Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fabrikanten kondigen Intel Z490-moederborden aan

Na de aankondiging van Intels tiende generatie Core-cpu's, komen fabrikanten met hun Z490-moederborden. Onder andere ASRock, Asus, EVGA, Gigabyte en MSI brengen nieuwe moederborden met de LGA 1200-socket uit.

De Z490-moederborden worden geleverd met een LGA 1200-socket, die is bedoeld voor de aankomende Comet Lake-S-cpu's. Deze cpu's worden geproduceerd op een 14nm-procedé, en verschijnen op een later moment in de winkel. Wanneer dit precies zal gebeuren, is op het moment van schrijven nog niet officieel bekendgemaakt. Intel komt ook met de H470-, B460- en H410-chipsets. Moederborden met deze chipsets zullen goedkoper zijn, maar gebruikers leveren hiermee onder andere de mogelijkheid om de cpu te overklokken in.

Gigabyte brengt meerdere moederborden in de Aorus-serie uit. Deze moederborden gebruiken volgens de fabrikant grotere heatsinks en twaalf- of zestienfasige stroomvoorzieningen. Ook brengt het bedrijf een Z490-moederbord met geïntegreerd waterblok uit. Ook komt de fabrikant met een mini-itx-Z490-moederbord in de Aorus-serie.

Interessant is dat Gigabyte stelt dat enkele van zijn moederborden ondersteuning bieden voor pci-e 4.0, terwijl de Comet Lake-chips deze standaard niet ondersteunt. VideoCardz schrijft dat de fabrikant in een livestream bevestigt dat de Z490-moederborden ook zullen werken met intels aankomende Rocket Lake-S-processors, die wel pci-e 4.0 bieden. Enkele andere fabrikanten melden ook pci-e 4.0-ondersteuning.

ASRock komt ook met verschillende LGA 1200-moederborden, waaronder de high-end Taichi met ondersteuning voor pci-e 4.0 en 2,5-gigabitethernet. Dat moederbord biedt daarnaast ondersteuning voor drie m2-ssd's, en wordt geleverd met een wifi 6-adapter. De fabrikant komt verder met een micro-atx-moederbord en twee mini-itx-modellen.

Ook noemt ASRock meer betaalbare Z490-moederborden in de Phantom Gaming-serie, waaronder de Phantom Gaming 4SR. Dat moederbord is interessant omdat het gebruikmaakt van de ATX12VO-standaard, waardoor het geen stroomaansluiting met 24-pins heeft, maar een plug met 10 pins. De fabrikant introduceert ook enkele moederborden met H470-, B460- en H410-chipsets.

De line-up van Asus bestaat uit verschillende Maximus XII-modellen, als de Hero, Formula, Extreme en Apex. Ook brengt de fabrikant verschillende Strix-moederborden in verschillende formfactors uit. Zo komt het bedrijf met de Strix Z490-I met een mini-itx-formaat. De TUF-serie krijgt twee modellen in de vorm van de TUF Gaming Z490-Plus en de Z490-Plus Wi-Fi.

Nieuw is de Asus ProArt-serie, die is bedoeld voor creatieve professionals. De Z490-Creator 10G wordt geleverd met twee Thunderbolt 3-aansluitingen en 10-gigabitethernet. Asus verduidelijkt niet welke pci-e-standaard wordt gebruikt voor de moederborden. Asus komt ook met meerdere nieuwe Prime-moederborden.

EVGA komt met twee nieuwe moederborden: de Z490 Dark en Z490 FTW. Daarvan is de eerstgenoemde variant vooral bedoeld voor overklokkers, met een aangepast pcb-ontwerp en twee geheugen-dimmslots in plaats van de gebruikelijke vier. De Z490 Dark heeft daarnaast een een 18-fasige stroomvoorziening. Ook bevat dat moederbord twee displays waarop bijvoorbeeld de cpu-temperatuur getoond kan worden.

De Z490 FTW is een meer gebruikelijk atx-moederbord met standaard indeling en vier dimmslots. De FTW heeft een stroomontwerp met 14 fasen en ingebouwde leds in de heatsink. Beide EVGA-moederborden ondersteunen daarnaast wifi 6 en bluetooth 5.1.

