Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Call of Duty: Mobile-ontwikkelaar behaalde in 2020 omzet van 10 miljard dollar'

Tencent-dochterbedrijf TiMi Studios had in 2020 een omzet van tien miljard dollar, zeggen twee anonieme bronnen tegen Reuters. De ontwikkelaar maakt vooral smartphone- en Switch-games, zoals Honor of Kings, Arena of Valor en Call of Duty: Mobile.

De tien miljard dollar omzet maakt TiMi Studios de grootste gameontwikkelaar wereldwijd, schrijft Reuters. Tencent geeft geen cijfers voor aparte gamestudio's, maar zei in 2020 wel een totale online-gamingomzet te hebben van 29,79 miljard dollar. TiMi Studios is volgens de twee bronnen goed voor veertig procent van Tencents online-gamingomzet.

Naast TiMi Studios heeft Tencent meer gamingstudios, zoals Lightspeed & Quantum. Deze studio is verantwoordelijk voor PUBG Mobile en leverde 29 procent van Tencents gamingomzet op. Tencent wil verder groeien met de studio's, voornamelijk buiten China. Uiteindelijk moet de helft van Tencents gamingomzet van buiten China komen. In het laatste kwartaal van 2019 was dit nog 23 procent.

Om verder te kunnen groeien, bouwt Tencent ontwikkelstudio's buiten China. Het bedrijf bouwt nu twee studio's in Los Angeles, allebei voor TiMi en Lightspeed & Quantum. TiMi wil daarnaast een grote AAA-game bouwen voor pc's, PlayStation 5, Xbox Series-consoles en de Nintendo Switch, die is geïnspireerd door de virtuele gemeenschap van Ready Player One.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

05-04-2021 • 12:05

142 Linkedin

Reacties (142)

Wijzig sortering
Ik kan er toch niet helemaal bij dat mensen zoveel geld uitgeven aan mobiele games..

Hoeveel daarvan zijn kids die hun ouders op kosten jagen denk ik dan.

Plus 3 miljard winst voor de App Store boeren, niet te bevatten hoe hard hun zullen lachen voor het hosten van een CDN en een betaal linkje.

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 5 april 2021 12:09]

Wat ik begrijp - van meerdere Tweakers met ervaring - is dat de Aziatische markt heel anders is dan de Westerse markt. De gaming consoles (zoals een Xbox, Playstation en Switch) zijn daar minder goed vertegenwoordigd.

De meeste mensen spelen op hun mobiele telefoon. Waar wij onze games voor onze tv consoles of via b.v. Steam/Origin kopen, geven zij het geld uit aan hun mobiel.

Volgens mij speelt ook mee dat de tv consoles moeite hebben - in elk geval in de Chinese samenleving - om een voet aan de grond te krijgen, vanwege vele maatschappelijke issues en strenge voorwaarden die spelen in China.

Zo weet ik dat Nintendo consoles aan strenge voorwaarden moeten voldoen om uberhaupt geimporteerd te worden, laat staan Westerse consoles of games. Een bedrijf als Tencent heeft zich (in China) al bewezen als speler, dus het is niet gek dat de Aziatische samenleving qua gaming daar hun plezier uit haalt.

En daar hun geld aan uit geeft.
De Japanse gamer geeft gemiddeld 350 dollar per jaar uit aan mobile games tegenover 100 dollar voor een Amerikaanse, aldus Mintegral, een firma die doet in mobiele reclame. Tel dat op bij ongeveer 1.6 miljard smartphones in die regio en je hebt de verklaring voor dat hoge bedrag al bijna binnen.
Dat is wel heel kort door de bocht. Een Japanner is economisch gesproken heel wat anders dan een Chinees of een Cambodjaan.

In die regio zijn grote verschillen. Azie is in dat opzicht vergelijkbaar met EMEA, een regio met een zelfde orde grootte inwoners en bijna net zoveel economische diversiteit.
Je hebt gelijk dat deze vergelijking geen recht doet aan de verscheidenheid, maar het geeft wel het verschil in mediabesteding, zowel qua geld als tijd, aan. Met Japan en het vergelijkbare Korea heb je al wel twee hele grote markten. China is natuurlijk ook al lang geen derdewereldland meer en daar hebben ze niet alleen 4x zoveel inwoners als in de VS, maar ook daar nemen de besteedbare inkomens enorm toe. Dat geldt ook voor bijv. Maleisië, Filipijnen en Thailand en met een relatief jonge bevolking in opkomende economieën als Indonesië en Vietnam is de verklaring voor de omvang en groei van die mobiele markt wel een beetje rond.
Daarnaast zie je dat een steeds groter percentage inwoners van arme/derde wereld landen een mobiele telefoon bezit, ondanks dat ze absoluut geen geld hebben voor overige luxemiddelen (zie bv. http://educaid.nl/msika/mobieltje/). Dit wil niet direct zeggen dat ze allemaal mobiele games kunnen spelen maar geeft wel aan dat de markt, en dat wisten we natuurlijk al, enorm hard aan het groeien is. En als je toch al een mobiele telefoon hebt als esseniele levensbehoefte, is de stap veel kleiner een keer een game aan te schaffen dan het gros van deze mensen dat wellicht niet eens TV bezit.
350 dollar per jaar? Dat vind ik echt extreem veel geld, zeker voor mobile games. Ik kan mij niet voorstellen dat de gemmidelde Europeaanse gamer 350 euro uitgeeft aan pc/console/games. Ik geef het tegenwoordig zeker uit maar toen ik nog scholier en student was zat ik echt meer op 150/200 euro max per jaar en ik was een vrij fanatieke gamer. Zeker voor kinderen onder de 16 lijkt 350 per jaar mij totaal onhaalbaar, tenzij je ouders je vertroetelen.

Ik kreeg max 2 nieuwe spelletjes per jaar, 1 voor mijn verjaardag, 1 bij kerst. Met zakgeld en kluscentjes erbij kon ik er misschien nog twee kopen. zeker 30% van alle gamers zal toch tussen de 12 en 18 zijn, dan kun je toch nooit 350 per jaar besteden?
Ik gaf op mijn 16e makkelijk 500 per jaar uit en games, en nee mijn ouders vertroetelde me niet, krantenwijk en een zaterdagbaan waren ruim voldoende.
Ik vond het ook heel veel, maar zuig het niet aan mijn duim.

Ik heb er ook niet direct een verklaring voor. Wat ik wel weet is dat er in Japan een nogal dwingende zakelijke cultuur is. Lange dagen en beide ouders aan het werk en dat i.c.m. kleine gezinnen (huizen zijn schreeuwend duit in Japanse steden) brengt wel een beetje een verwencultuur met zich mee. Datzelfde geldt ook in China nog extra aangezwengeld met de eenkindpolitiek.
Een kindspolitiek zijn ze vanaf gestapt, ze geven nu weer 'subsidie' op 2e en 3e kind.
Sinds 2015, ik ken niet veel 5-jarigen die een enorm vermogen verbrassen op de mobiel.
Ik heb er ook niet direct een verklaring voor.
Er zijn in ieder geval 2 dingen gigantisch in Japan.
- gaming
- mobile

De gaming cultuur is er oud en gigantisch en mobile is daar altijd al gigantisch geweest. Eerder met handhelds, nu smartphones. En zoals verschillende al hebben aangegven, het past ook erg goed bij de fysieke omstandigheden van de metropool Tokyo, Osaka en in mindere mate Kyoto (ruimer).
Japan heeft de maturity en China de aantallen. Bovendien hebben Chinezen steeds meer geld.

Dit is niet echt verrassend, gezien al jaren het grootste biermerk ter wereld slechts in 1 land verkocht wordt...

Nog steeds bizar hoe absurd veel geld Tencent binnenharkt. Hiermee vergeleken stelt EA eigenlijk niet heel veel voor (no offense... denk ik)
350 dollar is het gemiddeld. Er zijn speler die helemaal niks uitgeven en er zijn een paar, de zogenaamde "Game Whales" die tot miljoenen kunnen uitgeven. Er is een hele theorie en studie rondom deze whales die meestal voortkomen uit rijke families.

