Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Call of Duty: Mobile komt op 1 oktober uit, maar niet in België

Activision brengt Call of Duty: Mobile op 1 oktober wereldwijd uit. De free-to-playgame verschijnt voor iOs en Android. De mobiele versie van het schietspel heeft onder andere een battle-royalemodus voor honderd spelers. In België komt de game niet uit.

De mobiele versie van Call of Duty is geïnspireerd op games uit zowel de Modern Warfare- als Black Ops-series. De game bevat modi als Frontline, Team Deathmatch, Domination, Gun Game en Search & Destroy. Dergelijke potjes kunnen gespeeld worden op maps als Nuketown, Hijacked, Crash en meer.

Los daarvan is er een omgeving voor battle-royalegevechten met maximaal honderd spelers. Het is mogelijk om alleen te spelen, of in duo's of squads van vier. De battle-royalemodus bevat voertuigen om over land, door water en in de lucht te manoeuvreren. Spelers moeten kiezen uit één van zes verschillende Classes en uit eerstepersoons- of derdepersoonsperspectief.

Activision schrijft dat Call of Duty: Mobile uitkomt in alle landen waar de Apple App Store en de Google Play Store actief zijn, met een paar uitzonderingen. In België komt de game niet uit. Waarschijnlijk heeft dat de maken met de microtransacties in het spel en de strenge regels in België omtrent lootboxes. Nintendo brengt om die reden ook geen smartphonegames meer uit in het land.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-09-2019 • 07:32

70 Linkedin Google+

Reacties (70)

Wijzig sortering
Belachelijk. Dit zijn weer van die typische zaken die vanuit Europa geregeld hadden moeten worden, niet door individuele landen. Een land als België kun je als publisher gewoon lekker negeren, maar een continent als Europa absoluut niet.

Ik hoop dat het een grote flop wordt en lootboxes als concept een snelle en luidruchtige dood sterft!
Het grote probleem: dat is nu een Nationale aangelegenheid, en elke lidstaat mag zelf gokken reguleren, alsook beslissen wat wel en niet toegelaten is met verband tot kinderen.

Voor elke keer dat iemand roept dat iets Europees geregeld moet worden, wordt er (deels door diezelfde mensen) tien keer geroepen dat de EU onze soevereiniteit afpakt.

Daarnaast is een populaire (maar enorm kortzichtige) uitspraak tegenwoordig "Ik ben voor de EU, maar de EU is een economische unie en moet dus enkel wetten met verband tot de economie maken, en geen maatschappelijke aangelegenheden!". Maar als je er vijf seconden over nadenkt zie je dat dat een onzinnige uitspraak is, en deze zaak met lootboxes toont dat aan: de economie en de maatschappij zijn onlosmakelijk met elkaar verweven (duh!). Je kan niet verwachten dat producten en diensten over de hele EU gelijk worden aangeboden als je ook met het oog op soevereiniteit toestaat dat elk land zijn eigen plasje doet over vraagstukken zoals "zijn lootboxes gokken" en "welke diensten en marketting gericht op kinderen staan we als maatschappij toe".
Maar goed, dat willen de vele "ik ben voor een economsiche unie" roepers niet inzien, en dus zouden die steigeren als er morgen in het nieuws staat "EU beslist dat gokken en gok-gerelateerde diensten online zus en zo gereguleerd worden" of "EU beslist over marketting richtlijnen met betrekking tot kinderen".

Er is dus op enkele randpartijen na geen enkele politicus die durft te opperen om dit soort bevoegdheid naar de EU te trekken.

[Reactie gewijzigd door kiang op 19 september 2019 21:19]

Voor elke keer dat iemand roept dat iets Europees geregeld moet worden, wordt er (deels door diezelfde mensen) tien keer geroepen dat de EU onze soevereiniteit afpakt.
Amen to that!
Het grote probleem: dat is nu een Nationale aangelegenheid, en elke lidstaat mag zelf gokken reguleren, alsook beslissen wat wel en niet toegelaten is met verband tot kinderen.
Sterker nog, ook als het Europa-breed zou zijn heeft een land die vrijheid alsnog. Europa definieert alleen wat er minimaal in die wet opgenomen moet zijn. Mooi voorbeeld is de wet Koop op Afstand en met name het stukje over garantie; dat is in NL veel uitgebreider dan dat Europa voorschrijft.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 19 september 2019 15:39]