MSI komt met acht nieuwe Z490-moederborden voor verschillende prijsklassen. De high-end Z490 Godlike is een e-atx-moedebord met een oledscherm naast de ddr4-dimmslots. Het moederbord heeft een 10GbE-netwerkaansluiting en een Thunderbolt 3-poort. De Z490 Ace en Z490 Gaming Carbon zijn beide ATX-moederborden met ondersteuning voor 2,5-gigabitethernet. De Gaming Carbon ondersteunt daarnaast wifi 6 dankzij een meegeleverde adapter.

Verder komt het bedrijf onder andere met een nieuw Tomahawk-moederbord. Dit model wordt geleverd een 2,5GbE-netwerkaansluiting en een 1GbE-connector. Ook noemt het bedrijf enkele B460-moederborden, waaronder een Tomahawk, Mortar en Bazooka. Deze bieden alle drie een vrm-ontwerp met 12+1+1 fasen.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

02-05-2020 • 15:02

63 Linkedin

Submitter: Shaidar

Reacties (63)

Wijzig sortering
Die EVGA heeft een aparte layout.
Maar enkel 2 geheugensloten?

Geen enkele chipset fan op deze borden, daarmee heeft Intel weer een voordeel t.o.v. AMD (X570) :P

Edit: dat lijkt dus zo maar is blijkbaar onjuist... helaas :)

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 2 mei 2020 18:47]

Bij de MSI Godlike en Ace worden de koelblokken actief gekoeld, en bij hardware.info spreekt men van "kleine fans in de koelblokken", dus dat klinkt mij als meer fans op een koelblok.
Ook de Asrock Z490 Taichi heeft fans. Wederom volgens Hardware.info "Forse koelblokken omringen het lga 1200-socket. Ze zijn voorzien van respectievelijk één (aan de linkerzijde bij de i/o) en twee (boven het socket) ventilatoren om de 14-fasige stroomtoevoer koel te houden"
Over Gigabyte wordt er dan weer geschreven "De Aorus moederborden maken gebruik van Fins-Array 2, waarmee de Taiwanese fabrikant aan wil geven dat er een groter oppervlak is dan met normale heatsinks. Eigenlijk wederom met de warmteproductie in het achterhoofd. Er zijn heatpipes aanwezig van 8 mm, terwijl er bij alle Aorus-borden speciale 'pads' zijn gebruikt die de warmte beter moeten overdragen."

Ik zie vooral forse VRM-fases, de topborden hebben er 16, en zelfs de middenmoot pakt uit met 12. De Aorus Master heeft 14 fases met een powerstage van 90A.
Alles tesamen klinkt dit je voor een dergelijk bordje met CPU een eigen zonnepaneeltje mag leggen, en nog eentje extra voor de airco }>
Inderdaad, als je dacht dat X570 erg was, dan worden deze borden nog veel erger qua actieve koeling.

Jammer, ik wil in idle zo veel mogelijk passief hebben. Zo'n irritant klein fannetje, en dan zelfs meerdere op één bord kan me gestolen worden.
Gigabyte ITX X570 hier met zo een kleine fan... In een open lucht case ... geen enkel irritant fan geluid want de fan draait gewoon niet! Enkel als je gaat benchmarken of zware IO gaat toepassen kan het draaien ( en zelf dan is het fluister stil want je hebt niet veel lucht verplaatsing nodig om de boel te koelen ). Je verward die irritante fans met die prutsdingen van 20 jaar geleden dat non-stop op 100% zaten te draaien. Deze dagen is men slim genoeg om fans te installeren dat draaien volgens temperatuur/snelheid curve.

Had ook schrik van wat ging worden met een kleine fan, wanneer gans je PC enkel de CPU fan draait ( op 600 rpm ) bij gewoon werk, in de praktijk kwam het erop neer dat het draaide zoals zoveel fans deze dagen. GPU onder de 45 graden = fan off. PSU onder de X graden = fan off. En ... Chipset fan onder de Y graden = fan off. En net zoals bij alle andere fans, is het curve gevoelig.