Publishers hebben marketing strategies ontwikkelt om deze whales naar hun games te lokken.
Ander ding is dat veel jongeren in azie niet de de ruimte noch het geld hebben om een console + TV te hebben op hun eigen kamer. Daarom zijn bijvoorbeeld PC rooms nog steeds enorm populair in Zuid-Korea. Een aantal vrienden daar hebben ook geen laptop of desktop, alleen maar een mobiel. Als ze iets online moeten regelen of printen gaan ze gewoon naar 1 van de duizenden internet cafe's.

Edit: nog iets wat me te binnen schoot. Het is niet ongewoon om meer dan uur in de metro te zitten van lokatie naar lokatie (bijvoorbeeld even vrienden ontmoeten ergens in de stad) Toen ik daar woonde ging ik zelf ook veel meer op m'n mobiel spelen simpelweg omdat de tijd te doden.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 5 april 2021 13:22]

Ander ding is dat veel jongeren in azie niet de de ruimte noch het geld hebben om een console + TV te hebben op hun eigen kamer.
velen hebben zelfs geen eigen kamer en moeten die delen met de andere kinderen of zelfs hun ouders
Op zich klinkt dat wel logisch als je kijkt naar de Aziatische markt waar (voor zover ik weet) de gemiddelde persoon financieel minder is dan hier in op de meeste plaatsen in het westen zoals Nederland. Een telefoon is prakties een essentieel item om te hebben en een krachtige pc een stuk minder.

Als je het zo benaderd klinkt het logisch dat ze dan veel meer op hun mobiel zitten maar waarschijnlijk spelen er nog wel wat meer factoren mee.
Ik vind wel dat je heel Azie wat makkelijk in een pot gooit (China is daar toch echt een uitzondering op veel vlakken), maar je hebt waarschijnlijk gelijk dat een aardig deel van deze omzet daar vandaan komt. Maar ook midden-inkomen landen in het midden-oosten, afrika en zuidamerika zullen hier hun deel in hebben.

Maar desalniettemin zal ook daar een enorm deel van kinderen komen die makkelijker vatbaar zijn voor de slotmachine tactieken van deze games. En er bestaan daar ook veel minder beschermingen tegen dit soort gedrag vanuit de staat dan hier. En zelfs hier gaat het vaak flink mis, dus kun je nagaan, hoe het in veel minder ver ontwikkelde landen zit.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 5 april 2021 13:10]

Wat ik begrijp - van meerdere Tweakers met ervaring - is dat de Aziatische markt heel anders is dan de Westerse markt. De gaming consoles (zoals een Xbox, Playstation en Switch) zijn daar minder goed vertegenwoordigd.

De meeste mensen spelen op hun mobiele telefoon. Waar wij onze games voor onze tv consoles of via b.v. Steam/Origin kopen, geven zij het geld uit aan hun mobiel.

Volgens mij speelt ook mee dat de tv consoles moeite hebben - in elk geval in de Chinese samenleving - om een voet aan de grond te krijgen, vanwege vele maatschappelijke issues en strenge voorwaarden die spelen in China.

Zo weet ik dat Nintendo consoles aan strenge voorwaarden moeten voldoen om uberhaupt geimporteerd te worden, laat staan Westerse consoles of games. Een bedrijf als Tencent heeft zich (in China) al bewezen als speler, dus het is niet gek dat de Aziatische samenleving qua gaming daar hun plezier uit haalt.

En daar hun geld aan uit geeft.
Ja ik heb wel spellen op mijn mobiel, maar heb er voor betaald, moet niks hebben van zogenaamde gratis spellen, en ook emulators gekocht, en wat spellen er op staan er van, met een bluetooth controller, maar als ik eerlijk ben, speel ik al jaren niet meer spellen op me mobiel, vind het al snel niks aan, al helemaal niet op zo een klein beeldschermpje, ook een van de rede dat ik een originele SNES en Sega Multi Mega Console gekocht heb, en is veel leuk vind ik dan op me mobiel, gaat niks boven originele spellen spelen op oude consoles op een grote OLED scherm :)

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 5 april 2021 15:34]

Mijn zoontje van 6 vraagt me ook steeds om kistjes te kopen voor spelletjes. Hij ziet op youtube van die vloggers dat spul promoten en wil dat ook. Ik snap dat die gasten worden betaald om die kistjes te promoten en het een smerige marketingmachine is. Maar dat is niet uit te leggen aan een kind van 6.

Zelfs mijn vrouw zegt dan af en toe van waarom koop je niet een keer zo'n kistje voor hem, het is maar 7 euro..

Ik kan gelukkig mijn poot stijf houden en neem het maar voor lief dat mijn zoontje en vrouw 10 min boos op me zijn. Maar genoeg mensen die geen zin hebben in het gezeur en eraan toegeven..
Het begint natuurlijk bij het weghouden van je kinderen van "influencers" zoals vloggers/Youtubers. Bij een kind van 6 moet je ook YouTube voor kids gebruiken, daar kom je dit soort vloggers niet tegen. Dat is meer voor kinderen vanaf een jaar of 10, 11.

Het loslaten van kinderen op YouTube kan ook nare consequenties hebben als je de content niet filtert. Zo heeft een buurjongetje hier een trauma opgelopen na het kijken naar de momo challange. Je laat en kind van 6 ook niet naar een horrorfilm kijken lijkt mij.

Het probleem is ook dat ouders denken dat kinderen uitgesloten worden als ze het kistje niet krijgen. Dat is precies wat de ouders denken van het kind die als eerste een kistje krijgt. Begin er gewoon niet aan, je kind wordt echt nergens uitgesloten als hij geen kistje heeft in een game.
Die van ons van 7 en 5 jaar weten nauwelijks dat YouTube bestaat 😂 ze mogen Disney+, Netflix of NPO-z@pp (met Freek en Jill) kijken en dat voldoet ruimschoots aan de behoefte.

Gamen doen ze op de Switch of een 2ds.
Daar word op school echt wel over gesproken hoor ;)
Dat valt alles mee 😉 alle klasgenootjes wonen bij elkaar in de buurt en hebben allemaal een Switch en kijken nauwelijks YouTube hoor. Komt wel als ze iets ouder zijn 😉
Klopt ze hebben ook alleen youtube kids bij ons. Maar er zijn andere manieren om op youtube te komen natuurlijk. Via ziggo tv kunnen ze er ook zo bij. Of via vriendjes die net wat ouder zijn. Ik vind "influencers" walgelijk en wil liever niet dat ze ernaar kijken, maar soms zien ze het toch helaas. Hij wist bijv ook al alles van fortnite terwijl hij het nog nooit had gespeeld, puur van gesprekken met zijn oudere neefje. Kinderen pikken dingen veel te snel op haha
Youtube kids kom je dezelfde zooi tegen als op de reguliere youtube, is mijn ervaring.
Dat je je zoontje naar die trash laat kijken... Tjah.

Streamers, vloggers, worden allemaal gesponsoord door wat ze zelf promoten, en hebben allemaal baat bij hun eigen belang first. Aka. ze zijn oneerlijk zodra het ze zelf uitkomt.
Tja soms heb je het niet in de hand. Als ik het zie moet het uit. Mijn vrouw ziet het gevaar niet zo, die heeft niet door dat het allemaal reclame is en oplichting. Via de tv of browser op tablet komen ze alsnog bij youtube soms en dan vinden ze het toch op 1 of andere manier, of via oudere vriendjes/neefjes.
Hier zat ik ook mee met Fortnite battlepass, maar het is maar net hoe je het uitlegt. De jongste (nu bijna 7) heeft 1x ZELF een tientje ingewisseld van zijn zak/spaargeld en sprokkelt over de periode dat hij mag spelen nu netjes zelf zijn V-bucks bij elkaar om de battlepass de volgende keer zelf te halen.

En ja hij mag niet elke dag spelen.

Nu geef ik toe dat dit systeem zoals het met de kistjes anders werkt. En heb hem duidelijk uitgelegd dat het alleen maar virtueel is was hij koopt, mocht Fortnite ooit klappen dan is alles wat je bij elkaar hebt gesprokkeld met je tijd of geld volledig foetsie is.

