nog even los van of je de juiste developers/artists voor beide tegelijkertijd kan vinden), maar ze zullen vast en zeker de release niet concurrerend maken qua datum. Kortom: de PC/Console gaming markt staat wel degelijk onder druk hierdoor.

Dat er dus nu een Diablo immortal game komt die jou wat lijkt: leuk voor jou, maar slecht voor de loyale PC gaming fans die Diablo überhaupt zo groot gemaakt hebben.
Zonder Immortal hadden we dit jaar nog steeds geen D4 gehad.
Meh, gamen op een mobieltje. Is het voor veel games net niet, leuk voor een Chinees of Indiër die zich geen PC, Xbox Playstation, Switch of Steam Deck kan veroorloven. Of voor een potje MS Solitaire tijdens het defeceren.

En geloof me, ik heb er genoeg geprobeerd. Castlevania SOTN, GTA Chinatown wars, COD, Timble Weed Park. Angry Birds enz. Degene die nog te doen zijn dat zijn de games waar je een tientje of meer voor betaalt en dan met een controller op bluetooth. Vrijwel alles dat gratis is is rommel, free to play meuk gericht op het binnenhalen van Whales. Free to play mobile, het gezwel van de gaming industrie. Met games als raid shadow legends bovenaan de shitlist.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 27 juli 2024 06:50]

Wat dacht je van rome total war op je iphone? Of het net uitgebrachte medieval total war?

Ik heb het "voor de gein" eens uitgeprobeerd op notabene een ipad. Was voor mij echt een ondoenlijke operatie, hoe spelen mensen dit!??? Het kreeg zelfs positieve reviews vanwege de goed uitgewerkte controls.
Is ook niet te doen, alleen niet gratis gepoortte games van enige kwaliteit zijn nog te doen en dan enkel met een controller. Het is het net niet, te veel gepruts. Pak dan een Switch of Steam Deck.
Nog een mobile game? Dat zal hun imago dit keer zeker redden
Mja, het zet wél de toon - blijkbaar is mobile rommel de weg die Blizzard nu inslaat. Misschien ook wel logisch, gezien ze maar niet willen stoppen met WoW. En zolang WoW nog leeft, kan er ook geen Warcraft RTS komen. Diablo 4 is in ontwikkeling, maar lijkt grotendeels recycled van D3.
Even wachten nog, dan haalt MS de bezem door de zwijnenstal. Er moet wat meer komen voor het Xbox platform en dat zijn geen games die native op IOS of Android draaien. Alhoewel, MS is natuurlijk ook niet vies van de dikke knaken die dat oplevert. Die 69 miljard moet toch terugverdiend worden. Het zal wel "en, en" worden.
Ik merk wel dat hoe ouder ik word, hoeminder graag ik achter mijn pc zit. Even snel een spel op mn telefoon spelen zou ik wel leuk vinden.

Ik mis het gamen soms wel maar om mijzelf af te zonderen in de werkkamer te gaan zitten gamen vind ik niets. Dus dit zou mogelijk een leuke optie zijn. Zo kijk ik waarschijnlijk, als 1 van de weinig, ook wel uit naar Diablo Immortals.
Joh, snappik, maar als PC gamer wordt je niet gelukkig van al het pay-to-win geklooi op mobile. Ik wordt echt doodziek van de gems en coins en weet ik veel wat anders. Gezien de ontwikkelingen bij Blizzard vermoed ik dat Warcraft mobile eenzelfde verdienmodel gaat krijgen.

Bovendien... startegy gamen zonder muis is ook meestal maar een beetje prutsen (er zijn wat uitzonderingen).
Maar als PC Gamer heb je toch helemaal geen last van mobile games? Ik heb als console gamer ook geen last van mobile en PC games.
Grotendeels mee eens - behalve dat ze nu wel mobile games maken bij Blizzard, maar we al heel lang wachten op PC games. :)
Precies dit... dat geneuzel met die veel te dure "micro"transacties. Ik zou voor sommige games best wel eens wat willen kopen, maar de prijzen zijn vaak zo absurd voor wat je krijgt, dat ik er niet eens aan begin.