Als er rewiews zijn van X570 borden met fan geluid, dan waren dat borden waar men geen fan curve ingesteld heeft in de bios bij release.
Zo een amd athlon bord heb ik vroeger gehad er zat een fan bij die best veel geluid maakte .Om de processor te laten koelen.Het was alsof je in een machine kamer stond zoveel geluid maakte hij.Waargoed het is al een tijdje geleden gelukkig doen de moederbord fabrikanten dit niet meer.Ze gaan tegenwoordig alleen draaien als er een bepaalde temperatuur haalt.De monitoring vanuit het bios is veel beter geregeld.
En de moederborden van deze tijd zijn zeer goed.Ik ben alleen benieuwd hoeveel deze nieuwe borden mogen gaan kosten.
Grootste probleem ermee vind ik nog wel als zo'n vendor specifieke fan naar een X aantal jaar defect gaat. Succes met het vinden van een vervangende non-standaard fan op een moederbord waarvoor de fabrikant al jaren de ondersteuning heeft gestopt.
Heeft X570 de fans niet voor de PCIE4.0 controller? Dus tenzij je 4.0 SSD’s hebt Wordt die hele fan niet gebruikt naar mijn weten.
Deze fan hoef je - in ieder geval bij de MSI borden - niet te gebruiken als je dat niet wil, bij regulier gebruik zijn ze ook niet noodzakelijk (je kunt ze dus perfect passief gebruiken). Als ze noodzakelijk waren geweest hadden ze juist op de lager gepositioneerde modellen gezeten, aangezien die een minder krachtige stroomvoorziening hebben dan de topmodellen. Ze zitten er puur op voor als je je processor echt tot het maximum wil pushen.
Het verschil is dan wel dat het bij deze Intel moederborden nodig is voor het koelen van de VRM-fases omdat de Intel CPU's blijkbaar zo belachelijk veel vermogen trekken met die hoge turbo's en het 14nm procedé, terwijl het fannetje bij de AMD moederborden voor de chipset is.

[Reactie gewijzigd door DohnJoe op 2 mei 2020 19:44]

Dat is lachwekkend. Een EATX bord van 500 euro heeft maar 2 geheugensloten en er zitten 2 M.2. slots in de weg van PCI-E sloten. Ik heb het over de Z490 dark.
Dit bord is gemaakt puur voor max overclocks (al dan niet icm LN2). Door te kiezen voor een 2 dimmslot config hebben ze voordelen mbt signal integrity tov 4 dimmslots, waardoor er hogere dimm snelheden (en lagere latencies) gehaald kunnen worden. Alleen die hele stroomtoevoer van de Dark kost waarschijnlijk al meer dan sommige midrange z490 mobo's :)
Plus het kost zoveel omdat ze het kunnen vragen.
Goed punt :P

Ik denk dat een beetje NVME op die plek behoorlijk warm kan worden...
Lekker gesandwitched tussen videokaart en moederbord.
Als je een blower style videokaart hebt al helemaal.

Ik heb mijn NVME drive boven het bovenste pci-e slot en boven de videokaart.
Pakt dan ook wat airflow van de cpu koeler mee.
En een heatsink met thermal pad erop uiteraard ;)

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 2 mei 2020 15:31]

Dat komt omdat het een bord is speciaal gericht op overklokken.
Ze hebben geen PCI gen 4. Dat was een van de redenen dat de chipset van AMD zo warm werd.
Geen enkele chipset fan op deze borden, daarmee heeft Intel weer een voordeel t.o.v. AMD (X570) :P
Dat komt omdat je deze eerder moet vergelijken met de komende B550 borden van AMD (maar dan voor 4 keer de prijs).
Wel PCIe 4.0 (waarschijnlijk) maar alleen voor de lanes vanuit de CPU (zodra intel een CPU uitbrengt met PCIe 4.0 dan).

De chipset zelf heeft dus helemaal geen PCIe 4.0

[Reactie gewijzigd door Countess op 2 mei 2020 19:50]

Die fan op x570 is echt zoooooooooo irritant.
Misschien toch eens iemand zoeken met CnC kennis om een custom koelblok te laten maken.
En die van @Wulfklaue staat stil tijdens gebruik. Waar komen die verschillen vandaan?
Ander moederbord merk dat geen aandacht besteed aan geluid? ... Geen temp/fan curve? Nu, het is mogelijk dat bepaalde merken gewoon in de bios de boel op 100% staan hebben en dat je weeldegelijk fancurves hebt maar dat je deze manueel moet aanzetten in de bios.

Ik denk dat het enorm afhangt van welke setup je PC is. Als je een AIO draait en je hebt geen luchtverplaatsing rondom je CPU socket, dan gaat je chipset nooit zijn hitte kwijtraken en ... 100% draaien.

In mijn geval zit er een Noctua NH-L12S ( https://noctua.at/en/nh-l12s ) bovenop men CPU. Met een downdraft configuratie. Ik heb dus passieve luchtstroom dat de Chipset mee kan helpen koelen.