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 5 april 2021 13:59]

Kinderen van 6 horen ook niet op het 'normale' youtube thuis. Sowieso moet je je kinderen beschermen tegen de gevaren op internet, want er bevindt zich nogal wat narigheden daar :)
En als je vrouw zegt. Ik koop het gewoon.
Die snapt niet hoe het werkt gelukkig :+
€7 alleen al is dikke winst voor hun.
Een zoontje van 6 al op de mobiel, laat staan YT video's kijken?
Ja dat is heel normaal tegenwoordig. Mijn neefje doet het ook. Hij zat zelf laats de corona cijfers te bekijken. Dacht wtf dat doe ik nauwelijks 🤣
Klinkt gek maar tegenwoordig is dat bij een 3 jarige al vrij normaal. Even wat tekenfilmpjes kijken op een bepaald moment.
Wat is daar mis mee? Bij mijn zoon in de klas (6 jaar) doen al zijn vriendjes dat ook al. Zelfs in de les laten ze youtube filmpjes zien (wel ter educatie) Dit is nou eenmaal de nieuwe generatie.
Waardevolle comment. Zo denk ik er ook over. Ben zelf nooit echt verslaafd geweest aan de lootboxes maar ik begrijp wel de psychologie erachter en heb er zeker ook wel eens een paar gekocht. Het is ongezonde troep, net als coke en alchohol.
Nja, vroeger waren het pokemon kaarten en andere trends die gekocht werden. Nu zijn het digitale skins.

Nog makkelijker gekocht dan iets fysieks.
En het kopen van lootcrates gaat ook door. Plus de haat op lootcrates is vaak een beetje overtrokken. Pokemom kaarten in een blisterverpakking waren ook random.
Plus 3 miljard winst voor de App Store boeren, niet te bevatten hoe hard hun zullen lachen voor het hosten van een CDN en een betaal linkje.
Ik weet niet, maar hoe denk je dat TiMi aan hun klanten komt? Ze brengen zelf geen iPhones uit dus is het toch logisch dat je wat afdraagt als je in iemands klantenbestand mag zitten? De iPhone is een mooi apparaat en daar gaan veel R&D uurtjes overheen. Dan nog om de mensen te lokken om jou phone te kopen en uiteindelijk aankopen te laten doen in de App Store.

Dat lachen mag vind ik omdat het niet zo simpel is zoals jij het omschrijft :)
Oh ok dacht dat je R&D betaalde met de aankoop kosten van de telefoon, dan zijn die vast ergens anders voor :z

Er word immers ook niet belachelijk veel winst gemaakt, dus zal vast kantje boort zijn voor ze zijn als ik jou zo hoor.

Netflix enzo betalen ook 30% aan Samsung vanwege de R&D van de televisie.. |:(

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 5 april 2021 16:21]

Moet je dan als ouder dan niet eens nee kunnen zeggen?
Als kinderen heb je dan nog steeds te luisteren en als het weer een nutteloze skin is die je echt niet nodig hebt dan moeten kinderen maar eens leren om iets niet meteen te krijgen.
Of als ze iets willen kopen dat het van hun eigen geld is, dan leren ze al omgaan met geld en weten ze wat hun geld waard is.

[Reactie gewijzigd door AppleFan2007 op 5 april 2021 12:24]

Jij hebt geen kinderen zo te lezen ;)
Want dit is natuurlijk wel heel makkelijk gezegd.

Tuurlijk vind ik als volwassene die betaalde skins ook onzin maar als je kleine buiten de boot valt omdat hij er als het standaard poppetje bij loopt dan is €5,- maar een hele kleine uitgave natuurlijk.
Neen, ik val zelf nog onder de categorie kind.
Het is dus wel makkelijk om te zeggen als je ouders zelf soms nog eens neen zeggen.

Ik ga Fortnite even als voorbeeld nemen.
Ik en mijn broer speelden sinds 2018 Fortnite.
Toen was ik 12 en mijn broer 9.
We krijgen iedere maand zakgeld van ouders en grootouders, dus kochten we ons een een skin of de battle pass.
Ik heb denk ik maximum 2 skin gekocht met echt geld, mijn broer ongeveer 5 en het eerste jaar dat we speelden mochten we zelfs niets kopen omdat we niet mochten van onze ouders.
Als we dan nog eens een skin willen kopen dan zeiden mijn ouders simpelweg Neen, je hebt er al genoeg.
je moet eens wat geld sparen.
En als mijn ouders neen zeggen dan is het neen en daar was niets aan te veranderen.

En zoals hier al wordt gezegd is er dan wel iets serieus mis met de maatschappij en de manier van denken als je dan uit de boot valt.

Dus eens iets kopen kan geen kwaad maar als je al aan je tiende skin zit kan je toch wel al eens neen zeggen.

Als ouder doe je natuurlijk wat je wil, wie ben ik om te zeggen wat jij moet doen?
Ik vind het gewoon raar dat je als ouder je kind zomaar 10 skins laat kopen.
Moeten we niet leren dat we niet altijd alles kunnen hebben?
Maar vind je het niet logisch dat als er gepest wordt om de reden dat het kind geen bepaalde skin kan hebben toch eens wordt gedacht dat er iets mis is met de maatschappij?
In mijn ogen geeft dit een beeld dat als iemand iets niet kan hebben dat deze persoon daarom moet worden uitgesloten.
Goed gezegd, hoor. Ik heb het idee dat ouders (vooral van jonge kinderen, maar toch) tegenwoordig vaak hun leven wel heel erg in het teken van hun kinderen stellen, en hun eigen leven en dat van derden een beetje te veel wegcijferen door alles te doen waarvan ze denken dat hun kinderen dat willen. Ik denk dat die kinderen daar niet per se beter van worden.
Ik ben daar als kind "de dupe" van geweest, gepest omdat ik geen merkkleding had of het populaire speelgoed. Mijn ouders deden niet mee met elke hype, was voor hun ook niet te betalen. Toch heb ik een leuke jeugd gehad hoor, ik ben goed terecht gekomen en echt niet voor het leven beschadigd. Ik heb wel geleerd dat ik mezelf kan en mag zijn en niet van alles hoef te hebben om ergens bij te horen. Echte vrienden, de mensen waar je bij hoort, heb je niet vanwege je bezittingen maar om wie jij en je vrienden zijn. En dat kan je misschien niet uitleggen aan een 6 jarige, maar net als ik snapt ie dat later heus wel. Mijn kinderen krijgen dus ook niet alles wat ze maar willen, zeker niet "omdat iedereen dat heeft". Nu heb ik ook makkelijk praten, woon in een dorp waar alle kinderen nog buiten spelen met elkaar ;)
Ik zou ten eerste al eens naar de school stappen en het uitleggen en vragen of ze die ouders een kunnen contacteren en met de pester praten.

Verder zou ik tegen mijn kinderen zeggen dat ze de pesters moeten negeren, de fun voor de pesters zal dan ook afnemen.

En als laatste zou ik ze zeggen dat als ze toch blijven door doen dat ze eens goed hun gedacht mogen zeggen tegen de pester en dat die skins niet bepalen of je goed of slecht bent, in welk opzicht ook.

En als de pesters dan nog door doen mogen ze mij aan de schoolpoort verwachten en ik zal mijn gedacht eens zeggen.

Zomaar skins voor je kind kopen is niet de eerste oplossing.
Ik vind dat je nog steeds moet leren om voor jezelf op te komen.

Maar goed, daar ging de discussie niet over.
Als je als ouder eens neen zegt om iets te kopen is dat niet erg en de kinderen moeten hun ouders niet altijd op kosten jagen.
Een volledige maatschappij veranderen is natuurlijk veel werk om op je eentje te doen.
Maar ik zou dan de ouders van de pesters eens contacteren en hun eens vragen of dat de manier is van opvoeden.
Misschien dat ze dan door hebben dat hun kind foute dingen doet en zo de opvoeding wat veranderen.

Zo verandert de maatschappij al een minuscuul deeltje want de kinderen zijn de toekomst.
Maar die gezinnen moeten ook nee zeggen tegen een dagje efteling/walibi en vakantie en die mooie broek(spreek ik over toen ik klein was.