En ik zou best het spel willen kopen, maar op mobiel durf ik dat gewoon niet meer. Veel games vervelen snel weer en zijn dus hun geld niet waard.
Raak je dan ook enige vorm van maatstaaf kwijt voor een beetje kwaliteit? Want 'een spel' in dezelfde zin als PC games... Ik moet de eerste game nog tegenkomen die op kwaliteit is gebouwd en niet puur voor mtx's.
Slay The Spire op Android :)

Ik hoop op een Slay The Spire clone in het warcraft universum, dus met Warcraft artwork ed. Mercenaries was een stap de goede richting in.
Dat is gewoon een PC game met een port naar iOS, die heb ik al bijna 3 jaar in m'n steam library staan :P
(dacht ergens begin 2019 dat die game uit kwam?)

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 27 juli 2024 06:50]

Het is een Java spel, dus het porten naar Android was geen hogere wiskunde.
Fatsoenlijke Ports, dat zijn dan ook de enige games die te doen zijn op een mobieltje. En dan met controller.
Precies dat. Hoewel sommige mobiele games wel aardig zijn, over het algemeen hebben die toch totaal niet de kwaliteit of diepgang van een pc of console game.

Misschien ben ik te oud ervoor (eind 30..) maar ik zal nooit serieus gamen op een mobiel. Dat is in mijn ogen totaal niet te vergelijken met echt "volwaardig gamen" op een console of pc.

Wat dat betreft vind ik het echt verdomd jammer dat de mobiele markt zo groot is geworden, financieel zal een mobiele game van een grote naam altijd meer geld opbrengen dan een console of pc game zonder microtransacties. Diablo mobiel gaat verwacht ik echt een gigantisch succes worden, veel groter dan diablo 4. Maar of het kwalitatief net zo'n goede game gaat worden? No way! Sowieso mis je toch ook de complete presentatie op een degelijke gaming monitor en een dikke headset. Dan nog heel de interface en controls met muis+TB wat vele male beter zal zijn dan welke mobiele besturing dan ook..

Helaas draait het allemaal om geld... maar gelukkig besteden ze nog een potje aan pc games die ook echt wel geld op leveren, maar in de ogen van investeerders helaas te weinig. Een prachtige warcraft 4 singleplayer game gaat er niet komen, dat levert een paar miljoen winst op, maar zelfs dat is blijkbaar niet meer genoeg.
We krijgen af en toe nog echt heel mooie games op PC zoals Elden Ring die gewoon een spel zijn op
zichzelf met gelukkig geen of weinig extra poespas.
Misschien is een laptop dan iets om aan te raden. Die kun je even snel erbij pakken, wat gamen terwijl vrouwlief TV aan het kijken is en na het gamen weer opbergen. Ik moet zeggen dat ik zelf ook redelijk gestopt ben met gamen maar dat komt ook meer en meer door hoe de huidige games in elkaar zitten. Microtransacties (ook in offline games), onnodige verzamelobjecten in de game (golden guns in Max Payne 3, songs in Assassin's Creed IV Black Flag) die afleiden van het verhaal, voortgangstrackers die niet de voortgang in het verhaal bijhouden maar of je wel alles verzameld hebt, grindfests, season pass, surprise mechanismes, games die vol bugs worden uitgebracht of early access zaken hebben bij mij het plezier uit het gamen gehaald. Zo af en en toe speel ik nog wel iets maar de meeste nieuwere games kunnen me niet bekoren en speel nu vooral mijn lijst met oude games die ik nog niet gespeeld had.

