Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: remaster van Diablo II verschijnt nog dit jaar

Eind dit jaar brengen Blizzard en Vicarious Visions een remaster van Diablo II, claimt een Franse gamewebsite op basis van bronnen. Blizzard zou de remaster later dit jaar onder de naam Diablo II Resurrected gaan aankondigen.

Diablo II Resurrected verschijnt in het vierde kwartaal van dit jaar, tenzij de coronacrisis voor vertraging gaat zorgen, schrijft de Franse website Actugaming. Blizzard zou geholpen worden door Vicarious Visions, de studio achter de Crash Bandicoot-trilogie die ook aan de port van Destiny 2 werkte.

De site claimt de informatie van bronnen vernomen te hebben. Actugaming bracht eerder de komst van Diablo 4, Shadowlands en Overwatch 2 correct naar buiten. Als het gerucht klopt, zou het opvallend zijn; de makers van het in 2000 uitgebrachte Diablo II lieten vorig jaar nog weten dat de hele back-up van de broncode van het spel en de assets als verloren gegaan moest worden beschouwd. Een groot deel van het spel zou daardoor vanaf de grond opgebouwd moeten worden, wat een remaster onwaarschijnlijk maakt.

Volgens Actugaming zou de komst van Diablo IV Blizzard tot het besluit gebracht hebben een remaster van Diablo II te maken. Dat Blizzard meerdere remasters van games op de planning heeft staan, maakte dat bedrijf zelf begin dit jaar al bekend tijdens de presentatie van zijn kwartaalcijfers.

Actugaming heeft van zijn bronnen ook gehoord dat Blizzard van de matige ontvangst van Warcraft III Reforged heeft geleerd dat het duidelijker moet communiceren dat het om remasters en niet om remakes gaat. Daarnaast zeiden de bronnen dat World of Warcraft in de komende drie jaar nog twee uitbreidingen, naast Shadowlands krijgt en dat Blizzard drie mobiele games in ontwikkeling heeft.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

11-05-2020 • 07:45

98 Linkedin

Reacties (98)

Wijzig sortering
Actugaming heeft van zijn bronnen ook gehoord dat Blizzard van de matige ontvangst van Warcraft III Reforged heeft geleerd dat het duidelijker moet communiceren dat het om remasters en niet om remakes gaat.
Ze hebben duidelijk niets geleerd als ze denken dat dat de hoofdreden is.
Volgens mij waren gebruikers vooral pissed off omdat hun originele spel werd gesloopt, en er minder functionaliteit in de "remaster" zat dan in het origineel.
Met zo'n uitspraak wacht ik nog even met mijn blijdschap over het nieuws.
Nou, inderdaad. Had niets met communicatie te maken, er werd van alles beloofd en niet nagekomen. Keihard gelogen.

Als ze Diablo II daadwerkelijk goed terugbrengen, dan is m'n leven wel voorbij.
Hahaha ik moest keihard lachen om je laatste zin, omdat ik precies weet hoe dat voelde.
Nachten lang doorhalen met vrienden en binnen 3 dagen op LVL 94/95/96 zijn met mijn beloved Necro.
Vrienden met een Barb hoefden maar 1 "Walking Bison" af te maken en ik kwam Bonewall.

Enemies konden geen kant op en we deden gekke damage.
Altijd die spanning of je dood zou gaan op Hardcore level.
Gekke damage? Hold your sister for the crazy!
Ja gekke damage omdat we op hardcore met alleen 1 Barb en mijn Necro het hele veld zowat slachten.
Ik bleef bonewall spammen XD.

oohhhhh the memories :+
Ik heb goede en minder goede herinneringen echter. Tot en met versie 1.0.9 vond ik Diablo 2 heerlijk om te spelen, vooral online. Vanaf 1.0.10 en hoger kwamen de synergies en veranderde het spel best wel in een gear-grinding festijn. De lol ging er wel een beetje vanaf bij mij vanaf dat moment.
Als je zoals ik al 3 jaar (of langer... heb het uiteindelijk 6 jaar ononderbroken gespeeld)non-stop speelde, was LoD, en vlak daarvoor de patch met synergies, echt een frisse wind in het spel. Vóór synergies waren bepaalde builds simpelweg niet viable. Ná synergies kon je van elke build een werkend character maken (uiteraard nog altijd beperkt als je min-maxte).