Je zal altijd eens nee tegen je kind moeten zeggen. vroeger kon ik ook niet de nieuwste games spelen. was dat erg? nee werd ik gepest? af en toe.

er zijn altijd wel redenen waarom een kind gepest zal worden. of het nu om zijn haar gaat of om niet een skin hebben, of niet de juiste tas/broek.
Vraag is of je werd gepest omdat je niet de laatste games speelde. In mijn jeugd (kom uit 1995) heb ik daar in ieder geval nooit last van gehad. Ik ben ook wel eens gepest maar zeker niet omdat ik niet de nieuwe game speelde.
er zijn altijd wel redenen waarom een kind gepest zal worden. of het nu om zijn haar gaat of om niet een skin hebben, of niet de juiste tas/broek.
Geen reden om er niet alles aan te doen om het te voorkomen, zoals bijvoorbeeld iets heel kleins als een skin in dit voorbeeld maar balans tussen “verwennen” en verpesten is een marginale, dat zeker.
Wat is de MTX aanpakken? Dat zegt mij even niets.
Microtransaction aanpakken.
Maar dan nog. Jij en je broer zijn goed voor 7 skins voor 5(?) EUR het stuk. Dit is dan toch weer lekker 35 EUR. Niet veel per gezin, maar er zijn zeer veel gezinnen.
ja, wij hebben dan ongeveer 37 euro uitgegeven aan een spel.
Maar daar ging mijn post toch niet over?
Niet iedereen heeft natuurlijk dezelfde jeugd gehad en dezelfde manier van opvoeden of het geduld om een stand te houden tegen een kind.

Iemand die zelf in zijn jeugd niets mochent zal misschien die "fout" niet willen herhalen bij hun kind. Of omdat hun ouders niet rijk waren dat ze hun eigen kinderen meer proberen te geven omdat ze weten hoe het voelt om bijna niets te hebben.

Ook kunnen sommige kinderen natuurlijk goed doordrammen dat kinderen uiteindelijk hun zijn krijgen. Of ouders die veels te makkelijk dan ja zeggen zodat het kind weer even blij is en de ouders weer even rust hebben.

Dan heb je natuurlijk ook nog de ouders die gewoon veel verdien en dat voor hun is 100 euro gewoon kleingeld. Doe zullen het al helemaal niet erg vinden als hun kind een aantal euros uitgegeven voor skins.

Dan heb je natuurlijk ook nog kinderen die stiekem dingen kopen. Voor bijvoorbeeld Fifa heb ik verhalen gezien van kinderen die de creditcard van de ouders pakt en gewoon voor een paar duizend euro aan pakjes koopt. Misschien omdat de ouders te streng zijn of het kind te verslaafd is aan het spel en het nooit gevraagd hebben aan hun ouders.
Neen, je hebt er al genoeg.
je moet eens wat geld sparen.
Als ik dit lees (vooral het woordje eens) dan zou ik zeggen dat je geld genoeg uitgegeven had een aan andere dingen. In dat geval was het misschien geeneens een kwestie van dat je al genoeg skins had maar dat je ouders waarschijnlijk het ook gezegd zouden hebben als je om bijvoorbeeld een goedkope lego setje had gevraagd.

En je zei nutteloze skin. Ja de skin zelf heeft inderdaad geen nut. Maar voor iemand wie het zijn hobby is kan het wel veel plezier geven. Uiteindelijk zijn er natuurlijk veel hobby's die dan eigenlijk "nutteloos" zijn. Iemand die het leuk vind om een legpuzzel te maken moet er ook geld voor uitgeven en als die klaar is gaat die vaak weer terug in de doos en zie je er ook niets meer van. Is dat dan ook nutteloos aangezien je geld en tijd verspilt om, even bot gezegd, dezelfde resultaat te hebben van hoe het was voor of na het maken van de puzzel? Of is het meer dat je graag je geld en tijd er voor over had omdat je in die tussentijd gewoon veel plezier had. Zelfde met puzzelboeken. Als je die klaar heb gaat die bij het oud papier en zie je er ook niets meer van. Maar toch heeft die persoon er even plezier van gehad. Voor mij gevoel is het dus gewoon geld uitgeven aan je hobby en is het niet echt nutteloos. Al moet je er natuurlijk niet te bont maken dat je schulden er aan over houdt.

Je kan het trouwens ook anders zien. De meeste mensen die dit soort spellen spelen blijven het wel lang spelen. Ik ben dan wel een gamer maar niet online. Dus als ik een spel uitgespeeld heb of zat wordt speel ik het niet meer en koop dan weer een andere game. Nu ben ik iemand die bij de meeste spellen wel wacht tot die goed in de aanbieding is (uitgezonderd games die al maar 10 euro of goedkoper zijn bij release) maar er zijn genoeg mensen die bij release de game hebben en dus 50 euro of meer voor een veel kortere game tijd uitgeven. Dan kan je misschien maar beter een paar skins kopen voor een spel waarbij je veel meer tijd insteekt.
Ik geef u 100% gelijk dat het voor de ene een hobby is en dat voor ieder kind zo een skin meer plezier levert dan een puzzel.
Het zien als een nutteloze skin is dan natuurlijk vanuit mijn standpunt maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geldt voor een ander.

Ik heb niet gezegd dat ouders skins volledig moeten verbieden, daar heb ik natuurlijk niets op te zeggen.
Want zoals je zegt is het een hobby zoals een ander en de waarde is voor iedereen anders. Zelf ga ik ook makkelijker meer geld uitgeven aan een game die ik echt wil.

Maar wat ik wel vind is dat je als ouder soms eens neen moet kunnen zeggen.
En dat gaat dan vooral over het eerste bericht waar ik op reageerde dat kinderen hun ouders op kosten jagen.
Ik vind dat je als ouder nog steeds eens op de tafel mag slaan en zeggen waar het op staat, hoeveel de kinderen ook zagen Neen is neen.
Anders leer je ze dat als ze lang genoeg zagen ze hun zin krijgen en dat raken ze dan gewoon en met deze gewoonte geraak je later niet altijd even ver.

Ik ga niet oordelen welke opvoeding juist is en welke niet, daarbij heb ik dat recht niet om dat te doen.
Wat ik wel kan zeggen is dat ik blij ben dat mijn ouders soms eens neen zeggen en geleerd hebben om echt na te denken of ik het echt nodig had.
Zo heb ik de waarde van geld ingezien en ben ik ook veel beter beginnen sparen.

Andere kinderen kunnen evengoed hetzelfde inzien op een andere manier van opvoeden.
Maar ze gewoon de creditcard geven of ze telkens hun zin geven, daar heb ik mijn twijfels bij.
Maar die kinderen kunnen de waarde ook evengoed inzien.
Waarom moet altijd iets 'nodig' zijn?

Ik koop die dingen voor mijn kinderen omdat ze het oprecht leuk vinden en er ook niet continue om zeuren.
Af en toe eens een lootboxje en vaak de season pass. De 10 EUR die ik daarvoor betaal vind ik echt meer dan prima.

In de zomer naar het terras is ook niet nodig, van de 5 EUR die ik daar voor een biertje betaal kan ik meerdere specials kopen om thuis op de drinken. Op de kermis betaal ik ook 50+ EUR voor meuk waar ik bij de speelgoedwinkel een veelvoud voor kan kopen.

Waarom doen we dit? Omdat het leuk is ;)
Ik doel vooral op materiële voorwerpen en van een hogere prijs.
bijvoorbeeld: heb ik echt een nieuwe computer nodig of kan ik met mijn huidige voort?

Een terras kan inderdaad eens leuk zijn en dat is dan ook niet duur.
de season pass heb je ook niet echt nodig, maar je kan er wek plezier aan beleven.

Maar je kan het ook anders bekijken, ik heb 10 euro daarmee kan ik de season pass kopen of iets dat ik liever wil of meer aan heb.
De waarde van iets moet je altijd zelf bepalen, ik vind zo een season pass overbodig.
Naar de kermis gaan is eens leuk, heb ik daar 50 euro of kan ik daar 50 euro aan besteden.
Ja, oké dan moet je dat zeker doen.

Niet alles is 'nodig'.
Maar over sommige dingen denk je toch best een na of je het nodig hebt.
en iedereen beslist daar anders over
Als hij/zij om zoiets pietluttigs buiten de boot valt, dan is er iets goed mis met de maatschappij.
Dat is het altijd al geweest. Ben je anders, dan val je buiten de boot, en word je vaak gepest op de basisschool. Vroeger was het merkkleding, het dragen van een bril etc. Pesterijen zijn om de meest onbenullige dingen gevoerd.

