Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Afbeeldingen van ASRock H410-moederborden verschijnen online - update

Er zijn afbeeldingen van zeven ASRock-moederborden met de Intel H410-chipset verschenen. Het lijkt hierbij te gaan om zes micro-atx-moederborden en een mini-itx-variant. Releasedata en adviesprijzen van de moederborden zijn nog onbekend.

De moederborden werden ontdekt door TechPowerUp. De moederborden gebruiken socket LGA-1200, die tegelijk werd geïntroduceerd met Intels Comet Lake-S-cpu's. De moederborden maken gebruik van de H410-chipset, die het huidige H310-platform moet opvolgen. Dergelijke moederborden zijn vooral bedoeld voor gebruik in meer budget-georiënteerde systemen. Intels nieuwe H410-chipset toont veel gelijkenissen met H310. Wel is de bussnelheid opgehoogd van 5 naar 8 gigatransfers per seconde. Ook bevat de H410-chipset zes pci-e 3.0-lanes. H310 had zes geïntegreerde pci-e 2.0-lanes.

De H410-line-up van ASRock lijkt onder andere te bestaan uit zes micro-atx-moederborden: de H410M-HDVP, H410M-HDVP2, H410M-HDV/M.2, H410M/ac, H410M-HVS en H410M-HDV. Ook komt ASRock met een mini-itx-moederbord in de vorm van de H410M-ITX/ac.

De getoonde moederborden variëren onder andere in de hoeveelheid pci-e-slots en externe aansluitingen. Twee van de zeven moederborden ondersteunen daarnaast wifi. Het gaat hierbij waarschijnlijk om wifi 5, aangezien de benaming 'ac' wordt gebruikt. Vijf van de moederborden hebben een m2-aansluiting. Alle getoonde moederborden hebben twee dimm-slots voor ddr4-geheugen en vier sata-aansluitingen. Ook hebben de moederborden een 7-fasige stroomvoorziening.

Het is nog niet bekend wanneer de H410-moederborden van ASRock op de markt zullen verschijnen. Ook adviesprijzen zijn nog niet bekendgemaakt.

Update, 17:48: De H410-line-up van ASRock bevat geen dtx-moederborden, in tegenstelling tot wat in eerste instantie in dit artikel en op TechPowerUp werd vermeld. Het artikel is hierop aangepast.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

10-05-2020 • 17:16

45 Linkedin

Reacties (45)

Wijzig sortering
Mooi compact boardje voor normaal gebruik. Off-topic. Ik ben we een beetje los bij het socket wisselen wat Intel continu doet. Upgraden maken ze zo wel erg duur en de overstap naar AMD wel interessant.

1366 (2008 high-end) en parallel daaraan 1156 (2009)
Socket 2011 (2011 high-end) en parallel daaraan 1155 (2011)
1150 (2013)
1151 (2015 voor 100 en 200 chipsets voor Skylake en Kaby Lake. Coffee Lake officieel niet mogelijk)
1151 (2018 voor 300 chipsets) Voor Coffee Lake. Maar Skylake en Kaby Lake weer niet mogelijk)
2066 (2018 voor high-end)
En nu LGA 1200 in 2020.

Dit is toch niet normaal meer?
Low budget bordjes zoals gewoonlijk. Ik zou iedereen aanbevelen om dan eventjes door te sparen. Wat is het nut van de phantom Z490 4SR met 10 pin aansluiting eigenlijk?
Dat is een ATX 12VO moederbord, die heeft geen 3,3V en 5V pins, maar alleen 12V pins. Het is een nieuwe standaard van Intel die voor efficiëntere computers moet zorgen, volgens mij vooral op de prebuilt-markt gericht.
Ik zie geen andere moederborden op de markt die dit hebben. Zo vreemd. Levert Asrock er ook een adapter bij voor de oudere standaard?
Het is nog heel erg nieuw, dus er is nog zo goed als niets dat er gebruik van maakt, ik verwacht dat de komende tijd ook een paar voedingen en wat meer moederborden komen die er gebruik van maken. Of ASRock er een adapter bij levert, weet ik niet.
Ik ben erg benieuwd wat het prijsverschil word tussen de Z490 Phantom Gaming 4SR en de Z490 Phantom Gaming 4/ax. De moederborden zijn niet exact het zelfde maar hebben wel veel overeenkomsten buiten het feit dat de ene 12VO is en de andere de oude standaard.

Dat kan een redelijke indicatie zijn van hoeveel duurder een moederbord word door de extra componenten op het moederbord voor de powerconversion.

[Reactie gewijzigd door reistje op 10 mei 2020 18:34]

Low budget zegt toch alleen maar iets over het prijskaartje? Je brengt het echter als een tekortkoming. Wat levert door sparen voor voordelen op die voor iedereen geldig zijn?
Makkelijker te upgraden, handigere functies. Als je heel weinig geld hebt, koop dan niet iets aan de totale onderkant van de markt. Er is een reden dat ik geen 'nieuwe' athlon dualcore zou aanbevelen.