"Economie" is misschien ook verkeerd verwoord, "handel" lijkt me beter.
Je zal trouwens weinig maatschappelijke regels vinden die geen economische gevolgen hebben. Gokken, drugs, alcohol, tabak... Maken allemaal deel uit van de economie.
Het is een illusie om te denken dat alle wetgeving in Europa ooit gelijk wordt, zelfs in een land als de USA is er verschil in wetgeving tussen de onderlinge staten.
Sterker nog, zelfs binnen Nederland hebben gemeente verschillende regels. Kijk maar naar de verkoop van Lachgas in b.v. Amsterdam en de rest van Nederland.
De wetgeving binnen de EU staten is wel een ondergrens, wetgeving moet daar wel minimaal aan voldoen... maar het is voor landen, provincies en gemeenten toegestaan om eigen regelgeving toe te voegen, zolang het maar niet 'slechter' is dan wat de EU heeft besloten. Goed voorbeeld daarin is de wet- en regelgeving omtrent garantie, dat wordt veelvuldig hier op Tweakers besproken.
Slechter is ook een perceptie. Lachgasgebruik is (was?) niet verboden binnen de EU, en de EU maakt het (momenteel?) onmogelijk om een nationale restrictie af te spreken [1]. Als we dat als uitgangspunt nemen kun je twee kanten op. Lachgasgebruikers/verkopers zullen een potentiele restrictievere wetgeving slechter vinden dan wat de EU vindt, waar mensen die de nadelen er van ondervinden geen (nationaal restrictieve) wetgeving slechter vinden.

Zo geld het ook voor lootboxes. De mensen die er aan verbieden willen geen verbod, er is geen verbod, dus als er een verbod komt is het slechter (voor hun). Wanneer mensen hun (investerings)geld verbranden aan lootboxes kan ik het gebrek aan regelgeving ook als slechter bestempelen, echter is het huidige beleid de standaard (anders is het geen beleid...). En een verandering zal slechter zijn voor iemand.

Ik ben overigens voor het beschermen van "het volk", echter maakt het moeilijk om daar een grens in te trekken. Alcohol is ook slecht, echter denk ik dat algehele drooglegging ook niet snel van de grond komt, laat staan EU-breed gedragen. Mensen willen eigenwijs zijn, kudde gedrag in de beste lootboxes danwel de beste straalbezopen verhalen vertellen. Maar qua roken vinden we het (langzaamaan) wel prima? Ergens moet ook een stuk eigen verantwoordelijkheid zijn.

[1] https://nieuwscheckers.nl...hgas-beleid-in-nederland/
Zolang mensen lootboxes bijven kopen zullen ze blijven in games steken.
en boy oh boy... kopen mensen microtransactions...
https://www.vg247.com/201...e-from-microtransactions/
Ik voorzie dat dit voorlopig nog niet verdwijnt.
Ik vind dat er nog wel een verschil is tussen microtransacties en lootboxes. Als je in een game een aankoop doet waarbij je precies weet wat je krijgt, is daar wat mij betreft niet zoveel mis mee. Ja, er zijn altijd mensen die zo verslaafd aan een game zijn dat ze al hun geld daarin steken en soms zelfs in de problemen komen, maar dat is een ander probleem. Bij lootboxes geef je geld uit in de hoop op een bepaalde uitkomst (rare item zus of zo), lukt dat niet dan probeer je het nog eens en nog eens.
Zolang we een economisch systeem gebaseerd op exploitatie hebben, zal er veel exploitatie zijn.
Niet als deze in heel Europa net zo streng gereguleerd zijn als in België nu. Uiteraard zullen ontwikkelaars uitgevers de grenzen van die wet proberen opzoeken, maar een positieve evolutie zal er zijn.
Er is geen eu wetgeving omtrend gewoon gokken laat staan iets zoas dit, zal er ook niet snel komen imho.
Ik heb dit al verschillende keren herhaald in de comments op Tweakers, maar België en Nederland hebben een heel erg conservatieve kijk op gokkken. In andere landen, zoals Ierland, is het gewoon nog de normaalste zaak van de wereld dat eens je betaald wordt je direct om de hoek de Paddy Power of Ladbrokes binnenloopt en een gokje gaat wagen. Jij kijkt hiernaar met een heel erg Belgisch/Nederlands perspectief. Niet in elk land is er zo'n groot stigma tegen gokken. Dat is aan de ene kant de reden dat er hiervoor niet snel een overkoepelende wet zal komen, maar aan de andere kant ook de reden dat dat misschien zelfs niet eens wenselijk is.
Jij noemt dit stigma's ik noem dit regels om verslavingen tegen te gaan, bij groepen van mensen die al zwakker zijn.