Diablo II heeft altijd als essentie gehad, dat er gear moest worden gefarmd. Dat is niet veranderd. Ik denk wel dat de introductie van skill charms via o.a. de Ubers meer end-game toevoegden, maar tegelijkertijd een power creep introduceerden, die farmen bijna lachwekkend maakten. Ik kan het me niet precies meer herinneren, maar vanaf het waypoint tot een Baal Kill deed ik met m'n Sorc echt waanzinnig snel. Alleen Lister was gevaarlijk als je pech had met immunities, maar mijn merc was toentertijd zodanig goed gegeared dat ik rustig stil kon staan.

Maar de uitdaging zat 'm voor mij het vinden van specifiek gear, om vervolgens een nieuw character te starten om weer een build te proberen met dat gear. Ik ben daarom ook een fel tegenstander van Respec en ik hoor dat 't er tegenwoordig wel in zit, zuur.

Mijn 1e sorceress was bijvoorbeeld puur om Mephisto te farmen en op HC was dat best spannend, met een armor vol Topaz en verder amper resistances. Zodra ik bepaald gear had, maakte ik een andere en die gaf ik Stormshield en Thundergods Vigor (dat werd mijn standaard build op een gegeven moment). Later kwam er dan een Call to Arms bij.Vervolgens ging ik op zoek naar Crushing Blow gear om daar mee te experimenteren, enzovoort. Ik heb me echt nooit verveeld, tot ik van elke class tig builds had en 3 accounts met mules, maar zelfs toen, ben ik nooit gestopt. Dat kwam pas toen ik op vakantie was en een vriend vroeg of hij m'n mules mocht gebruiken. Toentertijd waren al mn wachtwoorden hetzelfde en de accounts verschilden ook minimaal, dus toen ik terug kwam van vakantie waren al m'n OP characters gestript. So much for friends. Dat was voor mij de doodsteek.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 11 mei 2020 12:15]

Dat was dan ook geen vriend Oxyl, lesje wel geleerd neem ik aan? Pas als je mensen een lange tijd kent, ze voor je klaar staan en vice versa, dan kun je het vrienden noemen.
Diablo 2 was heel goed en ik heb er ook een leuke tijd mee gehad, maar Diablo 2 heeft ook heel goede nieuwere spellen geïnspireerd. Spellen die op zichzelf weer wat interessante verbeteringen hadden, die ik nu zou missen als ik D2 weer start. Ik vraag me af of D2, remake/remaster of niet, nog wel boeiend is als er ook een Grim Dawn is. Warcraft 3 reforged sloeg ook nergens op en was voor mij vooral een weergave van de lessen die we sindsdien geleerd hebben van hoe dingen soms ook niet moeten.

Aan de andere kant is ondanks het succes van Grim Dawn ook nog het originele Titan Quest succesvol, dat nog steeds heel actief ondersteund en gespeeld wordt en 13 jaar later nog een nieuwe uitbreiding heeft gekregen samen met een flinke graphics update.
Sterker nog, er is een heel aardig gelukte MOD / total conversion van Diablo II in de maak die draait op Grim Dawn + Ashes of Malmouth + Forgotten Gods expansions genaamd: Reign of Terror.

Je kunt in Reign of Terror alle 5 Acts van Diablo II + Lord of Destruction compleet doorlopen voor alle D2 classes. Alle sound effects en muziek van het origineel zitten er in en het is een feest van herkenning. :)

Wel is het duidelijk dat het op de Grim Dawn engine draait, en zitten er nog Grim Dawn onderdelen (zoals de sterrenbeelden bijvoorbeeld) in en ook items uit Grim Dawn zitten er nog in. De ontwikkelaars zijn wel bezig om die op termijn eruit te halen om het meer vanilla D2 te maken.

Ik persoonlijk vind het in ieder geval een aanrader!
Om een of andere reden nooit echt in Diablo II kunnen komen terwijl ik echt veel plezier heb gehad met NOX en Torchlight 1 & 2
Tja, mensen kijken terug naar de games die ze vroeger(voor veel mensen hier tijdens hun jeugd) speelden en zien alleen maar de positieve herinneringen. Weinig games van vroeger kunnen echter voldoen aan de kwaliteitsstandaarden die we tegenwoordig van games verwachtten.

Veel oude games hebben vergeleken met vandaag enorm slechte UI's, zijn qua controls ouderwets en achterhaald of er spelen andere dingen op die we nu niet meer accepteren(denk aan de enorm belabberde pathfinding in de originele Red Alert, vroeger geen probleem, maar kan niet mee komen met die van moderne games).