[Reactie gewijzigd door Ludwig005 op 10 mei 2020 21:57]

Makkelijker te upgraden
Met wat? er valt niks te upgraden aan intel's kant, en deze budget chipset mist niks wat aansluitingen betreft, je hebt er hooguit alleen minder.
Tja.... Intel budget bordjes.... Waarom zou je er op dit moment nog voor kiezen? AM4 + Ryzen 3100 en je hebt echt een top oplossing. Intel wordt op het moment echt gesloopt door AMD (enkele use-cases uitgezonderd). Weinig Intel CPUs hebben op het moment een plek aangezien AMD ze op ieder prijspunt verslaat.

[Reactie gewijzigd door itContinues op 11 mei 2020 10:58]

Ik kies tot op heden nog altijd voor Intel. Ik gebruik het dan ook niet voor een (power) desktop, maar voor
homemade servertjes (ESX). Voorwaarden die ik daarbij stel: rond 35W TDP, VGA-SUB, 128GB, minimaal 2 PCIE x16), Intel onboard. Dat kom ik met AMD niet echt tegen. Als er een Picasso CPU is kan, ben je bijna altijd sloten kwijt en de TDP van andere (niet-Picasso) CPUs ligt voor zover ik weet altijd hoger. En je bent eigenlijk verplicht een (duurder) X570 bord te nemen.

Tot op heden kwam ik dan doorgaans uit op een Asrock Pro4 of Extreme4 bord uit. Misschien dat de B550 borden soelaas gaan bieden, maar voor zover ik kan nagaan, kunnen die ook niet lekker overweg met Picasso.

Dus ik blijft voorlopig nog bij Intel. Gezien mijn eisen ben ik qua kosetn meestal dan ook goedkoper uit.
Waarom zou je 2x 16x sloten willen? (of VGA)

Daarbij is het, ook bij intel, misleidend omdat de 2 sloten of eigenlijk 8x zijn, of het 2de slot via de chipset is aangesloten, welke slecht met een 4x PCIe 3.0 verbinding met de CPU verbonden is, waardoor je een bottleneck hebt (als je echt 16x wilt gebruiken).

B550 gaat wel de 2x8x PCIe sloten config ondersteunen overigens.

Maar al met al denk ik niet dat jouw wensen lijstje aansluiten bij de gemiddelde PC koper en dat boardsparamount's opmerking dat je in (bijna) alle gevallen beter voor een 3100 (of 3300x) kan gaan voor heel veel budget shoppers wel op gaat.

[Reactie gewijzigd door Countess op 10 mei 2020 22:41]

Kijk, jij hebt een specifieke usecase en dan begrijp ik de keuze.

Maar voor de gemiddelde budgetgaming PC of general usecase kan ik op het moment geen Intel aanraden en dus deze planken ook niet, jij wel?
Als je de paar tientjes tekort komt is de i3-9100F nog steeds een hele goede chip hoor.
Dat zeker, al krijg je bij AMD wel een veel betere stock cooler erbij en je kan overclocken.
Al vind ik het op moment een lastige aankoop aangezien b450 geen ryzen 4000 serie gaat ondersteunen en je dus beter een maandje kunt wachten op b550.
Als je in de markt bent voor een budget Intel of AMD dan verwacht ik niet dat je upgrade pad je op korte termijn naar een 4000-serie AMD brengt.

Persoonlijk werk ik op dit moment ook op een B450 + 3700X en ik denk niet dat deze binnen 3 jaar vervangen gaat worden en tegen die tijd denk ik dat AM4 wel tegen zijn einde zit.
Daarom wacht ik even tot b550 dan gaat me pc iets langer mee want dan kan ik na een paar jaartjes er nog een 4000 serie cpu in doen.
Dat ontken ik ook niet. Maar koeler, vaak toch een wat duurdere moederplank en je bent die tientjes direct weer kwijt. Ik kan op dit moment niemand echt Intel aanraden. Dat is mijn punt in dezen.
Voor degenen die echt Intel willen, en ze worden toch wel verkocht.