Je kan in België overal op de voetbal gokken en gelijk wat van sport en het word ook vaak gedaan.

Een andere optie die ze kunnen doen is iedereen hun leeftijd officieel laten checken, maar dat vind ik zeker al geen optie.
En daar laat je dan je kind van 3 ook een gokje wagen? Is ook normaal zeker?

NBA2K20 is namelijk goed bevonden voor de leeftijd vanaf 3 jaar en dat spel zit vol met gok elementen en zelfs gokkasten. Ik heb niets tegen gokken, maar dan moet het duidelijk aangegeven worden en vanaf een bepaalde leeftijd beschikbaar zijn. Kan je dat niet voorkomen dan is het dikke pech en moet je spel in de ban.
Dat komt omdat we in de lage landen de Frans-Duitse handje-boven-het-hoofd cultuur geadopteerd hebben. In de Angelsaksische wereld gaat men meer uit van eigen verantwoordelijkheid (zie VS). Niet dat het ene op zich beter is dan het andere.
Belachelijk. Dit zijn weer van die typische zaken die vanuit Europa geregeld hadden moeten worden, niet door individuele landen.
Want? Ik snap niet waarom sommigen echt letterlijk alles via Europa geregeld willen hebben. In België zijn de wetten voor kansspelen nu eenmaal anders dan bijvoorbeeld een Nederland. Duitsland heeft ook een streng beleid als het gaat om geweld en bloed. Niet alleen in games, maar ook in films etcetera. Op de Gamescom is men daar erg scherp op en moet iedereen even langs een balie om ID te tonen om leeftijd vast te stellen. Dan krijgt de persoon een armbandje in een bepaalde kleur, zodat men op de beursvloer kan zien of je het mag zien of niet. En ja, daar wordt in België heel streng op gelet.

Zo geldt dat wellicht voor Belgie ook en de kansspelen, blijkbaar zo streng, dat Activision besloten heeft om de game in zijn geheel niet in Belgie uit te brengen. Al kun je middels sideloading de app altijd nog installeren, maar heb je wellicht een geoblock te pakken op IP-adres.
Ik hoop dat het een grote flop wordt en lootboxes als concept een snelle en luidruchtige dood sterft!
Ik denk dat dit helaas een illusie gaat worden, hoe lang wordt het niet al geroepen en hoeveel geld verdient een game als Fortnite er niet mee? Dus nee, iedereen ziet dat dit een verdienmodel is dat werkt, wat hun ook nog eens weinig tijd kost om te ontwikkelen en schijnbaar zijn er genoeg klanten die dergelijke dingen gewoon kopen en er daadwerkelijk geld voor over hebben. Zolang die mensen er zijn is er een markt. En zolang men genoeg ermee (bij)verdiend, zal dit echt niet uitsterven.
Ja is helaas weer zo een typisch gevalletje van de (Europese) grenzen alleen laten verdwijnen als het hun uitkomt..