Ik zeg niet dat mensen geen lol kunnen beleven aan het opnieuw spelen van oude games, maar denk wel dat het in dat soort gevallen vooral leuk is vanuit nostalgisch oogpunt.
Nog één waypoint
Alweer wachten tot die kolere stamina balk vol is...
Als ze Diablo II daadwerkelijk goed terugbrengen, dan is m'n leven wel voorbij.
LOL!!

Maar inderdaad. Diablo 2 zit diep.
Net als Starcraft en Warcraft. Daarom willen mensen ook weggeblazen worden door remakes ervan.

Het maakt echt niks uit wat voor label je op die games plakt, op het moment dat ze opnieuw worden 'uitgebracht' willen de giga Blizzard fans gewoon Blizzard quality.

Dat ze nu letterlijk terugvallen op communicatie?!

Ik vraag me dan sterk af of Blizzard er uberhaupt nog bovenop gaat komen.
Van 1 van (zo niet DE) sterkste studio in (PC) gaming, naar........ dit........ Ik wil een Blizzard fan blijven, maar ze maken het zichzelf zo verdomde moeilijk.

Kortom, ik bereid me alvast voor op een complete teleurstelling.
Nou ja, onder andere. Er waren ook andere cutscenes, met een meer filmisch effect beloofd (en getoond), die er uiteindelijk domweg niet in bleken te zitten. Maar het kapot maken van een game van 15+ jaar oud, die nog steeds door veel mensen met veel plezier wordt (werd?) gespeeld, dat is gewoon een hele stomme zet en ik geloof er vooralsnog dus ook niets van dat Blizzard er van zou hebben geleerd. Ze lijken inderdaad de kern van het probleem niet eens te snappen...
Het werd geadverteerd als een remake, met nieuwe story elements die beter bij de huidige World of Warcraft lore paste met references van plotholes die in latere expansions gevuld zijn. Ik had dat *juist* gewild, dit was de voornaamste reden dat ik het spel had gekocht.

Dan komen ze opeens met "nee het is toch maar een remaster" bijna een jaar later. Sorry hoor maar ik voelde me echt bedrogen.
Ik vraag mij af of ze echt geloven dat dat het probleem is, of dat ze eerder een drogredenen zoeken om hun eigen stommiteiten niet te moeten toegeven ...
Dit zeggen ze om geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen. Als Activision-Blizzard zegt "We hadden duidelijker moeten communiceren" dan heeft dat geen implicaties, maar als ze zeggen "We zullen ons in het vervolg onthouden van valse reclame uitingen" dan zou dat in theorie tot een aanklacht kunnen leiden. Wij hebben niets fout gezegd, jullie allemaal hebben het gewoon verkeerd gehoord.

En dit doen ze constant. Hong Kong demonstranten bannen? Dan laten ze wat PR gebrabbel los welke matige journalisten vervolgens oven pennen en een 'excuus' noemen. Zie vooral de +2 comments van het toenmalige artikel:
nieuws: Blizzard biedt excuses aan voor gebreken Warcraft 3-remaster en beloo...


Edit. Het is een klassiek voorbeeld van 'Weasel words'.

Je zegt dingen die gemeend of betrokken klinken, maar nergens geef je aan dat je ergens iets fout hebt gedaan. Eenvoudig Nederlands voorbeeld: "Het spijt mij dat jij pijn hebt." Ik vindt het vervelend dat iets jouw schaad, maar ik wil op geen enkele manier verantwoordelijkheid dragen, ookal heb ik het veroorzaakt. Zie ook, telecom providers en overheidsinstanties die uitblinken in zulk taal gebruik.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 11 mei 2020 08:56]

Inderdaad
Het lijkt er op dat Activision blizzard games nu keihard aan het uitmelken is met matige remakes die niet in de buurt van het origineel komen.

Hoezo een ooit goede naam door de modder sleuren. Blizzard maakte echt top games. En sinds diablo Imortal gaat het alleen maar achteruit.