Prima dat je dat aan de kaak stelt, maar er wordt hier nu wel heel makkelijk over gedaan. Zo makkelijk is het niet, je kunt als ouder simpelweg niet zomaar je kind alles verbieden, terwijl alle vriendjes en pesters het wel krijgen. Dan creeer je het ideale doelwit, want anders = raar = slecht bij kinderen. Bij volwassenen ook nog trouwens, je conformeren aan de geldende standaard is nog altijd een belangrijk aspect van de maatschappij.

En dat buiten de boot vallen en pesten is niet zo eenvoudig op te lossen. Zeker niet als individueel/gezin. Vroeger hadden we kostscholen om wat verschillen te elimineren zodat er minder overblijft om mee te pesten, maar dat is heden ten dage geen optie meer, dat zouden weinig ouders nog accepteren.

Alternatief is om onderwijs eens een update te geven en pesten als centraal onderwerp behandelen en de kinderen helpen om daar mee om te gaan, zowel pesters als gepesten. Maar ja dat gaat ten koste van de lessen rekenen en de tijd die leraren aan het onderwijzen/nakijken kunnen besteden, en we zijn natuurlijk liever conservatief dan progressief als onderwijsorgaan.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 5 april 2021 14:54]

Ja ongetwijfeld maar leg dat maar eens uit aan een kind of de kinderen om hem/haar heen.
Zo simpel is het simpelweg niet. ‘Mijn pappa zegt dat er dan wel serieus wat mis is met de maatschappij als jullie niet met mij willen spelen zonder skin”.

(Mijn kleine is overigens pas 2. Dus het is fictief).

[Reactie gewijzigd door UitgelogdeUser op 5 april 2021 13:09]

Onzin, je kunt ze ook de waarde van geld leren op een manier dat ze niet buiten de boot vallen op school.

De wereld is een harde plek, met alleen goeie bedoelingen en internet wijsheid komen de kleintjes er simpelweg niet. Althans ze komen er wel maar je wilt ze als ouder natuurlijk ook een beetje een leuke jeugd meegeven. “Sorry Wimpie dat je basisschool tijd zo vreselijk was maar papa vind de maatschappij dusdanig veel veranderd dat jij nu geen Fortnite skin mag”.

Verbieden is niet de oplossing.
Je kinderen een leuke jeugd geven doe je door ze kennis te laten maken met verschillende aspecten van het leven (samen een spelletje doen, natuur, sportclub/andere vereniging, andere culturen leren kennen, op bezoek bij familie). Geld speelt echt een heel kleine rol in of je gelukkig bent of niet. Zolang jouw kind een dak boven zijn hoofd heeft en jij geen acute stress hebt (door werkdruk, geldtekort of andere zorgen) is een kind al snel gelukkig.

Ik snap best dat jouw kind af en toe een skin zou mogen kopen, echter is er een heel grote groep kinderen die verslaafd is of raakt aan het hebben en halen van alles dat te kopen of te winnen is, zeker in een online multiplayer game als Fortnite.

Als ik kinderen zou hebben zou ik zeker niet regelmatig een skin voor ze kopen. Ik zou het zacht gezegd fijn vinden als ze al hun zakgeld aan skins zouden besteden. Ik snap dat het belangrijk kan zijn om er op die manier bij te horen maar microtransacties zijn gewoon enorm verslavend en hebben weinig waarde. Als jij regelmatig zo'n skin koopt voor je kind ben je al snel 100+ euro per jaar kwijt. Daar kun je zeker op jonge leeftijd een hoop leuke dingen mee doen.

Mijn mening is dus gebaseerd op het feit dat ik mtx voor zowel kinderen als volwassenen ongezond vind. Vertroetelen en verwennen ben ik ook geen fan van maar dat vind ik minder erg als mtx kopen voor een kind.
Zelf geen kinderen vermoed ik?
Tuurlijk moet je kinderen de waarde van geld leren, maar denk ook even naar je eigen jeugd en hoeveel reut je zelf gekocht waar je na een week niets meer mee deed. Dit is de evolutie daarvan.
Welke reut bedoel je dan? Ik ben in armoede opgegroeid, dus ik weet niks van "reut waar ik na een week niks meer mee deed". Minder reut is m.i. goed en dat zou ik mijn kinderen ook graag bijbrengen.
Ik deed heel lang met dingen.
neen, zelf heb ik geen kinderen aangezien ik zelf nog een tiener ben.
Iedereen heeft wel iets gekocht waarvan je erachter kwam dat je het eigenlijk niet nodig hebt of gewoon niet leuk vind.
Maar wat ik bedoel is dat je wel een skin of 2 kan kopen maar je moet er geen 20 hebben.
En als de ouders dan eens neen zeggen dan moet je daar naar luisteren.
Ik zeg niet dat je meteen alles wat een kind voorstel neen moet tegen zeggen, juist door ze eens iets te laten kopen waarvan je zeker bent dat ze het na een week niet meer gebruiken leren je omgaan met geld.
Hoeveel daarvan zijn kids die hun ouders op kosten jagen denk ik dan.
Bijzonder weinig, natuurlijk zijn er altijd ouders die hun kinderen verpesten door ze alles te geven wat ze willen, wanneer ze het willen. En natuurlijk komt het wel eens voor dat er een kind met de credit card van ma/pa aan de haal gaat, maar dat gaat goed totdat de rekening binnenkomt en ma/pa de boel gaan controleren. Daar zet je echt geen $10 miljard mee en dat is maar een deel van de $86 miljard die werd uitgegeven aan mobile gaming in 2020.

Bron: https://www.gamesindustry...-the-year-in-numbers-2020

Als 44 jarige geef ik een paar tientjes per jaar uit aan mobile gaming, maar dat zijn bijna altijd "Pay once, play forever" games. Daarmee zit ik boven het gemiddelde van de 2,2 miljard mobile gamers die er zijn.

Als we het dan gaan hebben over f2p/p2w games, die speel ik eigenlijk amper op mobile, maar op de PC is dat een ander verhaal. f2p games met een abo, mmo's met een abo, kaartjes voor ccg, ingame aankopen, etc. Daar wil ik best meer aan uitgeven dan een paar tientjes, afhankelijk van het jaar, wat ik speel en wat je wel/niet hieronder rekent kan dat al vlot oplopen naar een paar honderd euro per jaar. Vergeet niet dat als je bv. WoW speelt je al €130+ kwijt bent aan je subscription en als je dan Shadowlands koopt je al vlot tegen de €200 voor het jaar begint aan te tikken voor 2020.

Zo ben ik recent begonnen aan Black Desert Online (f2p mmo) en heb €30 uitgegeven aan een tent (en dat is alles wat ze van me krijgen de komende paar maanden). Maar er zijn heel wat volwassenen die veel meer dan dat uitgeven per maand en dan moet je je realiseren dat hier ook een mobile versie van is waar volwassenen net zoveel aan uitgeven. Het maakt in dat opzicht weinig uit of je een gamer bent op een console, een pc of op een mobile device. Vergis je ook niet hoe krachtig sommige smartphones/tablets zijn, dus qua graphics hoeft dat niet onder te doen. En hoeveel van die mobile gamers spelen dat in hun pauze, in het OV, naast de partner op de bank als die TV aan het kijken is, in bed als je nog niet kan slapen, etc.

En vergeet niet dat je voor een kopje koffie tussen de $2 en $7 betaald bij bv. Starbucks, hoeveel kost een biertje/colaatje op een terrasje of in de kroeg? Wat ben je kwijt aan een avondje kroeg/bioscoop? Allemaal vluchtig genot en dat is niet heel veel anders dan f2p/p2w aankopen, waarvan velen niet eens zo vluchtig zijn als een kopje koffie (dat tentje van €30 zit bv. altijd aan mijn account verbonden, nu en voor eeuwig). Als een gamer een avondje stappen overslaat kan je daar redelijk wat virtuele meuk van kopen...