En nu gaan de uitgevers gewoon België dwarszitten (pesten IMO) door totaal niets meer op de markt te brengen, tot ze zwichten en toch weer toestaan dat er lootboxes gewoon mogen...
De free-to-playgame
.... and pay to win
Los van al het gedoe over wel of niet in België; ben ik de enige die het wel ontzettend vet vindt dat games waarvan je pakweg 20 jaar geleden alleen nog maar kon dromen op een PC (grafisch gezien dan), nu mijlenver overtroffen worden door games op de gemiddelde midrange telefoon? Man.. ik zat toen nog met veredelde stickfigures MoH:AA te spelen :)

Maar goed.. begrijp ik goed dat het alleen multiplayer is? Geen single player campaign of iets dergelijks? Ik vind dit soort games geweldig, maar leeftijd gaat een rol spelen (je wordt aan alle kanten ingehaald door mensen die vanaf pakweg hun geboorte al dit soort games spelen).
De potentie is er zeker. Het is alleen jammer dat dit soort games gewoon ongelofelijk aggressieve verdien modellen hebben. Dingen zoals, na 3 potjes is je wapen beschadigd, het duurt 2 uur om hem te repareren, of je kunt 50 cent betalen dan is het gelijk gedaan. En nog veel meer. Bijna alle mobile games zijn vanaf de grond af aan ontworpen om aan alles te verdienen. De mechanics in veel van die games zijn er niet omdat ze leuke gameplay opleveren maar omdat het geld oplevert. Time-gates hebben 0 waarde voor de speler en bestaan alleen maar om geld te verdienen.
Om nog maar niet te spreken de verschrikkelijke pay2win aspecten van die spelen. 50 tot 100 euro card packs die je gelijk super goeie kaarten geven in een tal van ClashRoyale achtige spellen.

Het zal mijn niks verbazen als er in deze Call of Duty mobile game gewoon lootboxes zitten met wapens die +20% damage doen en dergelijke.

Dus het klinkt mooi, top knallen op je mobiel hoe je dat vroeger op een console of PC deed, maar in realiteit is dat toch wel anders.
Was het maar 50cent. Aangezien de gemiddelde skin tegenwoordig al €8 of meer kost zou ik eerder verwachten riching the €2-€5.

Vroeger nog discussies over of games kunst waren, als we toen hadden geweten wat we nu weten dan hadden we onszelf uitgelachen.
(jaja, er zijn nog steeds mooie games met complete ervaringen)
Oh kwa skins zeker. Die 50 cent is meer om een time-gate te skippen. Denk aan je Auto moet gerepareerd worden, Hout moet gehakt worden, maar als je een klein bedrag in currency betaald dan is het gelijk klaar, die kleine bedragen lijken niks maar zijn toch gauw 20 cent tot 1 euro die je elke keer uitgeeft. Een skin kost nog moeite om te maken voor developers, de time-gate systemen kosten helemaal niks. Een paar cijfertjes, en hoe verder je komt in het spel (Dus hoe meer tijd de speller al in het spel geinvesteerd heeft) hoe langer die tijden worden. 1 min wachten daar betalen weinig mensen 1 euro voor, gewoon ff je Instagram checken en het is klaar, maar later in het spel wordt dat 1 uur, 10 uur of wel 1 week. En dan wordt dat bedrag betalen om gewoon door te kunnen spelen wel aanlokkelijk. Zeker voor de jongere doelgroep van veel van deze spellen.

Als deze spellen iets tot een kunst hebben verheven is het het aftroggelen van geld. Hele divisies komen eraan te pas om zoiets maar zo verleidelijk mogelijk te maken. Wordt toch wel tijd dat dit aan banden wordt gelegd als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door Burning op 19 september 2019 15:11]

In België komt de game niet uit. Waarschijnlijk heeft dat de maken met de microtransacties in het spel en de strenge regels in België omtrent lootboxes.
Iets in mij zegt dat dit stukje precies aangeeft wat we van het spel kunnen verwachten. :X
Zegt ook wel wat over Activision, dat ze liever de game helemaal niet meer releasen in België in plaats van de lootbox mechanics voor die markt aan te passen. Het zal wel wat kosten, maar toch, je zou denken dat die kosten wel gedekt worden door een rijkeluis kind wat €100,000 op de creditcard van zn ouders weet te zetten in een ander land :)
Het is helaas een bedrijfskeuze. Wat voor een omzet krijg je van de game als je micro transacties niet meelevert. Als dat bijna niks is en er zitten kosten aan dan is bij sommige bedrijven de keuze snel gemaakt.
En vooral als het spel gratis speelbaar is.. Veel mensen lijken een gratis spel te willen zonder microtransacties, ja dat zou leuk zijn natuurlijk. Echter vraag ik mij af hoeveel de uitgever/maker van het spel kan verdienen op zo'n spel? Vooral rode cijfers? Tsja dat is wel wat men (gebruiker) wilt zien schijnbaar :D