Ze hebben hots gedropt. War raft 3 reforged was een flop :(

Hopelijk kan het ooit nog wat gaan worden. Maar heb er op dit moment niet echt vertrouwen in.
de broncode incl. de synopsis is bij een aantal vroege exemplaren van de Japanse versie per ongeluk meegebrand op de cd. ze zullen wel zoon versie bemachtigd hebben, en op die basis een remaster maken.
daarnaast zwerft het geheel ook op internet, dus de broncode leeft nog.
A trip down memory lane....
Cd key ban omdat je een loot bot gebruikte en een paar weken later de “befaamde” maphack... het ergste was dat ik net weer een nieuw game had aangeschaft met “verse cd-key” en van een maatje hoorde dat maphack veilig zou zijn...not....dag later weer een cd key ban.

Ik heb hier geloof ik wel 5 dezelfde spellen liggen, met nog een paar niet gebruikte cd keys...

Schiet me nog te binnen: de V&D had toentertijd nog wel eens de boekjes in de cd’s in de schappen liggen...kan me nog herinneren dat ik daar nog wel eens (paar keer) een cd key heb opgeschreven en ongegeneerd thuis heb gebruikt ‘Ahum’

Maar voor Diablo 3 heb ik zowel de CE voor de pc, de Xbox 360 en de Xbox one versie gekocht...
Jij kwam ook graag bij de V&D om diezelfde reden *Kuch* hoe vermakelijk. hahaha
Is dit de toekomst ? remasters en remakes ?
Wat bij de filmindustrie al standaard is, is nu eindelijk (helaas) ook naar de gamingindustrie gekomen. Een gebrek aan inspiratie, en vooral veilige titels: zelfde genre, zelfde verhaal, lieftst een remake or remaster van iets dat al succesvol was. Zo spreek je precies dezelfde demografie aan en heb je het meeste kans op makkelijk geld verdienen zonder al te veel risico dat het flopt. Investeerder/aandeelhouders vinden dat fijn, waarop op hun beurt de directie dat ook fijn vindt, dus iedereen wint, toch? ...

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 11 mei 2020 08:25]

Veel van mijn favoriete films (en muziek for that matter) komen ook uit een tijdperk van voordat ik geboren ben. Dat zou voor games ook prima kunnen gelden, voor mensen jonger dan ik dan. :P Ik gun een nieuwe generatie gamers ook het plezier dat ik heb gehad aan games als bijvoorbeeld Diablo II, Age of Empires en Red Alert II. Ondanks dat ze er (definitive edition daargelaten) verouderd uitzien, zijn het wel sterke games en als die door een remaster weer (langer) toegankelijk gemaakt kunnen worden voor nieuwe gamers dan vind ik dat best een prima ontwikkeling eigenlijk.
Ja, alleen de oude hits zijn ze nu ook met autotune en ronnie flex aan het remasteren.
Beetje hetzelfde als wat ze met W3 hebben gedaan met de 'remaster'
Haha! Oke, dat is misschien wel een belangrijke kanttekening erbij, dat de essentie van het spel wel intact blijft.
Juist, consument (weer) als grote verliezer :)

Gelukkig komt cyberpunk dit jaar nog uit en hopelijk Baldurs Gate 3
Het is helaas een standaard die wij, de consumenten, zelf om vragen. Kijk naar de populaire titels, we willen maar al te graag die remake van die éne classic! En we pre-orderen nog steeds massaal Call of Duty 17, Assassin's Creed 29 of Battlefield 11.

Dus, als je een game dev. bent... zou je dan het risico nemen om iets origineels en compleet nieuws te maken, met alle risico dat het misschien niet zo goed verkoopt of zelfs flopt? Of zou je Call of Duty 20 maken waarvan je zelfs deels de code en modellen kan hergebruiken wat vervolgens een gegarandeerde hit wordt?

Als remakes en inspiratieloze vervolgen niet zouden verkopen hadden we er niet zoveel van tegenwoordig!
Tja, dit krijg je bij elke industrie die economisch volwassen is. Gelukkig heeft Steam genoeg kleine developers die geweldige dingen kunnen neerzetten.
Heu nee, het is de huidige realiteit. Men produceert nu eenmaal wat goed verkoopt.

Niets mis mee overigens, als het niet uitbesteed wordt aan een club die er ervaring mee heeft dan kunnen dit soort projecten prima gebruikt worden om interne medewerkers aan het werk te houden tussen grote projecten door, of om mensen op te leiden.
Bedrijven die je links moet laten liggen zijn bedrijven die afkomen met remasters, remakes en genre-kopies (Survival, MOBA, Battle Royal schapen).
Ik ben zelf wel blij met sommige remakes en remasters. Dan praat ik wel meer over de succesvolle versies zoals spyro en de Rachet en clank trilogie die ik nooit eerder had gespeeld. En er zijn best nog genoeg andere spellen die ik best opnieuw zou willen spelen. Dus ja het hoeft niet slecht te zijn mits het goed gedaan wordt.