Voor elke volwassene die er een paar honderd per jaar tegen aan gooit kunnen er tien(tallen) kids gratis spelen of gewoon zo nu en dan eens wat voor aanschaffen van hun eigen zakgeld/bijbaantje. Echter het gros van die kids doen dat vaak niet omdat het beetje geld dat ze hebben ze niet willen uitgeven aan dergelijke vluchtige aankopen (natuurlijk altijd uitzonderingen). Het ligt er natuurlijk heel erg aan wat je inkomen is, maar voor ieder die onder het gemiddelde inkomen verdient, verdient er ook iemand boven het gemiddelde inkomen....

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 5 april 2021 13:51]

Ik zie ook geen probleem als iemand minder dan 1/20e van zijn/haar maandsalaris spendeert aan gaming. Echter lijkt het mij wel een probleem als iemand verslaafd raakt en dat lijkt bij veel mensen toch het geval te zijn.
1/20e aan gaming Is een vrij bizarre drempel voor een verslaving...

Stel iemand koopt twee kratjes Hertog Jan bier per week bij de AH (~€150/maand), Als ie €2k netto per maand verdient is ie verslaafd, als ie €4k per maand verdiend is ie dat niet... Hmm...

Ik ben met je eens dat sommige mensen teveel geld uitgeven dan gezond is aan bepaalde dingen, maar dat ligt imho iets complexer dan een x bedrag of y gedeelte van het inkomen.

Als ik de helft van m'n inkomen per maand over hou, waarom zou ik dat niet kunnen besteden aan m'n hobbies zonder direct als verslaafde te worden bestempeld?
Misschien zou een betere maat zijn of je zoveel geld uitgeeft aan dit soort zaken dat je andere belangrijke zaken (huur, eten, opleiding, etc) negeert. Als iemand verder goed functioneert kan iedereen met zijn geld wat hij wil. Ik ken iemand die elke cent spaarde en extreem dure gitaren kocht. Andere mensen zouden dat zonde van het geld vinden, hij vond dat een goede investering. Andere mensen gaan naar de kroeg met dat geld en genieten vollop van de gezelligheid, ook goed.
Maar dit is niet anders als vroeger omdat ik als 12 jarige een tas van 100 gulden wou hebben. En daarna een broek van ... Gulden en zo kan ik nog wel even door gaan.
Dat is nog iets tastbaars en niet iets wat misschien volgende week over is
Maar ouders worden eventueel als nog op kosten gejaagd.
Dit voorbeeld is zelfs nog erger, want een tas van 10 EUR heeft waarschijnlijk de zelfde functionaliteit. Het verschil is dan al 90 EUR (en geen 7 EUR voor een nutteloze skin).
Dan koop je een tas, of een broek, je koopt geen mystery box waar hopelijk die tas of broek in zit, waardoor je boxen moet blijven kopen tot je eindelijk hebt wat je wilt. Dat is waar het grote geld zit, kinderen gokverslaafd maken.
Jij hebt het over lootboxes. DutchKevv heeft het over geld uitgeven aan mobile games in zijn geheel.

Mijn zoontje koopt ook iedere maand robux om skins etc te kopen. valt ook onder geld uitgeven aan mobile gaming.
Ik vind dat een kind best robux mag kopen maar dan wel met geld dat verdient is met een bijbaan. Kinderen onder de 13 moet je ver van mtx weg houden.

Nooit lootboxes voor kopen, garantie op gedragsproblemen.

Als ze zelf het geld verdienen vind ik het prima, vroeg of laat komen ze er wel achter dat het zonde van het geld is om al hun verdiende geld aan skins/boxes uit te geven.
Waarom als hij geld verdient en niet als hij het als zakgeld krijgt?

Dat mag alleen aan lego en ander prul speelgoed?

Juist nu komt hij er soms achter dat hij moeten sparen/wachten voor andere dingen.
Ik ben al ruim de 40 gepasseerd, ik speel regelmatig cod mobiel, nostalgie van toen ik nog student was en de eerste cod speelde op mijn computer. En het zit goed in elkaar. Ik heb laatst wat gekocht in het spel. Niet om verder te komen in het spel, maar puur om de ontwikkelaar te steunen in het werk wat ze doen. Dat doe ik eigenlijk vrijwel met alle "gratis" applicaties of spelletjes waarvan ik de kwaliteit en het spel plezier kan waarderen.

Mijn zoon speelt het ook, maar die heeft er het geld niet voor over, dus speelt hij het volledig gratis. Als hij er geld aan wilt uitgeven, moet hij dat maar betalen van zijn bijbaantje.

Het is dus niet in alle gevallen zo dat mensen zo enorm veel geld uitgeven aan spelletjes. Als jij er helemaal geen geld aan uit wilt geven, prima, dan kan je het gratis spelen.

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door david-v op 5 april 2021 12:22]

Vergeet niet dat met name in Azië de mobiele game sector gigantisch is. Veel en veel groter dan hier. Dat zijn echt niet alleen 12 jarigen.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 5 april 2021 12:41]

Ik speel ook een mobiele game helaas al bijna 500 euro aan kwijt.
Ook laatste keer dat ik dit soort spellen speel.
Ik heb nooit eerder laten verleiden door dit soort spellen. Is meer dat ik vrienden maak in dit spel wat het leuk maakt. Nu strijd als een team. Zo'n potje duurt een aantal maanden. Al het geld en werk staat op het spel.
De prijzen van pay to win elementen zijn waanzinnig en er wordt alles aan gedaan je te manipuleren tot een aankoop of bijna verplicten wil je volledige spel content en kans maken op een eerlijk spel. Natuurlijk is niks verplicht.
Ik ben zelf een aardig competitive gamer. Speel graag om te winnen.
Veel van deze spellen zijn gewoon pay to win. Als iemand veel spendeert in de server waar je in speelt moet je mee spenderen om niet vertrapt te worden. Je moet events halen en spenderen om vooruitgang te boeken. Eerlijk gezegd mag er van mij zo een EU ban op dit soort spellen ;) Of aparte play to win google play store met extra waarschuwingen. Want deze games hebben eerlijk gezegd nooit eerlijk spel gaan zeer toxic om met de gebruikers het zit geniep in elkaar. Wel een echt goed market model top punt van kapitalisme. Wel denk dat er echt geen enkele gebruiker er gelukkig achter af van wordt en meeste hunzelf voor hun kop slaan. Is gewoon een leuk kut spel. Verschikkelijke ontwikkelaars die spellen zo opzetten. Maarjah doel is geld verdienen en het werkt voor hun wel moet je beetje moraal missen naar mijn idee maar dat maakt geld alweer gauw goed. Dit soort spellen zijn zeker weten schadelijk, ik ben volwassenen is nog enig sinds mijn eigen domme keuze dit spel te spelen.Toch vind ik dit systeem schadelijk naar volwassenen en helemaal kinderen. Ik zou zeggen EU ga hier in verdiepen leg het ook maar aan banden.

[Reactie gewijzigd door bigkillerstorm op 5 april 2021 21:04]

Hulde dat je openlijk deze "fout" deelt.

Gameverslaving is ernstig onderbelicht, en dat zeg ik als iemand die zijn volledige jeugd weinig anders deed. En dat was in het stenen tijdperk, nu zijn de games nog duizend keer verslavender. Ontwikkelaars pluizen alle zwakheden van de menselijke geest uit en ontwikkelen algoritmes om die maximaal te stimuleren en uit te buiten.

Ondertussen hoor je niemand hier toegeven dat ze verslaafd zijn. Niet aan games en niet aan hun mobiel. De kinderen zeker niet.