Mobile games vond ik rond 2008-2010 enorm potentie hebben doordat veel zaken uitkwamen die ook op de PC uitkwamen met goede gameplay en een geheel verhaal. Helaas is dat nooit aangeslagen en doen games die gratis zijn en microtransacties/subscriptions hebben het (financieel) enorm goed.
AC Black Flag, Max Payne 3? Die games zijn 10 jaar oud. En daarbij, je hoeft die dingen niet te verzamelen. Er zijn nu eenmaal mensen zoals ik die het wel leuk vinden om collectibles in games te vinden. Helemaal als er iets mee te unlocken is.
ik zit ook stukken minder te gamen dan vroeger.
Maar het zit m ook in het concept van het spel.
Bijv. Elder Scrolls Blades (dacht ik) vind ik qua besturing gewoon niet prettig.
Muis en toetsenbord zijn beter geschikt voor een 3D-omgeving als je het mij vraagt dan touchscreen als enige input.
Een kaartspel, prima, maar een omgeving waar je in rond moet lopen en acties moet uitvoeren zijn gewoon langzamer en lastiger als je het mij vraagt. Ik ben er dan ook snel mee opgehouden.
Warcraft is voor mij de RTS. Dat vergt toch snelle input? Of wordt het een kaartspel?
Ik denk dat touchscreen input OK werkt maar dan op iets als een foldable (dual screen dus). Zoals een touchpad dus eigenlijk. Persoonlijk mis ik de fysieke feedback van het apparaat. Maar als je kijkt naar de grootte van het apparaat is het geniaal. Steam Deck is aardig groot. Op zich zou je het ook modulair kunnen maken dat je je scherm in een controller klikt. Ik persoonlijk ben nooit echt fan geweest vam controllers. Ik bak er te weinig van. Maar ik kan me voorstellen dat als je het gewend bent, het super werkt.
Ik merk wel dat hoe ouder ik word, hoeminder graag ik achter mijn pc zit. Even snel een spel op mn telefoon spelen zou ik wel leuk vinden.
Ik wordt ook steeds ouder, maar gelukkig heb ik daar nog geen last van, Mobile games vind ik nog steeds verschikkelijk, en gamen op de PC vind ik nog steeds de beste ervaring die je in gamen kan krijgen

Hopelijk hou ik dat gevoel nog lang vast, want anders is het voor mij denk ik helemaal over met gamen

BTW ik game ook veel minder dan vroeger, maar dat heeft meer te maken dat je gewoon minder tijd heb als je ouder bent, en dat het gevoel van iets nieuws en super leuks te spelen mij lang niet meer overkomen is... Als het al gebeurd is het 9 van de 10x een indie game

[Reactie gewijzigd door Sinester op 27 juli 2024 06:50]

Geen problemen mee, mijn PC zit oa op 2 TV's en een monitor. Kwestie van een paar 15 meter lange HDMI glasvezel en USB 2 actieve kabels waar draadloze lightech lightspeed toetsenborde en muizen op zitten. De PC zelf staat in een berging. Is wel wat aan de dure kant, maar anders is streamen met Moonlight een optie, kan naar vrijwel elk device. Mobieltje, tablet, laptop Windows/Linux, Raspberry Pi.
Fijn dat ik niet de enige ben met deze overweging. Ben onlangs verhuist en heb besloten me op andere dingen te richten, want die zijn er genoeg! Dus meer concreet geen PC dus.
Maar wel lekker heel de dag achter de tv naar de tour kijken of netflixxen?

Het is dat ik er simpelweg de tijd niet meer voor heb, maar als het zou kunnen kan ik nog prima een hele dag achter de computer doorbrengen hoor :)

De interesse is wel weggezakt met het ouder worden, of door de drukke baan, weinig zin om dan nog intensief te gamen in de avonduren.
Waarom niet lekker een laptopje op de keukentafel/eettafel? Evt met usb c docking schermpje dat in 10 seconden in de kast is opgeborgen
Wow dude, chill, ieder zijn meug toch? Als je lekker na je werkdag na het eten lekker wil gamen (zoals ik) moet toch iedereen lekker zelf weten? Ik denk hetzelfde als jij, maar dan over die mobielzombies die overal met hun telefoon rondlopen en geen fatsoenlijk gesprek meer kunnen voeren...

tja of je ergert je er gewoon niet aan wat iemand anders in zijn/haar/het huis doet :o
Dat valt mee, die tijd ben ik allang voorbij en een dagje gamen gebeurt nog regelmatig. Samen met de vrouw op de bank, ieder een eigen game of iets van co-op.
"Is this an off-season April Fools joke or something?"
Krijgen we nu ook specifieke Steam Deck aankondigingen? :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.