Al vind ik inderdaad wel dat het de overhand krijgt. Maar dat zal dan ook wel komen omdat we ook niet alle spellen leuk vind. En er inderdaad ook minder nieuwe games lijkt uit te komen.
Vroeger zou ik een gat in de lucht springen van blijdschap. Dat deed ik ook bij Warcraft 3 Reforged. En we weten allemaal hoe dat afgelopen is.
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat ze de broncode van van DII kwijt waren.

Dat stond zelfs hier op tweakers.

nieuws: 'Komst Diablo II-remaster is onwaarschijnlijk door verloren code en a...

Dus of daar is iets veranderd of ze hebben het opnieuw gemaakt. Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk.
Dat zeiden ze ook over Vanilla World of Warcraft, maar ze hebben die broncode toch ook teruggevonden :x
Volgens mij hebben ze dat over Vanilla nooit gezegd, wat ze voor zover ik weet wel aangegeven hebben is dat ze destijds niet alle changes bewaard hebben, ze hadden dus nog de laatste build (1.12), maar niet alle voorgaande builds 100% volledig compleet.

Van het stukje 0.1 tot 1.12 hebben ze dus niet alle origele data meer, van 1.12 tot nu zouden ze die wel hebben.
Het gerucht is dat een medewerker nog een oude 1.12 build had teruggevonden op een disk/storage bij zijn thuis. Hierdoor hebben ze classic kunnen realiseren, maar met veel van de 1.12 data omdat alles van daarvoor verloren is gegaan.

Het werk dat Blizzard in Classic heeft gestoken verdient wel een pluim, het zal zeker wel wat manuren gekost hebben om alles op punt te krijgen en aangepast aan de nieuwe infrastructuur van hun backend omgeving.
Ze? Neen, 1 iemand die het gefixt heeft na zijn werkuren omdat hij zelf fan was.
Daar heb je helemaal gelijk in, plus dat je herinneringen en het plezier daarin vervagen door een remaster.
Precies! Het leven gaat door, dat je vroeger maanden van je leven verspilde aan een topspel betekent niet dat het nu nog steeds boeiend is.
Net vorige week de diablo II met LoD geïnstalleerd. Zou wel fijn zijn als er een waardige remaster is. Spelen op 800x600 is toch niet alles.
2 windowed schermpjes naast elkaar. Prima te doen ;-) Het grootste probleem vind ik dat het bijna niet meer gespeeld word en ik het traden juist het leukst vond.
Daar vergis je je in :) Natuurlijk zijn er niet meer zoveel spelers als vroeger, maar er is zeker nog wel een flinke community aan het spelen. Zeker na een ladderreset is het weer bruisend. Traden gebeurt ook nog veel, alhoewel dat nu veelal via een tradingforum gaat.
Vorig jaar nog gespeeld. Kon alleen nog met forum gold traden :-) Maar het was zeker niet meer zo als 10 jaar geleden.
Een degelijke moderne resolutie, intact gelaten gameplay, een wat geavanceerdere bot detectie en misschien wat nieuwe runewords? Wie weet...
Een degelijke moderne resolutie, intact gelaten gameplay, een wat geavanceerdere bot detectie en misschien wat nieuwe runewords? Wie weet...
Zoals al gemeld; het is een remaster, geen remake. Moderene resolutie zeker, intact gelaten gameplay zonder twijfel. Maar daar stopt het ook. Nieuwe runewords kun je absoluut vergeten; er wordt niets aan de gameplay verandert. Niets.
Heeeeel mischien geavanceerde bot detectie als ze Warden ook hier voor gaan inzetten. Maar ik zou er niet op rekenen.

De kern is dat ze alleen de assets remasteren. De code van het spel blijft ongewijzigd. Alles ziet er wat leuker uit maar verder verandert er helemaal niets.
Als dat echt zo was, dan was W3 remaster niet zo extreem botched lijkt me. Blijkbaar doen ze meer dan alleen maar wat plaatjes vervangen.
De botch van W3 reforged zit hem in het feit dat er veel meer verwacht werd.