Maar dat zijn ze wel. Vrijwel allemaal. Papa en mama durven een 3 jarig kind tegenwoordig niet eens de iPad te ontnemen, de ontwenningsverschijnselen zijn zo heftig dat men denkt...laat maar.
Het kunnen ook heel veel mensen zijn die een beetje uitgeven.
Ik betaal/koop zelden mobile games, maar ik snap het wel. Je kan een switch (lite) kopen en een spel, of een paar euro’s spenderen in de App Store om even 30 minuten per dag te gamen op je telefoon.
Het zijn ook games. En de een speelt nu makkelijker games op zijn telefoon dan een ander. denk dat als ik een tv en een Xbox op de wc wil voor gek verklaard word, maar speel graag CodM als ik op de wc zit. Of ergens zit te wachten en dergelijke. En een paar microtransacties vallen niet snel op, maar tikken op jaarbasis aardig door.
Ik geef denk ik al snel 150 a 200 euro uit aan games in een jaar, en dan denk ik dat ik een redelijk gemiddelde gamer te noemen ben (dit is een grote aanname, dat realiseer ik me). Met meer dan 3 miljard (vaak nog niet heel oude) inwoners is het best logisch dat je 10 miljard dollar verdient, daarvoor hoeft maar iets van 10% van de samenleving een 'gamer' te zijn die ongeveer evenveel uitgeeft als ik. Nu zullen ze vast minder per persoon uitgeven, maar ook denk ik dat het aantal 'gamers' zomaar boven de 10% uit kan komen, dus dat verdraait het beeld niet enorm gok ik zo.
Dat is echt een nieuwe generatie die dat doet denk ik. Speel al 20 jaar online games met veel spelers maar ik zou echt nooit iets kopen. Ben daar ook best wel tegen en voor mij voelt het alsof ze daarmee veel games hebben verkloot. Alles is gericht op micro-transaction want dat brengt heel veel in het laatje. Jammer maar dat is de realiteit.
In alle eerlijkheid vind ik dit een conservative manier van denken, waarom het is gek dat gamers zoveel geld uitgeven aan mobiele games. Is het dan niet gek dat games überhaupt veel geld uitgeven aan F2P titels, denk aan Fortnite.

Volgens mij hangt dit alles samen met plezier versus uitgave. De een gaat naar de kroeg en tankt zich voor 100 op een avond vol, de anders geeft dit liever uit aan een spelletje.

Mijn vrouw, iemand die altijd veel achter de PC zat te gamen speelt nu volle bak op haar mobiel games als Genshin Impact en Disney Magic Kingdoms en geeft hier ze nu en dan wat geld aan uit want het is immers gratis.
Ja hoor ik, zit niet boven of achter een pc, heb vrouw en kinderen en speel af en toe een uurtje of wat op de iPad een game. Is mijn ontspanning dus koop soms een app, een token/skin of gamepass. Geweldig en niveau doet er niet aan onder ook hier zijn er veel team games, kan mij eerder verbazen over de reacties “mobiel gamen is geen gamen” of je koopt toch niet iets in een spel
Klopt mee eens, maar de praktijk pakt toch regelmatig anders uit..

Kids zijn ook een stuk 'behendiger' met telefoons dan wij vroeger (zouden zijn).

Kortom, ik zie vooral kids voor me die mobile games spelen en hoedjes enzo kopen in-game, al zullen er ook genoeg volwassen zijn uiteraard
Een "kid" kan super behendig zijn met een mobiel, maar als "kid" kun je niet zomaar een betaal middel toevoegen aan je account. Als je als ouder je kind met je eigen telefoon of account laat spelen, dan ben je natuurlijk als ouder niet heel "behendig" in het beheersen van de uitgave van je kinderen. Of geef je je kinderen je creditcard/pinpas en bijbehorende pincode?

Kinderen en een mobieltje moet je ook als ouder opvoedkundig aanpakken, net zoals je meloopt bij de eerste trappen van je kind op een fietsje, helaas vinden sommige ouders het niet nodig om hun kinderen ook in de digitalisering van de maatschappij op te voeden en te begeleiden.
Opvoeden in deze tijd van digitalisering is ook enorm lastig. Ik ben blij dat ik nog voor 2000 ben geboren en tot mijn late puberteit nog weinig met smartphones had. Het lijkt mij erg lastig om in deze wereld op te groeien en jezelf te ontdekken.
Precies. Dat 'ontdekken' doet google nu voor die kids, met alle gevolgen van dien.
Zo makkelijk is het niet vind ik. Afgelopen week speelde ik ook zo'n game waarin je virtuele dollars verdiende en die weer kon uitgeven. Maar sommige upgrades (willekeurig tussen andere) kostte dan opeens weer echte euro's. Exact dezelfde knopjes e.d.

Overigens heb ik om deze reden geen betaalmiddelen gekoppeld aan google play (dat kan je als ouders dan weer wel regelen ;)).
Ik zal wel van de oude stempel zijn, nog nooit een mobiele game gespeeld. Bizar dat er zo veel geld in omgaat.
Het behoeft dan ook verder geen uitleg waarom de traditionele gaming markt reddeloos verloren lijkt.

Veel geld verdienen via games is inmiddels laaghangend fruit. Je verzint een gok of pay2win element en het geld stroomt binnen. Zeker wanneer je dat aan een iets populairs kan koppelen, zoals fifa, cod, pokemon of harry potter.
Vind je? Ik vind juist dat het prachtige tijden zijn voor traditionele games. Zoveel goede (indie) titels de laatste tijd met hardwerkende devs en zonder microtransacties. Subnautica (below zero), Hades, Factorio, Valheim, Control, Inside, Disco Elysium, Hollow Knight (straks Silksong). Qua co-op hebben we net Outriders erbij, straks Halo Infinite, etc. Ik kan het in ieder geval niet bijbenen.
Outriders en Halo vallen niet in dit straatje, dat zijn veelal break even games, met een paar miljoen winst. Geld zit gewoon aan de p2w aspecten, Fifa is al jaren koploper, pokemon en Potter doen het ook niet slecht en nu mag COD zich daar ook bij gaan zetten.
Neemt niet weg dat er wereldwijd zoveel geld aan games wordt uitgegeven dat een kruimeltje van de koek voldoende is om leuke (indie) games op de markt te brengen. En wat is er mis met "een paar miljoen winst" dat betekent dus dat je al je personeel en overige lasten voor die games kunt betalen en ook nog een paar miljoen winst maakt. Tevens is een paar miljoen winst afgezet tegen de kosten van ontwikkeling in mijn beleving alles behalve break even.
De games die jij noemt zijn zeker uniek en zeker het spelen waard. De innovatie is ook niet helemaal dood maar mijn gevoel zegt mij dat er in 2005-2010 en 2010-2015 veel meer geinnnoveerd is als in de afgelopen 5 jaar. En dan heb ik het niet alleen over graphics. Niet allemaal mijn smaak maar dat maakt niet uit. Outriders en Halo horen echt niet in dat rijtje.

Verder is het prima te doen om die games allemaal 30 a 40 uur gespeeld te hebben. Ze zijn namelijk allemaal van de afgelopen 3 a 4 jaar. De echte puristen zullen ze ook allemaal gespeeld hebben maar de meeste mensen die ik ken en ik persoonlijk blijven toch vaak langer bij een multiplayer game hangen, al is het om het sociale aspect. Valheim is voor een keer best leuk maar om het langer dan 30 uur te spelen? No thanks, dan ga ik liever terug naar een MMO of een MOBA.
Dat er verdienmodellen zijn die meer geld binnen harken wil niet zeggen dat traditionele games verloren zijn.

Er zijn steeds meer mensen die gamen in Azië, maar ook US en EU. De gaming industrie bestaat uit verschillende markten die maar beperkt met elkaar concurreren.
Ik zou zeggen ontwikkel een game als het zo makkelijk is, het is niet alleen in de game industrie maar ook media en content alles on-demand en ja daar hoort een prijskaartje bij, ook in de bedrijfstak zie je veel meer on-de-demand/pay per use.
Call of Duty mobile is dan ook een ijzersterke titel. Zeker met bluetooth controller speel je heerlijke potjes.
10 miljard...De hele game industrie had in 2020 een omzet van maar liefst 175 miljard dollar, dat is meer omzet dan de hele Noord Amerikaanse film- en sportindustrie samen
Veel mensen hebben toch liever een nieuwe console/game dan attributen voor een nieuwe hobby. Zelf ben ik dit jaar begonnen met een volkstuin. Kost me ook aardig wat geld maar ik doe ook niet low budget. Nu al 350 euro kwijt aan een goede kist, grondbedekking en paden. Ik heb dan wel gekozen voor mooie materialen en de kist niet zelf gemaakt. Toch geef ik daar liever 350 euro aan uit dan aan microtransacties. Videogames an sich vind ik de laatste jaren weinig innovatief.