Nu lees ik hierboven niet of dit spel gratis verkrijgbaar wordt in de store of tegen betaling.. Maar als het gratis verkrijgbaar/speelbaar is, dan vind ik het uiterst logisch dat ze toch iets willen verdienen maar dan met microtransacties.
De één wat het geen bal uitmaakt hoe ze eruit zien in een spel kan het gratis spelen, de kids die het heel belangrijk vinden hoe ze eruit zien in een digitaal spelletje op hun telefoon... Nou die kunnen wat geld uitgeven voor hun ingame uiterlijk.. Voor zover ik weet is hier niks mis mee?

Ik kan mij nog een tijd herinneren waarbij ik computer spelletjes ook leuk vond.. Toen speelde ik Lineage2 op een zeer actieve aangepaste server, dit was volledig gratis speelbaar. Wel was het mogelijk om donaties te plaatsen zodat de bijna 1 miljoen spelers zorgeloos konden spelen. Indien je een donatie deed had je de keuze om het bij de donatie te laten of om een ingame item te krijgen. Nu heb ik het over zo'n 13-15 jaar geleden :) Denken dat hun het zonder donaties draaiende kunnen houden vind ik behoorlijk naïef/egoïstisch.

Het mooiste van alles is, nu ik het erover heb ben ik hun eens gaan opzoeken op Google. En jawel, ze zijn nog altijd actief haha!

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 19 september 2019 10:10]

Het probleem is ook niet iets willen verdienen. Het probleem is een spel ontwerpen om geld van mensen af te troggelen ipv mensen een leuke tijd te bezorgen.

Het verkopen van een coole skin voor je wapen vind ik geen probleem.
Het verkopen van een coole skin die +25% damage doet tenopzichte van de gratis versie is wel een probleem.

Het verkopen van +20% exerience for 2 uur is prima
Het vast zetten van progressie achter time-gates ( Bv: Wapen is beschadigd, wacht 2 uur tot dat die gemaakt is of betaal 1 euro) is dan weer niet oke.

Nu vallen mobile games eigenlijk structureel in het 2de geval. Verschrikkelijk aggressieve verdien modellen. Vooral de jongere doelgroep voor deze spellen is vaak de dupe van dit soort praktijken. Kinderen die nog geen besef hebben van geld die toch even een paar honderd euro van de creditcard van hun ouders in een spel stoppen.

Er zijn zelfs spellen gemaakt voor kleine kinderen over bijvoorbeeld rekenen die een leuk dier in het beeld plaatsen die af en toe beweegt, klikt het kind hier op dan word een ad afgespeeld. En zo zijn er talloze voorbeelden van apps en games die misbruik maken van kinderen en zo geld proberen te verdienen.
De kosten en baten zullen niet tegen elkaar opwegen. Het vraagt ook dev capaciteit om de lootboxes eruit te halen en waarschijnlijk functionele items op een andere manier beschikbaar te maken, of anders lopen de Belgen per definitie achter in een pay to win game. Bij elke verandering moet je dan nog een versie extra beheren. Die dev capaciteit is waarschijnlijk beter ingezet elders.
De afzetmarkt in België is te klein om enige invloed te hebben. Het is dan onder aan de streep goedkoper om in dat land maar niets uit te brengen dan een aangepaste versie.

Pas als er EU-breed iets gaat komen dan gaat een uitgever het pad echt voelen aangezien we het dan hebben over een gigantische afzetmarkt. Vanzelfsprekend wordt het dan wel interessant en praktisch noodzakelijk aanpassingen door te voeren.

Ik ben echter bang dat dit nog jaren gaat duren...
En de mensen die dit spel echt wilden hebben en mogelijk veel geld aan wilden spenderen en in België wonen vinden misschien nog wel een manier om dit te kunnen spelen.
Precies dit. Het is naar maar aan de andere kant is het gelijk een goede indicator voor de manier waarop de game echt werkt.