W3 reforged is, letterlijk, nieuwe plaatjes in de campaigns en een nieuw menu. That's it. De reviews zeggen dus ook allemaal dat de gameplay gewoon hetzelfde is als dat het altijd was, dat het menu hapert, de graphics er goed uit zien, maar dat het niet was wat Blizzard beloofd had; een remake waarbij de campaigns en missies opnieuw bekeken zouden worden.

Bottom line: Nope, ze hebben nauwelijks meer gedaan dan plaatjes vervangen en W3 was niet zozeer een botch alswel een marketing nachtmerrie.
Voor die hogere verwachtingen is Blizzard wel zelf schuldig geweest he. Ze hebben hele toffe filmpjes getoond en dingen beloofd die gewoon uiteindelijk niet in het eindproduct blijken te zitten. Remastered cutscenes, gewijzigde verhaallijnen om de lore beter aan te laten sluiten, meer focus op sommige characters, zit er allemaal uiteindelijk niet in, ondanks dat Blizzard hier gewoon zelf(!) mee is gekomen.

En eerlijk is eerlijk, als je een 15+ jaar oude game gewoon stuk gaat maken en functionaliteit verwijdert, dan mag je van mij gewoon spreken van een 'botched job', hoor...
Ik meende juist dat W3 Reforged ook juist als probleem had dat er allerlei functionaliteiten waren weggenomen en dat deze tot overmaat van ramp ook nog eens weggehaald waren uit de oude versie van het spel.

Maar ik heb hem niet gekocht/gespeeld, dus mij kun je van alles wijsmaken :)
Dat geldt meer voor de multiplayer.

De single player is min of meer hetzelfde gebleven buiten de nieuwe graphics. De Culling of Stratholme kaart is aangepast, de armor-wijzigingen en de vernieuwde units Ballista->Glaive Thrower zijn zitten al in de eerste campagne, maar buiten dat is de rest hetzelfde gebleven als vroeger. Dit terwijl er juist veel meer vernieuwing "beloofd" werd. Wil je de oude campagne in een nieuw grafisch jasje, dan zit je met Reforged goed. Verwacht je eigenlijk de verwachtingen welke Blizzard ons in eerste instantie "beloofd" hadden, dan kom je van een koude kermis thuis.

Ik speel zelf geen MP, maar van wat ik begrepen heb, ontbreken de volgende dingen:
- Geen Clans
- Geen tournaments
- Geen profielen die je in kunt zien
- Geen ranked games
- Wacraft 3 'classic' de nek omgedraaid

Dus in plaats van een verbetering van de multiplayer, waren het helaas flinke stappen terug.
Het ergste is waarschijnlijk jouw laatste punt nog wel, remaster prima, dat daar beloften niet waar worden gemaakt oke... maar de classic uitvoering van de Game om zeep helpen, want WC3 classic bestaat nu gewoon niet meer, want ook als je reforged niet koopt en de classic weer installeerd mist er vanalles. Is nog wel het ergste dat men een game, die toch wel redelijk bij de kalssiekrs hoort, zo om zeep te hebben geholpen.

Blizzard maakt de laatste paar jaar helaas... aardig wat blunders... komende van een oudgediende, die werkelijk elke 'echte' Blizzard game in zijn library heeft.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 11 mei 2020 11:43]

Je vergeet even te vermelden dat mensen niet meer de oude versie van het spel kunnen spelen en dat de voorwaarden zodanig zijn aangepast dat Blizzard nu eigenaar wordt van alle mods en maps die gebruikers maken (om een tweede DOTA te voorkomen). Verder heb ik Reforged zelf niet gespeeld maar heb ik ook verhalen gehoord dat alle door spelers gemaakte content niet meer beschikbaar is en dat zelfs de vervangen plaatjes van een veel lager niveau waren dan wat er was beloofd.