Wie weet, ondanks hogere moederbordprijzen lager geprijsde cpu's. Moeten ze wel echt goedkoop zijn, een 3300X klopt de i5 9400 in genoeg benchmarks.
en ze worden toch wel verkocht.
Omdat OEM's geld krijgen van intel om ze te pushen, niet omdat er buiten dat veel redenen zijn waarom je in het budget segment zou verkiezen boven zeg een 3100 of 3300x.
In het echte budgetsegment wil je geen gpu gaan kopen, dan is AMD geen overweging tenzij je oudere Zen+ wil hebben.
Desktop zen2 APU's zullen niet meer zo heel lang op zich laten wachten.
Nja... dat heeft niet zo veel invloed op de verkoopt van deze plankjes voor consumenten, toch?
Holy cow, wat is de I/O achter van deze bordjes ruk! Volgens mij geeft ASRock geen ene [insert insult] om LGA1200. Zelfs de Gigabyte H310M S2H 2.0 heeft een betere I/O loadout dan sommige van deze borden, en dat op het laagste prijspunt. Jammer dit.

[Reactie gewijzigd door NotLikeTheOther op 10 mei 2020 17:25]

Wat is dan precies het probleem? Dit zijn bordjes voor low-end systemen, waar vaak nog een stokoude VGA of DVI monitor op wordt aangesloten. Goed genoeg voor je i3, Pentium of Celeron.
Het gaat mij meer om het feit dat er nul vooruitgang is. Als je wat goedkope b350 of b450 bordjes vergelijkt met dit dan krijg je gewoon meer bij AMD. Zelfs bij Intel zelf zijn er een aantal bordjes (H310) die exact hetzelfde leveren. Als zoiets dan toch 5 jaar mee moet gaan dan graag een kleine upgrade hier en daar. Geen idee wat de prijzen gaan zijn maar ik hoop niet dat ze hoger gaan liggen dan H310...
Deze H410 chipset is de onderkant vd markt, dat moet je niet met AMD B450 vergelijken.
Kun je beter met de AMD A320 chipset vergelijken.
Er zal ook nog wel een B360/B365 opvolger komen (H460?)
Prima io toch? 6 usb poorten, headphone jacks ethernet. Wat heb je nog meer nodig als niet gamende consument? Mijn io is misschien beter, maar ik gebruik nooit meer dan 5 usb (usb stick + garmin om mijn software te testen + muis adapter + toetsenbord )
Hoe bedoel je ruk? Ik denk dat voor de meesten dit meer dan genoeg, ja niet 6 usb 3 poorten maar de meesten gebruiken max 1 usb 3.0/3.1 poort voor iets waar een 2.0 niet tot instaat is.
De meeste mensen sluiten aan:

Toetsenbord
Muis
Bluetooth adapter
Wifi adapter
Usb headset (?)
Externe hdd/usb stick (?)
Zo is voor de meesten dit een prima bordje kwa I/O
Toch leuk dat een artikel over moederborden op moederdag wordt gepubliceerd :)
Waarom zit die stokoude PS/2 aansluiting er nog op :X
Ps/2 is op papier sneller dan usb wat betreft keyboardsje pc kan ook perfect individuele simultaan ingedrukte tietsen indentificeren.

Of dit nog een verschil maakt voor moderne computers ? :9

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 10 mei 2020 19:24]

Ik gebruik een PS2 toestenbordje om in mijn BIOS te komen om dat mijn k70 dat vertikt te doen (ook in bios mode) en voor mensen die hun oude toestenborden te fijn vinden om weg te doen
Ik zet m'n PC aan met een hengst op mijn PS2-muis. Zoiets werkt niet met USB.
Werkt hier anders prima.
Zodat ik mijn IBM model M keyboard van, wat zal hij zijn 30 jaar of ouder ?, kan blijven gebruiken.
Kan nog steeds prima leven zonder windows key.
Als de oude pc kapot gaat dan dien je niet nog eens extra een nieuwe muis en toetsenbord te kopen aangezien die nog niet kapot zijn ;).
Ik zie niet helemaal in wat de nieuwswaarde is van dit artikel? De Asrock H410 moederborden staan al op de website sinds de introductie van LGA 1200 (~ sinds een week). En bovendien, al zou het wél nieuw zijn vandaag, waarom wordt dan alleen Asrock uitgelicht en niet de andere fabrikanten zoals bijvoorbeeld Gigabyte, Asus of BioStar (welke ook allen al geruime tijd H410 borden op de website hebben staan)?

[Reactie gewijzigd door landcross op 10 mei 2020 17:30]

Hele nette rustige bordjes van ASRock dus weer. Niet te veel poespas, gewoon functioneel, moet het doen, biedt wat je ervan verwacht. Geen onzin erop die de meeste mensen toch niet nodig hebben of niet gebruiken, geen niche aansluitingen. Gewoon bij de basis blijven, weten wat werkt en dat goed doen.
Zou er een speciale reden zijn waarom de ITX versie een heatsink op de vrms heeft en de rest niet?
waarom niet? ik weet dat je graag een roze moederbord wil, maar die zijn lastig te vinden..
Welke kleur anders wit? Er is een heel klein percentage mensen die een witte build willen.
Straalt de warmte beter af.
Oja nieteens aan gedacht....... (wit trekt warme aan)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.