Zelf zou ik meer gebruik maken van mobile gaming als er een upfront fee zou zijn. Maar helaas is zelfs Nintendo daar van afgestapt.
Dat is voor gratis mobiele games wel gewoon dacht ik zo..
Dit is dus ook gelijk mijn reden om het niet eens te proberen. Lootboxen en in game transacties, wijst alkemaal naar pay to win. En waarschijnlijk moet je meer uitgeven ingame dan een triple A game om maar een leuke ervaring te hebben met dit en daarna moet blijven betalen
Heel typisch. De regel om gamers te beschermen, zorgt dat je deze game niet mag/kan spelen.

Nu kun je als Belg, (officieel) niet deze Call of Duty op je telefoon spelen?

Lootboxes moeten op EU of wereldniveau verboden worden.

Of zou dat ook een negatief effect hebben?
Waarom moeten lootboxes verboden worden? Omdat een groepje geleerden heeft bedacht dat het gelijk staat aan gokken? Gokken is toch ook niet verboden?
Omdat die het spel op een nadelige manier beïnvloeden.
Dat heeft niet zoveel met lootboxes of microtransacties an sich te maken maar de uitgevers die er een potje van maken. Een goede microtransacties implementatie kan prima zijn :)
Of in heel Europa verbieden, of in heel Europa toelaten.

Gokken is daadwerkelijk wel aan regels verbonden.

(Ik heb overigens liever dat een groep geleerden de politiek uitvoert dan de huidige vorm, maar dat ter zijde.)
Dat zou ook resulteren tot een verbod op F2P mobiele games met lootbox mechanics. Voor meeste mensen geen groot gemis, maar er zijn voldoende mensen die houden van de zogenaamde gacha games.
Echt bizar als je kijkt naar de graphics, doet het voor mijn gevoel niet onder voor de ps3/x360 generatie. Mobile gaming begint steeds meer een begrip te worden, alleen blijft het lastig om dit soort spellen op een touchscreen van zakformaat te spelen. Het went vrij snel en het feit dat je tegenstander ook met dezelfde beperking zit maakt het enigzins speelbaar, maar ik houd bijvoorbeeld PUBG mobile niet langer dan 2 uur vol zonder kramp aan m'n vingers te krijgen.

Ik hoop overigens dat ze de community niet gaan opsplitsen door DLC uit te brengen met nieuwe maps of dat het pay2win wordt doordat bepaalde wapens gekocht kunnen worden door middel van microtransacties. Visuele upgrades vind ik prima, vooral bij een free2play game.

[Reactie gewijzigd door OnderDeMotorkap op 19 september 2019 07:49]

Bluetooth gamepad eronder. Als ik het mij goed herinner deden bepaalde Playstation gamepads het erg goed.
Dat werkt bij o.a. pubg en bijvoorbeeld Pes niet helaas.
Wel als je overlay apps gebruikt die touchscreen secties mappen naar je controller. Zo speel ik PUBG mobile. Het is nou eenmaal comfortabeler al kan je niet sneller bewegen ofzo dan dat je op het touchscreen zelf kan.
Ik lees wel eens over zo'n app, bijvoorbeeld octopus, maar die wil toestemming voor canapés wat niet nodig is en vertrouw het daarom niet. Gebruik je een andere app die er goed voor is?
Ik gebruik SHootingplus V3, werd aangeraden door Ipega. Bevat erg veel chinglish en oogt niet echt mooi. Maar werkt wel goed na wat gepuzzel.
Grappig, dit was ookal met die Gears of War FunkoPop spel op iOS en Android, die is namelijk ook niet verschenen in Nederland en Belgie vanwege Lootboxes.
Toch leuk dat we hier in Belgie enkel nog maar de games met opzichtige reclame krijgen. Ik snap dat lootboxes irritant zijn. Maar je beslist nog steeds zelf of je deze koopt of niet... En met puur cosmetische lootboxes heb ik persoonlijk geen probleem. Maar als je de vorige call of duties bekijkt zullen hier ook wel wapens inzitten.
Suprise Machenics Mobile Edition
Het ziet er niet slechter uit dan op de pc/console versie :X
Dat zeg meer wat over jou pc-console settings
Ik bedoel meer dat die spellen grafisch nog steeds niet super gemaakt worden.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True