Ik heb zelf weinig hoop voor een Diablo 2 remaster, ik wacht wel op POE2 of iets vergelijkbaars.
Dat zijn echter allemaal zaken die heel weinig met het spel zelf van doen hebben. W3 Reforged heeft, aan de codebase, nagenoeg geen veranderingen. De manier waarop poppetjes bewegen, de doelen van de missies, het verloop van de campagne, de abilities van de poppetjes, de manier waarop schade of looppaden berekend worden, is allemaal onveranderd gebleven. De kern van het spel is exact hetzelfde als hij altijd geweest is.
Dat zijn echter allemaal zaken die heel weinig met het spel zelf van doen hebben. W3 Reforged heeft, aan de codebase, nagenoeg geen veranderingen. De manier waarop poppetjes bewegen, de doelen van de missies, het verloop van de campagne, de abilities van de poppetjes, de manier waarop schade of looppaden berekend worden, is allemaal onveranderd gebleven. De kern van het spel is exact hetzelfde als hij altijd geweest is.
Zag op reddit dat er toch ook wel wat campagne verschillen zijn. Sommige bedoelt, maar sommige zijn gewoon nieuwe bugs. Enemy heroes die bijvoorbeeld zonder items spawnen, of attackwaves die nu op andere momenten beginnen.
Er zijn aardig wat bugs die gepatched zijn, dus nu niet meer spelen, maar er waren wel degelijk heel veel gameplay/sound/visual gerelateerde issues die het spel daadwerkelijk anders maakte.

Los daarvan kan je je afvragen of je wel al die andere issues kan noemen en dan doen alsof dat allemaal geen verandering is als je in een game zelf mechanisch geen verschil hebt. Wat maakt dat namelijk uit als je geen ladder hebt om te gamen? Single player is nog steeds botched, je kan geen cheats gebruiken, kan niet pauzeren, kan niet f10ER-en. Alles is inderdaad hetzelfde voor een heel selectief kleine sectie van de game.
Warden werd al gebruikt voor D2.
Toch gok ik op nieuwe Runewords :)
probleem is dat een verhoogde resolutie (mits ze dezelfde scaling mechanic aanhouden) de gameplay verandert, aangezien je meer ziet over het veld (wat bepaalde area's doortravelen makkelijker maakt (Lost tower bijv..)) en de skillrange aanpast (fireballs / javalins / teleports etc). Ik vind die game zelfs nu nog op 800x600 meer dan prima te spelen.
(mits ze dezelfde scaling mechanic aanhouden)
Dat is een beetje onzinnig.... Als je op hogere resolutie dezelfde scaling aan houdt heeft het geen zin om ook hoge resolutie assets toe te voegen..... Je ondersteund die hogere resolutie juist zodat je kunt zorgen dat alles er leuker uit ziet.

Ga er dus maar van uit dat het kijkvenster gelijk blijft; net zoals bij W3 Reforged of, bijvoorbeeld, bij WoW waar zelfs de aspect ratio verandering er niet voor zorgt dat je meer te zien krijgt....
Dat was meer vanuit de denkrichting dat de engine hetzelfde blijft en alleen de assets veranderen, vanwege de rendering die ze gebruiken kan je de resolutie niet omhoog gooien zonder de view aan te passen omdat de sprites 1:1 op beeld werden gerendered. verder ben ik dan ook wel benieuwd wat ze hiermee gaan doen, want sprites down/upscaling heeft nooit echt "goed" gewerkt zonder artifacts te introduceren. Ook een reden waarom je in Terraria bijvoorbeeld meer view krijgt als je een hogere resolutie hebt, vanwege pixel-perfect rendering.
De sprites zijn onderdeel van die assets die vernieuwd zullen worden. Zoals ook bij W3 Reforged het geval is.

Nou praten we al een tijdje niet meer over sprites maar dat is in deze gevallen nog duidelijker; voxels zijn heel eenvoudig te scalen omdat ze niet plaatje-gebaseerd maar vector-gebaseerd zijn. En zelfs dat is alweer achterhaald maar de meest eenvoudige manier om het uit te leggen ;-)

Dus ga er maar vanuit dat het kijkvenster gelijk blijft maar afhankelijk van de resolutie de verschillende onderdelen meer pixels bevatten.
ik ben zelf een game developer, voxels zijn voor 3D (volumetric pixel).
als ze vector art gaan gebruiken dan scaled dit inderdaad gewoon vrij met resolutie, dit verandert wel de hele feel van de game though, aangezien de blockyness juist een retro effect geeft op een boel dingen, nou zou je dit post-process kunnen doen maar dit gaat nooit hetzelfde aanvoelen of met fatsoenlijke controle gedaan kunnen worden.