Indien dit een AIO zou zijn, dan ben ik zeker als je niet genoeg front fans hebt dat luchtstroom veroorzaken over je chipset, dat de chipset gewoon niet kan koelen. En dan moet de fan schreeuwen. En met schreeuwen bedoel ik schreeuwen voor help want als er een fan/onderdeel in je PC zit volop zit te roepen dat het niet genoeg lucht heeft om te koelen, dan heb je een probleem met je PC.

Een tip dat ik al jaren geef. Trek je niets aan van watercooling en andere crap. De beste PCs zijn die dat direct buitenlucht op je componenten blazen.

Ik gebruik gewoon een Silverstone RVZ02 waar de buitenpanelen verwijderd van zijn ( https://www.silverstonete...ct-rv.php?pid=606&area=en ). Aka, naakte case. Met als gevolg dat ik maar 1 fan heb dat actief draait ( CPU ) op gewoon werk. En PSU / GPU fans draaien gewoon niet.

Nu ja, ieder zijn eigen ding maar ik zie echt het nut er niet in van 3,4,5,6 case fans te draaien ( welke allemaal energie gebruiken ), geluid maken en dan een AIO of andere toestanden, in een technische gezien ovenbox. Minder fans = minder geluid. Open lucht = passieve cooling = idle fans. Enz ...

Is het mijn configuratie dat de chipset fan lekker laat rusten... mogelijk.
Hoe meer fans, hoe langzamer en stiller ze kunnen draaien plus dat je icm waterkoeling, lekker lage temps hebt ondanks een dikke overklok. Oja, de kast kan als je het goed doet ook gewoon dicht blijven ;)

Ieder zijn ding, zal ik maar zeggen.
Ik heb ook een hekel aan het idee. Het is een van de redenen waarom ik geen zin had om m'n X370 borden b.v. te vervangen door een X570.

Maar; heb nu een aantal X570 borden gebouwd en zoals veel mensen hier ook al riepen, die fan draait meestal helemaal niet. Enkel als je zware PCI-Ex4.0 acties uitvoert, zoals een benchmark, of zeer grote games / files naar je memory trekt, gaat de fan draaien.

En de drie borden waar 4.0 M2 SSDs in gingen, hadden allemaal absoluut 0,0 geluid van die fan. Alsof je een Noctua 40x25 flex op 50% duty cycle zet. Je ziet em draaien, je hoort een vage suis van luchtstroom, maar verder absoluut geen geluid.

Vraag me af welk bord jij hebt dat zo irritant is? De Asus / GB / MSI bordjes die ik trof waren absoluut niet irritant te noemen.
Eerst had in een Asrock x570 Phantom Gaming-ITX/TB3 en sinds vorige week een Asrock x570 Creator. De x570 fan draait constant.

Ik heb mijn oude MacPro ernaast staan als referentie want die is na 10jaar nog altijd muisstil

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 3 mei 2020 19:15]

EVGE (samen met die fabrikant die de AliExpess X79 bordjes maakt) snapt te minste dat 90 graden IO en power connectors tegenwoordig de way to go zijn. Waarom zitten we na jaren van backtray cases nog steeds met connectoren die recht op het bord worden gesoldeerd? Dat is leuk als je costum sleeved kabels hebt. Maar een hele hoop mensen hebben dat niet en zin alleen maar een halve cirkel aan draden. Het zal wel iets duurder zijn en moeilijker om automatisch te solderen, maar naar mijn idee zou dat niet zo heel veel moeten uitmaken voor een bord wat €300,- moet kosten.

Hopelijk gaan meer mobo fabrikanten het voorbeeld van EVGE volgen en op z'n minst een 90 graden ATX en USB 3.0 connectors toepassen op hun mobo's.
Als ik me goed kan herinneren, zijn er op AliEpress ook losse 90-graden powerconnector.
offtopic: Ik heb zo één, en ook voor de videokaart connectoren. Het maakt de connector echt enorm bulky, want het steekt erg uit de zijkant van je bord. Dat is met deze evga manier niet het geval.

De CoolerMaster versie die l3p linkt gaat meer de hoogte in, wellicht iets beter.
Wat zijn backtray cases? Google heeft geen verhelderende uitleg. En hoe helpen 90 graden io en power connectors? En bedoel je niet evga ipv evge?