Revolutie van de moba's heb ik meegemaakt, ik speel ze al bijna 10 jaar. Daar heb ik veel lol aan gehad. Echter is daar nu ook maar weinig vernieuwing. Creatieve shooters (Overwatch) en king of the hill games vond ik ook erg leuk maar ook dat gaat na een paar maanden/jaar wel vervelen. Cyberpunk kwam met top graphics maar stelde teleur door de AI, kale wereld en vrij holle gameplay. Je kunt tegenwoordig beter games van middelgrote indie studios spelen, dan word je tenminste nog verrast.
Amerika is slechts 5% van de bevolking ten opzichten van Azië met 60% van de bevolking.
Een globale omzet vergelijken met een kleine regio geeft een wat vertekend beeld. We denken wel dat er veel geld om gaat in de US en per hoofd van de bevolking klopt dat ook, maar het stelt weinig voor op de globale markt.
het is wel meer dan alleen cod:mobile waar die 10 miljard mee opgehaald zijn.
Laatst zelf voor de gein een populaire mobile game (AFK ARENA) gespeeld om te kijken hoe verslavend het is.

Nou ik kan je vertellen dat werkelijk alles ingericht was om jou aan het spelen te houden en je verslaafd te maken. Voelt gewoon als drugs, die high die je krijgt als je weer een level omhoog bent, je poppetjes sterker worden of als je een nieuw poppetje vind.

Ben zelf na een uur spelen gestopt. Het voelt gewoon fout om zo'n spel te spelen. Echt leuk was het ook niet maar het prikkelt je beloningssysteem optimaal, daardoor blijf je spelen en geef je geld uit.

Van mij mogen alle mobile games sluiten. Sinds flappy bird en dat spel met die trampolines nog geen enkel low/niet mtx spel gezien dat ik de moeite waard vond.
We hebben dit zelfde met TV gezien. Ook dat is door een dieptepunt van goedkope verslavende content gegaan.

Het probleem is vaak om de goede content te vinden tussen alle bergen met slechte content. Het helpt niet dat de playstores maar al te graag de goedkope, verslavende en winstgevende content ten toon stellen, net zoals supermarkten graag alcohol en tabak verkopen.
Wat een kutopmerking is dit zeg. "Ik heb een keer een mobile game gespeeld en die vond ik niet leuk, dus moeten ze allemaal maar weg".
Snap je zelf hoe beledigend dit is?
Ik heb een haat/liefde verhouding met cod mobile.
Liefde: Spel is fantastisch, graphics en controls zijn goed.
Haat: Regelmatig bugs, vooral na grote updates. Zeker als je zo een omzet hebt mag je verwachten dat bugs snel opgelost worden (wat niet het geval is)\
Daarnaast is balans soms ver te zoeken qua wapens en dan duurt het weer tot de volgende update voordat het weer gecorrigeerd is. Vaak heb je dan weer andere problemen. :+

Ow en de prijzen van skins enzo slaan echt nergens op. Vooral het crates systeem is echt oplichterij. Per trekking loopt de prijs op dus uiteindelijk ben je meer dan honderd euro kwijt om een specifiek wapen "te winnen"

[Reactie gewijzigd door D2FValinor op 5 april 2021 12:19]

Per trekking loopt de prijs op dus uiteindelijk ben je meer dan honderd euro kwijt om een specifiek wapen "te winnen"
Is dat niet illegaal in een aantal landen?
Klopt, daarom is het spel niet beschikbaar in Belgie.
Mooi resultaat maar tegelijk ook wat treurig. 'Mobile first' neemt dus ook de gamesindustrie over en op de lange termijn lijkt dat toch tot een versimpeld product, net zoals het internet een stuk simpeler lijkt te zijn geworden sinds smartphones de overhand hebben. Talloze getalenteerd gamesdevelopers zullen ook nooit hun droom verwezenlijken omdat het lucratiever zal zijn om aan een F2P mobile game te werken met microtransacties.
Mooi resultaat maar tegelijk ook wat treurig. 'Mobile first' neemt dus ook de gamesindustrie over en op de lange termijn lijkt dat toch tot een versimpeld product
Dat heeft de industrie allang overgenomen (2020):
49% mobile
29% console
22% pc

Een mobile game hoeft niet een versimpeld product te zijn, zeker niet ivm. de console (beperkte input opties), maar net als we al op de PC/console merkte de afgelopen decennia, wil men een groter publiek aanspreken, dan zal je een versimpeld product moeten aanbieden. Mobile is een nog veel groter publiek dan pc/console, dus dan volgt vanzelf versimpeling. Maar er zijn zat mobile games die ports zijn van PC games, die niet onder doen voor de PC games. Denk aan Civ 6, X-com 1/2, maar ook bv. een Deadcells en legio andere indie games. De populaire games zijn nooit zo complex geweest en hoe populairder, hoe minder complex.

WoW heeft na ruim 15 jaar 115 miljoen spelers gehad. Fortnite heeft in 2.5 jaar 350 miljoen spelers aangetrokken.

En kijk eens naar de top verkochte games allertijden:
https://en.wikipedia.org/..._best-selling_video_games
Dat is ook niet een lijst van super complexe games om te spelen... Een aantal daarvan zijn behoorlijk uitgebreid (zoals Minecraft/Terraria), maar uitgebreid maakt het nog niet complex... De drempel om er mee te beginnen is voor allemaal bijzonder laag. Zelfs een Skyrim is super groot, maar heeft de diepgang van een plasje regenwater...

Bron:
https://www.gamesindustry...-the-year-in-numbers-2020

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 5 april 2021 14:10]

Toch zal menigeen het er mee eens zijn dat WoW een complexer spel is met meer vrijheden. Dat maakt het in mijn ogen ook beter. Echter zoekt de massa en zeker de jeugd vooral snelle spelen waarbij ze zichzelf direct kunnen vergelijken met vrienden. De tijdsinvestering van veel MMO's is ook gewoon te hoog, daardoor daalt het aantal spelers al jaren.

Zoals jij aangeeft loont het voor investeerders ook steeds minder om goede PC/console games te maken. Duur in ontwikkeling en mobile is de grootste markt dus waarom zou je? Zelf vind ik dit wel heel jammer. Er komen zeker nog goede pc games uit maar ze zijn vaak onder de maat en niet uniek.
Maar WoW was al minder complex dan de MMO's die daarvoor bestonden. Dit 'verval' is niet iets van de afgelopen 15 jaar, maar gaat al decennia terug. En is echt niet altijd negatief, zo zijn er ook zat games die in onnodig complex waren of gewoon onnodig hoogdrempelig.

Er worden tegenwoordig echter zoveel games gemaakt dat er meestal wel voor iedereen wat te vinden is. Vind je Diablo 3 een te simpel spel, kan je prima een Path of Exile (f2p zonder p2w) of een Grim Dawn spelen. Het 'issue' is dat de grote studio's zo teleurstellende resultaten neerzetten voor de 'classic gamer', maar er bestaat ook een wereld buiten die grote studio's. En ook al is 99% van de games bagger dan zijn er nog steeds tientallen zeer goede games per jaar. En natuurlijk, wat de ene bagger vind, vind de ander top!
De mobile-first markt volgt een veel langere trend: Steeds minder mensen zijn in staat om voor een langere periode ergens op te focussen. Dit heeft alles te maken met de digitalisering en de strijd om de gebruikers aan te blijven trekken. TikTok is een goed voorbeeld waarbij video's nog maar maximaal 1 minuut duren.. het "nog eentje" is dan erg sterk. Games volgen deze trend waarbij play-sessions ook steeds korter moeten duren anders haken mensen af.
Ben het zeker eens met jouw constatering. Persoonlijk geniet ik echt meer van spellen met wat langere potjes. Wel op voorwaarde dat de matchmaking en game balance op orde is. Ik vind een spannend langer durend spel veel leuker dan een snelle sweep, of ik nou win of verlies.
Triest nieuws eigenlijk :|
Blijkbaar maken op iOS developers met minder dan 1 miljoen inkomsten allemaal samen slechts 2% van de omzet uit.
Wie veel inkomsten heeft kan veel reclame maken en pakt veel van de koek. Enkel toevalstreffers kunnen inbreken in die machine van grote publishers...
Ik ga komende van iOS in ieder geval m’n geluk bij Steam zoeken.