Daarnaast lig je dan basically models te renderen (wantja de vector art moet ergens vandaan komen) waardoor je weer lighting en animatie problemen krijgt. Initieel zou ik vermoeden dat ze gewoon de huidige assets pakken (wat al 3D models waren) en die gewoon op hogere resolutie uitrenderen. Alleen zullen de source assets daar niet gemaakt op zijn (low resolution textures / low poly models). Dus whatever ze doen het is een flinke klus om hetzelfde gevoel te gaan geven.
Alleen zullen de source assets daar niet gemaakt op zijn (low resolution textures / low poly models). Dus whatever ze doen het is een flinke klus om hetzelfde gevoel te gaan geven.
Blizzard heeft zelf aangegeven dat alle source assets zowieso verloren zijn gegaan. Het gaat dus een volledige rebuild worden. Dat is inderdaad een flinke klus, vandaar dat (er het vermoeden bestaat dat) men er al een jaar of 3-4 mee bezig is.
Best een risico... D2 is toch voor velen 'de perfecte game', al is het alleen in herinnering. Met D3 was de kritiek ook al snel men had gehoopt op een moderne versie van D2 met een nieuw verhaal.

Het lijkt me dat aan een remaster weinig eer valt te behalen. Het verhaal kennen we al, de gameplay ook. Als er inhoudelijk geen verbeteringen worden doorgevoerd, want wees eerlijk er waren best verbeterpunten, waarom zouden we hier dan met z'n allen enthousiast van moeten worden?
Vorig jaar heb ik Diablo II weer eens geinstalleerd en ik was positief verrast over de nog aanwezige online community (inclusief alle gebruiken van toen :D ). Ik speel nu voor het gemak Diablo III op mijn Xbox, maar dat haalt het toch niet bij II.

Ik zou wel enthousiast worden van een nieuwe boost aan Diablo II online, maar vraag me af in hoeverre dat echt gaat gebeuren dan. En in hoeverre het dan wordt zoals het was, want zoals je zegt: de herinnering. :)

edit: vandaag weer geïnstalleerd en gelijk weer hooked. Prima te spelen op 800x600 en verrassend levendige online community.

[Reactie gewijzigd door Wouterkaas op 11 mei 2020 23:12]

Dat er mobiele games in ontwikkeling zijn was al duidelijk maar het blijft angstvallend stil rondom Diablo 4 mobile. Blijkbaar is het geen simpele reskin.

Heb Diablo 2 een aantal jaren terug nog gespeeld maar zoals hierboven aangegeven kunnen die graphics het spelplezier aardig verzieken met die resolutie. Ik bedank ervoor als het niet opgeschaald wordt.
Nou, gewoon niet inderdaad. Fans die een reboot zoeken doen er beter aan een van de vele uitstekende mods voor diablo te checken, waaronder median xl of path of diablo. Keurig hun eigen launchers, w10 ready, eigen servers, discord chat erbij, online trading pagina etc etc.

Die onzin die Blizzard tegenwoordig uitvoert is volgens mij vnl gebaseerd op marketingafwegingen: retro is hot dus Blizzard moet ook retro. Dat de assets verloren zijn gegaan houdt ze kennelijk toch niet tegen.
Dit staat wel in groot contrast met het volgende artikel:

https://blizzardwatch.com...nt-get-diablo-2-remaster/


TLDR: De brondcode van Diablo 2 is corrupted geraakt door een backup failure bij Blizzard north, sindsdien heeft Blizzard nooit een kopie meer gehad van die complete code. Dus zouden ze moeten rekenen op een medewerker die mogelijks delen van de code mee naar huis heeft genomen voor thuis te kunnen testen.

Lijkt me zelfs nog een veel "erger" verhaal dan de restore van WoW classic, ik zou er nooit tegen zijn. Diablo 2 is waar RPG en ARPG voor mij echt begon, Diablo 2 was voor mij de deur die WoW heeft open gedaan. Het is en blijft een magische game in elk opzicht, uren na uren heb ik mij kunnen amuseren met pvp buiten Rogue Encampment.
Ik zou dat verhaal toch wel met een korreltje zout nemen.

Je gooit niet jaren aan patches achter de release aan, plus een volledige expansion met nieuwe classes, abilities en alles zonder toegang tot de source, die heb je toch wel echt nodig om alles te laten werken, inclusief multiplayer.

Als dat kan lijkt het me sterk dat het bijna 20 jaar later niet mogelijk zou zijn om alsnog iets ermee te doen. Je kunt altijd reverse engineeren waar nodig, het is niet alsof dat ook niet al is gebeurd met andere games.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True