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 2 mei 2020 16:11]

Denk dat hij cases bedoelt waar de kabels allemaal aan de achterkant lopen. En dat je daar ook vaak de harde schijf hebt
Mijn lian li pc-011 bijvoorbeeld.
EVGA heeft dan ook weer de authentieke dip-switches en - condensatoren op hun Z490 Dark mainbord gebruikt. :+

[Reactie gewijzigd door rookie no. 1 op 2 mei 2020 22:26]

Goed om te zien dat 2,5-5-10GBit stilaan zijn intrede maken.
Ik ben benieuwd naar de benchmarks, AMD gaat het toch echt wat warmer krijgen in het 10Core segment.

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 2 mei 2020 16:28]

Ik vrees dat de enige die het warm gaat krijgen de eigenaar van een nieuwe 10-core CPU gaat zijn :P Voor zover je 10-cores een segment kan noemen, want AMD heeft geen CPU's met 10 cores, je mag direct door naar 12 als je er meer dan 8 wil.
Intel nog ietsje meer: 250W TDP op PL2 om 5,3 GHz voor een klein minuutje te draaien. Niemand die zich daar druk over maakt...

[Reactie gewijzigd door MartineEekhof op 2 mei 2020 17:39]

Wat kosten die extra titels eigenlijk? Godlike, Ace, Gamin Carbon, ROG etc.etc.

De marketeers draaien overuren en dat mag wat kosten.
Ik lag echt in een deuk om die wilde namen voor 12-jarige klanten.

Of het zo gunstig is voor de marketing is een tweede: niet alle potentiële kopers zijn kids en op mij persoonlijk maakt het een ietwat bedenkelijke indruk.

Maar hoe het ook zij, lollig vind ik het wel. :D
Ik herken het bij mezelf ook terug. Een paar jaar geleden zou ik het wel leuk gevonden hebben maar ik ben wel een beetje klaar met het RGB gebeuren en de marketing namen.
Nog wat suggesties: Girlfriend, ÜberGlock, RGBeast, PhragMeister, Fastrari, Modderboard, nou ja ik kan nog wel even zo doorgaan :+
Al die verschillende sockets... Fabrikanten kunnen ondertussen net zo goed de CPU rechtstreeks op het moederbord solderen wat mij betreft. Ik heb eigenlijk nog nooit mijn computer ge-upgrade met alleen een nieuwe CPU. Tegen de tijd dat de computer rijp is voor een upgrade, is de socket toch al weer nieuw of zijn er diverse hardware upgrades aan de moederbord-kant ook nodig (USB-C, Sneller Ethernet, SSD poorten etc.).
Je beseft dat je dan alleen nog maar méér modellen krijgt? Asus ROG Prime i3, i5 non-k , i5 met k, i7, i9 etc etc.

Volgens mij is dit geen goed idee.
Ik denk dat @satoer dit ook niet letterlijk bedoelde, maar meer dat het ontzettend irritant is dat intel continu nieuwe sockets aan hun moederborden toevoegd. Ik heb een Z370, waar de volgende generatie dan weer niet op past...
De hoger gepositioneerde chipsets krijgen dan echt niet de lager ingezette cpu's, mocht dat zo gaan.

Buiten dat, ik heb vaak zat een pc een nieuwe cpu gegeven, en vastgesoldeerd lijkt me behoorlijk ruk.
En Biostar komt ook met Drie Z490 moederborden ;)
Het is zulke BS die borden, zelfs op LN2 ga je never zoveel vermogen nodig hebben 8)7 Wat ook een leuke toevoeging kan zijn is dat 90A SPS dat in hun uppie wel kunnen halen, maar in combinatie met 13 andere broertjes never fatsoenlijk gekoeld gaat krijgen bij bijvoorbeeld 80A per stuk. We zijn echt van de meeste brakke configuraties naar extreem overkill gegaan. Moet je voor de lol maar eens de efficiency curve van de (Infineon) International Rectifier TDA21490 of de Intersil ISL99390 opzoeken. Dan heb je fabrikanten die een dure SPS 12 of zelfs 16 keer op een mobo plempen, complete onzin en maakt borden achterlijk duur. Sterker nog, 8 van die dingen gebruiken zou beter zijn.

Anyway, we zien het wel. Ben zelf momenteel nog tevreden over m'n eigen onzinnig overkill mobo van Gigabyte (X570 Aorus Master met een 3950X).